Nederland dient de daders uit Amstelveen uit te leveren aan Ivoorkust. Wat mij betreft mogen ze publiekelijk opgehangen wordenquote:Regering Ivoorkust stapt op na 'Nederlands' gifschandaal
ABIDJAN - De regering van Ivoorkust is woensdag opgestapt, nadat drie mensen om het leven waren gekomen na het inademen van de dampen van giftig afval, dat in de stad Abidjan was gestort. Ongeveer 1500 mensen zijn ziek geworden. De olierestanten waren aangeleverd met een schip dat door het in Nederland gevestigde bedrijf Trafigura Beheer BV was gehuurd.
Interim-premier Charles Konan Banny diende het ontslag van zijn regering in bij president Laurent Gbagbo tijdens een spoedbijeenkomst in de hoofdstad Yamoussoukro. Gbagbo accepteerde het ontslag, maar riep Banny tegelijkertijd op donderdag een nieuwe regering te vormen. Verder zei de president dat de personen die verantwoordelijk zijn voor het gifschandaal moeten worden gestraft. Drie personen zitten vast op verdenking van betrokkenheid bij de kwestie.
We hebben in Nederland (en ook andere westerse landen) een probleem met bedrijven die eerst aan geld denken. Herinner je nog het bedrijf Vos uit Alphen aan de Rijn? (verkocht vergiftigde glycerine waarna in Haiti tientallen kinderen stierven). Trafigura probeert willens en wetens zo goedkoop mogelijk van haar afval af te komen. Ze weten heus wel dat dat gif wordt geëxporteerd naar derde wereldlanden waar het in het oerwoud gestort wordt. Toevallig waren ze nu in Ivoorkust wel heel erg corrupt waardoor ze zelfs nog de transportkosten van de haven naar het bos in eigen zak wilden steken. Nu zijn er doden gevallen, maar niemand weet hoeveel land er af vergiftigd is. Er moet dus nu paal en perk worden gesteld aan dit soort gewetenloze figuren. Opknopen die handel dus wat mij betreft.quote:Op donderdag 7 september 2006 09:53 schreef Nielsch het volgende:
Uhm... ik heb geen idee hoe dit verhaal precies in elkaar steekt en het lijkt me ook handig dat je niet gelijk met woorden als 'publiekelijk ophangen' gaat strooien voordat je daadwerkelijk weet hoe de vork precies in de steel zit. Nu presenteer je jezelf als een oproeikraaier waar de samenleving over het algemeen niet veel aan heeft.
Ja dat is lekker een wir haben est nicht gewusst mentaliteit. Wanneer je als bedrijf zulke stoffen gaat vervoeren weet je donders geod wat ermee aan de hand is.quote:Op donderdag 7 september 2006 10:23 schreef Tyler..Durden het volgende:
Volgens mij was de taak van de Nederlanders alleen maar het leveren aan de kust.
Het was immers een transportbedrijf. De regering echter dumpte het op de straat.
Er is ook een anticonceptiemiddel getest in Ethiopië destijds. Honderden vrouwen onvruchtbaar. Het maakt het slijmvlies van de baarmoeder leerachtig. Voordat de juiste dosering en wijze van toediening met dat soort dingen uitgevogeld zijnquote:Op donderdag 7 september 2006 10:08 schreef buachaille het volgende:
[..]
We hebben in Nederland (en ook andere westerse landen) een probleem met bedrijven die eerst aan geld denken. Herinner je nog het bedrijf Vos uit Alphen aan de Rijn? (verkocht vergiftigde glycerine waarna in Haiti tientallen kinderen stierven). Trafigura probeert willens en wetens zo goedkoop mogelijk van haar afval af te komen. Ze weten heus wel dat dat gif wordt geëxporteerd naar derde wereldlanden waar het in het oerwoud gestort wordt. Toevallig waren ze nu in Ivoorkust wel heel erg corrupt waardoor ze zelfs nog de transportkosten van de haven naar het bos in eigen zak wilden steken. Nu zijn er doden gevallen, maar niemand weet hoeveel land er af vergiftigd is. Er moet dus nu paal en perk worden gesteld aan dit soort gewetenloze figuren. Opknopen die handel dus wat mij betreft.![]()
Mag ik als vervoerder dan als ik er zin in heb binneen europa zo maar met al willekeurige rotzooi rondsjouwen? Zou mooi zijn ik kan de nuclaire transporten wel voor 75% van het geld doen. Oh en dan wil ik dat afval ook nog wel verschepen naar iranquote:Op donderdag 7 september 2006 10:57 schreef clowncloon het volgende:
dus omdat het schip van een Nederlands bedrijf is...is het een Nederlands schandaal. Back the F... up. Degene die dat spul in dat schip heeft gedumpt en vervolgens incorrect heeft proberen te verwerken is degegene dat verantwoordelijk is. Niet het Nederlandse Moederbedrijf...kom nou!
you are missing the point.quote:Op donderdag 7 september 2006 11:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mag ik als vervoerder dan als ik er zin in heb binneen europa zo maar met al willekeurige rotzooi rondsjouwen? Zou mooi zijn ik kan de nuclaire transporten wel voor 75% van het geld doen. Oh en dan wil ik dat afval ook nog wel verschepen naar iran![]()
nee de vergelijking zou dan eerder zijn dat je de taxi aanklaagt omdat hij z'n passagier ruimschoots in de gelegenheid stelt in het voorbij rijden enkele mensen dood te schieten.quote:Op donderdag 7 september 2006 12:03 schreef clowncloon het volgende:
[..]
you are missing the point.
Het is net belachelijk als je een taxi aanklaagt omdat een passagier drugs bij zich heeft.
Nee want dan is de bestuurder mede verantwoordelijk...als we het schip erbij pakken dan is de schipper misschien wel veranwoordelijk. Maar dat is geen Nederlanderquote:Op donderdag 7 september 2006 12:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
nee de vergelijking zou dan eerder zijn dat je de taxi aanklaagt omdat hij z'n passagier ruimschoots in de gelegenheid stelt in het voorbij rijden enkele mensen dood te schieten.
Waarom zouden die mensen uit Amstrelveen daders zijn? Hebben zij het gedumpt? Wisten zij dat het gedumpt zou worden en er daardoor slachtoffers zouden vallen? Hebben zij lokale regels overtreden? Vind je het normaal dat mensen voor het lozen van wat olieresten publiekelijk worden opgehangen?quote:Op donderdag 7 september 2006 09:33 schreef buachaille het volgende:
[..]
Nederland dient de daders uit Amstelveen uit te leveren aan Ivoorkust. Wat mij betreft mogen ze publiekelijk opgehangen worden
3 doden, tientallen zieken en jij noemt het het wat lozen van wat olierestjes???quote:Op donderdag 7 september 2006 12:47 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Waarom zouden die mensen uit Amstrelveen daders zijn? Hebben zij het gedumpt? Wisten zij dat het gedumpt zou worden en er daardoor slachtoffers zouden vallen? Hebben zij lokale regels overtreden? Vind je het normaal dat mensen voor het lozen van wat olieresten publiekelijk worden opgehangen?
Dat staat in het artikel. De vraag was of je het normaal vind dat daarvoor iemand publiekelijk moet worden opgehangen.quote:Op donderdag 7 september 2006 12:53 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
3 doden, tientallen zieken en jij noemt het het wat lozen van wat olierestjes???
Die 'zij' waren dus de mensen uit Amstelveen? Ik dacht dat misschien de regering dat had gedaan. Waarom zouden die anders opstappen?quote:Of zij lokale regels hebben ovetreden? Nee in Ivoorkust is het heel legaal dat je je giftige rotzooi in de oceaan dumpt. Vandaar ook dat de regering daarom is weggestuurd.
Stel je voor dat het hier zou gebeuren, en er gaan 3 kinderen door en 1500 gewonden omdat een Afrikaans bedrijf haar giftig afval kwijt moet. Ik denk dat een dergelijk incident genoeg zou zijn om het betreffende land plat te bombarderen. Ik blijf erbij executeren die gasten, anders hebben we over 2 jaar weer een nieuw schandaal.quote:Op donderdag 7 september 2006 12:47 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Waarom zouden die mensen uit Amstrelveen daders zijn? Hebben zij het gedumpt? Wisten zij dat het gedumpt zou worden en er daardoor slachtoffers zouden vallen? Hebben zij lokale regels overtreden? Vind je het normaal dat mensen voor het lozen van wat olieresten publiekelijk worden opgehangen?
Dan blijven de volgende vragen nog over:quote:Op donderdag 7 september 2006 13:16 schreef buachaille het volgende:
[..]
Stel je voor dat het hier zou gebeuren, en er gaan 3 kinderen door en 1500 gewonden omdat een Afrikaans bedrijf haar giftig afval kwijt moet. Ik denk dat een dergelijk incident genoeg zou zijn om het betreffende land plat te bombarderen.
Een bedrijf als Trafigura kent de bestemming van het schip. En ze zullen echt niet zo naïef zijn om te denken dat daar het afval netjes verwerkt wordt. Het is een derde wereldland met niet de industrie om dat te kunnen. Willens en wetens wordt het afval dan ook in een goedkoop land in Afrika gedumpt. Dat is ernstige milieucriminaliteit, die nu aan het licht komt omdat het afval in wat dichter bevolkt gebied gedumpt wordt. Ik denk dat we zouden schrikken als we te weten komen wat er nog meer is gedumpt in Afrika.quote:Op donderdag 7 september 2006 13:27 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dan blijven de volgende vragen nog over:
Waarom zouden die mensen uit Amstrelveen daders zijn? Hebben zij het gedumpt? Wisten zij dat het gedumpt zou worden en er daardoor slachtoffers zouden vallen? Hebben zij lokale regels overtreden?
Helaas is dat de keuze van het land zelf.quote:Op donderdag 7 september 2006 10:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja dat is lekker een wir haben est nicht gewusst mentaliteit. Wanneer je als bedrijf zulke stoffen gaat vervoeren weet je donders geod wat ermee aan de hand is.
Kijk ook eens naar de berichten over dat asbest schip wat turkijke niet wilt slopen omdat de papieren een factor 100 te weinig asbest aangaven.
Nu zal dat schip waarschijnlijk wel naar sri lanka gelssept worden om daar op een mooie kust door mensen zonder beschermingsmiddeln uit elkaar gehaald te worden.
Hun schip, hun verantwoording. Tenzij je hard kunt maken dat je er echt niets aan kon doen.quote:Op donderdag 7 september 2006 10:57 schreef clowncloon het volgende:
dus omdat het schip van een Nederlands bedrijf is...is het een Nederlands schandaal. Back the F... up. Degene die dat spul in dat schip heeft gedumpt en vervolgens incorrect heeft proberen te verwerken is degegene dat verantwoordelijk is. Niet het Nederlandse Moederbedrijf...kom nou!
je keert het om, je bent pas schuldig als dat is bewezen...niet andersom.quote:Op donderdag 7 september 2006 20:51 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Hun schip, hun verantwoording. Tenzij je hard kunt maken dat je er echt niets aan kon doen.
Kerel... het is HUN schip. Dat staat vast. Dus per definitie HUN verantwoording.quote:Op donderdag 7 september 2006 21:21 schreef clowncloon het volgende:
[..]
je keert het om, je bent pas schuldig als dat is bewezen...niet andersom.![]()
quote:De tanker die giftige olieresten naar Ivoorkust bracht, had diezelfde afvalstoffen in Amsterdam kunnen laten verwerken. Maar de opdrachtgever vond dat te duur.
Het afval werd in Ivoorkust niet verwerkt, zoals de bedoeling was, maar op diverse plaatsen in de stad Abidjan gedumpt. Meer dan 1700 mensen werden daar ziek van, drie zijn er overleden. „De eigenaar van het schip is verplicht de afvalstoffen te laten verwerken bij een internationaal erkend verwerkingsbedrijf”, zegt afvalverwerker Amsterdam Port Services, waar de Probo Koala begin juli aanklopte.
Tweede-Kamerlid Diederik Samsom (PvdA) wil opheldering van minister Ben Bot van buitenlandse zaken en staatssecretaris Pieter van Geel (milieu) over mogelijke Nederlandse medeverantwoordelijkheid. „Hoe is het mogelijk dat het schip onder verantwoordelijkheid van hoogstwaarschijnlijk de Vrom-inspectie, in Amsterdam is gelost en weer geladen en zonder juiste papieren weggestuurd?” Samsom vindt dat Nederland een ’zorgplicht’ heeft voor dit soort afval. Greenpeace International onderzoekt of het klopt dat de vracht in vijf Afrikaanse landen is geweigerd, waaronder Nigeria.
De Franse regering stuurt een hulpteam naar Ivoorkust. Dat moet helpen om het risico rond de dumpplaatsen in kaart te brengen en adviseren over de behandeling van de slachtoffers.
Dat het hun schip is betekent NIET meteen dat het hun verantwoording is want ze hebben het verhuurd aan een griekse schipper. De nederlandse maatschappij heeft er verder niks mee te maken, die schipper is verantwoordelijk. En nogmaals, je bent pas schuldig als dat bewezen is, niet andersom. Het bedrijf hoeft dus niet te bewijzen dat ze er geen enkele weet van heeft.quote:Op donderdag 7 september 2006 21:25 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Kerel... het is HUN schip. Dat staat vast. Dus per definitie HUN verantwoording.
Dus zullen ze heel hard moeten maken dat ze er echt geen enkele weet van hadden en/of kunnen hebben.
Het zou wreed zijn als Ivoorkust weer instabiel wordt door dit gifschandaal. Hopenlijk neemt Nederland dan haar verantwoordelijk door mee te doen aan een vredesmissie. De kans daarop acht ik niet zo groot vanwege de Franse taal. De VN zal dan eerder Franse troepen sturen denk ik.quote:vory Coast opposition groups say they will play no part in a new national unity government after the previous one was sacked over a toxic waste scandal.
PM Charles Konan Banny has said he needs until next week to form a new cabinet that again has representatives from the armed and unarmed opposition.
Leaking toxic waste has killed three people and made 1,500 ill in Abidjan.
The waste scandal is now a crisis threatening Ivory Coast's fragile peace process, our correspondent says.
Meen me te heugen dat de zooi in opdracht van datzelfde Nederlandse bedrijf is gedumpt.quote:Op vrijdag 8 september 2006 11:06 schreef clowncloon het volgende:
[..]
Dat het hun schip is betekent NIET meteen dat het hun verantwoording is want ze hebben het verhuurd aan een griekse schipper. De nederlandse maatschappij heeft er verder niks mee te maken, die schipper is verantwoordelijk. En nogmaals, je bent pas schuldig als dat bewezen is, niet andersom. Het bedrijf hoeft dus niet te bewijzen dat ze er geen enkele weet van heeft.![]()
Denk je nu echt dat zakenmensen nagaan of die troep verwerkt wordt zoals afgesproken? In Nederland was het te duur. Daarom zijn ze daar heengegaan. Dit is toch echt d schuld van het bedrijf die het spul zou verwerken/behandelen. er werd echt niet tegen het bedrijf gezegd....ik doe het voor minder geld..en dan dump ik het tussen de bevolking. Zakenmensen willen helemaal niet weten wat ermee zou gebeuren. Pure handel...en dus de fout van de mensen die het op straat dumpten. Zakenmensen boeien het niet waar ze het kwijt kunnen..Zolang ze het maar kwijt kunnen (liefst gratis) Maar ik vind hier toch echt de schuld (naar wat ik aan info heb) bij de mensen liggen die het in de steden hebben gedumpt.quote:Op donderdag 7 september 2006 10:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja dat is lekker een wir haben est nicht gewusst mentaliteit. Wanneer je als bedrijf zulke stoffen gaat vervoeren weet je donders geod wat ermee aan de hand is.
Kijk ook eens naar de berichten over dat asbest schip wat turkijke niet wilt slopen omdat de papieren een factor 100 te weinig asbest aangaven.
Nu zal dat schip waarschijnlijk wel naar sri lanka gelssept worden om daar op een mooie kust door mensen zonder beschermingsmiddeln uit elkaar gehaald te worden.
Jaja... Waarmee je dus toegeeft dat de 'zakenmensen' waarschijnlijk een aardig idee hebben van hetgeen er gaat gebeuren maar er schijt aan hebben onder het mom van 'weten wij veel'. Iedere rechter zal ook zeggen dat men had kunnen of moeten weten dat dit er in zo'n geval dik inzit.quote:Op vrijdag 8 september 2006 12:45 schreef paddy het volgende:
[..]
Denk je nu echt dat zakenmensen nagaan of die troep verwerkt wordt zoals afgesproken? In Nederland was het te duur. Daarom zijn ze daar heengegaan. Dit is toch echt d schuld van het bedrijf die het spul zou verwerken/behandelen. er werd echt niet tegen het bedrijf gezegd....ik doe het voor minder geld..en dan dump ik het tussen de bevolking. Zakenmensen willen helemaal niet weten wat ermee zou gebeuren. Pure handel...en dus de fout van de mensen die het op straat dumpten. Zakenmensen boeien het niet waar ze het kwijt kunnen..Zolang ze het maar kwijt kunnen (liefst gratis) Maar ik vind hier toch echt de schuld (naar wat ik aan info heb) bij de mensen liggen die het in de steden hebben gedumpt.
Wat mij betreft ook hoor, maar wat ik duidelijk wil maken : Ze zijn officieel niet schuldig. Ik zie liever die mensen die opdracht hebben gegeven om dit spul daar te dumpen hangen (figuurlijk) Deze opdrachtgevers zijn de eerste schuldigen. (wat die Nederlandse zakenman natuurlijk niet onschuldig maakt)quote:Op vrijdag 8 september 2006 13:15 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Jaja... Waarmee je dus toegeeft dat de 'zakenmensen' waarschijnlijk een aardig idee hebben van hetgeen er gaat gebeuren maar er schijt aan hebben onder het mom van 'weten wij veel'. Iedere rechter zal ook zeggen dat men had kunnen of moeten weten dat dit er in zo'n geval dik inzit.
Wat mij betreft gaat de hens er daar vandaag of morgen lekker in
Stelletje KLOOTZAKKEN! het gaat dit soort smerige bedrijven alleen om het geld. Waar is Steven Seagal wanneer je hem nodig hebt?quote:De zegsman noemt het „vreselijk wat daar is gebeurd” en „voelt zich betrokken”. Hij wijst erop dat het om een volgens hem vrij normale lading afval ('slot') ging. „Dit blijft over als je tanks schoonmaakt. Elke tanker heeft een vuilwatertank.”
Volgens dit NOS item gaat het om een Grieks schip dat vaart onder Panamese vlag met een Russische bemanning die hun lading hebben afgeleverd aan een Ivoreaans afvalverwerkingsbedrijf die vervolgens met het afval heeft lopen rotzooien.quote:Op vrijdag 8 september 2006 16:56 schreef buachaille het volgende:
[..]
Stelletje KLOOTZAKKEN! het gaat dit soort smerige bedrijven alleen om het geld. Waar is Steven Seagal wanneer je hem nodig hebt?
Ik geloof ook nog eens dat dat bedrijf alleen maar een administratief hoofdkantoor had in Nederland en dat zijn dag dagelijkse zaken van uit Londen geregeld wordenquote:Op zaterdag 9 september 2006 12:10 schreef Tikorev het volgende:
En daarvoor moeten mensen uit Amstelveen publiekelijk worden opgehangen?
Het ging inderdaad om een internationaal transportbedrijf. De schuldigen kan de TS beter in Ivoorkust gaan zoeken. Daar zijn niet voor niets mensen bij het Ivoreaanse afvalverwerkingsbedrijf gearresteerd en is zeker niet voor niets de regering afgetreden.quote:Op zaterdag 9 september 2006 12:13 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ik geloof ook nog eens dat dat bedrijf alleen maar een administratief hoofdkantoor had in Nederland en dat zijn dag dagelijkse zaken van uit Londen geregeld worden
Gaat lekker daar... lijkt wel Bhopal in het klein.quote:5000 Ivorianen ziek door gifschandaal
Bron : Nu.nl
Uitgegeven: 9 september 2006 14:01
Laatst gewijzigd: 9 september 2006 16:09
ABIDJAN - Het aantal zieken als gevolg van het gifschandaal in Ivoorkust is opgelopen tot meer dan 5000. Dat heeft het ministerie van Volksgezondheid van het West-Afrikaanse land zaterdag bekendgemaakt. Eerder spraken de autoriteiten nog van 1500 zieken. Het dodental staat nog steeds op drie.
De slachtoffers hadden giftige dampen ingeademd, die afkomstig waren van illegaal gestort afval van een olietanker. Het schip, de Probo Koala, was ingehuurd door het bedrijf Trafigura Beheer, dat zijn administratie voert vanuit Nederland.
Internationale afval-, volksgezondheid- en milieudeskundigen zijn inmiddels in Abidjan aangekomen om de regering te helpen met het neutraliseren van de giftige dampen die van de stortplaatsen afkomen. Het Ivoriaanse kabinet stapte woensdag op vanwege het gifschandaal.
schijnt een mix te zijn geweest van benzine, water en bijtend loog o.i.d.quote:Op zaterdag 9 september 2006 19:18 schreef Drugshond het volgende:
Weet iemand de exacte lading ?
Want 7000 mensen ziek maken.... hmzzzz, ben benieuwd waar daar in zit,
Dat is iets anders dan dat het een Nederlands bedrijf is.quote:Het schip, de Probo Koala, was ingehuurd door het bedrijf Trafigura Beheer, dat zijn administratie voert vanuit Nederland
Geen gek idee.quote:Op zondag 10 september 2006 11:25 schreef zoalshetis het volgende:
misschien een idee om de tt wat aan te passen?
Inderdaad, Nederlandse lading, Panamese vlag, Russische bemanning en een Zweedse kapitein, dat soort gelazer. En dan flink wijzen, totdat het onopgelost in de la verdwijnt.quote:Op zondag 10 september 2006 10:52 schreef Mwanatabu het volgende:
Dat is iets anders dan dat het een Nederlands bedrijf is.
Het schip zelf staat weer onder Panamese vlag ofzo. Dat is altijd een puinzooi, bij welk land het nou eigenlijk hoort.
Er zijn daar kleine kinderen die op sterven na dood, duizenden zijn in gevaar en jij maakt zo'n opmerking? Je bent echt een walgelijk klein eenzaam ventje of niet?quote:Op zondag 10 september 2006 12:51 schreef JohnDope het volgende:
Wij krijgen hun mensen, zij ons afval.
eerlijk = eerlijk;
Trafigura is de opdrachtgever van het transport en verantwoordelijk voor de lading. Het is dus: DODEN IN IVOORKUST NA NEDERLANDSE GIFSTORT" Trafigura wist dat de giftige lading in Afrika niet correct verwerkt kan worden, maar heeft toch gekozen voor de goedkoopte weg. Of wil je de corrupte paupers aldaar de schuld geven? TT terugzetten aub.quote:
Trafigura is een Frans bedrijf met een vestiging in Nederland. Met andere woorden: Er is een Grieks schip dat vaart onder Panamese vlag met een Russische bemanning dat in opdracht van een Frans bedrijf afval aflevert bij een Ivoreaans afvalverwerkingsbedrijf dat vervolgens rotzooit met het afval. En jij wil koste wat kost er een Nederlands verhaal van maken. Waarom eigenlijk?quote:Op zondag 10 september 2006 17:23 schreef buachaille het volgende:
[..]
Trafigura is de opdrachtgever van het transport en verantwoordelijk voor de lading. Het is dus: DODEN IN IVOORKUST NA NEDERLANDSE GIFSTORT"
Je bent lekker op de hoogte om Bopal erbij te halen kerel, dat is een heel ander verhaal en ook redelijjk complex qua schuld-vraag. Verder is dit wel een erg naïef topicje, het gros van de mensen in Ivoorkust heeft waarschijnlijk wel andere zorgen aan hun hoofd, wel een beetje meer een struggle to survive dan hier in veilig NL. Dus loop niet zo te miepen.quote:Op zondag 10 september 2006 19:29 schreef Toffe_Ellende het volgende:
GatverdammeIk walg van dit soort berichten, zeker als er Nederlanders achter zitten..
Hopelijk wordt dit geen tweede Bhopal
Hoop dat de schuldigen lang mogen zitten. Of hebben ze misschien in Ivoorkust nog de doodsstraf met vermakelijke martelingen als voorgerecht? Laten ze in dat geval deze klootzakken dáár berechten.
http://www.trouw.nl/hetni(...)msterdam_was_te_duur
Sowieso een heerlijk bedrijfje:
http://www.rtl.nl/(/finan(...)fraude_onderzoek.xml
Och, het gaat beiden om een westers bedrijf dat in een derde wereldland rotzooi zaait waarbij mensen om het leven kwamen. En jij denkt dus in dit veilige Nederland te kunnen bepalen wat die mensen an hun hoofd hebben? Ik denk dat ze een schoon land willen hebben waar ze veilig kunnen leven en geen dumpplaats in hun stad willen. Dus doe maar niet of het niks voorstelt.quote:Op zondag 10 september 2006 19:56 schreef siggi het volgende:
[..]
Je bent lekker op de hoogte om Bopal erbij te halen kerel, dat is een heel ander verhaal en ook redelijjk complex qua schuld-vraag. Verder is dit wel een erg naïef topicje, het gros van de mensen in Ivoorkust heeft waarschijnlijk wel andere zorgen aan hun hoofd, wel een beetje meer een struggle to survive dan hier in veilig NL. Dus loop niet zo te miepen.
Lees je eerst maar eens een beetje in voor je vergelijkingen gaat maken, hele materie Bopal is flink wat ingewikkelder dan zoals jij het hier even neerplempt, dit niveau je kun je zelfs bij de Telegraaf niet kwijt.quote:Op zondag 10 september 2006 20:00 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Och, het gaat beiden om een westers bedrijf dat in een derde wereldland rotzooi zaait waarbij mensen om het leven kwamen. En jij denkt dus in dit veilige Nederland te kunnen bepalen wat die mensen an hun hoofd hebben? Ik denk dat ze een schoon land willen hebben waar ze veilig kunnen leven en geen dumpplaats in hun stad willen. Dus doe maar niet of het niks voorstelt.
Zometeen ga je nog vertellen dat Union Carbide geen schuld hadquote:Op zondag 10 september 2006 20:26 schreef siggi het volgende:
[..]
Lees je eerst maar eens een beetje in voor je vergelijkingen gaat maken, hele materie Bopal is flink wat ingewikkelder dan zoals jij het hier even neerplempt, dit niveau je kun je zelfs bij de Telegraaf niet kwijt.
quote:Op zondag 10 september 2006 20:35 schreef siggi het volgende:
Je hebt je dus nog steeds niet ingelezen merk ik, ga dat maar even doen dan voor je verder reageert.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bhopal_disasterquote:Background of the disaster
The Union Carbide plant was established in 1969 and had expanded to produce carbaryl in 1979; MIC is an intermediate in carbaryl manufacture.
The chemical accident was caused by the introduction of water into MIC holding tank E610, due to slip-bind water isolation plates being excluded from an adjacent tank's maintenance procedure. The resulting reaction generated a major increase in the heat of liquid inside the tank (to over 200°C). The MIC then gave off a large volume of toxic gas, forcing the emergency release of pressure. There were many factors that contributed to this accident, all of which were preventable. In chronological order, they were:
Recent documents, obtained through discovery in the course of a lawsuit against Union Carbide for environmental contamination before a New York Federal District Court revealed that Carbide had exported "untested, unproven technology" to the Indian plant.
Unlike Union Carbide plants in the USA, its Indian subsidiary plants were not prepared for problems. No action plans had been established to cope with incidents of this magnitude. This included not informing local authorities of the dangers of chemicals used and manufactured at Bhopal.
Reports issued months before the incident by scientists within the Union Carbide corporation warned of the possibility of an accident almost identical to that which occurred in Bhopal . The reports were ignored outright and never made it to senior staff .
Due to falling sales, staff had been laid off and safety checks became less and less frequent.
Slip-bind plates that prevent water from pipes being cleaned leaking into the MIC tanks via faulty valves were not installed. Their installation had not been included on the cleaning checklist.
At the time of the event, the MIC tank refrigeration unit was disabled to save money, and some of its coolant was being used elsewhere. A simple press of a button in the control room would have activated it to at least use the remaining coolant, but this was overlooked by staff.
The gas scrubber was placed on standby, and therefore did not attempt to clean escaping gases with sodium hydroxide (caustic soda), which may have brought the concentration down to a safe level.
The water curtain that may have reduced the concentration of the gas was only set to ~13 m and did not reach the gas; it was not designed to contain a leak of such magnitude.
Though the audible external alarm was activated to warn the residents of Bhopal, it was quickly silenced to avoid causing panic among the residents. Thus, many continued to sleep, unaware of the unfolding drama, and those that had woken assumed any problem had been sorted.
The flare tower used to burn off gases before they are allowed to escape into the air was inoperational pending repairs.
Doctors and hospitals were not informed of proper treatment methods for MIC gas inhalation. They were told to simply give cough medicine and eyedrops to their patients.
Now owned by Dow Chemical Company, Union Carbide, denies these allegations on its website dedicated to the tragedy. It cites an investigation conducted by the engineering consulting firm Arthur D. Little, which concluded that a single employee secretly and deliberately introduced a large amount of water into the MIC tank by removing a meter and connecting a water hose directly to the tank through the metering port. Carbide claims such a large amount of water could not have found its way into the tank by accident, and safety systems were not designed to deal with intentional sabotage. UC says that the rest of the plant staff falsified numerous records to distance themselves from the incident, and that the Indian Government impeded its investigation and declined to prosecute the employee responsible, presumably because that would weaken its allegations of negligence against Union Carbide.
Union Carbide has never publicly named or identified the employee it claims sabotaged its Bhopal plant or attempted to prosecute.
In dat gebied zijn zoveel gevaren, is er geen afval dan is er wel lood......quote:Op zondag 10 september 2006 15:30 schreef Xith het volgende:
[..]
Er zijn daar kleine kinderen die op sterven na dood, duizenden zijn in gevaar en jij maakt zo'n opmerking? Je bent echt een walgelijk klein eenzaam ventje of niet?
Kom er niet bij dat een mens zo cynisch kan zijn. Zou je over Bhopal gezegd hebben: "ach, is er geen gif dan is het wel honger"? of over Chernobyl: "ach, is er geen besmetting, dan is het wel het socialisme?"quote:Op zondag 10 september 2006 21:33 schreef JohnDope het volgende:
[..]
In dat gebied zijn zoveel gevaren, is er geen afval dan is er wel lood......
Laten we eerlijk zijn; het is heel moeilijk om in een wereld/maatschappij als deze niet cynisch te zijn......quote:Op zondag 10 september 2006 21:39 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Kom er niet bij dat een mens zo cynisch kan zijn.
Zeker, maar zo lang dingen zoals deze te voorkomen zijn, zal ik mijn hoofd niet laten hangen.quote:Op zondag 10 september 2006 22:01 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn; het is heel moeilijk om in een wereld/maatschappij als deze niet cynisch te zijn......
Bravo je begint eindelijk een beetje je huiswerk te doen. Zal je maar even een beetje helpen met een heel kort door de bocht verhaal van het gebeuren daar.quote:Op zondag 10 september 2006 20:53 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Bhopal_disaster
![]()
Corporate crime heet zoiets![]()
Ik haal er een ding uit:quote:
Dit is toch al meer dan voldoende om sowieso Union Carbide als hoofdschuldige aan te wijzen. Dat de lokale overheid zich in liet met zulk een bedrijf, is al een schande op zich, maar die wil het ontevreden volk gerust stellen. Wat ik dan niet snap is de ongelooflijke risico's wat mensen dan nemen. Ik bedoel, als Union Carbide het volk ingelicht had, dan waren die mensen daar waarschijnlijk niet gaan wonen toch? Je kijkt er als halve chemicus (even kort door de bochtquote:Recent documents, obtained through discovery in the course of a lawsuit against Union Carbide for environmental contamination before a New York Federal District Court revealed that Carbide had exported "untested, unproven technology" to the Indian plant.
Unlike Union Carbide plants in the USA, its Indian subsidiary plants were not prepared for problems. No action plans had been established to cope with incidents of this magnitude. This included not informing local authorities of the dangers of chemicals used and manufactured at Bhopal.
Nou als je echt een journalist van formaat wilt worden dan moet je toch wat dieper in de materie duiken voor je artikelen. En wat betreft mijn chemie achtergrond daar heb ik hier alleen het ethiek onderdeel van gebruikt en enkel de verschillende kanten van de zaak even genoemd.quote:Op zondag 10 september 2006 23:07 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ik haal er een ding uit:
[..]
Dit is toch al meer dan voldoende om sowieso Union Carbide als hoofdschuldige aan te wijzen. Dat de lokale overheid zich in liet met zulk een bedrijf, is al een schande op zich, maar die wil het ontevreden volk gerust stellen. Wat ik dan niet snap is de ongelooflijke risico's wat mensen dan nemen. Ik bedoel, als Union Carbide het volk ingelicht had, dan waren die mensen daar waarschijnlijk niet gaan wonen toch? Je kijkt er als halve chemicus (even kort door de bocht) er natuurlijk door een andere bril, geneigd misschien om het bedrijf als goedwillende ondernemer af te schilderen. Heeft de geschiedenis niet al vaak genoeg aangetoond dat scherpe controle op dit soort bedrijven noodzakelijk is ter bescherming van milieu en mensen? Als journalist kijk ik ook naar dit soort dingen. Ik hoop dat er na deze ramp een hoop veranderd is, het schijnt nogal een impact te hebben gehad na het verschijnen van die gruwelijke foto's in Time Magazine. En terecht.
Denk dat je te snel conclusies trekt, gezien jouw eerste reactie al. Ik maakte een losse vergelijking en ik wees een schuldige aan. Volgens mij laat ik een aantal details alleen weg, de overheden zoals je al zei. Dit is geen journalistiek bedrijven wat ik hier doe. Journalisten hebben een mening en er blijven altijd zielen die zeggen dat het niet kan. De kunst is om je mening en je artikelen gescheiden te houden. Maw, als ik een artikel over Bhopal zou maken (20 jaar na de ramp of zo) dan moet je natuurlijk een heel spectrum van oorzaken gaan benoemen om de ramp te beschrijven. Dan zou ik uiteraard een keuze kunnen maken om de rol van het bedrijf groter te maken in dat verhaal (stel ik zou voor een meer links blad werken)... dat zijn de keuzes die je hebt en dat mag ook. Je vertelt alleen het verhaal met een andere nuance, Dit is slechts een mening. Om het toe te geven: ik riep inderdaad wat eerst en zocht later de bron. Maar dat had ik niet gedaan als ik er helemaal niks over wist. Ik was alleen een hoop details vergeten.quote:Op zondag 10 september 2006 23:29 schreef siggi het volgende:
[..]
Nou als je echt een journalist van formaat wilt worden dan moet je toch wat dieper in de materie duiken voor je artikelen. En wat betreft mijn chemie achtergrond daar heb ik hier alleen het ethiek onderdeel van gebruikt en enkel de verschillende kanten van de zaak even genoemd.
Jij had je mening klaar voor je begon te schrijven en hebt daar de stukjes bij gezocht, lekker makkelijk, maar zegt 3 keer niks.
Maar hangt er een beetje vanaf wat je wilt, een serieuze journalist worden of een populistische die de grote onwetende massa bespeelt met onvolledige informatie. In het laatste geval zou ik zeggen dat ik je niet eens veel succes hoef te wensen, dat soort journalisme is te makkelijk voor woorden.
quote:Nederlandse experts naar Ivoorkust ANP DEN HAAG - Aan het onderzoek door de Verenigde Naties naar het gifschandaal in het Afrikaanse Ivoorkust, nemen twee Nederlanders deel.
Het gaat om experts van de VROM-Inspectie en het Rijksinstuut voor Volksgezond en Milieuhygiëne (RIVM), zo liet een woordvoerder van staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) dinsdag weten. De VN benaderden Nederland dit weekeinde om een milieukundige te leveren voor de missie, die moet inventariseren welke hulp Ivoorkust nodig heeft.
In de hoofdstad Abidjan zijn tot nu toe vijf mensen overleden en liepen duizenden vergiftigingsverschijnselen op na het dumpen van afval uit de tanker Probo Koala. Dat schip was ingehuurd door een multinational waarvan de administratie in Nederland is gevestigd, genaamd Trafigura Beheer. De Nederlandse justitie onderzoekt de zaak ook.
In Parool ook nog een stuk, dat iets te lang is om hier te plakken. http://www.parool.nl/nieuws/2006/SEP/12/ams1.htmlquote:Gifschip kon verwerkt worden De chemische lading van het schip Probo Koala had ten minste op één plek in Nederland verwerkt kunnen worden. Een woordvoeder van Afvalstoffen Terminal Moerdijk (ATM) zei woensdag een offerte te hebben gemaakt en te hebben aangegeven de lading te willen en kunnen verwerken.
Een schadelijke gif aan boord van het schip werd in augustus gedumpt in de Ivoriaanse havenstad Abidjan. Ten gevolge daarvan overleden in Ivoorkust zes mensen. Duizenden mensen liepen vergiftigingsverschijnselen op. Het is onduidelijk of de stof die in Amsterdam werd aangeboden dezelfde is als de stof die in Ivoorkust is gelost.
Als hun mensen hier ook een slachtpartij zouden aanrichten was het heeeeeel misschien nog een klein beetje een logische vergelijking geweest.quote:Op zondag 10 september 2006 12:51 schreef JohnDope het volgende:
Wij krijgen hun mensen, zij ons afval.
eerlijk = eerlijk;
Discriminatiequote:Op donderdag 7 september 2006 09:33 schreef buachaille het volgende:
[..]
Nederland dient de daders uit Amstelveen uit te leveren aan Ivoorkust. Wat mij betreft mogen ze publiekelijk opgehangen worden![]()
Ow dan kunnen ze bij de tu net zo goed het vak ethiek afschaffen. Of gaat het om de ethiek hoeveel relatiegeschenken je mag aanemen zonder dat het verdacht gaat worden.quote:Op zondag 10 september 2006 23:56 schreef siggi het volgende:
De vergelijking sloeg nergens op, totaal niet in veband met het topic. Maar dat even ter zijde, op de TU krijgen de studenten uitvoerige en verplichteethiek vakken, terwijl ze slechts een klein radertje in het wiel van grote bedrijven worden en i.h.a. weinig invloed hebben op de uiteindelijke gang van zaken.
Maar ja dat is ook al weer 14 jaar geleden getekend zolang duurt ethiek nietquote:http://www.milieuloket.nl/9292000/modulesf/vg15p81fu000
Conventie van Basel (1992): export en verwerking van giftig afval
Deze conventie is geratificeerd door 143 landen en streeft ernaar:- de export en het vervoer van giftig afval tot een minimum te beperken;
- het gehalte van gifstoffen in afval tot een minimum te beperken;
- de giftige stoffen zo dicht mogelijk bij de bron van vervuiling te verwerken;
- ontwikkelingslanden te assisteren om hun giftig afval zo milieuvriendelijk mogelijk te verwerken.
In 1998 is deze conventie aangescherpt met het Verdrag van Rotterdam. Dit verdrag beschermt ontwikkelingslanden tegen de uitvoer van landbouwgif en gevaarlijke chemicaliën, waar industrielanden mee in hun maag zitten. Het Verdrag van Rotterdam is in december 2002 door de EU-lidstaten geratificeerd.
bronL www.trouw.nlquote:Het scheepsafval van de Probo Koala, dat heeft geleid tot een giframp met zes doden in Ivoorkust, had verbrand moeten worden in een trommelverbrandingsoven. Bij voorkeur bij een gespecialiseerd bedrijf in Europa.
Volgens een woordvoerder van handelsmaatschappij Trafigura Beheer uit Amstelveen, dat het schip charterde, was dat het advies van de Afval Verwerking Rijnmond (AVR). De concentratie zwavelwaterstof in het scheepsafval, ontstaan na het spoelen van de tanks, was dusdanig hoog dat van de gebruikelijke zuivering van het mengsel van olie, water en schoonmaakmiddelen geen sprake kon zijn. Op de vraag waarom het schip dan toch het scheepsafval in Abidjan ter verwerking aanbood, kan Trafigura, bijna vier weken na de ramp, nog geen helder antwoord geven. In een verklaring zegt het bedrijf dat Abidjan wordt beschouwd als een van de best toegeruste havens van West-Afrika. Abidjan lag daarbij dichtbij de eindbestemming, Lagos in Nigeria. Uit het vaarschema (zie kaart) blijkt dat de Probo Koala in de maanden juli en augustus vele havens in Europa is gepasseerd. Het vaarschema vormde dus geen belemmering het advies van de AVR op te volgen.
Een trommelverbrandingsoven, zoals de AVR die bedoelt, is zeker niet in Abidjan aanwezig. Trafigura heeft in Abidjan een agent, Puma Energy. Het zou logisch zijn geweest dat die het moederbedrijf had gewaarschuwd voor de lokale beperkingen. Volgens de woordvoerder van Trafigura echter is het lokale kantoor niet ingezet, maar een shipping agent met de naam Waibs. Die zou voor de verwerking Compagnie Tommy hebben ingehuurd. Tommy echter is geen verwerker, maar een transportonderneming die met tankwagens door de stad rijdt. De bronnen bestrijden overigens dat het lokale kantoor van Trafigura niet is ingezet.
Volgens onbevestigde berichten zouden in ieder geval drie medewerkers van Waibs, Puma Energy en Tommy zijn gearresteerd.
In de nacht van 19 op 20 augustus is tussen tien uur ’s avonds en drie uur ’s nachts in rap tempo op elf plaatsen in de stad het scheepsafval gedumpt op gewone stortplaatsen. De stortplaatsen liggen dicht bijelkaar, waardoor in een hoog tempo een grote lading afval gedumpt kon worden. De Probo Koala, een tanker van een Griekse reder die met een Russische bemanning vaart onder Panamese vlag, vertrok op 22 augustus uit Abidjan.
Het openbaar ministerie deed al onderzoek naar de gang van zaken toen het schip in de Amsterdamse haven voor stankoverlast zorgde. Volgens het functioneel parket in Den Haag wordt nu ook onderzoek in Abidjan gedaan. Er vielen zes doden, 15.000 mensen hebben zich bij ziekenhuizen gemeld.
quote:Terug naar de Probo Koala, terug naar Amsterdam, 2 juli. De Probo Koala biedt daar ruim 500 ton afval aan, een mengsel van olie, water en caustic soda (gebruikt voor het reinigen van de tanks). Maar bij het nemen van de monsters blijkt het afval niet overeen te komen met de opgave van de kapitein. Op grond van de eerste opgave zou de afvalverwerking enkele tientjes per ton kosten. Op basis van de werkelijke samenstelling valt de prijs aanzienlijk hoger uit. Volgens betrouwbare bronnen kon het afval niet als alternatief voor brandstof benut worden en daardoor schoot de verwerkingsprijs omhoog. Afvalverwerker APS, die de klus niet direct kon klaren, kreeg van collega’s offertes. Die lagen op een prijs van circa 750 euro per ton. De klus kon dus geklaard worden voor 375.000 euro. APS zelf vroeg voor de helft van de lading 225.000 euro. De rekening die Trafigura-Londen uiteindelijk in Ivoorkust betaalde voor het bewerken van het vuil was 18.700 dollar.
De aanbieder van het afval, de gigantische olie- en metalenhandelaar Trafigura, met een statutaire vestiging in Amstelveen en een omzet van 28 miljard dollar, vond de offertes veel te hoog. De helft van het afval is echter dan al overgepompt in een lichter. En om te voorkomen dat afvalverwerker APS voor de kosten opdraait van de verwerking van dat vuil, vroeg dat bedrijf een bankgarantie. De Probo Koala wenste niet op het juridisch getouwtrek te wachten, wilde de garantie niet afgeven en maakte aanstalten om te vertrekken.
Even wachten hoor; je quote een stukje en trekt daar een conclusie uit, die je er niet uit kan opmaken?quote:Op donderdag 7 september 2006 09:33 schreef buachaille het volgende:
[..]
Nederland dient de daders uit Amstelveen uit te leveren aan Ivoorkust. Wat mij betreft mogen ze publiekelijk opgehangen worden![]()
hoe nederlands gerealteerd is de dump nou eigenlijk?quote:Op maandag 25 september 2006 13:42 schreef buachaille het volgende:
Op zich is het wel lachen, half Nederland die het afval gescheiden aanbied aan de vuilverwerking en dan een Amstelveens bedrijf die 500.000 kilo zwaar chemisch afval in het oerwoud laat dumpen voor (á $18700,-).
Als ik vanavond weer zo'n kneus z'n wijnflesjes in de glasbak zie gooien dan zal ik nog eens aan dit verhaal denken.![]()
Dat is nog steeds de vraag.quote:Op maandag 25 september 2006 14:24 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
hoe nederlands gerealteerd is de dump nou eigenlijk?
in drie heldere zinnen graag.
kijk vrij helder. wat is het vergedrukte?quote:Op maandag 25 september 2006 14:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is nog steeds de vraag.
1 als het afval wel als echt afval gemerkt zou zijn geweset zou het in het westen verwerkt moeten worden volgens een bepaald verdrag. Maar als het als klein scheepsafval bekend stond dan mocht het wel weer mee.
Dus het kan zijn dat we ook in nederland fouten gemaakt hebben met het doorsturen van.
2 Verder is het bedrijf gedeeltelijk in nederland gevestigd.
Dus er zijn meerdere relaties met nederland.
De grote vraag is of het verhaal van de volkskrant van afgelopen weekend klopt. Volgens dat verhaal zou namelijk op het schip nafta gekraakt zijn, om daar benzine van te maken.
Waar het op neer kwam is dat er volgens een primitieve methode benzine gemaakt zou zijn. Wat ik ervan begreep doormiddel van het toevoegen van een stof die zorgt dat de zware delen neerslaan en er benzine overblijft. normaal kan dit niet uit maar met de hoge olieprijzen van een paar maand terug wel.quote:Op maandag 25 september 2006 14:39 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
kijk vrij helder. wat is het vergedrukte?
Nafta is een deel wat ontstaat bij het kraken van ruwe olie. Blijkbaar kan dit ook op een schip verder gekraakt worden tot benzine door het in juiste verhoudingen met natronloog te vermengen, en nog een extra katalysator er bij te gooien. Het nadeel van die benzine die er dan uit kom is dat er nog steeds wel redelijk wat zwavel in zit. In europa mogen we geen zwavel meer in de benzine hebben in ontwikkelingslanden let men daar nog niet op. Net zoals men niet zo geod op chemisch afval let.quote:Op maandag 25 september 2006 14:40 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Kun je op een op schip NAFTA kraken? Dat doen ze toch in Rotterdam in de Botlek, en bij DSM Geleen of zo?
dus als ik de volkskrant goed begrijp is het niet de schuld van de firma, maar van de medewerkers/kapitein/inwoners, die graag een centje wilden verdienen en er een uiterst giftig mengsel van hebben gemaakt?quote:Op maandag 25 september 2006 15:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nafta is een deel wat ontstaat bij het kraken van ruwe olie. Blijkbaar kan dit ook op een schip gekraakt worden door het in juiste verhoudingen met natronloog te vermengen, en nog een extra katalysator er bij te gooien. Het nadeel van die benzine die er dan uit kom is dat er nog steeds wel redelijk wat zwavel in zit. In europa mogen we geen zwavel meer in de benzine hebben in ontwikkelingslanden let men daar nog niet op. Net zoals men niet zo geod op chemisch afval let.![]()
Het voordeel van nafta kraken en er benzine van maken was dat er 120 euro per ton verschil in de prijs tussen benzine en nafta zat. Aangezien ze een laadvermogen van 2000 ton hadden bestond de mogelijk dat ze op deze manier even 240.000 euro verdient hebben.
Maar de vraag is of deze versie van het verhaal klopt over het kraken van de nafta, de nederlandse firma die de Probo Koala charterder zegt dat dat niet gebeurd is. Maar die firma zegt ook dat men niet wist dat de lading zo giftig was......
Dat weet ik niet vaak bepaalt de reder wat er met een schip en de lading gebeurt en niet de kapitein.quote:Op maandag 25 september 2006 15:28 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dus als ik de volkskrant goed begrijp is het niet de schuld van de firma, maar van de medewerkers/kapitein/inwoners, die graag een centje wilden verdienen en er een uiterst giftig mengsel van hebben gemaakt?
Alleen het restafval is uiterst giftg, de benzine is alleen zwavelhoudend, daarvan krijg je wat meer zure regen.quote:Op maandag 25 september 2006 15:28 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dus als ik de volkskrant goed begrijp is het niet de schuld van de firma, maar van de medewerkers/kapitein/inwoners, die graag een centje wilden verdienen en er een uiterst giftig mengsel van hebben gemaakt?
milieuschandalen zijn... ehmm schandalig.quote:Op maandag 25 september 2006 16:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Alleen het restafval is uiterst giftg, de benzine is alleen zwavelhoudend, daarvan krijg je wat meer zure regen.
Verder is het idd de vraag wie er aan verdiend heeft.
Dit gifschandaal zal wel niet tot een goed onderzoek komen en de bal zal wel van reder naar kapitein naar lokale overheid naar andere lokale overheid gespeeld worden net zolang tot de gemeenschap dit schandaal weer vergeten is en we een volgend schandaal voorgeschoteld krijgen.
Je ziet het, ik heb tegenwoordig weinig vertrouwen meer in onze rechtstaat en de onkunde / corruptie/ niet onfhankelijkheid van de onderzoekers/ ambtenaren die de onderste steen boven moeten krijgen.
Een land is in principe nooit schuldig, het zullen altijd individuen zijn die regels overtreden hebben of er niet goed op toe gezien hebben. En dan hebben ambtenaren ook nog het geluk dat hun nooit hoofdelijk aansprakelijk voor zulke nalatigheid gesteld kunnen worden.quote:Op maandag 25 september 2006 16:21 schreef zoalshetis het volgende:
milieuschandalen zijn... ehmm schandalig.
maar ik wil wel zeker weten of nederland de dader was. zoals ts het telkenmale doet overkomen.
Greenpeace heeft de hele affaire uitgebreid beschreven op haar site: http://www.greenpeace.org(...)ste-in-abidjan-greenquote:Op maandag 25 september 2006 16:21 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
milieuschandalen zijn... ehmm schandalig.
maar ik wil wel zeker weten of nederland de dader was. zoals ts het telkenmale doet overkomen.
quote:The MV Probo Koala, operates under the Panamanian flag. Its registered owner is "Celtic Legend Shipping Inc." of Norway. While the "beneficial owner" (and manager and operator) is Prime Marine Management, of Athens, Greece. The Probo Koala was chartered by Trafigura, LTD a subsidiary of the NL trading company Trafigura Beheer BV (the parent company of the 55 trading companies operated by Trafigura). Probo Koala's agent in Abidjan is WAIB-CL, and there was an intermediate company, between Trafigura LTD and WAIB-CL, called "SocieteTommy". Tommy was the entity that actually "disposed" of the 100's of metric tonnes of toxic waste throughout and around the city of Abidjan. The role of Puma Energy (100% owned by Trafigura based in Amstelveen, NL and controlled from Trafigura's Lucerne, Switzerland offices) remains unclear, as does its association with the company, "Tommy" and WAIB-CL, though the Ivorian authorities have arrested those directing each of WAIB-CL, Tommy and Puma Energy. Puma Energy has a local office in Abidjan, Cote d'Ivoire.
waar het dacht ik op neerkomt is de vraag waarom dat schip niet tegen is gehouden na het aanbieden van die troep in amsterdam, toen was dus al vastgesteld dat het zwaar giftig is .. en dat hoort dus onder de verantwoordelijkheid van de nederlandse overheidquote:Op maandag 25 september 2006 16:21 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
milieuschandalen zijn... ehmm schandalig.
maar ik wil wel zeker weten of nederland de dader was. zoals ts het telkenmale doet overkomen.
we zijn allemaal benieuwd geloof ik...quote:Op maandag 25 september 2006 21:47 schreef buachaille het volgende:
In Estland (havenstad Paldinski) blokkeert Greenpeace momenteel de Probo Koala. Op zich wel een goeie zaak, ikhoop echter dat ook in Amstelveen acties gehouden zullen worden. Ik wil wel eens wat meer weten over de mensen die achter dit zaakje zitten. Van Trfaigura wordt weinig vernomen. Logisch, want wie geschoren wordt moet stilzitten zullen ze denken. Maar zo werkt het niet als er 6 doden en 9000 gewonden vallen.
Kunnen we ook niet een paar van dergelijke boten naar het midden oosten sturen?quote:Op woensdag 27 september 2006 11:57 schreef Xenomaniac het volgende:
Eens kijken hoe verantwoordelijk mevrouw Vos zich voelt voor 7 doden en 15k aan gewonden.
Kijk eens aan, zo tonen bewindslieden van Groen Links hun verantwoordlijkheid voor 7 doden en 15k aan gewonden. Chapeau.quote:Vos biedt excuses aan
AMSTERDAM - Wethouder Marijke Vos van Milieu heeft woensdag aan de gemeenteraad haar excuses aangeboden in de affaire rond het gifschip Probo Koala.
''Ik betreur ten zeerste dat het beeld is ontstaan dat ambtenaren van Amsterdam geen enkel verwijt valt te maken'', zei ze. ''Ik heb dat niet goed gedaan. Het is nooit mijn bedoeling geweest mijn handen in onschuld te wassen vooruitlopend op de resultaten van een onafhankelijk onderzoek.''
Vos lag onder vuur omdat zij vorige week liet weten dat zij het vertrek van het schip uit de haven van Amsterdam niet kon tegenhouden en dat ambtenaren van de milieudienst naar behoren hadden gehandeld. Tegelijkertijd kondigde zij een onafhankelijk onderzoek aan, dat binnenkort begint onder leiding van Hein Hulshof, voormalig lid van de Milieukamer van de Raad van State en deskundig op het gebied van internationaal en zeerecht.
Hulshof gaat in opdracht van de gemeente onderzoeken of er mogelijkheden waren het vertrek van de Probo Koala te verhinderen. Ook kijkt hij naar de rol van de ambtenaren van de Amsterdamse milieudienst en of de huidige wet- en regelgeving voldoet. Vos (GroenLinks) liet de gemeenteraad wel weten ''ervan uit te gaan dat de ambtenaren naar eer en geweten hebben gehandeld''. Zij kon niet zeggen wanneer het onderzoek is afgerond.
De Amsterdamse gemeenteraad sprak zijn afschuw uit over de hele zaak. ''Wij wisten wat er in het schip zat'', aldus raadslid Peggy Burke van de PvdA, de grootste coalitiepartij in de hoofdstad. ''Ik vraag me af waarom we het schip niet aan de ketting konden leggen toen het in de haven van Amsterdam lag. Op 3 juli zijn er monsters genomen die duidelijk aangaven dat er niet gewoon scheepsafval in zit. Waarom kon het dan toch op 5 juli vertrekken?''
GroenLinks, samen met PvdA in het college, noemt het ''voorbarig om te ontkennen dat Amsterdam het schip kon tegenhouden''. De SP: ''Het zaakje stinkt''. Oppositiepartij VVD, die een interpellatiedebat had aangevraagd over het gifschip, vindt de verklaring van Vos voorlopig voldoende. ''Ik vind het klasse dat de wethouder excuses aanbiedt voor de grote fout die zij heeft gemaakt.''
De Probo Koala wilde het scheepsafval laten verwerken in Amsterdam, maar trok zich terug wegens de hoge kosten en na klachten van omwonenden over stankoverlast. Via Estland kwam het schip in augustus in Abidjan in Ivoorkust aan. Daar werd het afval gedumpt, waarna acht mensen door giftige dampen overleden en tienduizenden mensen ziek werden. (ANP)
Bron
quote:Afvalverwerker Alwin Booij, die zich met zijn bedrijf in Abidjan voorbereidt op opruiming van de troep een dergelijke samenstelling van chemisch afval nog niet eerder te hebben meegemaakt. Hij verwacht dat het niet in Nederland wordt verwerkt omdat we de geschikte installaties daarvoor niet hebben. (ANP)
Goed om te zien dat ze toch nog wat geleerd heeft tijdens haar tijd in de Tweede Kamer.quote:Op woensdag 27 september 2006 17:37 schreef Xenomaniac het volgende:
Kijk eens aan, zo tonen bewindslieden van Groen Links hun verantwoordlijkheid voor 7 doden en 15k aan gewonden. Chapeau.
Het lijkt me logisch dat de wethouder aftreedt. Dan pas neemt ze haar verantwoordelijkheid. Of worden mensen nu opeens weer selectief?quote:Op woensdag 27 september 2006 17:37 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Kijk eens aan, zo tonen bewindslieden van Groen Links hun verantwoordlijkheid voor 7 doden en 15k aan gewonden. Chapeau.
Dat zal dan toch pas na het onderzoek zijn.quote:Op donderdag 28 september 2006 12:51 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Het lijkt me logisch dat de wethouder aftreedt. Dan pas neemt ze haar verantwoordelijkheid. Of worden mensen nu opeens weer selectief?![]()
Tot daar ga ik mee. Maar bij:quote:Op donderdag 28 september 2006 09:17 schreef buachaille het volgende:
Volgens een stukje in Parool hebben zich inmiddels 80.000 mensen onder doktorsbehandeling laten stellen. Bij zulke grote aantallen kun je wel je vraagtekens stellen, maar ik kan me voorstellen dat er enigzins sprake is van massahysterie.
...krijg ik toch een beetje beelden van domme negers die gewend zijn gillend om bomen te dansen om regen af te smeken ofzo.quote:Er zullen weinig personen zijn met chemiekennis en wellicht denken mensen bij het ruiken van de chemische stoffen dat er "krachten" in het spel zijn.
[..]
Zo bedoelde ik het niet, maar mensen zijn gevoelig voor dit soort zaken en kunnen elkaar makkelijk aansteken. Kijk eens naar de begrafenis van Pim Fortuyn alhier. Mensen konden hun tranen niet bedwingen terwijl ze de beste kerel alleen van TV kenden. En ik geef eerlijk toe dat toen er stukjes van Pim werden uitgezonden ik het ook wel een beetje te kwaad kreegquote:Op donderdag 28 september 2006 13:48 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Tot daar ga ik mee. Maar bij:
[..]
...krijg ik toch een beetje beelden van domme negers die gewend zijn gillend om bomen te dansen om regen af te smeken ofzo.
quote:In that same issue of the magazine, Charles Deck, the director of a waste company known as Redell Development, was quoted as saying, rather cynically, "If anything happens to the Africans because of the waste, that's too bad."
quote:Crisis op Jamaica na Trafigura-giftKINGSTON - De oppositie in Jamaica is woedend op de regeringspartij PNP omdat die een gift van 30 miljoen Jamaicaanse dollar (bijna 360.000 euro) van het bedrijf Trafigura Beheer heeft geaccepteerd.
Dat heeft de Jamaicaanse krant Jamaica Observer vrijdag gemeld. De oppositiepartij JLP zegt dat de regering moet opstappen, omdat de PNP steekpenningen heeft geaccepteerd. De PNP zelf houdt het erop dat Trafigura Beheer, dat in Nederland zijn administratief hoofdkantoor houdt, de regeringspartij slechts een bijdrage voor het jaarlijkse partijcongres heeft verstrekt. Leider Bruce Golding van de JLP zei dat 360.000 euro tussen 6 en 12 september van de rekening in Amsterdam van Trafigura Beheer naar Jamaica is overgemaakt.
Golding riep premier Portia Simpson Miller op het parlement te ontbinden om de weg vrij te maken voor nieuwe verkiezingen. Philip Paulwell, de Jamaicaanse minister van Industrie en Handel, liet donderdag weten dat de regering niets verkeerd had gedaan. Paulwell zei dat hij juridische stappen tegen Golding zal nemen.
Voorzitter Mark Myers van de Jamaicaanse Kamer van Koophandel noemde de gift van Trafigura aan de PNP voor de radio niet illegaal. Hij zei wel dat het verstandiger is om dergelijke donaties niet te accepteren, omdat de indruk kan ontstaan dat partijen corupt zijn.
Trafigura Beheer BV was de huurder van het schip de Probo Koala dat giftige stoffen naar Ivoorkust vervoerde en vervolgens medio augustus in de buurt van de stad Abidjan dumpte. Trafigua heeft al geruime tijd contacten met de regering van Jamaica.
In maart 2001 kondigde de regering van Jamaica aan dat staatsoliemaatschappij PCJ Trafigura had gecontracteerd voor het verschepen van ruwe olie, aldus de krant Jamaica Observer.
Gelukkig kunnen we wel bedrijven boycotten die zaken doen met Trafigura, zoals bijvoorbeeld Koninklijke Shell (of heet dat Royal tegenwoordig). Mmm, shell boycotten of het koninklijk huisquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 11:53 schreef Xith het volgende:
Maar dat maakt niet echt zo zeer veel uit, want Trfiga is geen Business to Customer bedrijf, maar business to business - en denk niet dat andere profit bedrijven zoveel kijken naar hoe het bedrijf sociaal is, zoland het maar goedkoop is.
Jij kunt alleen maar kritiek leveren die totaal niet klopt, je lijkt wel wat op de wethouders die je zo graag wilt beschuldigen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 12:13 schreef buachaille het volgende:
Op de Frontpage weer een nieuw schandaal: Giftig Nederlands witgoed gedumpt in Ghana
Ook nu worden de illegale goederen weer onder de neus van Wethouder Vos naar een derde wereldland verscheept.
Andere nieuwsbronnen melden dat het afval naar Afrika wordt verscheept vanuit de havens van Antwerpen en Amsterdam. Amsterdam zou eens wat inkomsten uit de haven en industrie kunnen aanwenden om extra te controleren. Het is niet voor niets dat de heren criminelen deze havens hebben uitgekozen, men gaat altijd voor de zwakste schakel.quote:Op woensdag 4 maart 2009 14:48 schreef Basp1 het volgende:
Jij kunt alleen maar kritiek leveren die totaal niet klopt, je lijkt wel wat op de wethouders die je zo graag wilt beschuldigen.![]()
Het is nu door korps ijsselland ontdekt. Staat ergens in jou geqoute bericht dat het in amsterdam verscheept werd?
http://www.politie.nl/IJsselland/OverDitKorps/default.asp![]()
En goed werk korps ijsselland dat jullie deze handelaren opgepakt hebben.
Zou het na al die tijd dan toch nog gaan gebeuren dat GroenLinks wethouder Vos zich voor de rechter moet gaan verantwoorden? Opvallende dat de gemeente Amsterdam tot aan de hoge raad probeert om strafvervolging te ontlopen, zou men vrezen voor een beerput die tijdens een rechtzaak geopend gaat worden en voor politieke consequenties??quote:Ook de gemeente Amsterdam is verdachte in de zaak. Zij hoeft zich voorlopig echter nog niet te verantwoorden. Er loopt namelijk nog een procedure bij de Hoge Raad waarin de hoofdstad de vervolging aanvecht. (ANP)
Echt dit is te ziek voor woorden. De Afrikaanse slachtoffers hebben het recht om te weten door welk gif ze ziek zijn geworden. In dit verband stelt de rechter juridische belangen boven de gezondheid van de slachtoffers. De politiek zou dit met spoed moeten behandelen. De kans erop is echter klein aangezien GroenLinks in het schuitje zit.quote:Rechter stelt Trafigura in het gelijk
DEN HAAG - Slachtoffers van de giframp in Ivoorkust, waar afval van het in Nederland gevestigde olieconcern Trafigura werd gestort, hadden geen inzage mogen krijgen in bewijsstukken voor de strafzaak.
Door dat wel te doen, heeft de Nederlandse staat onrechtmatig gehandeld.
Dat heeft de rechtbank in Den Haag bepaald. In een kort geding had Trafigura geëist dat de Staat het Engelse advocatenkantoor Leigh Day & Co van de slachtofffers zou vragen de bewijsstukken terug te geven.
Daarbij zit een rapport van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) over de schadelijkheid van het afval.
Rechtsgrond
De rechtbank oordeelde dat de Staat zonder rechtsgrond de stukken had verstrekt aan het advocatenkantoor, dat 30.000 mensen uit Ivoorkust vertegenwoordigt.
Volgens de rechtbank is het kantoor bij Trafigura aan het verkeerde adres, omdat de illegale stort is uitgevoerd door een ingehuurd lokaal afvalverwerkingsbedrijf.
De stukken zouden worden gebruikt voor een civiele aanklacht voor de rechtbank in Londen.
Afval
Het afval, dat in juli 2006 in Ivoorkust terecht kwam, was afkomstig van de Probo Koala. Dat schip was gehuurd door Trafigura. Het afval was aangeboden aan een lokaal bedrijf.
De onderneming betaalde de Ivoriaanse overheid 152 miljoen euro. Door het gif kwamen zestien mensen om het leven en raakten tienduizenden mensen gewond.
wtf are u talking about. Volgens mij begrijp je de quitessennnnn euh.. niet helemaalquote:Op zaterdag 5 september 2009 20:56 schreef Suko het volgende:
n mijnwoonpaatss ishet op mandagmorgen doodstil en ook in het .c, merendeel van het winkelbestand sgewoon dicht.\schandelijk.
Probeer er zelf achter te komen wat deze 2 feiten met elkaar te maken hebben.quote:---knip---
Volgens Greenpeace blijkt dit uit onderzoek dat de milieuorganisatie deed in samenwerking met de BBC, de Volkskrant, Norwegian Broadcasting Corporation NRK en de Britse krant The Guardian.
---knip---
Greenpeace dient donderdagochtend beklag in bij het gerechtshof in Den Haag tegen het Openbaar Ministerie.
Volgens de milieuorgansatie zou dat verzuimd hebben strafbare feiten gepleegd in Ivoorkust te vervolgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |