het foefje dat ik daarvoor heb gehoord; je pakt beide (positief en negatief). positief moet je proberen te versterken (als het bv gedrag is dat positief wordt beloond, kijk je of het zinvol en mogelijk is om het gedrag vaker te vertonen). voor negatieve ervaringen geldt dat je nagaat of je in het vervolg iets kan doen om zo'n situatie te voorkomen. zo niet, dan leg je het naast je neer (niet meer over nadenken).quote:Op woensdag 6 september 2006 19:14 schreef meami het volgende:
Ja dat doe ik ook, maar dan probeer ik voornamelijk nadruk te leggen op de positieve dingen die ik heb gedaan of die me zijn overkomen. Ik ben nogal een pessimist, zie eerder de negatieve kanten en kan daar dan helemaal depri van raken
Als ik er idd bewust aan ga denken, krijg ik de gedachtes die jij ook hebt. Niet bevordelijk voor de nachtrust dus.quote:Op woensdag 6 september 2006 19:30 schreef Lollifant het volgende:
Ik doe het op de negatieve manier. Ik kan urenlang wakker liggen, te piekeren over wat ik die dag fout heb gedaan of gezegt, of als iemand anders iets heeft gedaan of gezegt wat niet aardig was of waarvan ik twijfel hoe het bedoelt was.
Dat heb ik nou ook.quote:Op woensdag 6 september 2006 19:30 schreef Lollifant het volgende:
Ik doe het op de negatieve manier. Ik kan urenlang wakker liggen, te piekeren over wat ik die dag fout heb gedaan of gezegt, of als iemand anders iets heeft gedaan of gezegt wat niet aardig was of waarvan ik twijfel hoe het bedoelt was.
probeer ik ook vaak,quote:Op donderdag 7 september 2006 00:26 schreef Maanvis het volgende:
Ik pieker ook wel eens als ik op bed lig, over negatieve dingen. Daarom probeer ik altijd zoveel mogelijk leuke dingen te doen als afleiding, en zo laat mogelijk naar bed te gaan, zodat ik iig niet wakker hoef te liggen en meteen in slaap kan vallen.
Ook herkenbaar.quote:Op donderdag 7 september 2006 00:26 schreef Maanvis het volgende:
Ik pieker ook wel eens als ik op bed lig, over negatieve dingen. Daarom probeer ik altijd zoveel mogelijk leuke dingen te doen als afleiding, en zo laat mogelijk naar bed te gaan, zodat ik iig niet wakker hoef te liggen en meteen in slaap kan vallen.
Dat ken ik wel ja, vooral denken aan wat anderen zeiden. Blijft hangen en pieker je maar over of het nou echt zo negatief bedoeld was of niet serieus. Ik heb ook heel vaak dat ik dat soort dingen onthoud en heel vaak aan die bepaalde zin van de ander denk als ik diegene zie. Als ik het er dan later met diegene over heb, blijkt het vaak helemaal niet zo bedoeld te zijn zoals ik het op dat moment heb geintepreteerdquote:Op woensdag 6 september 2006 19:30 schreef Lollifant het volgende:
Ik probeer tegenwoordig met mijn vriend te praten over zulke twijfels en dingen, voordat ik ga slapen. Soms helpt het.
Heb ik ook.quote:Op donderdag 7 september 2006 11:17 schreef Biancavia het volgende:
Ik verdwijn meestal naar fantasiewereld, maar soms lig ik juist te piekeren over de dingen die ik de vólgende dag moet doen. Allerlei scenario's verzinnen over hoe bijvoorbeeld een bepaald gesprek kan gaan verlopen.
Ik denk eigenlijk vrijwel nooit na over de dag die voorbij is.
Nou ja, soms heb ik er wel voordeel bij, omdat ik dan van te voren al heb uitgedacht wat ik in bepaalde situaties wil gaan doen en zeggen.quote:Op donderdag 7 september 2006 11:35 schreef MissLeDuq het volgende:
[..]
Heb ik ook.
Ik kan echt gaan liggen piekeren over bepaalde zaken, heel vermoeiend en heel frustrerend maar meestal valt het dan achteraf allemaal wel mee![]()
Dat dusquote:Op woensdag 6 september 2006 19:30 schreef Lollifant het volgende:
Ik doe het op de negatieve manier. Ik kan urenlang wakker liggen, te piekeren over wat ik die dag fout heb gedaan of gezegd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |