abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53202590
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 17:06 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Scania. Heeft. Geen. Volautomaat. Want. Er. Zit. Een. Koppeling. In.
Geef toe. Zolang je niet stopt is het een volautomaat.
pi_53206757
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 19:38 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Geef toe. Zolang je niet stopt is het een volautomaat.
Neen. Ga eens bultje op ineens scherp de hoek om. Als je het ding niet van te voren helpt schakelen, gaat ie het zelf doen op het moment dat de sleepas of de trailer begint te wringen, verschakelt ie zich, en kom je stil te staan. Wij hebben verschillende klanten waarbij dat vaste prik is. De Dafs schakelen op hetzelfde moment, maar sneller en accurater, waardoor je niet stil komt te staan.
Rotondes hebben die apparaten ook de grootste moeite mee, is in de R-serie verbeterd, maar goed is het nogsteeds niet.

En nog leuker is het tandenpoetsen dat die dingen doen als je het ding in de achteruit slingert.

Nee, echt súper versnellingsbakken, die van de scania

Overigens, die van de Daf is ook niet perfect hoor, geef mij die van Volvo maar
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_53206868
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 17:06 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Scania. Heeft. Geen. Volautomaat. Want. Er. Zit. Een. Koppeling. In.

Duidelijk?
Duidelijk. Ik heb nog gen meter in het ding gereden, en ik wist niet dat het starten en stoppen wel met koppeling moest gebeuren.
quote:
Bovendien, wat is er exotisch aan?
Het is een van de weinige automaten hier, en het is nogal een nieuw hok.
quote:
En wat bedoel je met een MAN 27'er? Zal wel gewoon een TG-A zijn neem ik aan?
Nee, een 27.422.
quote:
Motorwagenversie dan?
We hebben hier alleen trekkers staan.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_53207285
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 22:27 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Duidelijk. Ik heb nog gen meter in het ding gereden, en ik wist niet dat het starten en stoppen wel met koppeling moest gebeuren.
[..]

Het is een van de weinige automaten hier, en het is nogal een nieuw hok.
Hmmkay, nouja zie ook even dat je uitleg krijgt over de digitale tacho dan, mocht je er eens mee weg moeten
quote:
[..]

Nee, een 27.422.
[..]

We hebben hier alleen trekkers staan.
Dan is die MAN dus een 27 tons trekker, zegt niks over het model zover ik weet.
F2000:
http://www.lkw-modell-online.de/Baufotos/vorbild.jpeg
TGA:
http://www.marleneogpeter.dk/MAN-TGA-18440-vMelzen-311005-01.jpg
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_53207529
Geloof het of niet, maar de Scania heeft nog een analoge tacho.
Er staan 4 auto's met een digitale tachograaf, maar ik heb nog geen chauffeurskaart. Uitleg over de digitale tacho heb ik al wel een beetje gekregen.

Die Man is trouwens een F2000.

Dank trouwens voor de uitleg. Ik merk nu wel (ook op m'n werk) dat ik 0,0 ervaring heb in het hele chauffeursvak.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_53208087
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 22:55 schreef Ridocar het volgende:
Geloof het of niet, maar de Scania heeft nog een analoge tacho.
Er staan 4 auto's met een digitale tachograaf, maar ik heb nog geen chauffeurskaart. Uitleg over de digitale tacho heb ik al wel een beetje gekregen.

Die Man is trouwens een F2000.

Dank trouwens voor de uitleg. Ik merk nu wel (ook op m'n werk) dat ik 0,0 ervaring heb in het hele chauffeursvak.
's niet erg, je moet ergens beginnen

Dat die 'nieuwe' scania nog een oude tacho heeft, kan komen óf doordat ie geïmporteerd is, óf doordat hij al langer op kenteken staat, en meteen in de handelsvoorraad geschoven is. In dat geval heeft ie gewoon ergens in een loods een poos mooi staan wezen, maar heeft ie dus geen splinternieuw kenteken
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_53208418
Eusj, wat betreft rijtijden ... stel je rijdt 2 weken

Je mag die dan toch gewoon als volgt rusten:

11
11
9
9
9
24
11
11
9
9
9
48

11 en 9 uur rusten in willekeurige volgorde en na die 48 uur mag je weer vanaf 0 beginnen Of moeten die 9 uur gecompenseerd worden? Aangezien een oudere chauffeur dat tegen mij zei.
pi_53214194
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 23:35 schreef worldpimber het volgende:
Eusj, wat betreft rijtijden ... stel je rijdt 2 weken

Je mag die dan toch gewoon als volgt rusten:

11
11
9
9
9
24
11
11
9
9
9
48

11 en 9 uur rusten in willekeurige volgorde en na die 48 uur mag je weer vanaf 0 beginnen Of moeten die 9 uur gecompenseerd worden? Aangezien een oudere chauffeur dat tegen mij zei.
Ik dacht dat je op 2 weken slechts 90 uur rijtijd mocht hebben... Ik werk alle dagen maar 12 uurtjes dus ik denk er al lang niet over na, kom zowieso niet aan m'n 4 uur rijtijd per dag
pi_53215737
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 23:35 schreef worldpimber het volgende:
Eusj, wat betreft rijtijden ... stel je rijdt 2 weken

Je mag die dan toch gewoon als volgt rusten:

11
11
9
9
9
24
11
11
9
9
9
48

11 en 9 uur rusten in willekeurige volgorde en na die 48 uur mag je weer vanaf 0 beginnen Of moeten die 9 uur gecompenseerd worden? Aangezien een oudere chauffeur dat tegen mij zei.
Wat betreft rusturen: dit klopt. Echter, je hoeft het maken van 9 uur níet te compenseren. Vroeger was dat met het maken van 8 uur wel zo, maar dat mocht ook maar 1 keer per week. Nu dus gewoon 9 uur maken en dan 15 uur lang gas d'r op. Of nouja, qua diensturen dan
[edit]
Eh, 15 uur lang als je 's nachts 9 uur wil maken, 13 uur als je 11 uur wil maken uiteraard, immers de nachtrust moet binnen 24 uur liggen
[/edit]

Per dag mag je 2 keer per week 10 uur rijden, en de rest 9 uur.
Per twee weken mag je max 90 uur gereden hebben.
Gemiddeld over een half jaar mag je maar 55 diensturen per week hebben.

Heerlijk he, die nieuwe rijtijdenwet?

Nu heb ik nog nooit gehoord dat ze de tweewekelijkse rijtijd hebben gecontroleerd, en ook die diensturen kijkt volgens mij niemand na, dus wat dat betreft... Gewoon je 11 of 9 uur maken, zorgen dat je per dag niet te lang rijd (hoewel wij ook gewoon stom iedere dag 10 uur knallen), en dan is het wel best

[ Bericht 4% gewijzigd door Bartholomeus op 16-09-2007 12:47:52 ]
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  zondag 16 september 2007 @ 14:00:14 #260
35002 sj44k
Goedgekeurd door de NVVH
pi_53217746
die 2wekelijkse tijden worden wel gecontroleerd hoor.

Maar dat kan ook komen omdat wij als scandinavie rijders allemaal crimineel zijn. En de duitse politie ons nogal op de korrel heeft
ongenuanceerd wezen
pi_53218017
quote:
Op zondag 16 september 2007 14:00 schreef sj44k het volgende:
die 2wekelijkse tijden worden wel gecontroleerd hoor.

Maar dat kan ook komen omdat wij als scandinavie rijders allemaal crimineel zijn. En de duitse politie ons nogal op de korrel heeft
Als je op de duitse tv ziet hoe dat er aan toe gaat vind ik dat ook niet zo vreemd

Laatst was er een die de zekering van de begrenzer d'r uit had gemikt en met 110km/h naar de boot vloog. Gek he dat je dan aangehouden wordt In de anderhalf jaar die ik bij de oosterburen heb rondgetuft, en ik heb heus dat hele land gezien, heb ik nooit meegemaakt dat ze verder keken dan een dag of 4, 5. Als je de schijven van 3 weken maar bij je hebt, gewoon meewerkt, en duidelijk niks te verbergen hebt, vinden ze het al gauw best.

Trouwens, er zijn bedrijven die het aan zichzelf te danken hebben dat de BAG en de Autobahnpolizei ze op de korrel heeft hoor. Een poos geleden hebben er in 1 week 20 auto's van M. Mooi uit Waddinxveen (dacht ik) vast gestaan, waarvan er 2 onder invloed van coke schijnen te zijn geweest. Maar die klappen dan ook in 1 dag op en neer naar zuid duitsland, leveren dan de schijven in op de zaak, en gaan zo nog een keer. En jah, in twee dagen twee keer op en neer naar München is ook wel... pittig
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_53219539
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 22:23 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]


Rotondes hebben die apparaten ook de grootste moeite mee, is in de R-serie verbeterd, maar goed is het nogsteeds niet.
Ik heb in een R gereden, maar die had met rotondes geen moeite. Maar het scheelt ook wel dat ik geen zware vrachten achterin had liggen.
quote:
Overigens, die van de Daf is ook niet perfect hoor, geef mij die van Volvo maar
Dat inderdaad. Daf schakelt in de bochten en die CF's waar ik nu mee gereden heb schakelen soms veel te laat. Zelfs leeg trekt hij soms door tot 2000 rpm. Die Volvo's zijn inderdaad fijn.
pi_53219621
quote:
Op zondag 16 september 2007 14:11 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]


Trouwens, er zijn bedrijven die het aan zichzelf te danken hebben dat de BAG en de Autobahnpolizei ze op de korrel heeft hoor. Een poos geleden hebben er in 1 week 20 auto's van M. Mooi uit Waddinxveen (dacht ik) vast gestaan, waarvan er 2 onder invloed van coke schijnen te zijn geweest. Maar die klappen dan ook in 1 dag op en neer naar zuid duitsland, leveren dan de schijven in op de zaak, en gaan zo nog een keer. En jah, in twee dagen twee keer op en neer naar München is ook wel... pittig
Dat laatste is bij alle bloemnbeoren zo. Je levert de schijven in , krijgt een vakantie briefje en je gaat weer. Gelukkig was ik uitzendkracht en reed ik met een chauffeur mee die van maandag tot en met donderdag werkte.

Wat ik van hem hoorde: in Frankrijk heeft de controlerende instantie zelfs boeken met alle transportbedrijven die het niet zo nauw nemen met de regels. Inclusief foto's.
pi_53221404
quote:
Op zondag 16 september 2007 12:40 schreef Bartholomeus het volgende:
Heerlijk he, die nieuwe rijtijdenwet?

Nu heb ik nog nooit gehoord dat ze de tweewekelijkse rijtijd hebben gecontroleerd, en ook die diensturen kijkt volgens mij niemand na, dus wat dat betreft... Gewoon je 11 of 9 uur maken, zorgen dat je per dag niet te lang rijd (hoewel wij ook gewoon stom iedere dag 10 uur knallen), en dan is het wel best
Ah, dat van die 9 uur rust zonder compensatie zat ik nog het meest over in. Maar dat komt vanwege de 'vage regelomschrijving' misschien. Het was een chauffeur die het al 30 jaar deed oid, maar toch had ie het verkeerd dus

In de regel staat namelijk meestal iets als volgt:

- dagelijks 11 uur rust
- 3 x per week is 9 uur toegestaan
- of Tevens is het toegestaan 12 uur rust te houden, waarvan de eerste periode minstens 3 uur moet zijn en de tweede periode minstens 9 uur.

(die laatste is een copy & paste dus is een beetje anders ) Maar die laatste 2 trok ie dus bij elkaar. 3 x 9 uur rust, MAAR dan moet je wel ook een periode 3 uur rust houden.

Ah wel, ik vind het allemaal maar stom en vaag om met al die uitzonderingen rekening te houden. Als ik 2 weken rij ga ik ook dik over de 90 uur, maar ook zoals jij zei: het loopt allemaal wel een beetje los zolang je netjes pauze houdt en netjes je rust houdt.

Ik snap die laatste regel sowieso niet echt, ik kan me geen situatie bedenken wanneer je die zou toe kunnen passen in je voordeel? Dan sta je op een dag 12 uur stil, wat heb je daar nou aan? Misschien dat dat een keer voordeel heeft als je lang moet wachten (meer dan 3 uur) of ergens een boot op moet die 3 uur onderweg is? Zodat je uiteindelijk geen 11 uur rust hoeft te maken maar 3 uur + 9 uur

Ook vind ik het vaak moeilijk als mij wordt verteld ergens door te rijden en de regels een keertje niet zo nauw te nemen (geen 24 uur rust houden e.d.) Wat is wijsheid? Om een schriftelijke verklaring vragen waarop de werkgever aangeeft voor alle boetes in te staan of vertrouwen op de toestemming die je ontvangt op je blackbox als bewijs om zelf de boete niet te hoeven betalen??

Ik ben daar expres vaak heel strikt in, elke keer weer melden dat ik bijvoorbeeld teveel uren maak in de week, of dat ik te vaak 9 uur rust maak etc. dat wordt volgens mij best wel als irritant ervaren Maar wederom zijn er weer andere oudere chauffeurs die me dan vaak vertellen dat je toch wel dik in je kont geboord wordt ALS je een boete krijgt. Dat de werkgever dan alsnog z'n handen in onschuld wast en jij mag dokken.
  zondag 16 september 2007 @ 16:26:31 #265
35002 sj44k
Goedgekeurd door de NVVH
pi_53221489
quote:
Op zondag 16 september 2007 14:11 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Als je op de duitse tv ziet hoe dat er aan toe gaat vind ik dat ook niet zo vreemd

Laatst was er een die de zekering van de begrenzer d'r uit had gemikt en met 110km/h naar de boot vloog. Gek he dat je dan aangehouden wordt In de anderhalf jaar die ik bij de oosterburen heb rondgetuft, en ik heb heus dat hele land gezien, heb ik nooit meegemaakt dat ze verder keken dan een dag of 4, 5. Als je de schijven van 3 weken maar bij je hebt, gewoon meewerkt, en duidelijk niks te verbergen hebt, vinden ze het al gauw best.

Trouwens, er zijn bedrijven die het aan zichzelf te danken hebben dat de BAG en de Autobahnpolizei ze op de korrel heeft hoor. Een poos geleden hebben er in 1 week 20 auto's van M. Mooi uit Waddinxveen (dacht ik) vast gestaan, waarvan er 2 onder invloed van coke schijnen te zijn geweest. Maar die klappen dan ook in 1 dag op en neer naar zuid duitsland, leveren dan de schijven in op de zaak, en gaan zo nog een keer. En jah, in twee dagen twee keer op en neer naar München is ook wel... pittig
Nou er moet toch wat gebeuren om geld te verdienen?
ongenuanceerd wezen
pi_53222966
Had ik nog een vraagje over het bijhebben van schijven. Ik rij niet dagelijks. En nog eens in verschillende auto's (meer schijven op 1 dag.) Dus er vallen gaten in m'n administratie. Hoe laat ik dan zien dat ik niet aan het frauderen ben, ,mocht ik dan staande gehouden worden?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_53223035
quote:
Op zondag 16 september 2007 16:26 schreef sj44k het volgende:

[..]

Nou er moet toch wat gebeuren om geld te verdienen?
Dat zeker, maar klaag dan ook niet dat je streng gecontroleerd wordt als je systematisch de regels overtreedt. Overigens, ik ben van mening dat op die manier moeten rijden in de hand gewerkt wordt door de verladers en leveranciers. Immers: de transporteur zorgt wel dat ie de boot haalt, dus als wij even 5 minuten later komen maakt dat niet zo veel uit. Als je dan als transporteurs gewoon massaal zegt: joh, 's leuk, doen wij niet meer aan mee, zie maar dat jullie het spul op tijd klaar hebben staan!, ben je van het probleem af. Maarja, zolang zich in transportland niemand elkaar het licht in de ogen gunt, zullen de transporteurs zich in onmogelijke bochten blijven wringen. En ik ben ook van mening dat dat een hoop transporteurs uiteindelijk de kop gaat kosten. De regelgeving en de controle erop wordt namelijk alleen maar scherper en strenger, de straffen hoger, en dus het baat dat de transporteur er bij heeft kleiner.

Ik ben met je eens dat bloemen niet gewoon een dagje later kunnen komen, maar dat is natuurlijk niet het probleem van de transporteur, als de verlader niet optijd verlaadt. Als wij met onze friet, diepvriesfruit, groente, vlees en you name it wat nog meer, niet of niet op tijd bij de klant kunnen komen, dan krijgt ie het gewoon de volgende ochtend. En gelost wordt er dan evengoed, ze hebben het namelijk nodig.

Het hele transport vandaag de dag is een centenkwestie geworden. Aan de ene kant zijn de logistieke kosten voor de verlader de gemakkelijkste om te drukken, aan de andere kant worden voor de transporteurs de kosten alleen maar hoger. De transporteurs gaan vervolgens allerlei rare capriolen uithalen om toch nog wat te kunnen verdienen, ondanks dat iedereen al sinds jaar en dag onder elkaars prijzen door probeert te rijden, en niemand elkaar een hap droog brood gunt. Tuurlijk, zo werkt dat in een vrije handelseconomie, maar je kunt ook te ver gaan. Op een gegeven moment is het onderste uit de kan, en dan zul je gewoon moeten betalen. En dat wil er helaas bij de opdrachtgevers maar moeilijk in.
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_53223217
quote:
Op zondag 16 september 2007 15:11 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Ik heb in een R gereden, maar die had met rotondes geen moeite. Maar het scheelt ook wel dat ik geen zware vrachten achterin had liggen.
[..]

Dat inderdaad. Daf schakelt in de bochten en die CF's waar ik nu mee gereden heb schakelen soms veel te laat. Zelfs leeg trekt hij soms door tot 2000 rpm. Die Volvo's zijn inderdaad fijn.
Pak eens een vrachtje van een ton of 25 in een koeler, en probeer dat rustig en genuanceerd over een rotonde te trekken. Gegarandeerd dat ie bij het oprijden van de rotonde (dus in de bocht naar rechts) in een te hoge versnelling blijft zitten, in de bocht naar links vervolgens gaat schakelen, zich verschakelt, nog eens gaat schakelen, waardoor jij ondertussen de bocht naar rechts al aan het maken bent, en zowat stil komt te staan. Dit komt door het wringen van de trailer, waar de computer blijkbaar niet genoeg rekening mee houdt. Met gestuurde assen zul je dit probleem niet of minder hebben, omdat je dan ook nagenoeg geen snelheid verliest door het wringing van de wielen.

Als je Daf gaat schakelen in de bochten doet ie dat omdat ie meer snelheid verliest in die bocht dan waar ie mee gerekend had. Dit kun je opvangen door de snelheid in de bocht gelijkmatiger te houden. Dus: rustiger de bocht in rijden, en zo dat je die snelheid de hele bocht kunt houden. Niet altijd haalbaar, dat weet ik ook wel, maar je kunt het er wel mee voorkomen. Dat is overigens ook de manier van bochten nemen zoals ik het destijds tijdens de rijles geleerd heb. Niet dat ik het nu nog doe, maargoed
Het doortrekken tot 2000 toeren doen ze doordat jij dan teveel gas geeft. Een automaat schakelt vanzelf, uiteraard, maar hij compenseert niet jouw rijstijl. Als jij plankgas geeft, gaat dat ding plankgas schakelen, en dus te laat. Geladen moet je wel vol gas geven, simpelweg omdat je dan de pk's nodig hebt. Leeg gewoon beheersd en rustig gas geven, dan komt alles goed Ook dat is wel eens moeilijk, ook dat weet ik uit eigen ervaring, maar hej, kleinigheidjes houd je
En waarom de volvo het dan wel kan? Nou, die is gewoon beter berekend op onbenullige ongenuanceerde gehaaste vrachtwagenchauffeurs
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_53223332
quote:
Op zondag 16 september 2007 17:33 schreef Ridocar het volgende:
Had ik nog een vraagje over het bijhebben van schijven. Ik rij niet dagelijks. En nog eens in verschillende auto's (meer schijven op 1 dag.) Dus er vallen gaten in m'n administratie. Hoe laat ik dan zien dat ik niet aan het frauderen ben, ,mocht ik dan staande gehouden worden?
Vragen om een Pattronaal Attest, beter bekend als vakantiebriefje/vrijbriefje/leugenpapiertje/bewijs van niks doen. Daarin geeft de werkgever aan van wanneer tot wanneer jij iets anders hebt gedaan dan vrachtwagen rijden. Overigens dien je 1 schijf voor de hele dag te gebruiken. Als je van auto 1 naar auto 2 overstapt, schrijf je gewoon de schijf af zoals je dat normaal aan het eind van de dag zou doen. Als je in auto twee stapt, vul je aan de achterkant van de schijf daar de gegevens van auto 2 in, en op die manier kun je 4 auto's op 1 schijf op 1 dag besturen. In de praktijk zal niemand je wat zeggen als je iedere keer een nieuwe schijf pakt, maar in principe mag het dus niet.
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_53223478
quote:
Op zondag 16 september 2007 17:45 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Pak eens een vrachtje van een ton of 25 in een koeler, en probeer dat rustig en genuanceerd over een rotonde te trekken. Gegarandeerd dat ie bij het oprijden van de rotonde (dus in de bocht naar rechts) in een te hoge versnelling blijft zitten, in de bocht naar links vervolgens gaat schakelen, zich verschakelt, nog eens gaat schakelen, waardoor jij ondertussen de bocht naar rechts al aan het maken bent, en zowat stil komt te staan. Dit komt door het wringen van de trailer, waar de computer blijkbaar niet genoeg rekening mee houdt. Met gestuurde assen zul je dit probleem niet of minder hebben, omdat je dan ook nagenoeg geen snelheid verliest door het wringing van de wielen.
Ik reed in Frankrijk en daar zijn de rotondes wat ruimer dus heb je ook minder last van wringen.Maar ik reed gewoon met een drie-asser
quote:
Als je Daf gaat schakelen in de bochten doet ie dat omdat ie meer snelheid verliest in die bocht dan waar ie mee gerekend had. Dit kun je opvangen door de snelheid in de bocht gelijkmatiger te houden. Dus: rustiger de bocht in rijden, en zo dat je die snelheid de hele bocht kunt houden. Niet altijd haalbaar, dat weet ik ook wel, maar je kunt het er wel mee voorkomen. Dat is overigens ook de manier van bochten nemen zoals ik het destijds tijdens de rijles geleerd heb.
Het gebeurt met name als je van de snelweg afkomt. Als je afremt blijft hij in de 12 staan en als je weer gas geeft moet de bak nog gaan bedenken in welke versnelling het gaat.
quote:

Het doortrekken tot 2000 toeren doen ze doordat jij dan teveel gas geeft. Een automaat schakelt vanzelf, uiteraard, maar hij compenseert niet jouw rijstijl. Als jij plankgas geeft, gaat dat ding plankgas schakelen, en dus te laat. Geladen moet je wel vol gas geven, simpelweg omdat je dan de pk's nodig hebt. Leeg gewoon beheersd en rustig gas geven, dan komt alles goed Ook dat is wel eens moeilijk, ook dat weet ik uit eigen ervaring, maar hej, kleinigheidjes houd je
En waarom de volvo het dan wel kan? Nou, die is gewoon beter berekend op onbenullige ongenuanceerde gehaaste vrachtwagenchauffeurs
Ik geef nooit, maar dan ook nooit plankgas en ik probeer zeker wel de automaat te sturen. Zelfs beladen hoef je niet altijd vol gas te geven. En het mooie is: hij doet het alleen bij het wegrijden, daarna niet meer.

Dus sorry, helaas kan ik niet aan je profiel van gehaaste ongenuanceerde vrachtwagenchauffeur voldoen. Ik wil het spul graag heel houden en ook technisch en elke keer volgas wegrijden helpt daar niet bij.
pi_53225508
quote:
Op zondag 16 september 2007 17:58 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Ik reed in Frankrijk en daar zijn de rotondes wat ruimer dus heb je ook minder last van wringen.Maar ik reed gewoon met een drie-asser
De krappe rotondes en de volle belading in NL doen het hem vooral idd, als je 'm niet helemaal vol hebt qua gewicht, doet ie het inderdaad wel aardig. De 4-series hebben zelfs daar moeite mee...
quote:
[..]

Het gebeurt met name als je van de snelweg afkomt. Als je afremt blijft hij in de 12 staan en als je weer gas geeft moet de bak nog gaan bedenken in welke versnelling het gaat.
[..]

Ik geef nooit, maar dan ook nooit plankgas en ik probeer zeker wel de automaat te sturen. Zelfs beladen hoef je niet altijd vol gas te geven. En het mooie is: hij doet het alleen bij het wegrijden, daarna niet meer.

Dus sorry, helaas kan ik niet aan je profiel van gehaaste ongenuanceerde vrachtwagenchauffeur voldoen. Ik wil het spul graag heel houden en ook technisch en elke keer volgas wegrijden helpt daar niet bij.
Klopt, dat is zo'n situatie die je niet echt eerder kunt opvangen. Hooguit zou je al eerder heel iets het gas kunnen aanraken zonder echt gas te geven, dan zou ie in principe wel moeten gaan schakelen.
Bij het wegrijden wil het ding inderdaad wel eens wat onbenullig reageren, maar daar is niet veel aan te doen. Hooguit kun je 'm met de hand een versnelling hoger zetten, maar ik vraag me af of dat helpt. Ik heb collega's die kwamen klagen dat het ding bij de eerste drie keer schakelen zo door bleef trekken. De betreffende heren voldoen dus, integenstelling tot jou, zeer zeker wél aan mijn beschrijving

Overigens wilde ik niet zeggen dat jij een slechte chauffeur zou zijn, volvo heeft z'n bak gewoon beter geprogrammeerd wat dat betreft. Verder is ie technisch ook niet te vergelijken, maar da's weer een heel ander verhaal
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:48:14 #272
110737 Jim.Beam
Manwhore Lion
pi_53269602
Techniek CCV-B binnen. 2 fout.
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:03:58 #273
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53270037
netjes
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:30:49 #274
110737 Jim.Beam
Manwhore Lion
pi_53270670
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:03 schreef Klonk het volgende:
netjes
Bedankt.

Ben nu even aan het kijken hoe ik m'n praktijklessen ga doen, ik kan kiezen voor een 2-daagse opleiding C voor 1190 euro, inclusief examen. Kan ook kiezen voor CE 2-daagse opleiding, dit is 1390 euro. Is het verstandig om dan gelijk CE te doen? Is het zoiezo haalbaar in 2 volle dagen lessen en de 3de dag examen?
pi_53271258
Ik reed gisteren in een R-serie en daar stond in de grill Super. Kan iemand mij uitleggen wat dat inhoudt. Ik zie het vaker namelijk op de V8-en.
There is no other!
  dinsdag 18 september 2007 @ 21:55:06 #276
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_53284231
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:53 schreef Cyberdogg het volgende:
Ik reed gisteren in een R-serie en daar stond in de grill Super. Kan iemand mij uitleggen wat dat inhoudt. Ik zie het vaker namelijk op de V8-en.
Die rijden op Super benzine en niet op euro 95

Dat super bordje op de moderne scania's slaat nergens op. Het is gewoon overgezet van een ouder model (0 en 1 serie hadden die aanduiding dacht ik) en is gewoon voor de sier

Of ik moet me ergens vergist hebben
pi_53284454
klopt ongeveer glasbak.
  dinsdag 18 september 2007 @ 22:03:18 #278
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_53284561
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 22:00 schreef Alexxxxx het volgende:
klopt ongeveer glasbak.
Leg jij als autokenner het dan eens exact uit
pi_53284950
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 22:03 schreef glasbak het volgende:

[..]

Leg jij als autokenner het dan eens exact uit
Andee keer misschien, ben nu te moe. Maar het is idd een term uit het verlden van Scania(-Vabis)
pi_53300291
quote:
Op zondag 16 september 2007 19:23 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

De krappe rotondes en de volle belading in NL doen het hem vooral idd, als je 'm niet helemaal vol hebt qua gewicht, doet ie het inderdaad wel aardig. De 4-series hebben zelfs daar moeite mee...
[..]
Ik ben er gisteren achter gekomen dat een Daf ook niet blij wordt in een krappe bocht met een 3-asser. Ik moest gisteren een redelijk krap bochtje nemen en dat ding wist van gekkigheid niet in welke versnelling het moest. Hij schakelde precies in de bocht ook. En op de cruise-control van 50 naar 80 is ook niet slim want dan denkt de bak dat 'ie bij een GTI hoort.

Het is ideaal een automaat, maar af en toe is het beter om het heft in eigen handen te nemen.

Wat dat betreft ben ik blij dat ik niet bij Heisterkamp werk, daar hebben ze het zo gemaakt dat je als chauffeur niet meer kunt ingrijpen, qua versnelling.
pi_53301929
quote:
Op woensdag 19 september 2007 14:37 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Ik ben er gisteren achter gekomen dat een Daf ook niet blij wordt in een krappe bocht met een 3-asser. Ik moest gisteren een redelijk krap bochtje nemen en dat ding wist van gekkigheid niet in welke versnelling het moest. Hij schakelde precies in de bocht ook. En op de cruise-control van 50 naar 80 is ook niet slim want dan denkt de bak dat 'ie bij een GTI hoort.

Het is ideaal een automaat, maar af en toe is het beter om het heft in eigen handen te nemen.

Wat dat betreft ben ik blij dat ik niet bij Heisterkamp werk, daar hebben ze het zo gemaakt dat je als chauffeur niet meer kunt ingrijpen, qua versnelling.
Klopt hoor, een onverwachts niet ingecalculeerd snelheidsverlies is voor geen enkele automaat grappig. Maar de ZF bak die onder de Dafs hangen (en onder de MAN's en Iveco's overigens) houden het wel beter vol. Maar ook die kun je het inderdaad te gek maken hoor
Op de cruisecontrol naar de 90 zou hij in principe gewoon moeten doen, en ook gewoon normaal. Althans, dat doen de auto's van mijn baas wel. Misschien een verschil in software ofzo?

Heisterkamp (a.k.a. Kanteltrans ) heeft inderdaad alles geblokkeerd, in de waan dat de bak het ten alle tijden zelf op kan lossen. Rekening houden met net verkeerd opschakelen onder aan de berg, of plotselinge situaties, doen ze daar niet. Overigens rijden die toch zowat alleen maar met een volle bak van het ene naar het andere adres, de krappe situaties komen daar niet zo vaak voor. En vaak lichte vrachten ook Maar ik zou er ook knettergek van worden idd
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_53304814
quote:
Op woensdag 19 september 2007 15:39 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Klopt hoor, een onverwachts niet ingecalculeerd snelheidsverlies is voor geen enkele automaat grappig. Maar de ZF bak die onder de Dafs hangen (en onder de MAN's en Iveco's overigens) houden het wel beter vol. Maar ook die kun je het inderdaad te gek maken hoor
Op de cruisecontrol naar de 90 zou hij in principe gewoon moeten doen, en ook gewoon normaal. Althans, dat doen de auto's van mijn baas wel. Misschien een verschil in software ofzo?
90? Al onze nieuwe Daf's houden er bij 85 mee op. De Volvo's lopen wel gewoon 90.
quote:
Heisterkamp (a.k.a. Kanteltrans ) heeft inderdaad alles geblokkeerd, in de waan dat de bak het ten alle tijden zelf op kan lossen. Rekening houden met net verkeerd opschakelen onder aan de berg, of plotselinge situaties, doen ze daar niet. Overigens rijden die toch zowat alleen maar met een volle bak van het ene naar het andere adres, de krappe situaties komen daar niet zo vaak voor. En vaak lichte vrachten ook Maar ik zou er ook knettergek van worden idd
Het is niet alleen bij een berg. Remmen voor een bocht in de snelweg die omhoog loopt en dan 60 in de 12 (da's 1000 rpm ongeveer) is ook niet fijn dus dan tik ik hem terug naar de 11.

En zo zijn er nog talloze situaties te bedenken.

[ Bericht 3% gewijzigd door RealZeus op 20-09-2007 15:24:42 ]
  woensdag 19 september 2007 @ 18:07:31 #283
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_53306041
Chauffeur zit veel te lang achter stuur

Ik denk, boeiend, totdat ik dat plaatje zie. Gewoon schaamteloos knip en plak werk van jlm intertrans!

Ze noemen me ook wel adelaar, omdat ik zo goed zie vandaar
pi_53306184
quote:
Op woensdag 19 september 2007 18:07 schreef dubidub het volgende:
Ze noemen me ook wel adelaar, omdat ik zo goed zie vandaar



+ wat dacht jij dan, dat ze zelf foto's gingen maken voor die icoontjes
  woensdag 19 september 2007 @ 18:16:49 #285
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_53306290
quote:
Op woensdag 19 september 2007 18:12 schreef worldpimber het volgende:

[..]




+ wat dacht jij dan, dat ze zelf foto's gingen maken voor die icoontjes
Ja
pi_53306390
quote:
Op zondag 16 september 2007 16:23 schreef worldpimber het volgende:

[..]
Ook vind ik het vaak moeilijk als mij wordt verteld ergens door te rijden en de regels een keertje niet zo nauw te nemen (geen 24 uur rust houden e.d.) Wat is wijsheid? Om een schriftelijke verklaring vragen waarop de werkgever aangeeft voor alle boetes in te staan of vertrouwen op de toestemming die je ontvangt op je blackbox als bewijs om zelf de boete niet te hoeven betalen??

Ik ben daar expres vaak heel strikt in, elke keer weer melden dat ik bijvoorbeeld teveel uren maak in de week, of dat ik te vaak 9 uur rust maak etc. dat wordt volgens mij best wel als irritant ervaren Maar wederom zijn er weer andere oudere chauffeurs die me dan vaak vertellen dat je toch wel dik in je kont geboord wordt ALS je een boete krijgt. Dat de werkgever dan alsnog z'n handen in onschuld wast en jij mag dokken.
Bij VOS was het toendertijd zo dat als je door moest rijden dat via de black box gemeld moest worden door de planning. Telefonisch heb je geen poot om op te staan maar de satalliet berichten blijven staan in het systeem. En nou zullen ze misschien niet moeilijk doen over 200 euro, maar bij 1500 kennen ze je ineens niet meer!
Ik werd vaak zat gebeld of ik door wou rijden. Uiteraard vroeg ik dan om een bericht, en als ik die niet kreeg --> jammer dan.

Oh, mocht je aangehouden worden en moeten betalen, zeg dan vooral niet dat je op risico van de baas rijd. Dan krijgt die namelijk ook een boete. Het is en blijft namelijk gewoon jou verantwoordelijkheid, dus kun je (in theorie) altijd nee zeggen. De baas zal vervolgens jou boete niet meer terugbetalen.
pi_53325878
Ben nu even aan het kijken hoe ik m'n praktijklessen ga doen, ik kan kiezen voor een 2-daagse opleiding C voor 1190 euro, inclusief examen. Kan ook kiezen voor CE 2-daagse opleiding, dit is 1390 euro. Is het verstandig om dan gelijk CE te doen? Is het zoiezo haalbaar in 2 volle dagen lessen en de 3de dag examen?
pi_53326585
quote:
Op woensdag 19 september 2007 18:20 schreef KosterT het volgende:
Bij VOS was het toendertijd zo dat als je door moest rijden dat via de black box gemeld moest worden door de planning. Telefonisch heb je geen poot om op te staan maar de satalliet berichten blijven staan in het systeem. En nou zullen ze misschien niet moeilijk doen over 200 euro, maar bij 1500 kennen ze je ineens niet meer!
Ik werd vaak zat gebeld of ik door wou rijden. Uiteraard vroeg ik dan om een bericht, en als ik die niet kreeg --> jammer dan.

Oh, mocht je aangehouden worden en moeten betalen, zeg dan vooral niet dat je op risico van de baas rijd. Dan krijgt die namelijk ook een boete. Het is en blijft namelijk gewoon jou verantwoordelijkheid, dus kun je (in theorie) altijd nee zeggen. De baas zal vervolgens jou boete niet meer terugbetalen.
Maar dat bericht kan je zelf niet uitlezen, en als bewijs aanvoeren. Zij kunnen toch op het DELETE knopje drukken of 20 berichten achter elkaar verzenden (bericht verdwijnt) en je vervolgens alsnog de deur wijzen?Wel een naaistreek, maarjah .. paranoia eh

Wel een goede tip trouwens die laatste, anders had ik ze d'r mooi bij genaaid
pi_53326726
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:28 schreef Jim.Beam het volgende:
Ben nu even aan het kijken hoe ik m'n praktijklessen ga doen, ik kan kiezen voor een 2-daagse opleiding C voor 1190 euro, inclusief examen. Kan ook kiezen voor CE 2-daagse opleiding, dit is 1390 euro. Is het verstandig om dan gelijk CE te doen? Is het zoiezo haalbaar in 2 volle dagen lessen en de 3de dag examen?
Heb je al eerder in een vrachtwagen gereden dan? Ik weet niet of ik een 2 daagse cursus aan zou raden hoor. Ligt geheel aan je ervaring, maar voor mijn gevoel was ik de eerste lessen toch echt wel blind wat betreft dode hoeken en weten waar ik moet kijken. Je kunt wel in je spiegels en de camera kijken, maar in het begin zag ik dan nog niks. Maar je moet zelf naar het kostenplaatje kijken ook.

Ik weet niet hoeveel uur je krijgt gepropt in die 2 dagen en weet ook niet of je het dan al een beetje onder de knie krijgt. CE direct na je C halen zou ik wel gewoon doen, dan kan je in principe overal ingezet worden en het is toch iets meer waard dan alleen met een C-rijbewijs op zak ergens gaan solliciteren.

Mijn CE zou ik zeker niet in 2 dagen halen. Voor het achteruit rijden moet je gewoon "het licht zien" en dan kun je het opeens, heel gek In het begin moet je gewoon een paar keer achteruit rijden en ben je continu aan het denken links of rechts sturen, maar bij de 3de les ging het opeens vanzelf. Zolang je moet nadenken in de vorm van "oh links, dus moet ik rechts sturen e.d." heb je het nog niet onder de knie.

Maar dat ligt natuurlijk ook geheel aan jouw ervaring, als je al vaker met een aanhanger hebt gereden zal het wel makkelijker zijn Oh, en dan komt er ook nog het aan en afkoppelen bij natuurlijk, niet zo heel moeilijk. Maar je moet het toch ff leren in de goede volgorde. In 2 dagen zou ik het niet vol vertrouwen kunnen denk ik
pi_53327560
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:02 schreef worldpimber het volgende:

[..]


Maar dat ligt natuurlijk ook geheel aan jouw ervaring, als je al vaker met een aanhanger hebt gereden zal het wel makkelijker zijn Oh, en dan komt er ook nog het aan en afkoppelen bij natuurlijk, niet zo heel moeilijk. Maar je moet het toch ff leren in de goede volgorde. In 2 dagen zou ik het niet vol vertrouwen kunnen denk ik
Bedankt.

Nee nog geen ervaring, alleen paar keer op het strand gereden. Zal het dan maar gewoon via de 'normale' weg doen.
pi_53335176
Sowieso kun je niet in 1 keer voor CE gaan, je moet eerst C halen voor je voor CE mag lessen
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_53574722
Had ik nog een dingetje over het kiezen van de juiste versnelling en verschillende soorten transmissies.

Ik heb gelest met een zf-bak van een Magnum (stapelbak met splitter) en zo'n automaatdinges van Mercedes (ik ben de naam kwijt). Daarmee leerde ik het gewone riedeltje van 2, 4, 5, 6, 7, 8, 8 hoog. Maar dat schijnt nogal te schelen of je met een volle bak rijdt (meer tussenversnellingen), of met een losse trekker(meer overslaan). Is het dan ook zo van 'zoek het maar uit, je krijgt het vanzelf wel door' of zijn daar ook vaste schakelpatronen voor? En met een 12-bak van Volvo?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_53595931
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 20:13 schreef Ridocar het volgende:
Had ik nog een dingetje over het kiezen van de juiste versnelling en verschillende soorten transmissies.

Ik heb gelest met een zf-bak van een Magnum (stapelbak met splitter) en zo'n automaatdinges van Mercedes (ik ben de naam kwijt). Daarmee leerde ik het gewone riedeltje van 2, 4, 5, 6, 7, 8, 8 hoog. Maar dat schijnt nogal te schelen of je met een volle bak rijdt (meer tussenversnellingen), of met een losse trekker(meer overslaan). Is het dan ook zo van 'zoek het maar uit, je krijgt het vanzelf wel door' of zijn daar ook vaste schakelpatronen voor? En met een 12-bak van Volvo?
Nee, dat moet je aan voelen. Het ligt aan zoveel factoren, hoeveel vermogen en koppel de trekker heeft, hoe vol je zit.

Ik rijd veel met stukgoed en dat weegt niet al te veel dus als ik er dan een XF voor heb ga ik in de 3 weg en dan 5,en de rest pak ik wel.

Een 12-bak van Volvo is zeg maar drie versnelling stapelbak met splitter. Ook dat heb je allemaal snel genoeg door.
pi_53605891
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 20:13 schreef Ridocar het volgende:
Had ik nog een dingetje over het kiezen van de juiste versnelling en verschillende soorten transmissies.

Ik heb gelest met een zf-bak van een Magnum (stapelbak met splitter) en zo'n automaatdinges van Mercedes (ik ben de naam kwijt). Daarmee leerde ik het gewone riedeltje van 2, 4, 5, 6, 7, 8, 8 hoog. Maar dat schijnt nogal te schelen of je met een volle bak rijdt (meer tussenversnellingen), of met een losse trekker(meer overslaan). Is het dan ook zo van 'zoek het maar uit, je krijgt het vanzelf wel door' of zijn daar ook vaste schakelpatronen voor? En met een 12-bak van Volvo?
Zo'n Benz ding heet een ESP, en mag van mij liever nog vandaag dan morgen verboden worden. Wat een teringdingen zijn dat zeg

Verder is het net wat Realzeus zegt, het is een kwestie van gevoel. Trouwens, op de vlakke weg hier in Nederland is het evengoed allemaal nog vrij eenvoudig. Ga eens voor de grap een ritje zuid Duitsland doen ofzo, lekker de bultjes in
Ik rijd met een koeler, en volle bak zijn wij net over de 40 ton normaalgesproken. Met een XF gaan we dan in z'n 3 weg, dan 5, 6, 7, 7 hoog, 8, 8hoog. Mocht het meer dan 40 ton worden dan is het toch wel liever voor de koppeling om toch maar in z'n 2 weg te gaan, en dan 4, 5, etc.
Probeer gewoon uit wat wel en niet kan, en houd in je achterhoofd dat 'goh dit gaat nét' dus eigenlijk de grootste mishandeling van je koppeling is, en je dus binnen de kortste keren ingescheurde of verbrande koppelingsplaten oplevert. Verder is het gewoon een kwestie van doen, en dan komt het heus goed
Overigens heeft ook scania 12-bakken, of in ieder geval gehad in de 4-serie. Hoe het in de R-serie zit weet ik niet, die hebben wij alleen in semi-automaat
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_53907405
Nieuw speelgoed











Hij hangt zo op z'n kont omdat die trailer lucht lekt als de ziekte, hij stond in de rij voor de werkplaats

Meer foto's als ik meer tijd heb
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 19:42:28 #296
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53912143
Tof

Vandaag trouwens de nieuwe MAN in het wild gespot, uiteraard geen camera bij me, maar hij ziet er erg goed uit
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_53913316
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 19:42 schreef Klonk het volgende:
Tof

Vandaag trouwens de nieuwe MAN in het wild gespot, uiteraard geen camera bij me, maar hij ziet er erg goed uit
Toevallig, ik gisteren ook eentje in het rood
pi_53916667
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 19:42 schreef Klonk het volgende:
Tof

Vandaag trouwens de nieuwe MAN in het wild gespot, uiteraard geen camera bij me, maar hij ziet er erg goed uit
Volgens mij staat er ook een in Roosendaal, bij de MAN op Majoppeveld. Een zwarte TGA. Dichte grille enzo, Ziet er wel mooi uit.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 23:32:44 #299
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53916720
Ik zag hem vanmiddag een donkergrijze bij Cremers transport in Tegelen staan, die zullen er wel een paar dagen mee rondrijden
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_54167733
BedrijfswagenRAI begint morgen pas maar de eerste foto's staan al weer op BB
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')