Sorry maar ga alsjeblieft in op de vraag met het zoeken naar turbines ipv het plan af te kraken. Ik zit nu in de "zoek turbines" fase en ga na nieuwjaar in die verzameling kijken naar "is er een te koop die handig is".quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 11:19 schreef errorken het volgende:
Zo rendabel zal het niet zijn, waarom rijden diesel treinen met ontploffingsmotoren en geen turbines ?
aanschafkosten, onderhoudskosten, uniformering(alles hetzelfde) geen gewichtsprobleem, aantal jaar geleden nog geen betrouwbaar turbinesysyteem.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 11:19 schreef errorken het volgende:
Zo rendabel zal het niet zijn, waarom rijden diesel treinen met ontploffingsmotoren en geen turbines ?
ercmarket.com heeft er een paar (onderaan: "turbines"), voor modelbouw heli's & vliegersquote:Op dinsdag 22 augustus 2006 11:39 schreef TR08 het volgende:
@errorken: Weet jij waar hobby turbines te koop zijn?
Ja,.... In hetzelfde lab als jij....quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 12:34 schreef TR08 het volgende:
@Geelhoed: Werk je toevallig op de TU Delft? Ik ga die kerel eens zien te benaderen trouwens
Details detailsquote:Op dinsdag 22 augustus 2006 13:12 schreef TR08 het volgende:
Evt kan ik 2 van die dingen nemen en/of nog een extra stage erachter monteren om extra vermogen uit de uitlaat gassen te halen. Daar zijn wat mooie truukjes voor
Die jetcat dingen hebben trouwens onderhouds intervallen van 25 uur
www.jetcatusa.com
He je zit ook nog op mijn pc te rekenen ook!quote:
Kleinere motoren (rc-spul enzo) hebben al niet zo'n hoog rendement. Of het gewoon op de as is aangedreven of door stuwing.quote:Op zondag 10 september 2006 10:20 schreef TR08 het volgende:
RC turbines halen een rendement van ehm ja....weinig. Die zijn vooral gebouwd om voortstuwing te geven en niet voor asvermogen.
Dan valt de stirling waarschijnlijk af, maar je zou het kunnen proberen.quote:Op maandag 11 september 2006 10:21 schreef TR08 het volgende:
Voor hybride is een hoogtoerige motor (weet niet of stirling dat is) op zich best handig. Als hij maar genoeg vermogen bij een goed rendement en beperkt gewicht levert
Ik weet ook niet zoveel van Stirling-motoren af.quote:Op dinsdag 12 september 2006 02:42 schreef Blackheart het volgende:
Een moderne stirling met Helium als werkmedium kan best hoogtoerig zijn.
Maar als generatormotor voor een Hybride wagen is ie prima geschikt volgens mij.
In deze toepassing is het vaste toerental een pluspunt, evenals de mogelijkheid de warmte van elke bron dan ook vandaan te halen.
Wil je op zware stookolie rijden, geen probleem. Waterstofgas, daar gaan we. Biogas, al dan niet zelf geproduceerd na een nachtje chili con carne...
Al is het voor het idee, iemands verbrande kontadem inademen.quote:
Lees de draad voor je blaat...quote:Op maandag 11 september 2006 08:10 schreef geelhoed het volgende:
Hahahaha Stirling? Ja daar zit ruim voldoende koppel in voor een auto!![]()
Weet je een voorbeeld van zo'n ding dat geschikt is en ik off the shelf zou kunnen kopen?quote:Op dinsdag 12 september 2006 02:42 schreef Blackheart het volgende:
Een moderne stirling met Helium als werkmedium kan best hoogtoerig zijn.
Maar als generatormotor voor een Hybride wagen is ie prima geschikt volgens mij.
In deze toepassing is het vaste toerental een pluspunt, evenals de mogelijkheid de warmte van elke bron dan ook vandaan te halen.
Wil je op zware stookolie rijden, geen probleem. Waterstofgas, daar gaan we. Biogas, al dan niet zelf geproduceerd na een nachtje chili con carne...
Een extra stage erachter monteren? Het enige wat ik me daarbij voor kan stellen is nog een free-turbine idee dr achter.. maar dan zit je dus sowieso al met 2 of meer assen die je aan je dynamo wilt gaan koppelen (met verschillende toerentallen) Het modificeren van een turbine zelf is eigenlijk gewoon onmogelijk, het frezen van schoepen is ongelovelijk kostbaar en dan komen daar ook nog eens de kosten van het balanceren bij.. dan is het sowieso al te hopen dat je veel gegevens over je turbine hebt, anders kan een kleine rekenfout eerder je askracht verlagen dan verhogen..quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 13:12 schreef TR08 het volgende:
Evt kan ik 2 van die dingen nemen en/of nog een extra stage erachter monteren om extra vermogen uit de uitlaat gassen te halen. Daar zijn wat mooie truukjes voor
Die jetcat dingen hebben trouwens onderhouds intervallen van 25 uur
www.jetcatusa.com
ja, maar dan moet die techniek wel beschikbaar zijn, en dat is ie tot op heden niet.quote:Op woensdag 22 november 2006 08:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Leuk topic.
Lijkt me een leuk experiment.
Maar als het om rendament gaat lijkt me een gasturbinen idd wat lastig. Er wordt aan dieselmotoren gewerkt met homogene ontbranding, en die zijn vaak alleen maar optimaal bij bepaalde toerengetal. Doe lijken me erg geschik voor een hybride aandrijving.
(Bij deze dieselmotoren wordt het brandstof/luchtmengsel gemengt voor dat het de cilinder in gaat, en de ontbranding is dan homogeen en gelijkmatig, ipv rond het injectiepunt. Hierdoor wordt de verbranding optimaler en kan je met minder brandstof uit, en er ontstaan geen stikstofoxiden.)
Groot vliegwiel is idd hogere kinetische energie, dus ook bruikbaar voor vaste toerentallen.quote:Op woensdag 22 november 2006 08:43 schreef TR08 het volgende:
Die truuk werkt zeker vooral bij diesels met een enorm zwaar vliegwiel? Omdat je vast voor het BDP al ontbranding krijgt.
Zoals ik al zei, er wordt aan gewerkt. De "diesel" is nog zeker niet uitontwikkeldquote:Op woensdag 22 november 2006 09:26 schreef vlad het volgende:
[..]
ja, maar dan moet die techniek wel beschikbaar zijn, en dat is ie tot op heden niet.Tot zover ik weet is er voor een HCCI dieselmotor speciale brandstof nodig, omdat het cetaangetal van "normale diesel" te laag zou zijn (motor op gewone diesel loopt te ruw met teveel herrie). Dus de kans dat deze techniek op korte termijn toegepast gaat worden acht ik heel klein, en daarvoor geen relevante optie voor dit project.
Hoe bedoel je? Het idee is nu juist de homogene zelfontbranding van de brandstof, de ottomotor is dat niet.quote:Al is het wel zeer interessante techniekZeker icm benzinemotoren
de HCCI beperkt zich zeker niet alleen tot de diesel motor. Ze (lees "GM en Bosch") zijn ook bezig om het HCCI principe toe te passen op benzinemotoren.quote:Op woensdag 22 november 2006 10:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, er wordt aan gewerkt. De "diesel" is nog zeker niet uitontwikkeld
[..]
Hoe bedoel je? Het idee is nu juist de homogene zelfontbranding van de brandstof, de ottomotor is dat niet.
Dat snap ik.. maar dan moet je er dus 1 vinden die al gemaakt is voor het 'free turbine' principe (een hoop 'trust' maar alle as kracht gaat in de compressor zitten.) En natuurlijk kan je er dan intercoolers (als je er 1 hebt met high pressure en low pressure compressor)recuperator's en re-heaters (extra verbrandingskamer tussen de trappen van je turbine in) etc 'aan gaan hangen' maar feitelijk is het zelf aanpassen van een turbine onbegonnen werk, dat was alles wat ik aan wou geven, je zult er dus 1 moeten vinden die al geschikt over dit soort 'gadgets' maar ik betwijfel of die bestaan op het formaat dat je zoekt.. (en volgens mij is het rendement dan nog steeds geen 40%.. al kan ik daar geen exacte (en vooral recente) gegevens over vinden)quote:Op woensdag 22 november 2006 07:56 schreef TR08 het volgende:
Het idee van zo'n vrije extra turbine is JUIST dat je alleen de laatste aan je last (in mijn geval dynamo) koppelt. De compressor en de turbine zijn dan redelijk perfect op elkaar afgestemd en de freepower stage (dat losse ding) laat je draaien op een toerental dat je zelf het beste uit komt.
Daarbij zijn gasturbines met recuperator best efficient. De hitte van de uitlaat gassen wordt dan terug gevoerd naar de lucht die uit de compressor komt. dan hoeft er nog maar een klein beetje gas bij om de boel weer heet te krijgen.
Maar ik denk ergens ook wel dat dit niet echt haalbaar wordt allemaal, toch blijft het leuk om er over te brainstormen
Ik ga vanaf nieuwjaar trouwens werken bij een bedrijfje waarvan de directeur professor in de gasturbines is op de TU Delft, misschien dat dat e.e.a toch iets haalbaarder maakt
Een Dieselmotor is een motorprincipe van zelfontbrandende brandstof door compressie, benzine is een brandstof, benzinemotoren is een "foute" naam voor de ottomotor.quote:Op woensdag 22 november 2006 10:48 schreef vlad het volgende:
[..]
de HCCI beperkt zich zeker niet alleen tot de diesel motor. Ze (lees "GM en Bosch") zijn ook bezig om het HCCI principe toe te passen op benzinemotoren.
Jij hebt het hier over een axial flow turbine (denk ik), ik zou meer gaan voor een radial flow turbine met enkele compressor stage en enkele turbine stage, met daarachter evt een freepower stage of hoe dat ook heet.quote:Op woensdag 22 november 2006 17:17 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Dat snap ik.. maar dan moet je er dus 1 vinden die al gemaakt is voor het 'free turbine' principe (een hoop 'trust' maar alle as kracht gaat in de compressor zitten.) En natuurlijk kan je er dan intercoolers (als je er 1 hebt met high pressure en low pressure compressor)recuperator's en re-heaters (extra verbrandingskamer tussen de trappen van je turbine in) etc 'aan gaan hangen' maar feitelijk is het zelf aanpassen van een turbine onbegonnen werk, dat was alles wat ik aan wou geven, je zult er dus 1 moeten vinden die al geschikt over dit soort 'gadgets' maar ik betwijfel of die bestaan op het formaat dat je zoekt.. (en volgens mij is het rendement dan nog steeds geen 40%.. al kan ik daar geen exacte (en vooral recente) gegevens over vinden)
Turbines zijn inderdaad behoorlijk geilquote:Brainstormen mag altijd, turbines zijn toch een soort porno voor techneuten hehe.. de power to weight ratio is (met dezelfde duurzaamheid) ongeevenaard, maar de efficientcy is gewoon niet al te best (zeker niet voor mobiele toepassingen) ook erg onderhouds gevoelig en vooral duur (zijn er uberhaupt turbine aangedreven autos die niet puur voor de snelheid gebouwt zijn?)
In Goor (vlakbij Almelo). Maar dat bedrijf doet geen revisie, zij hebben een hele installatie (waar onder andere een turbine in zit) waarmee restwarmte omgezet wordt in stroom. Die units verkopen en verhuren ze. Ze zijn nu echt aan het opstarten, hopelijk begint er over een jaar of zo serieuzere productie gedraaid te worden.quote:Mag ik vragen waar dat bedrijf gevestigt is (plaats) ik loop op het moment stage bij een bedrijf dat stoom en gas turbines onderhoud/reviseert
klopt, maar bij gebruik van de term "benzinemotor" snapt iedereen hier wat er bedoeld wordt, bij "ottomotor" zijn er genoeg die afhakenquote:Op donderdag 23 november 2006 08:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een Dieselmotor is een motorprincipe van zelfontbrandende brandstof door compressie, benzine is een brandstof, benzinemotoren is een "foute" naam voor de ottomotor.
Je kan geen ottomotor maken met homogene ontbranding, hij heeft namelijk een vlampunt en een bougie.quote:Op donderdag 23 november 2006 09:34 schreef vlad het volgende:
[..]
klopt, maar bij gebruik van de term "benzinemotor" snapt iedereen hier wat er bedoeld wordt, bij "ottomotor" zijn er genoeg die afhaken
nee, dan is het een HCCI motor met benzine. Het HCCI pricipe wordt (in testfase) ook toegepast op een bestaande benzine/otto motor.quote:Op donderdag 23 november 2006 09:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan geen ottomotor maken met homogene ontbranding, hij heeft namelijk een vlampunt en een bougie.
Je kan wel een homogeen ontbrandende motor maken met benzine, maar dat is dan een Dieselmotor.
dat geldt ook voor de verbrandingsmotorquote:Op donderdag 23 november 2006 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Het voordeel van een hybride aandrijving met een turbine is natuurlijk wel dat de turbine altijd op zijn optimale toerental draaien kan, de verbranding is dan optimaal.
(bijna) elke hybride maakt al gebruik van (super)condensatoren, om de levensduur van de accu's te bevorderen (accu's worden niet te snel op en ontladen). Hier wordt o.a. de remenergie in opgeslagen.quote:Nu nog een lichte opslag voor stroom en je kan een hele lichte hybride bouwen.
Zouden condensatoren wat zijn? BMW werk daaraan afaik
Condensatoren zijn vooral handig voor "peak shaving" naast een accu. Dus je neemt van een accu die de auto een poosje kan laten rijden en de pieken van remmen en optrekken vang je op met de condensatoren.quote:Op donderdag 23 november 2006 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Het voordeel van een hybride aandrijving met een turbine is natuurlijk wel dat de turbine altijd op zijn optimale toerental draaien kan, de verbranding is dan optimaal.
Nu nog een lichte opslag voor stroom en je kan een hele lichte hybride bouwen.
Zouden condensatoren wat zijn? BMW werk daaraan afaik
Een optimale verbranding kent natuurlijk binnen de verbrandingskamer geen (grote) temperatuursverschillen, en daar zit het probleem in de klassieke verbrandingsmotoren zoals de otto en dieselmotor met inspuiting, De vlamgrens zit dan of rond de inspuitpunten ´(dieselinjectie) of rond de vonk van de bougie (Otto) en de vlam (ontbranding) verplaatst zich van daar in de rest van de kamer.quote:Op donderdag 23 november 2006 09:56 schreef TR08 het volgende:
Het rendement van de turbines hangt voor zover ik weet trouwens vooral af van het schoepenrendement. Dat varieert nogal met de drukval en de doorstroom. Schoon en volledig verbranden lukt meestal toch wel omdat de verbrandingskamer vrij groot is.
stork dusquote:Op donderdag 23 november 2006 08:20 schreef TR08 het volgende:
Ik zie trouwens dat je in Almere woont. Bouwt dat bedrijf waar je zit ook de schoepenwieltjes voor auto turbo's? Of zit je bij Stork.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |