Oh, ik ben het met je eens hoor. Het stoorde me verder niet. Het viel me alleen op, zomaar ineens. En soms heb ik met vooral de latere discworld boeken wel iets van "schiet es op".quote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:16 schreef NathaN het volgende:
[..]
Mja, maar wat is nuttig? Ik vind een anecdotische uitwerking van personages soms erg nuttig. Ik vind terzijdes waarin je als schrijver iets kort aand e kaak kunt stellen soms erg nuttig. Niet direct noodzakelijk voor het hele verhaal, maar een goed boek is meer dan een verhaal alleen. Zeker een boek over de Apocalyps, zelfs een grappig boek, schreeuwt erom om metafoor te zijn en dus het plot te ontstijgen.
Natuurlijk overdrijf ik wat om mijn punt te makenquote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:13 schreef NathaN het volgende:
[..]
Nee, dat is samenvatting wat je nu doet.
Wat je namelijk ook weet is dat het flink pijn doet, dat het sadistisch gebeurt in de ogen van de verteller, dat die verteller degene is om wiens arm het gaat, dat het een Brit is (want hij beschrijft het nogal uitgebreidmaar heeft vooral een erg Brits taalgebruik) en hoe Rayner eruit ziet. En dan heb ik alleen de eerste twee pagina's gelezen. Niet alles is wezenlijke informatie, maar het is wel noodzakelijk om de gebeurtenissen en het hoofdpersonage te begrijpen. Dat Laurie dat vrij breed uitmeet is zijn breedsprakige stijl (maar ook het karakter van zijn hoofdpersonage).
Het gaat wat kort door de bocht dus om te zeggen dat je alleen weet dat hij klemgehouden wordt door ene Rayner.
Ik heb het boek al tijden geleden gelezen.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:22 schreef wonderer het volgende:
Natuurlijk overdrijf ik wat om mijn punt te maken
Maar je bent het in ieder geval met me eens dat hij breedsprakig isGa jij het boek verder ook nog lezen als je het te pakken kan krijgen? Ik kan het je nog niet aanraden, ik ben pas op pagina 30, maar het doet me op dit moment denken aan The Liar.
Mond houden, de grote mensen zijn aan het woord!quote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:18 schreef TehRockstar het volgende:
Smaak braak.
Je kan het ook overdrijven...quote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:22 schreef wonderer het volgende:
Natuurlijk overdrijf ik wat om mijn punt te maken
Beter dat dan smalltalkquote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:30 schreef NathaN het volgende:
[..]
Je overdreef een beetje teveel, vond ik
Ik merk overigens aan mijn eigen schrijfstijl dat ik ook nogal eens de neiging heb breedsprakigheden tentoon te spreiden.
Talkjes zijn sowieso vrij klein, individueel bezien...quote:
Absoluut...quote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:32 schreef NathaN het volgende:
[..]
Talkjes zijn sowieso vrij klein, individueel bezien...
Ik heb zelf juist dat ik te veel aan de lezer overlaat. Ik moet mezelf er soms toe dwingen om een wat uitgebreidere beschrijving te maken, voor de sfeer. Als iets noodzakelijk is, meld ik het wel, maar zo niet, of als het geimpliceerd wordt, dan laat ik het meestal achterwege. En dat wordt niet altijd op prijs gesteld.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:30 schreef NathaN het volgende:
[..]
Je kan het ook overdrijven...
Ik merk overigens aan mijn eigen schrijfstijl dat ik ook nogal eens de neiging heb breedsprakigheden tentoon te spreiden.
In de talk? Da's zonde...quote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:35 schreef Sunjammer het volgende:
Absoluut...
Zo maar eens een DVD er in gooien!
quote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:36 schreef NathaN het volgende:
[..]
In de talk? Da's zonde...
Welke?
Hmz, ineens wordt de kroeg Bodytalk nog een stuk ranziger in mijn geest...
Daarom zijn er mensen als ik, editors.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:35 schreef wonderer het volgende:
Ik heb zelf juist dat ik te veel aan de lezer overlaat. Ik moet mezelf er soms toe dwingen om een wat uitgebreidere beschrijving te maken, voor de sfeer. Als iets noodzakelijk is, meld ik het wel, maar zo niet, of als het geimpliceerd wordt, dan laat ik het meestal achterwege. En dat wordt niet altijd op prijs gesteld.
Ik zou wel eens wat van jou willen lezen, kan dat?
Die's goed!quote:
I know.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:40 schreef NathaN het volgende:
[..]
Die's goed!
Met Stephen Fry, overigens, om de gespreksdraadjes weer een beetje te laten kruisen
Dat zag ik ook pas nog op IMDb, echt gaaf. Die film wil ik ook zienquote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:40 schreef NathaN het volgende:
[..]
Die's goed!
Met Stephen Fry, overigens, om de gespreksdraadjes weer een beetje te laten kruisen
Ik stoor me er nog dagelijks aan. Van de week een verhaal van een regisseur moeten herschrijven omdat die totaaaaaal geen taalbeheersing had. Tenenkrommend en hemeltergend.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:41 schreef wonderer het volgende:
Ik ben opgeleid tot redacteur, ik ken je probleemNu ik een tijdje niet "gepractiseerd" heb, valt het mee, maar een paar jaar geleden werd ik dus ECHT gek van onlogische dingen in het verhaal en vooral taalfouten (die je helaas in elk werk nog wel tegenkomt).
Toch merk ik dat ik wat mijn eigen werk betreft anders denk dan als ik van iemand een manuscript lees.
quote:fijneman: Als ik je foto's bekijk begrijp ik een beetje wat Zeus gevoeld moet hebben toen hij Ganymedes voor het eerst zag
Da's toch best lievig.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |