abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:46:53 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41055091
Als parallel op mijn Kleine dieselmotoren topic: Een kleine gasturbines topic. Zoals sommigen van jullie weten speel ik met de gedachte om een eigen auto te gaan ontwerpen en bouwen en dat ding gaat mogelijk hybride rijden.

Voor de stroomvoorziening zou een zuigermotor de meest makkelijke optie zijn, maar een turbine zou mogelijk ook kunnen. Een turbine heeft als voordeel dat deze normaliter lichter is per kW, een hoger rendement heeft (mits goed gebruikt) en hoogtoeriger is. Door de hoge toeren is het ook makkelijker om er een hoogtoerige dynamo aan te koppelen, die ook weer veel lichter is.

Nu heb ik voor modelbouw wel een en ander aan straalmotoren gevonden, maar die hadden vaak geen uitgaande as.
Wat ik zoek is het volgende:
-Turbine met uitgaande as
-Minimaal vermogen 10-15kW
-Rendement minstens plm 40%
-Lichter dan 60kg (anders kan ik beter een zuigermotor nemen)
-Betaalbaar (max prijs plm 6k Euri, mag evt tweedehands)
-Te stoken met makkelijk verkrijgbare brandstof (benzine, diesel, aardgas, LPG, bio-ethanol, etc)

-Eventueel is het niet erg als er lichte aanpassingen moeten gedaan om de brandstofsoort aan te passen. Er zijn turbines die op verpoederde steenkool lopen, dus de brandstof is an sich niet zo kritisch. Turbines die op kerosine lopen doen het waarschijnlijk ook zonder veel problemen op diesel voor zover ik weet.

-Als de motor duurder is dan genoemd maar de verwachte brandstof/onderhoud besparing hier tegenop weegt mag het ietsje meer zijn.

Edit: De genoemde brandstof soorten zijn suggesties, ga aub vooral in op de turbines en vermeld -als je er eentje weet- op wat voor brandstof die loopt. Of het verkrijgbaar is zien we wel. Dank

Edit 2: De turbine komt NIET via een versnellingsbak aan de wielen te hangen. De turbine gaat stroom maken, dus er komt een dynamo aan te hangen. De dynamo komt ofwel direct op de as, of met een vaste reductie.

Edit 3: Waarom ik zoek naar een turbine: In een topic van mij op tweakers werd de aandacht gevestigd op de EV1 die 1 op 50 zou lopen met hulp van een turbine. Blijkbaar is het dus technologisch mogelijk om zuinig te rijden met turbine, de vraag voor mij is alleen of het ook gaat lukken met een off-the-shelf turbine. Hiervoor zoek ik dus turbines die voldoen aan wat ik in de openingspost beschrijf.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1154380/

[ Bericht 7% gewijzigd door TR08 op 22-08-2006 11:25:28 ]
pi_41055268
maar zover ik weet is bio ethanol toch niet echt algemeen verkrijgbaar, in brazilie rijden een heleboel auto's op ethanol, heb er wel eens aan gedacht om een keer een projectje te starten en het spul te testen maar ik kan het nergens kopen voor een normale prijs enige ideeen waar het spul verkrijgbaar is
The best way to life is to life your live
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:58:51 #3
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41055358
Nope, maar het gaat me ook vooral om de turbines en niet zozeer om de brandstof. Hoewel ik er zelf geen ervaring in heb heb ik wel hier en daar gelezen en gehoord dat het aanpassen van de brandstofsoort voor een turbine op zich goed te doen is.
pi_41055642
Hobby turbine motortjes kosten al makkelijk 1500 euro (en dan spreken we over 10 op 10cm) ik denk dat je zo'n grotere turbine nooit voor 6k hebt. Denk verder ook na bij de versnellingsbak die je gaat nodig hebben, zo'n turbine loopt nominaal op 50.000 rpm ofzoiets, kan je niet zomaar een standaard 5 bak aanhangen.

Turbines zijn een van de eenvoudigste verbrandings motoren maar door de enorme hitte die ze ontwikkelen (en de rotatie snelheid van de onderdelen) hebben ze wel veel onderhoud nodig.

Heb je ook al eens nagedacht over het verbruik ? Een turbine heeft zijn maximale rendement maar op een bepaald toerental. Zoals je wel weet rijd je met een auto niet altijd tegen 120km/h. Je turbine zal dus veel in minder rendablee gebied opereren en dus meer verbruiken. Misschien zijn er wel systemen die de turbine op een vaste snelheid laten draaien en dmv reductie toch een lager eindtoerental kunnen bereiken, maar dan verspil je alsnog brandstof en dat system zal erg $$$ zijn.

Kort samengevat: een turbine is verre van optimaal voor een wagen (voor doorsnee gebruik dan)
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:15:54 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41055756
Het idee is om stroom op te wekken met de turbine en voor de vraag die ik hier stel neem ik even aan dat het gaat lukken om hem continue optimaal te belasten. Er komt dus geen getrapte versnellingsbak aan maar een dynamo die ofwel vast op de as zit, of met een enkele vaste reductie. Van "doorsnee gebruik" is dus geen sprake
Of dat uiteindelijk lukt is een grote vraag die in maart beantwoord gaat worden
Tot die tijd hoop ik hier met wat hulp van jullie een kleine verzameling turbines te vinden die technisch voldoen, mede als hulp bij het beantwoorden van die vraag.
pi_41055867
Zo rendabel zal het niet zijn, waarom rijden diesel treinen met ontploffingsmotoren en geen turbines ?
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:23:59 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41055973
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 11:19 schreef errorken het volgende:
Zo rendabel zal het niet zijn, waarom rijden diesel treinen met ontploffingsmotoren en geen turbines ?
Sorry maar ga alsjeblieft in op de vraag met het zoeken naar turbines ipv het plan af te kraken. Ik zit nu in de "zoek turbines" fase en ga na nieuwjaar in die verzameling kijken naar "is er een te koop die handig is".

Waarom ik zoek naar een turbine: In een topic van mij op tweakers werd de aandacht gevestigd op de EV1 die 1 op 50 zou lopen met hulp van een turbine. Blijkbaar is het dus technologisch mogelijk om zuinig te rijden met turbine, de vraag voor mij is alleen of het ook gaat lukken met een off-the-shelf turbine. Hiervoor zoek ik dus turbines die voldoen aan wat ik in de openingspost beschrijf.
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:28:02 #8
89434 pinguin.tk
hoal de karbonades warm
pi_41056092
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 11:19 schreef errorken het volgende:
Zo rendabel zal het niet zijn, waarom rijden diesel treinen met ontploffingsmotoren en geen turbines ?
aanschafkosten, onderhoudskosten, uniformering(alles hetzelfde) geen gewichtsprobleem, aantal jaar geleden nog geen betrouwbaar turbinesysyteem.
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:39:50 #9
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41056389
@errorken: Weet jij waar hobby turbines te koop zijn?
pi_41057084
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
pi_41057619
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 11:39 schreef TR08 het volgende:
@errorken: Weet jij waar hobby turbines te koop zijn?
ercmarket.com heeft er een paar (onderaan: "turbines"), voor modelbouw heli's & vliegers
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:34:14 #12
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41058067
@Geelhoed: Werk je toevallig op de TU Delft? Ik ga die kerel eens zien te benaderen trouwens
pi_41058287
M'n signature, wat doe je :{
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:43:49 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41058386
Die turbine weegt eerder 600kg dan 60 vrees ik

En hij maakt geen stroom. Maar gaaf is ie zeker
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 13:05:23 #16
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41059076
Aardig ding, wel 160shp (zal wel 160pk op de as zijn), dus 10x te sterk. Geeft wel een mooie schatting van hoe groot een 15kW turbine wordt, die zal ongeveer in een schoenendoosje gaan passen en 10kg max wegen
pi_41059172
http://www.rcturbine.com/html/turbines.html

deze zijn weer veel te klein

rond de 1 tot 2 kg
M'n signature, wat doe je :{
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 13:12:00 #18
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41059291
Evt kan ik 2 van die dingen nemen en/of nog een extra stage erachter monteren om extra vermogen uit de uitlaat gassen te halen. Daar zijn wat mooie truukjes voor

Die jetcat dingen hebben trouwens onderhouds intervallen van 25 uur
www.jetcatusa.com
pi_41060857
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 12:34 schreef TR08 het volgende:
@Geelhoed: Werk je toevallig op de TU Delft? Ik ga die kerel eens zien te benaderen trouwens
Ja,.... In hetzelfde lab als jij....
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
pi_41061929
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 13:12 schreef TR08 het volgende:
Evt kan ik 2 van die dingen nemen en/of nog een extra stage erachter monteren om extra vermogen uit de uitlaat gassen te halen. Daar zijn wat mooie truukjes voor

Die jetcat dingen hebben trouwens onderhouds intervallen van 25 uur
www.jetcatusa.com
Details details
M'n signature, wat doe je :{
pi_41064280
quote:
[b]Op dinsdag 22 augustus 2006 14:04
Ja,.... In hetzelfde lab als jij....
He je zit ook nog op mijn pc te rekenen ook!
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 17:05:58 #22
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41066179
Haha ja Van het weekend is het klaar hoop ik
Binnenkort ga ik testen met een nieuw grid, die is in een paar dagen minder klaar.

Geelhoed en een zeeuws artikel kon er maar 1tje zijn he
pi_41072135
http://www.ronpatrickstuff.com/

haha die kerel is gekker dan gek
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:47:49 #24
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41072869
Een scooter met turbines ook
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 21:46:38 #25
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41075056
Als je googlet op "small gas turbines" krijg je trouwens veel interessante resultaten. Er worden heel veel micro turbines gemaakt van gerecyclede auto turbo's, waaronder ook turbines die gebruikt worden om vermogen te leveren
Echt koel om te zien, met name dat heel veel dingen met hobby werk gewoon netjes draaiend te krijgen zijn
Die auto turbo's zijn op zich wel leuk en waarschijnlijk ook een stuk onderhouds armer dan die modelbouw dingen waar je elke 25 uur bij moet.
  donderdag 7 september 2006 @ 07:26:10 #26
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41573916
Binnenkort heb ik een afspraak met een prof op mijn faculteit die veel bezig is met (micro) turbines. Hij vond het leuk dat ik erover wilde praten, dus er zijn waarschijnlijk/hopelijk toch mogelijkheden om zoiets handig te implementeren in een auto.

Mocht iemand voor volgende week vrijdag nog tips/artikelen hebben dan hou ik me aanbevolen, ik breng na die meeting zsm verslag uit.
pi_41667286
Effe gekeken naar de RC turbines.

Nadelen, zonder de intensive onderhoudsbeurten mee te tellen.

35-125K rpm. Stel dat je er ergens tussenin gaat zitten voor het optimate toerental. Dan zit je op 80K rpm . dan heb je een dubbeltraps reductie nodig, die als je planetair gaat, een efficiencie haalt van 95%.

Prijskaartje +/- ¤3500 per stuk.

Maar ze zijn wel lekker licht.

Verbruik, 360 ml/min. Toch lekker 21.6L / uur
Love, nothing more than sugarcoated hate
  zondag 10 september 2006 @ 10:20:19 #28
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41668271
RC turbines halen een rendement van ehm ja....weinig. Die zijn vooral gebouwd om voortstuwing te geven en niet voor asvermogen.
pi_41670983
quote:
Op zondag 10 september 2006 10:20 schreef TR08 het volgende:
RC turbines halen een rendement van ehm ja....weinig. Die zijn vooral gebouwd om voortstuwing te geven en niet voor asvermogen.
Kleinere motoren (rc-spul enzo) hebben al niet zo'n hoog rendement. Of het gewoon op de as is aangedreven of door stuwing.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_41697121
Ridocar, het hangt er van af welke motoren in welke tak van het RC gebeuren gebruikt worden.

Mijn Malankaia Baba Jaga heeft een 75W 18 gram lichte 3faze motor, die tot 94% efficient is. maar da's ook de meest gegeerde motor in onze afdeling- antweights, 150 gram lichte Robot Wars machines-

Deze motoren kan je ook vinden in pico helicoptertjes enzo. Overal waar laag gewicht noodzakelijk is.

Maar kleine gasturbines zijn volgens mij niet de optie om efficient een generator in een hybride aan te drijven.

Ik blijf erbij, een Stirling motor heeft volgens mij de meeste kansen, in een hybride wagen. http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_engine

Wat helemaal grappig is, En van het nadeel van een stirling motor een voordeel zou maken, is het feit dat ie niet gemakkelijk van poweroutput veranderd.
Je rijd naar huis, sluit de aardgas aan, steekt de stekker in, en laat de wagen je electriciteit leveren.
Op zijn minst handig om de basisbehoeften van een moderne woning te leveren.
Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_41697910
Hahahaha Stirling? Ja daar zit ruim voldoende koppel in voor een auto!
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
  maandag 11 september 2006 @ 10:21:29 #32
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41699563
Voor hybride is een hoogtoerige motor (weet niet of stirling dat is) op zich best handig. Als hij maar genoeg vermogen bij een goed rendement en beperkt gewicht levert
pi_41700400
quote:
Op maandag 11 september 2006 10:21 schreef TR08 het volgende:
Voor hybride is een hoogtoerige motor (weet niet of stirling dat is) op zich best handig. Als hij maar genoeg vermogen bij een goed rendement en beperkt gewicht levert
Dan valt de stirling waarschijnlijk af, maar je zou het kunnen proberen.
Zo'n motor is niet hoogtoerig, en gewicht/koppel-verhouding is ook niet zo best.
Ze hebben wel een hoog rendement, echter bij een vast toerental.
Je zou misschien een generator aan kunnen sluiten en de aandrijving via een elektromotor doen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_41700499
zonder even het topic te lezen... je kan van een turbo (die op zuiger motoren zitten) ook een turbine motor maken door de turbine kamer met de compressor kamer te verbinen.
http://www.asciimation.co.nz/turbine/
If things don't go right, turn left!
pi_41727443
Een moderne stirling met Helium als werkmedium kan best hoogtoerig zijn.
Maar als generatormotor voor een Hybride wagen is ie prima geschikt volgens mij.
In deze toepassing is het vaste toerental een pluspunt, evenals de mogelijkheid de warmte van elke bron dan ook vandaan te halen.
Wil je op zware stookolie rijden, geen probleem. Waterstofgas, daar gaan we. Biogas, al dan niet zelf geproduceerd na een nachtje chili con carne...
Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_41731997
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 02:42 schreef Blackheart het volgende:
Een moderne stirling met Helium als werkmedium kan best hoogtoerig zijn.
Maar als generatormotor voor een Hybride wagen is ie prima geschikt volgens mij.
In deze toepassing is het vaste toerental een pluspunt, evenals de mogelijkheid de warmte van elke bron dan ook vandaan te halen.
Wil je op zware stookolie rijden, geen probleem. Waterstofgas, daar gaan we. Biogas, al dan niet zelf geproduceerd na een nachtje chili con carne...
Ik weet ook niet zoveel van Stirling-motoren af.
Hoeveel toeren draait zo'n helium-stirling? En hoeveel koppel geeft zoiets?
Ik kon niks vinden op google, vandaar.
Ik dacht dat een gewone stirling maximaal 2000 rpm kon halen ofzo.

Over de chili con carne gestookte machine, daar zou ik niet achter willen rijden...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  dinsdag 12 september 2006 @ 11:40:25 #37
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41732065
Verbrande scheten ruik je niet
pi_41732105
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 11:40 schreef TR08 het volgende:
Verbrande scheten ruik je niet
Al is het voor het idee, iemands verbrande kontadem inademen.
Als het goed is ruik je er idd niks van.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_41815973
quote:
Op maandag 11 september 2006 08:10 schreef geelhoed het volgende:
Hahahaha Stirling? Ja daar zit ruim voldoende koppel in voor een auto!
Lees de draad voor je blaat...
Ik steek je moeder in de fik!
  vrijdag 15 september 2006 @ 11:42:09 #40
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41830077
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 02:42 schreef Blackheart het volgende:
Een moderne stirling met Helium als werkmedium kan best hoogtoerig zijn.
Maar als generatormotor voor een Hybride wagen is ie prima geschikt volgens mij.
In deze toepassing is het vaste toerental een pluspunt, evenals de mogelijkheid de warmte van elke bron dan ook vandaan te halen.
Wil je op zware stookolie rijden, geen probleem. Waterstofgas, daar gaan we. Biogas, al dan niet zelf geproduceerd na een nachtje chili con carne...
Weet je een voorbeeld van zo'n ding dat geschikt is en ik off the shelf zou kunnen kopen?
pi_41830312
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
pi_41830416
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
  vrijdag 15 september 2006 @ 11:53:38 #43
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41830443
1000Watt per 35 kg, dat gaat hem niet worden. Voor 15kW heb je dan ruim 500kg aan de motor alleen. Die 2e is net zoiets.
pi_41832885
daarom geef ik je de link ook!
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
  vrijdag 15 september 2006 @ 14:55:04 #45
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41834918
Nou je wordt bedankt

Het gasturbines gesprek was leuk net trouwens. Commerciele turbines zijn wel duur, maar er is denk ik wel een en ander te hobbyen, qua rendement moet het goed komen en mogelijk vloeit er uit dit gesprek een baan voort

Gasturbines gaan dus zeer zeker verder onderzocht worden, helemaal als ik bij een gasturbine bedrijf werk krijg
  donderdag 21 september 2006 @ 08:41:32 #46
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42006814
Ik lees net dat Hammond uit Top Gear verongelukt is met een auto met een gasturbine, ik laat me daardoor niet van mijn plannen afbrengen mocht iemand dat denken
  dinsdag 21 november 2006 @ 16:06:39 #47
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43751203
Even een linkje erbij
Deze pagina heeft nog meer interessante links onderin.
http://www.rcdon.com/html/gr-5_turboshaft_engine_project.html
pi_43752603
zoiets? http://www.marineturbine.com/motorsports.asp

Je kan zo'n motor kopen daar de turbine uitslopen en dan in je eigen bak plakken
pi_43752635
kijk alleen ff niet naar de prijs onderaan de pagina
  dinsdag 21 november 2006 @ 16:48:45 #50
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43752717
Wat wordt eigenlijk de beoogde prijs van de uiteindelijke 'auto'?

Als ik 6k zie staan voor een motor, wordt dat niet echt een budget-apparaat...

Of wordt dat gezien als ontwikkelingskosten...?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')