Ik kan je vertellen, buiten de wedstrijden kom je er niet in.quote:Op zondag 20 mei 2007 00:11 schreef Lennox het volgende:
Enige wat ik niet heb gezien is stade Olimpico en als voetballiefhebber baal ik daar van, daarom ook een reden om (binnenkort?) een keer terug te gaan met wat vrienden.
Ik vind dat je erg negatief doet over de service hoor, ook afhankelijk waar je heen gaat. Ik sprak dan vaak ook Italiaans maar ik zag dat de bediening net zo vriendelijk was tegen de overige buitenlandse gasten aldaar. Maar het is toch ook logisch, als een buitenlander zijn best doet jouw taal te spreken, wil je hem of haar ook iets terugdoen, ik vind het een erg logische reactie van de Italianen.quote:Op maandag 21 mei 2007 07:38 schreef ETA het volgende:
Rome is wat dat betreft een uitzondering qua gastvrijheid, in restaurants wordt je erg onpretting behandeld, met een smile krijg je de snel eten en oprotten behandeling. Andere grote steden waren meestal wel relaxter. En idd italiaans spreken doet wonderen voor de serviceIneens doen ze oprecht vriendelijk en willen ze alles van je weten en adviseren wat je moet proberen.
@sweetsixteen over die audiotours. Persoonlijk vindt ik ze erg prettig, het is dan weliswaar geen echte tourguide, maar niet iedereen wil met een grote groep meeslenteren. Als ik alleen ben dan neem ik heel graag een audiotour, kan je tenminste nog wat achtergronden meekrijgen over dingen die jou intereseren. Een echte tourguide moet je mee lopen met de groep, en die bepaalt de tempo en wat je te zien krijgt. Erger is nog de toerist die dan voor een schilderij staat, en roept aha! en dan doorloopt naar de volgende en het herhaalt
ps iemand ooit geprobeerd de hele structuur te doorgronden van de straathandel met de afrikanen? En waar halen die indiers zo snel die paraplus vandaan zodra het regent??
Opzich kon ik ook gewoon pech hebben toen in Rome. Ben in best veel steden geweest en overal vriendelijk personeel in restaurants en winkels. Echter in Rome viel het mij vies tegen, het kan zijn omdat ik toen in het nogal toeristische gedeelte zat. Ach ja, stad zelf blijft natuurlijk wonderbaarlijk mooiquote:Op maandag 21 mei 2007 09:25 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
[..]
Ik vind dat je erg negatief doet over de service hoor, ook afhankelijk waar je heen gaat. Ik sprak dan vaak ook Italiaans maar ik zag dat de bediening net zo vriendelijk was tegen de overige buitenlandse gasten aldaar. Maar het is toch ook logisch, als een buitenlander zijn best doet jouw taal te spreken, wil je hem of haar ook iets terugdoen, ik vind het een erg logische reactie van de Italianen.
Over de audiotours: Het is heel erg storend als iemand niks hoort in het museum en je daardoor omver loopt omdat ie zogenaamd zo in de tekst zit. Daarnaast is die extra informatie niet echt heel erg belangrijk, wat de museums zelf bedenken. Een audiotour is veelal om extra geld te verdienen. Maar goed, neem jij maar lekker een audiotour, over 20 jaar bestaan ze niet meer.![]()
Ik heb hier vaak met italianen over gehad. Een van de vermoedens is dat er mensenhandel achter zit. Die lui staan daar niet vrijwillig. Ze worden gedwongen om spullen te verkopen om hun reis naar Europa te betalen, helaas gaat het verdiende geld linea recta naar de bazen om kost en inwoning te betalen. Dus ze blijven bezig. Feit dat ze allemaal dezelfde spullen verkopen geeft aan dat het centraal geregeld wordt, er zit dus een hele organisatie achter. Hoeverre dat mensensmokkel/handel erachter zit weet ik niet.quote:Op maandag 21 mei 2007 09:27 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Verschrikkelijk die Afrikanen en Indiase mensen, ik werd helemaal gek van ze!
Ik vind dat de Italiaanse politie best wel wat actie mag ondernemen tegen deze mensen. Dan vallen ze van die kleine tienermeisjes aan met hun kneedpoppetjes en armbandjes; en ja die meisjes hebben natuurlijk maar een klein budget en als ze dan zoiets goedkoops zien, kopen ze het.
Schandalig.
ETA, weet jij hoe het komt dat de Polizia Municipale/ Polizia er niks aan doet?
Ik ben net gisteren terug gekomen uit Rome, en ik vond het personeel in de restaurants en winkels juist erg gastvrij. Zelfs al praten ze geen Engels en verstaan ze mijn Italiaans nietquote:Op maandag 21 mei 2007 09:51 schreef ETA het volgende:
[..]
Opzich kon ik ook gewoon pech hebben toen in Rome. Ben in best veel steden geweest en overal vriendelijk personeel in restaurants en winkels. Echter in Rome viel het mij vies tegen, het kan zijn omdat ik toen in het nogal toeristische gedeelte zat. Ach ja, stad zelf blijft natuurlijk wonderbaarlijk mooi
Settimane Cultura!quote:Op maandag 21 mei 2007 13:42 schreef nerd4sale het volgende:
Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom afgelopen week bijna alle musea gratis toegang gaven? Niet alleen in Rome trouwens, ook Pompei was (vrijdag) gratis toegankelijk.
Met mijn beperkte kennis van de Italiaanse taal is het niet gelukt daar achter te komen.
Ah, dat verklaart het dan inderdaad.quote:Op maandag 21 mei 2007 16:46 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
[..]
Settimane Cultura!
Ofzo..
Culturele week dusik heb er ook van kunnen meeprofiteren, behalve in Vaticaanstad
Wow!quote:Op maandag 21 mei 2007 09:51 schreef ETA het volgende:
[..]
We hebben dan van die interactieve holografische tourguides die je persoonlijk begeleiden
Waarvan akte...quote:Op maandag 21 mei 2007 09:56 schreef matthijst het volgende:
Audiotour vind ik meestal ook wel geinig; in Wenen een bende van die Sissi musea bezocht met audiotour, toch best leuk om de geschiedenis te horen bij dingen waar je naar staat te kijken....
Nou ja, het is wel een beetje verhelderend, maar echt rustig wordt ik er niet van. Waarom niet gewoon de Italianen uitdagen in plaats van de toeristen? Sorry, maar ik weet zeker dat dit hele vakanties kan verstoren!quote:Op maandag 21 mei 2007 09:59 schreef ETA het volgende:
[..]
Ik heb hier vaak met italianen over gehad. Een van de vermoedens is dat er mensenhandel achter zit. Die lui staan daar niet vrijwillig. Ze worden gedwongen om spullen te verkopen om hun reis naar Europa te betalen, helaas gaat het verdiende geld linea recta naar de bazen om kost en inwoning te betalen. Dus ze blijven bezig. Feit dat ze allemaal dezelfde spullen verkopen geeft aan dat het centraal geregeld wordt, er zit dus een hele organisatie achter. Hoeverre dat mensensmokkel/handel erachter zit weet ik niet.
Ander vermoeden is dat ze gewoon illegaal in italie zijn en geen gewoon werk kunnen vinden. Dit is dan enige wat ze kunnen doen. Echter verklaart het niet waarom ze altijd bij elkaar staan en niet echt concurrerend zijn tegen elkaar.
De politie doet er wel wat aan, officieel dan. Je ziet de verkopers geregeld alles oppakken en snel weglopen, de spotters hebben dan de politie gespot dichtbij. Dus vaak zullen ze niet op heterdaad worden betrapt. Als de politie meer moeite doet, dan kunnen ze heus wel iedereen oppakken.
Aan de andere kant, de italianen zijn al blij dat ze geen echte rottigheid uithalen. Als ze zo hun geld kunnen verdienen, dat is vele malen beter dan dat ze het echte criminele pad op gaan. Dat zou ook een reden kunnen zijn dat de politie het beetje toelaat.
De Sixtijnse kapel in de Vaticaanse Musea zijn natuurlijk gratis! Het zou onzin zijn als je daar ineens extra geld voor moet gaan betalen. En wat enorm zonde dat je niet eventjes hebt gewacht (ondanks je vermoeidheid). De sixtijnse kapel is hemels!!!quote:Op maandag 21 mei 2007 17:41 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Ah, dat verklaart het dan inderdaad.
De musea in Vaticaanstad waren inderdaad niet gratis, maar we waren toen toch al behoorlijk museum-moe. Helemaal toen de rij voor de Sixtijnse kapel wel erg lang was (op zich wel gratis geloof ik).
Blijft staan voor de volgende keer.![]()
Door het Vaticaanse Musea heensjeesen vind ik een prima tijdsbesteding. Vraag bij de kassa in ieder geval hoe lang je wel niet in het museum kunt blijven. 5 uur kan best wel mogelijk zijn hoor!quote:Op maandag 21 mei 2007 23:08 schreef soares het volgende:
ik ga 5 tot 12 juni weer lekker slentere in rome... deze keer gaan we wel een audio tour doen door het vaticaan museum... vorige keer eigenlijk gewoon doorheen gesjeesd...
heeft iemand nog ideetje voor florence... we gaan een dagtrip doen...?
De Sixtijnse kapel is wel gratis, maar dat geldt niet voor (alle) musea in het Vaticaan.quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:38 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
[..]
De Sixtijnse kapel in de Vaticaanse Musea zijn natuurlijk gratis! Het zou onzin zijn als je daar ineens extra geld voor moet gaan betalen. En wat enorm zonde dat je niet eventjes hebt gewacht (ondanks je vermoeidheid). De sixtijnse kapel is hemels!!!
De Sixtijnse Kapel is echt zwaar overratedquote:Op woensdag 23 mei 2007 16:38 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
De sixtijnse kapel is hemels!!!
Ja, maar daarbij moet je er natuurlijk wel op letten dat je een kaartje hebt voor het goede vak... Voor je het weet sta je in de curva delle merdequote:
Nu ben ik toch wel benieuwd waarom je dat vindt...quote:Op vrijdag 25 mei 2007 18:14 schreef imago het volgende:
[..]
De Sixtijnse Kapel is echt zwaar overrated
Ik vind het enorm knap gemaakt, daarvoor heb ik welzeker bewondering. Maar ik vind het niet móói, en de manier waarop je er in drommen doorheen wordt geleid spreekt me natuurlijk ook niet aan. De laatste keer dat ik in de Vaticaanse Musea was ben ik er met een noodvaart doorheen gebanjerd, heb niet eens omhoog gekeken, en dat geldt ook voor de meeste van mijn collega'squote:Op zondag 27 mei 2007 01:42 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Nu ben ik toch wel benieuwd waarom je dat vindt...
Volgens mij rijden er ook bussen van Ciampino.quote:Op woensdag 30 mei 2007 00:05 schreef DahaKa het volgende:
- is het gemakkelijk om van het vliegveld af te komen (ciampino)? We hebben gezien dat we worden opgehaald met een pick up service van het B&B indien je vooraf dat heb aangegeven, wat we gedaan hebben maar stel als?
- Overal.quote:- in welk gedeelte van rome kan ik oplichterijvrij goed eten?
- kan ik zo'n citytour met een bus gewoon op het vvv kantoor halen ?
- is vervoer per metro per se aan te raden?
Ik heb de indruk dat het met zakkenrollers wel meevalt, zeker in vergelijking met steden als Amsterdam en Barcelona. Maar natuurlijk is het wel verstandig om goed op je spullen te passen.quote:Ik ben aan de ene kant wel nerveus ivm zakkenrollers, oplichterij e.d. maar aan de andere kant hebk er superveel zin in om te zien wat rome voor mij te bieden heeft
Je bedoelt zo'n sightseeing bus? Die hebben speciale haltes op Termini. Daar kun je een kaartje kopen. Hebben wij vorig jaar ook gedaan om gewoon een keer een rondje langs alle bezienswaardigheden te maken.quote:Op woensdag 30 mei 2007 00:05 schreef DahaKa het volgende:
- ja, met de bus voor een euro naar de metro en dan de metro naar het centrum voor ook iets van een euro. Als je met een groep bent is het natuurlijk wel makkelijk om gebruik te maken van een shuttlebus van het hotel, dan ben je meteen op de plek waar je moet zijn en scheelt een hoop tijd en zoekwerk.quote:Op woensdag 30 mei 2007 00:05 schreef DahaKa het volgende:
- is het gemakkelijk om van het vliegveld af te komen (ciampino)? We hebben gezien dat we worden opgehaald met een pick up service van het B&B indien je vooraf dat heb aangegeven, wat we gedaan hebben maar stel als?
- in welk gedeelte van rome kan ik oplichterijvrij goed eten?
- is vervoer per metro per se aan te raden?
Je kunt altijd goed eten in Trastevere! En het is meestal goedkoop. Houd rekening met het feit dat je misschien in de rij moet staan en dat alles in het Italiaans staat, neem dus een pocket eetwoordenboekje mee.quote:Op woensdag 30 mei 2007 00:05 schreef DahaKa het volgende:
- in welk gedeelte van rome kan ik oplichterijvrij goed eten?
Ik zou niet weten waar ze die gekocht hebbenquote:Op woensdag 27 juni 2007 11:27 schreef stevengerrard het volgende:
Vrijdag is het zover en vertrekken we voor 14 dgn richting Rome ( camping 30 km vanaf Rome maar dat nemen we voor lief)
Iemand nog tips waar we zeker naar toe moeten en/of aan moeten denken
@ Chicolate, waar kan je zo'n ov-pas kopen? En is het voor iedereen te koop of moet je student zijn??
Ik wil hierbij bevestigen dat dit een echt uitstekende hostel is, een van de beste waar ik ooit heb gezeten. Een mooie lounge ruimte, schoon, gigantische kamers met niet al teveel mensen, sfeer is ook goedquote:Op zondag 10 juni 2007 13:42 schreef Chicolate het volgende:
Ik ben vorig jaar maart met school 10 dagen naar Rome geweest. Geweldige stad. We hebben bijna alles gezien, zeker de grote dingen, het programma zat enorm vol.
We zaten in een hostel vlak bij Termini, Allessandro Downtown Hostel. (www.hostelsalessandro.com) Is heel mooi schoon, de douches en toiletten deel je (of je moet een kamer met eigen douche en toilet vragen), maar zijn wel heel mooi schoon. In Maart zit daar geen kip.
Ga dan dus beslist een keer naar Tivoli ( http://www.villadestetivoli.info/ )quote:Op woensdag 27 juni 2007 12:11 schreef stevengerrard het volgende:
We gaan uiteraard na de bekende dingen als Colloseum, Vaticaanstad, Sint Pieter maar uiteraard ook gewoon relaxen in de omgeving van Rome. Het is niet voor niks vakantie!!
Daar ben ik helaas niet geweest. Ik kijk net op Google en zie dat het geweldig mooi is. Misschien nog wel mooier dan Ostia (wat ook echt een aanrader is, daar zie je tenminste het echte oude Rome, en niet de commerciele zooi met hekjes. Je mag gewoon overal op en in klimmen, en zelfs de oude riolen in, als je de ingang tenminste kan vindenquote:Op woensdag 27 juni 2007 12:24 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Ga dan dus beslist een keer naar Tivoli ( http://www.villadestetivoli.info/ )
En je zal Olympico niet inkunnen, maar het oude Olympische stadion ernaast moet je als voetbal/sport fan ook gezien hebben
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |