abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41025989
Ik heb nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald 2 jaar lang in een automaat rond gereden. Dit gaat (naar mijn mening), veilig en vlot. Nu kan ik echter voor een bedrijf gaan werken waarbij ik moet gaan schakelen (ik denk diesel). Gisteren wel ff in een benzine schakel gereden en dat gaf niet echt een heel lekker positief gevoel.
- wegrijden: koppeling op laten komen en een beetje gas bij geven. De eerste keer schoot ie hortend en schokkend vooruit. Daarna ff naar een groot open terrein gereden en daar geprobeerd goed weg te rijden. Nu voel ik echter nog niet precies het aangrijpingspunt en wil het allemaal of heel langzaam gaan, of niet (het wegrijden dus).
- schakelen tijdens het rijden gaat in principe OK. Weet het pookje nog in de juiste versnellingen te schuiven und so weiter. Maar het remmen op de motor is voor mij weer een onwennig gevoel (je vertraagd door omlaag te schakelen, op een heel andere manier dan remmen met de rem).

Nu ga ik waarschijnlijk morgen ook nog wel ff een stukje rijden in een benzine auto met schakel, maar ik zit nu toch te twijfelen of het wel zo'n goed idee is om die baan aan te nemen.

Graag advies: Moet ik het doen, want diesel reageerd veel minder gevoelig dan benzine en is dus makkelijker mee weg te rijden. Of niet doen omdat het schakelen eerst weer helemaal moet terug komen.

Ik wil echt graag daar gaan werken, maar ik wil niet mijn mede weggebruikers in gevaar brengen, en mezelf al helemaal niet.
  maandag 21 augustus 2006 @ 12:29:30 #2
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_41026035
Gewoon gaan rijden, dan slaat ie maar een paar keer af. Als je er mee wacht leer je het nooit. En binnen een paar dagen heb je het echt wel (weer) onder de knie.

Tenzij je een vrouw bent, natuurlijk.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_41026097
Nee ik ben geen vrouw (no offence), maar diesel vs benzine wat is dan makkelijker weg rijden? (en evt. nog tips???)
pi_41026196
heb je overigens wel je rijbewijs gehaald in een auto met schakelen? of was dat ook een automaat?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_41026276
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 12:33 schreef freak1 het volgende:
heb je overigens wel je rijbewijs gehaald in een auto met schakelen? of was dat ook een automaat?
Gehaald in een auto met schakelen, heb die 2 jaar automaat gereden omdat er simpelweg niets anders voorhanden was.
  maandag 21 augustus 2006 @ 12:36:28 #6
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_41026323
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 12:30 schreef zwatel30 het volgende:
Nee ik ben geen vrouw (no offence), maar diesel vs benzine wat is dan makkelijker weg rijden? (en evt. nog tips???)
Diesel rijdt makkelijker weg dan benzine. In principe hoef je bij diesel niet eens gas bij te geven. Als je heel voorzichtig bent bij benzine ook niet, maar dat is echt centimeterwerk. Daar leer je het aangrijppunt wel van te vinden, trouwens. Belangrijkste is rustig blijven en niet bang zijn dat je het fout doet. Zolang je maar weet waar de rem zit, kan je niet zoveel gebeuren.

Ik moet ook bij elke auto even wennen aan de koppeling, verschilt nu eenmaal veel per merk/type.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_41026658
Neem anders een paar lessen bij een rijschool, leer je meteen het " nieuwe" rijden kennen
Life's not over 'till you die.
pi_41026691
Gewoon doen, als je 1 dag in die auto gereden hebt ben je weer helemaal gewend.
A mind with a heart of it's own
pi_41026839
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 12:45 schreef DrMarten het volgende:
Gewoon doen, als je 1 dag in die auto gereden hebt ben je weer helemaal gewend.
pi_41027093
Ik zie niet in waarom leren schakelen een obstakel zou moeten zijn voor een nieuwe baan. Alles is te leren. Over het algemeen rijdt een diesel makkelijker weg, maar dat is lang niet altijd zo. De diesel van mijn werk slaat sneller af dan mijn eigen benzine auto (daar kun je zelfs in zijn 3 wegrijden). Gewoon blijven oefenen, dan leer je het vanzelf.
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
  maandag 21 augustus 2006 @ 14:54:32 #11
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_41030964
Je geeft zelf al aan dat je heel graag daar wilt werken, dan moet een dagje oefenen met schakelen toch geen belemmering te zijn?

Hoezo kun je overigens geen automaat kiezen als leaseauto?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_41031587
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 14:54 schreef sanger het volgende:
Je geeft zelf al aan dat je heel graag daar wilt werken, dan moet een dagje oefenen met schakelen toch geen belemmering te zijn?

Hoezo kun je overigens geen automaat kiezen als leaseauto?
Was t maar de leaseauto . Ik ben student en het gaat om een koeriersbaantje. Ik heb dus niks te vertellen over de auto.
pi_41034897
-edit-
I think I'm a banana tree
  Moderator maandag 21 augustus 2006 @ 17:15:02 #14
9859 crew  Karina
Woman
pi_41035072
Ik ken het probleem, ik rijd nu ook al een tijdje automaat en kreeg een keer een leenauto mee, dat was dus een schakelauto. Voor elk stoplicht sloeg de motor af en reed ik daarna hortend en stotend weg. Eind van de dag ging het al beter. Kwestie van weer even wennen denk ik.

Andersom had ik trouwens hetzelfde probleem, van schakelauto (die had ik vroeger) naar automaat, was ook even wennen.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_41036395
Gewoon een kwestie van oefenen en het in het begin rustig aan doen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_41036668
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 12:30 schreef zwatel30 het volgende:
De techniek van het wegrijden met zowel benzine als diesel is hetzelfde, als jij de basishandelingen uitvoert dan rij je in beide gevallen gewoon weg.

Een diesel heeft al koppel bij lage toeren dus rij je eerder weg, bij benzine moet je wat meer gas geven. Je moet het gewoon allemaal ff aanvoelen, een 1,1liter japanner voelt ook anders aan dan een 3liter V6.
Ik ga incognito door het leven..........
  maandag 21 augustus 2006 @ 18:10:02 #17
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_41036671
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 17:15 schreef Karina het volgende:
Ik ken het probleem, ik rijd nu ook al een tijdje automaat en kreeg een keer een leenauto mee, dat was dus een schakelauto. Voor elk stoplicht sloeg de motor af en reed ik daarna hortend en stotend weg. Eind van de dag ging het al beter. Kwestie van weer even wennen denk ik.

Andersom had ik trouwens hetzelfde probleem, van schakelauto (die had ik vroeger) naar automaat, was ook even wennen.
had ik ook, afgelopen 2 weken op vakantie geweest met een automaat.
Normaal rijd ik ook alleen schakelbakken.
Was er overigens snel aan gewend.
Linkervoet op het dashboard en gaan.
Maar toen ik thuis kwam, stapte ik in m'n pa's auto, wilde 'm starten, met alleen mijn voet op de rem, en versnelling in z'n 1, maar dat ging natuurlijk niet zomaar
Was effe vergeten dat het een schakelbak was
Signature.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')