Jij zou zelf wat geloofwaardiger overkomen als je wist waar je het over had. Zolang je blijft denken dat de evolutietheorie beweert dat de mens en andere wezens door toeval zijn ontstaan weet je niks over de evolutietheorie en ben je niet in staat een gewogen oordeel te vellen. Zoals de meeste creationisten. Ik stel voor dat je eerst de evolutietheorie tot je neemt (staat ook in de OP geloof ik) in plaats van deze typische leugens over de theorie uit creationistische kring.quote:Op maandag 6 november 2006 10:28 schreef Salomon het volgende:
Leuk -oneindig- topic met allemaal gelovigen!
Zelf geloof ik in het scheppingsverhaal en vrienden van mij geloven in het evolutie-verhaal.
We kunnen het natuurlijk zeer wetenschappelijk benaderen maar uiteindelijk blijft het een geloof in theorieen. Toch?
Voor mij persoonlijk gaat het erom welk van de 2 het meest geloofwaardig is.
Kijk nu naar een computer: als iemand mij zou proberen wijs te maken dat een dergelijk complex apparaat na veel tijd uit een soep van silicium, ijzer, aluminium, koper, kunstof etc. is ontstaan dan zou ik daar veel moeite mee hebben. Daarbij weten we allemaal dat de computer een mooi voorbeeld is van ID.
Dat een oneindig veel complexer systeem als de mens uit toeval is ontstaan maakt het nog ongeloofwaardiger als het vorige verhaal.
Anders gezegd: als er ooit eens nieuw leven ontstaat is dat door mensen veroorzaakt in een laboratorium volgens een plan. Volgens mij is dat ook weer ID.
Overigens ben ik wel akkoord met het fenomeen horizontale evolutie. Maar wijt dat aan een uitstekend ID.
Ahem, de stelling dat het allemaal geloof is en dat het niet uitmaakt of je in God of in Darwin 'gelooft' is nogal een beginnersargument. Dit argument wordt meestal gebruikt door mensen met zeer weinig kennis van zaken. Zelfs de creationisten raden af om dit argument te gebruiken.quote:Op maandag 6 november 2006 10:28 schreef Salomon het volgende:
Leuk -oneindig- topic met allemaal gelovigen!
Zelf geloof ik in het scheppingsverhaal en vrienden van mij geloven in het evolutie-verhaal.
We kunnen het natuurlijk zeer wetenschappelijk benaderen maar uiteindelijk blijft het een geloof in theorieen. Toch?
@mgerbenquote:Op maandag 6 november 2006 10:56 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ahem, de stelling dat het allemaal geloof is en dat het niet uitmaakt of je in God of in Darwin 'gelooft' is nogal een beginnersargument. Dit argument wordt meestal gebruikt door mensen met zeer weinig kennis van zaken. Zelfs de creationisten raden af om dit argument te gebruiken.
Speciaal voor jou: Er is wel degelijk een verschil tussen geloof en wetenschap.
Het verschil is dat bij geloof het wereldbeeld duidelijk is en dat met probeert om alle waarnemingen daar in te passen. Daarom discussieert men over vragen als 'als God goed en almachtig is waarom is er dan zoveel ellende' en 'als God de aarde in 6 dagen geschapen heeft waarom vinden we dan overal fossielen die op langzame ontwikkeling wijzen'. Vervolgens probeert men die waarnemingen in het vaststaande wereldbeeld te passen.
Wetenschap is de enige 'religie' die durft te zeggen: We weten niet hoe het zit, maar we laten ons wereldbeeld bepalen door alles wat we waarnemen.
Het is wel iets meer dan dat. Lees dit even, bijvoorbeeldquote:Op maandag 6 november 2006 11:31 schreef Salomon het volgende:
Dat laatste. Wetenschap is de enige religie........
Als dat waar zou zijn en enkel waarneming ons wereldbeeld zou bepalen dan zouden er toch geen theorien meer zijn?
Mijn ervaring is dat veel wetenschappers geleid worden door ideeen en theorien die totaal nergens waar te nemen zijn maar ontsproten zijn in de -soms- geniale geest. Dat is toch ook een soort geloven in eigen ideeen/gedachten en denken dat je weet hoe het zit?
Nee, je snapt het echt het hele concept van een wetenschappelijke theorie niet. Theorieën zijn modellen om gebeurtenissen in de werkelijkheid mee te kunnen verklaren/voorspellen en daarvoor heb je empirische data nodig. De theorieën an sich zijn zelf niet toetsbaar. Het zijn enkel theoretische modellen. Wat je wél kan toetsen is een hypothese die je afleidt van een theorie.quote:Op maandag 6 november 2006 11:31 schreef Salomon het volgende:
Dat laatste. Wetenschap is de enige religie........
Als dat waar zou zijn en enkel waarneming ons wereldbeeld zou bepalen dan zouden er toch geen theorien meer zijn?
Thanks.quote:Op maandag 6 november 2006 12:08 schreef Autodidact het volgende:
http://www.nvsh.nl/opinie/evolutieSeksen.htm
No offence intended.quote:Op maandag 6 november 2006 11:31 schreef Salomon het volgende:
[..]
@mgerben
Ik ben idd een "beginner" maar heb wel enorme interesse en idd enige maar beperkte kennis. Srry voor evt ongemak.
De wetenschappelijke methode is echt meer dan een persoonlijke opvatting over 'hoe het zit'.quote:Dat laatste. Wetenschap is de enige religie........
Als dat waar zou zijn en enkel waarneming ons wereldbeeld zou bepalen dan zouden er toch geen theorien meer zijn?
Mijn ervaring is dat veel wetenschappers geleid worden door ideeen en theorien die totaal nergens waar te nemen zijn maar ontsproten zijn in de -soms- geniale geest. Dat is toch ook een soort geloven in eigen ideeen/gedachten en denken dat je weet hoe het zit?
Natuurlijk none taken!quote:Op maandag 6 november 2006 12:10 schreef mgerben het volgende:
[..]
No offence intended.
Ik las dat je hierover met vrienden gediscussieerd hebt en ik wilde de discussie niet bij het begin insteken. Vandaar dus.
None taken?
[..]
Hier moet je wat mee oppassen. Je komt dan al gauw tot dezelfde redenaties als "de entropie van een systeem wordt altijd lager, dus hoe kan leven dan ontstaan zijn"?quote:Op maandag 6 november 2006 13:19 schreef Salomon het volgende:
[..]
Daarbij komt dat in de natuur ieder systeem streeft naar een zo laag mogelijk energienivo. Zodra een complex systeem aan z'n lot wordt overgelaten vervalt het, degradeert het.
quote:
Welkom bij de club!quote:[...]
Waar ik moeite mee heb is het ontstaan van leven.
Dit (van de complexiteit en het energieniveau) is een bekend argument. Heb je het geleend of is het van jezelf?quote:[...]
Niets dat complex is lijkt vanzelf te ontstaan.
Daarbij komt dat in de natuur ieder systeem streeft naar een zo laag mogelijk energienivo. Zodra een complex systeem aan z'n lot wordt overgelaten vervalt het, degradeert het.
Op basis van deze "waarnemingen" lijkt het mij dat een organisme (hoog energienivo) iets is dat ontworpen en gemaakt is om te kunnen overleven, voortplanten en evolueren. Zeg maar dat het ontstaan van leven een helpend handje heeft gehad.
Niet echt wetenschappelijk he?
Er is trouwens een aardig boek van Paul Davies, "het vijfde wonder" heet het geloof ik. 5 euro bij de Slechte. Vond het zelf een heel leuk boek, misschien iets voor jou?quote:
@Haushofferquote:Op maandag 6 november 2006 13:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hier moet je wat mee oppassen. Je komt dan al gauw tot dezelfde redenaties als "de entropie van een systeem wordt altijd lager, dus hoe kan leven dan ontstaan zijn"?
Mja, de entropie mag lokaal best afnemen, als het in het algehele systeem maar toeneemtquote:Op maandag 6 november 2006 14:02 schreef Salomon het volgende:
[..]
@Haushoffer
Daar liep ik dus ook tegen aan. Dus bedacht ik dat het eerste leven al iets complex moet zijn geweest dat in staat is zichzelf te handhaven, vermeerderen en evolueren.
Nu heb je het over ontstaan van leven, dat is iets anders dan de evolutie van leven...Zo complex waren de eerste levensvormen op aarde niet hoor, waarschijnlijk konden ze alleen vermenigvuldigen. Het blijkt echter dat een complexer wezen beter overleeft (niet zo moeilijk te bedenken) en de evolutie kan plaats gaan vinden. De evolutietheorie zegt niks over ontstaan van leven, dus haal die zaken niet door elkaar.quote:Op maandag 6 november 2006 13:19 schreef Salomon het volgende:
Waar ik moeite mee heb is het ontstaan van leven.
Alle nieuwe complexe zaken (kankermedicijnen, genetisch gemanipuleerde mais, sattelieten, mobieltjes, kerncentrales etc) die ik zie ontstaan worden door mensen bedacht, ontworpen, onderhouden en vervolgens door mensen verder ontwikkeld. Niets dat complex is lijkt vanzelf te ontstaan.
Dat klopt. Deze complexiteit zal door een opeenstapeling van kansen waarschijnlijk kunnen worden gemaakt, maar dit is niet de complexiteit die je in huidige geëvolueerde wezens ziet.quote:Op maandag 6 november 2006 15:01 schreef ImmovableMind het volgende:
Het eerste leven op aarde was al complex door het feit dat het 'leefde'
Nee, nog niet. Er zijn wel hints naar hoe het op aarde is gekomen.quote:Op maandag 6 november 2006 15:01 schreef ImmovableMind het volgende:
, maar je hebt helemaal gelijk in het feit dat het ontstaan van leven en evolutie compleet andere zaken zijn. Dat evolutie daadwerkelijk plaatsvindt is niet te ontkennen maar er is niemand die weet hoe het eerste leven is ontstaan, toch? ^^
Correct.quote:Op maandag 6 november 2006 15:01 schreef ImmovableMind het volgende:
Het eerste leven op aarde was al complex door het feit dat het 'leefde', maar je hebt helemaal gelijk in het feit dat het ontstaan van leven en evolutie compleet andere zaken zijn. Dat evolutie daadwerkelijk plaatsvindt is niet te ontkennen maar er is niemand die weet hoe het eerste leven is ontstaan, toch? ^^
Hoe definieer je dan complex? Je zou elk anorganisch molecuul ook als complex kunnen bestempelen aangezien die toch vrij ingewikkeld in elkaar zitten. Complex is toch voornamelijk een begrip dat door creationisten aangehaald wordt als 'bewijs' tegen de evolutieleer waarbij meestal geen sprake is van een duidelijke definitie of zelfs sprake van een niet houdbare definitie van het begrip.quote:Op maandag 6 november 2006 15:01 schreef ImmovableMind het volgende:
Het eerste leven op aarde was al complex door het feit dat het 'leefde', maar je hebt helemaal gelijk in het feit dat het ontstaan van leven en evolutie compleet andere zaken zijn. Dat evolutie daadwerkelijk plaatsvindt is niet te ontkennen maar er is niemand die weet hoe het eerste leven is ontstaan, toch? ^^
Dat is geen verklaring, dat is een uitweg.quote:Op maandag 6 november 2006 16:11 schreef mgerben het volgende:
[..]
Correct.
Er zijn ruwweg twee verklaringen:
- God heeft het gedaan.
Tot nu toe ben ik van mening dat er door een dergelijk proces geen leven kan ontstaan. We hebben het niet over een simpele wisselwerking van chemische processen (of misschien ook wel) maar over 'leven' zelf.quote:moleculen die, vanwege hun vorm en samenstelling, de aanmaak van duplicaten van zichzelf stimuleren - en van daar zichzelf repliceren. Moleculen kunnen afkomstig zijn van buiten de aarde, of van blikseminslagen - men weet het niet.
Een heel goede vraag waar ik op dit moment absoluut geen antwoord op weet. Maar op het moment denk ik inderdaad dat elk anorganisch (chemische verbinding zonder koolstof toch?) complex is. Een paar jaar geleden geloofde ik nog heilig in het christendom en ik ben door het lezen van veel literatuur inmiddels een groot stuk van mijn geloof kwijt geraakt. Iets wat ik op sommige momenten erg spijtig vind omdat het een stuk veiliger is dan de feiten. Momenteel geloof ik zeker in de evolutieleer maar ik ben er van overtuigt dat er ooit een moment in de geschiedenis geweest moet zijn waarin het leven is ontstaan. Ik kan nog steeds geen bewijs vinden dat dit op een natuurlijke manier mogelijk is. Wat voor een verklaring geeft de evolutieleer voor het ontstaan van het leven. Ik neem aan dat ze op precies dezelfde manier aan het speculeren zijn als de grote monotheïstisch godsdiensten. Graag jullie mening want dit onderwerp kan me nachten wakker houden ^^. Misschien kom ik hierdoor dichter bij een waarheid.quote:Op maandag 6 november 2006 20:28 schreef Monolith het volgende:Hoe definieer je dan complex? Je zou elk anorganisch molecuul ook als complex kunnen bestempelen aangezien die toch vrij ingewikkeld in elkaar zitten. Complex is toch voornamelijk een begrip dat door creationisten aangehaald wordt als 'bewijs' tegen de evolutieleer waarbij meestal geen sprake is van een duidelijke definitie of zelfs sprake van een niet houdbare definitie van het begrip.
Dat is heel goed wel mogelijk!quote:Op maandag 6 november 2006 22:27 schreef ImmovableMind het volgende:
Tot nu toe ben ik van mening dat er door een dergelijk proces geen leven kan ontstaan. We hebben het niet over een simpele wisselwerking van chemische processen (of misschien ook wel) maar over 'leven' zelf.
Hier een vergelijking die ik als leek over dit onderwerp kan maken:
Als ik naar de Praxis of Gamma ga en ik koop daar allerlei verschillende onderdelen zoals hout, steen, cement, glas, ect en vervolgens leg ik deze bouwmaterialen bij elkaar op één hoop. Is het dan niet onmogelijk dat er door middel van een knal (wees creatief) opeens een huis ontstaat?
Helemaal niets. De evolutietheorie gaat uit van genetische overerfelijkheid, aan het begin van het leven bestonden er nog geen genen, en dus geen evolutie.quote:Wat voor een verklaring geeft de evolutieleer voor het ontstaan van het leven.
Prima, maar wat houdt het begrip complex dan in? Wat zijn kenmerken waaraan iets dan complex is moet voldoen? Zolang het niet mogelijk is om objectief te beoordelen of iets complex is, blijft het een zinloos begrip.quote:Op maandag 6 november 2006 22:27 schreef ImmovableMind het volgende:
Een heel goede vraag waar ik op dit moment absoluut geen antwoord op weet. Maar op het moment denk ik inderdaad dat elk anorganisch (chemische verbinding zonder koolstof toch?) complex is.
Geen enkele verklaring aangezien de evolutieleer nog steeds over 'the origin of species' gaat en niet over'the origin of life'. Abiogenese probeert het ontstaan van leven te verklaren.quote:Een paar jaar geleden geloofde ik nog heilig in het christendom en ik ben door het lezen van veel literatuur inmiddels een groot stuk van mijn geloof kwijt geraakt. Iets wat ik op sommige momenten erg spijtig vind omdat het een stuk veiliger is dan de feiten. Momenteel geloof ik zeker in de evolutieleer maar ik ben er van overtuigt dat er ooit een moment in de geschiedenis geweest moet zijn waarin het leven is ontstaan. Ik kan nog steeds geen bewijs vinden dat dit op een natuurlijke manier mogelijk is. Wat voor een verklaring geeft de evolutieleer voor het ontstaan van het leven.
Speculeren is niet echt een wetenschappelijke bezigheid. Voorspellingen worden natuurlijk wel gedaan aan de hand van theorieën, maar die zijn meer bedoeld om een theorie te verstevigen indien de voorspellingen ook daadwerkelijk blijken te kloppen.quote:Ik neem aan dat ze op precies dezelfde manier aan het speculeren zijn als de grote monotheïstisch godsdiensten. Graag jullie mening want dit onderwerp kan me nachten wakker houden ^^. Misschien kom ik hierdoor dichter bij een waarheid.
Maar sinds wanneer zijn we hier echt bewust mee bezig? 100 jaar? De Aarde heeft een paar miljard jaar de tijd gehad om iets in die richting voort te brengen. Geen reageerbuisje, maar tienduizenden vierkante kilometers aan oersoep waarin triljarden chemische reakties plaatsvonden en dat een paar miljard jaar lang.quote:Op dinsdag 7 november 2006 11:53 schreef ImmovableMind het volgende:
Mijn definitie van het woord complex is oncompleet en het staat op tandenstokers dus wellicht dat ik jullie hier in de toekomst van op de hoogte stel maar het is een feit dat tijdens de gehele bekende menselijke geschiedenis er nooit een essentieel geval is geweest dat een levend ding werd geproduceerd door ook maar iets anders als een levend ding.
En als dat stukje simpel leven buiten de aarde is ontstaan (en hier terecht gekomen is) komt daar nog een paar miljard jaar bij. De tijd tussen het "leefbaar zijn" van de aarde en de eerse reproducerende wezens is vrij kort dacht ik, ik zal het eens opzoeken.quote:Op dinsdag 7 november 2006 13:12 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Maar sinds wanneer zijn we hier echt bewust mee bezig? 100 jaar? De Aarde heeft een paar miljard jaar de tijd gehad om iets in die richting voort te brengen. Geen reageerbuisje, maar tienduizenden vierkante kilometers aan oersoep waarin triljarden chemische reakties plaatsvonden en dat een paar miljard jaar lang.
quote:A thorough and entertaining overview of one of evolution's greatest success stories, the series is loosely structured to follow the development of mammals, beginning with the basics in "A Winning Design", which clarifies what makes a mammal different from reptiles and birds--no, it isn't egg-laying: both the platypus and the echidna are egg-laying mammals; it's their ability to adapt. And it's this adaptability that becomes the crux of the remainder of the series. "Insect Hunters" focuses on mammals who have specifically adapted to eating insects, from the giant anteater and the armoured armadillo to bats, which have evolved into complex and effective hunters. "Plant Predators" demonstrates the particular (and often peculiar) adaptations of herbivores, while "Chisellers" is about those mammals who feed primarily on roots and seeds, ranging from tree-dwelling squirrels to opportunistic mice and rats. "Meat Eaters" talks about the evolutionary arms race that exists between predators and prey, and the unique adaptations of both individual and pack hunters. Omnivores are explored in "Opportunists"--mammals like bears and raccoons, whose varied diet allows them to occupy nearly any environment. "Return to the Water" discusses those mammals such as whales, seals and dolphins that have left behind life on dry land and adapted completely to life in the sea, existing at the top of the food chain. The last three episodes--"Life in the Trees", "Social Climbers" and "Food for Thought"--take the viewer through the development of primates, eventually culminating in that most successful mammal: man
Grote kans? Het is maar afhankelijk van de aard de knal. Bij een willekeurige, grote knal is de kans op een regenbestendige schutting heel klein. Bovendien is dit voorbeeld nogal ongelukkig gekozen vanwege een aantal punten:quote:Op maandag 6 november 2006 22:37 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat is heel goed wel mogelijk!
Grote kans dat een verzameling planken schuin tegen een aantal betonblokken aanvallen en je een redelijk regenbestendige schutting hebt. Je kunt geen compleet afgewerkt neo-renaissanistisch grachtenpand verwachten nee, maar zo werkt de evolutietheorie helemaal niet. Dat gaat er vanuit dat je juist met iets heel simpels begint, de goede dingen blijft behouden en zo steeds complexere vormen krijgt.
quote:[..]
Helemaal niets. De evolutietheorie gaat uit van genetische overerfelijkheid, aan het begin van het leven bestonden er nog geen genen, en dus geen evolutie.
omdat ze een ander (vergevorderd) systeem van ademhaling hebben. hun longen (en andere ademhalingshulpen, zoals luchtpijp op de rug, enz) zijn als dusdanig ver in de evolutie, dat terug (of vooruit, ligt eraan hoe het evolutionaire pad is dat ze gevolgd zijn) kieuwen krijgen gewoon een te grote omslag is. Het is niet zo dat de natuur zegt: zo, dat werkt, laat ik dat nu on het vervolg maar zo doen. Het ligt allemaal aan de selectie druk die er is.. ,mochten de dolfijnen en andere zeezoogdieren nu ineens bedreigd worden, waarbij de enige redding de diepte is, dan is er een kans dat er een evolutie plaatsvind naar zuurstofvoorzieningen die zuurstof direct uit water halen... dit duurt echter behoorlijk lang, en er is grote kans dat de soort tegen die tijd al uitgestorven is.quote:Op vrijdag 24 november 2006 20:04 schreef Jonnyboy het volgende:
Weet je, ik vroeg me af, waarom hebben dolfijnen en al die andere zoogdieren in de zee geen kieuwen? Waarom passen die zich die niet aan, aan al dat water?
Je meent het. Het was dan ook niet mijn voorbeeld.quote:Op vrijdag 24 november 2006 18:10 schreef Aslama het volgende:
Bovendien is dit voorbeeld nogal ongelukkig gekozen
Verder zijn in de evolutie is wat moeilijk te duiden hoor. Het is alsof je een boom hebt, de takken splitsen van de stam, sommige takken splitsen eerder, dan anderen, maar uiteindelijk zitten alle uiteinden van takken ongeveer even ver van de stam. Als je mensen en apen vergelijkt, dan is de juist voorstelling van zaken een boom, met verschillende takken die parallel evolutie doorgemaakt hebben. Het is geen lijn met aan het begin een bacterie, dan een stekelbaars, dan een kameleon, dan een chimpansee en dan een mens. Nee, de lijn terug van mensen naar bacteriën bevat grotendeels levensvormen die allang uitgestorven zijn.quote:Op zondag 26 november 2006 11:58 schreef ImmovableMind het volgende:
Het lijkt me interessant om dit topic weer wat meer leven in te blazen, ook al heb ik er de laatste tijd niet veel over na kunnen denken. Naar mijn mening is de Dolfijn verder in zijn evolutie dan de kieuw dragende vissen. Als je kan spreken van een 'betere versie van' in de evolutietheorie. Dit is niet alleen te merken aan het feit dat het over longen beschikt maar ook door zijn manier van voedsel vinden en intelligentie.
quote:Op dinsdag 28 november 2006 15:43 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Volgend de YEC christenen is de aarde niet ouder dan ca. 10.000 jr
http://en.wikipedia.org/wiki/Young_Earth_creationism
Wat betreft de evolutie-theorie,
http://www.youtube.com/watch?v=JVRsWAjvQSg
http://www.youtube.com/watch?v=JVRsWAjvQSg
http://www.meta-library.net/perspevo/preskm-frame.html
Het is voor de rechter uitgevochten, alle door creationisten aangedragen "bewijzen" weerlegt.
De rechter was christen evenals Ken Miller die de evolutie-theorie verdedigde.
I rest my case.
De selectiedruk die ik zie is gentechnologie....quote:Op maandag 27 november 2006 09:45 schreef speknek het volgende:
Nou de technologische veranderingen worden door onszelf ingevoerd, als we ze niet bij kunnen benen verliest hun nut, en zullen ze vanwege economische overwegingen nooit aangenomen worden. Voor de rest is de selectiedruk zo ver afgenomen bij de mensheid, dat het de vraag is of we ooit nog naar onze omgeving evolueren, of enkel nog maar divergeren. De enige selectiedruk die ik zo snel zie, is wanneer er zoveel oestrogeen in het water terecht komt, dat alleen mensen die goed reageren op een technologische aanpassing voor extra vruchtbaarheid, voordeel hebben boven de rest.
quote:Study Detects Recent Instance of Human Evolution
A surprisingly recent instance of human evolution has been detected among the peoples of East Africa. It is the ability to digest milk in adulthood, conferred by genetic changes that occurred as recently as 3,000 years ago, a team of geneticists has found.
The finding is a striking example of a cultural practice — the raising of dairy cattle — feeding back into the human genome. It also seems to be one of the first instances of convergent human evolution to be documented at the genetic level. Convergent evolution refers to two or more populations acquiring the same trait independently.
Throughout most of human history, the ability to digest lactose, the principal sugar of milk, has been switched off after weaning because there is no further need for the lactase enzyme that breaks the sugar apart. But when cattle were first domesticated 9,000 years ago and people later started to consume their milk as well as their meat, natural selection would have favored anyone with a mutation that kept the lactase gene switched on.
Such a mutation is known to have arisen among an early cattle-raising people, the Funnel Beaker culture, which flourished some 5,000 to 6,000 years ago in north-central Europe. People with a persistently active lactase gene have no problem digesting milk and are said to be lactose tolerant.
Almost all Dutch people and 99 percent of Swedes are lactose-tolerant, but the mutation becomes progressively less common in Europeans who live at increasing distance from the ancient Funnel Beaker region.
Geneticists wondered if the lactose tolerance mutation in Europeans, first identified in 2002, had arisen among pastoral peoples elsewhere. But it seemed to be largely absent from Africa, even though pastoral peoples there generally have some degree of tolerance.
A research team led by Sarah Tishkoff of the University of Maryland has now resolved much of the puzzle. After testing for lactose tolerance and genetic makeup among 43 ethnic groups of East Africa, she and her colleagues have found three new mutations, all independent of each other and of the European mutation, which keep the lactase gene permanently switched on.
The principal mutation, found among Nilo-Saharan-speaking ethnic groups of Kenya and Tanzania, arose 2,700 to 6,800 years ago, according to genetic estimates, Dr. Tishkoff’s group is to report in the journal Nature Genetics on Monday. This fits well with archaeological evidence suggesting that pastoral peoples from the north reached northern Kenya about 4,500 years ago and southern Kenya and Tanzania 3,300 years ago.
Two other mutations were found, among the Beja people of northeastern Sudan and tribes of the same language family, Afro-Asiatic, in northern Kenya.
Genetic evidence shows that the mutations conferred an enormous selective advantage on their owners, enabling them to leave almost 10 times as many descendants as people without them. The mutations have created “one of the strongest genetic signatures of natural selection yet reported in humans,” the researchers write.
Wellicht omdat 3/4 van de mensen dit geen snars interesseert, laat staan snapt. Ik ben al blij dat men een minuut heeft stil gestaan bij de uitreikingen van de Nobelprijzen op het journaal, maar eigenlijk is het een schande...quote:Op maandag 11 december 2006 19:36 schreef ImmovableMind het volgende:
Waarom worden dit soort feiten niet in het journaal behandelt. Ik vind dit bijvoorbeeld stukken belangrijker en interessanter dan de extra zorgtoeslag die vandaag aan bod kwam.
Geen echte kerstboodschap hè.quote:Op maandag 11 december 2006 19:36 schreef ImmovableMind het volgende:
Waarom worden dit soort feiten niet in het journaal behandelt. Ik vind dit bijvoorbeeld stukken belangrijker en interessanter dan de extra zorgtoeslag die vandaag aan bod kwam.
Als je een baby bent, kun je sowieso melk drinken. Het gaat namelijk om de aanwezigheid van het enzym lactase, dat meehelpt in je stofwisseling om lactose af te breken. Bij de meeste mensen (maar niet in Nederland) stopt het lichaam met de aanmaak van dit enzym rond het 5e levensjaar (soms eerder).quote:Op dinsdag 12 december 2006 08:56 schreef ImmovableMind het volgende:
Inderdaad geen echte kerstboodschap maar het is de taak van de media/journaal de mensen zo goed mogelijk van informatie te voorzien die er toe doet. Ik geef toe dat ik ook lang niet alles van het verhaal snap maar dit geeft me wel een zet in de rug om me er weer verder in te verdiepen.
Wat moet ik me voorstellen bij een dergelijke mutatie? In het verhaal werd duidelijk gemaakt dat tijdens de domesticatie van koeien, zo ongeveer 9000 jaar geleden, bij enkele individuen het gen voor lactose verwerking "aan" blijft staan. Ik snap dat dit een geleidelijk proces moet zijn die op zijn beurt wellicht ook weer duizenden jaren duurt maar is er 'out of the blue' opeens één individu bij wie dit gen "aan" blijft staan of zijn er eerst een paar generaties die er steeds iets beter tegen kunnen.
En:quote:Love Thy Neighbor Evolved Out of Vicious Competition
Natural selection argues against cooperation. If all organisms, including humans, are pitted in a ceaseless struggle for survival and sex, those who help others would quickly find themselves swamped in a rising tide of selfishness, especially if those they helped bore no relation to them. Yet, most humans reflexively help another person in need even if there are no family ties or a direct benefit to be gained. This conundrum has puzzled evolutionary biologists since the time of Darwin, but a new study shows how internecine warfare among early humans might have allowed for the spread of a dominant group of altruistic tribes.
Economist Samuel Bowles of the Santa Fe Institute examines the evolutionary forces at work on early human populations. He posits two distinct groups: the altruistic and the selfish, divided into many different tribes, which Bowles refers to as demes. Altruists are disposed to take an action helping others, but such actions have a specific cost. For example, an altruist might jump into the river to save a drowning child at the cost of her own life but to the overall benefit of the tribe. Reducing these sets of conditions to a mathematical equation reveals that altruists can only prosper if their altruism enables their group to acquire more territory.
One of the primary ways that humans--indeed all primates--acquire territory is through "contests," or war. By sharing the costs of war, as well as its benefits, a group of altruists typically outnumbers and therefore defeats a less cohesive band of individuals. Thus, whereas individual natural selection would argue for the rise of the selfish, larger group dynamics showcase the triumph of the altruists. This latter type of selection also relies on that group sharing a large proportion of similar genes, because, in that case, altruists' genetic material persists in some form if they sacrifice themselves for others in war. This is the solution offered by Darwin in The Descent of Man and Bowles in a paper published in the December 8 Science.
Bowles examines the genetic interrelatedness of hunter-gatherer groups that persist to this day, assuming that they are at least somewhat indicative of the behaviors of our remote ancestors. Many of them show high degrees of interrelatedness--a bit less than cousins. In addition, Bowles points out that abrupt climate change happened several times during recent geologic history, subjecting our ancestors to even more rigorous competition--and potential population extinctions for those who couldn't band together to survive. Indeed evidence of warfare in archaeological remains increases in times of environmental stress. Plus, the proclivity to wipe out subjected populations continued to reinforce our newly developing altruistic ways.
None of this evidence, of course, proves that altruism evolved in this manner, but it does provide an intriguing argument and some nice mathematical equations for describing human behavior. Plus, Bowles demonstrates how the effect of leveling mechanisms such as shared access to scarce resources, enables altruism to become a very persistent way of life when coupled with territorial expansion. History isn't just written by the winners, the people reading that history are probably their descendants. "Language or culture may have led to the evolution of leveling mechanisms, which then potentiated the spread of prosocial genes because those mechanisms reduced the costs of cooperation," writes anthropologist Robert Boyd of the University of California, Los Angeles, in a commentary on the research. "It is certainly fair to invoke reproductive leveling to explain the stability of extended altruism among humans, but whether it is sufficient to explain its origin is not yet clear." --David Biello
ah...ze gaan de "bewijzen" nu visueel makenquote:Op woensdag 13 december 2006 11:12 schreef pmb_rug het volgende:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/6216788.stm
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |