Nederland dient de daders uit Amstelveen uit te leveren aan Ivoorkust. Wat mij betreft mogen ze publiekelijk opgehangen wordenquote:Regering Ivoorkust stapt op na 'Nederlands' gifschandaal
ABIDJAN - De regering van Ivoorkust is woensdag opgestapt, nadat drie mensen om het leven waren gekomen na het inademen van de dampen van giftig afval, dat in de stad Abidjan was gestort. Ongeveer 1500 mensen zijn ziek geworden. De olierestanten waren aangeleverd met een schip dat door het in Nederland gevestigde bedrijf Trafigura Beheer BV was gehuurd.
Interim-premier Charles Konan Banny diende het ontslag van zijn regering in bij president Laurent Gbagbo tijdens een spoedbijeenkomst in de hoofdstad Yamoussoukro. Gbagbo accepteerde het ontslag, maar riep Banny tegelijkertijd op donderdag een nieuwe regering te vormen. Verder zei de president dat de personen die verantwoordelijk zijn voor het gifschandaal moeten worden gestraft. Drie personen zitten vast op verdenking van betrokkenheid bij de kwestie.
We hebben in Nederland (en ook andere westerse landen) een probleem met bedrijven die eerst aan geld denken. Herinner je nog het bedrijf Vos uit Alphen aan de Rijn? (verkocht vergiftigde glycerine waarna in Haiti tientallen kinderen stierven). Trafigura probeert willens en wetens zo goedkoop mogelijk van haar afval af te komen. Ze weten heus wel dat dat gif wordt geëxporteerd naar derde wereldlanden waar het in het oerwoud gestort wordt. Toevallig waren ze nu in Ivoorkust wel heel erg corrupt waardoor ze zelfs nog de transportkosten van de haven naar het bos in eigen zak wilden steken. Nu zijn er doden gevallen, maar niemand weet hoeveel land er af vergiftigd is. Er moet dus nu paal en perk worden gesteld aan dit soort gewetenloze figuren. Opknopen die handel dus wat mij betreft.quote:Op donderdag 7 september 2006 09:53 schreef Nielsch het volgende:
Uhm... ik heb geen idee hoe dit verhaal precies in elkaar steekt en het lijkt me ook handig dat je niet gelijk met woorden als 'publiekelijk ophangen' gaat strooien voordat je daadwerkelijk weet hoe de vork precies in de steel zit. Nu presenteer je jezelf als een oproeikraaier waar de samenleving over het algemeen niet veel aan heeft.
Ja dat is lekker een wir haben est nicht gewusst mentaliteit. Wanneer je als bedrijf zulke stoffen gaat vervoeren weet je donders geod wat ermee aan de hand is.quote:Op donderdag 7 september 2006 10:23 schreef Tyler..Durden het volgende:
Volgens mij was de taak van de Nederlanders alleen maar het leveren aan de kust.
Het was immers een transportbedrijf. De regering echter dumpte het op de straat.
Er is ook een anticonceptiemiddel getest in Ethiopië destijds. Honderden vrouwen onvruchtbaar. Het maakt het slijmvlies van de baarmoeder leerachtig. Voordat de juiste dosering en wijze van toediening met dat soort dingen uitgevogeld zijnquote:Op donderdag 7 september 2006 10:08 schreef buachaille het volgende:
[..]
We hebben in Nederland (en ook andere westerse landen) een probleem met bedrijven die eerst aan geld denken. Herinner je nog het bedrijf Vos uit Alphen aan de Rijn? (verkocht vergiftigde glycerine waarna in Haiti tientallen kinderen stierven). Trafigura probeert willens en wetens zo goedkoop mogelijk van haar afval af te komen. Ze weten heus wel dat dat gif wordt geëxporteerd naar derde wereldlanden waar het in het oerwoud gestort wordt. Toevallig waren ze nu in Ivoorkust wel heel erg corrupt waardoor ze zelfs nog de transportkosten van de haven naar het bos in eigen zak wilden steken. Nu zijn er doden gevallen, maar niemand weet hoeveel land er af vergiftigd is. Er moet dus nu paal en perk worden gesteld aan dit soort gewetenloze figuren. Opknopen die handel dus wat mij betreft.![]()
Mag ik als vervoerder dan als ik er zin in heb binneen europa zo maar met al willekeurige rotzooi rondsjouwen? Zou mooi zijn ik kan de nuclaire transporten wel voor 75% van het geld doen. Oh en dan wil ik dat afval ook nog wel verschepen naar iranquote:Op donderdag 7 september 2006 10:57 schreef clowncloon het volgende:
dus omdat het schip van een Nederlands bedrijf is...is het een Nederlands schandaal. Back the F... up. Degene die dat spul in dat schip heeft gedumpt en vervolgens incorrect heeft proberen te verwerken is degegene dat verantwoordelijk is. Niet het Nederlandse Moederbedrijf...kom nou!
you are missing the point.quote:Op donderdag 7 september 2006 11:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mag ik als vervoerder dan als ik er zin in heb binneen europa zo maar met al willekeurige rotzooi rondsjouwen? Zou mooi zijn ik kan de nuclaire transporten wel voor 75% van het geld doen. Oh en dan wil ik dat afval ook nog wel verschepen naar iran![]()
nee de vergelijking zou dan eerder zijn dat je de taxi aanklaagt omdat hij z'n passagier ruimschoots in de gelegenheid stelt in het voorbij rijden enkele mensen dood te schieten.quote:Op donderdag 7 september 2006 12:03 schreef clowncloon het volgende:
[..]
you are missing the point.
Het is net belachelijk als je een taxi aanklaagt omdat een passagier drugs bij zich heeft.
Nee want dan is de bestuurder mede verantwoordelijk...als we het schip erbij pakken dan is de schipper misschien wel veranwoordelijk. Maar dat is geen Nederlanderquote:Op donderdag 7 september 2006 12:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
nee de vergelijking zou dan eerder zijn dat je de taxi aanklaagt omdat hij z'n passagier ruimschoots in de gelegenheid stelt in het voorbij rijden enkele mensen dood te schieten.
Waarom zouden die mensen uit Amstrelveen daders zijn? Hebben zij het gedumpt? Wisten zij dat het gedumpt zou worden en er daardoor slachtoffers zouden vallen? Hebben zij lokale regels overtreden? Vind je het normaal dat mensen voor het lozen van wat olieresten publiekelijk worden opgehangen?quote:Op donderdag 7 september 2006 09:33 schreef buachaille het volgende:
[..]
Nederland dient de daders uit Amstelveen uit te leveren aan Ivoorkust. Wat mij betreft mogen ze publiekelijk opgehangen worden
3 doden, tientallen zieken en jij noemt het het wat lozen van wat olierestjes???quote:Op donderdag 7 september 2006 12:47 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Waarom zouden die mensen uit Amstrelveen daders zijn? Hebben zij het gedumpt? Wisten zij dat het gedumpt zou worden en er daardoor slachtoffers zouden vallen? Hebben zij lokale regels overtreden? Vind je het normaal dat mensen voor het lozen van wat olieresten publiekelijk worden opgehangen?
Dat staat in het artikel. De vraag was of je het normaal vind dat daarvoor iemand publiekelijk moet worden opgehangen.quote:Op donderdag 7 september 2006 12:53 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
3 doden, tientallen zieken en jij noemt het het wat lozen van wat olierestjes???
Die 'zij' waren dus de mensen uit Amstelveen? Ik dacht dat misschien de regering dat had gedaan. Waarom zouden die anders opstappen?quote:Of zij lokale regels hebben ovetreden? Nee in Ivoorkust is het heel legaal dat je je giftige rotzooi in de oceaan dumpt. Vandaar ook dat de regering daarom is weggestuurd.
Stel je voor dat het hier zou gebeuren, en er gaan 3 kinderen door en 1500 gewonden omdat een Afrikaans bedrijf haar giftig afval kwijt moet. Ik denk dat een dergelijk incident genoeg zou zijn om het betreffende land plat te bombarderen. Ik blijf erbij executeren die gasten, anders hebben we over 2 jaar weer een nieuw schandaal.quote:Op donderdag 7 september 2006 12:47 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Waarom zouden die mensen uit Amstrelveen daders zijn? Hebben zij het gedumpt? Wisten zij dat het gedumpt zou worden en er daardoor slachtoffers zouden vallen? Hebben zij lokale regels overtreden? Vind je het normaal dat mensen voor het lozen van wat olieresten publiekelijk worden opgehangen?
Dan blijven de volgende vragen nog over:quote:Op donderdag 7 september 2006 13:16 schreef buachaille het volgende:
[..]
Stel je voor dat het hier zou gebeuren, en er gaan 3 kinderen door en 1500 gewonden omdat een Afrikaans bedrijf haar giftig afval kwijt moet. Ik denk dat een dergelijk incident genoeg zou zijn om het betreffende land plat te bombarderen.
Een bedrijf als Trafigura kent de bestemming van het schip. En ze zullen echt niet zo naïef zijn om te denken dat daar het afval netjes verwerkt wordt. Het is een derde wereldland met niet de industrie om dat te kunnen. Willens en wetens wordt het afval dan ook in een goedkoop land in Afrika gedumpt. Dat is ernstige milieucriminaliteit, die nu aan het licht komt omdat het afval in wat dichter bevolkt gebied gedumpt wordt. Ik denk dat we zouden schrikken als we te weten komen wat er nog meer is gedumpt in Afrika.quote:Op donderdag 7 september 2006 13:27 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dan blijven de volgende vragen nog over:
Waarom zouden die mensen uit Amstrelveen daders zijn? Hebben zij het gedumpt? Wisten zij dat het gedumpt zou worden en er daardoor slachtoffers zouden vallen? Hebben zij lokale regels overtreden?
Helaas is dat de keuze van het land zelf.quote:Op donderdag 7 september 2006 10:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja dat is lekker een wir haben est nicht gewusst mentaliteit. Wanneer je als bedrijf zulke stoffen gaat vervoeren weet je donders geod wat ermee aan de hand is.
Kijk ook eens naar de berichten over dat asbest schip wat turkijke niet wilt slopen omdat de papieren een factor 100 te weinig asbest aangaven.
Nu zal dat schip waarschijnlijk wel naar sri lanka gelssept worden om daar op een mooie kust door mensen zonder beschermingsmiddeln uit elkaar gehaald te worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |