abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41970652
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 23:39 schreef gronk het volgende:

[..]

Owja, ik ben dom.

Eikel.
Zoals ik dus al zei heb je het verkeerd gelezen of begrepen. Uit het feit dat jij jezelf nu dom noemt kan ik opmaken dat je het verkeerd hebt begrepen en dus wel hebt gelezen.

Ik beledigde je nergens, ik verhelderde de "visie" van osho alleen een beetje...
  woensdag 20 september 2006 @ 00:28:16 #152
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_41971023
quote:
Op woensdag 20 september 2006 00:14 schreef Icelus het volgende:

Zoals ik dus al zei heb je het verkeerd gelezen of begrepen. Uit het feit dat jij jezelf nu dom noemt kan ik opmaken dat je het verkeerd hebt begrepen en dus wel hebt gelezen.
Wie zegt dat ik 't verkeerd heb begrepen? Waarom zou jij er niet naast kunnen zitten?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  woensdag 20 september 2006 @ 00:32:23 #153
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_41971125
quote:
Op woensdag 20 september 2006 00:28 schreef gronk het volgende:

[..]

Wie zegt dat ik 't verkeerd heb begrepen? Waarom zou jij er niet naast kunnen zitten?
Iedereen kan ernaast zitten, hij verhelderde alleen de mening van die Osho dude volgens mij.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_41971740
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 14:53 schreef Ashavan het volgende:
Binnen het Boedhisme wordt God gezien als Het Universele Bewustzijn.

Men gelooft dat de boedhist uiteindelijk zijn lessen heeft geleerd en niet meer hoeft terug te keren als een nieuwe incarnatie. De boedhist keert dan terug naar het Universele Bewustzijn. Een bewustzijn heeft uiteindelijk een eind en zal dus ooit vergaan. Alles is immers maar tijdelijk volgens hun leer. Zo zal iedereen in een zwart gat verdwijnen.
Boeddhisme beschrijft geen God, het beschrijft lijden en hoe dat te eindigen. Wat jij nu aanhaalt is meer Hindoeisme. Een zwart gat komt voort uit conceptueel denken en de beweging ernaartoe gaan is geconditioneerd denken. Als er al een einddoel is in boeddhisme dan is dat de afwezigheid van lijden.
quote:
De vraag wat en hoe is het ontstaan is één die je oneindig door kunt vragen zonder een concreet antwoord te krijgen. Wie creeerde God? Wie creeerde de schepper daarvan? etc.
Geaccepteerde boeddhistische logica stelt idd dat er belangrijkere dingen zijn dan je af te vragen of God bestaat en wat het dan is, daarnaast gaat boeddhisme uit van oneindigheid (geen dualistisch denken met begin en eind) en daarom kan er geen Creator God zijn (wat een begin impliceert). Het oneindig (her)creeërend wezen wordt door bepaalde stromingen gepersonificeerd door Mara (de opperdemoon zegmaar). Maar uiteindelijk is dat ook allemaal maar conceptueel denken en dus een illusie
quote:
Men gelooft dat de boedhist uiteindelijk zijn lessen heeft geleerd en niet meer hoeft terug te keren als een nieuwe incarnatie. De boedhist keert dan terug naar het Universele Bewustzijn.
Een boeddhist streeft naar het doorzien van zijn of haar "imperfecties" of datgene wat lijden creeërt en wil niet terug keren naar aarde (tenzij het Mahayana boeddhisme betreft met zijn bodhisattva ideaal). Eigenlijk komt de term universeel bewustzijn geheel niet voor in boeddhisme. Bewustzijn is namelijk universeel, dus universeel bewustzijn is dubbelop.
quote:
Wat weer een ander leuk weetje naar boven brengt. In de Boedhistische leer zitten ook praktijken en technieken die oorspronkelijk aan de Aziatische Bon-Po magiërs toegekent dienen te worden.
Dat is Tibetaans (Mahayana) boeddhisme of beter gezegd de verschillende Tibetaanse sekten/scholen die inderdaad hun roots in Bonpo hebben en waar het gebruik van buitenzintuigelijke informatie niet wordt geschuwd wat oa. via praktijken en technieken wordt gebruikt. Boeddha leert je dat je verlichting niet bereikt door zulke praktijken en dat je dit beter kan laten omdat het afleidingen zijn van het bereiken van nirvana. Dat Tibetaans boeddhisme het gebruikt is omdat zij vinden (beinvloed door oa. Bonpo) dat je alles moet aangrijpen wat je kan om niet-verlichte wezens te assisteren in samsara.

Er is ook Mahayana en Theravada (en Sarvastivadin), waaronder Zen, Ch'an, Tiendai, Nichiren, Puur Land, Yogacara, enz. Je hebt gelijk wat je zegt over Bonpo alleen de context en verschillen komen niet echt naar voren. Verschillende boeddhistische stromingen kijken nu eenmaal anders aan tegen geimporteerde invloeden.
quote:
Je bent pas echt bewust op het moment dat je ook bewust actief bezig bent met alles wat je doet en denkt en niet alles op intuitieve handelingen afschuift.
Je bent pas echt bewust op het moment wanneer passiviteit en activiteit beiden tegelijk plaatsvinden. De passiviteit is hier het laten leiden door de wil die uit het universum lijkt te komen (macro) en activiteit de wil die uit jezelf (micro) lijkt te komen. Samenwerken met God dus in perfecte harmonie, dat is bijelkaar volgens mij dat Universele Bewustzijn.
quote:
Men kan geen veranderingen in beweging zetten zonder eerst bewust te zijn van een situatie en dan zien wat en hoe er mee om te gaan ala Actie en Reactie volgens het Leven in het Nu princiepe.
Boeddhisme leert dat alles aan verandering onderhevig is ook al ben je hier niet van bewust, is alles altijd in beweging. Dat ongeziene wat verandering is wordt toch wel opgemerkt alleen noemt men dat het domein van het onbewuste of onderbewustzijn.

Een boom hoeft niet bewust van zichzelf te zijn om om te vallen (en zo de situatie te veranderen), de wind maakte dat het omviel en andere invloeden maakten dat de wind in kracht toenam. En het maakt toch wel een geluid ook al is er geen oor aanwezig om dit waar te nemen.
quote:
Je zou mij haast als Chaos Magiër kunnen duiden. Iemand die van allerlei dogma's op de hoogte is, maar aan geen één gehecht is. Als kameleon zijnde gebruik maakt van degene die voor hem op dat moment van toepassing is.
Dogma's komen en gaan en worden om de zoveel tijd weer opnieuw uitgevonden. Als ik je goed lees hecht je je aan iets, leer je ervan en laat je het los? Dat kan je volgens je eigen woorden tot in de oneindigheid blijven doen. Wat ishet nut daarvan als ik je vragen mag?
pi_41972268
quote:
Op woensdag 20 september 2006 00:28 schreef gronk het volgende:

[..]

Omdat ik zo ongeveer 6 boeken van osho heb gelezen en er daarin meerdere malen ter sprake is gekomen dat hij van mening is dat in een grot gaan zitten en je afzonderen van de buitenwereld net zo stom is als wat de gemiddelde westerse mens doet. Naar buiten kijken en naar binnen kijken om het zomaar te noemen zijn volgens hem twee uitersten, het gaat er volgens hem om ze te verenigen. Dat was allemaal niet zo moeilijk te begrijpen en of je het nou met osho eens bent of niet, dit is toch echt wat hij zegt. Dus ik zou niet weten waar ik er naast zou kunnen zitten?
pi_44927501
Ik kon zo snel geen meditatie topic vinden dus vandaar dat ik deze maar omhoog kick. Ben geitreseerd in meditatie. Heb ook al wat sites bezocht enzo.

Geeft een heel fijn gevoel maar ik vind het ook beangstigend. Heeft er hier iemand ervaring met uittredingen? Daar ben ik namelijk nogal benauwd voor. Is het makelijk om op zo`n moment terug te keren?

Ik gebruik Ad Visser brainsessions en ademhalings meditatie.
Don't turn your back on me. I won't be ignored!!!
  maandag 1 januari 2007 @ 22:40:59 #157
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_44927724
quote:
Op maandag 1 januari 2007 22:34 schreef moki het volgende:
Ik kon zo snel geen meditatie topic vinden dus vandaar dat ik deze maar omhoog kick. Ben geitreseerd in meditatie. Heb ook al wat sites bezocht enzo.

Geeft een heel fijn gevoel maar ik vind het ook beangstigend. Heeft er hier iemand ervaring met uittredingen? Daar ben ik namelijk nogal benauwd voor. Is het makelijk om op zo`n moment terug te keren?

Dat is ook een zwak puntje van mij inderdaad, het is heerlijk maar als je gelooft dat je kan uittreden en daar ook nog bang voor bent dan staat er toch iets in de weg . Het enige wat ik kan verzinnen, zonder ervaring met uittredingen te hebben dus is er niet bang voor zijn. Ga het ook weer niet verwachten ofzo maar ga gewoon mediteren.
Vrijheid
  maandag 1 januari 2007 @ 23:11:16 #158
48233 Auticia
warriorette
pi_44928785
quote:

Hmmm. Ik herken het 'angstige' gevoel zeg maar als het gevoel wat ik soms tijdens meditaties heb, je komt weer in rustiger vaarwater als je je gewoon overgeeft aan die angst (en dieper in ontspanning, meer het gevoel dat je hele lijf tintelt, etcetera). Als ik out-of-body ga (ik kies daar niet voor, maar soms gebeurt het) dan val ik eigenlijk letterlijk vanzelf altijd wel weer terug. Een beetje zoals je weleens wakker wordt uit een droom, zo van 'snap'. ( ).

Ben jij nog met die Kundalini aan de gang gegaan, jogy?

[ Bericht 0% gewijzigd door Auticia op 01-01-2007 23:41:33 ]
I bet you are flying inside.
pi_44929105
Ik zal toch eens proberen verder te gaan. Meestal stop ik als ik voor mij gevoel te diep ga dat is bij mij al vroeg omdat ik er nog maar weinig ervaring mee heb.

Het is voor mij het onbekende wat nog een beetje eng is. Bijvoorbeeld in contact komen met het kwade of niet terug kunnen keren.

Ik ga er zeker nog meer mee expirimenteren en over lezen. Het is heel intressant.
  maandag 1 januari 2007 @ 23:39:52 #160
48233 Auticia
warriorette
pi_44929813
quote:
Op maandag 1 januari 2007 23:19 schreef moki het volgende:
Ik zal toch eens proberen verder te gaan. Meestal stop ik als ik voor mij gevoel te diep ga dat is bij mij al vroeg omdat ik er nog maar weinig ervaring mee heb.

Het is voor mij het onbekende wat nog een beetje eng is. Bijvoorbeeld in contact komen met het kwade of niet terug kunnen keren.

Ik ga er zeker nog meer mee expirimenteren en over lezen. Het is heel intressant.
Ik geloof niet in 'het kwade', eigenlijk. Wat je kan doen als je echt bang bent is een soort bal van licht om jezelf heen visualiseren en jezelf herhaaldelijk vertellen dat je veilig bent. (Affirmeren, dus minimaal 6 keer in jezelf of hardop zeggen 'ik ben veilig').

Ik heb zelf persoonlijk nog nooit gehoord van mensen die via meditatie met 'het kwaad' te maken kregen en ik ken ook geen verhalen van mensen die uit zijn getreden en niet meer (of knettergek) terug kwamen. Ik denk dat je het voor jezelf zo eng kan maken als je wil. En dus ook zo leuk als je wil, zo veilig als je wil.
  maandag 1 januari 2007 @ 23:48:37 #161
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44930153
D'r staan in 'TiHKAL' (ja, dat is een hele andere hoek) nog wel wat levendige beschrijvingen van 'places in the mind' waar je kunt komen. Een van die 'plaatsen' is 'the kali': vernietiging, moord & doodslag & all that. Maar dat beleef je dan wel afstandelijk, op een veel introspectievere manier (als een onderdeel van 'human nature'). Niet dat je zelf aan 't moorden gaat.

En inderdaad, 'het kwade' is een typisch geval van christelijke programmering. Kun je dus ook niet echt onderuitkomen; je zult er 'doorheen' moeten.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_44936663
quote:
Ik kon zo snel geen meditatie topic vinden dus vandaar dat ik deze maar omhoog kick.
Topickick
quote:
Ben geitreseerd in meditatie. Heb ook al wat sites bezocht enzo.

Ik heb er een klein beetje ervaring mee, maar zoals iemand hierboven al zei, vaak kom je dan vanzelf weer in je lichaam terug. Ik schrik altijd als ik uittreed en door de schrik val ik weer terug . Net zoals je als je in bed ligt droomt dat je ergens vanaf valt. Dan krijg je ook een soort gevoel alsof je terug valt in bed. Zoiets is het.

Het is niet zo dat je bij een uittreding jezelf kwijt bent ofzo. Het is niet dat je echt iets achterlaat. Geestelijk ben je gewoon op twee verschillende plekken, maar je bent nog steeds één. In die zin kan je altijd terug als je het eng vindt. Er is niets of niemand die je daarbij zal tegen houden.
quote:
Is dat wat? Ik het dat spul van Ad eigenlijk nooit gebruikt maar misschien moet ik het maar eens proberen.
quote:
Op maandag 1 januari 2007 23:19 schreef moki het volgende:
Stukje bij beetje verder gaan kan prima hoor. Vooral als je het een beetje eng vindt. En als je niet verder wil gaan is dat ook niet erg natuurlijk.
quote:
Er bestaat niet zoiets als het kwade. Dat kan je ook niet tegen komen. Meditatie is zelfverkenning. Het enige negatieve wat je dan kan tegenkomen zijn de donkere kanten van jezelf. Die heeft iedereen. Meditatie kan dus wel confronterend zijn omdat je bv. gevoelens tegenkomt als angst, woede en eenzaamheid. Maar met meditatie kan je die dingen onder ogen komen, ze begrijpen en er mee leren omgaan.

Niet terug kunnen keren is ook geen optie bij meditatie. Meditatie heb je volledig zelf in de hand. Dit is alleen anders als je bv. spirituele ervaringen hebt met drugs. Dan ben je veel meer de controle kwijt. De ervaring kan dan ook heftiger zijn. Meditatie is wel controleerbaar en daardoor vaak rustiger en minder heftig.
pi_44944702
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 11:37 schreef Geartsjuh het volgende:

[..]

Topickick
[..]
Toch blijf een uittreding mij fascineren. Is het nou echt dat je geest of bewustzijn je lichaam verlaat? Of is het meer zoiets als een lucide droom?

Ja die ad visser is wel fijn om het te oefenen want je krijgt opdrachten. Daardoor dwalen mijn gedachten niet zo snel af. Maar weet niet of het voor de gevorderde ook nog intressant is?
Je kunt brainsessions 1 en 2 van Ad Visser makelijk vinden op internet. Dan kun je het eens een keer proberen.

Bedankt voor de reacties. En als iemand nog tips heeft wat betreft meditatie voor beginners dan hoor ik het graag.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 16:43:32 #164
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_44944812
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 16:39 schreef moki het volgende:

[..]

Toch blijf een uittreding mij fascineren. Is het nou echt dat je geest of bewustzijn je lichaam verlaat? Of is het meer zoiets als een lucide droom?
Heh, dat heb ik dus ook ja, het is fascinerend om zoiets mee te maken maar dan toch weer de angst voor het onbekende wat je 'binnenhoudt'.
Vrijheid
  dinsdag 2 januari 2007 @ 17:17:20 #165
48233 Auticia
warriorette
pi_44945772
Ik had zo'n brainsessions cd toen ik 13 was ofzo. Vond het toen wel stoer om zo te 'spacen' . Wat ik daarbij wel had, en bij meditatie niet, is dat ik dan altijd groene dingetjes zag bewegen zeg maar (met mijn ogen dicht).

Ik heb hier een heleboel uitgeprinte dingen liggen over OBE's (out of body experience), zal eens kijken of ik die sites nog kan vinden waar ik het vandaan had.

Edit; hmm, kan de sites waar ik mijn info vandaan plukte zo snel niet vinden, maar hier staat wel het één en ander.

Oh, deze kwam ik ook tegen; http://www.outofbody.co.uk/

[ Bericht 13% gewijzigd door Auticia op 02-01-2007 17:23:38 ]
pi_44947585
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 16:39 schreef moki het volgende:

[..]

Dat zou ik eigenlijk niet weten. Ik heb er nooit zoveel mee gedaan. Ik heb ook nooit echt de behoefte gehad aan uittredingen en als ze er wel waren ging ik vaak wel redelijk snel weer terug. Hoe ik het ervaar is dat je tijdens een mediatie geestelijk op een andere plek kan zijn als je datt wil, maar dat je nog steeds in je lichaam zit. Bij een OBE voelt echt alsof je uit je lichaam stapt. Dat is waarschijnlijk ook hetgene wat mensen in eerste instantie eng vinden. Het voelt vrij los aan, terwijl je nog steeds 'vast' zit.

Je kan het goed vergelijken met een lucide droom. Het voelt ongeveer hetzelfde. Je bent dan namelijk ook in staat om apart van je fysieke lichaam dingen te ervaren, terwijl je toch elk moment wakker kan worden als je dat wil.
quote:
Ja die ad visser is wel fijn om het te oefenen want je krijgt opdrachten. Daardoor dwalen mijn gedachten niet zo snel af. Maar weet niet of het voor de gevorderde ook nog intressant is?
Je kunt brainsessions 1 en 2 van Ad Visser makelijk vinden op internet. Dan kun je het eens een keer proberen.
Ik ben geen gevorderde hoor . Maar ik zal het binnenkort eens van het internet plukken. Het klinkt wel interessant.
quote:
Bedankt voor de reacties. En als iemand nog tips heeft wat betreft meditatie voor beginners dan hoor ik het graag.
Op wat voor gebied wil je graag tips hebben? Op welke manier mediteer je graag? In stilte, met ademshalingsoefeningen, visualisaties, etc?
pi_44949085
Ik gebruik verschillende methodes. Waaronder de volgende:
Geleide meditaties met muziek zoals ad visser daar zit ook visualisatie in.
Ademhaling oefeningen in stilte.

De geleide meditaties zijn eenvoudiger omdat je echt met luisteren bezig bent. Daardoor kom je sneller tot rust.

Bij ademhaling is het toch moeilijke om alles los te laten. Maar daar blijven we mee oefenen, ik zie in ieder geval vooruitgang.

Tips zijn op dit moment niet echt nodig. Maar ik hou me altijd aanbevolen voor goed geleide meditatie cd`s en goede meditatie methoden voor beginners. En natuurlijk om dit meditatie topic een beetje in leven te houden. Het valt me op dat er niet veel over gediscussieerd word hier op fok. Er zijn volgens mij toch redelijk wat mensen mee bezig.
  FOK!Fotograaf dinsdag 2 januari 2007 @ 20:04:27 #168
18921 freud
Who's John Galt?
pi_44950938
Het is misschien ook interessant om even te kijken naar de technieken die bij Zen meditatie genoemd worden. Daar staan wel aardige aanwijzingen hoe je met de ervaringen om moet gaan die je tijdens het mediteren kan tegenkomen. Bij mij heeft het in ieder wel effect, in zoverre dat ik tijdens meditatie minder snel afgeleid wordt, of naar emoties toe trek.

Heb helaas nu even weinig tijd om het te beschrijven, hoop dat ik dat zeer binnenkort wel even kan doen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')