abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41257095
Hier op de kamer zit nu één *opbouw*stopcontact waarvan de spanning netjes uit de muur komt, en de rest is allemaal met mooie PCV buisjes ertegenaan geschroefd.
De lichtschakelaar is ook van het modelletje opbouw, en ik vind het allemaal maar lelijk.

De leidingen moeten weggewerkt, ik wil wat stopcontacten bij, en alles wat opbouw is moet inbouw worden. Dat ik bij bijvorobeeld de lichtschakelaar gewoon een gat moet hakken snap ik, bij de leidingen neem ik aan dat ik het beste kan frezen, maar waar moet ik op letten?

Uiteraard eerst met een leidingzoeker controleren of er niets geks in de weg zit, en dan? Daarnaast vraag ik me nog af of het totaal geen probleem oplevert als ik een hele horizontale sleuf ga frezen in een steunende muur?

Dus: waar moet ik op letten? .
pi_41257524
T is wel handig om te kijken of de muur dik genoeg is; je hoeft niet zo gek diep te frezen uiteraard.
Verder heb je geloof ik al overal aan gedacht, maar waarom moet je horizontaal frezen?? kun je niet naar boven toe en dan boven het plafond verder bouwen oid??

Probeer iig nooit diagonaal te frezen als het niet echt moet.... Dat maakt het voor in de toekomst een stuk makkelijker.
pi_41257907
Wat kroegtijger zegt. Als je b.v. nog oude draden hebt (rood, groen en grijs) dien je deze totaan de groepenkast te vervangen. Het infrezen hoeft maar max de dikte van de buis + een millimeter of 2. Aangezien je zegt dat het een dragende muur is heeft deze vast wel genoeg over ddimentionering. Het is niet zoveel wat je er uit haalt.
pi_41258097
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 15:27 schreef tnimble het volgende:
Wat kroegtijger zegt. Als je b.v. nog oude draden hebt (rood, groen en grijs) dien je deze totaan de groepenkast te vervangen. Het infrezen hoeft maar max de dikte van de buis + een millimeter of 2. Aangezien je zegt dat het een dragende muur is heeft deze vast wel genoeg over ddimentionering. Het is niet zoveel wat je er uit haalt.
daarna wordt er (neem ik aan) toch nog overheen gestuct, dus dat kan makkelijk
pi_41258185
idd uit de muur zelf haal je maar max 1cm.
pi_41258329
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 15:36 schreef tnimble het volgende:
idd uit de muur zelf haal je maar max 1cm.
als je 5/8" pijp neemt moet je ongeveer 15mm weghalen uit de muur. Als het iets meer of iets minder is, is dat ook geen ramp
  maandag 28 augustus 2006 @ 15:40:30 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_41258340
En ik zou voor de schakelarenniet gaan hakken.

Je kunt mooie gatenboren kopen, die zijn precies op maat voor inbouwapparaten.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_41258424
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 15:40 schreef sanger het volgende:
En ik zou voor de schakelarenniet gaan hakken.

Je kunt mooie gatenboren kopen, die zijn precies op maat voor inbouwapparaten.
inderdaad....gewoon een dozenboor kopen bij de gamma/praxis.

Neem voor de inbouw-dozen dan dozen van 40mm diep; da's meer dan genoeg voor alleen een schakelaar en hoef je niet zo veel weg te halen uit je muur. Als je vanaf de inbouw-doos door gaat werken naar het volgende punt heb je kans dat het er niet in past en moet je 50mm dozen nemen wat dus ook betekend dat je je gaten wat dieper moet maken (meer werk dus).

daarna leidingen en dozen erin zetten, dicht smeren en af(laten) stucen en hoppa....alles weggewerkt

--edit--
Deze dus:


Let wel op dat je vaak een adapter nodig hebt voor op je boormachine.... dozenboor + adapter kost zo rond de ¤40,-
Alleen de dozen-boor rond de ¤15,-
  maandag 28 augustus 2006 @ 15:48:27 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_41258593
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 15:43 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

inderdaad....gewoon een dozenboor kopen bij de gamma/praxis.

Neem voor de inbouw-dozen dan dozen van 40mm diep; da's meer dan genoeg voor alleen een schakelaar en hoef je niet zo veel weg te halen uit je muur. Als je vanaf de inbouw-doos door gaat werken naar het volgende punt heb je kans dat het er niet in past en moet je 50mm dozen nemen wat dus ook betekend dat je je gaten wat dieper moet maken (meer werk dus).

daarna leidingen en dozen erin zetten, dicht smeren en af(laten) stucen en hoppa....alles weggewerkt

--edit--
Deze dus:
[afbeelding]

Let wel op dat je vaak een adapter nodig hebt voor op je boormachine.... dozenboor + adapter kost zo rond de ¤40,-
Alleen de dozen-boor rond de ¤15,-
Ik heb er zelf 1 met een andere kop ero, idee is wel hetzelfde. Werkt perfect.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_41258711
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 15:48 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik heb er zelf 1 met een andere kop ero, idee is wel hetzelfde. Werkt perfect.
Ik heb ook niet exact dezelfde moet ik eerlijk bekennen
ik heb een B&D Piranhia dacht ik.... doet t prima moet er van de week nog effe 1 bijhalen voor hout; heb nu alleen de versie voor steen...
pi_41259692
Ik heb dat moordwape ook aangeschaft. Ws hebben we dezelfde, van die kleine tandjes, stuk of 10 in totaal die er schuin opstaan.

Ding weegt wel wat maar dan kun je er ook wat mee

Neem overigens niet die praxis versie. Lijkt wel zo'n suikerrandje, is zo weg...
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  Moderator maandag 28 augustus 2006 @ 17:04:35 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_41261309
Lijkt mij dat als je van opbouw naar inbouw gaat dat je dan ook het nodige in het plafond aan moet passen in verband met de loop van de huidige leidingen

Of mis ik iets ?

Misschien is het makkelijker als TS wat foto's plaatst van de huidige situatie ?
  maandag 28 augustus 2006 @ 18:07:19 #13
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_41263160
ik zou alle dozen 50mm maken, kan je er vanalles in kwijt(dimmer) of je kan erachter lassen als je wil

30 mm is ellende, en 40 ook als er later een dimmer in moet en er liggen draden achter.... damn wat een ^$((^@##% erk wasdat alle ste veranderen!!
pi_41264813
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 15:15 schreef kroegtijger het volgende:
Verder heb je geloof ik al overal aan gedacht, maar waarom moet je horizontaal frezen?? kun je niet naar boven toe en dan boven het plafond verder bouwen oid??

Probeer iig nooit diagonaal te frezen als het niet echt moet.... Dat maakt het voor in de toekomst een stuk makkelijker.
Kan, geen probleem. Het plafond moet er ook uit, dus dan doe ik dat gewoon. Is wel wat meer werk en vereist wat langere buizen enzo, maargoed, als dat makkelijker is doe ik dat toch? .
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 15:27 schreef tnimble het volgende:
Wat kroegtijger zegt. Als je b.v. nog oude draden hebt (rood, groen en grijs) dien je deze totaan de groepenkast te vervangen. Het infrezen hoeft maar max de dikte van de buis + een millimeter of 2. Aangezien je zegt dat het een dragende muur is heeft deze vast wel genoeg over ddimentionering. Het is niet zoveel wat je er uit haalt.
Dragende muur idd, dat bedoelde ik .
De draden zijn allemaal al vervangen door de blauw/bruin/geel-groene draden, dus daar hoef ik niet meer naar te kijken.
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 17:04 schreef Vonkenboer het volgende:
Lijkt mij dat als je van opbouw naar inbouw gaat dat je dan ook het nodige in het plafond aan moet passen in verband met de loop van de huidige leidingen

Of mis ik iets ?

Misschien is het makkelijker als TS wat foto's plaatst van de huidige situatie ?
Wat moet ik aanpassen dan, ik heb geen idee? Foto's heb ik momenteel niet, alles staat nog ingericht en er staat vanalles voor de buizen nu, maar ik wil de stopcontacten toch op andere plaatsen hebben . Het enige wat ik kan plaatsen is een foto van een opbouwlichtschakelaar, maar die zal je vast al wel eens gezien hebben? .


Over die speciale boor, het gaat om in totaal een gat of 4, beetje overdreven om daar 4 tientjes aan uit te geven vind ik, dus het wordt lenen, huren, of gewoon hakken .
Er is dus keus uit 30, 40 en 50mm? Aangezien het niet om een hele dikke wand gaat denk ik dat ik voor het veilige ga: 30mm. Een dimmer zal er nooit komen, en anders is dat niet meer mijn probleem, maar het probleem van de volgende .
Die stopcontacten, kunnen die ook op 30mm? .
  maandag 28 augustus 2006 @ 19:21:18 #15
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_41265369
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 19:07 schreef veldmuis het volgende:

[..]


Die stopcontacten, kunnen die ook op 30mm? .
kan wel, als je er geen lassen achter hoeft te maken kan het prima.

voor die 4 dozen, dat gaat met een slijptol en een diamantschijf ook wel (of met de sleuvenfres als je die huurt)

ik zou trouwens voor dubbele stopcontacten ook 2 doosjes in de muur maken, en niet maar 1 en dan zo'n half-opbouw-dubbel-stopcontact erop)
  Moderator maandag 28 augustus 2006 @ 19:23:53 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_41265463
Wil je doorlassen achter een inbouwdoos of draden via een inbouwdoos doorlaten lopen zou ik kiezen voor inbouwdozen van 50 mm. Die zijn gewoon wat groter en makkelijker in omgang.

Er bestaan alleen maar inbouwdozen van 40 mm of van 50 mm. Dozen van 30 mm² mogen in nederland niet toegepast worden !
Wandcontactdozen mogen in nederland alleen gemonteerd worden in diepe dozen !

Verder zul je het complete plafond moeten verwijderen om fatsoenlijk bij de leidingen te kunnen komen en om de leidingen te kunnen aanleggen vanuit een centraaldoos in het midden van de kamer naar alle aansluitpunten (schakelaars, wandcontactdozen)

pi_41265535
ideaal zo`n dozenboor
toen ik eenmaal een gat had in een sec of tien was ik niet meer te stoppen en heb er voor de lol nog een stuk of 70 gaten bij geboord
pies on joe toe
pi_41272611
Veldmuis, realiseer je waar je mee begint voordat je gaat slopen.

- Al het huidige elektrawerk in de ruimte moet vervangen, ook de bedrading en de pijpjes.
- Overal vanuit de centraaldoos nieuwe buizen aanleggen, horizontaal frezen in een (draag) muur is ten strengste af te raden.
- Bedenk eventueel ook nieuwe plaatsen voor elektra en schakelaars
- Sleuven maken dmv sleuvenfrees of dmv slijptol (Veel stof!)
- Plafond vernieuwen, evenuteel lichtpunten veranderen of verplaatsen.
- Nieuw plafond, muren afstucen
- Plafond en muren afwerken. Schilderen, sauzen, behangen.

Het kan al met al een hele klus zijn, die ook aardig wat kosten en moeite met zich meebrengt.

Maak dus een goed plan en bereid je goed voor!

Succes!
pi_41272710
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 19:25 schreef bonke het volgende:
ideaal zo`n dozenboor
toen ik eenmaal een gat had in een sec of tien was ik niet meer te stoppen en heb er voor de lol nog een stuk of 70 gaten bij geboord
Alternative ventilatie?
pi_41274505
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 22:20 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Alternative ventilatie?
Muurtje wegbreken kun je beter met een "kleine vriend" doen hoor
pi_41275047
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 23:03 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Muurtje wegbreken kun je beter met een "kleine vriend" doen hoor
[afbeelding]


geeft wel iets leuker effect
pi_41275233
Reken zeker op een volle week werk vooral omdat je het niet dagelijk doet. En dan komt de normale afwerking nog.
pi_41282505
zie je geen kans om er een wandje voor te zetten ??
raggels en een gipsplaatje werkt schoner en sneller
pies on joe toe
pi_41283813
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 06:52 schreef bonke het volgende:
zie je geen kans om er een wandje voor te zetten ??
raggels en een gipsplaatje werkt schoner en sneller
En je kamer wordt 12cm kleiner
pi_41283977
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 23:19 schreef tnimble het volgende:
Reken zeker op een volle week werk vooral omdat je het niet dagelijk doet. En dan komt de normale afwerking nog.
Je maakt me bang .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')