Op Talpa-text stond het iets uigebreider, incl. Nederlandse coureurs.quote:Zeewolde, The Netherlands, 28 August 2006 - - In reaction to various rumors in the press, Spyker Cars N.V. and the M-Consortium headed by Michiel Mol make the following statement.
Spyker Cars NV and the M-Consortium confirm that currently negotiations are taking place with the owner of Midland F1 with respect to a possible acquisition by Spyker of the Midland F1 team. The outcome of the negotiations is still depending on a number of conditions and circumstances.
In the event that such acquisition would materialize, Spyker will consider a share issue to (partially) finance the transaction. M-Consortium has expressed its willingness to subscribe to this issue for a large part.
Artikel in het AD:quote:Op maandag 28 augustus 2006 23:08 schreef Ivo1986 het volgende:
Zou super zijn!
Denk alleen niet dat ze een eigen motor maken...
http://www.racefreaks.nl/news_management.rf?action=showarticle&articleid=15045
quote:Spyker op kop
De teamfoto die zondagmorgen in alle vroegte in de pitbox van Midland F1 in Istanbul Park werd gemaakt...
Christijan Albers, een van de coureurs van Midland. Volgend jaar wellicht Spyker F1. FOTO PETER VAN EGMONDkon wel eens de laatste zijn in de huidige gedaante van de renstal. De nieuwe naam zal Spyker F1 zijn en het bedrijf zal voortaan twee vestigingen kennen: Spyker Zeewolde en Spyker Silverstone.
Bestuursvoorzitter Victor Muller zegt 'zeer hoopvol' te zijn dat de koop van de renstal 'binnen enkele weken kan worden afgerond'. Via een aandelenemissie met het M-Consortium van internetondernemer Michiel Mol denkt Spyker de overname van de Formule 1-stal te kunnen financieren. Met het koopbedrag is 100 miljoen dollar gemoeid. Spyker bevestigde gistermorgen voor de opening van de beurshandel de informatie die deze krant zaterdag ('Spyker aast op Formule 1') publiceerde. Ter bestrijding van de meest wilde geruchten (met name op internet) en ter informatie aan de aandeelhouders werd daarom inderhaast een persbericht uitgegeven over de ophanden zijnde overname. ,,Het liefst hadden we het stilgehouden totdat alles rond was,'' bekende Muller. De koop van het F1-team is naar zijn zeggen geen duister avontuur van een paar rijke ondernemers. ,,Als ik niet zeker zou weten dat we geld gaan verdienen, zou ik het niet doen.''
Volgens Muller zal een renstal in 2008 commercieel veel beter te exploiteren zijn. De kosten van motoren en het beperken van bandentests is de voornaamste reden. Daarnaast krijgen de F1-teams meer inkomsten uit de tv-rechten. ,,Formule 1 heeft de naam kostbaar en nauwelijks winstgevend te zijn. Maar binnenkort dalen de kosten flink en nemen de inkomsten verder toe.’’
De verkoop van Spykers exclusieve auto's is blijkens de halfjaarcijfers vooralsnog verlieslatend, maar Muller zegt dat binnen afzienbare tijd winst kan worden geboekt. De Formule 1 is naar zijn zeggen 'de best denkbare marketingmolen voor ons merk'. Hij verwijst in dat verband naar de merkbekendheid van Ferrari. ,,En wat ik nooit voor mogelijk had gehouden: Ik kreeg de eerste spontane telefoontjes van Nederlandse bedrijven die plotseling geïnteresseerd zijn in sponsoring.''
De plannen lijken voorts al veel vastere vormen te hebben aangenomen. Zo is de domeinnaam spykerf1.com al vastgelegd. Muller zegt de internationale aantrekkingskracht van Formule 1 inmiddels te hebben ervaren. Hij werd overvallen door een lawine aan e-mails, telefoontjes en interviewaanvragen. ,,Nog nooit eerder, zelfs niet bij de beursgang of de presentatie van nieuwe modellen, hadden we op één dag zo veel media-aandacht.''
De renstal zal gevestigd blijven op Silverstone. ,,Daar werken 208 knappe koppen, die je niet vanuit Engeland zo maar naar Zeewolde kunt verhuizen. En het werkt ook goed voor de straatauto's van Spyker. Plotseling hebben we er vijftig aërodynamica-specialisten bij, plus zelfs een windtunnel. Dit is een geweldige kans voor Spyker.''
volgend jaar is het de bedoeling met cosworth te gaan rijden, die gaan dan mogelijk Spyker heten.quote:Op maandag 28 augustus 2006 23:08 schreef Ivo1986 het volgende:
Zou super zijn!
Denk alleen niet dat ze een eigen motor maken...
http://www.racefreaks.nl/news_management.rf?action=showarticle&articleid=15045
Spyker gebruikt in de LMS serie indd Audi motoren. Alleen heeft VAG (waar Audi onderdeel van is) aangegeven geen interesse in F1 te hebben.quote:Op maandag 28 augustus 2006 23:52 schreef Setambre het volgende:
Eigen motor ontwikkelen lijkt me een beetje te veel van het goeie. Kost enorm veel tijd en geld
Spyker gebruikt nu toch ook nog Audi motoren in haar auto's
Kan er geen [F1] voor? Dan zijn alle F1 topics duidelijk te herkennen.....quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 12:14 schreef static het volgende:
Er staat F1 in de titel.
quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 12:40 schreef cptmarco het volgende:
http://www.spykerf1.com/ bestaat in ieder geval al....
en een handige jongen heeft spykerf1.nl geclaimed...
Zijn de chinezen kapitaalkrachtig genoeg om een Spyker aan te schaffen? Daarentegen hoeven het er maar een paar chinezen te zijn, en er zijn er genoeg van.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 13:57 schreef rubbereend het volgende:
Ho Pin-Tung zou dan de ideale test coureur zijn, gezien zn link met china en nederland
Paffett wordt ook genoemd, en das ook een McLaren protege.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 13:56 schreef kriele het volgende:
In de wandelgangen wordt een Lewis Hamilton ook genoemd als mogelijke 2e rijder. Misschien dus Mercedes motoren?
Maken ze er toch lekker www.f1spyker.nl van, of www.f1spyker.comquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 12:40 schreef cptmarco het volgende:
http://www.spykerf1.com/ bestaat in ieder geval al....
en een handige jongen heeft http://www.spykerf1.nl geclaimed...
dat hoeft niet, want Spyker heeft blijkbaar al een tijdje terug spykerf1.com geclaimed...quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 14:05 schreef Viper_74 het volgende:
[..]
Maken ze er toch lekker www.f1spyker.nl van, of www.f1spyker.com
of f1-spyker, of spyker-f1
Ja dat lijkt me vrij logisch, voordat je zoiets bekend maakt zorg je er eeuwen geleden natuurlijk voor dat je dat geregeld hebt.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 14:16 schreef cptmarco het volgende:
[..]
dat hoeft niet, want Spyker heeft blijkbaar al een tijdje terug spykerf1.com geclaimed...
True, Spyker F1 klinkt ook erg vet.quote:Op donderdag 31 augustus 2006 15:13 schreef Spooky4u het volgende:
Moet het F1 team dan dezelfde naam hebben?
Renault F1 is het toch ook.
Spyker F1 Squadron klinkt anders ook wel ergquote:Op donderdag 31 augustus 2006 15:14 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
True, Spyker F1 klinkt ook erg vet.
Er is zeker al een sociale toplaag in de Chinese maatschappij ontstaan. Ferrari heeft in China een hele nieuwe markt aangeboord.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 14:02 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Zijn de chinezen kapitaalkrachtig genoeg om een Spyker aan te schaffen? Daarentegen hoeven het er maar een paar chinezen te zijn, en er zijn er genoeg van.
Dit klinkt wel ok?quote:Highly rated designer Mike Gascoyne – currently on gardening leave after splitting with Toyota earlier this year – will become chief technology officer of the new outfit from November 1.
ZIE! Ik had 't wel goed gehoord,quote:Op donderdag 31 augustus 2006 11:15 schreef multatuli het volgende:
Bijna goed:
Name: Boro
The Ensign N175 was a Cosworth kit car designed by Dave Baldwin and funded by the Dutch alarm system company HB Bewaking. It was driven by Gijs van Lennep, Chris Amon and Roelof Wunderink in 1975 and began to show well in Mk2 form. When the team fell out with the sponsors the car remained in Dutch hands and so Ensign had to build a new car. The old car was renamed the Boro and was run from a base in Amsterdam by driver Larry Perkins.
The team did selected races in Europe, kicking off at the Spanish GP in May. The car was reliable but not fast and Perkins failed to qualify at Monaco. After the Swedish GP Boro disappeared until the Dutch GP in August. The team's last race was the Italian GP and then Perkins was offered a drive with Brabham, standing in for Carlos Reutemann who had joined Ferrari to replace the injured Niki Lauda.
aldus grandprix.com's encyclopedie
Klinkt ook wel mooi!quote:Op zondag 10 september 2006 11:45 schreef Thetallguy het volgende:
De Spyker Le Mans bakken zijn Oranje/Zilver, dat zou wel koel zijn
Lijkt me een slechte koers dan.quote:Op zondag 10 september 2006 10:17 schreef Spooky4u het volgende:
ik las 84 miljoen. Misschien dollar en euro verschil?
Bronquote:Spyker Cars N.V. ("Spyker") manufacturer of high-end sport cars today announced that it has acquired Midland F1 Racing Limited ("MF1 Racing") of Silverstone, United Kingdom from Midland Resources Holding Ltd.
HighlightsTeam to be called Spyker MF1 Racing and will be a 100% subsidiary of Spyker. Michiel Mol to join the Management Board of both Spyker and Spyker MF1 Racing as Director of Formula One Racing. Mike Gascoyne becomes Spyker MF1 Racing's Chief Technology Officer effective November 1, 2006. Colin Kolles remains Team Principal of Spyker MF1 Racing. Fred Mulder to join the Supervisory Board of Spyker. Acquisition to be finalized by September 30, 2006. Transaction to be financed by means of a fully underwritten share issue of 2,650,000 shares at 20 per share (totally 53 million, the majority of which will be taken up by Michiel Mol), in addition to an interest free vendor loan for the remainder. The new shares represent 40% of all outstanding shares after the share issue. All new issued shares shall have a 180 days lock-up The enterprise value for MF1 Racing amounts to US$ 106.6 million payable as follows:
- Initial payment upon closing per September 30, 2006 of US$ 68.6 million.
- First deferred payment of US$ 15 million payable on the first anniversary of closing.
- Second deferred payment of US$ 23 million payable on the second anniversary of closing.Earnings per share in the book year 2006 will increase as a consequence of the MF1 Racing acquisition and Spyker Cars expects to be profitable this year. Transaction subject to approval by the Extraordinary Shareholders Meeting of Spyker Cars N.V. to be held in Zeewolde on Wednesday September 27, 2006 at 14:00 hours. Announcement on 2007 engine supply agreement to follow shortly.
Monteiro zit sowieso nog een jaar vast bij Midland en dus ook bij Spyker.quote:Op zondag 10 september 2006 13:52 schreef -Hans- het volgende:
Klien wordt gelinkt aan Spyker. Zou de drivers line-up dan Albers en Klien gaan worden? We zullen het snel weten!
Maar staat in dat contract specifiek dat hij kan/mag racen? Voor hetzelfde geld moet Monteiro een stapje terug doen, al kan hetzelfde natuurlijk gebeuren voor Klein (mocht hij komen.) Een contract in dequote:Op zondag 10 september 2006 13:54 schreef frenkck het volgende:
[..]
Monteiro zit sowieso nog een jaar vast bij Midland en dus ook bij Spyker.
Ik wens Spyker overigens alle succes toe.quote:Mubadala Development is a Public Joint Stock company, established and wholly owned by the government of Abu Dhabi with a mission to invest in commercially-viable, strategic, industrial and commercial partnerships.
The company's portfolio of international investments includes a 5% in Ferrari, a stake in nine oil exploration blocks in Libya, and a 25% stake in the Dutch fleet management giant LeasePlan Corporation, while its local and regional investments include a 51% majority stake in Dolphin Energy and shares in many other companies.
En zonet werd door Olav Mol Pedro de la Rosa aan Spyker gelinkt.quote:Op zondag 10 september 2006 13:52 schreef -Hans- het volgende:
Klien wordt gelinkt aan Spyker. Zou de drivers line-up dan Albers en Klien gaan worden? We zullen het snel weten!
Ik begin steeds meer te twijfelen of Albers heeft getekend bij Spyker. Hij reageerde behoorlijk vaag in de trent van: Ik moet maar zien of ik de juiste keuze heb gemaakt. Zou het dan toch Aguri-Honda zijn, of misschien wel een testzitje bij een topteam?quote:Op zondag 10 september 2006 13:52 schreef -Hans- het volgende:
Klien wordt gelinkt aan Spyker. Zou de drivers line-up dan Albers en Klien gaan worden? We zullen het snel weten!
Contracten kun je toch afkopen ?quote:Op zondag 10 september 2006 17:55 schreef static het volgende:
Volgens mij heeft Jos verplichtingen in de A1 ofzo.
aguriquote:Op zondag 10 september 2006 16:35 schreef kriele het volgende:
[..]
Ik begin steeds meer te twijfelen of Albers heeft getekend bij Spyker. Hij reageerde behoorlijk vaag in de trent van: Ik moet maar zien of ik de juiste keuze heb gemaakt. Zou het dan toch Aguri-Honda zijn, of misschien wel een testzitje bij een topteam?
Denk idd ook dat hij iets te snel een beslissing heeft genomen.quote:
Dat hoorde ik hem idd ook zeggen, zou wel okay zijn.quote:Op zondag 10 september 2006 14:00 schreef ElmarO het volgende:
[..]
En zonet werd door Olav Mol Pedro de la Rosa aan Spyker gelinkt.
Doornbos krijgt de komende races de stoel van Klien.quote:Op maandag 11 september 2006 19:08 schreef rubbereend het volgende:
mocht Albers niet bij Spyker terecht komen dan is dat natuurlijk een uitgelezen kans om Doornbos binnen te halen. Dan heb je meteen Meurmans als sponsor erbij.
ehm daar hebben ze het over 9/11, ik zal wel te laat ingeschakeld hebbenquote:Op maandag 11 september 2006 23:20 schreef snellejelle het volgende:
Nu bij Pauw en Witteman op Ned 1
Nee, hij moet nog aan de beurt komen volgens mijquote:Op maandag 11 september 2006 23:25 schreef Ivo1986 het volgende:
[..]
ehm daar hebben ze het over 9/11, ik zal wel te laat ingeschakeld hebben
Ik denk dat Aguri volgend jaar beter voor elkaar heeft dan Spyker. Er is een rechtstreekse lijn met Honda, getuige de 50 man personeel die ze van Honda krijgen. Als Honda zich ook nog eens met het chassis gaat bemoeien dan voorzie ik een beter team als Spyker! Je moet niet vergeten hoe eerzuchtig dat volkje is. Objectief gezien is het al zeer knap wat ze in heel weinig tijd voor elkaar hebben gekregen.quote:Op maandag 11 september 2006 00:32 schreef Giem het volgende:
[..]
Denk idd ook dat hij iets te snel een beslissing heeft genomen.
Test rijder zie ik hem niet doen, dat heeft hij al afgezeken bij doornbos..
Casgoine is er al, als er nu een goede motor bij komt is er heel veel mogelijk, voor een goede plek in de subtop.quote:Op maandag 11 september 2006 23:37 schreef kriele het volgende:
[..]
Ik denk dat Aguri volgend jaar beter voor elkaar heeft dan Spyker. Er is een rechtstreekse lijn met Honda, getuige de 50 man personeel die ze van Honda krijgen. Als Honda zich ook nog eens met het chassis gaat bemoeien dan voorzie ik een beter team als Spyker! Je moet niet vergeten hoe eerzuchtig dat volkje is. Objectief gezien is het al zeer knap wat ze in heel weinig tijd voor elkaar hebben gekregen.
Oh, maar dat hoop ik ook. Maar dat zal wel heel moeilijk worden. Dan heb je het over 'groot' geld. Ook moet je je afvragen wat Gascoyne nu nog aan de nieuwe auto kan doen. Ik neem aan dat ze er al een tijdje mee aan de gang zijn en dat het basis-ontwerp nu wel staat.quote:Op maandag 11 september 2006 23:44 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Casgoine is er al, als er nu een goede motor bij komt is er heel veel mogelijk, voor een goede plek in de subtop.
Tuurlijk bemoeit hij zich er al wel mee. Wie zegt dat je geen telefonisch/email/afspraak/overleg buiten "kantooruren" mag hebben als je bij een ander team onder contract staat? Zolang het maar niet merkbaar is dat hij daaral op de loonlijst staat.quote:Op dinsdag 12 september 2006 23:19 schreef WEST het volgende:
vergeet trouwens niet dat Gascoyne zich niet echt met het ontwerp van de 2007 auto kan bemoeien omdat die pas 1 novermber begint.![]()
hij gaat lekker 2 maanden zeilen.quote:Op dinsdag 12 september 2006 23:23 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Tuurlijk bemoeit hij zich er al wel mee. Wie zegt dat je geen telefonisch/email/afspraak/overleg buiten "kantooruren" mag hebben als je bij een ander team onder contract staat? Zolang het maar niet merkbaar is dat hij daaral op de loonlijst staat.
dat is dan weer een ander verhaalquote:Op dinsdag 12 september 2006 23:23 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Tuurlijk bemoeit hij zich er al wel mee. Wie zegt dat je geen telefonisch/email/afspraak/overleg buiten "kantooruren" mag hebben als je bij een ander team onder contract staat? Zolang het maar niet merkbaar is dat hij daaral op de loonlijst staat.
Kijken of ze het team ook vooruit kunnen helpen. Niet dat het een achterveld team blijft...quote:Op woensdag 13 september 2006 14:47 schreef vitessezuid113 het volgende:
is geweldig voor de nederlandse autosport![]()
"THE STIG"!quote:Op woensdag 13 september 2006 15:02 schreef WEST het volgende:
[..]
dat is dan weer een ander verhaalen kimi raikkonen mag tot 1 januari niet voor ferrari testen, maar een overal en een andere helm en goed afgeschermd kan ook wonderen doen. en wat schoudervulling om hem wat breedt te laten lijken
![]()
ook dat maar een NL team moet ook op een NL baan kunnen testenquote:Op donderdag 14 september 2006 11:11 schreef Spooky4u het volgende:
Daar hebben ze toch Silverstone voor.
quote:Op donderdag 14 september 2006 11:52 schreef WEST het volgende:
[..]
ook dat maar een NL team moet ook op een NL baan kunnen testen![]()
Inderdaad, er worden geen F1 races gereden, het is altijd beter om een f1 baan te gebruiken.quote:Op donderdag 14 september 2006 11:58 schreef Spooky4u het volgende:
Leuk om te zien, maar complete geldverspilling om op Zandvoort te testen.
Jerez wordt toch tegenwoordig ook niet gebruikt voor F1 races? alleen maar voor testen dus dat zegt niks.quote:Op donderdag 14 september 2006 15:32 schreef Ivo1986 het volgende:
[..]
Inderdaad, er worden geen F1 races gereden, het is altijd beter om een f1 baan te gebruiken.
Zandvoort is wel leuk voor een jaarlijkse stunt bv voor de DTM races. RedBull had ook een leuke stunt daar.
quote:ZEEWOLDE - GR8 Industries, de exclusieve agent van Spyker MF1 in de Benelux, heeft plotseling kandidaat-sponsors te over.
Tien bedrijven meldden de afgelopen dagen spontaan hun interesse voor de nieuwe Nederlandse renstal, die net als Ferrari hoopt de Formule 1 te kunnen gebruiken om meer sportauto’s te verkopen .
Lodewijk Varossieau, behalve manager van Christijan Albers ook directeur van GR8 (spreek uit: Great) Industries, is in gesprek met een Nederlands retro-sportmerk over de plaatsing van de naam op de spiegels van de auto. En een multinationaal biermerk heeft eveneens trek in Spyker F1.
,,Ik kan helaas nog geen namenvan kandidaten noemen. Maar de koop van Midland door Spyker heeft ontzettend veel losgemaakt.’’
Als het aan Varossieau ligt, wordt de Spyker MF1 in de laatste race in Brazilie oranje gekleurd. Daarmee hoopt hij te profiteren van de opwinding die rondom Spyker is ontstaan. Want naast de gebruikelijke scepsis en het wantrouwen is de komst van een Nederlands F1-team vooral met voorzichtig enthousiasme begroet.
Deskundigen op het gebied van sportmarketing delen dat gevoel. Frank van den Wall Bake meent dat Spyker gedurfd, maar niet roekeloos opereert. ,,Nederland is niet te klein voor de Formule 1, Nederland is eerder te kleindenkend. We moeten eens af van dat calvinisme. Als ik de plussen en minnen tegen elkaar afzet, dan is het een uitdagend avontuur. Neem van mij aan dat Spyker met zijn raad van commissarissen geen domme dingen doet. De doelgroep voor exclusieve auto's loopt nou eenmaal niet in Nederland, maar juist daarbuiten rond.’’
Van den Wall Bake ziet in de Nederlandse renstal een vergelijking met Ajax. ,,Die club heeft dezelfde uitstraling als Spyker. Gewaagd, brutaal, lef, dat zijn de trefwoorden die je bij dit raceteam spontaan bedenkt. Misschien ook een beetje Arsenal. Ik zeg dat omdat het aantrekken van ontwerper Mike Gascoyne en mogelijk het meeliften met motoren van Ferrari iets zegt over de ambitie.’’
De vergelijking met Ajax spreekt ook sportmarketeer Henri van der Aat van bureau Trefpunt aan. ,,PSV is degelijk, Feyenoord een ploeg van werkers en Ajax aanvallend en creatief. Ik zie Spyker ook als zo'n gedurfd merk,’’ zegt de voormalige zeilbondscoach.
De stap van Spyker naar de Formule 1 is zo'n aanvallende actie. ,,Wie een goede Formule 1-auto bouwt, zal in de ogen van het publiek ook een goede straatauto fabriceren. Er zit wel een valkuil in de hele operatie. Je hoeft als exclusief automerk niet meteen vooraan te rijden, maar je moet zeker niet in de achterhoede blijven hangen. Ferrari heeft jarenlang niets gewonnen, toch heeft het merk in de middenmoot veel sportauto's verkocht.’’
Yves Kummer van sportmarketingbureau Kumpany kent nog wel wat reserves. ,,Mijn eerste reactie was: Wat gaaf! Maar als je dan even nadenkt, dan is er wel serieus geld mee gemoeid. Het zijn on-Nederlandse bedragen die rondgaan in de Formule 1. ABN Amro heeft met de Volvo Ocean Race ooit een keer 20 miljoen per jaar uitgegeven, maar dat is een uniek gegeven. En de Rabobank spendeert 12 miljoen euro aan de wielerploeg. Met dat soort bedragen speel je in de Formule 1 in de top niet echt mee.’’
Desondanks ziet hij lichtpunten voor de Nederlandse renstal. ,,Het gaat goed met de beurs en met de economie. Het geld is er wel. Een bedrijf als Tom Tom is er geknipt voor. Maar eerlijk gezegd zie ik de Nederlandse bedrijven ondanks het sexy karakter van de Formule 1 niet meteen instappen.’’
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |