abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40893776
bestaat er zoiets als goed en kwaad?
of is goed en kwaad enkel iets subjectiefs?
is goed en kwaad tijd gebonden?
Don't Jump to Conclusions
pi_40893785
ik denk dat goed en kwaad wel bestaat ja, maar dat het in mensen zelf zit. hoe goed of kwaad je het zelf wilt maken denk ik.
maar toch zal goed en kwaad voor een ieder verschillen, voor de een zal een persoon als robin hood(even krom voorbeeld, maar je snapt me wel) goed zijn en voor de ander zal iemand die nooit wat fouts doet en heel erg liefhebbend is goed zijn.
overigens zie ik kwaad niet altijd als fout.
want als kwaad is dat je iemand wat aandoet voor wat hij/zij jou heeft aangedaan dan kan je naar mijn inziens niet spreken van kwaad maar van iets dat je goed recht is om te doen, nu moet je niet gelijk denken dat als iemand je vriendin een klap verkoopt dat je hem gelijk maar af moet maken, maar je snapt me wel.
Nee ik ben geen 14
pi_40894497
als goed en kwaad bestaan dan zijn deze zeker religie gebonden.
aangezien religies elkaar niet dulden is een heldere definitie goed/kwaad lastig
goed/kwaad kun je dan toetsen aan je eigen normen en waarden
it was not a good game
  donderdag 17 augustus 2006 @ 09:18:07 #4
137975 Twpk
We are muppets
pi_40895213
goed en kwaad zijn twee relatieve begrippen. je kunt niet zeggen: "dit is goed, en dat is kwaad". ik vind zelfs dat je niet mag stellen dat 9-11 een kwade aanslag was. ja, het is misschien kwaad vanuit onze positie gezien, maar als ik op een ander deel van de wereld leefde had ik er misschien anders over gedacht. ik vind dit goed, en dat vind ik kwaad is denk ik beter
pi_40895375
wanneer je je niet identificeert met het zogenaamde westen of het oosten ('de andere kant'), hoe kijk je dan naar 9-11?
pi_40895394
kwaad bestaat wel, als je iemand iets aandoet wat die niet leuk vind doe je in principe kwaad. 9-11 is zodoende ook kwaad omdat je leed brengt bij mensen. ik ben juist afgestapt dat kwaad iets is van je eigen normen en waarden. zelfs als jij je voelt aangevallen en je daar iemand voor vermoord blijft kwaad, de vraag is alleen of het gerechtvaardigd kwaad dan is.
pi_40895398
quote:
wanneer je je niet identificeert met het zogenaamde westen of het oosten ('de andere kant'), hoe kijk je dan naar 9-11?
zoals het in je cultuur gebruikelijk is...
pi_40895474
als een kat met een muis speelt, is dat goed of kwaad?
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_40895637
quote:
op donderdag 17 augustus 2006 09:30 schreef onemangang het volgende:
het is de vloek?

net als de zon, we kunnen niet zonder en het is een zegen gelijk ook een vloek, net als de regen.

de dingen zijn zoals ze zijn. voor die katten is dat ''normaal'' gedrag en we kunnen ze niet daarin echt opvoeden. het is aard van het beestje? dus in onze ogen zijn het de grillen van de natuur en brengen net zoals de zon goede en slechte dingen voort...? in elk geval is er niet 1 passend antwoord daarop lijkt mij zo.
pi_40895679
quote:
op donderdag 17 augustus 2006 09:26 schreef _etter_ het volgende:
kwaad bestaat wel, als je iemand iets aandoet wat die niet leuk vind doe je in principe kwaad. 9-11 is zodoende ook kwaad omdat je leed brengt bij mensen. ik ben juist afgestapt dat kwaad iets is van je eigen normen en waarden. zelfs als jij je voelt aangevallen en je daar iemand voor vermoord blijft kwaad, de vraag is alleen of het gerechtvaardigd kwaad dan is.
.
en als jij iets doet wat een ander niet leuk vindt, maar jij doet het met goede bedoelingen?
is het nog steeds het kwaad?

ik geloof niet in een fundamenteel goed en kwaad.
het is maar net hoe jouw levensvisie is, wat volgens jou goed en kwaad is.
ijs_beer fan!
pi_40895911
quote:
op donderdag 17 augustus 2006 09:41 schreef nanking het volgende:

[..]

.
en als jij iets doet wat een ander niet leuk vindt, maar jij doet het met goede bedoelingen?

ik geloof niet in een fundamenteel goed en kwaad.
het is maar net hoe jouw levensvisie is, wat volgens jou goed en kwaad is.
ik denk dat er wel een soort algemene waarheid van goed- en kwaad bestaat, maar het is maar hoeverre een mens dat begrijpt en in hoeverre hij of zij daar wel of niet naar handelt..

je kan uit liefde of uit kwaadheid handelen en beide brengen zijn eigen vruchten voort.
je kan ook verbitterd zijn/raken zodat je tussen beide zweeft als het ware. het is een soort van ''geven om'' of juist niet om iets geven..
pi_40896092
topicflooder
pi_40896238
quote:
op donderdag 17 augustus 2006 09:41 schreef nanking het volgende:

[..]

.
dat is juist waar het fout gaat overal in de wereld, wij denken wat goed is voor mensen uit het midden oosten zitten maar die daar nog niet voor klaar zijn en gaan daarom allemaal vol in de verdediging.
pi_40896282
quote:
op donderdag 17 augustus 2006 10:04 schreef _etter_ het volgende:

[..]

dat is juist waar het fout gaat overal in de wereld, wij denken wat goed is voor mensen uit het midden oosten zitten maar die daar nog niet voor klaar zijn en gaan daarom allemaal vol in de verdediging.
ik had het niet over het m-o maar gewoon in het algemeen .
ijs_beer fan!
pi_40896560
quote:
op donderdag 17 augustus 2006 10:06 schreef nanking het volgende:

[..]

ik had het niet over het m-o maar gewoon in het algemeen .
maar daar zie je juist op grote schaal wat dat uithaalt, als je het altijd denkt beter te weten.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 10:19:25 #16
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_40896603
dat is in feite dezelfde vraag stellen als: bestaat er een universele onbetwistbare waarheid?
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_40897150
goed en kwaad zijn menselijke percepties. wij zien alleen kwaad door het goede te kennen, of in ieder geval te benoemen. goed en kwaad zijn zeer subjectief, bekeken door onze ogen.
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_40942542
wanneer het goede en het kwade alleen maar relatieve kwesties zijn in ons leven, betekent dat dan ook dat iedereen maar moet doen wat hem/haar goeddunkt?
hoe beoordelen we dan bijvoorbeeld iets als moord op ons kind? of het getuige zijn van het feit, dat iemand 'spontaan' op straat wordt doodgeschopt?
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 18:01:16 #19
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_40942583
nogal een matige op.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_40942705
mensen, dieren (dus alle levende wezens) doelbewust geestelijk en lichamelijk pijnigen, verminken en uiteindelijk vermoorden beschouw ik niet als relatief, in de zin van iemand kwaad doen.
zoiets is gewoon ziek.
pi_40944286
quote:
op vrijdag 18 augustus 2006 18:08 schreef nomind het volgende:
mensen, dieren (dus alle levende wezens) doelbewust geestelijk en lichamelijk pijnigen, verminken en uiteindelijk vermoorden beschouw ik niet als relatief, in de zin van iemand kwaad doen.
zoiets is gewoon ziek.
hoe beschouw je in dit geval de bioindustrie?
pi_40944328
quote:
op donderdag 17 augustus 2006 09:30 schreef onemangang het volgende:
allicht neutraal. aangenomen wordt dat een kat geen bewuste keuze kan maken hier.
pi_40944753
goeie vraag ... ik ben dan ook een vegetarier.
quote:
op vrijdag 18 augustus 2006 19:19 schreef alicey het volgende:

[..]

hoe beschouw je in dit geval de bioindustrie?
pi_40944839
quote:
op vrijdag 18 augustus 2006 19:35 schreef nomind het volgende:
goeie vraag ... ik ben dan ook een vegetarier.
[..]
ben je principieel vegetarier omdat je in het geheel tegen doden en/of consumeren van dieren bent? hoe denk je over het dood slaan van muggen?
pi_40945315
ik heb niets tegen de dood, ook niet tegen het doden van mensen en dieren. maar sommige mensen gaan hier geheel onbewust mee om. doden volkomen onnodig. berokkenen veel onnodig leed, omdat er niet echt wordt nagedacht., en ieder medegevoel blijkt te ontbreken.

tijdens mijn tienertijd werd ik me dat spontaan bewust, terwijl het hele gezin (zes stuks) gewoon vlees aten. ik stopte met vlees eten, het is volkomen onnodig!

ps muggen lopen het risico gedood te worden.
quote:
op vrijdag 18 augustus 2006 19:38 schreef alicey het volgende:

[..]

ben je principieel vegetarier omdat je in het geheel tegen doden en/of consumeren van dieren bent? hoe denk je over het dood slaan van muggen?
pi_40945933
quote:
op donderdag 17 augustus 2006 05:54 schreef nomind het volgende:
goed is subjectief en tijdgebonden, kwaad is een emotie.
pi_40946315
quote:
op vrijdag 18 augustus 2006 19:53 schreef nomind het volgende:
ik heb niets tegen de dood, ook niet tegen het doden van mensen en dieren. maar sommige mensen gaan hier geheel onbewust mee om. doden volkomen onnodig. berokkenen veel onnodig leed, omdat er niet echt wordt nagedacht., en ieder medegevoel blijkt te ontbreken.
biologisch vlees en een bewuste keuze daarvoor zou je bijvoorbeeld geen probleem mee hebben? in welke gevallen zou je het doden van mensen ok vinden?

ik weet zelf niet waar ik sta op dat gebied. aan de ene kant ben ik bewust van de ellende die bio-industrie met zich mee brengt en ben ik tegen het veroorzaken van lijden van dieren. aan de andere kant is het een ver van mijn bed show. als ik zelf de dieren zou moeten slachten zou ik waarschijnlijk geen vlees meer eten.

muggen laat ik verder aan de natuur over. ik heb een paar huisdieren die er wel van houden. insecten dood ik zelf eigenlijk ook niet, zelfs geen vervelende insecten als muggen of enge insecten als wespen..
pi_40946854
ik eet ook geen biologisch vlees. vlees eten vind ik gewoon onnodig.

ik weet niet of dat ik iemand kan of wil doden maar ik sluit het zeker ook niet uit.
bijvoorbeeld, om iemand te verdedigen, die zomaar onnodig dodelijk wordt aangevallen.

volg je hart, aai eens vaker een koe of een paard.
quote:
op vrijdag 18 augustus 2006 20:21 schreef alicey het volgende:

[..]

biologisch vlees en een bewuste keuze daarvoor zou je bijvoorbeeld geen probleem mee hebben? in welke gevallen zou je het doden van mensen ok vinden?

ik weet zelf niet waar ik sta op dat gebied. aan de ene kant ben ik bewust van de ellende die bio-industrie met zich mee brengt en ben ik tegen het veroorzaken van lijden van dieren. aan de andere kant is het een ver van mijn bed show. als ik zelf de dieren zou moeten slachten zou ik waarschijnlijk geen vlees meer eten.

muggen laat ik verder aan de natuur over. ik heb een paar huisdieren die er wel van houden. insecten dood ik zelf eigenlijk ook niet, zelfs geen vervelende insecten als muggen of enge insecten als wespen..
pi_40946941
quote:
op vrijdag 18 augustus 2006 20:39 schreef nomind het volgende:
ik eet ook geen biologisch vlees. vlees eten vind ik gewoon onnodig.

ik weet niet of dat ik iemand kan of wil doden maar ik sluit het zeker ook niet uit.
bijvoorbeeld, om iemand te verdedigen, die zomaar onnodig dodelijk wordt aangevallen.

volg je hart, aai eens vaker een koe of een paard.
[..]
(kun je onder de tekst reageren in plaats van er boven? )

vlees eten is niet nodig, maar op zijn tijd vind ik het toch wel lekker. als ik toevallig buiten de deur eet is het bovendien veel makkelijker. de meeste eetgelegenheden zijn slecht voorzien qua vegetarische maaltijden helaas.. iemand verdedigen die dodelijk wordt aangevallen zie ik niet snel een mogelijkheid om iemand te doden. iemand is altijd uit te schakelen zonder diegene te doden.

paarden en koeien zijn er niet veel in deze buurt..
pi_40948010
quote:
op vrijdag 18 augustus 2006 20:43 schreef alicey het volgende:

[..]

(kun je onder de tekst reageren in plaats van er boven? )

vlees eten is niet nodig, maar op zijn tijd vind ik het toch wel lekker. als ik toevallig buiten de deur eet is het bovendien veel makkelijker. de meeste eetgelegenheden zijn slecht voorzien qua vegetarische maaltijden helaas.. iemand verdedigen die dodelijk wordt aangevallen zie ik niet snel een mogelijkheid om iemand te doden. iemand is altijd uit te schakelen zonder diegene te doden.

het is een offer, niet vlees eten maar daar kom je gauw overheen, wanneer je weer eens een lief konijn ziet, of een ander prachtig 'schepsel'.

het beste is niet zomaar iemand te doden, alleen maar omdat ie agressief doet. ik had het hier echt over noodweer, niet anders kunnen (het is gedood worden of doden).

jammer dat er weinig of geen dieren bij je in de buurt zijn. wij wonen vlakbij een manege.
pi_40948786
supertopic,zo een topicstarter kom je maar zelden tegen in je leven.
De wijze spreekt omdat hij iets te zeggen heeft, de domme spreekt alleen om iets te zeggen te hebben en mensen die hun vingers verbranden kunnen niet met vuur spelen ! ! ! ! ! !
pi_40948965
quote:
op vrijdag 18 augustus 2006 21:15 schreef nomind het volgende:

[..]

het is een offer, niet vlees eten maar daar kom je gauw overheen, wanneer je weer eens een lief konijn ziet, of een ander prachtig 'schepsel'.
denk dat daar wel wat in zit.
quote:
het beste is niet zomaar iemand te doden, alleen maar omdat ie agressief doet. ik had het hier echt over noodweer, niet anders kunnen (het is gedood worden of doden).
ik denk dus dat die situaties niet echt zo voorkomen. als het mezelf betreft zou het best nog wel eens kunnen dat ik er dan voor kies gedood te worden..
quote:
jammer dat er weinig of geen dieren bij je in de buurt zijn. wij wonen vlakbij een manege.
ach, ik heb zelf twee lieve dieren.
pi_41192549
- in ons denken wel.

- het is een verhaal over eigen wijze van denken.

- hier en nu zal blijken wat goed en kwaad is.
hier en nu, zal jezelf verantwoordelijkheid moeten nemen. dat vraagt een hart en gezond verstand. een totale gevoeligheid.
  maandag 28 augustus 2006 @ 09:34:14 #34
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_41248411
goed en kaad zijn zo met elkaar vervlochten in het menselijk bestaan dat elke poging het kwaad uit te roeien leidt tot echt kwaad.
de verfllochtenheid van goed en kwaad leidt ook tot een paradoxaal bestaan - het thema en de reden voor alle kunst.
over goed en kwaad, de amerikaanse en nederlandse neocons, en kinnegings boek de geografie van goed en kwaad, zie mijn onderzoek.
pi_41248630
quote:
op vrijdag 18 augustus 2006 21:15 schreef nomind het volgende:
het hoeft geen offer te zijn. het kan ook heel logisch zijn, een enorme opluchtig, veel voordeliger maar vooral heerlijk smakelijk
Kol haneshama Tehalel Yah
"When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
pi_41248662
quote:
op vrijdag 18 augustus 2006 20:43 schreef alicey het volgende:
zoiets dacht ik al toen ik je gister wazig zag kijken toen ik het over speciale vleeskoeien had
"When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
pi_41248810
quote:
op maandag 28 augustus 2006 09:48 schreef causa het volgende:

[..]

zoiets dacht ik al toen ik je gister wazig zag kijken toen ik het over speciale vleeskoeien had
nu doe je net alsof ik zo'n meisje uit de stad ben wat niet weet dat er koeien bestaan.
pi_41248862
quote:
op maandag 28 augustus 2006 09:56 schreef alicey het volgende:

[..]

nu doe je net alsof ik zo'n meisje uit de stad ben wat niet weet dat er koeien bestaan.
hahaha zo erg nou ook weer niet hoor
pi_41274014
ik eet alleen vegetarisch vlees, dat is vlees van vegetarisch levende dieren.
koeien, schapen, varkens, allemaal vegetariers.
pi_41279086
-edit doffy:

[ Bericht 76% gewijzigd door Doffy op 29-08-2006 01:32:18 ]
pi_41282135
goed en kwaad is net zoals lelijk en mooi, slim en dom, etc. meningen en verschilt per persoon, dat veel dingen op mekaar lijken komt naar me idee doordat we ons moeten aanpassen aan de omgeving om te kunnen overleven of simpel gezegd om bij de groep enigszins te behoren en niet zelf simpel verbannen te worden. hoe dan ook, als we denken dat goed en slecht voor sommige hetzelfde zijn...naar me idee valt dat niet egt te meten, je weet het dus niet exact.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:13:17 #42
148801 Pangaea
close encounters
pi_41296931
er zijn heleboel mogelijke manieren om goed/fout te benaderen, maar misschien is deze ook wel zinnig? net zoals dat het duister het ontbreken van licht is, is het 'foute' het ontbreken van het 'goede'.
Ik geloof in alles,
behalve in de waarheid.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:28:25 #43
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_41297407
quote:
op dinsdag 29 augustus 2006 17:13 schreef pangaea het volgende:
er zijn heleboel mogelijke manieren om goed/fout te benaderen, maar misschien is deze ook wel zinnig? net zoals dat het duister het ontbreken van licht is, is het 'foute' het ontbreken van het 'goede'.
lijkt me onzinnig. goed en fout zijn eenvoudigweg waardeoordelen. een handeling kan zowel goed als kwaad zijn, sterker nog, de meeste handelingen zijn zowel goed als kwaad. ze zitten niet op dezelfde schaal in die zin.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:33:39 #44
148801 Pangaea
close encounters
pi_41297587
quote:
op dinsdag 29 augustus 2006 17:28 schreef zzyzx het volgende:

[..]

lijkt me onzinnig. goed en fout zijn eenvoudigweg waardeoordelen. een handeling kan zowel goed als kwaad zijn, sterker nog, de meeste handelingen zijn zowel goed als kwaad. ze zitten niet op dezelfde schaal in die zin.
de waardeoordeel bestaat er ook in dat je mijn uitspraak 'onzinnig' vindt.
Ik geloof in alles,
behalve in de waarheid.
pi_41302256
quote:
op dinsdag 29 augustus 2006 17:13 schreef pangaea het volgende:
als ik nu naar buiten kijk is het duidelijk licht
als ik een beetje kijk wat er goed en slecht gevonden wordt is wat voor de een goed is voor een ander puur slecht
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 20:43:44 #46
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_41303895
quote:
op dinsdag 29 augustus 2006 17:33 schreef pangaea het volgende:

[..]

de waardeoordeel bestaat er ook in dat je mijn uitspraak 'onzinnig' vindt.
ja, maar dat is niet relevant.
pi_41307510
net gezien bij de rvu op tv bij stof, heel verhaal over goed en kwaad. echt een super programma iedere week!

http://www.rvu.nl/rvu.php?i=4&l=0&n=127
  woensdag 30 augustus 2006 @ 09:41:07 #48
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_41317946
quote:
op dinsdag 29 augustus 2006 22:04 schreef _etter_ het volgende:
net gezien bij de rvu op tv bij stof, heel verhaal over goed en kwaad. echt een super programma iedere week!

http://www.rvu.nl/rvu.php?i=4&l=0&n=127
bedankt voor de tip. het is me trouwens niet gelukt de tekst van het programma over goed en kwaad te downloaden, maar het wordt op 21-9- nog een keer uitgezonden.
pi_41334467
kwaad=goed
  vrijdag 1 september 2006 @ 01:14:47 #50
148801 Pangaea
close encounters
pi_41383165
quote:
op dinsdag 29 augustus 2006 20:43 schreef zzyzx het volgende:
ja, maar dat is niet relevant.
relevantie is een waardeoordeel.
Ik geloof in alles,
behalve in de waarheid.