abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41396388
Afgelopen maand 31 films voor het eerst gezien. Dat maakt mijn huidige jaartotaal op 177. Het niveau was deze maand aanzienlijk lager dan vorige maand.

Toppers:
1. Throne of Blood
2. Det Sjunde inseglett
3. The Big Sleep
4. Key Largo
5. Touch of Evil
6. Charlie: The Life and Art of Charles Chaplin
7. The Killing
8. Bride of Frankenstein
9. Miami Vice

Het vermelden waard:
1. Antz
2. Yojimbo
3. Cronos
4. Sympathy for Mr. Vengeance

Troep:
1. Volver
2. The General
3. Step Up
4. Doodeind

[ Bericht 3% gewijzigd door Morrigun99 op 01-09-2006 17:03:35 ]
  † In Memoriam † vrijdag 1 september 2006 @ 16:13:08 #188
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_41397162
Volver en The General troep?
Sheridana +1
  vrijdag 1 september 2006 @ 16:15:33 #189
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_41397249
Wat mij betreft is Volver één van de beste films van dit jaar. Maar goed, iedereen zijn mening uiteraard. Wat vond je er niet goed aan?
  † In Memoriam † vrijdag 1 september 2006 @ 16:50:13 #190
4571 Sokolsky
pi_41398404
Intolerance: Love's Struggle Throughout the Ages (D.W. Griffith, 1916)

Een drie uur durende stomme film, die destijds erg veel indruk moet hebben gemaakt. Griffith toont met vier verhalen, elk gesitueerd in een verschillend tijdperk, de onverdraagzaamheid van de mens. Deze verhalen zijn niet zo bijzonder, maar de vertelstijl is dat wel, zeker voor die tijd. Er wordt in het begin via de titelkaarten dan ook uitgebreid uitgelegd wat en hoe we allemaal gaan zien. Wat echter het meest opvalt zijn de sets en decors, met name in het verhaal van Babylon. Hier is duideiljk te zien dat dit destijds de duurste productie ooit was en ook voor een hedendaagse kijker is het een indrukwekkend geheel.

Werken als dit zijn moeilijk te beoordelen; je kijkt eigenlijk meer naar een museumstuk dan naar een film. Het wist mij niet de volle speeltijd te boeien; niet elk verhaal is even goed uitgewerkt. Al met al is het wel een heel stuk beter dan Griffith's bekendere Birth of a Nation en ik neig naar een 6½.

Viaggio in Italia (Roberto Rossellini, 1954)

Een Engels echtpaar (George Sanders en Ingrid Bergman) reist naar Italië om het huis van een overleden oom te verkopen. Gaandeweg leren we hen beter kennen, evenals de barstjes die hun relatie begint te vertonen. Een zeer behoorlijke karakterstudie met sterke en lang niet altijd sympathieke personages maar bovenal een prachtige rondleiding langs de historische schatten van Italië. Ik begon de film eigenlijk steeds meer te waarderen totdat... dat einde kwam. In mijn ogen een tamelijk ongeloofwaardige ontwikkeling en de theorieën die ik er zojuist hier en daar op nalas vind ik het er niet echt beter op maken. Blijft steken op een 7.

Goede nieuws is dat ik nu de hele top-100 van They Shoot Pictures, Don't They? gezien heb
Sheridana +1
pi_41398769
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 16:15 schreef JelleS het volgende:
Wat mij betreft is Volver één van de beste films van dit jaar. Maar goed, iedereen zijn mening uiteraard. Wat vond je er niet goed aan?
Ik vond de verschillende verhaallijnen niet goed in elkaar verweven, omdat ze te veel verschilden. Sommige dingen vond ik bovendien té ver gezocht voor een film die hier en daar als serieus drama over wil komen. Daar op voort bordurend vond ik enkele scenes té makkelijke tranentrekkers en had ik het op een gegeven moment helemaal gehad met een huilende Cruz. Daarbij vond ik de humor niet grappig en de verhaallijn rond Cruz's ex veel te makkelijk overboord gezet. Ik vond het nogal een ingrijpende gebeurtenis, maar daar wordt gaanderweg totaal geen aandacht meer aan besteed. Het leek wel of iedereen maar wat deed, waar hij/zij op dat moment zin in had en er nog mee wegkwam ook. Dat kan in een film als Amélie, maar niet in een 'serieuze' film als Volver.
Het geheel kwam mij daardoor tamelijk knullig over.

Tja, en The General vond ik gewoon niet grappig en in z'n geheel niet aan mij besteed. Objectief gezien is dat dan misschien wél een goede film, maar ik als Charlie Chaplin fan houd gewoon van andere humor. Normaliter vind ik Keaton ook erg leuk, maar The General vond ik simpelweg dodelijk saai.

Het maakt mij in z'n totaliteit niet uit hoe anderen films waarderen (no offence); ik baseer de scores van de films die ik zie gewoon op mijn persoonlijke ervaring met de films. En bij zowel The General als Volver waren die dus nogal slecht. Troep is dan misschien niet echt een genuanceerde categorie, maar de ware nuance laat ik wel over aan de politiek ipv aan Fok!
  † In Memoriam † vrijdag 1 september 2006 @ 17:10:31 #192
4571 Sokolsky
pi_41399024
Toch zit er wel logica in. Ik vind Chaplin helemaal niks, maar The General wél leuk
Sheridana +1
pi_41404699
Mijn top 5 van augustus (van de 47):

Harold and Maude (1971)
Before Sunset (2004)
Viy (1967)
United 93 (2006)
Gandhi (1982)

Minst leuke film: Mama is boos! (1986)
pi_41406766
Inside Man (Lee, 2005). Je kunt lang en breed lullen over deze laatste Spike Lee, maar het is gewoon een vermakelijk filmpje. Ja, voor een Lee joint is het wellicht iets te mager en exceptioneel is het nergens, maar het is overal net iets meer dan de gemiddelde film en daarmee prima kijkvoer.

Running Scared (Kramer, 2006). Na alle lovende woorden zal ik maar weer eens de zeikerd gaan uithangen. Eerst dan maar de positieve punten: het verhaal is inderdaad lekker vlot, het scenario vrij ingenieus (hoewel regelmatig iets te overtrokken) en de acteurs doen het allemaal prima. Maar die ronduit walgelijke ‘hippe’, ‘flitsende’ stijl vergalde mijn kijkplezier aanzienlijk. Ik heb werkelijk geen idee wat mensen nu toch zo mooi kunnen vinden aan een dergelijke holle videoclipstijl, maar ik word echt niet goed van het gebrek aan visie. Zodoende wordt wat een uitstekende actiefilm had kunnen zijn gedegradeerd tot een wel aardig filmpje.

Totaal 49 films gezien deze maand, met de volgende toppers:

In einem Jahr mit 13 Monden (1978) :: 9.8
The Fallen Idol (1948) :: 9.0
The Dreamers (2003) :: 9.0
Gilda (1946) :: 8.5
Gloria (1980) [Bios] :: 8.2

De guitly pleasure uitsmijters van de maand waren Hell Comes to Frogtown en Forbidden Zone
pi_41411939
Afgelopen maand 28 films gezien,

Top in willekeurige volgorde:

• 13 (Tzameti) - (2005)
  • Some Like It Hot - (1959)
  • Sophie Scholl - Die letzten Tage - (2005)
  • Mah nakorn (Citizen Dog) - (2004)
  • Sunset Blvd. - (1950)
  • Insider, The - (1999)
  • Constant Gardener, The - (2005)
  • Shawshank Redemption, The - (1994)
  • Flight 93 - (2006)
  •   Moderator zaterdag 2 september 2006 @ 02:29:14 #196
    1212 crew  Mike
    Excellent!
    pi_41414963
    quote:
    Op vrijdag 1 september 2006 21:49 schreef Maikel_1981 het volgende:

Running Scared (Kramer, 2006). Na alle lovende woorden zal ik maar weer eens de zeikerd gaan uithangen. Eerst dan maar de positieve punten: het verhaal is inderdaad lekker vlot, het scenario vrij ingenieus (hoewel regelmatig iets te overtrokken) en de acteurs doen het allemaal prima. Maar die ronduit walgelijke ‘hippe’, ‘flitsende’ stijl vergalde mijn kijkplezier aanzienlijk. Ik heb werkelijk geen idee wat mensen nu toch zo mooi kunnen vinden aan een dergelijke holle videoclipstijl, maar ik word echt niet goed van het gebrek aan visie. Zodoende wordt wat een uitstekende actiefilm had kunnen zijn gedegradeerd tot een wel aardig filmpje.
    Crosspost:

Een van de slechtste films die ik de afgelopen jaren gezien heb. Regisseur Wayne Kramer probeert zoveel mogelijk in de film te stoppen en dat pakt nogal eens verkeerd uit, met als dieptepunt het pedofielen-verhaal. Dit achterlijke stuk had geknipt moeten worden, de film was toch al een half uur te lang, dus dat kon makkelijk. De hele sfeer van de film was misselijk makend met het ene figuur nog wanstaltiger dan het andere.

Verder leek het Kramer hip om zovaak mogelijk het woord 'fuck' te gebruiken, maar dat is het natuurlijk niet als je het meer dan 10 keer in 1 zin gebruikt.

Waar ik me verder ontzettend aan gestoord heb:
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    En:
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
    pi_41416838
    Snakes on a plane - Weer een lekkere film van Samuel L. Jackson. Het eerste half uur is een beetje saai. Totdat de slangen in beeld komen. Dan begint het echt super te worden

Zeer leuke film....
    pi_41417775
    Mike, het blijft natuurlijk Hollywood voor de domme massa, neem het niet zo serieus. Al kan ik me wel voorstellen dat je je eraan stoort

zaterdag 2 september 2006 @ 11:31:07 #199
    67640 SaintOfKillers
    Hold me closer, Tony Danza
    pi_41418832
    quote:
    Op zaterdag 2 september 2006 02:29 schreef Mike het volgende:
    En:
    SPOILER
    SPOILER
    The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
    pi_41419923
    quote:
    Op zaterdag 2 september 2006 11:31 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]
    SPOILER
    SPOILER
      zaterdag 2 september 2006 @ 14:57:39 #201
    148015 cwk
    It's a Kafka high
    pi_41423747
    Howl's Moving Castle
    Prima Ghibli met weer een setje karakters waar ik erg om moest lachen. In tegenstelling tot Mononoke Hime vond ik hier de lange speelduur niet storend.

Peppermint Candy
    Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XCII , wat hij zegt.

The Graduate
    Toch niets voor mij. Hoewel er niets valt af te dingen aan de kwaliteit van de film deed het me niet zoveel. De plompverlorenheid waarmee
    SPOILER
    Daardoor viel de tweede helft van de film een beetje in het water. Iets wat het kijkplezier voor mij ook niet bevorderde was de muziek van Simon & Garfunkel, waar ik een schijthekel aan heb. Pity dat de soundtrack dus alleen maar S&G is. Voor de solide acteerprestaties: 6,5
    [Tournament] Het FOK! jaren '90 filmtoernooi editie III
    There is a longstanding rumor that in the early drafts of the script, Dr. No turned out to be a monkey.
    pi_41424369
    Invasion of the Body Snatchers (1978)
    Tweede keer dat ik hem zie en net zo spannend als de eerste keer. Zeker wel een goeie paranoia-flick. Moet nu alleen dat origineel nog eens zien.
    pi_41425375
    Tunes of Glory

Heerlijke film, met wederom een geweldige Alec Guinness. Leuke karakters en idem dialogen.

cijfer 8.2
    pi_41425945
    The Greatest Game Ever Played

Feel-good disney "sport" movie.

Ik vond het wel geslaagd, maar dat is altijd wel met highbudget in deze genre

Do I need to say more?
    pi_41426754
    THE PLAGUE

Precies wat de reviewer aangeeft: good idea goes nowhere

Het eerste half uur was ik erg onder de indruk, eindelijk eens een zombiefilm die wat originaliteit vertoond, maar later issie veel te 'talkie' en een gebrek aan gore is ook niet echt wat je in een zombiefilm zoekt

pi_41427059
    quote:
    The Graduate
    Toch niets voor mij. Hoewel er niets valt af te dingen aan de kwaliteit van de film deed het me niet zoveel. De plompverlorenheid waarmee
    SPOILER
    Uhmmm... is dat niet exact wat de film zo sterk maakt: het tegengaan van de tot op dat moment gangbare Hollywood karakterontwikkeling en psychologische logica? En daarbij geen happy end, maar een sprong in het ondiepe (Ben en Eveline stappen op de bus, op weg naar 'the Great Unknown'). Met andere woorden: de dwarsheid van de Franse Nouvelle Vague dringt Hollywood binnen. Tis maar een idee

OT:

Dazed and Confused (Linklater, 1993). ‘Dazed and Confused’ was de laatste essentiële Richard Linklater film die ik nog zien moest en toen Criterion dus een dubbelaar van deze film op de markt bracht, had ik geen enkele redden meer om deze film niet te kijken. En het is wellicht in een klap mijn favoriete Linklater geworden en ik wil mezelf toch best bestempelen als een behoorlijke Linklater adept. Met een tijdsspanne van 24 uur, een perfecte soundtrack, zeer herkenbare stereotiepen (een compliment in dit geval), heerlijke dialogen en vooral dat onfeilbare gevoel dat Linklater altijd heeft voor de jeugdcultuur is deze film een meesterwerk. Linklater’s films zijn altijd een bijzondere combinatie van gevoel en verstand en deze vormt geen uitzondering: de film is puur een sfeerschets zonder aantoonbare inhoud, maar toch maakt de film tegelijkertijd indruk met de herkenbaarheid en treffendheid van de situaties/karakters. Daarnaast bevestigt Linklater met deze film zijn status als een van de belangrijkste auteurs van jeugdcultuurfilms, daarbij echter altijd de valkuilen van een John Hughes vermijdend en altijd een kinderlijke volwassenheid aan de dag leggend, om er maar eens een contradictio in terminis tegenaan te smijten. Hij is Kenneth Anger, Rainer Werner Fassbinder en Gus van Sant in één. Linklater is daarnaast altijd al de intellectuele wederhelft van Tarantino geweest en ook hier blaast hij Quentin weg als het gaat om dialoog en het regisseren van acteurs.

‘Slacker’ is zonder twijfel veel baanbrekender en vernieuwender, maar ‘Dazed and Confused’ scoort op het vlak van puur plezier en kijkbaarheid de hoogste cijfers. Een van de essentiële films van de jaren ’90. Ik moet er in ieder geval nog steeds van bijkomen.
      zaterdag 2 september 2006 @ 17:29:40 #207
    67640 SaintOfKillers
    Hold me closer, Tony Danza
    pi_41427311
    Snakes on a plane
    Deze film is exact wat je zou verwachten, sommigen zullen hem een uitermate stoere guilty pleasure vinden, anderen zullen het leeg kut-entertainment vinden. Ik neig iets meer naar de eerste groep, al ben ik geen fan van overduidelijke CGI en is hij niet zo goed als de hype doet uitschijnen, maar dat was voorspelbaar. Uiteindelijk is ie nog het best vergelijkbaar met films als Slither. Geen geldverspilling naar mijn mening.
    The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
    pi_41427445
    La Passion de Jeanne d'Arc

Ik zit nog helemaal in de ontdekkingsfase van de oudere generatie films, daarom vind ik het ook moeilijk een cijfer of een onderhoudend oordeel aan deze film te geven. De overgedramatiseerde emoties horen duidelijk bij de tijd, evenals het flinterdunne script met de bekende afloop. Met de prehistorische filmtechnieken van toen konden ze ook niet anders, overigens. Maar hoewel deze 'mankementen' dus uitstekend te rechtvaardigen zijn en zeker hun charme hebben, kon de constant wenende en vol ongeloof kijkende Jeanne d'Arc mij niet echt bekoren; films uit een ruim decennium later kan ik veel beter verteren. Helaas een te ver-voor-mijn-tijd-show.

6/10.
    Graag op anoniem
    pi_41427803
    quote:
    Op zaterdag 2 september 2006 17:34 schreef Mainport het volgende:
    La Passion de Jeanne d'Arc

[afbeelding]

Ik zit nog helemaal in de ontdekkingsfase van de oudere generatie films, daarom vind ik het ook moeilijk een cijfer of een onderhoudend oordeel aan deze film te geven. De overgedramatiseerde emoties horen duidelijk bij de tijd, evenals het flinterdunne script met de bekende afloop. Met de prehistorische filmtechnieken van toen konden ze ook niet anders, overigens. Maar hoewel deze 'mankementen' dus uitstekend te rechtvaardigen zijn en zeker hun charme hebben, kon de constant wenende en vol ongeloof kijkende Jeanne d'Arc mij niet echt bekoren; films uit een ruim decennium later kan ik veel beter verteren. Helaas een te ver-voor-mijn-tijd-show.

6/10.
    .....

Nee, laat ook maar...
    pi_41428102
    quote:
    Op zaterdag 2 september 2006 17:45 schreef Maikel_1981 het volgende:

[..]

.....

Nee, laat ook maar...
    Wat wil je zeggen.
    Graag op anoniem
      zaterdag 2 september 2006 @ 17:56:43 #211
    46375 Sai
    vindt je een kutwijf.
    pi_41428146
    quote:
    Op zaterdag 2 september 2006 17:45 schreef Maikel_1981 het volgende:

[..]

.....

Nee, laat ook maar...
    Op een schaal van één tot tien, hè, hoe ironisch is jouw ondertitel bedoeld?
    O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
      zaterdag 2 september 2006 @ 17:59:03 #212
    46375 Sai
    vindt je een kutwijf.
    pi_41428220
    quote:
    Op zaterdag 2 september 2006 17:55 schreef Mainport het volgende:

[..]

Wat wil je zeggen.
    LPdJdA was zeg maar één van de meest vernieuwende films uit die tijd, en wat jij als verouderd en simplistisch ervaart was juist heel vernieuwend en intentioneel. Het hele verhaal is inderdaad wat mager, maar het draait ook puur en alleen om de emoties die Jeanne doormaakt. Dat is niet per sé iets van die tijd, maar meer iets van de film zelf. Kon je verder ook niet weten.

Ik zou hem over een jaartje gewoon nog eens kijken. .
    pi_41428279
    quote:
    Op zaterdag 2 september 2006 17:56 schreef Sai het volgende:

[..]

Op een schaal van één tot tien, hè, hoe ironisch is jouw ondertitel bedoeld?
    Dat was een inside-crew-grapje in de tijd dat ik nog voor de FP schreef.
    Graag op anoniem
      zaterdag 2 september 2006 @ 18:01:04 #214
    46375 Sai
    vindt je een kutwijf.
    pi_41428294
    quote:
    Op zaterdag 2 september 2006 18:00 schreef Mainport het volgende:

[..]

Dat was een inside-crew-grapje in de tijd dat ik nog voor de FP schreef.
    Ingelogd onder je verkeerde account?!!
    pi_41428433
    quote:
    Op zaterdag 2 september 2006 18:01 schreef Sai het volgende:

[..]

Ingelogd onder je verkeerde account?!!
    Quote verkeerd gelezen.
    Graag op anoniem
    pi_41428475
    quote:
    Op zaterdag 2 september 2006 17:59 schreef Sai het volgende:

[..]

LPdJdA was zeg maar één van de meest vernieuwende films uit die tijd, en wat jij als verouderd en simplistisch ervaart was juist heel vernieuwend en intentioneel. Het hele verhaal is inderdaad wat mager, maar het draait ook puur en alleen om de emoties die Jeanne doormaakt. Dat is niet per sé iets van die tijd, maar meer iets van de film zelf. Kon je verder ook niet weten.

Ik zou hem over een jaartje gewoon nog eens kijken. .
    Dit niet. Dat ik zeg dat de film me niet kon raken wil niet zeggen dat ik het, zeker voor die tijd, simplistisch zou vinden.
    Graag op anoniem
    pi_41429612
    quote:
    Op zaterdag 2 september 2006 17:55 schreef Mainport het volgende:

[..]

Wat wil je zeggen.
    Bij nader inzien niets. Dat is beter voor iedereen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')