bedoeld.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:08 schreef TheYoung1 het volgende:
zolang je begrijpt wat er bedoelt wordt
Dat is niet het enige wat met een hoofdletter had gemoeten.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:10 schreef Dark_Killah het volgende:
Taalpuristen moet met een hoofdletter.
klopd hellemaaltquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:11 schreef Rekkie het volgende:
Dit is een klacht en had derhalve beter geopend kunnen worden in KLB.
doe ik standaard nooit...teveel werk om telkens de capsbutton in te drukken...quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:14 schreef Damzkieee het volgende:
Begin je zin met een hoofdletter in het vervolg
Ja, dat is dus niet goed hè!quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:13 schreef GSbrder het volgende:
Ik wordt zieker van zulke reacties:
DANKJE WELquote:
Ik weet niet op wat voor school jij zat, maar dat klopt dus echt niet hè!quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:22 schreef TheYoung1 het volgende:
ik speel hier ziek van
ik praatquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:22 schreef TheYoung1 het volgende:
1 ding dat ik nooit vergeten ben van de lagere school is de regel hoe je kan nagaan of het met D of DT geschreven moet worden is het woord "speel" gebruiken.
bv, ik word hier ziek van= ik speel hier ziek van, zonder T dus, jij wordt er nog zieker van= jij speelt hier nog zieker van, met T dus.
izze simpel...
(shit, alweer hoofdletters vergeten...)![]()
duh...quote:
Wat klopt dan niet??quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:31 schreef WeebI het volgende:
[..]
Ik weet niet op wat voor school jij zat, maar dat klopt dus echt niet hè!
Wel eens afgevraagd wat die twee langere toetsen links van de z en rechts van het vraagteken nou eigenlijk doen?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:16 schreef TheYoung1 het volgende:
[..]
doe ik standaard nooit...teveel werk om telkens de capsbutton in te drukken...![]()
Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind alleen wel dat je zinnen zonder spelfouten moet typen. Dat leest gewoon prettigerquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:12 schreef Everett het volgende:
Ik ben het helemaal eens met TS. Ik vind alleen wel dat je zinnen met een hoofdletter moet beginnen. Dat leest gewoon prettiger.
Je bedoelt die "shiftdingen"??quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:04 schreef M.I.B. het volgende:
[..]
Wel eens afgevraagd wat die twee langere toetsen links van de z en rechts van het vraagteken nou eigenlijk doen?
[..]
Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind alleen wel dat je zinnen zonder spelfouten moet typen. Dat leest gewoon prettiger![]()
Waarom in vredesnaam mannetjes?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:10 schreef Spacemonkeh het volgende:
Als ik aan die mannetjes denk die alleen maar dat doen krijg ik best wel een behoorlijk naar beeld voor me![]()
En hoofdletters aan het begin van een nieuwe zin. Niet vergeten hoorrrr!quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:08 schreef TheYoung1 het volgende:
ik wilde alleen effe kwijt dat ik toch een grondige hekel begin te krijgen aan die gasten die met het groene/witte boekje of whatever voor woordenboek achter de pc zitten en elke d/dt of andere foutjes meteen moeten corrigeren.
zolang je begrijpt wat er bedoeltd wordt, moet je verder gewoon doorlezen en niet constant roepen(schrijven): dat moet met een D, of je hebt "wordt" verkeerd geschreven, moet zonder T...![]()
en dan ook niet op het topic zelf reageren he, alleen ff corrigerend optreden...GET A LIFE!!
quote:Op zondag 8 februari 2004 15:30 schreef Karboenkeltje het volgende:
Mijn besten, er is een nieuwe dictatuur ontstaan, die van de taalpatriciërs. Lieden die zich verheven voelen boven anderen omdat zij de taal wel beheersen! Het is ons, de ondermaanse geesten, simpelweg niet gegund om ons bij hen te voegen. Derhalve zijn zij de vijand en vijanden dienen bestreden te worden en wel als volgt:
Een groot deel van de macht van de taalpatriciërs volgt uit de vele taalhervormingen die onze taal kent. Wij, het taalplebs, kunnen die simpelweg niet bijbenen. Vooral omdat de taalpatriciërs, die uiteraard handlangers in de relevante instanties hebben, telkens van die onbegrijpelijke regels invoeren.
Hier valt niet tegen op te boksen. Maar zoals het militaire genie Napoleon al sprak: 'Als je ze niet kunt verslaan, sluit je bij hen aan.' (Napoleon sprak een mindere taal dus hij rijmde niet zo mooi.) Dus wij volgen de schreden van de kleine keizer. Wij gaan ook hervormen maar nu echt. Een ware revolutie is nodig, wij, het taalplebs, gaan ons niet verheffen! Neen, we sleuren de taalpatriciërs neerwaarts naar ons niveau. Gelijk het onderwijs verlagen we de norm!
Omdat ik die Franse despoot aanhaalde beginnen we maar gelijk met de buitenlandse klanken, die gooien we er uit! Weg met de "eau"! Die verwatert onze taal alleen maar! Het nivo is al gelijk haalbaarder. Ingewikkelde lettercombinaties moeten ook weg. Als het klinkt als een "t" dan is het een "t"! Weer wort de taal gemakkelijker, doot aan die rare dubbele letters. Maar het eint is nog lang niet in zicht. De "c" veroorzaakt nog steets moeilijkheden. Waar hebben wij een "c" voor nodig, vraag ik u? Weg ermee, als het klinkt als een "k" dan is het een "k", als het klinkt als een "s" dan is het een "s" en als het klinkt als een "g" dan is het een "g"! Op die wijze beperken we ook het gebruik van de "h". De eenvout neemt toe, zeg ik u. Wij doen maken konsessies! Dagt u dat het eint in zigt was? Neen, nog lang niet! Litwoorden, bijvoorbeelt; waarom hebben wij er twee nodig? Dat is belaggelijk! Het wort tijt om "het" en de bijbehorende aanwijzende voornaamwoorden te sgrappen! Inmiddels wort de sgrijven van goet Nederlants al bijna simpel genoeg voor de taalplebs. Dus vol goede moet zetten wij de hervormen door. De is tog agterlijk die er "b"s zijn uitgesproken worden als "p"s? Hep ik gelijk of niet? Die dagt ik. Verder moeten woorden die dezelfde klinken als andere woorden vervallen. Weg met "zij" we gebruiken gewoon "hun", zoals de hoort! Voor de gelijkheid van de Nederlantse volk, zodat ook hun eendragtig zijn in de taalvaardigheit! Waarom, in gotsnaam, hebben wij de "ij" en de "ei"? Om inkt en ruimte te besparen sgrappen we de "ei". Bijde letterkombinaties hanthaven is rontuit te ingewikkelt. Taalgelijkhijt, de is ons regt!
Deze topik is slegts het begin. De klasseversgil zal ijndelijk verdwijnen dog we moeten niet te ambitjeus zijn. De heersers zijn sgrander en als we te snel gaan wort deze suptiele proses gesaboteert. Als wij egter gedult uitoefenen zullen hun de revolutie uitijndelijk ook onbewust omarmen. Gedult is een sgone zaak.
De klijne kijzer hat gelijk! Van binnen de systeem lijden wij hun tot op ons nivo.
Voor Nederlant! Voor gelijkhijd! Voor die sgone taal die door heel de volk korrekt gebezigt wort!
Voor mij leest een foutloze zin ook prettiger dan een zin die barst van de spelfouten.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:12 schreef Everett het volgende:
Ik ben het helemaal eens met TS. Ik vind alleen wel dat je zinnen met een hoofdletter moet beginnen. Dat leest gewoon prettiger.
quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:54 schreef DFDuo het volgende:
De TS zegt dat alleen maar omdat 'ie zelf dyslectisch is.
Jij in elk geval niet.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:46 schreef TheYoung1 het volgende:
[..]
![]()
Heb je vandaag een nieuw woordje geleert op school zeker...
quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:58 schreef PvtRyan het volgende:
Alle fora zouden een voorbeeld moeten nemen aan het Garrysmod forum. Daar worden (bekende) taalfouten automatisch herkend en worden er punten van je "smartness" afgetrokken. Staat dit op nul, dan wordt je gebanned. Als je de post met de fouten edit dan krijg je de afgetrokken "smartness" terug. Taalnazi hemel.![]()
En "als je maar begrijpt wat ik bedoel" is wel zo'n slap argument. Wnaener ik op dzee mnaeir parat sanp je ook mteeen wat ik bdeeol. Staat alleen voor geen meter.
quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:58 schreef PvtRyan het volgende:
Alle fora zouden een voorbeeld moeten nemen aan het Garrysmod forum. Daar worden (bekende) taalfouten automatisch herkend en worden er punten van je "smartness" afgetrokken. Staat dit op nul, dan wordt je gebanned. Als je de post met de fouten edit dan krijg je de afgetrokken "smartness" terug. Taalnazi hemel.![]()
En "als je maar begrijpt wat ik bedoel" is wel zo'n slap argument. Wnaener ik op dzee mnaeir parat sanp je ook mteeen wat ik bdeeol. Staat alleen voor geen meter.
Ik denk dat dat voor iedereen wel geldt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:33 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Voor mij leest een foutloze zin ook prettiger dan een zin die barst van de spelfouten.
Volgens mij bedoelt TS meer dat mensen vaak reageren op de taalfouten en voorbij gaan aan de inhoud van het bericht. Het is in veel gevallen interessanter om op de inhoud te reageren dan op de gemaakte taalfouten.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:03 schreef DemocraatKameraad het volgende:
Wat een huillie. Het is pure onzin om te stellen dat het maken van taalfouten niet erg is zolang de ander maar begrijpt waar het over gaat. Wat is dat voor een instelling? Taal is gebonden aan regels en daar heb je je gewoon aan te houden.
Dat ligt er aan. Sommige mensen ergeren zich dusdanig aan taalfouten van anderen dat de inhoud per definitie niet meer interessant voor ze isquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:07 schreef Everett het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelt TS meer dat mensen vaak reageren op de taalfouten en voorbij gaan aan de inhoud van het bericht. Het is in veel gevallen interessanter om op de inhoud te reageren dan op de gemaakte taalfouten.
Ik bedoel ook alleen maar de kleine taalfouten, iedere keer dat gezever over 1 verkeerde letter ed.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:03 schreef DemocraatKameraad het volgende:
Wat een huillie. Het is pure onzin om te stellen dat het maken van taalfouten niet erg is zolang de ander maar begrijpt waar het over gaat. Wat is dat voor een instelling? Taal is gebonden aan regels en daar heb je je gewoon aan te houden.
Als een post totaal geen hoofdletters of interpunctie bevat, dan moet je je maar afvragen hoeveel 'inhoud' er in zal zitten. Het gaat niet om perfecte spelling, maar als de spelling al rammelt, dan is de inhoud vaak al niet beter. Als je niet eens aandacht aan de opmaak besteedt, hoeveel aandacht is er dan naar de inhoud gegaan?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:07 schreef Everett het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelt TS meer dat mensen vaak reageren op de taalfouten en voorbij gaan aan de inhoud van het bericht. Het is in veel gevallen interessanter om op de inhoud te reageren dan op de gemaakte taalfouten.
Dat soort mensen heeft (let wel: heeft) dan een zeer zwaar leven. Zeker in deze tijd van verregaande verloedering van onze taal.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:09 schreef DemocraatKameraad het volgende:
[..]
Sommige mensen ergeren zich dusdanig aan taalfouten van anderen dat de inhoud per definitie niet meer interessant voor ze is.
Ja. Zelfs op MSN tijdens het drinken van een breezer bezig je geen 'ff'.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:13 schreef TheYoung1 het volgende:
(Mag ff ook niet? Moet ik gewoon "even" schrijven?!)
Komt op mij als een zeer aparte regel over. Soort is onderwerp, soort is enkelvoud, dus bijpassende persoonsvorm. Anders had er wel soorten gestaan, nietwaar?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:14 schreef Everett het volgende:
[..]
Overigens weet ik dat na "dat soort" zowel een werkwoord in het enkelvoud als in het meervoud mag volgen. Enkelvoud vind ik echter het meest correct
quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:23 schreef Tha_Erik het volgende:
Elke keer als ik een taalfout zie in een bericht, dan leidt het me af van het bericht zelf en daarkan ik me aan ergeren.
En ik ben zelf ook geen foutloze schrijver, maar ik baal er wel van als ik van die (vaak domme) fouten maak.
Wel potdimme nog aan toe. Rottige typefouten ook altijdquote:
Het is ook een uitzonderingsregel. Kijk hier maar voor de toelichting.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:16 schreef Rio het volgende:
Komt op mij als een zeer aparte regel over. Soort is onderwerp, soort is enkelvoud, dus bijpassende persoonsvorm. Anders had er wel soorten gestaan, nietwaar?
Verklaar je nader aub?
Met stok- en zweepslagenquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:42 schreef Bob. het volgende:
Stel je niet zo aan.
Ik vind het alleen maar fijn als mensen me op fouten wijzen, hoe moet ik het anders ooit leren?![]()
Jij hebt het over werkwoorden die na 'dat soort' zowel in enkel- als in meervoud zouden mogen. Niet waar, getuige ook de link die je stuurt. In dat stuk tekst wordt gezegd dat je zowel enkel- als meervoud mage gebruiken waar het gaat om een zelfstandig naamwoord. Hoewel het egen gezicht is als je er een enkelvoudig zelfstandig naamwoord achter zet, is het wel toegestaan inderdaad. Maar jouw stelling klopt dus niet; zelfstandig naamwoorden: ja. Werkwoorden: neen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:34 schreef Everett het volgende:
[..]
Het is ook een uitzonderingsregel. Kijk hier maar voor de toelichting.
Ja, je hebt gelijk dat het de verkeerde link was. Nee, in de rest heb je niet gelijk. Deze link geeft aan dat je na dit soort en dat soort een enkel- of meervoudig werkwoord mag gebruiken. Je moet wel een stuk omlaag scrollen, maar daar staat het letterlijk. Zoek maar op dat soort op de pagina.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:46 schreef Rio het volgende:
[..]
Jij hebt het over werkwoorden die na 'dat soort' zowel in enkel- als in meervoud zouden mogen. Niet waar, getuige ook de link die je stuurt. In dat stuk tekst wordt gezegd dat je zowel enkel- als meervoud mage gebruiken waar het gaat om een zelfstandig naamwoord. Hoewel het egen gezicht is als je er een enkelvoudig zelfstandig naamwoord achter zet, is het wel toegestaan inderdaad. Maar jouw stelling klopt dus niet; zelfstandig naamwoorden: ja. Werkwoorden: neen.
Als de mens zich aan de regels had gehouden dan zouden we vandaag nog steeds met dierengeluiden communiceren.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:03 schreef DemocraatKameraad het volgende:
Hmm, inderdaad. Blijf het raar vinden, maar nu ik een paar zinnetjes hardop heb gezegd kan ik het me beter voorstellen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 15:53 schreef Everett het volgende:
[..]
Ja, je hebt gelijk dat het de verkeerde link was. Nee, in de rest heb je niet gelijk. Deze link geeft aan dat je na dit soort en dat soort een enkel- of meervoudig werkwoord mag gebruiken. Je moet wel een stuk omlaag scrollen, maar daar staat het letterlijk. Zoek maar op dat soort op de pagina.
Dat zou dan weer "heeft" moeten zijn. Bekt een stuk beter.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 16:05 schreef Rio het volgende:
[..]
Hmm, inderdaad. Blijf het raar vinden, maar nu ik een paar zinnetjes hardop heb gezegd kan ik het me beter voorstellen.
Zum beispiel: "... en hele groep mensen. Dat soort hebben in de regel...".
Desondanks: ik vind het onnatuurlijk klinken en taal is ook een kwestie van gevoel. Ik ben het er persoonlijk niet mee eens, maar wie ben ik.
Behalve als 'soort' op mensen slaat. Dan klinkt hebben weer beter. Zoals in de zin 'Die groep mensen heeft iets vreemds over zich' (bekijk de groep als geheel) tov 'Die groep mensen hebben allemaal iets vreemds' (bekijk de groep als individu).quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 16:54 schreef TheYoung1 het volgende:
[..]
Dat zou dan weer "heeft" moeten zijn. Bekt een stuk beter.
In 1 woord: G3w3LdicH....quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 18:45 schreef niekth het volgende:
En wat denken jullie dan van dit topic:
WaarMaarRaar gebant wegend, 'Oude topic uit de sloot halen'
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |