Nederland dient de daders uit Amstelveen uit te leveren aan Ivoorkust. Wat mij betreft mogen ze publiekelijk opgehangen wordenquote:Regering Ivoorkust stapt op na 'Nederlands' gifschandaal
ABIDJAN - De regering van Ivoorkust is woensdag opgestapt, nadat drie mensen om het leven waren gekomen na het inademen van de dampen van giftig afval, dat in de stad Abidjan was gestort. Ongeveer 1500 mensen zijn ziek geworden. De olierestanten waren aangeleverd met een schip dat door het in Nederland gevestigde bedrijf Trafigura Beheer BV was gehuurd.
Interim-premier Charles Konan Banny diende het ontslag van zijn regering in bij president Laurent Gbagbo tijdens een spoedbijeenkomst in de hoofdstad Yamoussoukro. Gbagbo accepteerde het ontslag, maar riep Banny tegelijkertijd op donderdag een nieuwe regering te vormen. Verder zei de president dat de personen die verantwoordelijk zijn voor het gifschandaal moeten worden gestraft. Drie personen zitten vast op verdenking van betrokkenheid bij de kwestie.
We hebben in Nederland (en ook andere westerse landen) een probleem met bedrijven die eerst aan geld denken. Herinner je nog het bedrijf Vos uit Alphen aan de Rijn? (verkocht vergiftigde glycerine waarna in Haiti tientallen kinderen stierven). Trafigura probeert willens en wetens zo goedkoop mogelijk van haar afval af te komen. Ze weten heus wel dat dat gif wordt geëxporteerd naar derde wereldlanden waar het in het oerwoud gestort wordt. Toevallig waren ze nu in Ivoorkust wel heel erg corrupt waardoor ze zelfs nog de transportkosten van de haven naar het bos in eigen zak wilden steken. Nu zijn er doden gevallen, maar niemand weet hoeveel land er af vergiftigd is. Er moet dus nu paal en perk worden gesteld aan dit soort gewetenloze figuren. Opknopen die handel dus wat mij betreft.quote:Op donderdag 7 september 2006 09:53 schreef Nielsch het volgende:
Uhm... ik heb geen idee hoe dit verhaal precies in elkaar steekt en het lijkt me ook handig dat je niet gelijk met woorden als 'publiekelijk ophangen' gaat strooien voordat je daadwerkelijk weet hoe de vork precies in de steel zit. Nu presenteer je jezelf als een oproeikraaier waar de samenleving over het algemeen niet veel aan heeft.
Ja dat is lekker een wir haben est nicht gewusst mentaliteit. Wanneer je als bedrijf zulke stoffen gaat vervoeren weet je donders geod wat ermee aan de hand is.quote:Op donderdag 7 september 2006 10:23 schreef Tyler..Durden het volgende:
Volgens mij was de taak van de Nederlanders alleen maar het leveren aan de kust.
Het was immers een transportbedrijf. De regering echter dumpte het op de straat.
Er is ook een anticonceptiemiddel getest in Ethiopië destijds. Honderden vrouwen onvruchtbaar. Het maakt het slijmvlies van de baarmoeder leerachtig. Voordat de juiste dosering en wijze van toediening met dat soort dingen uitgevogeld zijnquote:Op donderdag 7 september 2006 10:08 schreef buachaille het volgende:
[..]
We hebben in Nederland (en ook andere westerse landen) een probleem met bedrijven die eerst aan geld denken. Herinner je nog het bedrijf Vos uit Alphen aan de Rijn? (verkocht vergiftigde glycerine waarna in Haiti tientallen kinderen stierven). Trafigura probeert willens en wetens zo goedkoop mogelijk van haar afval af te komen. Ze weten heus wel dat dat gif wordt geëxporteerd naar derde wereldlanden waar het in het oerwoud gestort wordt. Toevallig waren ze nu in Ivoorkust wel heel erg corrupt waardoor ze zelfs nog de transportkosten van de haven naar het bos in eigen zak wilden steken. Nu zijn er doden gevallen, maar niemand weet hoeveel land er af vergiftigd is. Er moet dus nu paal en perk worden gesteld aan dit soort gewetenloze figuren. Opknopen die handel dus wat mij betreft.![]()
Mag ik als vervoerder dan als ik er zin in heb binneen europa zo maar met al willekeurige rotzooi rondsjouwen? Zou mooi zijn ik kan de nuclaire transporten wel voor 75% van het geld doen. Oh en dan wil ik dat afval ook nog wel verschepen naar iranquote:Op donderdag 7 september 2006 10:57 schreef clowncloon het volgende:
dus omdat het schip van een Nederlands bedrijf is...is het een Nederlands schandaal. Back the F... up. Degene die dat spul in dat schip heeft gedumpt en vervolgens incorrect heeft proberen te verwerken is degegene dat verantwoordelijk is. Niet het Nederlandse Moederbedrijf...kom nou!
