bronquote:Israël schrikt van de oorlogsbalans
Israël maakt zich de komende dagen op om te inventariseren wat er in deze tweede Libanonoorlog is misgegaan. En dat is veel. De positie van de Israëlische premier Ehoed Olmert kan er door aan het wankelen worden gebracht. "We hebben het verknald", schreef een columnist gisteren in het Israëlische dagblad Haaretz. "We hebben niet gewonnen, we hebben niet verloren – we hebben het verknald."
Opperbevelhebber Dan Haloetz, zo meldden gisteren verontwaardigde media in Israël, verkocht al zijn privé-aandelen enkele uren voor het leger het offensief in Libanon begon. Los daarvan benoemde minister van Defensie Amir Peretz gisteren een commissie die het verloop van de oorlog in Libanon gaat onderzoeken. Dat is al het derde onderzoek dat van overheidswege naar de oorlog wordt aangekondigd.
In Israël heerst grote onvrede over de manier waarop de politieke top leiding gaf aan het leger. Ruim een maand geleden, aan het begin van het offensief, waren de officiële doelen van Israël helder: over de twee ontvoerde militairen wordt niet onderhandeld, die moeten direct worden vrijgelaten. En Hezbollah wordt door ons vleugellam gemaakt.
In de loop van de campagne veranderden die doelen. Na ruim drie weken van relatief niet succesvolle gevechten luidden die: de vernietiging van de vooruitgeschoven posten van Hezbollah en een interventiemacht die de noordgrens bewaakt.
Nu, na het ingaan van het bestand, lijkt Israël terug bij af. De ontvoerde soldaten zijn nog steeds in handen van Hezbollah. En de beweging is niet verslagen; die schoot een dag voor het staakt-het-vuren nog een recordaantal raketten op Israël af. Dat vraagt zich af waarom de legertop zich liet verrassen door de militaire capaciteiten van Hezbollah. Hoe kon de legertop denken ditmaal wél een guerrillamacht zoals Hezbollah te kunnen verslaan – terwijl dat tijdens het eerste Libanonavontuur (1982-2000) niet was gelukt? Hoe kon het leger kampen met een gebrek aan materieel? Er kwamen berichten van het front dat reservisten met tweederangs materialen werden opgescheept. Kogelvrije vesten die niet pasten, te weinig gepantserde voertuigen voor reservisten.
Adequaat
De legertraining bleek niet adequaat. Veel soldaten waren prima getraind in het intrappen van deuren van huizen van vermeende Palestijnse militanten. "En toen vonden ze uit dat een echte oorlog betekent dat je 24 uur in een versterkte positie zit in een huis in Aita Sjaab en ineens door een antitankwapen geraakt wordt terwijl je niet weet waar hij vandaan komt", aldus een columnist in Haaretz.
De meest fatale aanname was mogelijk dat Israël dacht de ontvoerde soldaten vrij te krijgen door militaire druk op Hezbollah en Libanon uit te oefenen. Al na twee weken, toen de gevechten minder succesvol verliepen dan gedacht, herriepen de Israëlische bestuurders dat. Ineens was een gevangenenruil bespreekbaar.
De onderliggende boodschap ontging de Arabische wereld niet. Het is voor de Arabieren het zoveelste bewijs dat gewapend verzet de enige manier is om concessies af te dwingen van de joodse staat. Als Israël direct had onderhandeld over de gevangenen waren ze daar niet aan herinnerd – en was de mythe van het onaantastbare Israëlische leger in stand gebleven.
En als het nou soldaten betreft? Mogen die ook voor propaganda doeleinden worden gebruikt?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 20:11 schreef sp3c het volgende:
ik geef hem groot gelijk
Tsja, en hopelijk houden beide partijen nu eindelijk eens hun smoel dicht tegen de media en beginnen ze gewoon tegen (of liever met) elkaar te praten.quote:
De 'mainstream media' duiden hem aan als een hulpverlener. Diverse blogs betwijfelen dat en zijn van mening dat het in feite een propaganda mannetje van Hezbollah is. Doet verder niets af aan mijn mening dat ik het ronduit walgelijk vind om zo disrespectvol met oorlogslachtoffers om te gaan.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 20:32 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Wie zegt dat hij een hulpverlener is dan? Misschien is propaganda juist zijn ding.
Dat is het punt niet. Het gaat over het exploiteren van kinderlijkjes, oorlogsmisdaden, voor propaganda doeleinden. Jij vindt dat kennelijk normaal.quote:En vergeet niet, er valt weinig te reanimeren aan een stoffelijk overschot.
Benjamin Franklin was ook een anti-semiet (niet dat Chomsky dat is btw).quote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:26 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Noam Chomsky... staat in de top 10 van meest geciteerde personen in academische stukken, de rest van de top 10 bestaat uit mensen die al lang dood zijn, zoals Socrates
De kinderen zijn dood.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:36 schreef schatje het volgende:
Dat is het punt niet. Het gaat over het exploiteren van kinderlijkjes, oorlogsmisdaden, voor propaganda doeleinden. Jij vindt dat kennelijk normaal.
Daarom had 'green helmet' ook helemaal niets toe hoeven geven, toch?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:44 schreef Hallulama het volgende:
[..]
De kinderen zijn dood.
Jij, ik, en vele anderen, worden dagelijks emotioneel geexploiteerd en geprikkeld, en wij leven.
Je bent zelf visagiste, dus je moet alles weten van list en bedrog.
Jij noemt het mannetje van Hezbollah walgelijk, het mannetje van Hezbollah noemt onze samenleving verderfelijk.
Het zal wel![]()
Je bent echt de weg een beetje kwijt, niet?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:44 schreef Hallulama het volgende:
Jij noemt het mannetje van Hezbollah walgelijk,
het mannetje van Hezbollah noemt onze samenleving verderfelijk.
Het zal wel![]()
Neuh, hij probeerde waarschijnlijk z'n eigen geweten gerust te stellen, dat doet de mens meestal, wanneer de mens spreekt.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:47 schreef damian5700 het volgende:
Daarom had 'green helmet' ook helemaal niets toe hoeven geven, toch?
Ik zie de weg prima en heb zelfs geen bril nodig, bedanktquote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:48 schreef klez het volgende:
Je bent echt de weg een beetje kwijt, niet?
Je hebt nog wel voldoende ethiek om te beseffen dat het eerste waarschijnlijk is, en het tweede zeer onwaarschijnlijk...
Dat zogenaamde cultuurrelativisme doe ik niet aan mee.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:52 schreef Hallulama het volgende:
Zo ja, logisch, want jij leeft in die maatschappij, hij niet. En hij zit in een oorlogsgebied, jij niet.
Zit je aan de crack?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:49 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Neuh, hij probeerde waarschijnlijk z'n eigen geweten gerust te stellen, dat doet de mens meestal, wanneer de mens spreekt.
ouch! pijnlijke conclusiequote:
Dat waar je van houdt maar niet hebt is makkelijk te vervloeken.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:54 schreef klez het volgende:
Dat zogenaamde cultuurrelativisme doe ik niet aan mee.
Het is niet voor niets dat er forse immigratiestromen deze kant op zijn vanuit het Midden-Oosten, en niet omgekeerd.
Hangt er vanaf hoe groot het ego is, en hoe het wereldbeeld in elkaar steekt.quote:
Tja. Je hebt mensen die het leven als een vat vol kansen zien en mensen die met een negatieve grondhouding het leven verkloten voor zichzelf en anderen. Helaas behoren veel Hezbollah leden en op Israel gefocuste Arabieren tot de laatste categorie.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 22:02 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Hij zit daar, hij zit niet hier, en hij is ook niet onderweg naar hier.
Frankrijk ziet al helemaal niets meer in deze VN aktie. Net een artikel in Der Spiegel erover gelezen. Die VN soldaten kunnen daar helemaal niets. Deze resolutie heeft de schijn dat het de VN troepen veel vrijheid geeft, maar het tegendeel is waar volgens dit artikel.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 19:35 schreef sp3c het volgende:
Frankrijk schijnt nog maar slechts 210 man te willen leveren!!!
No doubt about that, maar vergeet niet, door het negatieve kun je het positieve niet meer zien, maar door het positieve kun je het negatieve tevens missen.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 22:08 schreef klez het volgende:
Tja. Je hebt mensen die het leven als een vat vol kansen zien en mensen die met een negatieve grondhouding het leven verkloten voor zichzelf en anderen. Helaas behoren veel Hezbollah leden en op Israel gefocuste Arabieren tot de laatste categorie.
nooit van gehoordquote:Op donderdag 17 augustus 2006 22:04 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Hangt er vanaf hoe groot het ego is, en hoe het wereldbeeld in elkaar steekt.
Het kan wel eens een fantastische ontdekking zijn, waar alleen maar positieve zaken uit voort zullen vloeien.
Een ware Aha-erlebnis dus.
goed punt, dat was wel een beetje een dubbel standaard iddquote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:33 schreef schatje het volgende:
[..]
En als het nou soldaten betreft? Mogen die ook voor propaganda doeleinden worden gebruikt?
ja vreemdquote:Op donderdag 17 augustus 2006 22:09 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Frankrijk ziet al helemaal niets meer in deze VN aktie. Net een artikel in Der Spiegel erover gelezen. Die VN soldaten kunnen daar helemaal niets. Deze resolutie heeft de schijn dat het de VN troepen veel vrijheid geeft, maar het tegendeel is waar volgens dit artikel.
En van ontwapening van Hezbollah is absoluut geen sprake, die rijden alweer vrolijk rond met hun raketinstallaties. Nee, dit is nu al de zoveelste zeperd van de VN.
linkje voor het geval:
http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,432231,00.html
Ik moet ook zeggen dat ik er onderhand werkelijk geen touw meer aan kan vastknopen.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 22:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja vreemd
na al dat gepraat over een robuuste vredesmacht zegt die resolutie niets over het nieuwe chapter 7 mandaat, ik ging er vanuit dat dat er bij zou komen vanwege de opdracht maar dat is dus niet zo
dan kunnen we beter de Israeli's weer het land insturen want nu kunnen ze gewoon weer helemaal nix behalve terugschieten
valt er uberhaupt wel een touw vast te knopen aan de internationale politiek, iedereen probeert zijn eigen belangen te behartigen, maar hoe het nou allemaal inelkaar steekt blijft een raadselquote:Op donderdag 17 augustus 2006 22:48 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ik moet ook zeggen dat ik er onderhand werkelijk geen touw meer aan kan vastknopen.
Ik betwijfel of in de internationale politiek veel rekening gehouden wordt met nationale belangen. Ik krijg al geruime tijd de indruk dat politici vooral spelletjes aan het spelen zijn. Een soort van Risk. Laten we wel wezen, Amerikaanse belangen bijvoorbeeld werden en worden door Bush met voeten getreden. Om over het geetter an hezbollah nog maar te zwijgen. Spelletjes. En het lijkt erop dat een flink aantal partijen zo snel mogelijk rust wilden in dat lastige Libanon/Israel, ook als dat betekent dat het maar een schijnbestand is, een korte termijn oplossingkje.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 22:53 schreef Slayage het volgende:
[..]
valt er uberhaupt wel een touw vast te knopen aan de internationale politiek, iedereen probeert zijn eigen belangen te behartigen, maar hoe het nou allemaal inelkaar steekt blijft een raadsel
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |