Het eerste 'pimp' werk! Als je een cilinder (in dit geval gekozen voor een
Ankerslot magneet cilinder) in een deur zet steekt hij aan beide kanten ongeveer 1cm uit. Daarom is het veiligheidbeslag aan de buitenkant ook behoorlijk dik. Aan de binnenkant steekt de cilinder uit dit vind ik niet het meest mooie. Aan de slag dus!
Eerst van een merantie latje wat ik nog had staan van 7mm dik een paar stukjes zagen van een redelijke lengte. Niet alleen is het erg luek om een paneeltje hout samen te stellen uit kleinere strookjes het is ook nog constructief veel beter. En erg moeilijk is het niet!
![]()
Proef meten of het past: (Ja het erg eigenlijk te warm om te hobbieën, vandaar het glas appelsap met ijsblokjes
![]()
)
![]()
Nerfjes en diktes bij elkaar zoeken en met een beetje maar voldoende houtlijm aan elkaar lijmen. Er moet bij het aandrukken, wat makkelijk met je hand kan bij zo'n klein paneeltje, net een klein beetje lijm over de hele lijm naad uitkomen.
![]()
Na licht schuren (eerst onder een kleine hoek en daarna volledig met de nerf mee) de sluitplaat netjes in het midden uitlijnen en het krukgat en cilinderopening aftekenen. Het beste kun je hier een HB tekenpotlood voor gebruiken die je helemaal loodrecht op het hout houd.
Door met een 45 graden haak kuislijnen te zetten weet je waar je moet gaan boren. Een kleine spijker er een klein beetje inslaan als centreerpunt voor de speedboor is erg aan te raden.
![]()
Door met de speedboor eerst vanaf de ene kant te boren en daarna van af de andere kant krijg je een heel mooi gat. Je moet ophouden met boren zodra het puntje aan de andere kant er net aam door is. Een kwestie van ervaring en gevoel. Luister naar je boor tijdens het boren. Je boor vertelt je een heleboel. (The drill wisperer, comming soon in a theater near you
![]()
)
![]()
voor de cilinder openeing doen we hetzelfde. Al mis je hier een extra hoekpunt voor het controleren wat je doet.
![]()
![]()
De gaten zijn geboort, met een scherpe beiel de cilinder opening bij werken. Een paar zachte klopjes aan beinde kanten is voldoende om het netjes vrij te maken.
![]()
![]()
Alles past perfect. Er is ruimte voor rondom 12mm te laten oversteken. Vind ik erg mooi in verhouding. De uiteinden even met een HB tekenpotlood overnemen op het hout straks lang de rand.
![]()
Daarna alles netjes uitzetten met schrijfhaak en schuifmaat.
![]()
De kopse kanten kunnen het beste voorzichtig worden afgezaagt zoals je hier kunt zien. Ik stel de haak metjes haaks op de juiste plek en zet alles goed vast. Met de trekzaag kan ik dan heel netjes langs de haakzagen.
![]()
![]()
Voor de langskanten gebruik ik mijn bovenfrees in de tafel geklemd als een soort mini van dikte bank.
![]()
Sierrandjes, ik ben gek op sierrandjes. Deze heb ik met een freesje 'Profiel H' van Bosch (artikel nummer 2 608 628 398) gemaakt. Het stukje hout wat ik er op heb geklemt zorgt er voor dat ik de smalle kopsekant netjes langs de geleider kan halen zonder dat het wegzakt.
![]()
Nog even netjes maken met schuurpapier korrel 120 en het is klaar: Zeer netjes geworden al zeg ik het zelf.