abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43232456
Ik denk dat jullie even moeten denken over wat voorop jullie de software willen. Voor een PPC valt er namelijk niet zo veel te casemodden. En omdat een PPC geen bewegende delen heeft is trillingsvrijheid ook niet al te belangrijk. Overigens kunnen bij een 'normale'(x86) pc de meeste onderdelen wel tegen trillingen(met als grote uitzondering de harde schijf).

-edit-
Ik heb geen idee hoe lastig een MMS is, en wat je er allemaal mee wilt doen(te weinig autokennis hier dus). Maar als het voornamelijk op uitlezen van waardes ed neerkomt is dit denk ik geen probleem.
  zaterdag 4 november 2006 @ 14:34:17 #252
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43232469
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 14:20 schreef Skinkie het volgende:
Sowieso twee mensen die daar aan werken is nooit weg. In tegenstelling tot de TomTom's etc. denk ik meer aan een mooie OpenGL implementatie van de route planning. Aangezien routeplanning uit uit veel componenten bestaat, en wegherkenning, afschatten, etc. ook moet gebeuren is hulp altijd aardig
Hier mag jij naar hartelust met Aibmi over fantaseren maar maak alsjeblieft wel iets dat vooral *werkt* Liever eerst iets dat werkt en dan later iets dat werkt EN mooi is.
pi_43232607
Ik ben een held in C, maar er is voor Linux een library beschikbaar voor motor management. Daar heb ik al een keer over gelezen.

@TR08 eerst een mooi design (als in software design) dan pas coden. Als Aibmi wil meedoen graag
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zaterdag 4 november 2006 @ 14:47:09 #254
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43232733
Wat je wilt, als het maar werkt. Met mooi bedoelde ik dat ik vreesde voor een prachtige interface zonder werkende code erachter. Maar ik ga erop vertrouwen dat jij je daar met Aibmi prima mee kunt redden (al dan niet met hulp van Vlad/buiten)
pi_43232734
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 14:40 schreef Skinkie het volgende:
Ik ben een held in C, maar er is voor Linux een library beschikbaar voor motor management. Daar heb ik al een keer over gelezen.

@TR08 eerst een mooi design (als in software design) dan pas coden. Als Aibmi wil meedoen graag
als dat allemaal compatible is met de ecu is het prima
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43232752
Ik weet niet of ik qua software genoeg kan doen om je te helpen. Als ik ergens mee kan helpen is dat geen probleem, maar ik zou niet op te veel rekenen. Ik stel voor dat jullie mij vooralsnog bij 'computerhardware ed' noteren, en dat we verder wel zien. Verder lijkt het me handig als we een beetje gaan nadenken over specificaties voor elkaar(bijvoorbeeld waarop we de software willen laten draaien).
pi_43232878
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 14:33 schreef Aibmi het volgende:
Ik denk dat jullie even moeten denken over wat voorop jullie de software willen. Voor een PPC valt er namelijk niet zo veel te casemodden. En omdat een PPC geen bewegende delen heeft is trillingsvrijheid ook niet al te belangrijk. Overigens kunnen bij een 'normale'(x86) pc de meeste onderdelen wel tegen trillingen(met als grote uitzondering de harde schijf).

-edit-
Ik heb geen idee hoe lastig een MMS is, en wat je er allemaal mee wilt doen(te weinig autokennis hier dus). Maar als het voornamelijk op uitlezen van waardes ed neerkomt is dit denk ik geen probleem.
de mms is en computer voor de motor. Hier worden alle signalen van de motor ingelezen en verwerkt, waarna er acties op ondernomen worden.
Dus inspuithoeveelheid en tijdstip, ontstekingstijdstip, klopregeling, noem het allemaal maar op. Ik heb wel eens op laag niveau een mms programma geschreven en dat valt allemaal wel mee. Belangrijk is dat iemand bekend is met programmeren. Voor het programma zelf (regelstrategieen en dergelijke) zijn andere mensen aan te wijzen
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43232905
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_43232925
moet er iets geprogrammeerd worden?
Zo ja, in welke taal?
pi_43232937
Ik denk dat dat iets waar je het minst zorgen over moet maken. Werkende navigatie en dergelijke is al een stuk lastiger te programmeren dan een juiste berekening oid(die regelstrategieen dus) op de input uitvoeren en dan iets terug te sturen.
pi_43232981
quote:
en daar haak ik af wat hardware betreft heb ik er geen verstand van. Ik weet dat onze vorige systemen gebruik maakten van de motorola HC11 en later de HC12, maar meer weet ik er niet van. Ik ben meer van de strategieen. Die bitjes, bytjes en waar langs ze hun weg vinden is een project voor een ander

ik weet alleen dat er een interface gekozen moet worden met een aantal pull-ups erin, zodat er een aantal temperaturen gemeten kunnen worden
aan een ander uit te zoeken welk systeem het best is
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43233031
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 14:56 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
moet er iets geprogrammeerd worden?
Zo ja, in welke taal?
In low-level: C

Ik denk dat als er echt drive-by-wire komt: Erlang.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_43233053
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 14:59 schreef vlad het volgende:

[..]

en daar haak ik af wat hardware betreft heb ik er geen verstand van. Ik weet dat onze vorige systemen gebruik maakten van de motorola HC11 en later de HC12, maar meer weet ik er niet van. Ik ben meer van de strategieen. Die bitjes, bytjes en waar langs ze hun weg vinden is een project voor een ander

ik weet alleen dat er een interface gekozen moet worden met een aantal pull-ups erin, zodat er een aantal temperaturen gemeten kunnen worden
aan een ander uit te zoeken welk systeem het best is
Die interfaces zijn om een interface NAAR de motor te hebben. Dus TR08 zou er goed aan doen om bij een motor keuze dit ook even mee te nemen
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zaterdag 4 november 2006 @ 15:05:34 #264
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43233115
Ik weet niet wat jij allemaal drive by wire wilt doen maar remmen en sturen worden in elk geval gewoon hardware matig gedaan met hoogstens elektronische ondersteuning bij rembekrachtiging/ABS en stuurbekrachtiging. Het remsysteem zal naar alle waarschijnlijkheid linea recta overgenomen worden van de Suzuki Burgman 650ABS omdat daar al rembekrachtiging, ABS en 3 rem eenheden op zitten. Alleen moet er iets geklust met een rempedaal ipv die remhandels op termijn.
pi_43233160
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:02 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Die interfaces zijn om een interface NAAR de motor te hebben. Dus TR08 zou er goed aan doen om bij een motor keuze dit ook even mee te nemen
dat zeg ik toch ook?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43233208
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:05 schreef TR08 het volgende:
Ik weet niet wat jij allemaal drive by wire wilt doen maar remmen en sturen worden in elk geval gewoon hardware matig gedaan met hoogstens elektronische ondersteuning bij rembekrachtiging/ABS en stuurbekrachtiging. Het remsysteem zal naar alle waarschijnlijkheid linea recta overgenomen worden van de Suzuki Burgman 650ABS omdat daar al rembekrachtiging, ABS en 3 rem eenheden op zitten. Alleen moet er iets geklust met een rempedaal ipv die remhandels op termijn.
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat als er ooit een automatische auto uit het project komt. Dat het zeker niet in C is geprogrammeerd. Maar Erlang, een taal die soft-realtime is.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_43233221
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 14:57 schreef Aibmi het volgende:
Ik denk dat dat iets waar je het minst zorgen over moet maken. Werkende navigatie en dergelijke is al een stuk lastiger te programmeren dan een juiste berekening oid(die regelstrategieen dus) op de input uitvoeren en dan iets terug te sturen.
verschil van inzicht. ik heb liever een goed werkende aandrijvig zonder navigatie dan andersom.

en dat kleine beetje wat ik weet van programmeren van ecm's is dat het vaak nogal een kunst is om de optimale programma snelheid te halen + beknopt zijn. Ik weet zo uit m'n hoofd niet meer hoe groot de geheugens van de HC11/12 zijn, maar iig was het nogal een kunst om alle functies daarin kwijt te kunnen
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43233263
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:09 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat als er ooit een automatische auto uit het project komt. Dat het zeker niet in C is geprogrammeerd. Maar Erlang, een taal die soft-realtime is.
tja, jullie zullen het wel weten. Maar bij ons op het werk wordt C gebruikt omdat veel andere talen teveel ruimte gebruiken (ofzoiets ). zoals gezegd ben ik een noob op dit gebied
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 15:13:19 #269
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43233277
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:07 schreef vlad het volgende:

[..]

dat zeg ik toch ook?
Klopt en ik ga het ook doen
Als ik in Almelo woon ga ik in elk geval dealers kontakten en een oud coureur die ik via via ken die nu bij de importeur van Suzuki werkt

@Vlad: Heb je enig idee hoe duur het is om een eencilinder met carburateur om te bouwen naar injectie?
pi_43233314
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:12 schreef vlad het volgende:

[..]

tja, jullie zullen het wel weten. Maar bij ons op het werk wordt C gebruikt omdat veel andere talen teveel ruimte gebruiken (ofzoiets ). zoals gezegd ben ik een noob op dit gebied
Als Linux wordt gekozen als OS dan is er sowieso een keuze gemaakt voor niet hardware embedded systemen. Dat is een keuze, dat uit eindelijk bij een latere versie we toch overgaan naar hardware componentjes zonder een 'zware' processor, lijkt me een logische stap voor over (2?) jaar.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zaterdag 4 november 2006 @ 15:19:08 #271
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43233420
Nou als een motor management systeem embedded te krijgen is en je hoeft het alleen maar een beetje om te coden naar je eigen eisen dan is het mogelijk wel handig om voor zulke missie-kritieke onderdelen toch embedded te gaan. Ik zie een PC ook niet een twee drie geschikte poorten hebben om een motor op 8000 toeren realtime in de gaten te houden en te sturen.
Verder zou het zachtjes gezegd ook kut zijn als bijvoorbeeld een media speler of routeplanner het motormanagement kan laten crashen.

[ Bericht 19% gewijzigd door TR08 op 04-11-2006 15:26:05 ]
pi_43233421
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:15 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Als Linux wordt gekozen als OS dan is er sowieso een keuze gemaakt voor niet hardware embedded systemen. Dat is een keuze, dat uit eindelijk bij een latere versie we toch overgaan naar hardware componentjes zonder een 'zware' processor, lijkt me een logische stap voor over (2?) jaar.
volgens mij snap je niet helemaal wat een mms is :$ dat is een losstaande "computer" voor alleen de motor. Die heeft geen OS oid. Alleen een programmacode is de chips. Geen enkele communicatie met een andere pc of wat dan ook. Dus linux of wathever doet er niet toe. Het is de vertaling van de programmacode naar de machinetaal die erg belangrijk is. En van wat mij verteld is, is dat bij C het meest gunstig.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43233474
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:19 schreef vlad het volgende:

[..]

volgens mij snap je niet helemaal wat een mms is :$ dat is een losstaande "computer" voor alleen de motor. Die heeft geen OS oid. Alleen een programmacode is de chips. Geen enkele communicatie met een andere pc of wat dan ook. Dus linux of wathever doet er niet toe. Het is de vertaling van de programmacode naar de machinetaal die erg belangrijk is. En van wat mij verteld is, is dat bij C het meest gunstig.
Volgens mij wordt er hier een beetje langs elkaar gepraat inderdaad. Je kunt namelijk het MMS wel verbinden met een computer(daarvoor was die eerdere link ook al). Maar ik weet verder te weinig van MMSen af om te kunnen zeggen of je dan met je computer ook de functies van het MMS kan overnemen, of enkel kan uitlezen.
pi_43233657
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:13 schreef TR08 het volgende:

[..]
@Vlad: Heb je enig idee hoe duur het is om een eencilinder met carburateur om te bouwen naar injectie?
pfff, durf daar geen schatting over te geven. Hoop iig.

wat je in ieder geval moet aanschaffen:
- tandenkrans op krukas en/of nokkenas. (met 1 missende tand )
- injector
- sensoren. Iig een of meerdere hall sensoren, druk sensoren, temp sensoren. En klopsensor zou ook erg fijn zijn.
- Dan een keuze maken: of MAP sensor, of een luchtmassameter. Laatste is erg duur, maar is eenvoudiger in gebruik
- Lambda sensor
- ECM

Als je uitgaat van een serie hybride, kun je een ander gasklep monteren met een stappenmotor, zodat de motor volledig door het mms bedient wordt.

dus zoiets wordt het dan. Al zal ik hoogstwaarschijnlijk wel het een en ander vergeten zijn
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43233754
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:21 schreef Aibmi het volgende:

[..]

Volgens mij wordt er hier een beetje langs elkaar gepraat inderdaad. Je kunt namelijk het MMS wel verbinden met een computer(daarvoor was die eerdere link ook al). Maar ik weet verder te weinig van MMSen af om te kunnen zeggen of je dan met je computer ook de functies van het MMS kan overnemen, of enkel kan uitlezen.
mms is een computer op zich. Daar heeft jullie systeem geen ene fluit mee te maken hooguit voor het diagnose systeem, maar anders helemaal niet. In een gewone auto hoef je toch ook geen pc op te starten voordat je kunt rijden
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')