abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39401706
Het Mijn binnenluiken project laat ik heel even rusten de eerste fase daarvan is af. De laatste paar foto's staatn momenteel op de harddisk van de PC op mijn werk en deze staat ivm een renovatie tijdelijk op een stelling in het magazijn en ik ben vrij.

Tijd voor een ander project wat al een tijd op de verlanglijst staat: de voordeur. In een vlaag van verstandverbijstering is deze ooit een jaar of 30 geleden vervangen door een simpele eenvoudige geoliede voordeur.Stom dat soort mode verschijnselen. Maar het is gebeurt en ik was er toen niet eens om het tegen te houden.

In de jaren is de deur er niet mooier op geworden; knipjes erbij, deurketting, ander glas, ander knipje, deurketting eraf, bijzetslot omdat het veilig moet zijn, ruitje kapot, een klungel die met kruiwagen en van allees tegen de deur heeft gebotst, enz.

Zo ziet het anno 2006 uit:

pi_39402645
Ik las pimp my oor
pi_39402672
Eerst eens kijken uit wat voor hout deze deur is gesneden, niet dat er houtsnijwerk in zit though. Na een stukje wat opgeschuurt te kebben en wat vochtig gemaakt te hebben is al gauw duidelijk: merbau. Dat is mooi gode houtsoort lekker hard gaat erg lang mee. Onder het 'pokdalige huidje' moet dus nog een prachtig stuk hout te vinden zijn.

Die olie moet er dus af en wel helemaal wand ik wil weer een geschilderende deur hebben. Olie trekt in het hout en moet er ook uit getrokken worden. Dit doe je door de olie te verwarmen dan terwijl de deur nog warm is een thinner bad te geven. LET OP thinner is zeer licht ontvlambaar en slecht voor je gezondheid! Dus geen openvuur in de buurt, niet roken (niet dat ik dat doe, jakkes bah), geen electrische spullen in of uitschakelen en goed ventuleren.

Het thinnerbad gaat het makkelijkst met een schuurlapje (sponsje wormd week en zo'n 2 maal zo groot! ) doordrenkt met thinner.

Laat de olie afkoelen / weer hard worden en dan schuren met korrel 60. Ik gebruik hier een microwave op rol voor. Stukje afknippen rond een stukje hout en schuren maar.

Daarna weer warm stoken, thinnerbad, schuren, warmmaken thinnerbd schuren enz. Net zolang je glimmende plekken ziet komen nogmaals herhalen. De laatstekeer schuur ik het met een concentrischeschuurmachine Is weer mooi en glad geworden.

Eerste thinnerbad, allemaal olie rubbeltjes die er al zo vanaf komen:

Hier zie je de linker bovenkant gedaan:

De glaslatten zaten aan de onderkant in de weg. Deze haal je er zonder beschadingen uit door eerst 1 plamuurmes er tussen te stoppen, dan de tweede en dan een schoevedraaier. Doe dit bij elk spijkertje of nietje.

pi_39403002
Het eerste hang- en sluitwerk alvast bij Weintjes opgehaalt na eerst een paar keer tussen verschillende winkels en hun catalogus en internetshop heen en weer geweest te zijn. Al het andere haalt het toch niet bij hun spulletjes:

Voordat we de deur er uit halen om de scharnieren te vervangen door stijlvolle gegoten paumelles eerst de vloer voor de deur in orde maken. Dit moet niet mijn laatste klus worden Door het uitbreken van een stuk vloer om de constructie en vooral de beton dekking te controleren zit er nu een groot gat achter de deur met een wankeleplaat OSB er overheen.

pi_39403980
In de tussentijd (weekje dat ik er nu mee bezig ben) natuurlijk behalve nagedacht over het hang- en sluitwerk ook over het "wat voor deru zo ik willen hebben". Tijd voor de tekentafel in de avonduurtjes dat er niet geklust wordt.

De eerste vraag is de belangrijkste en makkelijkste: "Wat voor deur wil ik" Ik wil een deur die bij het huis past, in de buurt past (zoals de buurt bedoeld is / zou moeten zijn). Kortom geen klassieke deur maar een mega moderne designdeur. Naja modern design gezien vanuit eind 19de eeuw.

Dan wordt het moeilijker wat is dat moderne design en hoe gaat het er uit zien. Hiervoor ben ik eerst eens een 2 tal avondjes door de buurt gaan lopen. welke deuren zijn nog origineel, welke architectuurstroming is dit en vind ik dit mooi of niet. (Binnenkort maak ik wel een paar foto's van deuren uit de buurt).

De originele deur die er in heeft gezeten (via de registratietekening uit 1905 en wat oude foto's waar de deur toeallig op te zien is) was de originele deur een paneeldeur, bovenin 1 paneel, daarnder 2 ruitjes naast elkaar met een soort pijlpunten tralie-werkje en daaronder 2 panelen naast elkaar.

Dit als basis maar eens gaan Sketchuppen en een paar eerste schetsen getekend:

Na de eerste afvallers iets meer uitgewerkt en wat gietijzeren een gesmede hekwerkjes er in gepast:

Best aardig maar kan het wel? De candidaat deuren nu op schaal getekend met echte maten:

Een aatal zien er dan niet meer mooi uit of passen gewoon niet blijft over:

Daarna een voor een de minst mooie er uit gehaalt blijven deze over en helemaal rechts een nieuw idee een jaren 20 art deco ontwerp echte kunst? of toch maar niet?
  PR/Manusje van alles vrijdag 30 juni 2006 @ 20:24:54 #6
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_39404339
Die vloeg loopt echt scheef in je halletje
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_39404763
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 20:24 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Die vloeg loopt echt scheef in je halletje
Scheef, golvend, te dik, te hoog verzin zo'n soort woord en het is toepasbaar op die beton vloer. Ben behoorlijk pissed op de gene die dat heeft gestrort. Maar nu is het met deze zeer creatieve houten vloer er tussen goed beloopbaar zonder valgevaar en echt goed stevig.
pi_39411079
Wat dacht je van een deur die past bij de stijl van je huis - zo rond 1900 zo te zien? Mijn voordeur is ook zoiets, niet geheel in stijl met het huis.

Gevel zandstralen is ook een goed plan Die van mij is wit... ook niet alles.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 12:14:30 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_39502507
tvp
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_39582539
De ena rechtse deur is het geworden. Dus die met 2 smeedijzeren jugenstil klimop roosters. Achter deze roosters komen 2 naar binnen toe openbare raampjes met glas in lood. De semederij is inmiddels een paar dagen geleden al ingeschakeld om de rooster te smeden.

[ Bericht 0% gewijzigd door tnimble op 06-07-2006 23:52:50 ]
pi_39582983
Verders druk bezig geweest met vullen van gaten en raparaties van de deur het het kozijn.
Hier zie je het bijzetslot worden opgevult. De glasplaatjes houden het vulspul tegen en maken het meteen netjes glad.

Er zitten heel wat beschadingingen aan de scharnierzijde van het kozijn. 3 gaten van de scharnieren van deze deur, 5 gaten van de oude knieren van de originele deur uti 1895 en een ontbrekend stuk hout dat weggedrukt is door een anker. Omdat de twee huizen door 2 broers zijn gebouw en de deuren naast elkaar zitten en het een smal stuke steen is (+/-40cm) tussen de deuren lopen de ankers door. Er zitten een aantal smeedijzeren staven waarvan het uiteinde is plat geslagen, De ene platgeslagen kant zit aan ons kozijn vast en de andere platgeslagen kant aan die van nummer 53.

Daar is echter een jaar of 15 geleden (dat is een huurhuis geworden zo rond na de 2de wereld oorlog) een renovatie geweest om het huis in 3 verhuurbare units op te delen ipv 1 verhuurde woning. Daarbij is het kozijn vervangen door een (niet mooie) modenr europrofiel kozijn. De timmer man is toen de ankers tegen gekomen en gedacht dat zit vast in de muur dan maar met een flinke klap met de hamer de muur in. De beste man had geen idee an deze veel toegepaste oude constructie en heeft het ander aan onze kant dwars door het kozijn geslagen. Resultaat aan de onderkant ontbreekt een heel stuk hout.

Op deze foto zie je dat bijna alles is aangevult en gerapareerd: (het lange stuk glas dient hier als mal.)

Binnenkort een foto van het eind resulaat van deze reparatie!

Ook bij het opvullen van de scharnier gaten is glas je beste vriend
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:09:17 #12
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_39584542
Gaaf project.
Super gedocumenteerd ook!
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
  donderdag 6 juli 2006 @ 22:43:12 #13
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_39588222
Crisis, wat heb je voor dat ehm... "huis" betaald? .
Ik hoop niet te veel als ik je foto's zo voorbij zie komen.
Wel mooi om te zien, al dat echte hout bewerken .
  donderdag 6 juli 2006 @ 23:19:28 #14
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_39589646
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 20:11 schreef tnimble het volgende:
De ene rechtse deur is het geworden. Dus die met 2 smeedijzeren jugenstil klimop roosters. Achter deze roosters komen 2 naar binnen toe openbare raampjes met glas in lood. De semederij is inmiddels een paar dagen geleden al ingeschakeld om de rooster te smeden.

[afbeelding]
Goede keuze zeg!

Prachtig project weer
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_39590827
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 22:43 schreef bleiblei het volgende:
Crisis, wat heb je voor dat ehm... "huis" betaald? . Ik hoop niet te veel als ik je foto's zo voorbij zie komen. Wel mooi om te zien, al dat echte hout bewerken .
Als je de topics 'Dekking betonvloer' en 'verbouwing from hell' leest weet je genoeg. Toen dit huis van van generatie op generatie werdt verkocht zag het er niet zo uit. Had wel een paar kleine gebreken maar niet zoals nu.
  vrijdag 7 juli 2006 @ 00:07:49 #16
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_39591124
Ik had het gezien ja .
Afgrijselijk .
pi_39592205
Ok een update: Het inzetten van een Ivana 3 puntsslot:

EErst bepalen we hoe hoog het slot in de deur moet komen. De kruk of knop hoogte is hierbij leidend. Deze moet zo ongeveer rond de 1 meter 5 a 20 zitten. Ik heb hier gekozen op 1 meter 8. Op deze maat plaatsen we het slot op de deur. Met een schuifmaatje meten we de dikte van de deur op aan elk uiteinde. IN dit geval allebij de kanten netjes 39mm. We leggen het slot zoveel mogelijk in het midden van de deur en tekenen de contour van de beide uiteinden af. Het slot kan er nu weer af. Met het schuifmaatje tekeken exact in het midden van de deur een lijn (op 19.5mm)

Met een blok of schijfhaak bepalen we het uiterste punt en zetten een lijn haaks op de deur. 12mm (Straal van het uiteinde van het slot 24mm / 2)terug zetten we nog een lijn. Op het kruispunt van deze lijn en die in het midden van de deur slaan we een gaatje voor de 24mm speedboor:

Het gat van de centreerpunt van de boor vullen we weer op en kunnen de schroeven daar later goed in.

Met de bovenfrees met parrallelaanslag fresen we een sleuf van 24mm breedt. Ik heb hier een frees van 10mm gebruikt vandaar het stukje in het midden dat je er heel makkelijk met een beitel grof kunt uitsteken. Natuurlijk was een frees van 12mm of iets groter mooier geweest.

Het driepuntsslot moet nu in de gemaakte sleuf passen. Tijd om alle gaten voor de cylinder en wisselstift af te tekenen:

De gaten worden vanaf beide kanten van de deur tot op de helft diep geboort. Blijft alles netjes. (Naja netjes het vulmiddel was nog niet helemaal had bleek tijdjens het boren. Geen geduld gehad droogtijd is 6 uur.

Tussen de slotkasten (nachtschoot in het midden haakschoten aan boven en onderkant) loopt een stalen strip zoals bij een espangnolet. Hiervoor moet ook een uitsparing worden gefreest in het midden.

De slotkasten zelf heb ik ook uitgefreest. Eerst met een frees tot op de maximale diepte die ik haal met een lange versie (je hebt standaard frezen van zo'n 1.5 a 2cm lang en lange versies van zon 3 tot 4 cm lang). Ik redt zo'n 3.5 a 4 cm diep. De rest misbruik ik de freesmachine een beetje als kolomboor. Door een metaalboortje van 8mm (Geen houtboor andere slijping) in te spannen kan je heel diep komen. Je moet dan niet fresen maar boren! Dus positioneren, laten inzakken in het hout, omhoog, stukje verderop weer laten inzakken. Toerental zo laag mogelijk.

Alles past. Bij het prachtige Italiaanse Giuseppe Bonomi Tione - 1720 beslag gekocht bij Weijntjes zit een sjabloon om de gaten voor het monteren van de veiligheidsschilden te boren. Let op slot verwijderen tijdens boren!!
pi_39593386
Het eerste 'pimp' werk! Als je een cilinder (in dit geval gekozen voor een Ankerslot magneet cilinder) in een deur zet steekt hij aan beide kanten ongeveer 1cm uit. Daarom is het veiligheidbeslag aan de buitenkant ook behoorlijk dik. Aan de binnenkant steekt de cilinder uit dit vind ik niet het meest mooie. Aan de slag dus!

Eerst van een merantie latje wat ik nog had staan van 7mm dik een paar stukjes zagen van een redelijke lengte. Niet alleen is het erg luek om een paneeltje hout samen te stellen uit kleinere strookjes het is ook nog constructief veel beter. En erg moeilijk is het niet!

Proef meten of het past: (Ja het erg eigenlijk te warm om te hobbieën, vandaar het glas appelsap met ijsblokjes )

Nerfjes en diktes bij elkaar zoeken en met een beetje maar voldoende houtlijm aan elkaar lijmen. Er moet bij het aandrukken, wat makkelijk met je hand kan bij zo'n klein paneeltje, net een klein beetje lijm over de hele lijm naad uitkomen.

Na licht schuren (eerst onder een kleine hoek en daarna volledig met de nerf mee) de sluitplaat netjes in het midden uitlijnen en het krukgat en cilinderopening aftekenen. Het beste kun je hier een HB tekenpotlood voor gebruiken die je helemaal loodrecht op het hout houd.

Door met een 45 graden haak kuislijnen te zetten weet je waar je moet gaan boren. Een kleine spijker er een klein beetje inslaan als centreerpunt voor de speedboor is erg aan te raden.

Door met de speedboor eerst vanaf de ene kant te boren en daarna van af de andere kant krijg je een heel mooi gat. Je moet ophouden met boren zodra het puntje aan de andere kant er net aam door is. Een kwestie van ervaring en gevoel. Luister naar je boor tijdens het boren. Je boor vertelt je een heleboel. (The drill wisperer, comming soon in a theater near you )

voor de cilinder openeing doen we hetzelfde. Al mis je hier een extra hoekpunt voor het controleren wat je doet.

De gaten zijn geboort, met een scherpe beiel de cilinder opening bij werken. Een paar zachte klopjes aan beinde kanten is voldoende om het netjes vrij te maken.

Alles past perfect. Er is ruimte voor rondom 12mm te laten oversteken. Vind ik erg mooi in verhouding. De uiteinden even met een HB tekenpotlood overnemen op het hout straks lang de rand.

Daarna alles netjes uitzetten met schrijfhaak en schuifmaat.

De kopse kanten kunnen het beste voorzichtig worden afgezaagt zoals je hier kunt zien. Ik stel de haak metjes haaks op de juiste plek en zet alles goed vast. Met de trekzaag kan ik dan heel netjes langs de haakzagen.

Voor de langskanten gebruik ik mijn bovenfrees in de tafel geklemd als een soort mini van dikte bank.

Sierrandjes, ik ben gek op sierrandjes. Deze heb ik met een freesje 'Profiel H' van Bosch (artikel nummer 2 608 628 398) gemaakt. Het stukje hout wat ik er op heb geklemt zorgt er voor dat ik de smalle kopsekant netjes langs de geleider kan halen zonder dat het wegzakt.

Nog even netjes maken met schuurpapier korrel 120 en het is klaar: Zeer netjes geworden al zeg ik het zelf.
pi_39593702
Man man man , wat een oog voor detail heb jij zeg!!! Echt heel erg netjes hoe je alles bij elkaar knutselt.

Keep the pics coming! leuk om zo inzicht te krijgen in hetgeen je mee bezig bent
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  vrijdag 7 juli 2006 @ 08:40:01 #20
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_39596248
Wat een precisieklus weer Tnimble!

Volgens mij ben jij altijd net zolang bezig met foto's maken als met het klussen zelf
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_39611875
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 01:53 schreef Cybersijp het volgende:
Man man man , wat een oog voor detail heb jij zeg!!! Echt heel erg netjes hoe je alles bij elkaar knutselt.

Keep the pics coming! leuk om zo inzicht te krijgen in hetgeen je mee bezig bent
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 08:40 schreef sanger het volgende:
Wat een precisieklus weer Tnimble!

Volgens mij ben jij altijd net zolang bezig met foto's maken als met het klussen zelf
Thanks allen!

Wat betreft dat foto's namen, neem er best veel idd soms tot wel een paar honderd per dag. Geeft me veel oefening en experimenteer mogelijkheden (directe flits, 90 graden bounce, met of zonder diffusor, 80/20 filter, fotografeer hoek enz.). Het zal al wel opgevallen zijn aan de scherpte en het formaat van de foto's dat dit geen goedkoop foto toestelletje is. Met deze projecten heb ik erg veel oefenmateriaal, voor het in de planning staan van de Hermitage, Topkapi, Alhambra, Pantheon, Rennes-le-Chateau enz.

[ Bericht 1% gewijzigd door Duderinnetje op 21-07-2006 18:44:04 ]
pi_39613586
Alles is inmiddels opgevult. Naja bijna alles maar daar straks over.

Het hollerandje naast het kozijn is er ingeschuurt. Door een latje in de sponning te houden en tot op het latje met een goed schuurpapier te schuren krijg je dit heel erg netjes. Het schuurpapier rol je strak in elkaar op zodat het het rondje maakt wat je er uit wilt hebben. Veel schuurstof zoals je op de foto hierboven kunt zien.

Voordat er een vraag komt. Die ketting die je ziet is niet om de waakhond aan vast te zetten bij de voordeur, ook niet om iemand aan optehangen, de wc door te trekken. Dat is de deur bel. Of al tans de ketting en tuimelaar waarmee je de bel klinkelt.

pi_39614326
De scharnieren en de sluitingen voor de raampjes zijn ook binnen gekomen (links onder). Deze zijn ook italiaans design van Becchetti Angelo BAL. En meteen nog 2 opschroef paumelles van Giuseppe Bonomi Tione - 1720 laten opsturen (rechts onder).

De deur komt nu aan 5 stuks te hangen ipv aan 3. Ok ze zijn erg duur ik weet het (kuch 30 euro per stuk). De bedoeling was 2 boven in en 1 onder in. Maar ze zijn zo erg mooi dat het mooier is om ze helemaal symetrisch te monteren. dus 2 boven 1 in het midden en 2 onder.

Het in hakken in dit hout valt erg tegen. De beitel druk de bovenste laag opzei waardoor het erg rommelig wordt. (ik sla heus niet te hard). Dus alles infrezen. Op de deur komen ze op 10mm vanaf de rand en op het kozijn 11mm.

Maar ik heb een grote fout gemaakt. Ik ben niet zo goed in hoofdrekenen en moeders die zeggen het wel te kunnen eigenlijk ook niet blijkt. De middelste paumelle moets op 52cm vanaf de ene bovenste komen maar niet heus! Heb je net alles netjes opgevult, kun je je eigen stomme pas gefreesde opening ook weer gaan opvullen. Gevalletje voor het laadje 'Blunders, fouten en catastroves'.

Als het niet uit het hoofd lukt dan maar met de reken machine. Een hele grote rekenmachine waar je ook mee kunt tekenen en fora kunt bezoeken. Zoals in de autocad tekening te zien moest het 44.5 cm zijn en geen 52.

Morgen weer een dag als het droog is.
pi_39623056
ach waar gehakt wordt vallen spaanders (al deed je het met de frees )

Mooi beslag, al is het ff te klassiek voor mij, mooi is het zekers
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_39650182
Wow wát een werk, wat een leuk topic om te volgen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')