zoals het in je cultuur gebruikelijk is...quote:wanneer je je niet identificeert met het zogenaamde westen of het oosten ('de andere kant'), hoe kijk je dan naar 9-11?
het is de vloek?quote:op donderdag 17 augustus 2006 09:30 schreef onemangang het volgende:
als een kat met een muis speelt, is dat goed of kwaad?
quote:op donderdag 17 augustus 2006 09:26 schreef _etter_ het volgende:
kwaad bestaat wel, als je iemand iets aandoet wat die niet leuk vind doe je in principe kwaad. 9-11 is zodoende ook kwaad omdat je leed brengt bij mensen. ik ben juist afgestapt dat kwaad iets is van je eigen normen en waarden. zelfs als jij je voelt aangevallen en je daar iemand voor vermoord blijft kwaad, de vraag is alleen of het gerechtvaardigd kwaad dan is.
ik denk dat er wel een soort algemene waarheid van goed- en kwaad bestaat, maar het is maar hoeverre een mens dat begrijpt en in hoeverre hij of zij daar wel of niet naar handelt..quote:op donderdag 17 augustus 2006 09:41 schreef nanking het volgende:
[..].
en als jij iets doet wat een ander niet leuk vindt, maar jij doet het met goede bedoelingen?
is het nog steeds het kwaad?
ik geloof niet in een fundamenteel goed en kwaad.
het is maar net hoe jouw levensvisie is, wat volgens jou goed en kwaad is.
dat is juist waar het fout gaat overal in de wereld, wij denken wat goed is voor mensen uit het midden oosten zitten maar die daar nog niet voor klaar zijn en gaan daarom allemaal vol in de verdediging.quote:op donderdag 17 augustus 2006 09:41 schreef nanking het volgende:
[..].
en als jij iets doet wat een ander niet leuk vindt, maar jij doet het met goede bedoelingen?
is het nog steeds het kwaad?
ik had het niet over het m-o maar gewoon in het algemeenquote:op donderdag 17 augustus 2006 10:04 schreef _etter_ het volgende:
[..]
dat is juist waar het fout gaat overal in de wereld, wij denken wat goed is voor mensen uit het midden oosten zitten maar die daar nog niet voor klaar zijn en gaan daarom allemaal vol in de verdediging.
maar daar zie je juist op grote schaal wat dat uithaalt, als je het altijd denkt beter te weten.quote:op donderdag 17 augustus 2006 10:06 schreef nanking het volgende:
[..]
ik had het niet over het m-o maar gewoon in het algemeen.
hoe beschouw je in dit geval de bioindustrie?quote:op vrijdag 18 augustus 2006 18:08 schreef nomind het volgende:
mensen, dieren (dus alle levende wezens) doelbewust geestelijk en lichamelijk pijnigen, verminken en uiteindelijk vermoorden beschouw ik niet als relatief, in de zin van iemand kwaad doen.
zoiets is gewoon ziek.
allicht neutraal. aangenomen wordt dat een kat geen bewuste keuze kan maken hier.quote:op donderdag 17 augustus 2006 09:30 schreef onemangang het volgende:
als een kat met een muis speelt, is dat goed of kwaad?
quote:op vrijdag 18 augustus 2006 19:19 schreef alicey het volgende:
[..]
hoe beschouw je in dit geval de bioindustrie?
ben je principieel vegetarier omdat je in het geheel tegen doden en/of consumeren van dieren bent? hoe denk je over het dood slaan van muggen?quote:op vrijdag 18 augustus 2006 19:35 schreef nomind het volgende:
goeie vraag ... ik ben dan ook een vegetarier.
[..]
quote:op vrijdag 18 augustus 2006 19:38 schreef alicey het volgende:
[..]
ben je principieel vegetarier omdat je in het geheel tegen doden en/of consumeren van dieren bent? hoe denk je over het dood slaan van muggen?
goed is subjectief en tijdgebonden, kwaad is een emotie.quote:op donderdag 17 augustus 2006 05:54 schreef nomind het volgende:
bestaat er zoiets als goed en kwaad?
of is goed en kwaad enkel iets subjectiefs?
is goed en kwaad tijd gebonden?
biologisch vlees en een bewuste keuze daarvoor zou je bijvoorbeeld geen probleem mee hebben? in welke gevallen zou je het doden van mensen ok vinden?quote:op vrijdag 18 augustus 2006 19:53 schreef nomind het volgende:
ik heb niets tegen de dood, ook niet tegen het doden van mensen en dieren. maar sommige mensen gaan hier geheel onbewust mee om. doden volkomen onnodig. berokkenen veel onnodig leed, omdat er niet echt wordt nagedacht., en ieder medegevoel blijkt te ontbreken.
quote:op vrijdag 18 augustus 2006 20:21 schreef alicey het volgende:
[..]
biologisch vlees en een bewuste keuze daarvoor zou je bijvoorbeeld geen probleem mee hebben? in welke gevallen zou je het doden van mensen ok vinden?
ik weet zelf niet waar ik sta op dat gebied. aan de ene kant ben ik bewust van de ellende die bio-industrie met zich mee brengt en ben ik tegen het veroorzaken van lijden van dieren. aan de andere kant is het een ver van mijn bed show. als ik zelf de dieren zou moeten slachten zou ik waarschijnlijk geen vlees meer eten.
muggen laat ik verder aan de natuur over. ik heb een paar huisdieren die er wel van houden. insecten dood ik zelf eigenlijk ook niet, zelfs geen vervelende insecten als muggen of enge insecten als wespen..
(kun je onder de tekst reageren in plaats van er boven?quote:op vrijdag 18 augustus 2006 20:39 schreef nomind het volgende:
ik eet ook geen biologisch vlees. vlees eten vind ik gewoon onnodig.
ik weet niet of dat ik iemand kan of wil doden maar ik sluit het zeker ook niet uit.
bijvoorbeeld, om iemand te verdedigen, die zomaar onnodig dodelijk wordt aangevallen.
volg je hart, aai eens vaker een koe of een paard.
[..]
het is een offer, niet vlees eten maar daar kom je gauw overheen, wanneer je weer eens een lief konijn ziet, of een ander prachtig 'schepsel'.quote:op vrijdag 18 augustus 2006 20:43 schreef alicey het volgende:
[..]
(kun je onder de tekst reageren in plaats van er boven?)
vlees eten is niet nodig, maar op zijn tijd vind ik het toch wel lekker. als ik toevallig buiten de deur eet is het bovendien veel makkelijker. de meeste eetgelegenheden zijn slecht voorzien qua vegetarische maaltijden helaas.. iemand verdedigen die dodelijk wordt aangevallen zie ik niet snel een mogelijkheid om iemand te doden. iemand is altijd uit te schakelen zonder diegene te doden.
paarden en koeien zijn er niet veel in deze buurt..
denk dat daar wel wat in zit.quote:op vrijdag 18 augustus 2006 21:15 schreef nomind het volgende:
[..]
het is een offer, niet vlees eten maar daar kom je gauw overheen, wanneer je weer eens een lief konijn ziet, of een ander prachtig 'schepsel'.
ik denk dus dat die situaties niet echt zo voorkomen. als het mezelf betreft zou het best nog wel eens kunnen dat ik er dan voor kies gedood te worden..quote:het beste is niet zomaar iemand te doden, alleen maar omdat ie agressief doet. ik had het hier echt over noodweer, niet anders kunnen (het is gedood worden of doden).
ach, ik heb zelf twee lieve dieren.quote:jammer dat er weinig of geen dieren bij je in de buurt zijn. wij wonen vlakbij een manege.
het hoeft geen offer te zijn. het kan ook heel logisch zijn, een enorme opluchtig, veel voordeliger maar vooral heerlijk smakelijkquote:op vrijdag 18 augustus 2006 21:15 schreef nomind het volgende:
het is een offer, niet vlees eten maar daar kom je gauw overheen, wanneer je weer eens een lief konijn ziet, of een ander prachtig 'schepsel'.
zoiets dacht ik al toen ik je gister wazig zag kijken toen ik het over speciale vleeskoeien hadquote:op vrijdag 18 augustus 2006 20:43 schreef alicey het volgende:
paarden en koeien zijn er niet veel in deze buurt..
nu doe je net alsof ik zo'n meisje uit de stad ben wat niet weet dat er koeien bestaan.quote:op maandag 28 augustus 2006 09:48 schreef causa het volgende:
[..]
zoiets dacht ik al toen ik je gister wazig zag kijken toen ik het over speciale vleeskoeien had
hahahaquote:op maandag 28 augustus 2006 09:56 schreef alicey het volgende:
[..]
nu doe je net alsof ik zo'n meisje uit de stad ben wat niet weet dat er koeien bestaan.
lijkt me onzinnig. goed en fout zijn eenvoudigweg waardeoordelen. een handeling kan zowel goed als kwaad zijn, sterker nog, de meeste handelingen zijn zowel goed als kwaad. ze zitten niet op dezelfde schaal in die zin.quote:op dinsdag 29 augustus 2006 17:13 schreef pangaea het volgende:
er zijn heleboel mogelijke manieren om goed/fout te benaderen, maar misschien is deze ook wel zinnig? net zoals dat het duister het ontbreken van licht is, is het 'foute' het ontbreken van het 'goede'.
de waardeoordeel bestaat er ook in dat je mijn uitspraak 'onzinnig' vindt.quote:op dinsdag 29 augustus 2006 17:28 schreef zzyzx het volgende:
[..]
lijkt me onzinnig. goed en fout zijn eenvoudigweg waardeoordelen. een handeling kan zowel goed als kwaad zijn, sterker nog, de meeste handelingen zijn zowel goed als kwaad. ze zitten niet op dezelfde schaal in die zin.
als ik nu naar buiten kijk is het duidelijk lichtquote:op dinsdag 29 augustus 2006 17:13 schreef pangaea het volgende:
er zijn heleboel mogelijke manieren om goed/fout te benaderen, maar misschien is deze ook wel zinnig? net zoals dat het duister het ontbreken van licht is, is het 'foute' het ontbreken van het 'goede'.
ja, maar dat is niet relevant.quote:op dinsdag 29 augustus 2006 17:33 schreef pangaea het volgende:
[..]
de waardeoordeel bestaat er ook in dat je mijn uitspraak 'onzinnig' vindt.
bedankt voor de tip. het is me trouwens niet gelukt de tekst van het programma over goed en kwaad te downloaden, maar het wordt op 21-9- nog een keer uitgezonden.quote:op dinsdag 29 augustus 2006 22:04 schreef _etter_ het volgende:
net gezien bij de rvu op tv bij stof, heel verhaal over goed en kwaad. echt een super programma iedere week!
http://www.rvu.nl/rvu.php?i=4&l=0&n=127
relevantie is een waardeoordeel.quote:op dinsdag 29 augustus 2006 20:43 schreef zzyzx het volgende:
ja, maar dat is niet relevant.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |