abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49870125
Ik speel vanaf mn 9e, ben nu 24. Had (volgens de nodige muziek- en pianoleren) meer talent dan het gemiddelde middelbare schoolkind dat piano speelde...

... maar da's ook niet echt een boeiend referentiekader (en als je die videos van zo'n 6 jarige Jonathan Gilad ziet dan heb je daar al helemaal weinig aan) dus ik ben maar Econometrie gaan studeren

Maar ik heb wel eindeloos plezier van het spelen hoor, en da's waar het om gaat!

[ Bericht 45% gewijzigd door Knakker op 28-05-2007 23:11:10 ]
  dinsdag 29 mei 2007 @ 09:55:28 #77
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_49878557
Ik heb zelf 1 jaar pianoles gehad. Ik speelde daarvoor al wel eens piano en sinds ik gestopt ben met les kruip ik er ook nog wel eens achter, maar verder dan simpele liedjes van Evanescence, Krezip enz. kom ik nog niet.
pi_49885003
Ik heb 13 jaar keyboardles gehad met hierendaar 'uitstapjes' naar klassieke pianostukken maar ook naar dingen als Reason, synthesizers en hammond orgels. Ik heb er echt van genoten! Nu speel ik afentoe wat, maar het is wel moeilijk om de discipline op te brengen om een nieuw stuk in te studeren zeg!
pi_49892446
In een poging tot het aanzwengelen van een discussie, nog even over die "ontmoedigende" filmpjes van jonge pianisten...

Neem nou dit voorbeeld. De pianist, Jonathan Gilad, was op dit moment 6 jaar oud. Het schort hem in die opname wat aan muzikaliteit -wat gewoon aan de leeftijd en de daaruitvolgende muzikale ontwikkeling ligt- maar de techniek is uitstekend. Voor die leeftijd ronduit een genie, en het is niet voor niets dat hij later op al op jonge leeftijd (14 meen ik) afstudeerde aan het conservatorium en menig internationale prijzen gewonnen heeft.

Ik vraag me af wat zo'n leven zo'n jongen heeft gehad. Het kán niet anders dan dat hij vanaf 4 jaar oud tenminste 8 uur per dag achter die piano gezeten heeft, waarschijnlijk zwaar aangemoedigd door z'n ouders. Dat lijkt me niet gezond, niet voor z'n persoonlijke ontwikkeling maar ook niet voor de liefde voor z'n instrument - hij's niet voor niets op z'n 19e maar aan de nationale Technische Universteit van Frankrijk is gaan studeren...

Begrijp me niet verkeerd, ik heb zwaar respect voor zn prestaties -mocht willen dat ik dat ooit had of zal kunnen behalen- maar ook omdat de wat meer disciplinaire maatschappijen als China en Japan nu aan de lopende band jonge geniale muzikantjes aan het uitpoepen zijn, vraag ik me gewoon af waar dit naartoe gaat...

Wat denken jullie daarvan?
  dinsdag 29 mei 2007 @ 17:27:30 #80
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_49895278
Ik denk dat je gelijk hebt zo goed wordt je alleen maar door ongelooflijk veel te oefenen, en vooral als je daarin gepushed wordt krijg je er natuurlijk op een gegeven moment genoeg van.
Ouderdom is ook slecht voor de gezondheid!
pi_49913781
Welke technieken gebruiken jullie om te improviseren en van fakesheets te spelen? Bij mij klinkt alles snel het zelfde, in de linkerhand speel ik voornamelijk de bas laag op tel 1 en 3 en bas hoog (een oktaaf hoger dus) op 2 en 4. In de rechterhand speel ik de melodie en vaak als akkoord waarbij de melodienoot als topnoot geldt.

Een hele lijst van technieken heb ik trouwens op http://www.yepcheck.com/lewiki/index.php?title=Improviseren gezet..

[ Bericht 10% gewijzigd door tim2308 op 30-05-2007 01:32:35 ]
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_50052153
Sinds gisteren is het Fok! Toetsenisten-topic een toetsenist rijker. Ik heb een Yamaha PSR 290 van een vriend kunnen kopen voor 100 EUR, niet slecht toch?

Iemand nog beginnerstips? Boeken die ik kan gebruiken? Technieken? Ben namelijk van plan om mezelf te leren spelen.
pi_50093090
quote:
Op zondag 3 juni 2007 03:46 schreef Rnnz het volgende:
Sinds gisteren is het Fok! Toetsenisten-topic een toetsenist rijker. Ik heb een Yamaha PSR 290 van een vriend kunnen kopen voor 100 EUR, niet slecht toch?

Iemand nog beginnerstips? Boeken die ik kan gebruiken? Technieken? Ben namelijk van plan om mezelf te leren spelen.
Da's inderdaad helemaal geen gekke prijs! Succes ermee

Voor oefentips, tja... ik heb ooit de leermethode van John Thompson's "Easiest Piano Course" gebruikt; die's alleen érg gericht op kinderen en bovendien op klassieke (volledig uitgeschreven) muziek, en ik denk niet dat je daarnaar op zoek bent. Het beste is gewoon even de muziek(boek)handel inwandelen en vragen wat ze je aan kunnen raden!

Eén tip: maak gebruik van het feit dat je een digitale piano hebt en neem regelmatig jezelf op! Vooral met betrekking tot dynamiek (harder en zachter spelen op bepaalde punten) leer je dan echt ontzettend veel; toen ik 6 jaar geleden een digitale piano kocht ging een wereld voor me open.
  maandag 4 juni 2007 @ 16:40:19 #84
179798 Rijstbal
Ik heb geen bami
pi_50095384
quote:

[afbeelding]

alfreds leermethode
#FreeTrapz #FreeFreire #FreeOzz #FreeRollsreus
pi_50110351
quote:
Da's inderdaad helemaal geen gekke prijs! Succes ermee
Dacht ik ook al. Op marktplaats kom je toch al gauw bij de 200 EUR, dus..
quote:
John Thompson's ''Easiest Piano Course''
Ik zal er eens naar uitkijken. Hij is niet heel duur dus kan hem altijd proberen. Op zich wil ik me niet gaan richten op klassieke muziek, maar een aantal klassieke stukken als begin is wel mooi (ben al begonnen met Für Elise)
quote:
Het beste is gewoon even de muziek(boek)handel inwandelen en vragen wat ze je aan kunnen raden!

Dat was ik idd al van plan
quote:
Eén tip: maak gebruik van het feit dat je een digitale piano hebt en neem regelmatig jezelf op! Vooral met betrekking tot dynamiek (harder en zachter spelen op bepaalde punten) leer je dan echt ontzettend veel; toen ik 6 jaar geleden een digitale piano kocht ging een wereld voor me open.
Doe ik al af en toe

Op dit moment vind ik het overigens moeilijk om met twee handen te spelen. Iemand tips? Overschakelen met akkoorden vind ik ook nog moeilijk. Maar goed, ik wil te veel in een keer.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:08:54 #86
179798 Rijstbal
Ik heb geen bami
pi_50122922
oefenen oefenen en oefenen. Eerst altijd de handen appart spelen.
  woensdag 6 juni 2007 @ 15:05:16 #87
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_50165038
Kwestie van (veel) oefenen inderdaad, als je net begint is het niet heel gek dat je dat nog moeilijk vindt
pi_50188218
quote:

[afbeelding]

Ik heb ook nog een keybord uit de psr serie gehad. Prima dingetje heb er nog lang mee gedaan voordat ik overstapte naar een synthesizer (yamaha s90es).

Ik denk dat je je vooral moet afvragen hoe je wil spelen.
Met een keybord kun je natuurlijk geweldige geluiden krijgen dmv de akkoord begeleiding. Dat is zeker leuk in het begin.

Ik heb ondervonden, dat als je uiteindelijk, in een band beland dat je daar niks meer aan hebt.

Ik heb zelf vooral proberen te spelen zonder de begeleidings opties van een keybord. Dat loont uiteindelijk de moeite.

Probeer eens te kijken naar (zoals ze dat in het engels noemen) Comping. Dus begeleiden met piano etc. En ga ervan uit dat al die extra akkoord begeleiding in een band worden gespeeld door de drummer, bassist en gitarist.

Maar ik moet zeggen de piano sound van die keybord is nog best goed voor een relatief goedkoop keybord.
Zelf had ik de PSR-GX-76.
Do what you love, love what you do!
pi_50188456
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 13:49 schreef tim2308 het volgende:
En heeft iemand nog tips, loopjes en vuistregels om te klinken als Jan Vayne?
naar dit filmpje kijken en jaloers op mij worden

(nee, geen tips verder, gewoon heel veel nootjes spelen, behalve de noot die je eigenlijk moet spelen )
pi_50189330
cool filmpje welke ben jij en wie is de famous pianist?

Ik heb ook een yamaha, een PSR1000 Leuk ding maar idd vooral een solo instrument toegespits op jezelf met akkoorden te begeleiden.
pi_50211339
hahaha het was dus jan vayne (rechts).. vandaar.
pi_50299878
Hier staan nog wat leuke video's met wat tips over akkoorden enzo
http://video.google.com/videoplay?docid=-8048290018881425524

(effe op more from this user klikken voor de rest)
pi_50374661
Vandaag was ik in een muziekwinkel. Vergeten te vragen naar een aantal leerboekjes, maar heb wel op een aantal piano's gespeeld. Wat zijn die dingen machtig mooi en wat een geluid zeg Beter dan m'n keyboardje
pi_50515063
Ik ben een klassiek pianist, speel nu ongeveer 12 jaar. Ben dan ook aardig ervaren, maar op het gebied van jazz piano ben ik echt een complete nul

Ik zou het echt supercool vinden om me daarin te verdiepen, maar ik heb geen idee waar te beginnen Zijn er goede boeken te vinden, en zo ja, wat raden jullie dan aan? Of is het slim om meteen les te nemen.

Mijn niveau mbt klassiek is aardig, speel op dit moment prelude van Rach, op. 23 no. 10, Clair de Lune van Debussy (speel ik al een hele tijd, maar blijft leuk ), wat preludes van Chopin (op 28 no 10 is geweldig ) en de Aeolian Harp etude van Chopin.
Geen gezeik.
pi_50528323
quote:
Op zaterdag 16 juni 2007 11:46 schreef samchestido het volgende:
Mijn niveau mbt klassiek is aardig, speel op dit moment prelude van Rach, op. 23 no. 10, Clair de Lune van Debussy (speel ik al een hele tijd, maar blijft leuk ), wat preludes van Chopin (op 28 no 10 is geweldig ) en de Aeolian Harp etude van Chopin.
ahh die dingen zijn zo vet... ik heb een paar jaar geleden een engels boek gekregen om jazz te leren, maar ik heb er eigenlijk nooit echt de tijd voor genomen.. maar nu ben ik geslaagd en wil ik me daar wel in verdiepen

(het heet: the big book of jazz piano improvisation, er zit een cd bij en dr staat veel theorie in over jazztoonladders en zo. volgens mij is t geen slecht boek, mgoed, ik moet het zelf ook nog uitgebreid bekijken )
pi_50600766
quote:
Ik ben een klassiek pianist, speel nu ongeveer 12 jaar. Ben dan ook aardig ervaren, maar op het gebied van jazz piano ben ik echt een complete nul

Ik zou het echt supercool vinden om me daarin te verdiepen, maar ik heb geen idee waar te beginnen Zijn er goede boeken te vinden, en zo ja, wat raden jullie dan aan? Of is het slim om meteen les te nemen.

had een tijd terug een boektip voor beginnende jazz pianisten gekregen van m'n toetsenleraar, zal het eens navragen. Het scheen een erg goed boek te zijn in elk geval.
pi_50635078
quote:

Heel herkenbaar Ik ben een paar jaar terug begonnen met les nemen bij een conservatoriumstudente... dat was best wel leuk; zij was enthousiast en erg betaalbaar. Heb er redelijk veel van geleerd, maar ik had maar één probleem: ik kon me er niet toe zetten te oefenen. Het is namelijk verdomde moeilijk jezelf ertoe te zetten opnieuw te beginnen op een instrument dat je al (zij het een andere muzieksoort) goed kunt bespelen... Na een jaartje ben ik dus maar gestopt.

Verder heb ik ook nog ergens een wel goed boek liggen, ik geloof dat het "Jazz Improvisation for the Classical Pianist" heet van Marten Mann. Daar heb je alleen erg veel discipline voor nodig, daar het nogal theoretisch is. Ik zou je dus willen aanraden om gewoon ergens les te nemen, en dan hopen dat je in een conservatoriumstad woont zodat dat ook nog goedkoop kan

Succes in ieder geval!
pi_50635283
Ja deze verhalen komen mij ook bekend voor.
Ik vindt het een grote tekortkoming dat muziekscholen je alleen bladmuziek leert lezen, en niet wat meer theorie achter de bladmuziek.

Ik heb het zelfde probleem gehad, ik ging op een gegeven moment bij een koor spelen.
En tjaa, melodie + akkoorden. WTF wist niet eens wat een akkoord was.

Ik ben toen zelf maar op onderzoek uitgegaan en inmiddels kan ik redelijk mijn weg vinden met alleen akkoorden.

Wat ik nu nog wil leren is zeg maar buiten de akkoorden te gaan (tussen-akoordjes, substitution (vervangen) van akkoorden ed)

Op internet is wel het één en ander te vinden, voor echt les nemen heb ik helaas geen tijd
  woensdag 20 juni 2007 @ 23:25:31 #99
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_50675435
Hier maar eens proberen.

Ik ben al een hele tijd op zoek naar de bladmuziek van Miami 2017 van Billy Joel. Het is wel wel een geinig nummertje, maar het gaat me voornamelijk om de intro. Nu ben ik zelf geen pianovirtuoos, maar zou ik het wel ontzettend tof vinden om dit korte stukje te kunnen spelen

Nu is mijn vraag aan jullie of degenen hier met een absoluut gehoor de noten van het volgende stukje kunnen ontcijferen

Hier het betreffende stukje...
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  donderdag 21 juni 2007 @ 11:28:07 #100
138547 VASND
Happen naar het baasje
pi_50685343
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 23:32 schreef kree het volgende:
Ja deze verhalen komen mij ook bekend voor.
Ik vindt het een grote tekortkoming dat muziekscholen je alleen bladmuziek leert lezen, en niet wat meer theorie achter de bladmuziek.

Ik heb het zelfde probleem gehad, ik ging op een gegeven moment bij een koor spelen.
En tjaa, melodie + akkoorden. WTF wist niet eens wat een akkoord was.

Ik ben toen zelf maar op onderzoek uitgegaan en inmiddels kan ik redelijk mijn weg vinden met alleen akkoorden.

Wat ik nu nog wil leren is zeg maar buiten de akkoorden te gaan (tussen-akoordjes, substitution (vervangen) van akkoorden ed)

Op internet is wel het één en ander te vinden, voor echt les nemen heb ik helaas geen tijd
Ligt maar net aan je leraar.
Ik heb mn A en B diploma's op een muziekschool gehaald, veel bladmuziek spelen en daar hield het ook op.
Mijn C en D op een andere muziekschool, fantastische leraar.
De lessen waren heel anders, ik leerde improviseren, fusion, jazz, akkoorden, acceptabel akkoordverkrachten, enz enz.
Oftewel het bleef interessant, en nu kan ik gewoon zo fucking veel meer met mn keyboard dan als ik alleen maar nummers zou zijn blijven oefenen.
-|||---ᕙ(⇀‸↼‶)ᕗ---|||-
Op woensdag 28 juli 2010 23:05 schreef Dromenvangertje het volgende:
het zou mij een eer zijn om alles voor u te doen wat uw hartje begeert.
  zaterdag 30 juni 2007 @ 17:03:27 #101
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_51004296
http://nl.youtube.com/watch?v=oNJWyI8Y4Qw

Mijn eerste filmpje

Zitten een paar duidelijke fouten in, binnenkort maar even opnieuw opnemen..

Camera standpunt is ook niet ideaal maar heb eigenlijk geen alternatieven
  woensdag 18 juli 2007 @ 22:27:57 #102
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_51608877
ja, topickick maar dan, he
pi_51616412
Het loopt hier niet echt storm, hè
pi_51648541
tja, altijd al een langzaam lopend topic geweest.
Denk dat toetseninsten niet zo spraakzaam zijn
pi_51701572
vraagje: in een stuk van chopin (wals) staat een kruis met zo'n herstellingsteken ervoor op dezelfde lijn!
en Wat moet ik nou spelen?
Of zou het een drukfoutje zijn?
pi_51703473
Staan ze direct naast elkaar voor dezelfde noot? In dat geval zal het wel een drukfoutje zijn, maar kun je uit de noten eromheen rest prima afleiden welke het moet zijn - jouw nootje moet er namelijk qua kleur / akkoord bijpassen.

Mocht je dat nog moeilijk vinden, dan moet je maar zeggen welk stuk het is en waar precies (maatnummer), dan zoek ik het even voor je op!
pi_51717488
Ik ben het nu zelfs 2x tegengekomen, zal wel geen fout zijn dan:

Chopin, Valse Op.64#2, eerste regel (klik)
Chopin, Ballade 1 eennalaatste blaadje bijna onderaan (klik)

het is verder geen groot probleem, maar vroeg me gewoon af waarom dat zo is gedaan en welke noot je dan officieel moet spelen
pi_51754121
Ik kom het ook wel eens tegen... ik denk toch dat het drukfoutjes zijn. Die twee partituren die je toont zijn public domain versies (sheetmusicarchive toevallig?) en daar is de kwaliteit wat minder van. Ik ben nu bezig met het 1e pianoconcert van Chopin en daar komt dat ook een paar keer voor, terwijl in mijn Verlag-uitgave dat niet het geval is.

Ik zit nu op't werk -zonder piano - dus weet het niet zeker, maar volgens mij speel ik bij die eerste een Fis en bij de tweede een A (!) - hetgeen me lijkt te kloppen, daar het akkoord in de linkerhand B-Dis-A is.
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 19:49:18 #109
179798 Rijstbal
Ik heb geen bami
pi_52569196
Ik ben nu bezig om het stuk te Leren van Bach, Prelude in C

Allleen 1 probleem. Ik weet niet welke vingers ik voor de rechter hand moet gebruiken. Bijvoorbeeld met de de eerste noten. G C E. Ik kan dan 1.2.4 gebuiken. (Speelt ook een stuk prettiger) Of ik kan 1,3,5 gebruiken. (Wat wel even wennen is). Dus wat zijn nou de juiste vingers voor dit stuk?
pi_52569411
"De" juiste volgorde is er niet: hoofdlijn is maar net wat jij het prettigst vindt en waardoor je het stuk goed kan spelen, d.w.z. goede aansluiting hebt op de noten die erop volgen.
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:47:20 #111
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_52573311
Het wisselt per maat, zoals knakker zegt, er is geen 'juiste'.

Maar kijk anders ook even hier: http://www.sheetmusicarchive.net/compositions_b/pre_fug1.pdf
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:47:49 #112
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_52573331
Ben momenteel bezig met de impromptus van schubert opus 90, vooral nr 4 begint al aardig te klinken
pi_52582302
Whoei, kan nu de Chopin -Ballade #1 uit die scene van The Pianist spelen!! Wel uit mn hoofd want bladmuziek trek ik niet zo goed.
Verder natuurlijk nog niet precies zo snel maar soms komt het aardig in de buurt heb ik het idee.

Het echte stuk is alleen langer, dus ik ben er nog lang niet klaar mee!
  woensdag 22 augustus 2007 @ 09:48:42 #114
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_52582580
Je hebt dat stuk geleerd zonder bladmuziek?

Wow dats wel knap
pi_52588773
Jep maar dat gaat altijd automatisch: Op de eenofandere manier kan ik nog steeds heel slecht beladmuziek lezen, dus tijdens het uitvogelen van een stukje muziek (n paar maten bijv.), dan ben ik er zo intensief mee bezig dat ik het meteen onthoudt. Daarna probeer ik zo'n stukje dan sneller te spelen en dan vergeet ik het al helemaal niet meer. Vervolgens ga ik dan verder met een volgend stukje

Alle 'echte' klassieke nummers die ik kan spelen kan ik dan ook uit mn hoofd.. al zijn het er slechts 5 (Saint Saens - danse macabre, moonlightsonate deel 1&3, turkse mars , Chopin nocture in C#, Erik Satie - je te veux)
heb vroeger meer popmuziek gespeeld en in bandjes gespeeld, beetje freetsylen zeg maar en les gehad in muziek producen met de computer en synthesizers. Weinig klassiek...
  woensdag 22 augustus 2007 @ 13:48:27 #116
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_52588959
Maar je hebt dus wel de bladmuziek erbij om uit te vogelen welke noten je moet spelen?
pi_52593761
Ballade #1 op gehoor ingestudeerd? Is dat mogelijk? Petje af Of heb je het alleen over het eerste gedeelte?

Ik speel de eerste ballade ook uit mijn hoofd (in zijn geheel, zo'n 10 minuten). Maar dat is na 'm máánden geoefend te hebben van bladmuziek
pi_52594317
niet op gehoor, maar via gebrekkig bladmuziek lezen (dat bedoelde ik met uitvogelen). En ik ben er ook al een tijdje mee bezig geweest hoor voor ik de verkorte pianist versie van de ballade 1 kon (1,5 maand denk ik)

heb wel ooit die turkse mars op gehoor gedaan en waar mn vroegere pianoleraar het nog over heeft is dat ik danse macabre vanaf midi heb ingestudeerd via de notenweergave van Reason
pi_52594532
Aaah, oke. Ik moet ook zeggen dat ik bij het instuderen niet heel precies naar de noten kijk, omdat (helemaal bij Chopin) er hele duidelijke structuren en patronen in zitten. Gebeurt regelmatig dat ik er na een maand achter kom dat een paar noten eigenlijk verkeerd zijn (maar wel prima klinken).
pi_52594799
Heey Knakker, mooie opnames op die site van je! Maar wanneer komen die laatste 2 pagina's van die ballade #1?
Erg mooi piano geluid trouwens! Zal wel electronisch zijn (of je hebt wel hele goeie mics )
pi_52595427
Die moet ik echt al eeuwen opnemen. Ik zit nu alleen in het buitenland en heb mijn externe geluidskaart (tbv mijn laptop) niet bij me, dus kan geen opname maken hier.

Het is inderdaad een digitale piano: een Roland FP3 (een stagevariant). Heeft jaren trouwe dienst gedaan, waaronder 2 jaar in het buitenland (ook hier in Colombia). Ik ga 'm alleen verkopen Kan het geld té goed gebruiken, krijg er een topprijs voor hier (ze zijn nogal zeldzaam in Zuid-Amerika) en over een paar weken vlieg ik terug naar Nederland waar een te gekke Ritmüller vleugel op me staat te wachten

[ Bericht 5% gewijzigd door Knakker op 22-08-2007 17:37:54 ]
pi_53117245
tvp
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_58853157
Zo heb een vraagje over wat vreemde tekens die ik niet ken, wat is dit (rode cirkels)?
http://xs.to/xs.php?h=xs227&d=08215&f=chopin_watisdit751.jpg

en hoe speelt je ritmüller vleugel, knakker?
pi_58942967
niemand die het weet?
  zaterdag 31 mei 2008 @ 20:17:39 #125
177856 Birra
Bangkok Connection
pi_59037251
Ik heb gister een MIDI keyboard gekocht om te gebruiken bij Fruity Loops. .
Ik weet er helemaal niks van, heb net wel geleerd waar de C en F zitten. .
To me, clowns aren't funny. In fact, they're kinda scary. I've
wondered where this started and I think it goes back to the time I
went to the circus and a clown killed my dad.
  woensdag 4 juni 2008 @ 23:28:04 #126
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_59132617
Yeah, toetsenisten FTW!

Gear:
- Yamaha PSR-2000
- Korg SP-200
= muziek maken in AnderLicht! *spam*

Nog meer toetsenisten van bands actief hier?
  zaterdag 7 juni 2008 @ 16:53:05 #127
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_59196110
nou ik heb zo'n exclusief geweldig kwalitatief keyboard... Een bontempi bt805 (jaja )... van 11 jaar oud ofzo (gekocht bij de aldi toendertijd..)
Maar... op een oude fiets moet men het leren... !

Anyway, ik heb dat ding al een jaart of 10/11 dus, zover ik weet... Maar ik kwam nooit verder dan vader jacob, mijn hoed die heeft 3 deuken.. En iets met een pinda die wil oversteken...

Hij stond bij mijn vader, en heb hem vorige week(of 2 weken terug) maar eens meegenomen naar mijn meoder; waar ik doordeweeks ben. En toen dus ontdekt dat er heeeel veel youtube ' how to play.... ' filmpjes zijn

Ik kan mijn keyboardlol dus niet op... Ik ben nu bezig met comptine d'un autre ete van yann Tiersen ...
pi_59635203
ik heb wat toetsenborden te koop:

Yamaha motif 6 en
Roland RD-150 stagepiano

Beide instrumenten werken gewoon perfect. Bekijk foto's op:

http://link.marktplaats.nl/176881594

http://link.marktplaats.nl/176853062

Bij interesse doe een bod op marktplaats.

mvg
pi_59641173
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 12:32 schreef menesis het volgende:
Zo heb een vraagje over wat vreemde tekens die ik niet ken, wat is dit (rode cirkels)?
Heb dit nog nagezocht in een theorie boekje, maar kon er niks over vinden.
Vraag me af wat het betekent?
Misschien weet iemand anders het...

[ Bericht 0% gewijzigd door kree op 24-06-2008 00:29:51 ]
  dinsdag 24 juni 2008 @ 00:17:36 #130
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_59641389
Ik dacht ik ga eens kijken of er een fok toetsenisten topic is en kijk wat er bovenaan staat
Maar okee
Hoi
Speel nu al een tijdje gitaar en wil altijd nog een keer toetsen leren spelen Dus ik denk dat moet ik hier zijn bij mensen wat ik dan zo'n beetje nodig zal hebben. Weet er bijzonder weinig vanaf. Hoeft ook geen superkwaliteit te zijn.
Maaar ik zoek dus gewoon een leuk keyboardje om thuis mee aan te kloten. Vijf octaven gewoon eventueel midi gestuurd. Maar verder heb ik er totaal geen verstand van Liefst niet te duur dus vanaf waar krijg je een beetje een leuk ding ?

Alvast bedankt
pi_59641742
Dribbel, mischien eens kijken naar de advertentie van xp2002 ^^ hierboven?
Zal niet gelijk het simpelste instap keybordje zijn, maar dan heb je wel wat waar je wel even mee vooruit kan.

Wieweet kan je er een leuk dealtje uit maken.

De motif, heel leuk als je zelf wat wil opnemen, prima board daarvoor, veel extra samples etc.
De Roland is waarschijnlijk beter als je echt verder wil op piano. (btw, denk dat die jazz scat voices daarop zitten? Leuk om mee te spelen, zou willen dat ze op mij synth (yamaha s90es) zaten.
  dinsdag 24 juni 2008 @ 00:40:43 #132
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_59641911
Ik ben geen toetsenist, maar kan wel noten lezen
Heb naast de basisschool-blokfluit lessen mn B-diploma slagwerk
quote:
En het is idd een raar teken wat ook bij mij geen belletjes doet rinkelen.
Wat je vindt, ...
  dinsdag 24 juni 2008 @ 00:41:21 #133
125915 Dribbel_
pi_59641918
Bedankt voor je reactie Kree Ja ik zag het maar ik ben bang dat dat een beetje te duur gaat worden
Ben een beetje opzoek naar iets van 100-150 het is gewoon voor erbij, gitaar blijft toch hoofdinstrument dus qua dat moet het qua kosten wel leuk blijven .
Kwam deze tegen op MP weet niet in hoeverre zoiets redelijk is. Heb er echt 0 verstand van natuurlijk en bij muziekinstrumenten blijft dat natuurlijk lastig inschatten dan
pi_59641973
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 00:40 schreef Da_Ripper het volgende:
Ik ben geen toetsenist, maar kan wel noten lezen
Heb naast de basisschool-blokfluit lessen mn B-diploma slagwerk
[..]

En het is idd een raar teken wat ook bij mij geen belletjes doet rinkelen.
Yep, ik had hetzelfde, hoewel ik toch aardig wat weet van bladmuziek ben ik het nooit eerder tegengekomen en het stond ook niet in me theorie boekje
pi_59642032
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 00:41 schreef Dribbel_ het volgende:
Bedankt voor je reactie Kree Ja ik zag het maar ik ben bang dat dat een beetje te duur gaat worden
Ben een beetje opzoek naar iets van 100-150 het is gewoon voor erbij, gitaar blijft toch hoofdinstrument dus qua dat moet het qua kosten wel leuk blijven .
Kwam deze tegen op MP weet niet in hoeverre zoiets redelijk is. Heb er echt 0 verstand van natuurlijk en bij muziekinstrumenten blijft dat natuurlijk lastig inschatten dan
Iemand moet me maar verbeteren als ik ernaast zit, maar dit is een MIDI keyboard. Oftewel je kunt dit alleen gebruiken icm je PC, dat ding verzendt alleen midi. Dus je hebt een computer nodig om er ook geluid uit te krijgen.

Oja je hebt natuurlijk de psr serie van Yamaha, dat is dus echt keyboard, dus gericht op Linker hand akkoorden en rechterhand de melodie/
Denk niet dat je daarnaar opzoek bent?

Als je in een band wil spelen heb je meer aan een (simpele) stage-piano, zonder al die keyboard accompaniment mogelijkheden.

[ Bericht 3% gewijzigd door kree op 24-06-2008 00:56:00 (schoonheids foutje) ]
  dinsdag 24 juni 2008 @ 00:55:00 #136
125915 Dribbel_
pi_59642176
Volgens mij hoeft ie neit per se via dat als ik het goed begrijp?

Het "als je hem niet via USB gebruikt is er een adapter aanwezig" laat me twijfelen

Maar zoals ik zal zei een midi keyboard is geen probleem ben daar wel in thuis weet hoe het allemaal werkt en het is toch voor thuis dus dat zit wel goed.
Makkelijkste zou wel zijn iets wat ik gewoon ook direct kan doorschakelen naar de stereo. Ben toch beetje bang voor de eventuele vertraging met zo'n ding dan waardoor het onbruikbaar wordt.
quote:
Oja je hebt natuurlijk de psr serie van Yamaha, dat is dus echt keyboard, dus gericht op Linker hand akkoorden en rechterhand de melodie/
Ja dat wel ik wil wel zeg maar het piano spelen dan onder de knie krijgen dus geen popsynth dingetje meebliepen

Maar hoezo is dat juist gericht op dat linkerhand rechterhand ?

[ Bericht 15% gewijzigd door Dribbel_ op 24-06-2008 01:04:06 ]
  dinsdag 24 juni 2008 @ 08:26:13 #137
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_59643877
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 00:47 schreef kree het volgende:

[..]

Iemand moet me maar verbeteren als ik ernaast zit, maar dit is een MIDI keyboard. Oftewel je kunt dit alleen gebruiken icm je PC, dat ding verzendt alleen midi. Dus je hebt een computer nodig om er ook geluid uit te krijgen.

Als je in een band wil spelen heb je meer aan een (simpele) stage-piano, zonder al die keyboard accompaniment mogelijkheden.
Veel toetsenborden hebben toch gewoon eigen boxen, zowel als een midi uitgang?
  dinsdag 24 juni 2008 @ 08:26:41 #138
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_59643882
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 12:32 schreef menesis het volgende:

en hoe speelt je ritmüller vleugel, knakker?
Misschien dat je kunt aangeven welk stuk/welke maat het is, Dan kunnen we misschien even in een andere print ofzo kijken
  dinsdag 24 juni 2008 @ 13:45:07 #139
216445 TheRealms
Vocals, Guitar, Drum
pi_59650631
Goeiedag geachte Muzikant.

Wij van The Realms zijn op zoek naar een nieuwe toetsenist.
The Realms maken een soort Garage Rock (Rebel Rock?) die invloeden gebruikt uit de Blues, Rock, Metal, Jazz en Ska, maar vooral wat toetsen betreft: Psychedelic.

We hebben dus iemand nodig die als het nodig is een lekker catchy tunetje kan verzinnen, maar als het moet ook een super-wazige toetsen solo eruit kan stompen.

Ook zijn wij op zoek naar een serieuze kandidaat en iemand die zich niet uit het veld laat slaan als er is iets een keer niet naar wens is. Ook moet de nieuwe toetsenist ambitie hebben om verder te gaan met muziek, we zitten niet op iemand te wachten die na een half jaar weer vertrekt.

Qua niveau moet je gewoon mee kunnen, redelijk kunnen improviseren en het liefst flink kunnen rocken als je live voor een flink publiek staat te spelen (Key-Tar? ).

We repeteren in Veldhoven maar dat valt aan te passen als het echt nodig is.
Verder maakt leeftijd niet echt uit. Apparatuur maakt ook niet echt uit, zolang het klinkt

Verder zijn de bovenstaande criteria geen vereiste maar voorkeuren, schroom dus niet te bellen als je denkt dat het wel iets voor je is maar je niet voldoet aan alles

Voor communicatie graag even een PM
Alvast bedankt voor de eventuele reactie en Rock on!!
**The Realms, A cool mix between happy, spacey music and funky Hard-Rock!**
http://www.therealms.nl/
pi_59751599
zo, het topic weer gevonden

ik probeer soms wat op mezelf te componeren maar omwille van persoonlijke redenen ben ik niet ver geraakt.
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
pi_59774663
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 13:45 schreef TheRealms het volgende:
Goeiedag geachte Muzikant.

Wij van The Realms zijn op zoek naar een nieuwe toetsenist.
The Realms maken een soort Garage Rock (Rebel Rock?) die invloeden gebruikt uit de Blues, Rock, Metal, Jazz en Ska, maar vooral wat toetsen betreft: Psychedelic.

We hebben dus iemand nodig die als het nodig is een lekker catchy tunetje kan verzinnen, maar als het moet ook een super-wazige toetsen solo eruit kan stompen.

Ook zijn wij op zoek naar een serieuze kandidaat en iemand die zich niet uit het veld laat slaan als er is iets een keer niet naar wens is. Ook moet de nieuwe toetsenist ambitie hebben om verder te gaan met muziek, we zitten niet op iemand te wachten die na een half jaar weer vertrekt.

Qua niveau moet je gewoon mee kunnen, redelijk kunnen improviseren en het liefst flink kunnen rocken als je live voor een flink publiek staat te spelen (Key-Tar? ).

We repeteren in Veldhoven maar dat valt aan te passen als het echt nodig is.
Verder maakt leeftijd niet echt uit. Apparatuur maakt ook niet echt uit, zolang het klinkt

Verder zijn de bovenstaande criteria geen vereiste maar voorkeuren, schroom dus niet te bellen als je denkt dat het wel iets voor je is maar je niet voldoet aan alles

Voor communicatie graag even een PM
Alvast bedankt voor de eventuele reactie en Rock on!!
Er staat niets om te luisteren op jullie site
pi_59774757
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 08:26 schreef ArendBarend het volgende:

[..]

Misschien dat je kunt aangeven welk stuk/welke maat het is, Dan kunnen we misschien even in een andere print ofzo kijken
Het is ballade1 van Chopin, 5e pagina. Op mijn versie (van internet ) staan verder geen maatnummers, maar het zijn een aantal omhoog lopende stukjes achter elkaar.
Ik geloof trouwens dat het een triller is op de bovenste noot. Tenminste, zo kwam ik het in een midifile ergens tegen
Maar toch ben ik benieuwd wat het nu echt betekent
pi_59774838
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 08:26 schreef ArendBarend het volgende:

[..]

Veel toetsenborden hebben toch gewoon eigen boxen, zowel als een midi uitgang?
Nah er zijn een aantal categorien te onderscheiden:
-keyboard: die dingen met toeters, bellen, ritmetjes en vrijwel altijd ingebouwde boxen, meestal 61 toetsen en lichte aanslag. voorbeeldje
-stagepiano's: vaak een aanslag zoals die van een piano, zitten meestal geen boxen in, maar wel een audio output met mooie piano geluiden en heeft 88 toetsen. voorbeeldje
-midikeyboard/interfaces (zoals die ene): hebben geen geluid aan boord en doen eigenlijk niets meer dan het toetsenbord van je computer: hij geeft door welke knop je indrukt
Je zal óf een computer óf geluidsmodule via midi/usb moeten aansluiten om geluid te produceren. Ze zijn er in veel soorten: van een paar toetsen tot een soort stagepiano met 88 toetsen. Vaak als je een klein keyboard ziet (maar wel met normale afmeting toetsen) is het een midikeyboard
voorbeeldje

[ Bericht 8% gewijzigd door menesis op 29-06-2008 17:42:45 ]
pi_59882371
Sinds kort weer les aan het nemen, maar nu bij een jazz leraar. Wat betreft techniek toch aan wat andere dingetjes schaven dan bij klassiek.

Verder toch wel heel leuk om in plaats van alles reeds op bladmuziek uitgeschreven te hebben nu alleen de melodie en de akkoorden te hebben en er dan maar wat moois van te knutselen . Qua voicing nog weinig interessants op het moment, maar begint te komen. Improviseren was toch wel lastig aan het begin, want geen idee wat ik aan het doen was . Maar op een gegeven moment ga je toch wel snel shit spelen die fatsoenlijk klinkt.

Nog andere jazz, blues of pop toetsenisten hier actief?
  donderdag 10 juli 2008 @ 18:47:31 #145
125915 Dribbel_
pi_60025288
Zo vanaf morgen gaat het gebeuren
Heb toch maar besloten een midi controller aan te schaffen aangezien ik hem toch alleen thuis zal gebruiken. Het is de M-audio Oxygen 61 geworden
Nu nog leren spelen en dan komt het helemaal goed

Qua spelen wil ik eignelijk vanalles wel doen. Beetje de pop dingen (muse) tot klassiek (Ludovico Einaudi)
Iemand nog tips hoe ik hier het beste aan kan beginnen?
pi_60034182
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 09:42 schreef Godspeed. het volgende:
Sinds kort weer les aan het nemen, maar nu bij een jazz leraar. Wat betreft techniek toch aan wat andere dingetjes schaven dan bij klassiek.

Verder toch wel heel leuk om in plaats van alles reeds op bladmuziek uitgeschreven te hebben nu alleen de melodie en de akkoorden te hebben en er dan maar wat moois van te knutselen . Qua voicing nog weinig interessants op het moment, maar begint te komen. Improviseren was toch wel lastig aan het begin, want geen idee wat ik aan het doen was . Maar op een gegeven moment ga je toch wel snel shit spelen die fatsoenlijk klinkt.

Nog andere jazz, blues of pop toetsenisten hier actief?
Ik raad jullie de videos van Jazz2511 aan: http://www.youtube.com/user/jazz2511
Je ziet de bladmuziek, hoort de muziek, ziet de toetsen die hij speelt en bovenal hij geeft commentaar bij wat hij doet!!
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  vrijdag 11 juli 2008 @ 13:37:14 #147
216445 TheRealms
Vocals, Guitar, Drum
pi_60040130
quote:
Op zondag 29 juni 2008 17:26 schreef menesis het volgende:

[..]

Er staat niets om te luisteren op jullie site
echt wel op de frontpage al, anders check je even de video's onder het kopje video's
**The Realms, A cool mix between happy, spacey music and funky Hard-Rock!**
http://www.therealms.nl/
  zondag 13 juli 2008 @ 23:13:19 #148
125915 Dribbel_
pi_60086006
Whoei
Gister midicontroller opgehaald en het werkt Vandaag begonnen met wat aankloten nog nooit iets met toetsen gedaan en noten lezen dus een stuk bladmuziek ontcijferen was al genoeg werk en daarna nog wat spelen

Deze is het dus geworden

En tot zover mijn zooi van vandaag Makkelijke versie maar gedaan. En sunburn van Muse gaat ook al goed nu op volle snelheid dus het gaat wel goed komen
http://media.putfile.com/jk-99

Weten jullie nog wat leuke liedjes in die stijl, of klassiek (ludovico Einaudi Le Onde vind ik mooi weet niet in hoeverre dat te doen is) die dus niet echt moeilijk zijn

[ Bericht 0% gewijzigd door Dribbel_ op 14-07-2008 00:54:07 ]
pi_60101773
Ik ben ook een toetsenistje
pi_60203660
Zoveelste gitarist-die-ook-wat-met-toetsen-wil-gaan-doen-TVP
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')