abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40901831
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:49 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Das gelukkig. Ik weet niet of je iemand met een "vlekje " (hoef je niet te zeggen hier op FOK! hoor, niet doen zou ik zeggen). Mocht dat zo zijn, dan heb je wel heel veel gelukt gehad. Was recentelijk nog in het nieuws dat geen enkele herkeurde WAO-er an de slag komt......Vandaar dat ik dan zeg dat de werkgever perse de gezonde supermens wilt. Dat vind ik moreel verwerpelijk.
Nee hoor, ik heb geen vlekjes, ik ben smetteloos en kerngezond. Maar een supermens ben ik bepaald niet. Noch mijn collega's. Als collega's heb ik trouwens het hele medische circus wel voorbij zien komen: doven, blinden, spasten, halve armpjes, astmatici, hystrici, gekken, aanstellers en hypochonders. Toch zijn die allemaal in dienst genomen. Ooit.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_40901933
Ik weet niet of het sociaal is, maar ik ben er zeker voor dat het wordt afgeschaft. Zeker voor mensen tot 40 jaar.
pi_40902020
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:49 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

En als je met een handicap geboren bent ?
Dan ben je zoals dat vroeger heette - ongelukkig.
Gelukkig zijn met moderne hulpmiddelen lang niet alle handicappen zo belemmerend als vroeger en leiden zelfs vroeger niet alle uitdagingen tot een leven van de bedeling.

Maar wie echt niet in eigen onderhoud kan voorzien is afhankelijk van anderen. Dat hoeft niet de overheid te zijn natuurlijk.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 17 augustus 2006 @ 13:15:21 #154
66825 Reya
Fier Wallon
pi_40902115
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:50 schreef sigme het volgende:

[..]

Reya, met alle respect, het is onzin.

De mensen die ik ken zullen zonder twijfel volgens de soos in de categorie 'nooit in staat serieus werk te verrichten' vallen. Dat de soos dit vindt maakt het niet waar. Of eigenlijk is dat de ellende - dat de soos dit denkt is inderdaad wat het waar maakt..

Mensen opgeven en afschrijven en dan met een zakje geld aan hun lot overlaten - daar wil ik niet voor verantwoordelijk zijn.

Als het aan de soos gelegen had was ik een 'nooit in staat serieus werk te verrichten' persoon geweest. Daar hebben ze misschien ook wel gelijk in, maar hé, kantoormiepje is geen serieus werk hoor.

Overigens, mensen die zich actief met het verstrekken van bijstand bezighouden, daarvan heb ik er wel een paar gekend. De een wist niet wat VWO was, de ander dacht dat afmaken van een studie geschiedenis meer zou opleveren dan een vrachtwagenrijbewijs halen. Een vriendin van me moest per! direct! stoppen met een opleding met baangarantie - want ze moest beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Een ander mag geen boekhouddiploma halen - ook niet op eigen kosten. Had ik al verteld dat ze een dossier kwijtraakten waardoor een eigen zaak beginnen niet lukte? Alles rond, bankgarantie hadden we al, we hadden alleen een krabbel van de soos nodig .

Nee, ik geef geen kwartje voor hun oordeel .
De ervaring die jij met de soos hebt is niet noodzakelijk de manier waarop de soos over het algemeen werkt. Ik denk dat je veel te optimistisch bent over de kansen van een aanzienlijke groep bijstandsgerechtigden. Vergeet daarnaast niet dat sociale diensten de afgelopen jaren - na de invoering van de WWB - veel actiever zijn geworden in het reactiveren van hun clienten; omdat er een serieuze prikkel toe is. Niettemin - ondanks die sterk opgevoerde inspanningen - blijft er een aanzienlijke groep die praktisch onbemiddelbaar is.
pi_40902201
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 13:06 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee hoor, ik heb geen vlekjes, ik ben smetteloos en kerngezond. Maar een supermens ben ik bepaald niet. Noch mijn collega's. Als collega's heb ik trouwens het hele medische circus wel voorbij zien komen: doven, blinden, spasten, halve armpjes, astmatici, hystrici, gekken, aanstellers en hypochonders. Toch zijn die allemaal in dienst genomen. Ooit.
Ooit is misschien wel lang geleden..... Dat groepje dat je nu noemt is zo goed als kansloos bij onze Mammontempels.......Was recentelijk ook nog in het nieuws.
pi_40902549
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 13:15 schreef Reya het volgende:

[..]

De ervaring die jij met de soos hebt is niet noodzakelijk de manier waarop de soos over het algemeen werkt. Ik denk dat je veel te optimistisch bent over de kansen van een aanzienlijke groep bijstandsgerechtigden. Vergeet daarnaast niet dat sociale diensten de afgelopen jaren - na de invoering van de WWB - veel actiever zijn geworden in het reactiveren van hun clienten; omdat er een serieuze prikkel toe is. Niettemin - ondanks die sterk opgevoerde inspanningen - blijft er een aanzienlijke groep die praktisch onbemiddelbaar is.
Nee, de mensen die de soos tien jaar geleden als onbemiddelaar beschouwde zijn dat nog. Bovendien zijn mijn ervaringen met de soos algemeen. Hooguit kan ik wat beter lezen en rekenen dan de gemiddelde soosklant - en doorzie ik het dus beter en maak beter ruzie.

Geloof me Reya - ik kom uit de tijd van massawerkloosheid en hier in het Noorden is het altijd wat krap gebleven. In de goede oude tijd bestond mijn héle kennissenkring uit werklozen. Dat was het complete medewerkersbestand bij de club waar wij allen vrijwilligerswerk deden (= 110 mensen) en nog eens zo'n hoeveelheid bij het concurerende jongerencentrum, en de meeste bezoekers.

En pratisch al die mensen waren geschoold. Niet één van de mensen die ik ken is dankzij de soos aan werk gekomen. De soos heeft he-le-maal niemand die ik ken -ook niet tijdens de vette jaren '90- aan het werk weten te helpen. N i e m a n d.
Iedereen die ik ken die ontsnapt is aan de soos heeft dat met tegenwerking van de soos moeten doen.

En ik heb nog nooit zelfs maar gehóórd van een bemiddelingspoging van de soos. Afgezien van die poging -maar die viel toen onder een jeugdwerkloosheid bureau- om mij te plaatsen bij de stichting Stikwerk. Alwaar ik washandjes mocht stikken. Dat is een poging me definitief onbemiddelbaar te maken - alleen met een lobotomie is zoiets realistisch.
pi_40902602
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 13:18 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ooit is misschien wel lang geleden..... Dat groepje dat je nu noemt is zo goed als kansloos bij onze Mammontempels.......Was recentelijk ook nog in het nieuws.
Natuurlijk zijn ze gemiddeld minder gewild dan gezonde werknemers. Dat betekent niet dat ze er niet tussenkomen, alleen dat ze er harder voor moeten werken. Ja dat is oneerlijk. Moet je die oneerlijkheid voorkomen door ze vrij te houden? Is dat dan niet oneerlijk?
  donderdag 17 augustus 2006 @ 13:31:16 #158
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_40902612
quote:
Mammomtempels. Wat een woord. Natuurlijk streven bedrijven winst na, ze hebben niet de mogelijkheid zoals overheden om tekorten eindeloos te financieren met leningen of extra belastingen.

Vrijwel iedere grotere Nederlandse werkgever heeft projecten voor gehandicapten. In veel supermarkten worden verstandelijk gehandicapten aan het werk geholpen. Dit is juist een tijdperk waarin steeds meer bedrijven hun sociale verantwoordelijkheid nemen. Kijk bijvoorbeeld naar de manier waarop Heineken omgaat met HIV-geïnfecteerde werknemers.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_40902727
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 13:30 schreef sigme het volgende:

[..]

Natuurlijk zijn ze gemiddeld minder gewild dan gezonde werknemers. Dat betekent niet dat ze er niet tussenkomen, alleen dat ze er harder voor moeten werken. Ja dat is oneerlijk. Moet je die oneerlijkheid voorkomen door ze vrij te houden? Is dat dan niet oneerlijk?
Ik wil toe naar een duaal stelsel..........Ik ben aan het denken....in statu nascendi.....(een pracht (dissertatie)onderwerp ......help alweer een...ik heb maar 1 leven....)
  donderdag 17 augustus 2006 @ 13:36:24 #160
66825 Reya
Fier Wallon
pi_40902766
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 13:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, de mensen die de soos tien jaar geleden als onbemiddelaar beschouwde zijn dat nog. Bovendien zijn mijn ervaringen met de soos algemeen. Hooguit kan ik wat beter lezen en rekenen dan de gemiddelde soosklant - en doorzie ik het dus beter en maak beter ruzie.

Geloof me Reya - ik kom uit de tijd van massawerkloosheid en hier in het Noorden is het altijd wat krap gebleven. In de goede oude tijd bestond mijn héle kennissenkring uit werklozen. Dat was het complete medewerkersbestand bij de club waar wij allen vrijwilligerswerk deden (= 110 mensen) en nog eens zo'n hoeveelheid bij het concurerende jongerencentrum, en de meeste bezoekers.

En pratisch al die mensen waren geschoold. Niet één van de mensen die ik ken is dankzij de soos aan werk gekomen. De soos heeft he-le-maal niemand die ik ken -ook niet tijdens de vette jaren '90- aan het werk weten te helpen. N i e m a n d.
Iedereen die ik ken die ontsnapt is aan de soos heeft dat met tegenwerking van de soos moeten doen.

En ik heb nog nooit zelfs maar gehóórd van een bemiddelingspoging van de soos. Afgezien van die poging -maar die viel toen onder een jeugdwerkloosheid bureau- om mij te plaatsen bij de stichting Stikwerk. Alwaar ik washandjes mocht stikken. Dat is een poging me definitief onbemiddelbaar te maken - alleen met een lobotomie is zoiets realistisch.
Het bekende probleem met verscheidene sociale diensten - die van Amsterdam voorop - ten tijde van de voormalige ABW. Ik kan natuurlijk moeilijk voor elke sociale dienst spreken, maar het beeld van de kaartenbak waarin iemand terecht komt is wel degelijk aan het veranderen. Ten tweede betekent onverschilligheid aan de kant van de soos nog niet dat iemand zomaar kan werken - mensen belanden tenslotte (over het algemeen) niet voor hun lol in de bijstand, en meestal is er wel enige bemiddeling nodig. Overigens weet een goede soos degenen die wel voor hun lol in de bijstand zitten er grosso modo wel uit te filteren. Dat dat jarenlang niet is gebeurd, is uitermate spijtig, maar dat betekent nog niet dat de bijstand dan maar zou moeten ophouden met bestaan. Ik vind dat een wat fatalistische en eenzijdige blik op de soos en de soosklanten.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 13:36:34 #161
79262 Dwersdriever
pi_40902773
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 13:30 schreef sigme het volgende:

[..]

Interessant is dat de arbeidsmarkt op dit moment de eerste tekenen van oververhitting begint te vertonen. Dit is een uitgelezen kans om juist kwetsbare groepen (jongeren, ex-WAO'ers) aan het werk te krijgen. Ook is het een uitstekend moment om met een startsubsidie een eigen bedrijf te beginnen.
We Came A Long Time Ago
pi_40902788
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 13:28 schreef sigme het volgende:

[..]

De ellende is dat zij gebaat zijn bij een grote groep cliënten. Hoe solider de groep, des te hoger de baanzekerheid.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 13:39:56 #163
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40902893
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 13:36 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Interessant is dat de arbeidsmarkt op dit moment de eerste tekenen van oververhitting begint te vertonen. Dit is een uitgelezen kans om juist kwetsbare groepen (jongeren, ex-WAO'ers) aan het werk te krijgen. Ook is het een uitstekend moment om met een startsubsidie een eigen bedrijf te beginnen.
Ja, geweldig. Dan ga je net de markt op als de recessie losbarst
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 13:48:34 #164
79262 Dwersdriever
pi_40903123
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 13:39 schreef gronk het volgende:

[..]

Ja, geweldig. Dan ga je net de markt op als de recessie losbarst
Kun je mij vast de datum doorgeven waarop de recessie losbarst? Dan kan ik daar vast rekening mee houden.

Voorlopig zitten we nog in een economisch prima tijd. Een goede periode om je business op te zetten, klanten te werven en het bedrijf rendabel te maken. Bij een goed bedrijfsplan hoort ook de opbouw van reserves om mindere tijden door te komen.
We Came A Long Time Ago
pi_40903170
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 09:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Er zijn in Nederland iets van 150.000 a 200.000 mensen die nog nooit gewerkt hebben maar dat wel kunnen. Wat moet je daar mee en wat met WaJong?
met de wajong ,mag je werken, wordt gewoon verekent, enige probleem is is dat het uwv je het heeeel erg moeilijk maakt als je wil gaan werken omdat het voor hun in het geval van een wajong gopedkoper is als je thuis blijft.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 14:06:52 #166
79262 Dwersdriever
pi_40903546
De Brit Theodore Dalrymple heeft een uitstekend boek geschreven over wat het te uitgebreide sociale vangnet doet met de maatschappij. In zijn visie ondersteunt dit niet de sociaal zwakkeren, maar duwt dit hen juist steeds dieper de put in. Het is inmiddels in het Nederlands vertaald en zeker een uitdagend boek voor veel van de deelnemers aan deze discussie. Of je het nu wel of niet eens bent met zijn visie, het biedt veel stof tot nadenken.

Enkele recensies van de Engelstalige versie >>>
We Came A Long Time Ago
pi_40903631
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:54 schreef nikk het volgende:

[..]

Okay, ik dacht dat je zei dat geen enkele werkgever was. Dat is natuurlijk niet het geval. Uiteraard is het moeilijk voor die mensen een werkgever te vinden die ze wil hebben. Maar dat geld min of meer voor alle werklozen...
Behalve dat gehandicaten nog een extra handicap hebben (niet grappig bedoeld)
[..]
quote:
We hadden het over WAO'ers. Wat je nu aanhaalt is een compleet ander onderwerp.
Ik had het OOK over WAO-ers (of iig EX WAO-ers)
[..]
quote:
Ja hehe, als je kan werken dan is het ook redelijk te verlangen dat je ook gaat werken.
Ja,maar om nu te zeggen u bent per vandaag (deels ?) goedgekeurt dus vanaf morgen zorgt u maar dat u werk heeft (want uitkering wordt stopgezet) gaat mijns inziens te ver...er zou minimaal een afvloeings regeling kunnen zijn
[..]
quote:
Daar hebben de keuringsartsen allerlei criteria voor.
Maar het is mij niet duidelijk wat dioe zijn (ondanks de vele links ) vraag me af of ze het zelf wel weten
[..]
quote:
Klopt. En dat allemaal dankzij de nieuwe (striktere) regels.
Vraag is alleen of ze niet TE strikt zijn

Als je regels streng genoeg maakt kun je alles wel afschaffen
pi_40903670
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 13:12 schreef sigme het volgende:

[..]

Dan ben je zoals dat vroeger heette - ongelukkig.
Gelukkig zijn met moderne hulpmiddelen lang niet alle handicappen zo belemmerend als vroeger en leiden zelfs vroeger niet alle uitdagingen tot een leven van de bedeling.

Maar wie echt niet in eigen onderhoud kan voorzien is afhankelijk van anderen. Dat hoeft niet de overheid te zijn natuurlijk.
Klinkt goed ..en wie doet dat ?...nu zijn er ook genoeg voorbeelden van mensen die door niemand geholpen worden ..denk je dat het dan anders is ?
pi_40903821
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 13:48 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Kun je mij vast de datum doorgeven waarop de recessie losbarst? Dan kan ik daar vast rekening mee houden.

Voorlopig zitten we nog in een economisch prima tijd. Een goede periode om je business op te zetten, klanten te werven en het bedrijf rendabel te maken. Bij een goed bedrijfsplan hoort ook de opbouw van reserves om mindere tijden door te komen.
Moet je bedrijfje wel winst maken natuurlijk
  donderdag 17 augustus 2006 @ 14:22:33 #170
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40903986
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 13:48 schreef Dwersdriever het volgende:

Gemiddeld genomen zo'n drie jaar na een economische piek. Dus je kunt er vanuitgaan dat 't 2008/2009 weer bal is. En d'r zijn al signalen dat 't er in de VS begin 2007 een stevige recessie aan zit te komen.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 14:27:14 #171
79262 Dwersdriever
pi_40904097
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 14:16 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Moet je bedrijfje wel winst maken natuurlijk
Over het opstarten van een eigen bedrijf kunnen we waarschijnlijk wel een subforum vullen hier. Natuurlijk slaagt niet iedere starter, maar het is een goede manier voor mensen die moeilijker aan een baan komen, om toch zelfstandig in inkomen te voorzien. De enorme groei aan het aantal webwinkels in Nederland is hier een interessant voorbeeld van, maar ook in de bouw gebeurt het veel.
We Came A Long Time Ago
  donderdag 17 augustus 2006 @ 14:28:04 #172
79262 Dwersdriever
pi_40904126
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 14:22 schreef gronk het volgende:

[..]

Gemiddeld genomen zo'n drie jaar na een economische piek. Dus je kunt er vanuitgaan dat 't 2008/2009 weer bal is. En d'r zijn al signalen dat 't er in de VS begin 2007 een stevige recessie aan zit te komen.
Als die voorspelling accuraat is, kun je daar als ondernemer rekening mee houden.
We Came A Long Time Ago
pi_40904204
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 14:11 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Klinkt goed ..en wie doet dat ?...nu zijn er ook genoeg voorbeelden van mensen die door niemand geholpen worden ..denk je dat het dan anders is ?
Ja, dat denk ik . Serieus. Veruit de meeste mensen die nu niet zelf de regels en instanties aan den lijve ondervinden geloven er heilig in dat 'we' nu de zaakjes 'best wel netjes geregeld hebben'.

En dat mensen die tussen wal en schip vallen het er of zelf naar gemaakt hebben of een beetje hulp moeten krijgen bij het 'vinden van het juiste loket'. En dat 'we' dus al een sluitend systeem betalen en er om die reden geen noodzaak is om zelf, particulier initiatief op dat terrein te ontplooien of te steunen.

Als de overheid zich hieruit terugtrekt zonder verhullend taalgebruik, dan wordt het duidelijk dat wij, jij, ik, het zélf moeten regelen. Doen. Betalen. Faciliteren. Niet een of andere instantie of ambtenaar. Ik zou met liefde een deel van mijn inkomsten afstaan aan een fonds dat sneue gevallen uit de goot houdt - maar niet als ik al een sociaal vangnet voor heel Nederland help te bekostigen.
pi_40904301
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 14:27 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Over het opstarten van een eigen bedrijf kunnen we waarschijnlijk wel een subforum vullen hier. Natuurlijk slaagt niet iedere starter, maar het is een goede manier voor mensen die moeilijker aan een baan komen, om toch zelfstandig in inkomen te voorzien. De enorme groei aan het aantal webwinkels in Nederland is hier een interessant voorbeeld van, maar ook in de bouw gebeurt het veel.
Klinkt goed maar als je een succesvol bedrijf wilt opzetten is enige kennis van de materie tyoch wel noodzakelijk
Als je een bouwbedrijfje wilt opzetten en totaal geen kennis in die materie heeft komt volgens mij niet ver..zelfde telt voor een webwinkel ..wat 'zakelijk instinct ' is trouwens ook nooit weg
En misschien een startkapitaal ?
Of bestaat die startersregeling nog steeds ?
En er zijn natuurlijk genoeg werkelozen die echt geen eigen bedrijf kunnen opstarten
pi_40904386
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 13:36 schreef Reya het volgende:

[..]

Het bekende probleem met verscheidene sociale diensten - die van Amsterdam voorop - ten tijde van de voormalige ABW. Ik kan natuurlijk moeilijk voor elke sociale dienst spreken, maar het beeld van de kaartenbak waarin iemand terecht komt is wel degelijk aan het veranderen. Ten tweede betekent onverschilligheid aan de kant van de soos nog niet dat iemand zomaar kan werken - mensen belanden tenslotte (over het algemeen) niet voor hun lol in de bijstand, en meestal is er wel enige bemiddeling nodig. Overigens weet een goede soos degenen die wel voor hun lol in de bijstand zitten er grosso modo wel uit te filteren. Dat dat jarenlang niet is gebeurd, is uitermate spijtig, maar dat betekent nog niet dat de bijstand dan maar zou moeten ophouden met bestaan. Ik vind dat een wat fatalistische en eenzijdige blik op de soos en de soosklanten.
Mijn moeder werkte bij de soos in Rotterdam en later bij de soos in Assen, ikzelf zat bij de soos in Groningen (en de meesten van mijn vrienden).

Mensen zitten niet voor hun lol in de bijstand, maar het is echt geen droefenis en ellende. Ik heb uitstekende herinneringen aan mijn tijd als werkloze, en mijn vrienden zijn blije opgewekte mensen met een hoop plezier in het leven. Alleen zijn ze aangepast aan het leven als bijstandgerechtigde - en dat verhindert de kijk op arbeid en geld verdienen die je hebt als je niet in de bijstand zit. Echt, je krijgt een heel andere kijk op de positie van bijstandgerechtigde als je zelf in die positie zit. En een andere kijk op werk en geld verdienen. Daar zitten een hoop positieve elementen in, vind ik, maar het is niet goed om dat te doen op kosten van anderen, als die anderen dat niet vrijwillig ophoesten.

Overigens zijn een heleboel in de loop der tijd wel eens een paar jaar IDE'er of Melketier geweest. Dat staat goed op de conduitelijst van de soos, maar het heeft niemand aan een echte baan geholpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')