abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49870125
Ik speel vanaf mn 9e, ben nu 24. Had (volgens de nodige muziek- en pianoleren) meer talent dan het gemiddelde middelbare schoolkind dat piano speelde...

... maar da's ook niet echt een boeiend referentiekader (en als je die videos van zo'n 6 jarige Jonathan Gilad ziet dan heb je daar al helemaal weinig aan) dus ik ben maar Econometrie gaan studeren

Maar ik heb wel eindeloos plezier van het spelen hoor, en da's waar het om gaat!

[ Bericht 45% gewijzigd door Knakker op 28-05-2007 23:11:10 ]
  dinsdag 29 mei 2007 @ 09:55:28 #77
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_49878557
Ik heb zelf 1 jaar pianoles gehad. Ik speelde daarvoor al wel eens piano en sinds ik gestopt ben met les kruip ik er ook nog wel eens achter, maar verder dan simpele liedjes van Evanescence, Krezip enz. kom ik nog niet.
pi_49885003
Ik heb 13 jaar keyboardles gehad met hierendaar 'uitstapjes' naar klassieke pianostukken maar ook naar dingen als Reason, synthesizers en hammond orgels. Ik heb er echt van genoten! Nu speel ik afentoe wat, maar het is wel moeilijk om de discipline op te brengen om een nieuw stuk in te studeren zeg!
pi_49892446
In een poging tot het aanzwengelen van een discussie, nog even over die "ontmoedigende" filmpjes van jonge pianisten...

Neem nou dit voorbeeld. De pianist, Jonathan Gilad, was op dit moment 6 jaar oud. Het schort hem in die opname wat aan muzikaliteit -wat gewoon aan de leeftijd en de daaruitvolgende muzikale ontwikkeling ligt- maar de techniek is uitstekend. Voor die leeftijd ronduit een genie, en het is niet voor niets dat hij later op al op jonge leeftijd (14 meen ik) afstudeerde aan het conservatorium en menig internationale prijzen gewonnen heeft.

Ik vraag me af wat zo'n leven zo'n jongen heeft gehad. Het kán niet anders dan dat hij vanaf 4 jaar oud tenminste 8 uur per dag achter die piano gezeten heeft, waarschijnlijk zwaar aangemoedigd door z'n ouders. Dat lijkt me niet gezond, niet voor z'n persoonlijke ontwikkeling maar ook niet voor de liefde voor z'n instrument - hij's niet voor niets op z'n 19e maar aan de nationale Technische Universteit van Frankrijk is gaan studeren...

Begrijp me niet verkeerd, ik heb zwaar respect voor zn prestaties -mocht willen dat ik dat ooit had of zal kunnen behalen- maar ook omdat de wat meer disciplinaire maatschappijen als China en Japan nu aan de lopende band jonge geniale muzikantjes aan het uitpoepen zijn, vraag ik me gewoon af waar dit naartoe gaat...

Wat denken jullie daarvan?
  dinsdag 29 mei 2007 @ 17:27:30 #80
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_49895278
Ik denk dat je gelijk hebt zo goed wordt je alleen maar door ongelooflijk veel te oefenen, en vooral als je daarin gepushed wordt krijg je er natuurlijk op een gegeven moment genoeg van.
Ouderdom is ook slecht voor de gezondheid!
pi_49913781
Welke technieken gebruiken jullie om te improviseren en van fakesheets te spelen? Bij mij klinkt alles snel het zelfde, in de linkerhand speel ik voornamelijk de bas laag op tel 1 en 3 en bas hoog (een oktaaf hoger dus) op 2 en 4. In de rechterhand speel ik de melodie en vaak als akkoord waarbij de melodienoot als topnoot geldt.

Een hele lijst van technieken heb ik trouwens op http://www.yepcheck.com/lewiki/index.php?title=Improviseren gezet..

[ Bericht 10% gewijzigd door tim2308 op 30-05-2007 01:32:35 ]
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_50052153
Sinds gisteren is het Fok! Toetsenisten-topic een toetsenist rijker. Ik heb een Yamaha PSR 290 van een vriend kunnen kopen voor 100 EUR, niet slecht toch?

Iemand nog beginnerstips? Boeken die ik kan gebruiken? Technieken? Ben namelijk van plan om mezelf te leren spelen.
pi_50093090
quote:
Op zondag 3 juni 2007 03:46 schreef Rnnz het volgende:
Sinds gisteren is het Fok! Toetsenisten-topic een toetsenist rijker. Ik heb een Yamaha PSR 290 van een vriend kunnen kopen voor 100 EUR, niet slecht toch?

Iemand nog beginnerstips? Boeken die ik kan gebruiken? Technieken? Ben namelijk van plan om mezelf te leren spelen.
Da's inderdaad helemaal geen gekke prijs! Succes ermee

Voor oefentips, tja... ik heb ooit de leermethode van John Thompson's "Easiest Piano Course" gebruikt; die's alleen érg gericht op kinderen en bovendien op klassieke (volledig uitgeschreven) muziek, en ik denk niet dat je daarnaar op zoek bent. Het beste is gewoon even de muziek(boek)handel inwandelen en vragen wat ze je aan kunnen raden!

Eén tip: maak gebruik van het feit dat je een digitale piano hebt en neem regelmatig jezelf op! Vooral met betrekking tot dynamiek (harder en zachter spelen op bepaalde punten) leer je dan echt ontzettend veel; toen ik 6 jaar geleden een digitale piano kocht ging een wereld voor me open.
  maandag 4 juni 2007 @ 16:40:19 #84
179798 Rijstbal
Ik heb geen bami
pi_50095384
quote:

[afbeelding]

alfreds leermethode
#FreeTrapz #FreeFreire #FreeOzz #FreeRollsreus
pi_50110351
quote:
Da's inderdaad helemaal geen gekke prijs! Succes ermee
Dacht ik ook al. Op marktplaats kom je toch al gauw bij de 200 EUR, dus..
quote:
John Thompson's ''Easiest Piano Course''
Ik zal er eens naar uitkijken. Hij is niet heel duur dus kan hem altijd proberen. Op zich wil ik me niet gaan richten op klassieke muziek, maar een aantal klassieke stukken als begin is wel mooi (ben al begonnen met Für Elise)
quote:
Het beste is gewoon even de muziek(boek)handel inwandelen en vragen wat ze je aan kunnen raden!

Dat was ik idd al van plan
quote:
Eén tip: maak gebruik van het feit dat je een digitale piano hebt en neem regelmatig jezelf op! Vooral met betrekking tot dynamiek (harder en zachter spelen op bepaalde punten) leer je dan echt ontzettend veel; toen ik 6 jaar geleden een digitale piano kocht ging een wereld voor me open.
Doe ik al af en toe

Op dit moment vind ik het overigens moeilijk om met twee handen te spelen. Iemand tips? Overschakelen met akkoorden vind ik ook nog moeilijk. Maar goed, ik wil te veel in een keer.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:08:54 #86
179798 Rijstbal
Ik heb geen bami
pi_50122922
oefenen oefenen en oefenen. Eerst altijd de handen appart spelen.
#FreeTrapz #FreeFreire #FreeOzz #FreeRollsreus
  woensdag 6 juni 2007 @ 15:05:16 #87
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_50165038
Kwestie van (veel) oefenen inderdaad, als je net begint is het niet heel gek dat je dat nog moeilijk vindt
Ouderdom is ook slecht voor de gezondheid!
pi_50188218
quote:

[afbeelding]

Ik heb ook nog een keybord uit de psr serie gehad. Prima dingetje heb er nog lang mee gedaan voordat ik overstapte naar een synthesizer (yamaha s90es).

Ik denk dat je je vooral moet afvragen hoe je wil spelen.
Met een keybord kun je natuurlijk geweldige geluiden krijgen dmv de akkoord begeleiding. Dat is zeker leuk in het begin.

Ik heb ondervonden, dat als je uiteindelijk, in een band beland dat je daar niks meer aan hebt.

Ik heb zelf vooral proberen te spelen zonder de begeleidings opties van een keybord. Dat loont uiteindelijk de moeite.

Probeer eens te kijken naar (zoals ze dat in het engels noemen) Comping. Dus begeleiden met piano etc. En ga ervan uit dat al die extra akkoord begeleiding in een band worden gespeeld door de drummer, bassist en gitarist.

Maar ik moet zeggen de piano sound van die keybord is nog best goed voor een relatief goedkoop keybord.
Zelf had ik de PSR-GX-76.
Do what you love, love what you do!
pi_50188456
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 13:49 schreef tim2308 het volgende:
En heeft iemand nog tips, loopjes en vuistregels om te klinken als Jan Vayne?
naar dit filmpje kijken en jaloers op mij worden

(nee, geen tips verder, gewoon heel veel nootjes spelen, behalve de noot die je eigenlijk moet spelen )
pi_50189330
cool filmpje welke ben jij en wie is de famous pianist?

Ik heb ook een yamaha, een PSR1000 Leuk ding maar idd vooral een solo instrument toegespits op jezelf met akkoorden te begeleiden.
pi_50211339
hahaha het was dus jan vayne (rechts).. vandaar.
pi_50299878
Hier staan nog wat leuke video's met wat tips over akkoorden enzo
http://video.google.com/videoplay?docid=-8048290018881425524

(effe op more from this user klikken voor de rest)
pi_50374661
Vandaag was ik in een muziekwinkel. Vergeten te vragen naar een aantal leerboekjes, maar heb wel op een aantal piano's gespeeld. Wat zijn die dingen machtig mooi en wat een geluid zeg Beter dan m'n keyboardje
pi_50515063
Ik ben een klassiek pianist, speel nu ongeveer 12 jaar. Ben dan ook aardig ervaren, maar op het gebied van jazz piano ben ik echt een complete nul

Ik zou het echt supercool vinden om me daarin te verdiepen, maar ik heb geen idee waar te beginnen Zijn er goede boeken te vinden, en zo ja, wat raden jullie dan aan? Of is het slim om meteen les te nemen.

Mijn niveau mbt klassiek is aardig, speel op dit moment prelude van Rach, op. 23 no. 10, Clair de Lune van Debussy (speel ik al een hele tijd, maar blijft leuk ), wat preludes van Chopin (op 28 no 10 is geweldig ) en de Aeolian Harp etude van Chopin.
Geen gezeik.
pi_50528323
quote:
Op zaterdag 16 juni 2007 11:46 schreef samchestido het volgende:
Mijn niveau mbt klassiek is aardig, speel op dit moment prelude van Rach, op. 23 no. 10, Clair de Lune van Debussy (speel ik al een hele tijd, maar blijft leuk ), wat preludes van Chopin (op 28 no 10 is geweldig ) en de Aeolian Harp etude van Chopin.
ahh die dingen zijn zo vet... ik heb een paar jaar geleden een engels boek gekregen om jazz te leren, maar ik heb er eigenlijk nooit echt de tijd voor genomen.. maar nu ben ik geslaagd en wil ik me daar wel in verdiepen

(het heet: the big book of jazz piano improvisation, er zit een cd bij en dr staat veel theorie in over jazztoonladders en zo. volgens mij is t geen slecht boek, mgoed, ik moet het zelf ook nog uitgebreid bekijken )
pi_50600766
quote:
Ik ben een klassiek pianist, speel nu ongeveer 12 jaar. Ben dan ook aardig ervaren, maar op het gebied van jazz piano ben ik echt een complete nul

Ik zou het echt supercool vinden om me daarin te verdiepen, maar ik heb geen idee waar te beginnen Zijn er goede boeken te vinden, en zo ja, wat raden jullie dan aan? Of is het slim om meteen les te nemen.

had een tijd terug een boektip voor beginnende jazz pianisten gekregen van m'n toetsenleraar, zal het eens navragen. Het scheen een erg goed boek te zijn in elk geval.
pi_50635078
quote:

Heel herkenbaar Ik ben een paar jaar terug begonnen met les nemen bij een conservatoriumstudente... dat was best wel leuk; zij was enthousiast en erg betaalbaar. Heb er redelijk veel van geleerd, maar ik had maar één probleem: ik kon me er niet toe zetten te oefenen. Het is namelijk verdomde moeilijk jezelf ertoe te zetten opnieuw te beginnen op een instrument dat je al (zij het een andere muzieksoort) goed kunt bespelen... Na een jaartje ben ik dus maar gestopt.

Verder heb ik ook nog ergens een wel goed boek liggen, ik geloof dat het "Jazz Improvisation for the Classical Pianist" heet van Marten Mann. Daar heb je alleen erg veel discipline voor nodig, daar het nogal theoretisch is. Ik zou je dus willen aanraden om gewoon ergens les te nemen, en dan hopen dat je in een conservatoriumstad woont zodat dat ook nog goedkoop kan

Succes in ieder geval!
pi_50635283
Ja deze verhalen komen mij ook bekend voor.
Ik vindt het een grote tekortkoming dat muziekscholen je alleen bladmuziek leert lezen, en niet wat meer theorie achter de bladmuziek.

Ik heb het zelfde probleem gehad, ik ging op een gegeven moment bij een koor spelen.
En tjaa, melodie + akkoorden. WTF wist niet eens wat een akkoord was.

Ik ben toen zelf maar op onderzoek uitgegaan en inmiddels kan ik redelijk mijn weg vinden met alleen akkoorden.

Wat ik nu nog wil leren is zeg maar buiten de akkoorden te gaan (tussen-akoordjes, substitution (vervangen) van akkoorden ed)

Op internet is wel het één en ander te vinden, voor echt les nemen heb ik helaas geen tijd
  woensdag 20 juni 2007 @ 23:25:31 #99
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_50675435
Hier maar eens proberen.

Ik ben al een hele tijd op zoek naar de bladmuziek van Miami 2017 van Billy Joel. Het is wel wel een geinig nummertje, maar het gaat me voornamelijk om de intro. Nu ben ik zelf geen pianovirtuoos, maar zou ik het wel ontzettend tof vinden om dit korte stukje te kunnen spelen

Nu is mijn vraag aan jullie of degenen hier met een absoluut gehoor de noten van het volgende stukje kunnen ontcijferen

Hier het betreffende stukje...
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  donderdag 21 juni 2007 @ 11:28:07 #100
138547 VASND
Happen naar het baasje
pi_50685343
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 23:32 schreef kree het volgende:
Ja deze verhalen komen mij ook bekend voor.
Ik vindt het een grote tekortkoming dat muziekscholen je alleen bladmuziek leert lezen, en niet wat meer theorie achter de bladmuziek.

Ik heb het zelfde probleem gehad, ik ging op een gegeven moment bij een koor spelen.
En tjaa, melodie + akkoorden. WTF wist niet eens wat een akkoord was.

Ik ben toen zelf maar op onderzoek uitgegaan en inmiddels kan ik redelijk mijn weg vinden met alleen akkoorden.

Wat ik nu nog wil leren is zeg maar buiten de akkoorden te gaan (tussen-akoordjes, substitution (vervangen) van akkoorden ed)

Op internet is wel het één en ander te vinden, voor echt les nemen heb ik helaas geen tijd
Ligt maar net aan je leraar.
Ik heb mn A en B diploma's op een muziekschool gehaald, veel bladmuziek spelen en daar hield het ook op.
Mijn C en D op een andere muziekschool, fantastische leraar.
De lessen waren heel anders, ik leerde improviseren, fusion, jazz, akkoorden, acceptabel akkoordverkrachten, enz enz.
Oftewel het bleef interessant, en nu kan ik gewoon zo fucking veel meer met mn keyboard dan als ik alleen maar nummers zou zijn blijven oefenen.
-|||---ᕙ(⇀‸↼‶)ᕗ---|||-
Op woensdag 28 juli 2010 23:05 schreef Dromenvangertje het volgende:
het zou mij een eer zijn om alles voor u te doen wat uw hartje begeert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')