you are missing the point.quote:Op donderdag 7 september 2006 11:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mag ik als vervoerder dan als ik er zin in heb binneen europa zo maar met al willekeurige rotzooi rondsjouwen? Zou mooi zijn ik kan de nuclaire transporten wel voor 75% van het geld doen. Oh en dan wil ik dat afval ook nog wel verschepen naar iran![]()
nee de vergelijking zou dan eerder zijn dat je de taxi aanklaagt omdat hij z'n passagier ruimschoots in de gelegenheid stelt in het voorbij rijden enkele mensen dood te schieten.quote:Op donderdag 7 september 2006 12:03 schreef clowncloon het volgende:
[..]
you are missing the point.
Het is net belachelijk als je een taxi aanklaagt omdat een passagier drugs bij zich heeft.
Nee want dan is de bestuurder mede verantwoordelijk...als we het schip erbij pakken dan is de schipper misschien wel veranwoordelijk. Maar dat is geen Nederlanderquote:Op donderdag 7 september 2006 12:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
nee de vergelijking zou dan eerder zijn dat je de taxi aanklaagt omdat hij z'n passagier ruimschoots in de gelegenheid stelt in het voorbij rijden enkele mensen dood te schieten.
Waarom zouden die mensen uit Amstrelveen daders zijn? Hebben zij het gedumpt? Wisten zij dat het gedumpt zou worden en er daardoor slachtoffers zouden vallen? Hebben zij lokale regels overtreden? Vind je het normaal dat mensen voor het lozen van wat olieresten publiekelijk worden opgehangen?quote:Op donderdag 7 september 2006 09:33 schreef buachaille het volgende:
[..]
Nederland dient de daders uit Amstelveen uit te leveren aan Ivoorkust. Wat mij betreft mogen ze publiekelijk opgehangen worden
3 doden, tientallen zieken en jij noemt het het wat lozen van wat olierestjes???quote:Op donderdag 7 september 2006 12:47 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Waarom zouden die mensen uit Amstrelveen daders zijn? Hebben zij het gedumpt? Wisten zij dat het gedumpt zou worden en er daardoor slachtoffers zouden vallen? Hebben zij lokale regels overtreden? Vind je het normaal dat mensen voor het lozen van wat olieresten publiekelijk worden opgehangen?
Dat staat in het artikel. De vraag was of je het normaal vind dat daarvoor iemand publiekelijk moet worden opgehangen.quote:Op donderdag 7 september 2006 12:53 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
3 doden, tientallen zieken en jij noemt het het wat lozen van wat olierestjes???
Die 'zij' waren dus de mensen uit Amstelveen? Ik dacht dat misschien de regering dat had gedaan. Waarom zouden die anders opstappen?quote:Of zij lokale regels hebben ovetreden? Nee in Ivoorkust is het heel legaal dat je je giftige rotzooi in de oceaan dumpt. Vandaar ook dat de regering daarom is weggestuurd.
Stel je voor dat het hier zou gebeuren, en er gaan 3 kinderen door en 1500 gewonden omdat een Afrikaans bedrijf haar giftig afval kwijt moet. Ik denk dat een dergelijk incident genoeg zou zijn om het betreffende land plat te bombarderen. Ik blijf erbij executeren die gasten, anders hebben we over 2 jaar weer een nieuw schandaal.quote:Op donderdag 7 september 2006 12:47 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Waarom zouden die mensen uit Amstrelveen daders zijn? Hebben zij het gedumpt? Wisten zij dat het gedumpt zou worden en er daardoor slachtoffers zouden vallen? Hebben zij lokale regels overtreden? Vind je het normaal dat mensen voor het lozen van wat olieresten publiekelijk worden opgehangen?
Dan blijven de volgende vragen nog over:quote:Op donderdag 7 september 2006 13:16 schreef buachaille het volgende:
[..]
Stel je voor dat het hier zou gebeuren, en er gaan 3 kinderen door en 1500 gewonden omdat een Afrikaans bedrijf haar giftig afval kwijt moet. Ik denk dat een dergelijk incident genoeg zou zijn om het betreffende land plat te bombarderen.
Een bedrijf als Trafigura kent de bestemming van het schip. En ze zullen echt niet zo naïef zijn om te denken dat daar het afval netjes verwerkt wordt. Het is een derde wereldland met niet de industrie om dat te kunnen. Willens en wetens wordt het afval dan ook in een goedkoop land in Afrika gedumpt. Dat is ernstige milieucriminaliteit, die nu aan het licht komt omdat het afval in wat dichter bevolkt gebied gedumpt wordt. Ik denk dat we zouden schrikken als we te weten komen wat er nog meer is gedumpt in Afrika.quote:Op donderdag 7 september 2006 13:27 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dan blijven de volgende vragen nog over:
Waarom zouden die mensen uit Amstrelveen daders zijn? Hebben zij het gedumpt? Wisten zij dat het gedumpt zou worden en er daardoor slachtoffers zouden vallen? Hebben zij lokale regels overtreden?
Helaas is dat de keuze van het land zelf.quote:Op donderdag 7 september 2006 10:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja dat is lekker een wir haben est nicht gewusst mentaliteit. Wanneer je als bedrijf zulke stoffen gaat vervoeren weet je donders geod wat ermee aan de hand is.
Kijk ook eens naar de berichten over dat asbest schip wat turkijke niet wilt slopen omdat de papieren een factor 100 te weinig asbest aangaven.
Nu zal dat schip waarschijnlijk wel naar sri lanka gelssept worden om daar op een mooie kust door mensen zonder beschermingsmiddeln uit elkaar gehaald te worden.
Hun schip, hun verantwoording. Tenzij je hard kunt maken dat je er echt niets aan kon doen.quote:Op donderdag 7 september 2006 10:57 schreef clowncloon het volgende:
dus omdat het schip van een Nederlands bedrijf is...is het een Nederlands schandaal. Back the F... up. Degene die dat spul in dat schip heeft gedumpt en vervolgens incorrect heeft proberen te verwerken is degegene dat verantwoordelijk is. Niet het Nederlandse Moederbedrijf...kom nou!
je keert het om, je bent pas schuldig als dat is bewezen...niet andersom.quote:Op donderdag 7 september 2006 20:51 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Hun schip, hun verantwoording. Tenzij je hard kunt maken dat je er echt niets aan kon doen.
Kerel... het is HUN schip. Dat staat vast. Dus per definitie HUN verantwoording.quote:Op donderdag 7 september 2006 21:21 schreef clowncloon het volgende:
[..]
je keert het om, je bent pas schuldig als dat is bewezen...niet andersom.![]()
quote:De tanker die giftige olieresten naar Ivoorkust bracht, had diezelfde afvalstoffen in Amsterdam kunnen laten verwerken. Maar de opdrachtgever vond dat te duur.
Het afval werd in Ivoorkust niet verwerkt, zoals de bedoeling was, maar op diverse plaatsen in de stad Abidjan gedumpt. Meer dan 1700 mensen werden daar ziek van, drie zijn er overleden. „De eigenaar van het schip is verplicht de afvalstoffen te laten verwerken bij een internationaal erkend verwerkingsbedrijf”, zegt afvalverwerker Amsterdam Port Services, waar de Probo Koala begin juli aanklopte.
Tweede-Kamerlid Diederik Samsom (PvdA) wil opheldering van minister Ben Bot van buitenlandse zaken en staatssecretaris Pieter van Geel (milieu) over mogelijke Nederlandse medeverantwoordelijkheid. „Hoe is het mogelijk dat het schip onder verantwoordelijkheid van hoogstwaarschijnlijk de Vrom-inspectie, in Amsterdam is gelost en weer geladen en zonder juiste papieren weggestuurd?” Samsom vindt dat Nederland een ’zorgplicht’ heeft voor dit soort afval. Greenpeace International onderzoekt of het klopt dat de vracht in vijf Afrikaanse landen is geweigerd, waaronder Nigeria.
De Franse regering stuurt een hulpteam naar Ivoorkust. Dat moet helpen om het risico rond de dumpplaatsen in kaart te brengen en adviseren over de behandeling van de slachtoffers.
Dat het hun schip is betekent NIET meteen dat het hun verantwoording is want ze hebben het verhuurd aan een griekse schipper. De nederlandse maatschappij heeft er verder niks mee te maken, die schipper is verantwoordelijk. En nogmaals, je bent pas schuldig als dat bewezen is, niet andersom. Het bedrijf hoeft dus niet te bewijzen dat ze er geen enkele weet van heeft.quote:Op donderdag 7 september 2006 21:25 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Kerel... het is HUN schip. Dat staat vast. Dus per definitie HUN verantwoording.
Dus zullen ze heel hard moeten maken dat ze er echt geen enkele weet van hadden en/of kunnen hebben.
Het zou wreed zijn als Ivoorkust weer instabiel wordt door dit gifschandaal. Hopenlijk neemt Nederland dan haar verantwoordelijk door mee te doen aan een vredesmissie. De kans daarop acht ik niet zo groot vanwege de Franse taal. De VN zal dan eerder Franse troepen sturen denk ik.quote:vory Coast opposition groups say they will play no part in a new national unity government after the previous one was sacked over a toxic waste scandal.
PM Charles Konan Banny has said he needs until next week to form a new cabinet that again has representatives from the armed and unarmed opposition.
Leaking toxic waste has killed three people and made 1,500 ill in Abidjan.
The waste scandal is now a crisis threatening Ivory Coast's fragile peace process, our correspondent says.
Meen me te heugen dat de zooi in opdracht van datzelfde Nederlandse bedrijf is gedumpt.quote:Op vrijdag 8 september 2006 11:06 schreef clowncloon het volgende:
[..]
Dat het hun schip is betekent NIET meteen dat het hun verantwoording is want ze hebben het verhuurd aan een griekse schipper. De nederlandse maatschappij heeft er verder niks mee te maken, die schipper is verantwoordelijk. En nogmaals, je bent pas schuldig als dat bewezen is, niet andersom. Het bedrijf hoeft dus niet te bewijzen dat ze er geen enkele weet van heeft.![]()
Denk je nu echt dat zakenmensen nagaan of die troep verwerkt wordt zoals afgesproken? In Nederland was het te duur. Daarom zijn ze daar heengegaan. Dit is toch echt d schuld van het bedrijf die het spul zou verwerken/behandelen. er werd echt niet tegen het bedrijf gezegd....ik doe het voor minder geld..en dan dump ik het tussen de bevolking. Zakenmensen willen helemaal niet weten wat ermee zou gebeuren. Pure handel...en dus de fout van de mensen die het op straat dumpten. Zakenmensen boeien het niet waar ze het kwijt kunnen..Zolang ze het maar kwijt kunnen (liefst gratis) Maar ik vind hier toch echt de schuld (naar wat ik aan info heb) bij de mensen liggen die het in de steden hebben gedumpt.quote:Op donderdag 7 september 2006 10:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja dat is lekker een wir haben est nicht gewusst mentaliteit. Wanneer je als bedrijf zulke stoffen gaat vervoeren weet je donders geod wat ermee aan de hand is.
Kijk ook eens naar de berichten over dat asbest schip wat turkijke niet wilt slopen omdat de papieren een factor 100 te weinig asbest aangaven.
Nu zal dat schip waarschijnlijk wel naar sri lanka gelssept worden om daar op een mooie kust door mensen zonder beschermingsmiddeln uit elkaar gehaald te worden.
Jaja... Waarmee je dus toegeeft dat de 'zakenmensen' waarschijnlijk een aardig idee hebben van hetgeen er gaat gebeuren maar er schijt aan hebben onder het mom van 'weten wij veel'. Iedere rechter zal ook zeggen dat men had kunnen of moeten weten dat dit er in zo'n geval dik inzit.quote:Op vrijdag 8 september 2006 12:45 schreef paddy het volgende:
[..]
Denk je nu echt dat zakenmensen nagaan of die troep verwerkt wordt zoals afgesproken? In Nederland was het te duur. Daarom zijn ze daar heengegaan. Dit is toch echt d schuld van het bedrijf die het spul zou verwerken/behandelen. er werd echt niet tegen het bedrijf gezegd....ik doe het voor minder geld..en dan dump ik het tussen de bevolking. Zakenmensen willen helemaal niet weten wat ermee zou gebeuren. Pure handel...en dus de fout van de mensen die het op straat dumpten. Zakenmensen boeien het niet waar ze het kwijt kunnen..Zolang ze het maar kwijt kunnen (liefst gratis) Maar ik vind hier toch echt de schuld (naar wat ik aan info heb) bij de mensen liggen die het in de steden hebben gedumpt.
Wat mij betreft ook hoor, maar wat ik duidelijk wil maken : Ze zijn officieel niet schuldig. Ik zie liever die mensen die opdracht hebben gegeven om dit spul daar te dumpen hangen (figuurlijk) Deze opdrachtgevers zijn de eerste schuldigen. (wat die Nederlandse zakenman natuurlijk niet onschuldig maakt)quote:Op vrijdag 8 september 2006 13:15 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Jaja... Waarmee je dus toegeeft dat de 'zakenmensen' waarschijnlijk een aardig idee hebben van hetgeen er gaat gebeuren maar er schijt aan hebben onder het mom van 'weten wij veel'. Iedere rechter zal ook zeggen dat men had kunnen of moeten weten dat dit er in zo'n geval dik inzit.
Wat mij betreft gaat de hens er daar vandaag of morgen lekker in
Stelletje KLOOTZAKKEN! het gaat dit soort smerige bedrijven alleen om het geld. Waar is Steven Seagal wanneer je hem nodig hebt?quote:De zegsman noemt het „vreselijk wat daar is gebeurd” en „voelt zich betrokken”. Hij wijst erop dat het om een volgens hem vrij normale lading afval ('slot') ging. „Dit blijft over als je tanks schoonmaakt. Elke tanker heeft een vuilwatertank.”
Volgens dit NOS item gaat het om een Grieks schip dat vaart onder Panamese vlag met een Russische bemanning die hun lading hebben afgeleverd aan een Ivoreaans afvalverwerkingsbedrijf die vervolgens met het afval heeft lopen rotzooien.quote:Op vrijdag 8 september 2006 16:56 schreef buachaille het volgende:
[..]
Stelletje KLOOTZAKKEN! het gaat dit soort smerige bedrijven alleen om het geld. Waar is Steven Seagal wanneer je hem nodig hebt?
Ik geloof ook nog eens dat dat bedrijf alleen maar een administratief hoofdkantoor had in Nederland en dat zijn dag dagelijkse zaken van uit Londen geregeld wordenquote:Op zaterdag 9 september 2006 12:10 schreef Tikorev het volgende:
En daarvoor moeten mensen uit Amstelveen publiekelijk worden opgehangen?
Het ging inderdaad om een internationaal transportbedrijf. De schuldigen kan de TS beter in Ivoorkust gaan zoeken. Daar zijn niet voor niets mensen bij het Ivoreaanse afvalverwerkingsbedrijf gearresteerd en is zeker niet voor niets de regering afgetreden.quote:Op zaterdag 9 september 2006 12:13 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ik geloof ook nog eens dat dat bedrijf alleen maar een administratief hoofdkantoor had in Nederland en dat zijn dag dagelijkse zaken van uit Londen geregeld worden
Gaat lekker daar... lijkt wel Bhopal in het klein.quote:5000 Ivorianen ziek door gifschandaal
Bron : Nu.nl
Uitgegeven: 9 september 2006 14:01
Laatst gewijzigd: 9 september 2006 16:09
ABIDJAN - Het aantal zieken als gevolg van het gifschandaal in Ivoorkust is opgelopen tot meer dan 5000. Dat heeft het ministerie van Volksgezondheid van het West-Afrikaanse land zaterdag bekendgemaakt. Eerder spraken de autoriteiten nog van 1500 zieken. Het dodental staat nog steeds op drie.
De slachtoffers hadden giftige dampen ingeademd, die afkomstig waren van illegaal gestort afval van een olietanker. Het schip, de Probo Koala, was ingehuurd door het bedrijf Trafigura Beheer, dat zijn administratie voert vanuit Nederland.
Internationale afval-, volksgezondheid- en milieudeskundigen zijn inmiddels in Abidjan aangekomen om de regering te helpen met het neutraliseren van de giftige dampen die van de stortplaatsen afkomen. Het Ivoriaanse kabinet stapte woensdag op vanwege het gifschandaal.
schijnt een mix te zijn geweest van benzine, water en bijtend loog o.i.d.quote:Op zaterdag 9 september 2006 19:18 schreef Drugshond het volgende:
Weet iemand de exacte lading ?
Want 7000 mensen ziek maken.... hmzzzz, ben benieuwd waar daar in zit,
Dat is iets anders dan dat het een Nederlands bedrijf is.quote:Het schip, de Probo Koala, was ingehuurd door het bedrijf Trafigura Beheer, dat zijn administratie voert vanuit Nederland
Geen gek idee.quote:Op zondag 10 september 2006 11:25 schreef zoalshetis het volgende:
misschien een idee om de tt wat aan te passen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |