abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 september 2006 @ 10:03:53 #276
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41975635
Mooi zo Sugar. Rust is echt een magisch iets. Het is gewoon goed voor je denk ik dat je het gevoel hebt dat je meerdere opties hebt. En blijf flexibel ook in je hoofd.
Wat ik nog belangrijker vind, probeer nu maar eens volop te genieten.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_41976219
Fijn, Sugar!
Hoe is het met je tepels nu?
pi_41976745
Sugar, ben het helemaal met dutchie eens: ik hoop dat je nu echt kan genieten van de borstvoeding, nu de 'druk' er voor jezelf van af is. Ben blij voor je!! (zeker omdat ik het ook zo herken....)
  woensdag 20 september 2006 @ 11:27:10 #279
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41977904
Mijn tepels zijn oké, owlet. Bedankt.

Nee, serieus: kloven zijn al langer helemaal weg en de stekende pijn die ik in het begin had ook. Vandaag voel ik die steken juist weer af en toe, los van de voedingsmomenten. Pijn tijdens het drinken heb ik niet echt.

Storm laat vandaag wel weer veel los, dus ik kijk vandaag even aan en anders morgen toch naar de huisarts om spruw te laten checken.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  woensdag 20 september 2006 @ 11:31:19 #280
24188 Belana
kloon van belana
pi_41978043
sugar, wat goed zeg dat het zo werkt ik kan het me wel voorstellen ook ja succes hoor!
stormy waters...
sailin'
pi_41978108
hihi die tepelvraag werkte hier ook op m'n lachspieren. stelde me gelijk voor dat hij hier op m'n werk ook zo terloops gesteld werd.
pi_41978123
Hey bix, hoe is het eigenlijk met jouw tepels?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_41978306
Even een serieuze vraag tussendoor (ik las al zoiets van Lois geloof ik): Anna heeft érg veel last van krampjes (zodanig dat ze er soms 24 uur of langer achter elkaar niet van slaapt en bijna uitgeput raakt - los van het feit dat het ook voor YPPY zo enorm zwaar is omdat ze dan alleen bij haar troost kan vinden) en alle truukjes en pilletjes schijnen niet te helpen. Nu hoorde ik net van een collega dat zij dit ook hadden (kv baby) en dat ze toen overgestapt zijn op een speciaal soort kv en dat toen de problemen snel over waren.

Stel nou dat de krampjes zo ernstig blijven tot na de 6 weken (ik geloof dat dat de datum is waarbij de krampjes minder heftig zouden moeten worden), wat is er dan op tegen om een keer 's nachts een of 2 x een flesje van dit spul te geven ('s nachts zijn de krampjes het heftigst lijkt het en zo kan ik ook een keer de fles geven, twee in 1 klap dus)? Of komt de bv dan enorm in gevaar? Ofzo?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_41978584
Jarno, het is een beetje dubbel. Er is natuurlijk niets op tegen, iedereen moet doen wat het prettigst is en "ook met extra KV worden kindjes groot", etc.
De productie kan afnemen, maar dat is op andere manieren weer op te vangen. Bijvoorbeeld door extra te kolven. Maar.... als je kijkt naar het beschermende laagje in de darmen, dan wordt dat wel beschadigd door die KV dus het is een afweging die je moet maken.

Overigens denk ik niet dat het zal helpen tegen de darmkrampjes, eerder juist dat het de krampjes kan versterken omdat Anna dan die nieuwe voeding moet werken. En kunstvoeding is nou eenmaal moeilijker te verteren voor een baby dan BV.

Ik denk dat bij jouw collega het eerder zo is dat het kindje niet goed tegen het eerste merk melk kon en daarna beter reageerde op het tweede merk. Niet dat het tweede merk als "medicijn" werkte tegen de krampjes.

Hebben jullie al eens gekeken naar een andere oorzaak dan de darmpjes? Bijvoorbeeld een scheef werveltje of iets vergelijkbaars? Of is het heel duidelijk dat het darmklachten zijn?
pi_41978610
Oh, ik lees nu pas hoe raar het staat van die tepels

Maar goed, hopelijk zijn ze snel pijnvrij, Sugar!
pi_41978705
Volgens mij zijn het echt krampjes. Veel lucht, buikje dat je voelt trillen en bubbelen, persen, etc. We zijn al een tijdje onwijs aan het opletten qua voeding maar dat zet geen zoden aan de dijk vooralsnog.

Dat van dat wennen aan die nieuwe soort voeding had ik me nog niet zo bedacht. Goed punt. Het was trouwens wel zo dat die voeding écht bedoeld is als speciaal voeding voor baby's met darmkrampen, net als je dat spul voor hongerige baby's hebt (zelfdemerk iig).

Nouja, donderdag naar het CB (afspraak met kinderarts) wellicht weet die nog wat maar de meesten komen niet verder dan 'het hoort erbij'.
pi_41978749
Als die krampjes zo erg zijn dan zou ik vooral géén kv geven.

Moedermelk is zeer licht verteerbaar (en hoe speciaal die kv ook is, licht verteerbaar is het nooit) en vooral de vette achtermelk is weldadig voor oversture darmpjes en maagjes.

Krampjes horen er ook gewoon een beetje bij, hoe ontzettend naar het ook is. De darmpjes moeten gewoon in de plooi komen en daar komt het ook van. Babies hebben gewoon meer of minder last van krampjes. Maar kv is in deze zéker geen oplossing.

Want: ook de beschermlaag in de darmpjes die moedermelk creeert komt in gevaar. Plus de produktie kan in de war raken. En wat voor verhalen je ook hoort: moedermelk is weldadiger en beter voor krampjes dan wat voor kunstmatige dingen ook.

Artikel ter onderbouwing: Een enkel flesje kan toch geen kwaad? ... Of wel?

Er zijn verschillende manier om met krampjes om te gaan, die komen geregeld langs in het kleine baby topic.
Variety is the spice of life
pi_41978831
quote:
Op woensdag 20 september 2006 11:58 schreef nebelung het volgende:

Krampjes horen er ook gewoon een beetje bij, hoe ontzettend naar het ook is.
Ja sorry, daar heb ik gewoon niks mee he. Dat pijnlijden wat er zo ongelooflijk bijhoort in Nederland. Mijn kind heeft pijn: fix it doctor. Ik heb begrepen dat er wel medicijnen voor zijn maar dat die bijna niet gegeven worden? Mij lijkt een weken lang niet slapende baby en moeder ook niet echt geweldig trouwens. Hoe tof dat beschermlaagje ook wel niet is dan.
pi_41978884
quote:
Op woensdag 20 september 2006 11:41 schreef Jarno het volgende:
Nu hoorde ik net van een collega dat zij dit ook hadden (kv baby) en dat ze toen overgestapt zijn op een speciaal soort kv en dat toen de problemen snel over waren.
Dat is dan waarschijnlijk iets verder voorverteerde kv (en moedermelk *is* al beter te verteren dan voorverteerde kv), of anders hypo-allergene. Ik zou geloof ik eerst proberen of het weglaten van voedsel waarvan bekend is dat het problemen geeft verbetering geeft; dus proberen een week koemelkvrij te leven. Of een eet-en-huildagboek bij te houden, waarbij je opschrijft wat je (of in jullie geval, YPPY) precies eet en wanneer Anna huilt. Je komt dan soms op onwaarschijnlijke dingen waar ze niet tegen kan. Zo bleek mijn oudste te reageren wanneer ik volle kwark at. Niet bij magere kwark, slagroom was ook geen probleem, alleen volle kwark

Maar los daarvan: na 6 weken loopt de bv doorgaans goed, en als dat inderdaad zo is dan betekent een keer een voeding vervangen door een fles kv niet meteen einde oefening voor de bv.
pi_41979110
Eigenlijk hebben we alles al geschrapt wat op elk lijstje voor lijkt te komen. Als we nog meer weglaten wordt het een dieet van witte rijst en wortels en daar pas ik echt voor.

Nouja, het was maar een ingeving, van die voeding, je moet toch wat he.
pi_41979148
Nee Jarmo, dat snap ik. En vertel mij niks want ik heb wéken getobt met een kind met krampjes.

Ik probeer je alleen uit te leggen waarom het onverstandig is dat je Anna kv geeft. Dát gaat zeker niks helpen nu voor de krampjes, dat kan ik je met mijn hand op je hart verzekeren.

Ik heb ooit voor jou speciaal een post geschreven WAAR je hulp kan zoeken ter voorbereiding op dit soort gezeur (omdat je daar van te voren al tegen op zag merkte ik toen). Daar heb je nooit op gereageerd. Maar ik vind het enorm vervelend dat je nu weer ook de rest van mijn post negeert. Ik probeer mee te denken, dat probeer ik hier doorgaans en het irriteert me gewoon even nu dat je die toon aanslaat. (jaja, er staat een PI boven enzovoorts, maar ik ben niet degene die kinderen pijn laat lijden. Het is gewoon een feit dat babies krampjes hebben, ik zeg toch niet dat je er NIKS aan moet doen of zo?)

Duizenden nieuwbakken ouders tobben met krampjes. In het kleine babytopic komt dat meer dan geregeld aan de orde en er worden tips uitgewisseld. Nu kom je in het borstvoedingstopic vragen of je kv kan gaan geven. Nee, is mijn antwoord, dat is niet verstandig.

Anneja, na 6 weken zijn de krampjes doorgaans ook over/minder, waarom zou je dan alsnog kv gaan geven?
pi_41979170
Sorry, ik heb weinig geslapen de afgelopen tijd. .
pi_41979214
Ik slaap al 10 maanden niet. Live with it.
pi_41979414
quote:
Op woensdag 20 september 2006 11:56 schreef Jarno het volgende:
Dat van dat wennen aan die nieuwe soort voeding had ik me nog niet zo bedacht. Goed punt. Het was trouwens wel zo dat die voeding écht bedoeld is als speciaal voeding voor baby's met darmkrampen, net als je dat spul voor hongerige baby's hebt (zelfdemerk iig).
Jamaar Jarno, dat spul is voor babies met darmkrampen die al kv krijgen. Als je kind gevoelige darmpjes heeft, en dat heeft Anna blijkbaar, dan is kv, en welke kv dan ook, of het nou voor hongerige of krampende of neuspeuterende babies is, gewoon een minder goede keus omdat het slechter verteerbaar is dan moedermelk.

En nee, er is geen medicijn tegen darmkramp helaas. Artsen kunnen niet alles oplossen. Darmkrampjes is een beetje als groeipijn wat dat betreft.

Boert ze goed na de voeding? Dat scheelt ook vaak een slok op een borrel.

Lijkt me erg naar trouwens om te zien dat je kind er zo'n last van heeft hopelijk gaat het snel over!
pi_41979426
quote:
Op woensdag 20 september 2006 12:01 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ja sorry, daar heb ik gewoon niks mee he. Dat pijnlijden wat er zo ongelooflijk bijhoort in Nederland. Mijn kind heeft pijn: fix it doctor. Ik heb begrepen dat er wel medicijnen voor zijn maar dat die bijna niet gegeven worden? Mij lijkt een weken lang niet slapende baby en moeder ook niet echt geweldig trouwens. Hoe tof dat beschermlaagje ook wel niet is dan.
Het is ook gewoon kut om je kind pijn te zien hebben. Alleen zijn er echt geen medicijnen tegen, tenzij je de pijn wil onderdrukken met pijnstillers. Overigens snap ik je "nederland" niet zo. Ook in Amerika hebben ze darmkrampjes. In sommige landen zelfs méér omdat er procentueel gezien meer Kv wordt gegeven.
Als je Yppy wilt ontlasten door een flesje te geven (wat ik me heel goed voor kan stellen), dan zou ik eerder kiezen voor een fles moedermelk.

Wat ook zou kunnen, maar dat moet je maar net prettig vinden, is om haar door iemand anders dan Yppy (jij of bijvoorbeeld een van jullie ouders) te laten troosten. Als je weet dat ze geen honger meer heeft maar dat het puur die rotkrampjes zijn dan is het vaak een kwestie van opzitten en warmte en troost bieden. Dat zou iemand anders ook kunnen doen, zodat jullie/yppy een nacht kunnen slapen en er daarna weer wat frisser tegen aan kunnen.

aanvulling: Het kan wel drie weken duren voor je kind niet meer reageert na het weghalen van voedingsmiddelen. Dat geldt vooral voor uitslag e.d., krampjes zijn meestal wat sneller verminderd nadat de moeder stopt met melk e.d., maar je moet het wel even de tijd geven.
pi_41979567
quote:
Op woensdag 20 september 2006 12:10 schreef nebelung het volgende:
Anneja, na 6 weken zijn de krampjes doorgaans ook over/minder, waarom zou je dan alsnog kv gaan geven?
Dat is een direct antwoord op de vraag die Jarno stelt: 'is het slecht voor de bv om een keer een flesje kv tussendoor te geven'. Het antwoord daarop is: als je bv goed op gang is niet.

Ik ben het met je eens dat het voor de krampjes waarschijnlijk niks uitmaakt, en ze waarschijnlijk alleen maar verergert. Met als voetnoot dat als die krampen vooral door iets nog niet ontdekts in de voeding van Yppy komen, hypoallergene voeding misschien wel verbetering kan geven. Maar dat geldt dan puur voor de krampjes; voor het overige geldt ook voor hypoallergene kv dat het gezondheidsnadelen heeft. Maar of die opwegen tegen het voordeel van een minder krampende baby, dat kunnen alleen de ouders zelf uitmaken vind ik.
pi_41979898
Zuigen helpt vaak nog wel wat tegen krampjes. Soms helpt een speen dan dus (hoewel niet echt aan te raden de eerste tijd ivm tepelspeenverwarring). Of aanleggen, en dan aan de leegste borst (met automatisch de vetste melk).
Een oorzaak voor krampjes kan een te grote melkproductie zijn. Of gewoon een baby die er wat gevoeliger voor is. En er zijn zelfs baby's die de eerste drie maanden veel huilen omdat ze gefrustreerd zijn omdat ze nog niet alles kunnen wat ze willen.
Tegen gasvorming in de darmen zijn overigens wel medicijnen; in DL geven ze dan vaak 'sab simplex' wat hier in NL onder een andere naam verkocht wordt maar die weet ik zo 1-2-3 niet. Hier wordt ook wel ABC dophilux gegeven ('goede' bacteriestammen) maar de werking die dat moet hebben heeft moedermelk sowieso al dus naast bv is het een weinig zinvolle toevoeging.

Sugar welkom terug in dit topic en succes ermee!
pi_41980265
Bedankt voor jullie advies hoor. Dat ik niet overal op reageer wil niet zeggen dat we er niks mee doen. Geloof me, we hebben het hele internet ondersteboven gekeerd, het CB geraadpleegd (met uitzondering van de kinderarts die we morgen zien), boeken gelezen, etc, etc.

Maar goed, mijn vraag was dus bedoeld om te achterhalen of ik af en toe een flesje met van dat spul kon geven om a) te zorgen dat de krampjes minder worden zodat Anna uitgeruster is en minder pijn heeft en b) YPPY ook eens een nachtje door kan slapen. Niks dan goede bedoelingen dus. .
quote:
En er zijn zelfs baby's die de eerste drie maanden veel huilen omdat ze gefrustreerd zijn omdat ze nog niet alles kunnen wat ze willen
Whehe, dit vind ik dan wel weer een 'grappig' idee. Zo kijkt ze iig wel ja. .
pi_41980398
jarno, ik hoop dat 't met 6 weken minder wordt, maar het kan ook wel iets langer duren (3 maanden was hier meer het moment waarop het wat beter ging)...

met mijn tepels alles OK hoor, tnx. en de jouwe?
pi_41980511
Ik denk dat er iets mis is met mijn tepels bix, want ze drinkt voor geen meter als ze bij mij is. . Heb ik weer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')