tnimble | zondag 13 augustus 2006 @ 20:41 |
Ondanks het om de paar minuten op Fok kijken of super MMach (man je werkt verslavend ![]() Het ontwerp in Sketchup heb ik er voor de verandering ook maar eens bijgezet. Ik heb gehoort en even op de site van ikea gekeken dat die goede in hoogte verstelbare schragen hebben. Maandag ga ik kijken of het wat is (tevens tnimble's eerste keer) ![]() En anders maak ik het zo met een eigen inklapbaar onderstel: ![]() De tafel wordt 2 meter lang, 50cm breedt en ca 1 meter hoog. Het blad is een hardhouten timmerpaneel waar op de achterkant een vierkanten stalen profiel van 25x25mm zit. Als freesgeleider maak ik 2 stalen of alumium kokers met met draadeind aan die staen profiel vast zitten en verstelbaar zijn door aan een moer te draaien. Mijn Bosch POF 800 ACE bovenfrees komt nder het blad en wordt ca 1cm in het blad verzonken. Ook komt er rioolbuis onder voor de afzuiging en mischien iets van een houten doosje om de frees heen om de afzuiing te optimaliseren en voor geluids isolatie. Het blad wordt verstevigd met 2 of 3 stalen balken. Waarom maakt ik dit? Waarom koop ik geen nieuwe? Nou ik ga ook nog een nieuwe kopen idd. Maar niet direct en dit wordt een aanvulling op deze tafel. Binnenkort ga ik een echte toupie (verticaal frees) en een eigen vlak van dikte bank kopen. Dat worden deze (Belgische fabrikant ![]() Toupie: ![]() Vlak- en vandiktebank, langgatboor en zaagtafel goed voor schulpen en afkorten: ![]() Ik kan dan bij de houthandel binnenlopen en direct plakken van een boom kopen. Ik zaag er dan zelf balken en planken van. Als je dit zelf doet ipv het te laten doen kun je veel beter rekening houden met zaagrichting, structuur en tekeing van het hout. Op de vlak bank kan ik er nette rechte hoeken van maken en krommingen weg schaven. Op de van diktebank kan ik het tot exact de juiste dikte maken. Ook erg handig om dit op elk moment te kunnen doen. Vaak is het erg lastig om van te voren de juiste dikte te bepalen. De langgatboor die er op zit is een soort kolomboormachine die naar opzij boort ipv naar beneden. Deze kun je instellen op een bepaalde diepte. Het te boren materiaal klem je vast op een boorwagen die heen en weer kan. Hiermme kun je dus heel nauwkeurig grote gaten in het hout boren voor b.v. een pen gat verbinding. Op deze combinatie machine zit ook een toupie maar deze kan niet zoveel als een losse. En is meer geschikt voor het slaan van pennen of groef / messing. De losse toupie kan veel meer. zoals heel nauwkeurig een trapleunig uit frezen. Mijn freestafel die ik nu ga gebruiken is juist weer heel erg geschikt voor fijn freeswerk en fijne sierranden. Een bijkomend voordeel van totaal 3 machines is het om en om kunnen doen van bewerkingen zonder machines keer na keer opnieuw in te stellen. | |
tnimble | zondag 13 augustus 2006 @ 21:04 |
Het hardhouten timmer paneel uit de verpakking:![]() Het boren van de gaten in het stalen profiel op de boven kant van 25x25mm doe ik met een stappenboor. Veel olie er op spuiten zodat het goed koelt en smeert dat boort het beste en worden je boortjes niet direct bot door oververhitting. ![]() Door het grote gat past de kop van de bouten maar niet door het kleinere achtergat. Dat is nog een voordeel van zo'n stappen boor. Als je door blijft boren krijg je automatisch een perfect gecenteerd gat wat kleiner is aan de andere kant. Materiaal omdraaien als je dat groter wilt hebben. ![]() | |
sanger | zondag 13 augustus 2006 @ 21:08 |
Ben beneiuwd naar de eerste resultaatfoto's ![]() | |
tnimble | zondag 13 augustus 2006 @ 21:11 |
quote:Ik heb 2 weken vakantie van het werk dus fulltime bezig. [bloosmode] denk alleen niet dat ik zo snel zal gaan als MMach[/bloosmode] | |
tnimble | zondag 13 augustus 2006 @ 21:16 |
Uitmeten van het midden van de tafel, 15cm vanaf de rand. De zool van mijn freesmachine afgehaalt om deze als afteken mal te gebruiken.![]() In het midden voorzichtig een sleuf gefreest totop de rand waar het moet komen en vervolgens streepjes gezet totwaar de bovenfrees tijdens het frezen komt. (dat rommelige freeswerk er omheen is om te kijken of ik in 1 keer die cm er uit kan halen. En dat gaat goed! *o* Via deze markeringen met een touwtje de controuren nogmaals over getekend. Tot de buitenste lijnen moet de rand van de frees komen. ![]() Vrij goed gelukt. Niet heel netjes gedaan het is niet in zicht en mag best iets groter zijn. ![]() | |
tnimble | zondag 13 augustus 2006 @ 21:21 |
Met de gaten zaag het gat in het midden er uitgehaald waar de freesjes doorheen moeten passen. Eerst met een houtboor het centergat dun kun je langzaam en dus netjes vanaf beiden kanten het gat uitzagen.![]() De freesmachine heeft 3 mooite gaen om hem te monteren voorzichtig boren zodat het niet splinterd. ![]() ![]() Netjes verzinken ![]() ![]() ![]() ![]() | |
sanger | maandag 14 augustus 2006 @ 09:31 |
Ik ga er vanuit dat het door de foto iets vertekend is, maar het lijkt of hij niet in het midden uitkomt op de laatste foto. | |
tnimble | maandag 14 augustus 2006 @ 12:52 |
Goo is wat schuin genomen idd. Het zit wel netjes in het midden. Vanmorgen materiaal gehaalt voor het onderstel. Niet voor de schragen gekozen maar voor het staen onderstel. Is nog goekoper ook! En de praxis (beverwijk) heeft weer/nog bakken met een heleboel losse boutjes en moeretje! ![]() ![]() | |
tnimble | maandag 14 augustus 2006 @ 15:28 |
Zo juist 30 gaten geboort en aan beidekanten netjes afgebraamd. Nu de poten!![]() | |
sanger | maandag 14 augustus 2006 @ 15:37 |
quote:Hoe heb je dat meegenomen dan van en naar Praxis Beverwijk? Toch niet in de trein he ![]() | |
tnimble | maandag 14 augustus 2006 @ 21:04 |
Nee met de auto van mijn ma. Tjemig in de trein dat spul bij elkaar is lood zwar! | |
tnimble | maandag 14 augustus 2006 @ 21:16 |
Weer vlijtig aan het werk geweest. Alles ontvet en ontolied want er gaat een klinke hoeveelheid olie over tijdens het boren. En proef gepast hoe et er op moet komen.![]() De 8mm gaten voor de poten dit zijn tevens de scharnier punten. Van dat ene korte stuk 4 stukken gezaagt. Man dat zaagt langzaam 10 a 15 minuten per zaagsnede. En ik zaag niet als een mietje maar meer als MMach te keer gaat. Deze stukken komen naast de poten zodat ze aan beide kanten vast geklemt zitten. ![]() ![]() Ook die kleine stukken moeten onder het blad vast komen. Wat extra schroeven omdat dit korte stuk bijna even veel krijgt te verduren als de lange stukken. ![]() Het midden stuk kan al vast gezet worden netjes paralel met de rand van het blad. Eerst het gaatje aan 1 kant, dan op 2 over slaan en weer eentje vast zetten, dan de laatste en dan pas er tussen in. Dit voorkomt scheef trekken en hol of bol gaan staan van het hoek profiel. Ik gebruik hier eerst de centerrboor, dan voorboren met 3mm metaal boortje. Dan het 4.8x22mm parkertje met een rinhetje 5mm er in schroeven. Ik gebruik wat vasaline op de schroef zodat het makkelijker er in gaat. Ondanks dat gaat het er piepend en kakend in zo lekker hard is dit hout! ![]() ![]() | |
tnimble | dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:10 |
De poten zijn op maat gezaagt en van gaten voorzien:![]() | |
kroegtijger | dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:39 |
Mooi tafeltje gaat t worden zeg...maar waar ga je al die meuk laten joh? eerst een werkbank, nou dit weer.... de delen van je voordeur staan er ook nog steeds zie ik ![]() | |
tnimble | dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:19 |
Daarom is deze tafel opklapbaar en de andere machines heb ik nu nog niet. Zodra ik deze tafel af heb ja ik verder aan de horretjes voor mijn binnenluiken project hier zit wat lastig freeswerk aan en dat wilde ik goed doen zonder troubles. De voordeur komt daarna weer verder dan moeten de tekeningen helemaal gereed zijn. Onder tussen de swarslatten afgezaagt en de gaten in de poten en dwars latten geboord en alvast de schuine supports aan het afzagen die de poten stevigheid moeten gaan geven. ![]() | |
kroegtijger | dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:54 |
quote: ![]() maar maakt de Mrs geen problemen bij zoveel projecten?? ![]() | |
tnimble | dinsdag 15 augustus 2006 @ 15:08 |
quote:Geen Mrs. ![]() ![]() Onder tussen niet stil gezeten. De schoren zijn allemaal gezaagt en voorzien van gaten. Even uitgerekend, ze moeten van 54.2cm vanaf de bovenkant zitten om onder 45 graden uit te komen dus nog een set gaten in de poten. Onder tussen al eentje voor gemonteerd om de hok van de ppot te stellen en het andere gat voor de schoor door te boren, ![]() | |
sanger | dinsdag 15 augustus 2006 @ 15:13 |
Je woonde toch samen met je moeder is het huis Tnimble? | |
kroegtijger | dinsdag 15 augustus 2006 @ 15:29 |
quote: ![]() ![]() quote:goed bezig man! ![]() ![]() ![]() | |
tnimble | dinsdag 15 augustus 2006 @ 17:19 |
quote:Die woont boven en jelp af en toe even mee om wat vast te houden ![]() ![]() | |
tnimble | dinsdag 15 augustus 2006 @ 17:23 |
De andere zit ook in elkaar en ben druk bezig het op het blad te monteren. Alleen wel een 2mm boortje gebroken van de centreerboor, zat geen beweging meer in de boor en toen zei die knap. Waar haal ik een 6cm lange 2mm boor zo snel vandaan. ![]() ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door tnimble op 15-08-2006 21:17:41 ] | |
klipper | dinsdag 15 augustus 2006 @ 17:43 |
quote:Met de auto gaat het snelste, fiets is wat langzamer maar nog altijd sneller dan het openbaar vervoer. ![]() Maar ontopic: Ziet er goed uit die freestafel. ![]() Waar ga je hem voor gebruiken? | |
tnimble | dinsdag 15 augustus 2006 @ 17:44 |
Ben in de stad geweest maar zelfs bij van den boogaard hebbenz e ze niet moet zo toch nog even naar de praxis mischien daar. [ Bericht 86% gewijzigd door tnimble op 15-08-2006 21:14:03 ] | |
boertie | dinsdag 15 augustus 2006 @ 20:35 |
Gamma/ praxis/ karwei? Volgens mij zijn ze alle3 tot 9 uur geopend | |
tnimble | dinsdag 15 augustus 2006 @ 21:12 |
quote:Is ga hem als eerste gebruiken voor het frezen van de sponningen van horretjes voor mijn binnenluiken project. quote:Die zijn helaas 2 cm te kort. Famag maakt dit type dus ga ze bestellen daar. | |
tnimble | dinsdag 15 augustus 2006 @ 21:16 |
De tafel zit zo ongeveer in elkaar. Nog 2 schoren in de zijkanten plaatsen. En heb voetjes gekocht en nog een paneel die onder in komt zodat daar spullen op geborgen kunnen worden. Keurmeester moppie vind de tafel goed ![]() ![]() | |
kroegtijger | woensdag 16 augustus 2006 @ 10:01 |
quote: ![]() zolang de keurmeester maar niet op je freesje gaat zitten ![]() | |
tnimble | woensdag 16 augustus 2006 @ 15:54 |
quote:Dat zou voor hem niet zo plesant zijn. Er zit wel een extra lange 20mm groeffrees momenteel in de machine maar die staat helemaal omloog gedraait. ![]() | |
tnimble | woensdag 16 augustus 2006 @ 16:14 |
Vanmorgen vroeg al begonnen met het blad af te werken zodat er geen vuil intrekt. Heb gekozen voor het in de olie en was te zetten. Geen droogtijd en het wordt niet stroef zoals bij b.v. parketlak. Het sluit grasieus (wordt alleen een beetje dof) maar dat is zo weer netjes zonder schuren of wat dan ook. Voor het kleur en contrast van het hout even een onbehandelde plank er op gelegt. ![]() De schoren aan de zijkanten heb ik ook op maat gezaagt en van het rest materiaal plankdragers / vastzetters gemaakt. ![]() De ene kant van de schoren is al gemonteerd. Nu kan ik de poter haaks stellen en door de schoor een klijn stukje boren om een markering te hebben voor het echte boorwerk op de kolom boor. Tijdens het boren doe ik er een paar ringen tussen zodat de punt van de boor voorbij het reeds begoorde gat in de schoor komt. Dan boor je netjes recht en maak je niet het gat in de schoor kapot. ![]() ![]() Nu de poten los zijn voor het boren zet in meteen van een stukje 12mm koperleiding afstandbussen in. Ik teken deze af door het proefiel van de stalen poeter er over heen te krassen. Ze passen er dan goed kjlem tussen. Deze koperen bussen zorgen er voor dat ik de bouten van de poter echt goed kan vast draaien zonder de poot plat de drukken. ![]() De andere verbindingen zet ik nu ook goed vast. Aan beide kanten een ringetje en dan een borgmoer met nylon. Deze kan niet vanzelf losdraaien. Om de boel echt goed vast te borgen draai ik straks tegen nog een moertje. ![]() Tijd om de plank aan de onderkant te monteren. Met wat lijmklemmen er netjes in ge past zodat ze deftig in het midden zitten. ![]() De voor geprikte gaten nog even op de juiste diepte met 3mm voorboren en dan de schroefjes er in. Zit als een huis! ![]() Zo ver is de tafel nu af. De onderkanten van de bladen zitten nu ook in de olie. Wilde de buis voor de afzuiging monteren maar de beugels die ik had liggen waren niet voor 40mm in mijn voorraad. ![]() Tijd voor een break, de hele dag hard doorgewerkt. Straks beugels halen en afmonteren, tafel omdraaien en de freesgeleiders gaan fabriceren. | |
tnimble | woensdag 16 augustus 2006 @ 20:15 |
Weer verder gegaan en de houtfreesselafzuigbuis (goed woord voor scrabble) gebeugeld. De 2de witte flexibele buis is voor de hulpafzuiging aan de bovenkant van de tafel.![]() ![]() Het draadeinde M12 moet in vier stukken. Als je er wat moeren opdraait en die vastklemt kun je zeer netjes het draadeinde afzagen en goed op maat stellen. Damn mijn zaag is redelijk bot geworden. Heb tijdelijk het blad andersom gezet. Morgen ga ik naar een andere kijken. ![]() In het stalen hoek profiel heb ik op het einde al een gat 12mm door en door gebooord. De machine klem staat met een paar bouten goed vast. Door het meteriaal met dezelfde kant steeds naar de achterkant van de klem te houden boor je exact op dezelfde hoogte in het profiel. Daardoor komt alles netjes langs het blad uit en niet het ene wat lager en de andere wat hoger. Het gat 1mm kon ik un het alumium niet met de stappen boor boren. Hij zou aan de andere kant een gat van 6mm boren en dat wil ik niet. Heb dus tot 6mm geboort en toen de rest (omdat ik geen gewone ijzerboor 12mm hebt (kennelijk)) met een verzinkboor die wel 12mm doorsnede heeft gedaan. Niet helemaal zoals het hoort maar het gaat wel omdat het in aluminium is. ![]() ![]() ![]() Zo kiomt het er uit te zien de eerste is zo ongeveer af. Ik denk wel dat ik de moer die in het aluminium profiel zit op het draad einde ga borgen met een inbusboutje. (kijk het blad een glimmen ![]() ![]() ![]() | |
sanger | woensdag 16 augustus 2006 @ 21:51 |
Ziet er werkelijk waar weer top uit Tnimble. Als ik je kom oppikken voor de meet wil ik hem weleen sin het echt zien als dat kan. | |
tnimble | donderdag 17 augustus 2006 @ 00:14 |
quote:No problem, natuurlijk mag je hem zien (de rest ook). Na het zien van Invasion toch nog bezig geweest met het maken van een kunst hand. Ik kon alleen geen 2 dezelfde veren vinden die sterk genoeg zijn en ook weer niet te sterk. Deze kan om het handvat van de bovenfrees worden geschoven en drukt dan de 2 knoppen in zodat deze aan is. Via een schakelaar tussen het snoer van de bovenfrees en de contactdoos wordt de machnia veilig in en uit geschakeld. ![]() | |
kroegtijger | donderdag 17 augustus 2006 @ 08:24 |
quote:Vergeet je dan ook niet een nood-knop te maken?? lijkt me wel handig ![]() | |
tnimble | donderdag 17 augustus 2006 @ 16:38 |
quote:Ja dat is heeeeeel erg belangrijk. Ook dat als de machine in het contact zit en de spanning valt weg dat ie meteen uit gaat en niet gaat draaien als de spanning weer terug komt. Ik twijfel of ik de huidige voor zowel deze freestafel als voor de oude die nu alleen nog voor zagen gebruik t gaat worden ga delen of er een nieuwe bij haal. | |
tnimble | donderdag 17 augustus 2006 @ 16:48 |
De hele ochtend bezig geweest met de frees geleiders. Om de gaten in het midden goed te krijgen heb ik met de gehele geleider op de kolomboor wezen boren om zo doende door 3 lagern in 1 keer te boren.![]() ![]() ![]() Het was een ontiegelijk gekloot om de moeren plus ringen in de profielen voor de gaten te krijgen en dan het draadeinde er in te krijgen. Met 1tje ben ik heeeel erg lang bezig geweest. Tenkens als je de moer goed vast draaie stond het draadeinde scheef in het profiel. Na heel wat geklooi, uitwisselen, moeren, ringen, draadeinde en meerdere keren afgebraamd voor het geval er boorrandje nog in de weg zat. Maar het is goed gekomen! ![]() De boven afzuiging is ook gemonteerd. Het was het makkelijkstge om met een niet erg vast getrokken tyrap de buis aan een draadeinde te zetten. Kun je nog steeds alle kanten op en het zit toch deftig vast. ![]() Er kunnen verschuillende eindstukjes op. een 45 of 90 graden bochtje (wat ever works best) of een dopja als je alleen van onder wilt afzuigen. ![]() De kunst hand past en werkt! ![]() | |
tnimble | donderdag 17 augustus 2006 @ 16:51 |
Wat rest er nog? Het laatste doe ik over een ruime week als ik weer naar het werk ga. Dan kan 's morgen gespoten worden om 6 uur en kan het de rest van de dag in alle rust drogen. De kleur wordt machine blauw. Dat is ongeveer de kleur van die olie spuitbus op onderstaande foto: ![]() | |
sanger | donderdag 17 augustus 2006 @ 18:35 |
Wordt een mooie kleur dan ![]() | |
tnimble | donderdag 17 augustus 2006 @ 20:33 |
Thanks, Heb hem net uitgeprobeerd; hij doet het hee erg goed maar maakt wel op de een of andere manier meer lawaai?!? Mischien dat we daar nog iets op vinden, rubbers onder de boutjes waar de frees mee vast zit, .... | |
tnimble | vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:23 |
De plank aan de onderkant is nu ook verstevigd met hoek profielen. Hier ligt hij nog even opd et afel, maar hangt er alweer onder nu.![]() Ben nog even opzoek naar een deftige schakelaar voor het aan en uit zetten van de frees. Ik denk dat ik de beiding los doe van het schakel element. Midden onderop de tafel komt dan de CEE machinecontactdoos, CEE wandcontactdoos en het schakel element. Voorop komen de aan en uitknop te zitten. Ik post binnenkort even een aansluitschema en het benodigde materiaal. Ook maakt ik een 'instructi boekje' omdat het werken met een dergelijke machine wat weetjes en veiligheidsmaatregelingen benodigt. | |
tnimble | vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:04 |
Hij werkt perfect! ![]() ![]() | |
tnimble | woensdag 30 augustus 2006 @ 13:34 |
quote:Gisteren zijn de bestelde boortjes binnen gekomen ![]() Van boven naar onderen en van links naar rechts: 2mm Famag HSS-G boor met voorsnijders ca 6cm lang, normale 2mm HSS-G boor, Piranha 2mm boortje ![]() ![]() | |
tnimble | maandag 21 mei 2007 @ 23:53 |
Van het weekeinde een verbetering aangebrcht aan de tafel. Ondanks de stofafzuigadapter van de bosch freesmachine valt er redelijk wat houtstof onder de tafel. Vooral als de machine diep ingestelt staat wordt dat erg. Van daar uit aan plaat spaanplaat van 40x80cm en 30x120cm en een stuk Lexan van 50x50cm een ombouw gemaakt. Het kastje zet met 8mm deuvels gelijmt.![]() Het deurtje van lexan zit vast met een pianoschanrier. Deze zit met acryllijm en kleine schroefjes in het Lexan vastgezet. Een strookje Lexan wat ik rood gespoten heb dekt de schroef puntjes af. Voor de netheid heb ik aan de andere kant ook zo'n strookje erover heen gelijmt. 3 magneetsnappers drukken het deurtje in de tochtband zodat er weinig lucht via het deurtje lekt. Ook heeft de aan / uit schakelaar nu een betere locatie gekregen. ![]() Aan de achterkant zit de aansluting voor de stofafzuiging. Deze heb ik expres hoog gemonteerd zodat het kleinere houtstof naar de stofzuiger gaat en het grovere materiaal zich op de bodem van de ombouw kan verzamelen. Dit geeft minderkans op verstopping van de slang en spaart de filters van de stofzuiger ietsjes. ![]() | |
Solingjan | dinsdag 22 mei 2007 @ 12:12 |
En ik durf te wedden dat jij dadelijk nog een ontdekking doet, waarbij je seriematige jouw ontdekking in produktie brengt. (meestal maakt men een fout) Dus het is wachten op een fout van je ![]() | |
tnimble | woensdag 23 mei 2007 @ 09:21 |
Het is geen kwestie van geen fouten maken maar hoe goed ben je om je fouten te verbergen of te corrigeren ![]() | |
sanger | woensdag 23 mei 2007 @ 09:40 |
quote:En dan gaa de voorkeur uit naar corrigeren neem ik aan ![]() | |
American_Nightmare | woensdag 23 mei 2007 @ 09:54 |
Dat ziet er profi uit! Vergeef me m'n hoogstwaarschijnlijk domme vraag, maar wat kan je nu straks precies maken met dit ding? | |
sanger | woensdag 23 mei 2007 @ 10:30 |
quote:Freeswerk ![]() | |
kroegtijger | woensdag 23 mei 2007 @ 12:42 |
Misschien een stomme vraag hoor, maar kun je niet een gat aan de onderkant van je ombouw maken met een schroefdop oid erop, zodat je een vuilniszak eronder kan hangen en het vuil er zo in kan schuiven?? scheelt weer gekloot met stoffer en blik enzo. Krijg je trouwens geen problemen met koeling nu je frees zo ingebouwd zit? | |
sanger | woensdag 23 mei 2007 @ 13:01 |
quote:Misschien geen schroefdop, maar een vaste aansluiting. Alleen frezen als er een zak aanzit, of een opvangbak maken? Geen gek idee dacht ik zo. | |
kroegtijger | woensdag 23 mei 2007 @ 13:03 |
ik weet niet hoe goed een vaste aansluiting en een stofzuiger samen gaan ![]() anders de bodem zo maken dat je em eruit kunt schuiven? vuilnisbak eronder en klaar ![]() | |
tnimble | woensdag 23 mei 2007 @ 13:06 |
quote:Of je maakt er een design feature van "Ja dat hoort scheef te zijn, dat is design" ![]() quote:Thanks. Wat Sanger al zegt ![]() - Groeven voor planken in te monteren - Sterke verbingen tussen planken makkelijk maken - Sierrandjes aan latjes of platen, die je veel groter kunt maken dan als je een bovenfrees met de hand over het hout heen moet halen - De zijkant van planken zuiver recht en haaks maken zodat ze naadloos op elkaar aansluiten. Kijk maar eens bij een bouwmarkt hoe krom het hout soms kan zijn. | |
sanger | woensdag 23 mei 2007 @ 13:09 |
quote:Et voila! Daar is de uitvinding waar Solingjan het al over had quote:Buiten dat lijkt mij het ook veiliger en beter voor je rug. | |
tnimble | woensdag 23 mei 2007 @ 13:10 |
quote:Goed idee. Een vuilniszak wordt natuurlijk direct door het gat omhoog gezogen (soort van marilyn monroe effect zeg maar). Maar een vormvast vat er onder monteren is geen gek idee. Krijg je het idee van een cyclone stof opvang systeem. Alleen dan zonder de roterende lucht dieactief stofdeeltjes uit de lucht stroom haalt. | |
tnimble | woensdag 23 mei 2007 @ 13:13 |
quote: ![]() | |
sanger | woensdag 23 mei 2007 @ 13:46 |
quote:Maar dan zou een houten opvangbak ook al moeten voldoen lijkt me. Dan heb je alleen naden waar je stof doorheen kan. | |
tnimble | woensdag 23 mei 2007 @ 14:56 |
quote: ![]() | |
sanger | woensdag 23 mei 2007 @ 15:06 |
quote:Meranti of MDF dus lijkt me? | |
tnimble | woensdag 23 mei 2007 @ 15:19 |
quote:Meranti heeft zeer losse vezels (breekt en splintert ook makkelijk daardoor). MDF kan idd maar wel in een goed zware persing HDF is nog beter. Maar spaanderplaat is een stukgoedkoper en gemelamine erd. |