De laatste keer (alweer bijna twee jaar geleden
![]()
) dat ik in parijs was hadden we een hotelletje op nog geen 3 minuten lopen van de sacre coeur. Leuke wijk (heel "multicultureel", het zag er letterlijk zwart van de mensen) maar ik heb me daar geen moment onveilig gevoeld. Wel een ontzettend slecht hotel; de kamers vochtig en de bedden kapot (doorgezakt tot op de grond), geen warm water.. Ik heb uiteindelijk gewoon niet betaald.
Wel heerlijk om zondagsmorgens even een paar broodjes, een kaasje en wat worst te kopen (en een klein flesje goede wijn) en die op de trappen van montmartre te verorberen terwijl je in het zonnetje mensen zit te kijken. Wil je zoiets doen, laat dan fototoestellen en rugzakken in het hotel, dan zie je er al stukken minder uit als een toerist en laten de eeuwige verkopers je ook sneller met rust. Vooral als je ze in (onvriendelijk) frans toespreekt.
Zelf zou ik zeker de volgende keer weer in QL een hotel zoeken. Iets duurder maar véél beter, rustiger 's nachts (niet boven een eetstalletje in het toeristische gedeelte natuurlijk!) omdat in de wijk waar wij zaten verkoop en leven 24/7 doorgingen. Voordeel was dan wel weer dat ik om 4 uur 's nachts gewoon wat te eten kon gaan halen in een afrikaans eethuisje waar net de nachtploeg kwam ontbijten
![]()
Overigens, loop even het QL binnen tussen de middag en eet een broodje falafel. Vanaf de Notre Dame het QL inlopen over de brug, gelijk eerste straat rechts in, op de hoek van de eerste zijstraat links zit het stalletje. (als ik het me goed herinner, 9 Rue Alexander) Voor een paar euro krijg je een broodje en wat balletjes falafel (vegetarische, gekruide balletjes) waarna je - tot je je broodje op hebt - keer op keer kunt aanvullen met salades, uitjes, sausjes, olijven etc. Goed gevuld weer op pad!
Ook lekker: Vanaf montmatre naar beneden lopen tot je in de straat staat waar alle toeristenbussen staan. Daar stikt het van de loketten (meer ruimte is het ook niet, alleen een soort doorgeefluik) waar je voor nog geen 5 euro een enorm brood hebt vol vlees, salade en een schep friet erop. Geen haute cuisine maar wel snel te eten en meer dan genoeg.
zodra mijn dochter straks (als ze geboren is) oud genoeg is om mee te nemen gaan we weer, het is alweer veel te lang geleden..
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-