Het lijkt alsof de linksen wat betreft de belangrijkste thema's in de verkiezingsstrijd de minst populaire standpunten hebben, namelijk hypotheekrente aftrek beperken en ingrijpen in de AOW.quote:'Stemgedrag bepaald door hypotheek en AOW'
De hypotheekrente en de AOW worden de centrale thema's in de verkiezingen van november. Dat blijkt althans uit een onderzoek door het bureau Blauw Research. Van de 500 ondervraagden zegt 40 procent vooral belangstelling te hebben voor de AOW. 36 procent kiest voor de aftrekbaarheid van de hypotheekrente. Minder belangstelling is er voor levensloop (20 procent) en kinderopvang (14).
Van de grote partijen pleit alleen de PvdA voor een ingreep in de AOW. Dat is volgens de sociaal-democraten nodig om de vergrijzing te kunnen betalen. De regeringspartijen VVD en CDA willen de AOW ongemoeid laten.
Denivillerende werking. De VVD is natuurlijk vooral een rijke mensen partij.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 14:32 schreef LXIV het volgende:
Inderdaad. Dat een "liberale" partij als de VVD zich zo hard maakt voor de staatssubsidie die HRA eigenlijk is.
De HRA is bovenal overheidsbemoeienis en macht in handen van de overheid. Dus per definitie niet liberaal. Of iets nu als belastingvoordeel of als subsidie gepresenteerd wordt, het gaat er om dat de overheid bepaald hoe of wat er met het geld van een individu gebeurt.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 14:44 schreef MrBadGuy het volgende:
Zolang er huursubsidie bestaat zie ik er geen reden voor om de HRA af te schaffen. Daarnaast is de HRA een belastingvoordeel, geen subsidie, en minder belasting betalen is wel weer liberaal![]()
Met andere woorden: je krijgt die subsidie -of belastingaftrek, hoe jij het ook wil noemen- alleen maar wanneer je een huis koopt. Niet dus wanneer je een auto koopt of een ijsje of een woonwagen. Wie is de overheid dan wel niet om voor jou te betalen dat jij een huis moet kopen? Je komt niet in het gevang wanneer je het niet doet natuurlijk, maar we laten je dan wel blauw betalen aan belasting. Maar je mag het zelf weten verder hoor.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 14:44 schreef MrBadGuy het volgende:
Zolang er huursubsidie bestaat zie ik er geen reden voor om de HRA af te schaffen. Daarnaast is de HRA een belastingvoordeel, geen subsidie, en minder belasting betalen is wel weer liberaal![]()
quote:'Laat ouderen meebetalen aan AOW'
Uitgegeven: 25 augustus 2006 13:16
Laatst gewijzigd: 25 augustus 2006 14:04
DEN HAAG - Het is beter de stijgende AOW-kosten door de vergrijzing op te vangen door gepensioneerden te laten meebetalen aan hun oudedagsvoorziening. Dat stellen de werkgevers en de vakbeweging in de Sociaal-Economische Raad (SER) in hun advies aan een komend kabinet.
Het stuk is naar verwachting volgende week klaar. De aanpak die de sociale partners voor de AOW bepleiten, komt overeen met die van PvdA-leider Wouter Bos.
Het advies is een herbevestiging van een akkoord dat de werkgevers en de vakbeweging in 2004 sloten over de aanpak van de problemen met een ouder wordende beroepsbevolking. Coöordinator sociale zaken Alfred van Delft van MKB-Nederland stelde vrijdag dat een verhoging van de AOW-leeftijd voor een volgend kabinet geen optie is, maar hij sluit niet uit dat die maatregel later alsnog nodig is.
Optie
"Er is ook nog tijd, want de vergrijzingspiek verwachten we pas in 2035 of 2040", aldus Van Delft. De werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland hebben eerder deze zomer al de optie neergelegd om de AOW-leeftijd in 24 jaar tijd geleidelijk te verhogen. "Dan kunnen we ook beginnen in 2011", rekende de coördinator sociale zaken voor.
Volgens de sociale partners zou een verhoging van de pensioenleeftijd van 65 naar bijvoorbeeld 67 jaar nu alleen maar de kosten verhogen. Daarbij wijzen ze erop dat er momenteel weinig werkenden boven 60 jaar zijn. Daardoor valt volgens hen te verwachten dat bij het opschuiven van de AOW-leeftijd meer mensen een beroep op een uitkering moeten doen.
Productiviteit
"We zitten nu in een arbeidsmarktsituatie dat de groep werkenden van rond 64 jaar bijzonder klein is. Daar valt de winst dus niet te halen", aldus Van Delft. Het advies aan een volgend kabinet is er daarom op gericht eerst mensen zo veel mogelijk aan de slag te krijgen en de productiviteit van werknemers te verhogen.
Dat moet onder meer gebeuren door het scholingsaanbod voor iedereen te verbeteren.
Dat zou goed kunnen ja. PvdA daalde als een malloot na de openbaring van de AOW-plannen door Bos.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 14:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het lijkt alsof de linksen wat betreft de belangrijkste thema's in de verkiezingsstrijd de minst populaire standpunten hebben, namelijk hypotheekrente aftrek beperken en ingrijpen in de AOW.
Gaat dit ze stemmen kosten ?
Ok heb je gelijk in, maar als de HRA wordt afgeschaf verwacht ik wel dat ook de huursubsidie wordt afgeschaft én dat een andere belasting naar beneden gaat. Want alleen HRA afschaffen zie ik niet als liberaler.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 14:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
De HRA is bovenal overheidsbemoeienis en macht in handen van de overheid. Dus per definitie niet liberaal. Of iets nu als belastingvoordeel of als subsidie gepresenteerd wordt, het gaat er om dat de overheid bepaald hoe of wat er met het geld van een individu gebeurt.
Dát snap ik niet helemaal?quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 19:40 schreef Sidekick het volgende:
Net zoveel als de rechtsen met hun impopulaire standpunten.
Maar als ze het op een andere manier kunnen oplossen mogen ze dat van mij doen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 20:01 schreef pberends het volgende:
Tuurlijk gaat links dit stemmen kosten, kiezers stemmen zo vaak met hun portomonnee. Maar het is sneu om te zien dat CDA en VVD hun mond vol hadden van "harde grepen zijn nodig", maar tegen de AOW en HRA durven ze niets tegen te doen. Populistische anti-liberalen...
Wat valt er niet aan te snappen? Het kabinet heeft impopulaire bezuinigingen, de oppositie weer andere. Daar kan je stemmen mee verliezen. Dat is uiteraard niet allesbepalend voor het stemgedrag.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 20:09 schreef the_fucker het volgende:
[..]
Dát snap ik niet helemaal?
Voor zover ik weet was dit kabinet voornamelijk inpopulair door de bezuinigingsmaatregelen. De andere typische speerpunten zoals veiligheid, (minder) migratrie en betere intergratie zijn razend populair onder de bevolking. Nu de PvdA besloten heeft om een van haar belangrijkste kiezersgroepen (de babyboomers) in de portemonee te raken, gaat het zeer moeilijk voor ze worden om de strijd met het CDA te winnen. Zie ook de polls
wat is dan het voordeel voor een "normaal" persoonquote:Op vrijdag 25 augustus 2006 20:12 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Maar als ze het op een andere manier kunnen oplossen mogen ze dat van mij doen.
Dat de linksen er wel iets aan doen ligt ook aan hun houding tegen over de rijkere in de samenleving![]()
Want zij zien de HRA en de AOW als iets waar de rijken ten onrechte van profiteren en dat moet opgelost worden in hun ogen. Dit terwijl dat zeker op het gebied van de HRA het tegendeel al bewezen is.
Vroeger was je rechts als je liberaal was. Sinds de muur is gevallen ben je rechts als je conservatief bent. Links en rechts in de politiek zijn kennelijk geen absolute begrippen maar hangen heel erg af van je referentiekader, en dat wordt weer grotendeels bepaald door abstracte zaken als het "tijdsbeeld" en "actuele thema's in de samenleving".quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 14:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het lijkt alsof de linksen wat betreft de belangrijkste thema's in de verkiezingsstrijd de minst populaire standpunten hebben, namelijk hypotheekrente aftrek beperken en ingrijpen in de AOW.
Gaat dit ze stemmen kosten ?
Overigens blijf ik het frappant vinden dat juist de linksen de meest liberale standpunten hebben.
(HRA afschaffen = liberaal, en de AOW zou natuurlijk zowieso helemaal moeten verdwijnen).
Dat wordt nog moeilijk kiezen in november...
Maar ik zal die standpunten wel verkeerd begrepen hebben
Nee, oke. Maar wat ik graag zou willen weten is wat jij als impopulaire standpunten van dit kabinet ziet?quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 20:27 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Wat valt er niet aan te snappen? Het kabinet heeft impopulaire bezuinigingen, de oppositie weer andere. Daar kan je stemmen mee verliezen. Dat is uiteraard niet allesbepalend voor het stemgedrag.
Waarom wil je mijn mening over het kabinetsbeleid graag weten? Dat heeft toch neits met dit topic te maken?quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 20:44 schreef the_fucker het volgende:
[..]
Nee, oke. Maar wat ik graag zou willen weten is wat jij als impopulaire standpunten van dit kabinet ziet?
"De rechtsen met hun impopulaire standpunten" vind ik te vaag, en al helemaal als je bedenkt dat er een aanzienlijke kans bestaat die standpunten aan het einde van de rit nog in winst gaan resulteren ook.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 21:06 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Waarom wil je mijn mening over het kabinetsbeleid graag weten? Dat heeft toch neits met dit topic te maken?
Dat is de essentie van impopulaire maatregelen, dat ze op langere termijn positief/noodzakelijk zijn. Op korte termijn raakt het mensen in hun beurs en wordt daarmee als impopulair gezien.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 21:14 schreef the_fucker het volgende:
[..]
"De rechtsen met hun impopulaire standpunten" vind ik te vaag, en al helemaal als je bedenkt dat er een aanzienlijke kans bestaat die standpunten aan het einde van de rit nog in winst gaan resulteren ook.
Natuurlijk moeten, vanuit liberaal standpunt tenminste- ook de huursubsidie afgeschaft worden en de belastingen omlaag gaan.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 19:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ok heb je gelijk in, maar als de HRA wordt afgeschaf verwacht ik wel dat ook de huursubsidie wordt afgeschaft én dat een andere belasting naar beneden gaat. Want alleen HRA afschaffen zie ik niet als liberaler.
En dat is tevens de reden dat ik toch vaak sympathie kan opvatten voor impopulaire maatregelen. Ze zijn op de langere termijn beter voor het land, al kosten ze degene die ze verkondigt of uitvoert vaak verlies. Of deze maatregelen nu van links of van rechts komen maakt dan in essentie weinig uit.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 21:23 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat is de essentie van impopulaire maatregelen, dat ze op langere termijn positief/noodzakelijk zijn. Op korte termijn raakt het mensen in hun beurs en wordt daarmee als impopulair gezien.
Ingrepen in de bijstand, WW, WAO en loonmatiging zijn enkele voorbeelden die eronder kunnen vallen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |