abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41593335
quote:
Op donderdag 7 september 2006 19:58 schreef Jane het volgende:

[..]

Het was zelfs gewoon een los stukje dat Paul had geschreven, maar wat nog niet tot een nummer was gekomen. Tot ze een stukje zochten om de delen van Johns A Day In The Life aan elkaar te plakken.
kort gezegd dan
Klopt ja.

Een van de weinige echte Lennon/McCartney nummers uit die tijd.
pi_41593681
quote:
Op donderdag 7 september 2006 19:54 schreef rebel6 het volgende:

[..]

en toch is het John die zit te trippen met z'n aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa-haaaaaaaa-haaaaaaaa-haaaaaaaa
al beweren sommige mensen dat dat ook door Paul gedaan is
ik ben van mening dat het John's stem is
pi_41593857
A day in the life, mijn absolute nummer 1 van the Beatles. op de Anthology-DVD heb ik zitten genieten van de producer die het nummer opzet, kippevelmoment.
pi_41594238
quote:
Op donderdag 7 september 2006 17:26 schreef webfreak het volgende:
Wat mij betreft is "Octopuses Garden" toch écht Ringo's hoogtepunt, wat z'n eigen composities betreft.
Eens, al zou het me weinig verbazen als John en Paul hem er een flink handje mee geholpen hebben.
  donderdag 7 september 2006 @ 20:35:09 #130
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41594377
quote:
Op donderdag 7 september 2006 20:14 schreef ruud_fr het volgende:

[..]

al beweren sommige mensen dat dat ook door Paul gedaan is
klopt... check hier....
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41594538
quote:
Op donderdag 7 september 2006 20:35 schreef satecl het volgende:

[..]

klopt... check hier....
Hoe moet ik daar uit opmaken dat het door Paul gezongen is?
How you play the cards you are dealt is all that matters.
pi_41599602
quote:

[..]

klopt... check hier....
klinkt als John bij mij
  donderdag 7 september 2006 @ 23:31:46 #133
31303 Frozen
Nothing in particular
pi_41601234
Ik heb het beluisterd, de rechter mix is absoluut John, maar de linker mix klinkt wel vocaal anders. Het zou mij niet verbazen als Paul dit gezongen heeft. Al weet ik het natuurlijk niet zeker, maar de klank heeft wel Paul-trekjes.

Iemand nog binnenkort naar Alkmaar? Het Beatles museum heeft nu nieuwe expo over bootlegs. Een kleine meet zou wel leuk zijn...?
Nothing is real and nothing to get hung about
pi_41602581
quote:
Op donderdag 7 september 2006 18:37 schreef ruud_fr het volgende:

[..]

zeker weten
al vind ik Octopus's Garden ook niet slecht

maar Ringo is toch duidelijk de minste zanger van de 4
Ringo heeft gewoon de "pech" gehad dat hij 3 collega's had die gewoon een bijzonder hoog niveau hadden, zowel qua zang als (met name) qua schrijverstalent
pi_41604060
quote:
klopt... check hier....
Elke keer als ik het nummer luister (toevallig nu ook ) vraag ik me af wie het zingt.
Op de al eerder genoemde site is bij de geluidsfragmenten duidelijk Paul te horen.
De uithaal, de klank, enz.
Later hoor je een tweede stem meedoen.
Wat denken jullie?
  vrijdag 8 september 2006 @ 00:54:42 #136
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_41604359
Ik begin ook te twijfelen nu ik dit zo hoor. Voor mij was het altijd John.
Of is het zoiets als Cranberry Sauce. Als je maar genoeg luistert, dan hoor je "I Buried Paul".
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
pi_41604706
Ik dacht ook altijd dat het John was, maar dit laatste klinkt vrij duidelijk als Paul
pi_41607745
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 00:45 schreef mindgames het volgende:

[..]

Elke keer als ik het nummer luister (toevallig nu ook ) vraag ik me af wie het zingt.
Op de al eerder genoemde site is bij de geluidsfragmenten duidelijk Paul te horen.
De uithaal, de klank, enz.
Later hoor je een tweede stem meedoen.
Wat denken jullie?
Daar heb ik nou nog nooit bij stil gestaan... Ging er eigenlijk altijd vanuit dat 't John was, maar dit fragment klinkt best interessant.
pi_41610305
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 07:05 schreef webfreak het volgende:
Daar heb ik nou nog nooit bij stil gestaan... Ging er eigenlijk altijd vanuit dat 't John was, maar dit fragment klinkt best interessant.
Ik heb eigenlijk ook altijd gedacht dat het duidelijk John was die het zong..
Wat het nog verwarrender maakt:
Mark Lewisohn mocht van EMI in 1987 naar álle Beatle-tapes luisteren.
Hij schreef er een boek over. In dat boek heeft hij het er over dat John de 'aaaah' uit 'A Day In The Life' zingt. Daarna schrijft hij dat Paul een hoge falsetto er overheen zingt...
Ik zal vanavond eens opzoeken in het boek wat hij precies heeft geschreven.
  vrijdag 8 september 2006 @ 12:54:57 #140
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41613950
ik denk dat het gewoon 2 stemmen zijn die elkaar vervangen zegmaar..... luister maar goed
  vrijdag 8 september 2006 @ 13:06:19 #141
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41614265
Ik heb nog een vraagie: Op de CD '1' staat bijvoorbeeld niet 'Please Please Me' op, terwijl dat toch ook een nummer 1-hit was toch....?
pi_41614723
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 13:06 schreef satecl het volgende:
Ik heb nog een vraagie: Op de CD '1' staat bijvoorbeeld niet 'Please Please Me' op, terwijl dat toch ook een nummer 1-hit was toch....?
quote:
"Please Please Me" is the second single released from The Beatles' first album, Please Please Me.

It has been subject to controversy in the UK, because at the time there were many charts circulating, and Record Retailer, whose opinion is now most widely considered as being the correct chart, published the single at #2, whereas all other charts published it at #1. Today, The Official UK Charts Company, claim the song only made #2 in the charts. However many believe it to have been a #1 – especially as the NME chart was the main one at the time – thus making The Beatles the first group to score 18 #1 singles on the UK charts, and also increasing their overall count to 18. Nevertheless, it was a huge hit for a follow-up and gained them a much larger fanbase than their debut "Love Me Do" had.
.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  vrijdag 8 september 2006 @ 13:24:03 #143
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41614774
ik weet genoeg
pi_41614992
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 12:54 schreef satecl het volgende:
ik denk dat het gewoon 2 stemmen zijn die elkaar vervangen zegmaar..... luister maar goed
Dat heb ik ook altijd gedacht, dat het een crossfaded was.
Tot het moment dat ik de 5.1-kanalen los hoorde. Ach, we zullen het antwoord nooit weten.
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 13:06 schreef satecl het volgende:
Inderdaad. Ze hebben nummer 1-hits uit Amerika en Engeland gekozen.
PPM was geen nummer 1-hit in Amerika. Terwijl 'Love Me Do' maar op plek 17 terecht kwam in de Engelse charts in 1962. In Amerika was dat dan weer wél een nummer 1-hit in 1964. En die staat er dan weer wél op. En waarom staat 'Penny Lane' er wél op, maar SFF niet? Dat is omdat deze dubbele A-kant in Amerika gescheiden uitkwam en niet allebei op 1 terecht kwamen.

Afgezien van het feit dat de geluidskwaliteit van de CD '1' schandalig is...
Ik snap het niet. In 1999 bracht EMI voor het eerst remixen/remasters uit van een aantal Beatle-nummers voor de Yellow Submarine DVD/CD. De engineer heeft toen een overdosis aan Noise Reduction gebruikt op alle kanalen en sommige tracks gewoon geruïneerd.
'It's All Too Much' mist gewoon een aantal instrumenten die op de orginele mix uit 1967 prachtig te horen zijn. Toen kwam in 2000 de Nummer 1-compilatie uit, en toen werd er weer niets geremixed, alleen gemastered volgens de norm: 'hoe harder, hoe beter'. Je krijgt dus de oude masters uit de jaren 60, maar dan zo hard gemastered dat het niet meer mooi klinkt.
Ach, het gaat allemaal om de muziek van The Beatles. En die is nog altijd geweldig.

edit: ok, ik heb te lang getypt en jullie zijn me allang voor
pi_41616301
"found my way upstairs and had a smoke" uit A day in the life gaat trouwens niet over drugs.

Paul verwijst naar de dubbeldekkerbus waarmee hij vroeger naar school ging, je mocht alleen roken op het bovendek, dus het ging niet over blowen.

en volgens mij is de aaah toch echt van John
  vrijdag 8 september 2006 @ 14:46:48 #146
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41617026
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 14:20 schreef rebel6 het volgende:
"found my way upstairs and had a smoke" uit A day in the life gaat trouwens niet over drugs.

Paul verwijst naar de dubbeldekkerbus waarmee hij vroeger naar school ging, je mocht alleen roken op het bovendek, dus het ging niet over blowen.

Het kan ook dat hij in die dubbeldekkerbus drugs gebruikte
pi_41617913
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 14:20 schreef rebel6 het volgende:

Maar waarom dan: and I went into a dream? Komt dat door Somebody spoke?
Lijkt me logischer als hij gaat dromen van de hash.
How you play the cards you are dealt is all that matters.
pi_41619350
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 15:13 schreef Skazminko het volgende:

[..]

Maar waarom dan: and I went into a dream? Komt dat door Somebody spoke?
quote:
Lijkt me logischer als hij gaat dromen van de hash.
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 14:46 schreef satecl het volgende:
[..]

Het kan ook dat hij in die dubbeldekkerbus drugs gebruikte
volgens Paul zelf (uit wiki):
quote:
It was just me remembering what it was like to run up the road to catch a bus to school, having a smoke and going into class... it was a reflection of my schooldays. I would have a Woodbine (a cheap unfiltered British cigarette) and somebody would speak and I would go into a dream."
ik begrijp het ook niet helemaal hoor.

Maar ja, het maakt ook niet echt uit, ze hebben allang toegegeven dat ze wel eens een jointje rookten vanaf '65.
pi_41630157
Voor Beatle-liefhebbers die nog wel eens een nieuw CD-tje willen beluisteren, heb ik nog een CD-tip:

Happy go unlucky - John Cunningham

De muziek doet erg denken aan de Beatles ten tijde van de 'White Album', soms zelfs op het randje van plagiaat, maar het zijn vooral erg sterke, goed gecomponeerde nummers, sober maar mooi omlijst met strijkers, blazers, gitaar en achtergrondkoortjes.

Het is niet helemaal 'Beatles' wat de klok slaat, je hoort er ook wat Burt Bacharach in terug, alsmede Nick Drake en Elliot Smith, maar misschien waard om eens naar te luisteren.
pi_41634135
Zo, om nog even terug te komen op de vraag:
Wie zingt nu in godsnaam de 'Aaaaah's' in 'A Day In The Life???
Op de fragmenten op deze site is duidelijk te horen dat het Paul is.

De theorie:
In het recente boek van de engineer van de sessie in 1967, Geoff Emerick, schrijft hij dat Paul de woorden "and I went into a dream" kort moest zingen. Ze moesten de opname op tijd stoppen, anders werden John's "ahhhhh" gewist van hetzelfde spoor. (Dat hoeft verder niet te betekenen dat het daadwerkelijk John is die het zong....)

Nu blijken er een aantal dingen in zijn boek te staan die niet kloppen, dus dit is geen hard bewijs.
Zo schrijft hij dat hij nog als de dag van gisteren kan herinneren dat 'Blackbird' ergens in de openlucht werd opgenomen. Het is natuurlijk gewoon opgenomen in Studio 2, Abbey Road.
Er zit zo'n halve seconde tussen het laatste stukje van Paul en de "aaaah's" van ADITL.
Het is opgenomen op een Studer J-37 4-sporen recorder. Deze recorder kan niet stoppen in 0.5 seconde. Tevens blijkt dat de "aaaah's" in een overdub ná het gezongen stuk van Paul te zijn opgenomen, op hetzelfde spoor. Het verhaal van Geoff Emerick is dus niet waar...

Het lijkt dat John het stukje heeft gezongen omdat er dezelfde echo op zijn stem zit als op de rest van het nummer. Maar luister eens naar het intro van 'Lovely Rita', ook Sgt. Pepper. Dat is overduidelijk Paul's stem, en toch echt dezelfde stem als wie het stuk van ADITL zingt...
Je zou het ook nog kunnen vergelijken met het uitro van "I Want To Tell You", Revolver.

Het stuk "I'd love to turn you on..." van John is ook in falsetto,
met dezelfde effecten op zijn stem als in de "aaah's" van Paul/John/
Maar dit stuk lijkt op geen enkele manier op de "aaaah's" uit ADITL.

Nog één ding: In 1980 vertelde John Lennon in de studio dat hij veel moeite heeft met hele hoge noten.
Na "I Should Have Known Better" heeft hij daarom ook besloten om zijn nummers meer comfortabel te schrijven, zodat hij de hoogste noten niet hoeft te zingen.
Wanneer John een zelfde noot zoals in ADITL zingt schreeuwt-ie zijn longen uit zijn lijf.
Luister naar "Shiiiiiiiineeeee" uit het nummer 'Rain', 1966. Voor Paul is zo'n noot 'peanuts' .
John kan de hoge noot wel raken, maar niet op de manier zoals in ADITL.
Wanneer Paul en John samen een hoge noot zingen, zoals in "I Don't Want To Spoil The Party', het stuk "I....still.....love......her", haalt Paul de noot makkelijk, John forceert het een beetje. Niet dat het daarom minder mooi klinkt .

Trouwens, al met al heeft Paul McCartney nooit in een interview gezegd dat hij daadwerkelijk het stuk zingt.
Dus....long story short: Paul zingt het
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')