Ik moet mezelf even corrigeren, want bovenstaand bewijs is helaas niet in orde. Ik heb bewezen dat bij een paar equidistante priemtweelingen met afstand 2 tot een getal N het getal N altijd een vijfvoud moet zijn (behoudens N=9), en verder weten we dat N sowieso een drievoud moet zijn. Daar volgt uit dat N in ieder geval een vijftienvoud moet zijn, maar dat bewijst niet dat er verder geen (oneven) kwadraten zijn met een paar equidistante priemtweelingen op afstand 2, want je kunt tenslotte kwadraten hebben van 15-vouden...quote:Op donderdag 28 september 2006 18:44 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, dit klopt ook niet. Er zijn talloze oneven drievouden met een equidistant paar priemtweelingen op afstand 2. Enkele voorbeelden:
9: Twins ( 5, 7) en ( 11, 13) Afstand: 2
15: Twins ( 11, 13) en ( 17, 19) Afstand: 2
105: Twins ( 101, 103) en ( 107, 109) Afstand: 2
195: Twins ( 191, 193) en ( 197, 199) Afstand: 2
825: Twins ( 821, 823) en ( 827, 829) Afstand: 2
Maar waarschijnlijk bedoel je dat (5,7) en (11,13) het enige paar equidistante priemtweelingen is bij een kwadraat en dat is inderdaad juist en trouwens heel gemakkelijk te bewijzen.
Stel we hebben een paar equidistante priemtweelingen met afstand 2 tot een getal N, dan hebben we dus de paren (N-4, N-2) en (N+2, N+4).
Nu mag de rest van N bij deling door 5 niet gelijk zijn aan 1,2 of 3, want dan zouden resp. N+4, N-2 of N+2 een vijfvoud zijn en dus niet priem. De rest bij deling van N door 5 mag ook niet gelijk zijn aan 4, want dan is N-4 een vijfvoud. N moet dus in zijn algemeenheid zelf een vijfvoud zijn, en een vijfvoud kan geen kwadraat zijn van een drievoud. Er is echter één uitzondering op de eis dat de rest bij deling van N door vijf niet gelijk mag zijn aan 4, en dat is N=9, want in dit geval is N-4 = 5, en dat is weliswaar een vijfvoud, maar ook priem. Zodoende is (5,7) en (11,13) het enige paar priemtweelingen dat op afstand 2 ligt van een getal dat zelf geen vijfvoud is, en daarmee ook het enige stel op afstand 2 van een getal dat een kwadraat van een drievoud kan zijn. En natuurlijk is 9 het kwadraat van 3, maar dat is niet significant.
Hele elegante QED ! Zo'n bewijs ziet er bedriegelijk simpel uit, maar om het zelf ook af te kunnen leiden...quote:Op donderdag 28 september 2006 20:53 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik moet mezelf even corrigeren, want bovenstaand bewijs is helaas niet in orde. Ik heb bewezen dat bij een paar equidistante priemtweelingen met afstand 2 tot een getal N het getal N altijd een vijfvoud moet zijn (behoudens N=9), en verder weten we dat N sowieso een drievoud moet zijn. Daar volgt uit dat N in ieder geval een vijftienvoud moet zijn, maar dat bewijst niet dat er verder geen (oneven) kwadraten zijn met een paar equidistante priemtweelingen op afstand 2, want je kunt tenslotte kwadraten hebben van 15-vouden...
Toch is het eenvoudig te bewijzen dat er behalve (5,7) en (11,13) verder geen paren equidistante priemtweelingen bestaan op afstand 2 van een kwadraat. Dat bewijs gaat als volgt.
Stel we hebben een paar equidistante priemtweelingen met afstand 2 tot een getal N, dan hebben we dus de paren (N-4, N-2) en (N+2, N+4). Als nu N het kwadraat is van een getal p, dan hebben we dus N = p2. In dit geval is echter N-4 = p2 - 4 = (p+2)(p-2) een samengesteld getal, en kan dus niet priem zijn, behalve als (p-2) = 1 en dus p = 3, waaruit volgt dat N = p2 = 32 = 9 inderdaad het enige kwadraat is met een paar equidistante priemtweelingen op afstand 2. Quod Erat Demonstrandum.
Dit was dan ook echt heel simpel hoor.quote:Op zaterdag 30 september 2006 13:34 schreef Agno_Sticus het volgende:
[..]
Hele elegante QED ! Zo'n bewijs ziet er bedriegelijk simpel uit, maar om het zelf ook af te kunnen leiden...![]()
Ik begrijp welke kant je op wilt, maar nee, dat zal niet gaan. In bovenstaand bewijs ben ik niet uitgegaan van het gegeven dat 9 het enige kwadraat is met een paar equidistante priemtweelingen op afstand 2, maar dit volgt uit het feit dat p2 - 4 = (p+2)(p-2) alleen priem kan zijn als (p-2) = 1. Maar je kunt niet een formeel bewijs leveren dat er bijv. voor het specifieke geval N=48 geen equidistant paar priemtweelingen is zonder daarbij op enige wijze het gegeven te betrekken dat N=48, want als je dat laatste niet doet en je slaagt toch in het bewijs dan heb je meteen een algemeen bewijs, en niet een bewijs voor het enkele geval N=48. Hetzelfde geldt mutatis mutandis voor het geval je een formeel bewijs voor een deel van bovenstaand rijtje zou willen geven zonder daarbij in je bewijsvoering een criterium te betrekken dat bepaalt op welk deel van het rijtje je bewijs betrekking heeft.quote:Het rijtje 3, 6, 48, 198, 201, 258, 348, 393, 453, 558, 573, 633, 678, 1623 en 2103 blijft me echter intrigeren. Het blijft de vraag of er drievouden > 2103 bestaan zonder een setje equidistante priemtweelingen. Is het wellicht mogelijk om voor bepaalde drievouden uit het rijtje te bewijzen dat er nooit equidistante priemtweelingen voor kunnen bestaan (op soortgelijke wijze als jouw bewijs voor uitzonderings kwadraat 9 hierboven) ?
Dat zal best waar zijn voor iemand die kan spelen met de wiskundige taal. Zelf bezit ik dat vermogen niet en ben een tikje jaloers op mensen die hier zo gemakkelijk mee om kunnen gaan. Wiskunde is overigens de enige echt universele taal die hebben. Ook waarschijnlijk de taal waarmee we ooit (indien dit bestaat) met buitenaardse beschavingen kunnen communiceren. In de film "Contact" waren het trouwens de priemgetallen waarmee buitenaardse wezens contact probeerden te maken...quote:Op zaterdag 30 september 2006 19:26 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dit was dan ook echt heel simpel hoor.
[..]
Het rijtje is in elk geval redelijk overzichtelijk, alhoewel ik er (vooralsnog) ook geen enkel verband in kan ontdekken. Mijn vermoeden is dat het rijtje alleen maar bestaat omdat er simpelweg nog te weinig tweelingpriemgetallen zijn in de lagere getallen. De dichtheid is bij hogere getallen kennelijk voldoende om alle drievouden op te pikken. Heb even (in een VBA programmatje) geteld hoeveel equidistante tweelingpriemen er voor elk drievoud zijn en dit aantal loopt al vrij snel op (zonder patroon helaas).quote:Ik begrijp welke kant je op wilt, maar nee, dat zal niet gaan. In bovenstaand bewijs ben ik niet uitgegaan van het gegeven dat 9 het enige kwadraat is met een paar equidistante priemtweelingen op afstand 2, maar dit volgt uit het feit dat p2 - 4 = (p+2)(p-2) alleen priem kan zijn als (p-2) = 1. Maar je kunt niet een formeel bewijs leveren dat er bijv. voor het specifieke geval N=48 geen equidistant paar priemtweelingen is zonder daarbij op enige wijze het gegeven te betrekken dat N=48, want als je dat laatste niet doet en je slaagt toch in het bewijs dan heb je meteen een algemeen bewijs, en niet een bewijs voor het enkele geval N=48. Hetzelfde geldt mutatis mutandis voor het geval je een formeel bewijs voor een deel van bovenstaand rijtje zou willen geven zonder daarbij in je bewijsvoering een criterium te betrekken dat bepaalt op welk deel van het rijtje je bewijs betrekking heeft.
Er is vooralsnog geen enkele wetmatigheid te ontdekken in het rijtje drievouden waarvoor er geen equidistant paar priemtweelingen is, en ik zou dan ook niet weten hoe je zou moeten bewijzen dat dit de enige drievouden zijn waarvoor er geen equidistant paar priemtweelingen bestaat.
Eén ding staat wel vast: als jij er in slaagt een formeel bewijs te leveren dat er geen enkel drievoud groter dan 2103 is waarbij er geen equidistant paar priemtweelingen is, dan word je wereldberoemd, want in dat geval heb je namelijk tevens bewezen dat er oneindig veel priemtweelingen zijn. Immers: als er bij ieder drievoud groter dan 2103 een priemtweeling is die een equidistant paar vormt met een kleinere priemtweeling, dan kan er geen grootste priemtweeling zijn. Het vermoeden (want dat is het) dat er oneindig veel priemtweelingen zijn bestaat al eeuwen, maar tot op heden is niemand er in geslaagd dit te bewijzen.
Wereldberoemd worden gaat ook wel lukken als je enige regelmaat in het rijtje van drievouden zonder equidistant paar priemgetallen kunt vinden.quote:Op zaterdag 30 september 2006 19:26 schreef Riparius het volgende:
Eén ding staat wel vast: als jij er in slaagt een formeel bewijs te leveren dat er geen enkel drievoud groter dan 2103 is waarbij er geen equidistant paar priemtweelingen is, dan word je wereldberoemd, want in dat geval heb je namelijk tevens bewezen dat er oneindig veel priemtweelingen zijn. Immers: als er bij ieder drievoud groter dan 2103 een priemtweeling is die een equidistant paar vormt met een kleinere priemtweeling, dan kan er geen grootste priemtweeling zijn. Het vermoeden (want dat is het) dat er oneindig veel priemtweelingen zijn bestaat al eeuwen, maar tot op heden is niemand er in geslaagd dit te bewijzen.
Nee, hier maak je een denkfout. Zo kun je niet bewijzen dat er oneindig veel priemtweelingen zijn. Dat er oneindig veel priemgetallen zijn is 2300 jaar geleden al bewezen door Euclides, dus daar gaat het niet om.quote:Op zaterdag 30 september 2006 22:04 schreef Light het volgende:
[..]
Of als je kunt bewijzen dat ieder kwadraat (ten minste) twee equidistante priemgetallen heeft, want ook daarmee kun je bewijzen dat het aantal priemgetallen oneindig is.
4 -> (3,5)
9 -> (7,11)
16 -> (13,19)
25 -> (19,31)
Verder heb ik nog niet gekeken
Ok, dan had ik het niet goed gelezenquote:Op zaterdag 30 september 2006 23:29 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, hier maak je een denkfout. Zo kun je niet bewijzen dat er oneindig veel priemtweelingen zijn. Dat er oneindig veel priemgetallen zijn is 2300 jaar geleden al bewezen door Euclides, dus daar gaat het niet om.
Omdat het niet waar is.quote:Op zondag 1 oktober 2006 00:10 schreef teletubbies het volgende:
een vraagje van een simpel iemand..
als p1...pn allemaal priemgetallen zijn
dan is p1*...*pn+1 ook een priemgetal..
waarom maken ze hier geen gebruik van om nieuwe priemgetallen te vinden?
Nee, je maakt een denkfout. Als p1, p2, ... pn de eerste n priemgetallen zijn dan is p1*p2*...*pn + 1 een getal dat in ieder geval niet door één van de priemgetallen p1 t/m pn deelbaar is omdat de rest dan telkens 1 is. Dat betekent dat dit nieuwe getal zelf een priemgetal kan zijn, maar dat hoeft niet, omdat het ook deelbaar kan zijn door een priemgetal groter dan pn. Euclides maakte hiervan gebruik om te laten zien dat de aanname dat er een grootste priemgetal pn zou zijn tot een tegenstrijdigheid voert.quote:Op zondag 1 oktober 2006 00:10 schreef teletubbies het volgende:
een vraagje van een simpel iemand..
als p1...pn allemaal priemgetallen zijn
dan is p1*...*pn+1 ook een priemgetal..
waarom maken ze hier geen gebruik van om nieuwe priemgetallen te vinden?
Helemaal juist. Ik heb overigens een tijdje geleden exact dezelfde denkfout gemaakt (en er dus veel van geleerd)!quote:Op zondag 1 oktober 2006 00:19 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, je maakt een denkfout. Als p1, p2, ... pn de eerste n priemgetallen zijn dan is p1*p2*...*pn + 1 een getal dat in ieder geval niet door één van de priemgetallen p1 t/m pn deelbaar is omdat de rest dan telkens 1 is. Dat betekent dat dit nieuwe getal zelf een priemgetal kan zijn, maar dat hoeft niet, omdat het ook deelbaar kan zijn door een priemgetal groter dan pn. Euclides maakte hiervan gebruik om te laten zien dat de aanname dat er een grootste priemgetal pn zou zijn tot een tegenstrijdigheid voert.
oh natuurlijk.. het kan zijn dat er dus een priemgetal bestaat groter dan pn en die (p1p2...pn +1) deelt,..goed gezien! merci.quote:Op zondag 1 oktober 2006 00:19 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, je maakt een denkfout. Als p1, p2, ... pn de eerste n priemgetallen zijn dan is p1*p2*...*pn + 1 een getal dat in ieder geval niet door één van de priemgetallen p1 t/m pn deelbaar is omdat de rest dan telkens 1 is. Dat betekent dat dit nieuwe getal zelf een priemgetal kan zijn, maar dat hoeft niet, omdat het ook deelbaar kan zijn door een priemgetal groter dan pn. Euclides maakte hiervan gebruik om te laten zien dat de aanname dat er een grootste priemgetal pn zou zijn tot een tegenstrijdigheid voert.
Als n tussen de priemtweelingen p,p+2 en q,q+2 zit, dan is dus n - p = (q+2) - n, en daarom is 2n = p + (q+2). En uiteraard is dan 2(n-1) = p + q en 2(n+1) = (p+2) + (q+2).quote:Op zondag 5 november 2006 21:16 schreef Agno_Sticus het volgende:
Thabit, Riparius,
Deze link toont de volgende reeks: 1, 48, 201, 258, 393, 453, 558, 573, 633, 678, 1623, 2103 en wordt berekend als "Numbers n such that triples generated by {2*(n-1),2*n,2*(n+1)} form even numbers which are not the sum of a pair of twin primes".
Alleen 198 en 348 ontbreken. Enig idee wat het verband is?
http://www.research.att.com/~njas/sequences/A072254
Helder!quote:Op maandag 6 november 2006 13:34 schreef thabit het volgende:
[..]
Als n tussen de priemtweelingen p,p+2 en q,q+2 zit, dan is dus n - p = (q+2) - n, en daarom is 2n = p + (q+2). En uiteraard is dan 2(n-1) = p + q en 2(n+1) = (p+2) + (q+2).
Dus iedereen die iets interessant vindt waar jij te dom voor bent moet een leven zoekenquote:
echt welquote:Op woensdag 25 juni 2008 12:50 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Dus iedereen die iets interessant vindt waar jij te dom voor bent moet een leven zoeken
Volgens mij is het gewoon deelbaar door 31 hoor!quote:Op vrijdag 5 september 2008 09:48 schreef thabit het volgende:
Een schopje is op z'n plaats. Er schijnt alweer een nieuwe gevonden te zijn! Uiteraard kunnen we weer gaan gokken hoeveel cijfers het gaat hebben.
Als je niks zinnigs te melden hebt reageer dan niet.quote:Op vrijdag 5 september 2008 09:54 schreef Pool het volgende:
[..]
Volgens mij is het gewoon deelbaar door 31 hoor!
Het wordt wel extra spannend want ik zie net dat GIMPS nu bericht dat er twee meldingen zijn van nieuw gevonden priemgetallen van Mersenne. Beide moeten uiteraard nog geverifieerd worden.quote:Op vrijdag 5 september 2008 09:48 schreef thabit het volgende:
Een schopje is op z'n plaats. Er schijnt alweer een nieuwe gevonden te zijn! Uiteraard kunnen we weer gaan gokken hoeveel cijfers het gaat hebben.
Dat is eigenlijk ook zo, het project is (in 1996) opgestart door ene George Woltman en wordt nog steeds door hem geleid, maar hij doet het natuurlijk niet alleen. Ik zie niet wat daar vaag aan is. Het is overigens niet zijn baan.quote:Op vrijdag 12 september 2008 00:45 schreef Arcee het volgende:
http://www.mersenne.org/prime.htm
"On August 23rd, a computer reported finding a new Mersenne prime to the server! Because I was on vacation, verification did not begin until the 26th"
Vaag, zo klinkt het net alsof er maar 1 gast achter GIMPS zit.
Het project ligt nooit stil, want al die computers rekenen wel door ... En zo belangrijk is het nou ook weer niet, het is echt niet zo dat de wereld de adem inhoudt vanwege een priemgetal.quote:Op vrijdag 12 september 2008 01:19 schreef Arcee het volgende:
Dat 't niet zo is dat als jij op vakantie is dat 't project dan stil ligt.
hmmmmm begint pi niet met 3141? of is het een willekeurige rangschikking van de cijfers?quote:Op woensdag 6 september 2006 12:49 schreef Oud_student het volgende:
Alle cijfers van het mogelijk nieuwe priemgetal
Was zou dit priemgetal van Mersenne volgens jou met π te maken hebben?quote:Op donderdag 18 september 2008 23:56 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
hmmmmm begint pi niet met 3141? of is het een willekeurige rangschikking van de cijfers?
quote:Op vrijdag 19 september 2008 00:12 schreef Riparius het volgende:
[..]
Was zou dit priemgetal van Mersenne volgens jou met π te maken hebben?
Je maakt een elementaire denkfout. Heel ver weg betekent niet oneindig ver weg. Er zijn inderdaad priemwoestijnen van willekeurige lengte aan te wijzen, maar dat impliceert niet dat het aantal priemgetallen eindig zou zijn. Ze worden wel steeds dunner gezaaid, om het zo maar te noemen: het aantal priemgetallen kleiner dan N nadert asymptotisch tot N/ln(N).quote:Op vrijdag 19 september 2008 00:10 schreef DuracelPlus het volgende:
Nog een vraagje: Er zijn dus oneindig veel priemgetallen maar het interval van n!+2 tot aan n!+n bevat geen priemgetallen, maw dus ergens heeeeeeeel ver weg op de getallen lijn is er een oneindig groot interval waar geen priemgetallen in voorkomen, hoe kan het dan zo zijn dat er toch oneindig veel priemgetallen zijn?
Ik zou juist redeneren dat de oneindige interval waar geen priemgetallen voorkomen, oneindig ver weg is en dat er daarom dus ook oneindig veel priemen zijn.quote:Op vrijdag 19 september 2008 00:24 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je maakt een elementaire denkfout. Heel ver weg betekent niet oneindig ver weg. Er zijn inderdaad priemwoestijnen van willekeurige lengte aan te wijzen, maar dat impliceert niet dat het aantal priemgetallen eindig zou zijn. Ze worden wel steeds dunner gezaaid, om het zo maar te noemen: het aantal priemgetallen kleiner dan N nadert asymptotisch tot N/ln(N).
Nee, dat is geen geldige redenatie, dan zou het aantal priemgetallen nog steeds eindig kunnen zijn.quote:Op vrijdag 19 september 2008 00:54 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
Ik zou juist redeneren dat de oneindige interval waar geen priemgetallen voorkomen, oneindig ver weg is en dat er daarom dus ook oneindig veel priemen zijn.
Ik begrijp niet precies waar je nu een paradox in ziet, je betoog is warrig.quote:toch blijf ik het raar vinden dat beiden oneindig groot zijn, zit toch iets van een paradox in, beide beweringen zijn juist.
dat begrijp ik, maar dat zou een in mijn ogen een redelijke argument kunnen zijn waarom beiden oneindig groot kunnen zijn.quote:Op vrijdag 19 september 2008 01:03 schreef Riparius het volgende:
Nee, dat is geen geldige redenatie, dan zou het aantal priemgetallen nog steeds eindig kunnen zijn.
[..]
excuses, het is alweer zo'n 10 jaar geleden dat ik voor het laatst een wiskunde boek heb ingekeken. gevoelsmatig zou ik zeggen dat de ene stelling de andere uitsluit.quote:Ik begrijp niet precies waar je nu een paradox in ziet, je betoog is warrig.
Tja... redelijk argument ... gevoelsmatig ... Dit is niet echt wiskundig te noemen.quote:Op vrijdag 19 september 2008 01:30 schreef DuracelPlus het volgende:
[..]
dat begrijp ik, maar dat zou een in mijn ogen een redelijke argument kunnen zijn waarom beiden oneindig groot kunnen zijn.
[..]
excuses, het is alweer zo'n 10 jaar geleden dat ik voor het laatst een wiskunde boek heb ingekeken. gevoelsmatig zou ik zeggen dat de ene stelling de andere uitsluit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |