abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41575225
quote:
Regering Ivoorkust stapt op na 'Nederlands' gifschandaal

ABIDJAN - De regering van Ivoorkust is woensdag opgestapt, nadat drie mensen om het leven waren gekomen na het inademen van de dampen van giftig afval, dat in de stad Abidjan was gestort. Ongeveer 1500 mensen zijn ziek geworden. De olierestanten waren aangeleverd met een schip dat door het in Nederland gevestigde bedrijf Trafigura Beheer BV was gehuurd.

Interim-premier Charles Konan Banny diende het ontslag van zijn regering in bij president Laurent Gbagbo tijdens een spoedbijeenkomst in de hoofdstad Yamoussoukro. Gbagbo accepteerde het ontslag, maar riep Banny tegelijkertijd op donderdag een nieuwe regering te vormen. Verder zei de president dat de personen die verantwoordelijk zijn voor het gifschandaal moeten worden gestraft. Drie personen zitten vast op verdenking van betrokkenheid bij de kwestie.
Nederland dient de daders uit Amstelveen uit te leveren aan Ivoorkust. Wat mij betreft mogen ze publiekelijk opgehangen worden
pi_41575660
Uhm... ik heb geen idee hoe dit verhaal precies in elkaar steekt en het lijkt me ook handig dat je niet gelijk met woorden als 'publiekelijk ophangen' gaat strooien voordat je daadwerkelijk weet hoe de vork precies in de steel zit. Nu presenteer je jezelf als een oproeikraaier waar de samenleving over het algemeen niet veel aan heeft.
pi_41575748
Er is er maar 1 die daar gif kan storten en dat is de Ivoriaanse regering.
  donderdag 7 september 2006 @ 10:01:24 #4
82036 AstroStart
http://www.mushroomkingdom.nl
pi_41575817
Idd. We horen het verhaal nu van slechts één kant.
De grootste Super Mario fansite van Nederland: Mushroom Kingdom.
pi_41575832
Schijnt dat de lokale autoriteiten ook niet vies waren van de steekpenningen om hun eigen land onder die troep te laten storten iig.
En daar heb je het probleem in een notendop: westerse bedrijven die de derde wereld als afvalstort gebruiken (denk ook aan de asbestschepen richting India Turkije) en de lokale grote mannen die daar winst op maken.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_41575969
quote:
Op donderdag 7 september 2006 09:53 schreef Nielsch het volgende:
Uhm... ik heb geen idee hoe dit verhaal precies in elkaar steekt en het lijkt me ook handig dat je niet gelijk met woorden als 'publiekelijk ophangen' gaat strooien voordat je daadwerkelijk weet hoe de vork precies in de steel zit. Nu presenteer je jezelf als een oproeikraaier waar de samenleving over het algemeen niet veel aan heeft.
We hebben in Nederland (en ook andere westerse landen) een probleem met bedrijven die eerst aan geld denken. Herinner je nog het bedrijf Vos uit Alphen aan de Rijn? (verkocht vergiftigde glycerine waarna in Haiti tientallen kinderen stierven). Trafigura probeert willens en wetens zo goedkoop mogelijk van haar afval af te komen. Ze weten heus wel dat dat gif wordt geëxporteerd naar derde wereldlanden waar het in het oerwoud gestort wordt. Toevallig waren ze nu in Ivoorkust wel heel erg corrupt waardoor ze zelfs nog de transportkosten van de haven naar het bos in eigen zak wilden steken. Nu zijn er doden gevallen, maar niemand weet hoeveel land er af vergiftigd is. Er moet dus nu paal en perk worden gesteld aan dit soort gewetenloze figuren. Opknopen die handel dus wat mij betreft.
  donderdag 7 september 2006 @ 10:23:29 #7
94922 Tyler..Durden
Bacchus is my homeboy
pi_41576425
Volgens mij was de taak van de Nederlanders alleen maar het leveren aan de kust.
Het was immers een transportbedrijf. De regering echter dumpte het op de straat.
Wat loop je naar mijn sig te kijken!?
pi_41576787
quote:
Op donderdag 7 september 2006 10:23 schreef Tyler..Durden het volgende:
Volgens mij was de taak van de Nederlanders alleen maar het leveren aan de kust.
Het was immers een transportbedrijf. De regering echter dumpte het op de straat.
Ja dat is lekker een wir haben est nicht gewusst mentaliteit. Wanneer je als bedrijf zulke stoffen gaat vervoeren weet je donders geod wat ermee aan de hand is.

Kijk ook eens naar de berichten over dat asbest schip wat turkijke niet wilt slopen omdat de papieren een factor 100 te weinig asbest aangaven.

Nu zal dat schip waarschijnlijk wel naar sri lanka gelssept worden om daar op een mooie kust door mensen zonder beschermingsmiddeln uit elkaar gehaald te worden.
pi_41577020
quote:
Op donderdag 7 september 2006 10:08 schreef buachaille het volgende:

[..]

We hebben in Nederland (en ook andere westerse landen) een probleem met bedrijven die eerst aan geld denken. Herinner je nog het bedrijf Vos uit Alphen aan de Rijn? (verkocht vergiftigde glycerine waarna in Haiti tientallen kinderen stierven). Trafigura probeert willens en wetens zo goedkoop mogelijk van haar afval af te komen. Ze weten heus wel dat dat gif wordt geëxporteerd naar derde wereldlanden waar het in het oerwoud gestort wordt. Toevallig waren ze nu in Ivoorkust wel heel erg corrupt waardoor ze zelfs nog de transportkosten van de haven naar het bos in eigen zak wilden steken. Nu zijn er doden gevallen, maar niemand weet hoeveel land er af vergiftigd is. Er moet dus nu paal en perk worden gesteld aan dit soort gewetenloze figuren. Opknopen die handel dus wat mij betreft.
Er is ook een anticonceptiemiddel getest in Ethiopië destijds. Honderden vrouwen onvruchtbaar. Het maakt het slijmvlies van de baarmoeder leerachtig. Voordat de juiste dosering en wijze van toediening met dat soort dingen uitgevogeld zijn ...
("Nou en? Er zijn al genoeg negers." ik kop m zelf maar in, hebben we dat gehad in dit topic)

Dit is toevallig een incident dat naar buiten komt. In elk Afrikaans land worden complete partijen vlees verkocht die afgekeurd zijn ergens in Europa (met name Italië heeft er een handje van, die voorzien blikken vol zelfs van een sticker met "this food was a gift of the government of Italy to the people of...", trek je dat etiket eraf, zie je dat het troep van een jaar over de datum is), er worden wegens gebrekkige of omkoopbare wetgeving hele lozingen gedaan, met mensen gespeeld. Ver van ons bed en nog genoeg poppetjes over.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  donderdag 7 september 2006 @ 10:57:46 #10
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_41577358
dus omdat het schip van een Nederlands bedrijf is...is het een Nederlands schandaal. Back the F... up. Degene die dat spul in dat schip heeft gedumpt en vervolgens incorrect heeft proberen te verwerken is degegene dat verantwoordelijk is. Niet het Nederlandse Moederbedrijf...kom nou!
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
pi_41578716
quote:
Op donderdag 7 september 2006 10:57 schreef clowncloon het volgende:
dus omdat het schip van een Nederlands bedrijf is...is het een Nederlands schandaal. Back the F... up. Degene die dat spul in dat schip heeft gedumpt en vervolgens incorrect heeft proberen te verwerken is degegene dat verantwoordelijk is. Niet het Nederlandse Moederbedrijf...kom nou!
Mag ik als vervoerder dan als ik er zin in heb binneen europa zo maar met al willekeurige rotzooi rondsjouwen? Zou mooi zijn ik kan de nuclaire transporten wel voor 75% van het geld doen. Oh en dan wil ik dat afval ook nog wel verschepen naar iran
  donderdag 7 september 2006 @ 12:03:49 #12
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_41579202
quote:
Op donderdag 7 september 2006 11:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Mag ik als vervoerder dan als ik er zin in heb binneen europa zo maar met al willekeurige rotzooi rondsjouwen? Zou mooi zijn ik kan de nuclaire transporten wel voor 75% van het geld doen. Oh en dan wil ik dat afval ook nog wel verschepen naar iran
you are missing the point.
Het is net belachelijk als je een taxi aanklaagt omdat een passagier drugs bij zich heeft.
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
pi_41579282
quote:
Op donderdag 7 september 2006 12:03 schreef clowncloon het volgende:

[..]

you are missing the point.
Het is net belachelijk als je een taxi aanklaagt omdat een passagier drugs bij zich heeft.
nee de vergelijking zou dan eerder zijn dat je de taxi aanklaagt omdat hij z'n passagier ruimschoots in de gelegenheid stelt in het voorbij rijden enkele mensen dood te schieten.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 7 september 2006 @ 12:15:53 #14
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_41579581
quote:
Op donderdag 7 september 2006 12:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

nee de vergelijking zou dan eerder zijn dat je de taxi aanklaagt omdat hij z'n passagier ruimschoots in de gelegenheid stelt in het voorbij rijden enkele mensen dood te schieten.
Nee want dan is de bestuurder mede verantwoordelijk...als we het schip erbij pakken dan is de schipper misschien wel veranwoordelijk. Maar dat is geen Nederlander
pi_41580455
quote:
Op donderdag 7 september 2006 09:33 schreef buachaille het volgende:

[..]

Nederland dient de daders uit Amstelveen uit te leveren aan Ivoorkust. Wat mij betreft mogen ze publiekelijk opgehangen worden
Waarom zouden die mensen uit Amstrelveen daders zijn? Hebben zij het gedumpt? Wisten zij dat het gedumpt zou worden en er daardoor slachtoffers zouden vallen? Hebben zij lokale regels overtreden? Vind je het normaal dat mensen voor het lozen van wat olieresten publiekelijk worden opgehangen?
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_41580561
Idd de verantwoording ligt volledig bij de regering, die waarschijnlijk veel geld verdient voor de opruiming ervan maar dat geld liever niet besteed aan een goede manier van verwerking. Heeft niks met Nederland te maken.
pi_41580637
quote:
Op donderdag 7 september 2006 12:47 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Waarom zouden die mensen uit Amstrelveen daders zijn? Hebben zij het gedumpt? Wisten zij dat het gedumpt zou worden en er daardoor slachtoffers zouden vallen? Hebben zij lokale regels overtreden? Vind je het normaal dat mensen voor het lozen van wat olieresten publiekelijk worden opgehangen?
3 doden, tientallen zieken en jij noemt het het wat lozen van wat olierestjes???
Of zij lokale regels hebben ovetreden? Nee in Ivoorkust is het heel legaal dat je je giftige rotzooi in de oceaan dumpt. Vandaar ook dat de regering daarom is weggestuurd.

Kortom je eerste punt had nog zin, als je je nu aanleert om het daarbij te laten en geen populistische onzin erachteraan te gooien, ga ik je ooit ook nog eens serieus nemen.
pi_41580886
quote:
Op donderdag 7 september 2006 12:53 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

3 doden, tientallen zieken en jij noemt het het wat lozen van wat olierestjes???
Dat staat in het artikel. De vraag was of je het normaal vind dat daarvoor iemand publiekelijk moet worden opgehangen.
quote:
Of zij lokale regels hebben ovetreden? Nee in Ivoorkust is het heel legaal dat je je giftige rotzooi in de oceaan dumpt. Vandaar ook dat de regering daarom is weggestuurd.
Die 'zij' waren dus de mensen uit Amstelveen? Ik dacht dat misschien de regering dat had gedaan. Waarom zouden die anders opstappen?
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_41581318
quote:
Op donderdag 7 september 2006 12:47 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Stel je voor dat het hier zou gebeuren, en er gaan 3 kinderen door en 1500 gewonden omdat een Afrikaans bedrijf haar giftig afval kwijt moet. Ik denk dat een dergelijk incident genoeg zou zijn om het betreffende land plat te bombarderen. Ik blijf erbij executeren die gasten, anders hebben we over 2 jaar weer een nieuw schandaal.
pi_41581628
quote:
Op donderdag 7 september 2006 13:16 schreef buachaille het volgende:

[..]

Stel je voor dat het hier zou gebeuren, en er gaan 3 kinderen door en 1500 gewonden omdat een Afrikaans bedrijf haar giftig afval kwijt moet. Ik denk dat een dergelijk incident genoeg zou zijn om het betreffende land plat te bombarderen.
Dan blijven de volgende vragen nog over:

Waarom zouden die mensen uit Amstrelveen daders zijn? Hebben zij het gedumpt? Wisten zij dat het gedumpt zou worden en er daardoor slachtoffers zouden vallen? Hebben zij lokale regels overtreden?
pi_41581957
Ik vermoed dat de mensen uit Amstelveen in elk geval een aantal Nederlandse regels hebben overtreden. Volgens mij zijn er namelijk vrij veel beperkingen aan het vervoer en vooral de export van gevaarlijk afval.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_41582916
quote:
Op donderdag 7 september 2006 13:27 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Dan blijven de volgende vragen nog over:

Waarom zouden die mensen uit Amstrelveen daders zijn? Hebben zij het gedumpt? Wisten zij dat het gedumpt zou worden en er daardoor slachtoffers zouden vallen? Hebben zij lokale regels overtreden?
Een bedrijf als Trafigura kent de bestemming van het schip. En ze zullen echt niet zo naïef zijn om te denken dat daar het afval netjes verwerkt wordt. Het is een derde wereldland met niet de industrie om dat te kunnen. Willens en wetens wordt het afval dan ook in een goedkoop land in Afrika gedumpt. Dat is ernstige milieucriminaliteit, die nu aan het licht komt omdat het afval in wat dichter bevolkt gebied gedumpt wordt. Ik denk dat we zouden schrikken als we te weten komen wat er nog meer is gedumpt in Afrika.
pi_41582982
quote:
Op donderdag 7 september 2006 10:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja dat is lekker een wir haben est nicht gewusst mentaliteit. Wanneer je als bedrijf zulke stoffen gaat vervoeren weet je donders geod wat ermee aan de hand is.

Kijk ook eens naar de berichten over dat asbest schip wat turkijke niet wilt slopen omdat de papieren een factor 100 te weinig asbest aangaven.

Nu zal dat schip waarschijnlijk wel naar sri lanka gelssept worden om daar op een mooie kust door mensen zonder beschermingsmiddeln uit elkaar gehaald te worden.
Helaas is dat de keuze van het land zelf.
pi_41583158
Moreel gezien kan je vraagtekens zetten zoals waarom uitgerekend Ivoorkust überhaupt is uitgekozen, maar juridisch denk ik niet. Wanneer afspraken zijn gemaakt met de Ivoriaanse overheid om dat spul daar te verwerken is het de verantwoordelijkheid van de regering. Die heeft inmiddels daarnaar gehandeld, had ik begrepen.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_41583375
Volgens nos:
Gifschip Ivoorkust was in Amsterdam

Justitie in Nederland doet onderzoek naar het schip dat betrokken is bij het gifschandaal in Ivoorkust. Het schip, de Probo Koala, was begin juli in Amsterdam om afvalstoffen te lossen. Maar dat ging niet door wegens een hevige stank.

Het schip vertrok daarop met bestemming Estland. Op 19 augustus kwam het aan in Abidjan en loste daar in opdracht van een transportbedrijf in Amstelveen een lading afval. Die is op diverse plaatsen gedumpt, waardoor honderden mensen ziek werden. Drie van hen stierven.

Of de lading in Abidjan dezelfde was als die in Amsterdam werd aangeboden, kan justitie nog niet zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')