Mijn indrukken na een paar dagen gamen
![]()
De sfeer van Dead Rising is super, ondanks de waarschuwing aan het begin is het spel toch echt duidelijk geïnspireerd op de film Dawn of the Dead. Een afgesloten ruimte, een aantal overlevenden waarvan een aantal zo dom als stro zijn, hordes zombies en psychopaten die een nog grote bedreiging vormen. Qua toon is het spel ook geweldig, na de toch wat serieuzere Resident Evil games heeft Capcom nu duidelijk plezier met het genre van de zombie-game. Niet langer telt elke neergeschoten zombie, maar je kunt je helemaal uitleven! In een kwartier Dead Rising dood je meer zombies dan in de hele Resident Evil-reeks. En dat doden gaat op duizenden manieren! Het hele warenhuis is vergeven van items die je als wapens kunt gebruiken. Er zijn traditionele wapens, muziekinstrumenten, tuingereedschap, gewoon gereedschap, meubels, speelgoed, etc. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit in het spel. Het spel zou je dus eerder als camp kunnen betitelen dan als serieus. Je moet wel kunnen lachen om bloed en gore, anders zul je er niet veel aanvinden.
Toch is Dead Rising een kutspel! En dan bedoel ik niet dat het een slecht spel is, maar een spel waartegen je regelmatig “KUTSPEL!” zult gillen. De belangrijkste reden is dat alle events getimed zijn. Je moet op of voor een bepaalde tijd op een bepaalde plek zijn om verder in het verhaal te komen. Verpruts je dit dan is de verhaallijn in principe afgelopen en dan mag je opnieuw beginnen of je oude save laden. Save is trouwens enkelvoud, je hebt er maar eentje. Save je dus op een ongelukkig moment (bijvoorbeeld, je moet voor een event naar de andere kant van het warenhuis maar red het niet om in de beschikbare tijd die afstand af te leggen) dan heb je pech. Ook krijg je zoveel events tegelijk dat het je nooit zal lukken om ze allemaal te volbrengen. Je hebt de verhaallijn die je moet volgen, psychopaten die je moet verslaan, foto-momenten en overlevenden om te redden. Dead Rising is duidelijk bedoeld om meerdere keren te spelen, en dat is in het begin wel even wennen aangezien de meeste games tegenwoordig zijn ontworpen om in één keer door te spelen.
Dead Rising is ook een kutspel door de A.I. van de mensen die je moet redden. Ze kunnen zich niet verdedigen tegen zombiers, lopen regelrecht in hun armen, nemen de meest ongelukkige route en hebben moeite met stoepjes. Dit gecombineerd met het feit dat ze ook nog een altijd in de weg lopen tijdens je aanvallen (en ze kunnen net zo slecht tegen een kettingzaag kunnen als zombies) zorgt voor de nodige frustraties.
Tenslotte, het spel is technisch helemaal in orde. Camera werkt goed, de hoofdrolspeler bedient lekker (al vind ik het nog moeilijk om bepaalde special moves uit te voeren) en grafisch ziet het spel er goed uit. Niet zozeer door next-gen graphics maar meer door de ongelofelijke aantallen zombies. Kleine waarschuwing: op een niet HDTV kan het soms moeilijk zijn om teksten te lezen. Ik heb er op mijn TV geen last van (Loewe), maar ik kan me voorstellen dat kleinere en goedkopere TV’s hier wel moeite mee zullen hebben.
Dead Rising is een kutspel. Maar wel het beste kutspel dat ik ooit heb gespeeld. Ik verheug me nu alweer om vanavond te gaan (s)choppen!
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo