zoals het in je cultuur gebruikelijk is...quote:wanneer je je niet identificeert met het zogenaamde westen of het oosten ('de andere kant'), hoe kijk je dan naar 9-11?
het is de vloek?quote:op donderdag 17 augustus 2006 09:30 schreef onemangang het volgende:
als een kat met een muis speelt, is dat goed of kwaad?
quote:op donderdag 17 augustus 2006 09:26 schreef _etter_ het volgende:
kwaad bestaat wel, als je iemand iets aandoet wat die niet leuk vind doe je in principe kwaad. 9-11 is zodoende ook kwaad omdat je leed brengt bij mensen. ik ben juist afgestapt dat kwaad iets is van je eigen normen en waarden. zelfs als jij je voelt aangevallen en je daar iemand voor vermoord blijft kwaad, de vraag is alleen of het gerechtvaardigd kwaad dan is.
ik denk dat er wel een soort algemene waarheid van goed- en kwaad bestaat, maar het is maar hoeverre een mens dat begrijpt en in hoeverre hij of zij daar wel of niet naar handelt..quote:op donderdag 17 augustus 2006 09:41 schreef nanking het volgende:
[..].
en als jij iets doet wat een ander niet leuk vindt, maar jij doet het met goede bedoelingen?
is het nog steeds het kwaad?
ik geloof niet in een fundamenteel goed en kwaad.
het is maar net hoe jouw levensvisie is, wat volgens jou goed en kwaad is.
dat is juist waar het fout gaat overal in de wereld, wij denken wat goed is voor mensen uit het midden oosten zitten maar die daar nog niet voor klaar zijn en gaan daarom allemaal vol in de verdediging.quote:op donderdag 17 augustus 2006 09:41 schreef nanking het volgende:
[..].
en als jij iets doet wat een ander niet leuk vindt, maar jij doet het met goede bedoelingen?
is het nog steeds het kwaad?
ik had het niet over het m-o maar gewoon in het algemeenquote:op donderdag 17 augustus 2006 10:04 schreef _etter_ het volgende:
[..]
dat is juist waar het fout gaat overal in de wereld, wij denken wat goed is voor mensen uit het midden oosten zitten maar die daar nog niet voor klaar zijn en gaan daarom allemaal vol in de verdediging.
maar daar zie je juist op grote schaal wat dat uithaalt, als je het altijd denkt beter te weten.quote:op donderdag 17 augustus 2006 10:06 schreef nanking het volgende:
[..]
ik had het niet over het m-o maar gewoon in het algemeen.
hoe beschouw je in dit geval de bioindustrie?quote:op vrijdag 18 augustus 2006 18:08 schreef nomind het volgende:
mensen, dieren (dus alle levende wezens) doelbewust geestelijk en lichamelijk pijnigen, verminken en uiteindelijk vermoorden beschouw ik niet als relatief, in de zin van iemand kwaad doen.
zoiets is gewoon ziek.
allicht neutraal. aangenomen wordt dat een kat geen bewuste keuze kan maken hier.quote:op donderdag 17 augustus 2006 09:30 schreef onemangang het volgende:
als een kat met een muis speelt, is dat goed of kwaad?
quote:op vrijdag 18 augustus 2006 19:19 schreef alicey het volgende:
[..]
hoe beschouw je in dit geval de bioindustrie?
ben je principieel vegetarier omdat je in het geheel tegen doden en/of consumeren van dieren bent? hoe denk je over het dood slaan van muggen?quote:op vrijdag 18 augustus 2006 19:35 schreef nomind het volgende:
goeie vraag ... ik ben dan ook een vegetarier.
[..]
quote:op vrijdag 18 augustus 2006 19:38 schreef alicey het volgende:
[..]
ben je principieel vegetarier omdat je in het geheel tegen doden en/of consumeren van dieren bent? hoe denk je over het dood slaan van muggen?
goed is subjectief en tijdgebonden, kwaad is een emotie.quote:op donderdag 17 augustus 2006 05:54 schreef nomind het volgende:
bestaat er zoiets als goed en kwaad?
of is goed en kwaad enkel iets subjectiefs?
is goed en kwaad tijd gebonden?
biologisch vlees en een bewuste keuze daarvoor zou je bijvoorbeeld geen probleem mee hebben? in welke gevallen zou je het doden van mensen ok vinden?quote:op vrijdag 18 augustus 2006 19:53 schreef nomind het volgende:
ik heb niets tegen de dood, ook niet tegen het doden van mensen en dieren. maar sommige mensen gaan hier geheel onbewust mee om. doden volkomen onnodig. berokkenen veel onnodig leed, omdat er niet echt wordt nagedacht., en ieder medegevoel blijkt te ontbreken.
quote:op vrijdag 18 augustus 2006 20:21 schreef alicey het volgende:
[..]
biologisch vlees en een bewuste keuze daarvoor zou je bijvoorbeeld geen probleem mee hebben? in welke gevallen zou je het doden van mensen ok vinden?
ik weet zelf niet waar ik sta op dat gebied. aan de ene kant ben ik bewust van de ellende die bio-industrie met zich mee brengt en ben ik tegen het veroorzaken van lijden van dieren. aan de andere kant is het een ver van mijn bed show. als ik zelf de dieren zou moeten slachten zou ik waarschijnlijk geen vlees meer eten.
muggen laat ik verder aan de natuur over. ik heb een paar huisdieren die er wel van houden. insecten dood ik zelf eigenlijk ook niet, zelfs geen vervelende insecten als muggen of enge insecten als wespen..
(kun je onder de tekst reageren in plaats van er boven?quote:op vrijdag 18 augustus 2006 20:39 schreef nomind het volgende:
ik eet ook geen biologisch vlees. vlees eten vind ik gewoon onnodig.
ik weet niet of dat ik iemand kan of wil doden maar ik sluit het zeker ook niet uit.
bijvoorbeeld, om iemand te verdedigen, die zomaar onnodig dodelijk wordt aangevallen.
volg je hart, aai eens vaker een koe of een paard.
[..]
het is een offer, niet vlees eten maar daar kom je gauw overheen, wanneer je weer eens een lief konijn ziet, of een ander prachtig 'schepsel'.quote:op vrijdag 18 augustus 2006 20:43 schreef alicey het volgende:
[..]
(kun je onder de tekst reageren in plaats van er boven?)
vlees eten is niet nodig, maar op zijn tijd vind ik het toch wel lekker. als ik toevallig buiten de deur eet is het bovendien veel makkelijker. de meeste eetgelegenheden zijn slecht voorzien qua vegetarische maaltijden helaas.. iemand verdedigen die dodelijk wordt aangevallen zie ik niet snel een mogelijkheid om iemand te doden. iemand is altijd uit te schakelen zonder diegene te doden.
paarden en koeien zijn er niet veel in deze buurt..
denk dat daar wel wat in zit.quote:op vrijdag 18 augustus 2006 21:15 schreef nomind het volgende:
[..]
het is een offer, niet vlees eten maar daar kom je gauw overheen, wanneer je weer eens een lief konijn ziet, of een ander prachtig 'schepsel'.
ik denk dus dat die situaties niet echt zo voorkomen. als het mezelf betreft zou het best nog wel eens kunnen dat ik er dan voor kies gedood te worden..quote:het beste is niet zomaar iemand te doden, alleen maar omdat ie agressief doet. ik had het hier echt over noodweer, niet anders kunnen (het is gedood worden of doden).
ach, ik heb zelf twee lieve dieren.quote:jammer dat er weinig of geen dieren bij je in de buurt zijn. wij wonen vlakbij een manege.
het hoeft geen offer te zijn. het kan ook heel logisch zijn, een enorme opluchtig, veel voordeliger maar vooral heerlijk smakelijkquote:op vrijdag 18 augustus 2006 21:15 schreef nomind het volgende:
het is een offer, niet vlees eten maar daar kom je gauw overheen, wanneer je weer eens een lief konijn ziet, of een ander prachtig 'schepsel'.
zoiets dacht ik al toen ik je gister wazig zag kijken toen ik het over speciale vleeskoeien hadquote:op vrijdag 18 augustus 2006 20:43 schreef alicey het volgende:
paarden en koeien zijn er niet veel in deze buurt..
nu doe je net alsof ik zo'n meisje uit de stad ben wat niet weet dat er koeien bestaan.quote:op maandag 28 augustus 2006 09:48 schreef causa het volgende:
[..]
zoiets dacht ik al toen ik je gister wazig zag kijken toen ik het over speciale vleeskoeien had
hahahaquote:op maandag 28 augustus 2006 09:56 schreef alicey het volgende:
[..]
nu doe je net alsof ik zo'n meisje uit de stad ben wat niet weet dat er koeien bestaan.
lijkt me onzinnig. goed en fout zijn eenvoudigweg waardeoordelen. een handeling kan zowel goed als kwaad zijn, sterker nog, de meeste handelingen zijn zowel goed als kwaad. ze zitten niet op dezelfde schaal in die zin.quote:op dinsdag 29 augustus 2006 17:13 schreef pangaea het volgende:
er zijn heleboel mogelijke manieren om goed/fout te benaderen, maar misschien is deze ook wel zinnig? net zoals dat het duister het ontbreken van licht is, is het 'foute' het ontbreken van het 'goede'.
de waardeoordeel bestaat er ook in dat je mijn uitspraak 'onzinnig' vindt.quote:op dinsdag 29 augustus 2006 17:28 schreef zzyzx het volgende:
[..]
lijkt me onzinnig. goed en fout zijn eenvoudigweg waardeoordelen. een handeling kan zowel goed als kwaad zijn, sterker nog, de meeste handelingen zijn zowel goed als kwaad. ze zitten niet op dezelfde schaal in die zin.
als ik nu naar buiten kijk is het duidelijk lichtquote:op dinsdag 29 augustus 2006 17:13 schreef pangaea het volgende:
er zijn heleboel mogelijke manieren om goed/fout te benaderen, maar misschien is deze ook wel zinnig? net zoals dat het duister het ontbreken van licht is, is het 'foute' het ontbreken van het 'goede'.
ja, maar dat is niet relevant.quote:op dinsdag 29 augustus 2006 17:33 schreef pangaea het volgende:
[..]
de waardeoordeel bestaat er ook in dat je mijn uitspraak 'onzinnig' vindt.
bedankt voor de tip. het is me trouwens niet gelukt de tekst van het programma over goed en kwaad te downloaden, maar het wordt op 21-9- nog een keer uitgezonden.quote:op dinsdag 29 augustus 2006 22:04 schreef _etter_ het volgende:
net gezien bij de rvu op tv bij stof, heel verhaal over goed en kwaad. echt een super programma iedere week!
http://www.rvu.nl/rvu.php?i=4&l=0&n=127
relevantie is een waardeoordeel.quote:op dinsdag 29 augustus 2006 20:43 schreef zzyzx het volgende:
ja, maar dat is niet relevant.
het is goed dat er kritische vragen worden gesteld. natuurlijk zijn er subjectieve punten mbt goed en kwaad. maar waar leidt een ver doorgevoerd scepticisme en relativisme toe ?quote:op donderdag 17 augustus 2006 05:54 schreef nomind het volgende:
bestaat er zoiets als goed en kwaad?
of is goed en kwaad enkel iets subjectiefs?
is goed en kwaad tijd gebonden?
alleen maar omdat goed en kwaad subjectieve termen zijn die door de mensheid zijn uitgevonden betekent niet dat ze minder waarde hebben.quote:op vrijdag 1 september 2006 07:36 schreef oud_student het volgende:
[..]
het is goed dat er kritische vragen worden gesteld. natuurlijk zijn er subjectieve punten mbt goed en kwaad. maar waar leidt een ver doorgevoerd scepticisme en relativisme toe ?
stel dat je tot de conclusie komt dat er niet zoiets is als goed en kwaad, wat zijn dan de consequenties ?
eerherstel voor hitler, stalin. mao en pol pot ?![]()
nee geen eerherstel voor deze heren. alleen kom er niet met een zogenoemd "objectieve" argumentatie. je moet het van je eigen persoonlike waardensysteem beargumenteren. je staat dus inderdaad op drijfzand. maar het is niet anders.quote:op vrijdag 1 september 2006 07:36 schreef oud_student het volgende:
[..]
het is goed dat er kritische vragen worden gesteld. natuurlijk zijn er subjectieve punten mbt goed en kwaad. maar waar leidt een ver doorgevoerd scepticisme en relativisme toe ?
stel dat je tot de conclusie komt dat er niet zoiets is als goed en kwaad, wat zijn dan de consequenties ?
eerherstel voor hitler, stalin. mao en pol pot ?![]()
als dat het enige criterium is, dat je het vanuit je eigen persoonlijke waardensysteem moet kunnen beargumenteren dan is de ene mening (waardensysteem) niet beter dan de andere.quote:op vrijdag 1 september 2006 10:07 schreef mariatrepp het volgende:
nee geen eerherstel voor deze heren. alleen kom er niet met een zogenoemd "objectieve" argumentatie. je moet het van je eigen persoonlike waardensysteem beargumenteren. je staat dus inderdaad op drijfzand. maar het is niet anders.
ook de kwaliteit van een argumentatie is niet absoluut vast te stellen. wel zijn er bepaalde indicaties: hoe complex en gedifferentieerd is de argumenatie? hoevel diverse feiten kan de argumentatie goed verklaren? hoeveel mensen overtuigt deze argumentatie? hoeveel mensen worden weliswaar niet overtuigd, maar wel geinspireerd?quote:op vrijdag 1 september 2006 12:57 schreef oud_student het volgende:
[..]
als dat het enige criterium is, dat je het vanuit je eigen persoonlijke waardensysteem moet kunnen beargumenteren dan is de ene mening (waardensysteem) niet beter dan de andere.
sommige mensen hebben hun waardensysteem helemaal niet beargumenteerd, is hun mening daarom minder ?
anderen daarentegen hebben hun waardensysteem uitgebreid beargumenteerd, zijn deze systemen beter?
als je zou horen dat een bepaalde groep mensen zoiets doet, zou je in eerste instantie zeggen, dat is slecht! toch moet je je afvragen, waarom is het slech? waarom zou iets of iemand zo iets doen? met het beantwoorden van die vragen kan je misschien meer inzicht krijgen in het hoe en waarom.quote:op vrijdag 1 september 2006 20:02 schreef fuifduif het volgende:
is het in een badkuip verdrinken van een weerloze baby slecht (kwaad) in een samenleving waarin iets dergelijks niet wordt gezien als slecht? vanuit ons perspectief, met onze culturele denkwijze, uiteraard wel, maar dat is slechts een relatieve/subjectieve visie.
zelfs het kwaad van het verdrinken van een baby is een complexe zaak, zie gretchen in goethes faust. zij vermoordt haar baby, maar ...wordt toch gered uit genade. natuurlijk maakt dat haar daad niet goed, maar haar vertwijfelijngsdaad blijft complex en goethes god veroordeelt haar uiteindelijk niet.quote:op vrijdag 1 september 2006 20:02 schreef fuifduif het volgende:
is het in een badkuip verdrinken van een weerloze baby slecht (kwaad) in een samenleving waarin iets dergelijks niet wordt gezien als slecht? vanuit ons perspectief, met onze culturele denkwijze, uiteraard wel, maar dat is slechts een relatieve/subjectieve visie.
bestaat nietquote:op donderdag 17 augustus 2006 05:54 schreef nomind het volgende:
bestaat er zoiets als goed en kwaad?
subjectiviteit bestaat niet.quote:op donderdag 17 augustus 2006 05:54 schreef nomind het volgende:
of is goed en kwaad enkel iets subjectiefs?
ja, moraal is altijd aan tijd/periode gebonden. hangt gewoon van de elite af. eerst de aristocraten, toen de kerk en nu de massa.quote:op donderdag 17 augustus 2006 05:54 schreef nomind het volgende:
is goed en kwaad tijd gebonden?
godquote:op zaterdag 2 september 2006 15:38 schreef treez het volgende:
god vergeeft iedereen die kwade dingen doet, als je hier maar oprecht om vraagt. hem erbij gebruiken lijkt me dus niet zo goed om te bepalen wie goed is en wie slecht. ook komen goede mensen die niet in god geloven niet in de hemel en slechte mensen die in god geloven en om vergefenis hebben gevraagd wel.
dit druist in tegen alles wat wij in onze samenleving rechtvaardig vinden en eveneens tegen het gemiddelde mens beeld over wat goed is en wat slecht..
wat god vindt is niet van belang. om goed of slecht te bepalen heb je hem namelijk niet nodig. we hebben allemaal een stel hersens gekregen en hoewel het voor sommige moeilijker is dan voor andere kan iedereen prima bepalen (altijd uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) wat goed is en wat niet..quote:op zaterdag 2 september 2006 15:42 schreef ceylon89 het volgende:
[..]
god![]()
heeft god een geslacht? hoe denkt hij over homoseksuelen? is dat een zonde?
hoe dan? als ik het prima vind dat mensen elkaar vrijwillig opeten is dat dan niet fout?quote:op zaterdag 2 september 2006 15:53 schreef treez het volgende:
[..]
wat god vindt is niet van belang. om goed of slecht te bepalen heb je hem namelijk niet nodig. we hebben allemaal een stel hersens gekregen en hoewel het voor sommige moeilijker is dan voor andere kan iedereen prima bepalen (altijd uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) wat goed is en wat niet..
we hebben god niet nodig om uit te vinden wat goed is en wat slecht en wel om het volgende:quote:op zaterdag 2 september 2006 15:56 schreef ceylon89 het volgende:
[..]
hoe dan? als ik het prima vind dat mensen elkaar vrijwillig opeten is dat dan niet fout?
nee, het klinkt niet ingewikkeld, ik ken een klassieker, namelijk abraham en zijn zoon. maar abraham was toch van plan om zijn zoon te doden? hij wilde god toch gehoorzamen? dat was toch een test? als god zegt dat abraham zijn zoon moet doden, en hij doet dat vervolgens niet, dan is abraham niet loyaal.quote:op zaterdag 2 september 2006 16:18 schreef treez het volgende:
[..]
we hebben god niet nodig om uit te vinden wat goed is en wat slecht en wel om het volgende:
is iets goed omdat: god zegt dat het goed is, of zegt god het omdat het goed is?
als iets goed zou zijn omdat god zegt dat het goed is, zou betekenen dat wat god zegt arbitrair wordt. in het filmpje van de rvu komt het volgende voorbeeld naar voren: zouden wij oude dametjes omver schoppen als god zou zeggen dat het goed is? nee, dat zouden we niet doen.
we weten namelijk dat het niet goed is. iets is dus al goed voordat god zegt dat het goed is en niet omdat god zegt dat het goed is.
het enige wat ik met de stelling wilde laten zien is dat wat god vindt over goed en kwaad dus niet van belang is voor gelovigen. niet gelovigen gaan toch al niet naar de hemel en geloven ook niet dat je god nodig hebt. dus nee, je bent niet "kwaad" want de enige die dat zou vinden is god en die bestaat niet voor een ongelovige.quote:op zaterdag 2 september 2006 16:27 schreef ceylon89 het volgende:
[..]
nee, het klinkt niet ingewikkeld, ik ken een klassieker, namelijk abraham en zijn zoon. maar abraham was toch van plan om zijn zoon te doden? hij wilde god toch gehoorzamen? dat was toch een test? als god zegt dat abraham zijn zoon moet doden, en hij doet dat vervolgens niet, dan is abraham niet loyaal.![]()
dus uiteindelijk bepaalt god toch wat ''goed'' en ''kwaad'' is? hij heeft zelfs een gelovige gevraagd om zijn eigen zoon te doden.
en hoe moet het dan met ongelovigen?ik geloof niet... wat gebeurt er nu?
ik zal mijn verdere leven inzetten om mensen te overtuigen dat de kans dat god bestaat nihil is. maakt dat mij ''kwaad''?
ik vind religie heel interessant, maar ben zelf niet een gelovige. de theorie die door de meeste mensen van de christelijke kerk wordt aangehouden over wat goed en wat kwaad is, is de natuurrechtstheorie.quote:op zaterdag 2 september 2006 17:22 schreef ceylon89 het volgende:
okay, ik wilde gewoon even horen van een gelovige wat ''goed'' en ''kwaad'' nou eigenlijk inhoudt.
volgens het dualisme valt een kleurrijker leven ook onder goed en kwaad dus alsnog niet zo kleurrijk als je zou willen he!quote:op dinsdag 12 september 2006 15:37 schreef mariatrepp het volgende:
het echte dualisme/ manicheisme probeert een absolute scheiding aan te brengen tussen goed en kwaad. dat is heel gevaarlijk omdat alles wat leeft doordrongen is van zowel goed alsook kwaad. dualisme betekent reductie tot zwart/wit. reductie is altijd slecht . niet in de zin van kwaad, maar in de zin van minder. een kleurrijk leven is fijner, rijker, meer.
reductie tot zwart/wit geeft een minder kleurrijk leven.quote:op dinsdag 12 september 2006 15:37 schreef mariatrepp het volgende:
het echte dualisme/ manicheisme probeert een absolute scheiding aan te brengen tussen goed en kwaad. dat is heel gevaarlijk omdat alles wat leeft doordrongen is van zowel goed alsook kwaad. dualisme betekent reductie tot zwart/wit. reductie is altijd slecht . niet in de zin van kwaad, maar in de zin van minder. een kleurrijk leven is fijner, rijker, meer.
als reductie maar één stap van velen is, dan is reductie absoluut noodzakelijk- bijvoorbeeld om tot handelen te komen . het punt is, je moet afwisselen tussen reductie en complexiteit. dus soms even alles zwart/wit maken, en dan, zodra je weer tijd hebt voor reflectie het kleuren- en diepte-zien weer invoeren.quote:op woensdag 13 september 2006 13:10 schreef treez het volgende:
[..]
reductie tot zwart/wit geeft een minder kleurrijk leven.geniale beeldspraak. toch ben ik het inhoudelijk daarover niet met je eens. het meer reduceren tot zwart/wit betekend meer duidelijkheid over wat wel en niet te doen. meer duidelijkheid geeft minder chaos, minder discussie en dus meer tijd voor andere kwesties.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |