Dan nu het probleem gevalletje:
Wat is er aan de hand? Tijdens het maken van het hout bij de houthandel is er het e.e.a. niet helemaal correct gedaan. Tijdns het vandikte schaven is er te weinig glijmiddel gebruikt of hebben de aanvoerrollen hun wekr niet helemaal goed gedaan. Daardoor zitten er donkere streepjes om de paar cm op het hout.Bij deze streepjes is het hout ook wat dikker. Dit is te corrigeren door het hout iets dunner te schurenn.
Daarnaast is 1 van de stukken tijds het zgen van plak (zo heten de stroken die uit een gezaagde boom komen maar nog niet verder afgewerkt zijn) naar plank iets fout gegaan. Het uiteinde van 1 van de stukken loopt de laatste +/- 30cm helemaal weg. Het lijkt of tijdens het zagen het hout van af de geleider is geshoten.
Hierdoor is het laaste zijkantje niet uit dit hout te zgen en kom ik hout te kort. Maar uit de onderkanten heb ik wel rest meteriaal over, Dit rest materiaal is net een paar cm te kort. Dit ga ik verlengen met de laatste paar goede cm hout.
Eerst zoek ik een stukuje op waar zoveel mogelijk de verf door loopt. Dit geeft een mooiere verbinding voor het zicht maar dit is ook beter voor het werken van het hout.
![]()
Even passen of het uitgezochte stuk voldonde lang is. Dat is het ook!
![]()
Wat zie je op de foto? Van voren naar achter en van onder naar boven: een ander zijkantje voor de maat controle, het stuk schelehout dat niet goed bruikbaar is en daar boven op het resthout wat ik ga verlengen.
![]()
Na het recht afzagen van de delen hout schuur ik deze volledig glad op de bandschuurmachine:
![]()
Na het schuren is het helmaal vlak en glad, zo glad zelf dat het glimt. Dit is niet erg voor de lijm, zelfs iets beter omdat de lijm anders direct weggezogen wordt in de kopsekanten.
![]()
Het past goed op elkaar. In het echt beter dan op de foto omdat ze een beetje verschuiven als je ze los laat
![]()
![]()
De lamello is ook gefreesd die er in komt. Dit ging aanvankelijk fout omdat de lammelo frees raar uitkwam door zo'n schaaf bobbel.
Deze heb ik er afgeschuurt op de bandschuurmachine en toen nogmaals gefreesd. Nu zit het goed maar is het gat iets te groot. Dit los ik op door een stukje (opgevouwen) papier mee te lijmen.
![]()
Kort om een vol dagje geweest hierdoor en ook best even boos geweest voor deze fout van de houthandel.
[ Bericht 1% gewijzigd door tnimble op 23-08-2006 01:58:49 ]