quote:Goede pizzaria's zijn:
Da Baffetto - Via del Governo Vecchio (leuke straat parallel aan Corso Vittorio Emanuele)
La Montecarlo - Vicolo Savelli (vlakbij Da Baffetto)
Dar Poeta - Vicolo del Bologna (Trastevere)
Ai Marmi - Viale Trastevere
Je moet waarschijnlijk wel even in de rij staan.
En de beste tip: Freni e Frizioni, net naast Piazza Trilussa in Trastevere. Gezellige bar met goede cocktails en weinig toeristen en wanneer je tussen 19:00 en 22:00 gaat, is er een gratis buffet met hapjes (aperitivo).
Ik zal maar even beginnen met mijn eigen post in het vorige topic!quote:Ik ga ook naar Rome! De eerste week van November is het plan. Is het weer dan nog een beetje goed? Ik ben een beetje aan het rondkijken voor vliegtickets. De prijzen vallen me toch wel tegen. Ik wil per se vanaf Schiphol vliegen, ik woon in Amsterdam dus is het waanzin om vanaf een ander vliegveld te vertrekken. Helaas berekent Schiphol wel de aller-allerduurste belastingtarieven
Als ik een ticket heb, boek ik een hotel. Ik heb in dit topic al een aantal goede tips gezien.
Ik heb er zin in! Nu eerst een reisgidsje bestellen. Heeft iemand tips wat dat betreft?
een goede kaart is wel handig. ik kwam er soms niet helemaal uit.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 10:50 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ik zal maar even beginnen met mijn eigen post in het vorige topic!
Dat werpt inderdaad een ander licht op de zaak. Vliegen vanaf eindhoven valt dus wel degelijk te overwegen zie ik.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 21:06 schreef DutchTrain het volgende:
Wat ik met mijn vorige post bedoelde:
Met Ryanair ben je 120 euro kwijt voor een retourtje vanaf Eindhoven (1-6 nov) en ben je in 7 uur van Amsterdam centrum in Rome centrum.
Vanaf Schiphol met overstap kost je 180 euro en dan ben je ook 7 uur kwijt.
Rechtstreeks vanaf Schiphol is 40-50 euro duurder en daarmee bespaar je 2 uur.
Voordeel vanaf Schiphol is wel dat je wat meer keuze hebt in vliegtijden. Voordeel van Ryanair is dat ze vliegen naar Ciampino, vanwaar je voor 2 euro in een uur na landen in het centrum van Rome staat.
Zelfs in een dag te doen, heb ik vorig jaar gedaan. Erg vroeg weg thuis, via Brussel Charleroi met Ryanair naar Romequote:Op donderdag 24 augustus 2006 21:08 schreef Aventura het volgende:
[..]
Dat werpt inderdaad een ander licht op de zaak. Vliegen vanaf eindhoven valt dus wel degelijk te overwegen zie ik.
Hou er rekening mee dat dat gemiddelde tijden zijn. In de spits loopt dat bijna zeker uit, zeker in Rome.quote:De shuttle doet het in 40 min
Zaventem en Charleroi zijn voor mij allebei dichterbij dan Schiphol, best handig met die goedkope tickets van Ryanairquote:Op vrijdag 25 augustus 2006 10:18 schreef Qwerty911 het volgende:
@Vava:
Was ik eerst ook van plan, voor 82 EUR, ik zag nu echter dat ik later zelfs voor 34 euro (pp incl tax, enz, incl alles dus) kon met Ryanair.
Ik heb er echter nu voor gekozen om juni 2007 met Virgin Express naar Rome te gaan. "s ochtends vroeg de lucht in, maar niet tevroeg, en 's avonds paar dagen later terug. Met Vrgin vlieg je vanaf Brussel (Zaventemn dus) en niet va Charerloi, dus dat is ook weer gemakkelijk. Ik vlieg nu voor iets minder dan 140 pp incl alles (retour). Kan misschien wel goedkoper met Ryanair enz, maar Brussel en FCO wel zo makkelijk. Rome lblijft een prachtige stad.
Voor mij is Zaventem en Schiphol ongeveer even lang rijden. Ik heb daarom ook voor Virgin Express gekozen ( prijs + tijden, zoals eerder toegelicht). 1 juni laatste examen, paar dagen later weg, nu hopen dat er niks gepland is dan, maar dat gebeurt geloof ik nooit.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 23:25 schreef Vava het volgende:
[..]
Zaventem en Charleroi zijn voor mij allebei dichterbij dan Schiphol, best handig met die goedkope tickets van RyanairMaar Virgin is ook niet duur en net ietsje beter dan Ryanair
Mijn ticket naar Rome was toen 35 euro retour maar ik was toen met iemand mee, uitstapje van werk dus alles geregeld, bus naar vliegveld en in Rome opgehaald en gelijk een stadstour en 's middags vrij om zelf Rome te bekijken![]()
Op de hoek van Via Cavour en Via di Santa Maria Maggiore zit in ieder geval een geweldige. Vlakbij de Santa Maria kerk.quote:Op zondag 27 augustus 2006 09:15 schreef Qwerty911 het volgende:
[..]
Wat ik nu nog even moet weten is waar de beste ijswinkeltjes zitten
Il Gelato di San Crispino, vlak bij de Trevi-fontijn. http://www.ilgelatodisancrispino.com/02dove.htm. Goed zoeken, héél klein winkeltje (nummertje trekken!quote:[b]Wat ik nu nog even moet weten is waar de beste ijswinkeltjes zitten
Ik heb net opgezocht dat een retour (v 1 nov - t-6 nov) bij elkaar toch wel 172 euro kost vanaf Brussel. En dan moet ik ook nog van Amsterdam naar Brussel en weer terug.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 10:18 schreef Qwerty911 het volgende:
@Vava:
Was ik eerst ook van plan, voor 82 EUR, ik zag nu echter dat ik later zelfs voor 34 euro (pp incl tax, enz, incl alles dus) kon met Ryanair.
Ik heb er echter nu voor gekozen om juni 2007 met Virgin Express naar Rome te gaan. "s ochtends vroeg de lucht in, maar niet tevroeg, en 's avonds paar dagen later terug. Met Vrgin vlieg je vanaf Brussel (Zaventemn dus) en niet va Charerloi, dus dat is ook weer gemakkelijk. Ik vlieg nu voor iets minder dan 140 pp incl alles (retour). Kan misschien wel goedkoper met Ryanair enz, maar Brussel en FCO wel zo makkelijk. Rome lblijft een prachtige stad.
@Aventura:
Met KLM kost het op die data iets van 235.92 euro, dus dat verschil is ook niet zo bijster groot. Voor 223 eur vlieg met je Aitalia, en alles je geen bezwaar hebt tegen een overstap is dit niks:
Totale reissom voor alle deelnemers: 171.63
Totale reisduur heen:
Totale reisduur retour: 3:45 uur
4:15 uur
01 nov 2006
Amsterdam (AMS) Nederland
Vertrek 15:00 uur
Zurich (ZRH) Zwitserland
Aankomst 16:30 uur Swiss Int. Air Lines
729
01 nov 2006
Zurich (ZRH) Zwitserland
Vertrek 17:20 uur
Rome Fiumicino (FCO) Italië
Aankomst 18:45 uur Swiss Int. Air Lines
1732
06 nov 2006
Rome Fiumicino (FCO) Italië
Vertrek 14:40 uur
Zurich (ZRH) Zwitserland
Aankomst 16:15 uur Swiss Int. Air Lines
1737
06 nov 2006
Zurich (ZRH) Zwitserland
Vertrek 17:20 uur
Amsterdam (AMS) Nederland
Aankomst 18:55 uur Swiss Int. Air Lines
734
??
Tja ik zit niet op een overstap te wachten. Ik vind comfort juist belangrijker. Maar ik had eerlijk gezegd niet op bedragen van 230 euro gerekend. Ik vind dat vrij veel voor een bestemming binnen Europa.quote:Op maandag 28 augustus 2006 17:29 schreef Qwerty911 het volgende:
Die laatste optie voor 171 euro is met Swiss Air vanaf Amsterdam (kijk maar ff op dreizen.nl) wel met overstap, maar wat wil je als voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten...
Misschien kun je even een livereportage makenquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 18:36 schreef Bellah het volgende:
*kick* Ik ga over precies een week naar Rome! Ik heb nog nooit gevlogen en ik ga met school naar een (schijnt) vrij slecht hotel... Nog nuttige tips? Waar zitten de beste pizzatentjes of ijswinkeltjes en wat voor eten moet ik écht gehad hebben? We hebben vrije tijd, wat zouden jullie met je vrije tijd doen? En heb ik veel geld nodig? (we gaan 5 dagen) Kom maar op
Als je niet wil mailen dan maar faxen. Gewoon een briefje maken dat je de reservering wil vastleggen met creditcardnr en dat ze je creditcard mogen belasten voor x euro en een handtekening eronder. Bij aankomst het briefje je creditcardafschrift meenemen als bewijs dat je al een deel betaald hebt.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 11:14 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik wil een appartement boeken, maar nu wil men dat ik mijn creditcardgegevens mail of fax.
Ik moet nl. een aanbetaling doen van 20%.
Nu wil ik mijn gegevens niet mailen, dat vind ik niet veilig genoeg.
En hoe weet ik nu of ik dit bedrijfje kan vertrouwen?
http://www.sleepinitaly.com/
Wat is binnenkort? In november heb ik niet langer dan een half uur in de rij gestaan om naar binnen te kunnen.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:36 schreef SnuggLe het volgende:
Ook ik ga binnenkort naar Rome (jaja, verrassend in dit topic, niet?) en heb eigenlijk 2 concrete vragen:
- van kennissen hoorde we van de mogelijkheid om te reserveren voor Vaticaan Stad (en Sixtijnse kapel etc), zodat je niet uren in de rij hoeft te staan. Weet iemand waar dat kan? Wat ik vind is alleen een te reserveren guided tour van 51 dollar.
Zoek eens op couchsurfing, globalfreeloaders of hospitalityclub.orgquote:- iemand ervaringen / ideeen over initiatieven zoals 'Meet The Locals', en goede adressen daarvoor in Rome, waar je dan dus bij een local eet en misschien ook slaapt?
30 november! Dus do(half)/vrijdag/zaterdag/zondag(half). Dan zal vrijdag de minst drukke optie zijn denk ik.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 22:51 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Wat is binnenkort? In november heb ik niet langer dan een half uur in de rij gestaan om naar binnen te kunnen.
[..]
Zoek eens op couchsurfing, globalfreeloaders of hospitalityclub.org
- Geen idee hoe het werkt met die guided tours, maar als je in de Sixtijnse Kapel de uitgang voor de groepen neemt (rechts) in plaats van de normale uitgang (links) hoef je niet in de rij te staan voor de Sint Pieter. Dat scheelt al snel een uur wachten.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 19:36 schreef SnuggLe het volgende:
Ook ik ga binnenkort naar Rome (jaja, verrassend in dit topic, niet?) en heb eigenlijk 2 concrete vragen:
- van kennissen hoorde we van de mogelijkheid om te reserveren voor Vaticaan Stad (en Sixtijnse kapel etc), zodat je niet uren in de rij hoeft te staan. Weet iemand waar dat kan? Wat ik vind is alleen een te reserveren guided tour van 51 dollar.
- iemand ervaringen / ideeen over initiatieven zoals 'Meet The Locals', en goede adressen daarvoor in Rome, waar je dan dus bij een local eet en misschien ook slaapt?
Thanks en veel plezier!quote:Op maandag 13 november 2006 15:52 schreef Aventura het volgende:
Dat zijn fraaie pics! Overmorgen zit ik op dit tijdstip in het vliegtuig naar Rome
Positieve vibraties, Aventura, positieve vibraties. Je moet nog een hele vakantie met haar zien door te komen, dus ga je niet al ergeren voordat je überhaupt bent vertrokken.quote:Op dinsdag 14 november 2006 14:28 schreef Aventura het volgende:
We rijden vanaf Sloterdijk, dus we zitten zo op de snelweg.
Maarja, prettig vind ik het niet. Ze moest zonodig aanbieden om op haar neefje te passen tot 11 uur. Ik vind dat zelf vrij stom. Het wordt daardoor sowieso stressen, iets waarvan ik niet hou. Ik kan ook met de trein gaan, maar dan ga je wel met een ruzie-achtig gevoel op vakantie.
Hangt er helemaal vanaf OF we uberhaupt gaan vertrekken. Ik heb er een hard hoofd in dat we het gaan halen.quote:Op dinsdag 14 november 2006 18:55 schreef Shakermaker het volgende:
[..]
Positieve vibraties, Aventura, positieve vibraties. Je moet nog een hele vakantie met haar zien door te komen, dus ga je niet al ergeren voordat je überhaupt bent vertrokken.![]()
Als je om 11.30 echt uit Amsterdam vertrekt en er onderweg geen hele rare dingen gebeuren haal je dat wel. Eindhoven Airport is niet bepaald de grootste luchthaven ter wereld.quote:Op dinsdag 14 november 2006 19:31 schreef Aventura het volgende:
Ik heb er een hard hoofd in dat we het gaan halen.
Nu willen we natuurlijk wel weten of het allemaal gelukt is en hoe het was in Romequote:Op dinsdag 14 november 2006 14:28 schreef Aventura het volgende:
...
Aangevallen door een legionair! Dat moet mooie foto's opgelevert hebbenquote:Op donderdag 30 november 2006 22:51 schreef Aventura het volgende:
Er is nog meer
De Trevifontein vonden we ook een beetje tegenvallen, het was overdag en megadruk en hij kwam niet zo mooi tot z'n recht. Verder kwamen we nog langs het hotel waar Tomkat's bruiloftsgasten verbleven. Duurde wel een tijdje tot we doorhadden waarom er zoveel pers aanwezig was.
Het openbaar vervoer is trouwens een no-go! Mijn advies: ga lopen of neem een taxi en bespaar jezelf een hoop gefoeter:P
Verders heb ik veel foto's gemaakt maar die moet ik nog resizen. Ik heb een leuke van zo'n verklede Romein bij het Colosseum. Ik betrapte hem met een peuk. Toen ik een foto van hem nam werd hij bos en kwam achter me aan.
Ja, foto's! Leuk verslag, al lees ik veel over tegenvallers ...quote:Op donderdag 30 november 2006 23:01 schreef Vava het volgende:
Leuk verslagje, ben benieuwd naar de foto's!
Van zo'n verklede Romein had ik ook een hele toffe foto, dacht ikeenmaal thuis zag ik dat hij veel te donker en bewogen was...
Checkquote:Op zaterdag 2 december 2006 17:42 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Ik zie net dat m'n foto's uit de OP niet meer getoond kunnen worden. Heb ze even ergens anders online gezet, misschien dat dat ook in de OP veranderd kan worden?
Dan moet je toch zeker nog eens terug voor het Forum Romanum.quote:Op donderdag 30 november 2006 22:43 schreef Aventura het volgende:
Dan nu eindelijk het verhaal van Rome
De vlucht hadden we uiteindelijk makkelijk gehaald. Vriendin had toch maar de verplichting ingetrokken...Heel slim, want anders hadden we het nooit gered, getuige de totale tijd die we erover deden.
Het appartement was een schot in de roos en wat mij betreft een aanrader. Voor 700 euro zaten we met 5 meiden midden in Rome, voor 5 nachten. We zaten vlakbij het Vaticaan. Ideale locatie dus.
Wat betreft kunst en cultuur hebben we ons hart opgehaald. Ik vind de Sint Pieter toch veruit het indrukwekkendst. Ik heb het 10 jaar geleden uitgebreid behandeld gekregen met kunstgeschiedenis, en om dat gebouw dan te zien, het baldakijn, de Pieta, de Sixtijnse kapel....Prachtig gewoon. Daarentegen deed het Colosseum me niet zoveel. Leuk detail was dat er toen we er waren een film werd opgenomen. Helaas ben ik er niet achter gekomen welke. Wel heb ik veel gemist voor m'n gevoel, zo zijn we niet aan het Forum Romanum toegekomen en ook niet aan dat ondergrondse gangenstelsel. Wel leuk was dat het geweldig weer was. De laatste zondag hebben we in hempjes in het park van Villa Borghese gezeten.
Het eten viel eerlijk gezegd tegen. We konden de echt goede restaurantjes toch niet zo goed vinden. Een avond lukte het wel, we belandden in een druk en knus familierestaurant dat versgemaakte pasta serveerde. Later werden we door een groepje Italianen vergast op een glaasje Limoncello.
Dat was ook meteen de enige leuke ervaring met dat volkje...Ik vind ze over het algemeen niet aardig. En zelfs al waren ze dat; dan kan je er nog niks mee want niemand sprak ook maar een woord Engels. Best schokkend toch wel.
Ik kan je niet helpen bij deze keuze, vind het allebei bijzondere steden en je zou ze gewoon allebei moeten bezoeken. Het nachtleven is in Rome beter en daar vind je ook de mooiere gebouwen. In Florence heb je bijzondere musea, mooiere tuinen en een interessantere omgeving (Pisa,San Gimignano, Siena) waar je ook makkelijk een week of langer kunt rondrijden.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:06 schreef BettyR het volgende:
Hier staat ook een stedentrip op het programma in april, iig naar Italie, maar vind het lastig een keuze te maken tussen Florence en Rome. Florence heeft zoveel moois (Uffizi, Ponte Vecchio) etc. maar Rome is natuurlijk ook 1 groot openluchtmuseum. Luxeprobleem...
Veel restaurants en winkels zijn dan voor langere tijd gesloten. Als je niet naar een bepaald restaurant wil en je binnen het toeristisch gebied blijft, dan zul je er weinig van merken.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 21:15 schreef LB06 het volgende:
Ik lees op diverse websites dat in Rome men in augustus verlofmaand heeft. Hoeveel merk je hiervan?
Volgens mij is heel Noord-Italië bedekt met smog. Ook het liefelijke Toscanequote:Op dinsdag 30 januari 2007 22:04 schreef Aventura het volgende:
Maar de vraag is of je zelf zin hebt om in een kokende stad (40 graden) vol smog te lopen..
Wil je die twee per se in één pakket boeken? Zeker met de budgetmaatschappijen tegenwoordig hoeft het daar niet eens zoveel goedkoper van te worden, en het beperkt wel nogal je keuzevrijheid.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 10:45 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Van 28 april tot 5 mei wil ik met mijn moeder naar Rome.
Ik ben er al een keer geweest en ik spreek ook Italiaans, maar het vervelende is dat ik gewoon echt geen normale vlieg/hotelcombinatie kan vinden op internet.
Heeft een van jullie hier tips voor?
Bedankt!
Nee, het hoeft niet perse in een pakket, maar omdat we in de meivakantie gaan, zijn er misschien voordelige combinaties? Ik heb geen idee, ik ben voorheen alleen met de auto naar Italie gegaan en altijd wel een plaats om ergens te logeren (met mijn vriendje) met mijn moeder wil ik het toch ietwat anders aanpakkenquote:Op vrijdag 30 maart 2007 11:22 schreef Pizza_Shooter het volgende:
[..]
Wil je die twee per se in één pakket boeken? Zeker met de budgetmaatschappijen tegenwoordig hoeft het daar niet eens zoveel goedkoper van te worden, en het beperkt wel nogal je keuzevrijheid.
Als je dat nu nog moet boeken ben je al snel 300 euro kwijt voor een vliegticket per persoon vanaf Amsterdam. Het is nou eenmaal dan een gewilde vakantieperiode. Hotels zitten ook al vrij vol dan. Kijk eens op www.expedia.nl of bookings.com om nog wat te kunnen vinden. Als je goedkoper uit wil zijn, kun je dit soort reisjes beter ver van te voren plannen of echt in het laagseizoen gaan (november, januari of februari).quote:Op vrijdag 30 maart 2007 10:45 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Van 28 april tot 5 mei wil ik met mijn moeder naar Rome.
Ik ben er al een keer geweest en ik spreek ook Italiaans, maar het vervelende is dat ik gewoon echt geen normale vlieg/hotelcombinatie kan vinden op internet.
Heeft een van jullie hier tips voor?
Bedankt!
Ligt compleet aan hoe je het wilt doen. Maar ik denk dat een week toch wel nodig is. Vooral als het warm is het niet aantrekkelijk om overal rond te rennen. Verder vind ik rome ook een stad waarbij gewoon willekeurig rondlopen heel leuk kan zijn, in plaats van de toeristische trekpleisters af te gaan.quote:Op zondag 1 april 2007 13:19 schreef matthijst het volgende:
Vraagje; hoeveel dagen heb je 'nodig' om de standaard bezienswaardigheden in Rome te zien?
4 a 5 hele dagen? Zoiets:
1 dag aan de zuidkant: Colloseum en forum etc.
1 bij het Vaticaan
1 centrum: Trevi, Pantheon, Piazza Navona, Spaanse trappen
1 Trastevere, Villa Farnesina en Gianicolo Hill
1 Castel Sant Angelo en Villa Borghese
Of kun je meerdere dingen hiervan wel op 1 dag doen?
Als ik op hotels.com kijk, kom ik alleen maar hotels vanaf 80p/n tegen. Met 3 personen heb je dan twee kamers nodig, dus 160p/n * 5 = 800 euro.quote:Op zondag 1 april 2007 22:27 schreef soares het volgende:
met appartementen heb ik geen ervaring, is te duur.... geef mij maar een simpel hotel met een beetje comfi bed....
Als het je om iets echt goedkoops gaat kun je eventueel terecht bij Plus Camping Roma. Ze verhuren ook een soort stacaravans per bed, maar omdat het 3 of 4 persoonscaravans zijn kun je ze ook in z'n geheel huren als je met meerdere mensen bent. Kost 15-20 euro pppn. Ik ben er een paar nachten geweest en het is me goed bevallen.quote:Op zondag 1 april 2007 22:45 schreef matthijst het volgende:
[..]
Als ik op hotels.com kijk, kom ik alleen maar hotels vanaf 80p/n tegen. Met 3 personen heb je dan twee kamers nodig, dus 160p/n * 5 = 800 euro.
Die appartementen kosten ongeveer 750-850 euro dacht ik, dus qua prijs valt dat mee, leek me..
Als jij goedkopere hotels weet, dan hoor ik het natuurlijk graag!
Heb al lopen zoeken, maar heb geen idee welke 'budget' ketens er in Rome zitten...
De metro is niet extreem groot. En termini(kruising tussen de twee metrolijnen) is wel lekker centraal ja, maar misschien onnodig duur.quote:Op maandag 2 april 2007 13:48 schreef matthijst het volgende:
Is een hotel vlakbij Stazione Termini Rome handig qua locatie?
Plan is om zo'n OV weekkaart te halen, dan 's ochtends de metro ergens heen te pakken en dan gewoon rondjsokken de hele dag...
Zit je vanaf Stazione Termini vrij snel bij de bekende dingen met de metro? Of beter; zijn er ook dingen te lopen? Of moet je sowieso het OV veel gebruiken als je niet middenin het oude centrum zit?
Waarom wilt iedereen de metro nemenquote:Op maandag 2 april 2007 15:59 schreef soares het volgende:
wij zelf hebben al 2 keer in cristina hotels gezeten... hier hier je drie persoonkamer, voor 100 euro, het is misschein niet groot, maar wanneer ben je er nou? je zit op de derde verdieping dus geen overlast van het verkeer.
http://www.cristinahotels.com
ik vond hhet er erg fijn, je zit op 5 min van termini, en vanaf daar is alles aan telopen... over via vavour of de via nazionale
wij vonde het erg fijn de ov weekaart, hij is 15 euro ofso, en als je moe ben kan je lekker d emetro naar huis nemen, en het is gewoon altijd handig. kijk wel erg uit voor zakkerollers in de metro... het is er zoooo druk dat je niets voelt.
Ik vind de metro toch wel handig.. vooral omdat het bijna niks kost. Wel écht oppassen dat je niet gerold wordt, en geen onnodige creditcards en dergelijke meenmen. Niet meer meenemen dan je nodig hebt.quote:Op zondag 15 april 2007 19:50 schreef BettyR het volgende:
Ik vertrek over 3 dagen. Maar de metro is niet handig? Wij zitten vlakbij Termini en we zaten er sowieso aan te denken om de metro te nemen naar Ottaviano als we t Vaticaan gaan bezoeken. Of zijn de afstanden maar zo klein dat het allemaal wel te lopen valt?
Van Termini naar het Vaticaan is denk ik 3/4 kilometer.quote:Op zondag 15 april 2007 19:50 schreef BettyR het volgende:
Ik vertrek over 3 dagen. Maar de metro is niet handig? Wij zitten vlakbij Termini en we zaten er sowieso aan te denken om de metro te nemen naar Ottaviano als we t Vaticaan gaan bezoeken. Of zijn de afstanden maar zo klein dat het allemaal wel te lopen valt?
Vrouw en schoonmoeder (tsja).quote:Op maandag 16 april 2007 10:43 schreef _Boo_ het volgende:
Je vliegt op Ciampino? Dan is Termini heel makkelijk bereikbaar (bijna alle bussen vanaf het vliegveld stoppen bij Termini). De wijk rond Termini schijnt alleen niet zo fris te zijn. Als je met vrienden gaat is dat niet zo erg, als je met je vriendin gaat misschien wat minder. Als je 's avonds uit wil gaan, zou ik absoluut niet bij het Vaticaan gaan zitten.
Ja, dat klopt. Naar mijn idee waren wij toen ook rond 18.00 in het hotel bij Termini na het volgen van die route. Neem niet die andere bus die je naar een treinstation brengt, want dan kun je later nog een keer betalen. De genoemde optie kost totaal iets van 2 euro totaalquote:Op dinsdag 17 april 2007 12:09 schreef matthijst het volgende:
Geboekt, 5 nachten, 4 dagen. Aankomst rond 16:30 op Ciampino. Klopt het dat je vanaf daar met de streekbus naar "Anagnina" bus- en metrostation kan en dan met de metro naar “Vittorio Emanuele”?
Iemand een idee hoe lang dat ongeveer duurt totaal? Uur of 18:00 bij Vittorio Emanuele (1 halte voor Termini), of is dat erg optimistisch?
Dan zitten we er tegelijk!! Ik kom de 9e aan in Rome en vlieg de 12e weer naar huis.quote:Op dinsdag 17 april 2007 08:39 schreef soares het volgende:
ik oooook juni 5 tot 12
ja wij vliegen vanaf en naar brussel...quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:40 schreef Lips het volgende:
[..]
Dan zitten we er tegelijk!! Ik kom de 9e aan in Rome en vlieg de 12e weer naar huis.
Vlieg je ook met Ryanair?
Ik vlieg naar Eindhoven. Heen vlieg ik op Milaan op 29 mei. Ik ga in me uppie met m'n rugzakquote:Op dinsdag 17 april 2007 22:00 schreef soares het volgende:
[..]
ja wij vliegen vanaf en naar brussel...
misschien wel hetzelfde vliegtuig... met wie ga je? vriendje mama?
ik ga met me moeder en tante naar me tante die daar woont...
Hij gaat daarentegen wel met z'n schoonmoederquote:Op maandag 16 april 2007 12:15 schreef _Boo_ het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat er ooit iemand naar Rome is geweest die zei dat ie het na drie dagen "wel gezien had". Je gaat je echt niet vervelen ofzo.
Die parkeert 'ie gewoon naast een leuke Italiaan bij de espressobar om de hoek van het hotel.quote:Op dinsdag 17 april 2007 22:18 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Hij gaat daarentegen wel met z'n schoonmoeder
dat wil ik volgend jaar gaan doen.... van venetie naar milaan naar rome... maar op he moment is mijn italiaaans te slecht... whhahahahaquote:Op dinsdag 17 april 2007 22:14 schreef Lips het volgende:
[..]
Ik vlieg naar Eindhoven. Heen vlieg ik op Milaan op 29 mei. Ik ga in me uppie met m'n rugzak
De Scavi heb ik een paar jaar geleden bezocht. Zeker de moeite waard, ook al omdat het best lastig is om aan tickets te komen (zie www.vatican.va) en je het idee krijgt dat je ergens komt waar anderen niet mogen komen (beetje overdreven natuurlijk, maar je moet wel langs een Zwitserse Gardist die je aanvraag bekijkt en je dan doorlaat.)quote:Op dinsdag 17 april 2007 22:49 schreef matthijst het volgende:
Mensen hier toevallig op woensdag bij een audientie geweest?
Of een "Scavi"-tour gedaan?
wat is dat en hoe kom ik eraan... kon het niej vinden op die site....quote:Op donderdag 19 april 2007 19:16 schreef 18konijn het volgende:
[..]
De Scavi heb ik een paar jaar geleden bezocht. Zeker de moeite waard, ook al omdat het best lastig is om aan tickets te komen (zie www.vatican.va) en je het idee krijgt dat je ergens komt waar anderen niet mogen komen (beetje overdreven natuurlijk, maar je moet wel langs een Zwitserse Gardist die je aanvraag bekijkt en je dan doorlaat.)
De rondleiding is vooral gericht op de bewijsvoering dat Petrus daar echt begraven ligt. Wel grappig.
zie http://www.vatican.va/rom(...)ion_20040112_en.htmlquote:Op donderdag 19 april 2007 20:17 schreef soares het volgende:
[..]
wat is dat en hoe kom ik eraan... kon het niej vinden op die site....
Wij zitten van 1 juli - 15 juli op de Camping I pini. Is het een leuke camping? En hoe is de bereikbaarheid van de camping af richting Rome???quote:Op zondag 13 mei 2007 16:04 schreef jakkop het volgende:
Ik ben afgelopen week naar Rome geweest, en het was geweldig!
We zaten op camping "I pini" (een eind buiten rome, bij transferium saxa rubra in de buurt, trein richting Viterbo) iemand daar mee bekend?
Voor de rest is het zeker een aanrader, als je graag rustig buiten de stad wilt zitten. Je komt ook erg makkelijk weer terug.
Ben je een beetje uitgekomen met die planning hierboven, qua tijd?quote:Op donderdag 17 mei 2007 21:31 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Jezus, wat was het weer mooi!
Het is heeeeeeeeeeeeeeeeel erg slecht, maar wij zijn voorgedrongenquote:Op vrijdag 18 mei 2007 11:07 schreef Liejannuh het volgende:
Volgens mij is de gouden tip vooral dat je vroeg naar het Vaticaan museum moet gaan. Er willen daar nog wel eens wachtrijen staan van 2 uur ofzo.
Wel heel erg effectief!quote:Op vrijdag 18 mei 2007 11:14 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
[..]
Het is heeeeeeeeeeeeeeeeel erg slecht, maar wij zijn voorgedrongen.
We waren er best vroeg in de ochtend, maar dan nog stond er een heel erg lange rij.
Dankzij onze sluwe naieve houding zijn mijn moeder en ik er gewoon tussen geglipt. Heel erg slecht, maar goed dat weten we nu inmiddels wel
Het was culturele week in Italie, ik wist er niks van, maar ik denk heel veel anderen wel, hoor.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 11:18 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Wel heel erg effectief!Maar het was op een woensdag ook zo bizar druk? Dat had ik nou weer niet verwacht eigenlijk.
Een collega van me heeft vorige week 2,5 uur staan wachten voordat ze naar binnen konden. Dus vandaar mijn advies om er gewoon heel vroeg naar toe te gaan.
op woensdag heb je een van de drukste dagen omdat de paus zich dan nog wel eens laat zienquote:Op vrijdag 18 mei 2007 11:18 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Wel heel erg effectief!Maar het was op een woensdag ook zo bizar druk? Dat had ik nou weer niet verwacht eigenlijk.
Een collega van me heeft vorige week 2,5 uur staan wachten voordat ze naar binnen konden. Dus vandaar mijn advies om er gewoon heel vroeg naar toe te gaan.
Ja, maar dan juist is het rustiger zou je denken, omdat iedereen op het St. Pietersplein staat.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 11:25 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
op woensdag heb je een van de drukste dagen omdat de paus zich dan nog wel eens laat zien
volgens mij is het nooit rustig daarquote:Op vrijdag 18 mei 2007 11:26 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
[..]
Ja, maar dan juist is het rustiger zou je denken, omdat iedereen op het St. Pietersplein staat.
Verder was het natuurlijk bijna Hemelvaart.
Irritant dat soort volk inderdaad; ga dan zelf en neem geen gids, maar hou anders gewoon je bek als er wat verteld wordtquote:Op vrijdag 18 mei 2007 11:22 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
De stomme Amerikanen waar hij voor presenteerde luisteren niet en zaten alleen maar met elkaar te praten. Bah, wat was ik kwaad.
Dinsdagochtend viel het allemaal reuze mee.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 11:34 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
volgens mij is het nooit rustig daar
En toen ik wegliep van de gids keken al die Amerikanen naar mij en liepen achter mij en zeiden tegen elkaar dat ik zei dat hij misschien best goed was. Toen zei ik maar dat ik bijna afgestudeerd kunsthistoricus (wat was ik toch stout deze vakantie) ben en dat ze gewoon beter op moeten letten, dat zal ze leren, hamburgervreters!quote:Op vrijdag 18 mei 2007 11:34 schreef matthijst het volgende:
[..]
Irritant dat soort volk inderdaad; ga dan zelf en neem geen gids, maar hou anders gewoon je bek als er wat verteld wordt
Gewoon doen hoor! Toen ik met school in Rome was had onze docent een heel plan bedacht: hij stuurde ons (groep van 40 man) richting de ingang met de mededeling dat we gewoon "Yes!" moesten roepen als er iets gevraagd werd. Wij lopen dus langs de hele rij totdat er een bewaker vraagt of we een blue ticket hebben. Wij roepen "yes" in koor en mogen zo doorlopen. Vervolgens rent de docent achter ons aan en zegt tegen de bewaker dat wij zijn groep zijn. We waren in 2 minuten binnenquote:Op vrijdag 18 mei 2007 11:14 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
We waren er best vroeg in de ochtend, maar dan nog stond er een heel erg lange rij.
Dankzij onze sluwe naieve houding zijn mijn moeder en ik er gewoon tussen geglipt. Heel erg slecht, maar goed dat weten we nu inmiddels wel
Haha, wat een koele docent is dat zeg! En heel effectief.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 11:37 schreef bladibladibla het volgende:
[..]
Gewoon doen hoor! Toen ik met school in Rome was had onze docent een heel plan bedacht: hij stuurde ons (groep van 40 man) richting de ingang met de mededeling dat we gewoon "Yes!" moesten roepen als er iets gevraagd werd. Wij lopen dus langs de hele rij totdat er een bewaker vraagt of we een blue ticket hebben. Wij roepen "yes" in koor en mogen zo doorlopen. Vervolgens rent de docent achter ons aan en zegt tegen de bewaker dat wij zijn groep zijn. We waren in 2 minuten binnen
Wat ik trouwens heel raar vond was dat het in de Sixtijnse kapel stil moest zijn, maar dat er om de 5 minuten een speaker rond schreeuwt dat dat moet...
Je hebt een PM!quote:Op vrijdag 18 mei 2007 11:38 schreef Viking84 het volgende:
Mijn ouders zijn op dit moment in Rome. Ben vorig jaar zelf geweest. Was toen erg druk in Vaticaanstad (ja wat wil je, het was gratis
). Ik heb een 8 pagina's tellend verslag gemaakt van een weekje Rome. M'n zus zei: "Ben benieuwd wat voor trilogie je gaat schrijven als je een wereldreis maakt"
. Als iemand er interesse in heeft, pm me dan even met je e-mailadres
.
Zoals het een echte Hollandse betaamt.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 11:14 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
[..]
Het was de 25e keer dat de docent de Rome-reis organiseerde, dus dan krijg je wel wat kennis van de manier van werken. Bij de Vaticaanse musea moesten we wel lang in de rij, dus daar is volgens mij helemaal niks aan te doen. De krentenbollen in mijn tas werden daar wel met argwaan bekeken door de bewakingquote:Op vrijdag 18 mei 2007 11:47 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Haha, wat een koele docent is dat zeg! En heel effectief.
Wij hadden geen speaker in de Sixtijnse kapel, maar vervelende chagerijnige Italiaantjes die hun autoriteit gebruiken om anderen af te bekken,
idd, daar ergerde ik me ook aan in de Sixtijnse Kapel. Toen we de graven van de pausen wilden gaan bekijken, stonden er ook van die sjagga lui die iedereen die even 1 sec stil stond meteen aanspoorde om door te blijven lopen.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 11:47 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Schets:
We kwamen de Sixtijnse kapel binnen en we moesten stil zijn. Logisch, want het is een heilige plaats. Er stonden een stuk of vier Italiaanse mannen in pak heel de tijd Sssssst te roepen en te klappen en 'Silenzio!' te roepen dat we stil moesten zijn. De manier waarop dit werd gedaan was zo agressief dat niemand deze mannen serieus nam en gewoon door bleef fluisteren (hardop).
Ik heb weer genoeg aan te merken op de Italiaanse manier van werken, merk ik, ik hou op.
Dat is normaal in plaatsen die overspoeld worden door (horkerige) toeristenquote:Op vrijdag 18 mei 2007 12:29 schreef Viking84 het volgende:
Is dat normaal in Italië? Of doen ze dat alleen tegen toeristen? Je kunt toch een paar woordjes Engels spreken?
ik ben heel aardig, hoorquote:Op vrijdag 18 mei 2007 12:41 schreef knep het volgende:
[..]
Dat is normaal in plaatsen die overspoeld worden door (horkerige) toeristen.
Het winkelpersoneel in Rome vind ik diep triest.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 12:29 schreef Viking84 het volgende:
[..]
En meestal werd ik in een winkel niet eens aangekeken. Men was gewoon in gesprek met een collega. Zei niet hallo, geen alsjeblieft of dankjewel en al helemaal geen tot ziens.
Is dat normaal in Italië? Of doen ze dat alleen tegen toeristen? Je kunt toch een paar woordjes Engels spreken?
Ik werk in een winkel in Amsterdam en daar zijn ook genoeg horken. Ik ben niet vriendelijk tegen deze horken, maar wel tegen alle overige klanten. Het is absoluut niet netjes om onbeschoft tegen klanten te doen omdat ze misschien wel net zo horkerig kunnen zijn als die anderen.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 12:41 schreef knep het volgende:
[..]
Dat is normaal in plaatsen die overspoeld worden door (horkerige) toeristen.
Sorry, maar er is nooit sprake geweest van een 'einde van de dag' en zo zijn er genoeg excuses te bedenken.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 13:59 schreef knep het volgende:
Tuurlijk is dat niet netjes maar soms wel begrijpelijk na een dag irritante touristen.
Maar Rome heeft wat dat betreft een extra streepje voor (in dat geval tegen natuurlijk).
ík vond het een leuke camping. Er is een (klein) zwembad, een bar, een restaurant. En, erg handig, er werkt een Nederlands meisje bij de receptie, die kan je met vanalles helpen. Als je in Rome wilt komen moet je eerst een shuttlebus van de camping naar een station nemen, en dan met de trein. Je zit meteen midden in Rome.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 09:48 schreef stevengerrard het volgende:
[..]
Wij zitten van 1 juli - 15 juli op de Camping I pini. Is het een leuke camping? En hoe is de bereikbaarheid van de camping af richting Rome???
Oh ik wist niet dat het hetzelfde kaartje was. Gewoon die kaartjes die je uit de automaat van de metrostations uit een automaat kan halen?quote:Op vrijdag 18 mei 2007 14:26 schreef jakkop het volgende:
[..]
ík vond het een leuke camping. Er is een (klein) zwembad, een bar, een restaurant. En, erg handig, er werkt een Nederlands meisje bij de receptie, die kan je met vanalles helpen. Als je in Rome wilt komen moet je eerst een shuttlebus van de camping naar een station nemen, en dan met de trein. Je zit meteen midden in Rome.
@sweetsixteen16: Voor het OV kan je ook voor 4 euro een dagkaartje kopen, en daarmee kan je ook met de bus. Erg handig zo'n kaartje.
Ja inderdaad. Je hebt ze oa voor 75 minuten, maar ook voor een hele dag. Dit is de achterkant:quote:Op vrijdag 18 mei 2007 14:28 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
[..]
Oh ik wist niet dat het hetzelfde kaartje was. Gewoon die kaartjes die je uit de automaat van de metrostations uit een automaat kan halen?
hoe komt het dat jij Italiaans spreekt?quote:Op vrijdag 18 mei 2007 13:42 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
-
hij is pizzakoerierquote:Op vrijdag 18 mei 2007 17:25 schreef Viking84 het volgende:
[..]
hoe komt het dat jij Italiaans spreekt?.
Hoeveel kost die shuttebus en trein? En is er ook zoiets als een weekkaart aangezien we toch wel vaker dan 1x richting Rome gaan.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 14:26 schreef jakkop het volgende:
[..]
ík vond het een leuke camping. Er is een (klein) zwembad, een bar, een restaurant. En, erg handig, er werkt een Nederlands meisje bij de receptie, die kan je met vanalles helpen. Als je in Rome wilt komen moet je eerst een shuttlebus van de camping naar een station nemen, en dan met de trein. Je zit meteen midden in Rome.
@sweetsixteen16: Voor het OV kan je ook voor 4 euro een dagkaartje kopen, en daarmee kan je ook met de bus. Erg handig zo'n kaartje.
ja, die is erquote:Op vrijdag 18 mei 2007 19:08 schreef stevengerrard het volgende:
[..]
Hoeveel kost die shuttebus en trein? En is er ook zoiets als een weekkaart aangezien we toch wel vaker dan 1x richting Rome gaan.
Mijn vriendje is Italiaans (maar woont wel in Nederland, hoor)quote:Op vrijdag 18 mei 2007 17:25 schreef Viking84 het volgende:
[..]
hoe komt het dat jij Italiaans spreekt?.
Juist niet. Iedereen denkt dat het druk wordt en komt daarom 's ochtends. Begin van de middag is het daarom een stuk rustiger, al moet je wel zorgen dat je op tijd binnen bent want ze sluiten de kassa's al een tijd voordat het museum sluit.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 11:07 schreef Liejannuh het volgende:
Volgens mij is de gouden tip vooral dat je vroeg naar het Vaticaan museum moet gaan. Er willen daar nog wel eens wachtrijen staan van 2 uur ofzo.
Ik kan je vertellen, buiten de wedstrijden kom je er niet in.quote:Op zondag 20 mei 2007 00:11 schreef Lennox het volgende:
Enige wat ik niet heb gezien is stade Olimpico en als voetballiefhebber baal ik daar van, daarom ook een reden om (binnenkort?) een keer terug te gaan met wat vrienden.
Ik vind dat je erg negatief doet over de service hoor, ook afhankelijk waar je heen gaat. Ik sprak dan vaak ook Italiaans maar ik zag dat de bediening net zo vriendelijk was tegen de overige buitenlandse gasten aldaar. Maar het is toch ook logisch, als een buitenlander zijn best doet jouw taal te spreken, wil je hem of haar ook iets terugdoen, ik vind het een erg logische reactie van de Italianen.quote:Op maandag 21 mei 2007 07:38 schreef ETA het volgende:
Rome is wat dat betreft een uitzondering qua gastvrijheid, in restaurants wordt je erg onpretting behandeld, met een smile krijg je de snel eten en oprotten behandeling. Andere grote steden waren meestal wel relaxter. En idd italiaans spreken doet wonderen voor de serviceIneens doen ze oprecht vriendelijk en willen ze alles van je weten en adviseren wat je moet proberen.
@sweetsixteen over die audiotours. Persoonlijk vindt ik ze erg prettig, het is dan weliswaar geen echte tourguide, maar niet iedereen wil met een grote groep meeslenteren. Als ik alleen ben dan neem ik heel graag een audiotour, kan je tenminste nog wat achtergronden meekrijgen over dingen die jou intereseren. Een echte tourguide moet je mee lopen met de groep, en die bepaalt de tempo en wat je te zien krijgt. Erger is nog de toerist die dan voor een schilderij staat, en roept aha! en dan doorloopt naar de volgende en het herhaalt
ps iemand ooit geprobeerd de hele structuur te doorgronden van de straathandel met de afrikanen? En waar halen die indiers zo snel die paraplus vandaan zodra het regent??
Opzich kon ik ook gewoon pech hebben toen in Rome. Ben in best veel steden geweest en overal vriendelijk personeel in restaurants en winkels. Echter in Rome viel het mij vies tegen, het kan zijn omdat ik toen in het nogal toeristische gedeelte zat. Ach ja, stad zelf blijft natuurlijk wonderbaarlijk mooiquote:Op maandag 21 mei 2007 09:25 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
[..]
Ik vind dat je erg negatief doet over de service hoor, ook afhankelijk waar je heen gaat. Ik sprak dan vaak ook Italiaans maar ik zag dat de bediening net zo vriendelijk was tegen de overige buitenlandse gasten aldaar. Maar het is toch ook logisch, als een buitenlander zijn best doet jouw taal te spreken, wil je hem of haar ook iets terugdoen, ik vind het een erg logische reactie van de Italianen.
Over de audiotours: Het is heel erg storend als iemand niks hoort in het museum en je daardoor omver loopt omdat ie zogenaamd zo in de tekst zit. Daarnaast is die extra informatie niet echt heel erg belangrijk, wat de museums zelf bedenken. Een audiotour is veelal om extra geld te verdienen. Maar goed, neem jij maar lekker een audiotour, over 20 jaar bestaan ze niet meer.![]()
Ik heb hier vaak met italianen over gehad. Een van de vermoedens is dat er mensenhandel achter zit. Die lui staan daar niet vrijwillig. Ze worden gedwongen om spullen te verkopen om hun reis naar Europa te betalen, helaas gaat het verdiende geld linea recta naar de bazen om kost en inwoning te betalen. Dus ze blijven bezig. Feit dat ze allemaal dezelfde spullen verkopen geeft aan dat het centraal geregeld wordt, er zit dus een hele organisatie achter. Hoeverre dat mensensmokkel/handel erachter zit weet ik niet.quote:Op maandag 21 mei 2007 09:27 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Verschrikkelijk die Afrikanen en Indiase mensen, ik werd helemaal gek van ze!
Ik vind dat de Italiaanse politie best wel wat actie mag ondernemen tegen deze mensen. Dan vallen ze van die kleine tienermeisjes aan met hun kneedpoppetjes en armbandjes; en ja die meisjes hebben natuurlijk maar een klein budget en als ze dan zoiets goedkoops zien, kopen ze het.
Schandalig.
ETA, weet jij hoe het komt dat de Polizia Municipale/ Polizia er niks aan doet?
Ik ben net gisteren terug gekomen uit Rome, en ik vond het personeel in de restaurants en winkels juist erg gastvrij. Zelfs al praten ze geen Engels en verstaan ze mijn Italiaans nietquote:Op maandag 21 mei 2007 09:51 schreef ETA het volgende:
[..]
Opzich kon ik ook gewoon pech hebben toen in Rome. Ben in best veel steden geweest en overal vriendelijk personeel in restaurants en winkels. Echter in Rome viel het mij vies tegen, het kan zijn omdat ik toen in het nogal toeristische gedeelte zat. Ach ja, stad zelf blijft natuurlijk wonderbaarlijk mooi
Settimane Cultura!quote:Op maandag 21 mei 2007 13:42 schreef nerd4sale het volgende:
Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom afgelopen week bijna alle musea gratis toegang gaven? Niet alleen in Rome trouwens, ook Pompei was (vrijdag) gratis toegankelijk.
Met mijn beperkte kennis van de Italiaanse taal is het niet gelukt daar achter te komen.
Ah, dat verklaart het dan inderdaad.quote:Op maandag 21 mei 2007 16:46 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
[..]
Settimane Cultura!
Ofzo..
Culturele week dusik heb er ook van kunnen meeprofiteren, behalve in Vaticaanstad
Wow!quote:Op maandag 21 mei 2007 09:51 schreef ETA het volgende:
[..]
We hebben dan van die interactieve holografische tourguides die je persoonlijk begeleiden
Waarvan akte...quote:Op maandag 21 mei 2007 09:56 schreef matthijst het volgende:
Audiotour vind ik meestal ook wel geinig; in Wenen een bende van die Sissi musea bezocht met audiotour, toch best leuk om de geschiedenis te horen bij dingen waar je naar staat te kijken....
Nou ja, het is wel een beetje verhelderend, maar echt rustig wordt ik er niet van. Waarom niet gewoon de Italianen uitdagen in plaats van de toeristen? Sorry, maar ik weet zeker dat dit hele vakanties kan verstoren!quote:Op maandag 21 mei 2007 09:59 schreef ETA het volgende:
[..]
Ik heb hier vaak met italianen over gehad. Een van de vermoedens is dat er mensenhandel achter zit. Die lui staan daar niet vrijwillig. Ze worden gedwongen om spullen te verkopen om hun reis naar Europa te betalen, helaas gaat het verdiende geld linea recta naar de bazen om kost en inwoning te betalen. Dus ze blijven bezig. Feit dat ze allemaal dezelfde spullen verkopen geeft aan dat het centraal geregeld wordt, er zit dus een hele organisatie achter. Hoeverre dat mensensmokkel/handel erachter zit weet ik niet.
Ander vermoeden is dat ze gewoon illegaal in italie zijn en geen gewoon werk kunnen vinden. Dit is dan enige wat ze kunnen doen. Echter verklaart het niet waarom ze altijd bij elkaar staan en niet echt concurrerend zijn tegen elkaar.
De politie doet er wel wat aan, officieel dan. Je ziet de verkopers geregeld alles oppakken en snel weglopen, de spotters hebben dan de politie gespot dichtbij. Dus vaak zullen ze niet op heterdaad worden betrapt. Als de politie meer moeite doet, dan kunnen ze heus wel iedereen oppakken.
Aan de andere kant, de italianen zijn al blij dat ze geen echte rottigheid uithalen. Als ze zo hun geld kunnen verdienen, dat is vele malen beter dan dat ze het echte criminele pad op gaan. Dat zou ook een reden kunnen zijn dat de politie het beetje toelaat.
De Sixtijnse kapel in de Vaticaanse Musea zijn natuurlijk gratis! Het zou onzin zijn als je daar ineens extra geld voor moet gaan betalen. En wat enorm zonde dat je niet eventjes hebt gewacht (ondanks je vermoeidheid). De sixtijnse kapel is hemels!!!quote:Op maandag 21 mei 2007 17:41 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Ah, dat verklaart het dan inderdaad.
De musea in Vaticaanstad waren inderdaad niet gratis, maar we waren toen toch al behoorlijk museum-moe. Helemaal toen de rij voor de Sixtijnse kapel wel erg lang was (op zich wel gratis geloof ik).
Blijft staan voor de volgende keer.![]()
Door het Vaticaanse Musea heensjeesen vind ik een prima tijdsbesteding. Vraag bij de kassa in ieder geval hoe lang je wel niet in het museum kunt blijven. 5 uur kan best wel mogelijk zijn hoor!quote:Op maandag 21 mei 2007 23:08 schreef soares het volgende:
ik ga 5 tot 12 juni weer lekker slentere in rome... deze keer gaan we wel een audio tour doen door het vaticaan museum... vorige keer eigenlijk gewoon doorheen gesjeesd...
heeft iemand nog ideetje voor florence... we gaan een dagtrip doen...?
De Sixtijnse kapel is wel gratis, maar dat geldt niet voor (alle) musea in het Vaticaan.quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:38 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
[..]
De Sixtijnse kapel in de Vaticaanse Musea zijn natuurlijk gratis! Het zou onzin zijn als je daar ineens extra geld voor moet gaan betalen. En wat enorm zonde dat je niet eventjes hebt gewacht (ondanks je vermoeidheid). De sixtijnse kapel is hemels!!!
De Sixtijnse Kapel is echt zwaar overratedquote:Op woensdag 23 mei 2007 16:38 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
De sixtijnse kapel is hemels!!!
Ja, maar daarbij moet je er natuurlijk wel op letten dat je een kaartje hebt voor het goede vak... Voor je het weet sta je in de curva delle merdequote:
Nu ben ik toch wel benieuwd waarom je dat vindt...quote:Op vrijdag 25 mei 2007 18:14 schreef imago het volgende:
[..]
De Sixtijnse Kapel is echt zwaar overrated
Ik vind het enorm knap gemaakt, daarvoor heb ik welzeker bewondering. Maar ik vind het niet móói, en de manier waarop je er in drommen doorheen wordt geleid spreekt me natuurlijk ook niet aan. De laatste keer dat ik in de Vaticaanse Musea was ben ik er met een noodvaart doorheen gebanjerd, heb niet eens omhoog gekeken, en dat geldt ook voor de meeste van mijn collega'squote:Op zondag 27 mei 2007 01:42 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Nu ben ik toch wel benieuwd waarom je dat vindt...
Volgens mij rijden er ook bussen van Ciampino.quote:Op woensdag 30 mei 2007 00:05 schreef DahaKa het volgende:
- is het gemakkelijk om van het vliegveld af te komen (ciampino)? We hebben gezien dat we worden opgehaald met een pick up service van het B&B indien je vooraf dat heb aangegeven, wat we gedaan hebben maar stel als?
- Overal.quote:- in welk gedeelte van rome kan ik oplichterijvrij goed eten?
- kan ik zo'n citytour met een bus gewoon op het vvv kantoor halen ?
- is vervoer per metro per se aan te raden?
Ik heb de indruk dat het met zakkenrollers wel meevalt, zeker in vergelijking met steden als Amsterdam en Barcelona. Maar natuurlijk is het wel verstandig om goed op je spullen te passen.quote:Ik ben aan de ene kant wel nerveus ivm zakkenrollers, oplichterij e.d. maar aan de andere kant hebk er superveel zin in om te zien wat rome voor mij te bieden heeft
Je bedoelt zo'n sightseeing bus? Die hebben speciale haltes op Termini. Daar kun je een kaartje kopen. Hebben wij vorig jaar ook gedaan om gewoon een keer een rondje langs alle bezienswaardigheden te maken.quote:Op woensdag 30 mei 2007 00:05 schreef DahaKa het volgende:
- ja, met de bus voor een euro naar de metro en dan de metro naar het centrum voor ook iets van een euro. Als je met een groep bent is het natuurlijk wel makkelijk om gebruik te maken van een shuttlebus van het hotel, dan ben je meteen op de plek waar je moet zijn en scheelt een hoop tijd en zoekwerk.quote:Op woensdag 30 mei 2007 00:05 schreef DahaKa het volgende:
- is het gemakkelijk om van het vliegveld af te komen (ciampino)? We hebben gezien dat we worden opgehaald met een pick up service van het B&B indien je vooraf dat heb aangegeven, wat we gedaan hebben maar stel als?
- in welk gedeelte van rome kan ik oplichterijvrij goed eten?
- is vervoer per metro per se aan te raden?
Je kunt altijd goed eten in Trastevere! En het is meestal goedkoop. Houd rekening met het feit dat je misschien in de rij moet staan en dat alles in het Italiaans staat, neem dus een pocket eetwoordenboekje mee.quote:Op woensdag 30 mei 2007 00:05 schreef DahaKa het volgende:
- in welk gedeelte van rome kan ik oplichterijvrij goed eten?
Ik zou niet weten waar ze die gekocht hebbenquote:Op woensdag 27 juni 2007 11:27 schreef stevengerrard het volgende:
Vrijdag is het zover en vertrekken we voor 14 dgn richting Rome ( camping 30 km vanaf Rome maar dat nemen we voor lief)
Iemand nog tips waar we zeker naar toe moeten en/of aan moeten denken
@ Chicolate, waar kan je zo'n ov-pas kopen? En is het voor iedereen te koop of moet je student zijn??
Ik wil hierbij bevestigen dat dit een echt uitstekende hostel is, een van de beste waar ik ooit heb gezeten. Een mooie lounge ruimte, schoon, gigantische kamers met niet al teveel mensen, sfeer is ook goedquote:Op zondag 10 juni 2007 13:42 schreef Chicolate het volgende:
Ik ben vorig jaar maart met school 10 dagen naar Rome geweest. Geweldige stad. We hebben bijna alles gezien, zeker de grote dingen, het programma zat enorm vol.
We zaten in een hostel vlak bij Termini, Allessandro Downtown Hostel. (www.hostelsalessandro.com) Is heel mooi schoon, de douches en toiletten deel je (of je moet een kamer met eigen douche en toilet vragen), maar zijn wel heel mooi schoon. In Maart zit daar geen kip.
Ga dan dus beslist een keer naar Tivoli ( http://www.villadestetivoli.info/ )quote:Op woensdag 27 juni 2007 12:11 schreef stevengerrard het volgende:
We gaan uiteraard na de bekende dingen als Colloseum, Vaticaanstad, Sint Pieter maar uiteraard ook gewoon relaxen in de omgeving van Rome. Het is niet voor niks vakantie!!
Daar ben ik helaas niet geweest. Ik kijk net op Google en zie dat het geweldig mooi is. Misschien nog wel mooier dan Ostia (wat ook echt een aanrader is, daar zie je tenminste het echte oude Rome, en niet de commerciele zooi met hekjes. Je mag gewoon overal op en in klimmen, en zelfs de oude riolen in, als je de ingang tenminste kan vindenquote:Op woensdag 27 juni 2007 12:24 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Ga dan dus beslist een keer naar Tivoli ( http://www.villadestetivoli.info/ )
En je zal Olympico niet inkunnen, maar het oude Olympische stadion ernaast moet je als voetbal/sport fan ook gezien hebben
uhm dat heb ik gedaan? Zat je bij Piazza Dante? Ja nja het was ook neit veel maar wij hadden ook niet veel nodig, we waren tog van 9 uur sochtends tot 10 uur savonds op straatquote:Op zondag 10 juni 2007 12:35 schreef Lips het volgende:
Ik ben nu in Rome en tot nu toe bevalt het absoluut niet!! Een combinatie van te lang reizen, een waardeloos hostel en een gewoon te drukke stad als je net uit Cinque Terre komt.
Ik heb vannacht, door m'n bed in m'n hostel, niet kunnen slapen helaas. Zit nu in een ander hostel en ga daar eerst een paar uur slapen en douchen. Helaas hou ik dan alleen vanavond en morgen over om Rome een kans te geven.
Tip van de dag: boek nooit een kamer bij Andy's house.
Nou meteen 1 tip over bussen: vertrouw de bordjes NIET! Zo stonden wij met een groep meiden ruim een uur bij een halte te wachten op onze bus, die nooit is gekomen en hebben we gelukkig nog een andere bus kunnen pakken.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 18:36 schreef Simoontjuh het volgende:
Nou ik had hier net een heel verhaal getypt maar dat is op onverklaarbare wijze verdwenen![]()
Nog maar eens dan:
Ik ga van 10-08 tot 14-08 naar Rome met een vriendin. We gaan met ryanair vanuit Brussel voor maar 53.55 pp retour. Heel goedkoop dus![]()
We zitten in hotel Scott House: daar was een aanbieding 4=3 nachten. Kwam dus goed uit. Het ligt 50m van termini station.
We zijn beide 17 en hebben dus nog niet zoveel ervaring met alleen reizen naar/in een grote stad. Ik heb dan ook een paar vraagjes:
-Waar kun je het beste uitgaan en op welke dagen? (welke clubs... we zijn er op vrijdag/zaterdag/zondag/maandag-avond)
-Waarmee moeten we vooral rekening houden mbt de maand augustus omdat dan veel gesloten is?
-Waar kun je goedkoop en lekker avondeten zonder te worden afgezet? ( ik ben vorig jaar al eens naar rome geweest, we gingen toen met 5pers ergens wat drinke en een van die 5pers had een broodje erbij. Rekening 100 eurowij duidelijk maken van dat niet klopt niet, en toen gingen ze het eens nakijken en het klopte idd niet. Het moest 50 euro zijn
)
-Tot hoelaat rijden de treinen/bussen s'nachts en vanaf hoelaat beginnen ze weer te rijden?
-We willen graag een reisgids meenemen wanneer we alle bezienswaardigheden gaan bekijken. Welke is aan te raden?
Alvast bedankt![]()
quote:Op vrijdag 29 juni 2007 22:18 schreef Chicolate het volgende:
[..]
'Pas op' (naja zo gevaarlijk zijn ze niet) voor Italiaanse jongens op Piazza Navona. Ze zijn strontirritant, achtervolgen je de hele stad door, vooral als je wat jongere meiden bij je hebt. Voor de rest bleven ze gelukkig wel van ons af, maar 1 had er wel een klap in zn gezicht te pakken van een meisje dat geen zin had in de (nederlandse!) opmerkingen als "mooie vagina" ... ja dat roepen ze gewoon naar meiden die ze voorbij zien lopen
Veel plezier! Rome is wel echt een stad van liefde vind ik(gezellig samen)
Hmmm ja misschien lag het ook wel aan die meiden ... we waren iedere avond met een groep van 10 meiden en 2 jongens die op ons mochten 'passen', maar een aantal waren stiekem ook wel op jongensjacht. Erg veel last van gehad, zodra 1 meid liet merken dat ze interesse had (tot grote ergernis van de rest van de groep) heeft die jongen haar rest van de dagen niet meer met rust gelaten ... zou inderdaad daar aan kunnen liggen. T was in ieder geval behoorlijk vervelendquote:Op vrijdag 29 juni 2007 22:22 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
[..]
nooit last van gehad hoor.
En gewoon ervoor zorgen dat je het gedrag niet uitlokt....![]()
Maar wat ik nu niet begrijp: Waarom heb je gepost dat men op moet passen voor de Italiaanse mannen. Ik bedoel, je geeft zelf al toe dat het voornamelijk met uitlokken te maken heeft.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 22:35 schreef Chicolate het volgende:
[..]
Hmmm ja misschien lag het ook wel aan die meiden ... we waren iedere avond met een groep van 10 meiden en 2 jongens die op ons mochten 'passen', maar een aantal waren stiekem ook wel op jongensjacht. Erg veel last van gehad, zodra 1 meid liet merken dat ze interesse had (tot grote ergernis van de rest van de groep) heeft die jongen haar rest van de dagen niet meer met rust gelaten ... zou inderdaad daar aan kunnen liggen. T was in ieder geval behoorlijk vervelend
Maar is het niet met alles dat je het deels uitlokt? Zo hebben wij NOOIT last gehad van vervelende of opdringerige verkopers, ondanks dat we toeristen zijn, en toen een jaar of 15 waren. Gewoon duidelijk in het gezicht "nee" zeggen werkte prima
Eten kun je prima in de buurt van Piazza Spagna!quote:Op zaterdag 14 juli 2007 16:52 schreef Wytze het volgende:
Wij zijn vanochtend vroeg aangekomen (Hilton Rome Airport) moeten dus met Shuttle naar de stad,
Vanavond is het vast wel leuk stappen in Rome, maar wat zijn de aanradertjes en waar moeten we zijn voor een lekkere hap
http://www.rome.nl/id/323
Hier stond overigens wel iets over uitgaan
Inderdaad. Dit jaar kwam ik weer met lange mouwen en een lange broek aanzetten (dat moest een paar jaar geleden nog wel, dacht ikj), maar een shirt/polo en/of kniebroek zijn ook toegestaan blijkbaar.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 21:21 schreef Liejannuh het volgende:
Knieen en schouders bedekt houden als je kerken wilt gaan bekijken.
Goede pizzaria's zijn:quote:Op zaterdag 14 juli 2007 16:52 schreef Wytze het volgende:
Wij zijn vanochtend vroeg aangekomen (Hilton Rome Airport) moeten dus met Shuttle naar de stad,
Vanavond is het vast wel leuk stappen in Rome, maar wat zijn de aanradertjes en waar moeten we zijn voor een lekkere hap
http://www.rome.nl/id/323
Hier stond overigens wel iets over uitgaan
Had ik dat gewetenquote:Op maandag 13 augustus 2007 12:39 schreef CherryLips het volgende:
trouwens, als je iets lugubers wilt zien, moet je eens in de Santa Maria della Concezione kijken, een kerk op Piazza Barberini. Daar hebben ze een gangetje met allemaal kunstwerkjes gemaakt van botten en er liggen wegrottende monniken tussen. Heerlijk.
zoiets heb ik vorige week ook in Parijs gezienquote:Op maandag 13 augustus 2007 12:39 schreef CherryLips het volgende:
trouwens, als je iets lugubers wilt zien, moet je eens in de Santa Maria della Concezione kijken, een kerk op Piazza Barberini. Daar hebben ze een gangetje met allemaal kunstwerkjes gemaakt van botten en er liggen wegrottende monniken tussen. Heerlijk.
ja, die catacomben ken ik ookquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 11:58 schreef Viking84 het volgende:
[..]
zoiets heb ik vorige week ook in Parijs gezien.
volegns mij zijn ze hetzelfde, alleen m'n telefoon deed er heel lang over om op te ladenquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 15:11 schreef -Trinity- het volgende:
Morgen zit ik er 7 dagen, ontdek dit topic alleen een beetje laat. Zijn de stekkers daar trouwens anders dan hier, want dan moet ik nog ff iets halen om mijn mobiel mee op te kunnen laden
.
van rome.nlquote:Elektriciteit
In Italië is er ook 220 V maar de stroomtoevoer is niet zo goed en betrouwbaar als in Nederland. Je moet vooral oppassen met het aansluiten van meerdere elektronische apparaten. De stoppen kunnen namelijk nog wel eens doorslaan. Kijk daarom ook goed vantevoren waar kaarsen en zaklantaarns liggen.
Als de stroom uitvalt, wat wel eens kan voorkomen, kan het ook gebeuren dat de watertoevoer stokt. In veel vrijstaande huizen wordt de watertoevoer geregeld door middel van een elektronische pomp. Zorg dus voor een watervoorraad tijdens een storm. Haal tevens tijdens een storm stekkers uit de stopcontacten. Je zal niet de eerste zijn wiens laptop, televisie en dergelijke kapot is gegaan door blikseminslag.
Wij hadden wel een iets ander stopcontact. Soms staan die twee gaatjes iets te ver uit elkaar om Nederlandse apparaten mee aan te sluiten. De stroom die erop zit is gewoon goed, maar de vorm van het ding matcht niet altijd.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 15:11 schreef -Trinity- het volgende:
Morgen zit ik er 7 dagen, ontdek dit topic alleen een beetje laat. Zijn de stekkers daar trouwens anders dan hier, want dan moet ik nog ff iets halen om mijn mobiel mee op te kunnen laden
.
Had ik ook inderdaad.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 21:19 schreef LB06 het volgende:
[..]
Wij hadden wel een iets ander stopcontact. Soms staan die twee gaatjes iets te ver uit elkaar om Nederlandse apparaten mee aan te sluiten. De stroom die erop zit is gewoon goed, maar de vorm van het ding matcht niet altijd.
Stekkers zonder randaarde kun je wel doorduwen. De pinnetjes verbuigen wel iets, maar dat kan geen kwaad en merk je pas weer als je'm terug in NL in het stopcontact steekt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 17:08 schreef -Trinity- het volgende:
Mja voor stoppen doorslaan werden werden we ook al gewaarschuwd. Was vorig jaar ook al in het klooster gebeurd toen iemand zijn laptop meehad, trok toch iets te veel. Maar ik wil alleen mijn iPod en telefoon kunnen opladen.
La Mucca Golosa is een geweldige tip! Een aantal jaren geleden zaten wij drie weken aan het meer van Bracciano en gingen daar regelmatig eten (gelokt door de grote hoeveelheid Italiaanse auto's die er steeds voor de deur stonden en vrijwel geen niet-Italiaanse).quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 02:41 schreef Lambiek12 het volgende:
En nog 2 eet tips (niet touristische):
Buiten rome bij het Lago di Bracciano zit La Mucca Golosa zie http://www.lamuccagolosa.com en vlak bij de Piramide zit Novecento zie ook http://www.9cento.com bij laatste kwam ik laatste keer trouwens wel achter dat ze een vertaalde kaart hadden naar het engels terwijl ik meestal de enige tourist ben die er zit.
Dat verschilt per lijn. Weet niet of het ook aangegeven staat bij de metro's in Rome. In Parijs was dat wel zo. Ik kan je adviseren om daar wel even op te letten, want op die manier heb ik al een keer een enorm eind moeten lopen 's avond's laat. Sommige lijnen sluiten belachelijk vroeg.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 00:01 schreef Drexciyan het volgende:
eind september weer naar Rome voor 3 dagen. eigenlijk voor een feestje, maar we blijven een paar dagen langer.
we zitten in een hostel genaamd Yellow House.
weet iemand tot welke tijd de metro's rijden?
http://www.rome.nl/id/82/Metro.htmlquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 00:01 schreef Drexciyan het volgende:
weet iemand tot welke tijd de metro's rijden?
Bij de reacties staat dat die tijden niet kloppen. B rijdt van 05:30 tot 23:30 en op zaterdag tot 00:30. A stopt volgens mij al veel eerder. In Rome kan je in de meeste gevallen sowieso beter de bus pakken.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 09:56 schreef Chicolate het volgende:
[..]
http://www.rome.nl/id/82/Metro.html
Denk dat je hier alles wel kan vinden"Er zijn 2 metrolijnen in Rome, lijn A en lijn B, welke dagelijks rijden van 05.30 tot 23.30."
En de metro, die kan je gewoon vertrouwen. Die komt iedere paar minuten wel, ook 's avonds, en als ie tijdens de spits een keer vol zit, kan je makkelijk een volgende nemen.Ze hebben ook bussen na die tijd, maar daar heb ik niet zulke goede ervaringen mee
Geen problemen gehad met de stekkers so farquote:Op zaterdag 25 augustus 2007 22:12 schreef DutchTrain het volgende:
Stekkers zonder randaarde kun je wel doorduwen. De pinnetjes verbuigen wel iets, maar dat kan geen kwaad en merk je pas weer als je'm terug in NL in het stopcontact steekt.
Stekkers met randaarde moet je iets harder doorduwen, maar dan is een verloopstekker wel aan te raden.
Lijn A (rood) stopt zelfs om 21:00 al. Leuk als je dan terug naar een camping moet en er ook geen bussen meer rijden. Kilometers lopen en Italianen die zeggen dat het nog maar 2 km. ver is terwijl het in werkelijkheid 20 km. isquote:Op woensdag 29 augustus 2007 23:40 schreef hilliebillie het volgende:
Ik meen een metrostation gezien te hebben waarvan de hekken al dicht waren toen ik er langs liep wat rond een uur of tien was. Maar zeker weet ik het ook niet meer. Heb er toen ook niet specifiek op gelet omdat we toch niet meer van plan waren een metro te nemen
Gaaf! Heb ik ook gedaan, maar dan voor drie maanden. Naar welke school ga je? Leuke mensen leren kennen is inderdaad essentieel, dus stel je klasgenoten voor wat te gaan drinken na school. En als je klasgenoten of huisgenoten je niet bevallen, wissel dan gewoon van klas of van accomodatie (ookal gaan ze daar vast moeilijk over doen). Je betaalt er ten slotte een boel geld voor. Nog andere tips nodig?quote:Op maandag 3 september 2007 11:21 schreef samchestido het volgende:
BIJNA!
13 september is het zover, dan vertrek ik voor een half jaar naar Rome om Italiaans te leren![]()
Kamer en cursus zijn geregeld, nu alleen nog zorgen dat ik daar een beetje leuke mensen leer kennen. Heeft iemand tips voor een jongen van 17? Ik kan ECHT niet wachten![]()
![]()
![]()
![]()
Van naam wel. Heeft wel een goede reputatie. Maar uiteindelijk zijn die hostels bij Termini toch allemaal een pot nat. Wel goede verbinding met de rest van Rome (ook 's avonds), dus je hoeft er maar weinig tijd door te brengen.quote:Op dinsdag 18 september 2007 12:23 schreef Dutch_Courage het volgende:
Ik ga, samen met mijn vriendin, 23 november 4 dagen naar Rome. We zitten alleen nog even te kijken voor een goedkoop hostel/hotel. Waarschijnlijk gaan we naar Des Artistes. Vlakbij Termini. Kent iemand dat?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |