quote:
Op zondag 3 september 2006 23:24 schreef Nilasha het volgende:Pumpkin valt me nu opeens pas op dat jij verschillende soorten raskatten hebt. Nou ja, had wel eerder gezien, maar sta er nu pas bij stil.
Vaak zie je dat mensen echt voor 1of 2 rassen gaan, was je altijd al van plan meerdere soorten rassen te nemen, of is het gewoon bij toeval zo gekomen?
Ze zijn wel prachtig, die zwarte pootjes van Flynn!
![]()
Bij ons ging het vanzelf. Ernesto en Mimosa zijn HTK's met een kortharige gecyperde moeder, ik trof hen aan op de boerderij van een kennis en werd gelijk verliefd op Mimosa. Toen we haar gingen ophalen werd mijn vriend ingepakt door Ernesto. Omdat ze er wel apart uitzagen voor huiskatten ben ik me toen gaan verdiepen in kattenrassen en kleurengenetica, kwam erachter dat Mimosa uiterlijk kan doorgaan voor een Heilge Birmaan, en helaas ook dat ze waarschijnlijk ontzettend veel inteelt in hun voorouders hebben, omdat er op die boerderij steeds van dit soort kittens geboren worden waar geen raskat aan te pas komt, de genen voor langhaar en point wordt door incestueuze paringen tussen de boerderijkatten "in de familie" gehouden. Inteelt kan mooie genen verdubbelen, maar ook schadelijke genen voor ziektes, waardoor ik me echt zorgen kan maken om hun gezondheid (als Mimosa gestresst is krijgt ze ook acuut oogontsteking). Tijdens mijn leeswerk op het internet bezocht ik veel websites van Birmanencatteries, op één daarvan zag ik voor het eerst een plaatje van een Somali, dat vond ik toch wel een enorm mooie kat.
Toen we een derde kat erbij wilden, wilden we er toch wel één waarvan we wisten dat die een betere start gehad had dan Ernesto en Mimosa, qua uiterlijk vonden wij halflangharige katten (Maine Coon, Noorse boskat, Birmaan, Ragdoll, Somali) het mooist, qua karakter vonden we de beschrijving van de Abessijn en Somali het leukst. Toen las ik dat de Somali die ik voor het eerst op een foto gezien had gedekt was, ik heb gelijk die cattery gemaild voor een kitten, we zijn op bezoek geweest bij hen en hun Abessijn en Somali waren echt superlief en lekker pittig. Acht weken later werd Flynn geboren. Toen begon mijn vriend ineens over een vierde kat
![]()
Ik was inmiddels behoorlijk lekker gemaakt door het nestje Birmaantjes wat dezelfde fokker op dat moment ook had, we konden ook nog kiezen het broertje van Flynn als vierde kat erbij te nemen, maar omdat we met hem echt geen klik hadden hebben we uiteindelijk toch een Birmaantje erbij genomen, dat werd dEUS.
Qua karakter gaan we echt voor de Somali, alle Somali's die ik tot nu toe heb ontmoet (ik zit bij de rasvereniging en ga naar shows, ik heb er wel meer dan 100 gezien inmiddels) zijn heel erg mensgericht en ontzettend speels, 1 Somali lijkt ons op zich wel genoeg want ze hebben wel veel aandacht nodig. Dus we hebben thuis nog plaats voor meer rassen, want drie of vier katten vinden we wel een mooi aantal. Als ik de verhalen van andere Birmanenliefhebbers hoor is dEUS een typische Birmaan, redelijk rustig, heel lief en zorgzaam, mooi tegenwicht voor een Somali. Inmiddels ben ik zelf helemaal gevallen voor het uiterlijk van de Siberische boskat, ik ken ze nog niet heel goed, heb ze alleen op shows meegemaakt en niet bij iemand thuis, maar ze lijken me erg leuk, ze worden beschreven als redelijk rustig, aanhankelijk en speels. Maar voorlopig komt er hier echt geen kat bij, het is wel mooi zo.
quote:
Wb Odin, je bent niet de eerste die vraagt of hij Somali in zijn bloed heeft, maar voor zover weten is hij gewoon een htk-tje. Moet nog wel ergens een kittenfoto hebben, toen had hij megagrote oren en daarvan zeiden sommigen dat hij op een Somalikitten leek. Zal 'm eens opzoeken en plaatsen.
Odin leek ticked tabby op de foto, dus niet "gewoon" gestreept zoals andere rode huiskatten. Er zijn wel streepjes te zien op zijn staart en achterpoten, maar dat kan bij niet-showgeschikte Somali's ook wel eens voorkomen (Flynn heeft stiekem ook streepjes op zijn achterpoten en een halsbandje). Maar misschien zijn zijn streepjes gewoon niet te zien door de hoek van de foto ? Heeft hij weinig streepjes op zijn lijf dan is hij of een hele goede effen rode kat (rode katten laten ook wanneer ze genetisch effen/ongestreept zijn toch bijna altijd streepjes zien) óf een ticked tabby, maar dat komt echt zelden voor.
Vanwege de blauwe bank deed de foto me helemaal denken aan Flynn's rooie (Sorrel) broertje, zijn baasje heeft ook zo'n kleur bank:
Rowan (5 maanden, is toch iets kaneelkleuriger):
![]()
Odin: