abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41391760
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 11:40 schreef Skinkie het volgende:
Moest je voor een 'trike' geen motor rijbewijs hebben
Volgens mij niet, ik ken iemand met een Lomax met 3 wielen(kitcar op basis van 2cv), met een wiel achter. En hij heeft volgens mij geen motorrijbewijs.
  vrijdag 1 september 2006 @ 17:50:40 #102
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41400073
Carver heb je ook geen motorrijbewijs voor nodig, maar ik heb het al nagevraagd bij RDW en vraag het dit weekend bij de politie ook nog eens.

In veel opzichten is een lichte driewieler echt heel handig. Fiscaal is het een motorfiets, maar qua rijbewijs mag je hem ook met autorijbewijs rijden (voor zover ik weet)

[ Bericht 3% gewijzigd door TR08 op 01-09-2006 17:59:46 ]
  vrijdag 1 september 2006 @ 17:57:21 #103
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41400237
Even een soort zelfgekluste reaktiemove om mijn topics wat gescheiden te houden
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 11:27 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Een noodrem is wel handig idd!
Bovendien remt inductie je nooit af naar complete stilstand. Waarschijnlijk maakt je auto'tje genoeg lucht en rolweerstand om toch te stoppen met alleen een inductierem, maar houd hier rekening mee! Zeker als je op een helling staat moet je dus bijremmen.
Nou ik heb een asynchrone motor zien remmen en die doet dat inderdaad niet tot volledige stilstand, maar het toerental dat nog overblijft is echt vreselijk laag (1 omw/minuut oid). Als je met zo'n ding je auto afremt zet kun je hem met een mechanische handrem zo stilzetten. Wat je aan snelheid overhoudt is echt 1cm/seconde oid.

De pech is alleen dat als je elektrische systeem uitvalt alleen je parkeerrem overblijft. Ik ga denk ik voor een normale mechanische rem met een of ander hendeltje/extra pedaal voor een regeneratieve rem als die er op komt.

[ Bericht 2% gewijzigd door TR08 op 01-09-2006 20:57:07 ]
  vrijdag 1 september 2006 @ 19:43:04 #104
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_41403222
tvp ben benieuwd wat we kunnen verwachten
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
  maandag 4 september 2006 @ 13:50:49 #105
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41480600
Mailtje van RDW is binnen: De driewieler mag met auto rijbewijs worden gereden

Waarschijnlijk wordt het dus diesel, dus lage brandstofkosten, rijtuigbelasting van een motorfiets en rijbewijs van een auto
pi_41481822
quote:
Op maandag 4 september 2006 13:50 schreef TR08 het volgende:
Mailtje van RDW is binnen: De driewieler mag met auto rijbewijs worden gereden

Waarschijnlijk wordt het dus diesel, dus lage brandstofkosten, rijtuigbelasting van een motorfiets en rijbewijs van een auto
Slaolie dude
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  maandag 4 september 2006 @ 15:25:24 #107
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41482579
Zeg...skinkie, ik zie dat je nog student bent en 22 jaar oud(als je profiel klopt). Als ik in juni besluit dat de bouw door gaat en zie dat het allemaal 10-15k gaat kosten voor 1 auto. Kun jij dan voor jouw exemplaar dat bedrag ook ophoesten? Het lijkt me nogal wat voor een student namelijk.
Niet dat ik het niet leuk vindt dat je mee doet, maar als jij pas over 2-3 jaar geld hebt voor je eigen onderdelen is dat wel lichtelijk onpraktisch.
Kun je ook zelf klussen? Je moet uiteindelijk wel je eigen wagen voor het grootste deel gaan assembleren en er zal vaak geen handleiding van mij komen.
pi_41482767
quote:
Op maandag 4 september 2006 15:25 schreef TR08 het volgende:
Zeg...skinkie, ik zie dat je nog student bent en 22 jaar oud(als je profiel klopt). Als ik in juni besluit dat de bouw door gaat en zie dat het allemaal 10-15k gaat kosten voor 1 auto. Kun jij dan voor jouw exemplaar dat bedrag ook ophoesten? Het lijkt me nogal wat voor een student namelijk.
Ik heb een sponsor. Daarnaast ga ik er ook van uit dat het bedrag zo'n 19% lager komt te liggen.
quote:
Kun je ook zelf klussen? Je moet uiteindelijk wel je eigen wagen voor het grootste deel gaan assembleren en er zal vaak geen handleiding van mij komen.
Ik kan klussen en heb genoeg familie in de auto industrie.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_41484893
Leuk project en ga het zeker volgen!

Ik denk dat je het budget gerust hoger kunt leggen. Een hoop onberekende kosten zul je tegen gaan komen volgens mij.
pi_41486842
TR08 dit hele project wordt toch eerst 'ontworpen'? De kosten per auto kan dan toch eventueel in juni tot op de cent toe vast gesteld worden?

Ik sluit dan ook niet uit als je een kostenplaatje maakt dat er mee mensen mee gaan doen met bouwen. Terwijl het nu een ver van mijn bed show is.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  dinsdag 5 september 2006 @ 07:37:12 #111
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41506210
Het kostenplaatje zal niet tot op de cent toe bekend worden, dat hangt net af van wat er tijdens de bouw gebeurt. Daar zitten altijd onvoorziene dingen in als je kleinserie/prototype bouw doet. Bovendien varieren de kosten erg met hoeveel je zelf kunt en wilt doen. Ik hoop de fout wel kleiner dan duizend euro te houden, dan mogen we al blij zijn denk ik. Maar op een bedrag van 10-15k zal bij een project als dit 1000 euro meer of minder mij niet snel doen besluiten om maar op te geven.
pi_41510096
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 07:37 schreef TR08 het volgende:
Maar op een bedrag van 10-15k zal bij een project als dit 1000 euro meer of minder mij niet snel doen besluiten om maar op te geven.
ik denk dat het allemaal reuze mee gaat vallen.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_41515412
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 17:57 schreef TR08 het volgende:
Even een soort zelfgekluste reaktiemove om mijn topics wat gescheiden te houden
[..]

Nou ik heb een asynchrone motor zien remmen en die doet dat inderdaad niet tot volledige stilstand, maar het toerental dat nog overblijft is echt vreselijk laag (1 omw/minuut oid). Als je met zo'n ding je auto afremt zet kun je hem met een mechanische handrem zo stilzetten. Wat je aan snelheid overhoudt is echt 1cm/seconde oid.

De pech is alleen dat als je elektrische systeem uitvalt alleen je parkeerrem overblijft. Ik ga denk ik voor een normale mechanische rem met een of ander hendeltje/extra pedaal voor een regeneratieve rem als die er op komt.
Nog een leuk detail: Ik weet (van discovery! ) dat die gigantische caterpillar trucks in de steengroeven ook op inductie remmen. Die hebben wel schijfremmen ofzo, maar die zit gekoppeld aan een zwaailicht omdat ze die NOOOIT mogen gebruiken (tenzij dus echt voor nood). Als ze dat wel doen zijn de remmen binnen de kortste keren oververhit en schiet het verbruik gigantisch omhoog. En dat vind de opzichter niet zo tof.

Ook heb ik in zwitserland een keer in een bergtreintje gezeten, dat onderweg naar beneden genoeg elektriciteit opwekte op de inductierem om weer 1/3 naar boven te rijden!
  dinsdag 5 september 2006 @ 17:48:21 #114
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_41521474
@TS

Kun je niet net zo goed het idee van de Toyota Prius kopiėren?

http://www.john2211.nl/Hybride_planetary_gear_set.htm
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_41521724
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 17:48 schreef ACT-F het volgende:
@TS

Kun je niet net zo goed het idee van de Toyota Prius kopiėren?

http://www.john2211.nl/Hybride_planetary_gear_set.htm
mijn inziens zou een parallel hybride systeem niet zo geschikt zijn voor het type voertuig dat TS wil bouwen.
Een serie hybride is naar mijn mening beter geschikt. Dit systeem heeft als voordeel dat het flexibel is in te bouwen, en de verbrandingsmotor kan geoptimaliseerd worden voor een specifieke belasting (stationaire motor bv). Dit maakt een compacte inbouw mogelijk met de meest gunstige gewichtsverdeling
En sommige componenten kunnen vervallen/kleiner uitgevoerd worden. bv een versnellingsbak/planetair tandwielstelsel kan komen te vervallen en het koelsysteem kan kleiner uitgevoerd worden. (wanneer de motor over een breed toerengebied toegepast wordt, is er meer koeling vereist dan wanneer de motor op 1 specifiek toerental presteert

Als er voor een serie hybride systeem gekozen wordt, is het mogelijk om een naafmotor toe te passen. Dit heeft het grote voordeel dat er geen elektromotor in het voertuig zelf geplaatst hoeft te worden, wat weer ruimte oplevert.
Nadeel is dat het onafgeveerde gewicht toeneemt, maar ik ben van mening dat dit nadeel binnen dit project niet opweegt tegen de voordelen
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  dinsdag 5 september 2006 @ 18:36:35 #116
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_41522888
Je wilt dus een diesel-elektrisch systeem? Dan heb je inderdaad geen versnellingsbak nodig en kun je de dieselmotor op de meest gunstige toerental laten draaien. Ik ben benieuwd naar de rendementen

Wat wel jammer is dat je gewoon het belastingtarief betaalt van een gewone diesel, ondanks dat de aandrijving door een elektromotor gebeurt. Er staat letterlijk in de wet dat als de stroomvoorziening door een verbrandingsmotor plaats vindt, men het tarief betaalt van de brandstof die de verbrandingsmotor gebruikt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_41524467
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:36 schreef ACT-F het volgende:
Je wilt dus een diesel-elektrisch systeem? Dan heb je inderdaad geen versnellingsbak nodig en kun je de dieselmotor op de meest gunstige toerental laten draaien. Ik ben benieuwd naar de rendementen

Wat wel jammer is dat je gewoon het belastingtarief betaalt van een gewone diesel, ondanks dat de aandrijving door een elektromotor gebeurt. Er staat letterlijk in de wet dat als de stroomvoorziening door een verbrandingsmotor plaats vindt, men het tarief betaalt van de brandstof die de verbrandingsmotor gebruikt.
wat ik wil doet er niet toe, het gaat erom wat TS wilt ik geef alleen maar mijn mening.

rendement is afhankelijk van de gebruikte componenten, maar een totale serie-hybride systeem voor legervoertuig-toepassingen (8 aangedreven wielen), komt op zo'n 80% voor 80% van het koppelbereik. Piekrendement ligt boven de 90%
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  dinsdag 5 september 2006 @ 19:46:53 #118
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41524890
Ik neem aan dat je 80% van het asvermogen van de verbrandingsmotor bedoelt? De verbrandingsmotor komt niet snel boven de 40% namelijk

Naaf motoren hebben verder voor zo ver ik weet het nadeel dat ze bij lage belasting een ontzettend kutrendement hebben. Ik weet niet meer of dat nu alleen voor asynchrone machines was of ook voor motoren met permanent magneten.
Als ik hybride ga doen wordt het uiteindelijk serie hybride met waarschijnlijk een synchrone motor (met permanentmagneten) en waarschijnlijk toch een CVT tussen die motor en het achterwiel, tenzij Vlad aan de hand van simulaties bewijst dat dat toch minder gunstig is tov een naafmotor.

Belasting gaat trouwens mee vallen. Het voertuig wordt voor de belasting een motorfiets (vanwege de 3 wielen ipv 4), dus dat tarief zal niet zo hoog zijn Bij mijn weten zijn er geen speciale regels voor diesel motorfietsen.

ps: Ik ben aan het rekenen aan een kleine gasturbine voor stroom opwekking, ik heb een truukje gevonden dat -als het toepasbaar blijkt- behoorlijk veel energie per euro gaat leveren
pi_41525276
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:46 schreef TR08 het volgende:
Ik neem aan dat je 80% van het asvermogen van de verbrandingsmotor bedoelt? De verbrandingsmotor komt niet snel boven de 40% namelijk

Naaf motoren hebben verder voor zo ver ik weet het nadeel dat ze bij lage belasting een ontzettend kutrendement hebben. Ik weet niet meer of dat nu alleen voor asynchrone machines was of ook voor motoren met permanent magneten.
Als ik hybride ga doen wordt het uiteindelijk serie hybride met waarschijnlijk een synchrone motor (met permanentmagneten) en waarschijnlijk toch een CVT tussen die motor en het achterwiel, tenzij Vlad aan de hand van simulaties bewijst dat dat toch minder gunstig is tov een naafmotor.

Belasting gaat trouwens mee vallen. Het voertuig wordt voor de belasting een motorfiets (vanwege de 3 wielen ipv 4), dus dat tarief zal niet zo hoog zijn Bij mijn weten zijn er geen speciale regels voor diesel motorfietsen.

ps: Ik ben aan het rekenen aan een kleine gasturbine voor stroom opwekking, ik heb een truukje gevonden dat -als het toepasbaar blijkt- behoorlijk veel energie per euro gaat leveren
geldt voor het complete systeem. Zie nu dat ik vergeten ben erbij te zetten dat dit is bij gebruik van brandstofcellen

Wat prestaties betreft lijkt me dat een inbouw motor met CVT gunstiger is, omdat de elektromotor langer in het optimale rendements-ei kan presteren. Maar wat inbouwen betreft is een naafmotor waarschijnlijk gunstiger vanwege de compactheid en de ruimte die je in het voertuig zelf overhoudt
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_41527979
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:46 schreef TR08 het volgende:
Ik neem aan dat je 80% van het asvermogen van de verbrandingsmotor bedoelt? De verbrandingsmotor komt niet snel boven de 40% namelijk

Naaf motoren hebben verder voor zo ver ik weet het nadeel dat ze bij lage belasting een ontzettend kutrendement hebben. Ik weet niet meer of dat nu alleen voor asynchrone machines was of ook voor motoren met permanent magneten.
Als ik hybride ga doen wordt het uiteindelijk serie hybride met waarschijnlijk een synchrone motor (met permanentmagneten) en waarschijnlijk toch een CVT tussen die motor en het achterwiel, tenzij Vlad aan de hand van simulaties bewijst dat dat toch minder gunstig is tov een naafmotor.

Belasting gaat trouwens mee vallen. Het voertuig wordt voor de belasting een motorfiets (vanwege de 3 wielen ipv 4), dus dat tarief zal niet zo hoog zijn Bij mijn weten zijn er geen speciale regels voor diesel motorfietsen.

ps: Ik ben aan het rekenen aan een kleine gasturbine voor stroom opwekking, ik heb een truukje gevonden dat -als het toepasbaar blijkt- behoorlijk veel energie per euro gaat leveren
Je zou ook voor een turbine kunnen gaan ipv diesel. In de jaren zestig was er behoorlijk wat onderzoek naar in amerika. Dit was ws, zuiniger, sneller en betrouwbaarder dan een zuigermotor. Helaas is ook die techniek gestorven..
De status 'bagger-user' voorbij
  dinsdag 5 september 2006 @ 21:32:14 #121
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_41528899
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 19:46 schreef TR08 het volgende:
Naaf motoren hebben verder voor zo ver ik weet het nadeel dat ze bij lage belasting een ontzettend kutrendement hebben. Ik weet niet meer of dat nu alleen voor asynchrone machines was of ook voor motoren met permanent magneten.
Als ik hybride ga doen wordt het uiteindelijk serie hybride met waarschijnlijk een synchrone motor (met permanentmagneten) en waarschijnlijk toch een CVT tussen die motor en het achterwiel, tenzij Vlad aan de hand van simulaties bewijst dat dat toch minder gunstig is tov een naafmotor.
Leestip

Als je iets revolutionairs op de markt wilt zetten, pionier dan ook met de nieuwste technieken De naafmotor is zeker een goede kandidaat.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 6 september 2006 @ 07:52:44 #122
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41539929
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 21:32 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Leestip

Als je iets revolutionairs op de markt wilt zetten, pionier dan ook met de nieuwste technieken De naafmotor is zeker een goede kandidaat.
Het zou hoogstens de geschakelde reluctantie motor kunnen worden dan. Rendementen gooit die kerel niet echt mee, alleen dat het "hoog" is "over het hele koppel-toerenbereik". Dit kan niet waar zijn, bij laag koppel zijn verliezen door wrijving en benodigde magnetiseringsstroom altijd hoog voor een asynchrone machine. Eigenlijk kan ik er dus niet zo veel mee, maar ik zal dit verslag eens aan een vriend van me voorleggen, die rijdt zijn auto al op stroom.

De Nuna's hadden een hoog efficiente naafmotor, maar die woog 12kg voor 6kW piek. Ik zou bij gelijke vermogensdichtheid een motor van 40kg in mijn wiel moeten hebben. Dat is echt veel te zwaar om bij zo'n lichte auto een redelijk fatsoenlijke wegligging te hebben. Ik denk zelfs dat het wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn om met zo'n ding te rijden.
Bij Nuna kwam je met zo'n motor weg omdat de belasting redelijk constant was (we reden altijd zo rond de 100km/u) dus hij was geoptimaliseerd voor dat toerental en die belasting. Bij de auto die ik wil hebben zijn toerentallen en koppels veel meer variabel. Dan wordt een overbrenging tussen motor en wiel ineens veel handiger.

Veel mensen maken de fout om alleen naar piekrendementen te kijken. Als je niet heel zeker weet dat je het gros van de tijd erg constant rijdt (zoals de Nuna's, maar ook bijv. vrachtwagens op de snelweg) wordt een instelbare overbrenging tussen motor en wiel al snel erg aantrekkelijk. Dit omdat je dan het piekrendement van de opstelling met directe overbrenging heel vaak bij lange na niet haalt.

[ Bericht 8% gewijzigd door TR08 op 06-09-2006 08:04:06 ]
pi_41540280
quote:
Op woensdag 6 september 2006 07:52 schreef TR08 het volgende:

[..]

Het zou hoogstens de geschakelde reluctantie motor kunnen worden dan. Rendementen gooit die kerel niet echt mee, alleen dat het "hoog" is "over het hele koppel-toerenbereik". Dit kan niet waar zijn, bij laag koppel zijn verliezen door wrijving en benodigde magnetiseringsstroom altijd hoog voor een asynchrone machine. Eigenlijk kan ik er dus niet zo veel mee, maar ik zal dit verslag eens aan een vriend van me voorleggen, die rijdt zijn auto al op stroom.

De Nuna's hadden een hoog efficiente naafmotor, maar die woog 12kg voor 6kW piek. Ik zou bij gelijke vermogensdichtheid een motor van 40kg in mijn wiel moeten hebben. Dat is echt veel te zwaar om bij zo'n lichte auto een redelijk fatsoenlijke wegligging te hebben. Ik denk zelfs dat het wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn om met zo'n ding te rijden.
Bij Nuna kwam je met zo'n motor weg omdat de belasting redelijk constant was (we reden altijd zo rond de 100km/u) dus hij was geoptimaliseerd voor dat toerental en die belasting. Bij de auto die ik wil hebben zijn toerentallen en koppels veel meer variabel. Dan wordt een overbrenging tussen motor en wiel ineens veel handiger.

Veel mensen maken de fout om alleen naar piekrendementen te kijken. Als je niet heel zeker weet dat je het gros van de tijd erg constant rijdt (zoals de Nuna's, maar ook bijv. vrachtwagens op de snelweg) wordt een instelbare overbrenging tussen motor en wiel al snel erg aantrekkelijk. Dit omdat je dan het piekrendement van de opstelling met directe overbrenging heel vaak bij lange na niet haalt.
het toepassen van een wisselbak hangt af van veel eisen.

Bij het project waar ik aan gewerkt heb, wilde de fabrikant naafmotoren toepassen zonder wisselbak met toch zeer hoge eisen omtrent het rendement. Het grote voordeel volgens hun was om het voertuig zelf vrij te hebben van de motoren. De naafmotor was op dat moment geen optie (door de stand van de techniek op dat moment) en een wisselbak kwamen we net niet onderuit door gestelde eisen aan de prestaties. (ging om een militair voertuig van 26 ton, met 8 aangedreven wielen die een top van 120 Km/h moet halen en een helling van 70% moet kunnen nemen).

Maar ik denk dat het voor jouw voertuig wel mogelijk zou kunnen zijn, als je bereid bent om iets van het rendement in te leveren. Het slim zou slim zijn om het rendement van de CVT uit te zetten tegen het rendementsverlies van de motor zonder gebruik van CVT
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  woensdag 6 september 2006 @ 08:51:46 #124
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41540619
Die rendementssimulatie hoop ik tzt ook te kunnen doen
pi_41541509
quote:
Op woensdag 6 september 2006 08:51 schreef TR08 het volgende:
Die rendementssimulatie hoop ik tzt ook te kunnen doen
dat hoop ik ook uit ervaring kan ik je vertellen dat fabrikanten niet zo happig zijn om volledige ei-diagrammen de wereld in te sturen. Als ze deze informatie al van elk component hebben
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')