FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Leger Dafjes op klein rijbewijs?
Geqxonzaterdag 12 augustus 2006 @ 22:31
Zomaar een vraagje wat ik nergens kan vinden

De DAF YP-104, de DAF YP-408 en de DAF YA-328 lijken mij uitermate puike auto's om die PC-Hoofttractors eens even een poepie te laten ruiken, maar nu vroeg ik mij zo eens af: Wat doen deze dingen op kenteken en rijbewijs?

Kun je een YP-104 bij de domeinen kopen, strippen, en op klein rijbewijs rijden? En de YP-408, de mini-tank, wat doet dat qua rijbewijs?

Wegenbelasting is vast onbetaalbaar (als het geen oldtimer is), maar dat kan ik voor lief nemen

Ouwe Dafjes zijn tof
enWeezaterdag 12 augustus 2006 @ 22:34
Ik schat zo dat deze autootjes dik boven de 3,5 ton zitten, waardoor het antwoord nee is.

edit:
van wikipedia: "Het gewicht lag op 5,4 ton", voor de YP-104. Die andere zijn nog groter.
Geqxonzaterdag 12 augustus 2006 @ 22:39
Kijk eens aan, bedankt

Ik moet het duidelijk hebben van de YA's, niet de YP's (P = Pantser).

Ik zag laatst een YA-126 met een simpele laadbak (geen ambu / radio), waar je met een klein rijbewijs mee mocht rijden, dat lijkt me echt serieus tof.
bas-beestzaterdag 12 augustus 2006 @ 23:05
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 22:31 schreef Geqxon het volgende:
Zomaar een vraagje wat ik nergens kan vinden

De DAF YP-104, de DAF YP-408 en de DAF YA-328 lijken mij uitermate puike auto's om die PC-Hoofttractors eens even een poepie te laten ruiken, maar nu vroeg ik mij zo eens af: Wat doen deze dingen op kenteken en rijbewijs?

Kun je een YP-104 bij de domeinen kopen, strippen, en op klein rijbewijs rijden? En de YP-408, de mini-tank, wat doet dat qua rijbewijs?

Wegenbelasting is vast onbetaalbaar (als het geen oldtimer is), maar dat kan ik voor lief nemen

Ouwe Dafjes zijn tof
wat dacht je van 't benzine-verbruik?

En ik denk idd. niet dat je een YA-328 op een B-rijbewijs kan rijden...


Misschien dat je een eind komt met een YA-126


Cool logo trouwens
Geqxonzaterdag 12 augustus 2006 @ 23:07
De meeste hebben toch al een LPG tank

Of je gaat gewoon illegaal tanken, kan ook.
Robbiejzaterdag 12 augustus 2006 @ 23:08
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 23:05 schreef bas-beest het volgende:

[..]

wat dacht je van 't benzine-verbruik?

En ik denk idd. niet dat je een YA-328 op een B-rijbewijs kan rijden...
[afbeelding]

Massa ledig voertuig 6.120 kg

Misschien dat je een eind komt met een YA-126
[afbeelding]

Massa ledig voertuig 3.196 kg

Cool logo trouwens
[afbeelding]
mdeenzaterdag 12 augustus 2006 @ 23:14
Massa ledig voertuig is niet zo interessant. Je kunt best een auto leeg 2 ton hebben maar wel rijbewijs C nodig. Maximum massa is waar je naar moet kijken.

Die YA-126 heeft een maximum massa van 3500 kg, dus dat mag met rijbewijs B.

Misschien dat een YA-66 wat voor je is
yupzondag 13 augustus 2006 @ 00:24
www.rdw.nl voertuiggegevens checken. Kenteken inpleuren voila u heeft gegevens. Meer heeft u niet nodig.
Geqxonzondag 13 augustus 2006 @ 00:27
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 23:14 schreef mdeen het volgende:
Massa ledig voertuig is niet zo interessant. Je kunt best een auto leeg 2 ton hebben maar wel rijbewijs C nodig. Maximum massa is waar je naar moet kijken.

Die YA-126 heeft een maximum massa van 3500 kg, dus dat mag met rijbewijs B.

Misschien dat een YA-66 wat voor je is
De YA-66 is een homobak Als je daarmee de oorlog denkt te winnen.... de tegenstander zal op zijn hoogst dood gaan van het lachen

De YA-126 is ook geil. Met een luchthoorn erop al helemaal. Vooral leuk als iemand je klem heeft geparkeerd, dan is het geen probleem de auto even weg te duwen
HansUzondag 13 augustus 2006 @ 00:30
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 23:05 schreef bas-beest het volgende:

[..]

wat dacht je van 't benzine-verbruik?

En ik denk idd. niet dat je een YA-328 op een B-rijbewijs kan rijden...
[afbeelding]

Misschien dat je een eind komt met een YA-126
[afbeelding]

Cool logo trouwens
[afbeelding]
Hey, die ya-126 zie ik ook altijd staan diezelfde locatie (veerkade). Rijdt hij nog?
bas-beestzondag 13 augustus 2006 @ 10:52
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 00:30 schreef HansU het volgende:

[..]

Hey, die ya-126 zie ik ook altijd staan diezelfde locatie (veerkade). Rijdt hij nog?
ik neem aan van wel, want ik heb op andere site een foto van dat ding gezien van een maandje ouder dat 'ie op een andere locatie daar in de buurt staat

En die suggestie voor een YA-66
allsystemshaltzondag 13 augustus 2006 @ 11:30
Ik zou voor de DAF YA328 gaan

*Wel even groot rijbewijs scoren en een deal met de sjell ...
densmeezondag 13 augustus 2006 @ 14:05
als je dan toch c rijbewijs hebt zou ik voor een takeldoos gaan een 628 oid of een unimog 404 op klein rijbewijs
Ridocarzondag 13 augustus 2006 @ 15:05
quote:
uit: Rijbewijsreglement (http://www.tdekkers.nl/rr.htm)
1. Rijbewijzen worden afgegeven voor het besturen van de volgende categorieën van motorrijtuigen:

b. motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);

3. In afwijking van het eerste lid worden motorrijtuigen, ingericht voor het vervoer van ten hoogste 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, waarvan de toegestane maximum massa als gevolg van een aan het voertuig aangebrachte bepantsering meer dan 3500 kg bedraagt, begrepen onder de rijbewijscategorie B.
Moet je alleen weten wat die hokken wegen zonder bepantsering.
veldmuiszondag 13 augustus 2006 @ 22:14
Ik ga ff een C-bewijsje halen denk ik!
Wat kost dat ongeveer? .
Geqxonzondag 13 augustus 2006 @ 22:18
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 22:14 schreef veldmuis het volgende:
Ik ga ff een C-bewijsje halen denk ik!
Wat kost dat ongeveer? .
Volgens mij nog duurder dan een B-rijbewijsje
veldmuiszondag 13 augustus 2006 @ 22:21
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 22:18 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Volgens mij nog duurder dan een B-rijbewijsje
Ja, dat geloof ik ook wel...maar moet ik rekenen op 5k, 10k, 20k, 150k, wat ongeveer? Ben gewoon nieuwsgierig! .
Geqxonzondag 13 augustus 2006 @ 22:24
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 22:21 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Ja, dat geloof ik ook wel...maar moet ik rekenen op 5k, 10k, 20k, 150k, wat ongeveer? Ben gewoon nieuwsgierig! .
In het leger is het gratis.

Maar dan is de kans groot dat je eerst naar Libanon word gestuurd
veldmuiszondag 13 augustus 2006 @ 22:57
Oh, dan ga ik morgen het leger maar in.
Ridocarzondag 13 augustus 2006 @ 23:01
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 22:21 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Ja, dat geloof ik ook wel...maar moet ik rekenen op 5k, 10k, 20k, 150k, wat ongeveer? Ben gewoon nieuwsgierig! .
Ongeveer 3 mille.
Ben net begonnen met theorie verkeer.
Nietszeggendwezentjezondag 13 augustus 2006 @ 23:06
Op marktplaats staat iig YA-126 voor 5000 euro, te doen lijkt me, je krijgt er een aanhanger bij cadeau, voor et geval dat je op vakantie gaat
Geqxonzondag 13 augustus 2006 @ 23:10
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 23:06 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:
Op marktplaats staat iig YA-126 voor 5000 euro, te doen lijkt me, je krijgt er een aanhanger bij cadeau, voor et geval dat je op vakantie gaat
Zoek eens naar "YA 126" , zonder streepje, dan krijg je er nog veel meer!

Verzekeren gaat enigszins klote worden, aangezien geen enkele verzekeringsmaatschapij een Daf YA-126 kent, en het kenteken niet word goedgekeurd door de RDW

[ Bericht 19% gewijzigd door Geqxon op 13-08-2006 23:17:45 ]
MikeyManzondag 13 augustus 2006 @ 23:38
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 22:24 schreef Geqxon het volgende:

[..]

In het leger is het gratis.
Vroeger wel ja...
Alexxxxxmaandag 14 augustus 2006 @ 16:13
Bekende foto's in dit topic
allsystemshaltmaandag 14 augustus 2006 @ 16:41
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 16:13 schreef Alexxxxx het volgende:
Bekende foto's in dit topic
Ik zou ze Sue-en
laffermaandag 14 augustus 2006 @ 16:44
ik ben nog chauffeur geweest op de YP-408
D-FENSmaandag 14 augustus 2006 @ 19:20
Kijk even op de site van Stichting Bravo Compagnie.

Alle voertuigen in de verzameling staan op een burger-kenteken. Wel is soms het laadvermogen beperkt zodat je ze met een B-rijbewijs mag rijden (denk aan een 1-tonner met 100Kg laadvermogen volgens de papieren).
Bob-Bmaandag 14 augustus 2006 @ 19:47
Ik zoek waar je de huidige afgeschreven G-klasses van het leger kan kopen.
blupmaandag 14 augustus 2006 @ 20:56
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 23:05 schreef bas-beest het volgende:

[..]

wat dacht je van 't benzine-verbruik?

En ik denk idd. niet dat je een YA-328 op een B-rijbewijs kan rijden...
[afbeelding]

Misschien dat je een eind komt met een YA-126
[afbeelding]

Cool logo trouwens
[afbeelding]
hey die middelste ya126 had zown man hier in de buurt ook altijd, hij karde er gewoon flink mee door hier door de wijk.. hij had hem gerenoveerd tot ambu,
MikeyManmaandag 14 augustus 2006 @ 22:38
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 19:47 schreef Bob-B het volgende:
Ik zoek waar je de huidige afgeschreven G-klasses van het leger kan kopen.
Als die afgeschreven zijn, zijn ze echt op... Dan wil je ze echt niet meer...
bas-beestmaandag 14 augustus 2006 @ 23:32
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 16:13 schreef Alexxxxx het volgende:
Bekende foto's in dit topic
zou kunnen... 2 van die ik hier neergezet heb, zijn van mijzelf

Anyway... @TS, hier staat een YA-328 te koop
Dr_Flashdinsdag 15 augustus 2006 @ 11:57
Is ook maar 6840 kg

Ben je nou al eens 18 Geqxon?
Alexxxxxdinsdag 15 augustus 2006 @ 13:48
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 23:32 schreef bas-beest het volgende:

[..]

zou kunnen... 2 van die ik hier neergezet heb, zijn van mijzelf

Anyway... @TS, hier staat een YA-328 te koop
Ik herkende ze al ja. En die ander is van mij
JoopKzondag 3 september 2006 @ 12:25
leuk topic, zie ook mijn site http://ya126.jksoft.nl/

ik kreeg die YA126 (met lier) net door de keuring op B rijbewijs (3400 kg dus helaas maar 100kg van de 1000 die ik mag laden).

@TS: die van mij is net twee weken geleden gekeurd, dus eigenlijk is het handiger om 'm als vrachtwagen te keuren, dat doe ik wellicht ook nog eens als ik C rijbewijs heb, maar ja eerste ff tijd en beetje geld sprokkelen. Het is helaas onzin dat omdat het ding standaard 3500kg is hij dus meteen maar op B-rijbewijs mag. Het laatvermogen is nog eens 1000kg normaal dus dat is ongeveer 4500kg. Ik heb voor de keuring een en ander er afgehaald zodat het ding lichter was en eventjes op de weegbrug in de buurt gezet om er zeker van te zijn dat ik ruimte genoeg had, er moest volgens de RDW keurmeester 100kg tussen zitten voor personen en nu mag ik dus volgens kentekenbewijs idd 100kg laden. Woensdag komt er LPG in dus dan wordt ie ws. zwaarder dan toegestaan maar ja.

[ Bericht 61% gewijzigd door JoopK op 03-09-2006 12:31:38 ]
Geqxonzondag 3 september 2006 @ 12:52
Maar goed Joop, ik neem aan dat je bij de douane en dergelijke niet op even op een weegbrug moet gaan staan? Tenminste, dat heb ik met caravans e.d. nog nooit gezien...
JDudezondag 3 september 2006 @ 12:57
Paar weken terug nog moeiteloos met een bakwagentje naar Spanje gereden, die achteraf met lading 4,2 ton bleek te wegen .
Terugweg (leeg) waren we wel volstrekt legaal, natuurlijk .
patje74zondag 3 september 2006 @ 13:06
quote:
Op zondag 3 september 2006 12:25 schreef JoopK het volgende:
Woensdag komt er LPG in dus dan wordt ie ws. zwaarder dan toegestaan maar ja.
Daar is een oplossing voor, laat gewoon een kleine tank in bouwen. Eenmaal het aangepaste kentekenbewijs op zak, ben je vrij om de tank te wisselen voor een grote (gebruikte) tank.
MikeyManzondag 3 september 2006 @ 13:16
quote:
Op zondag 3 september 2006 13:06 schreef patje74 het volgende:

[..]

Daar is een oplossing voor, laat gewoon een kleine tank in bouwen. Eenmaal het aangepaste kentekenbewijs op zak, ben je vrij om de tank te wisselen voor een grote (gebruikte) tank.
Ja, en dan?
Hij is hoe dan ook te zwaar voor z'n kentekenbewijs...
patje74zondag 3 september 2006 @ 14:32
quote:
Op zondag 3 september 2006 13:16 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Ja, en dan?
Hij is hoe dan ook te zwaar voor z'n kentekenbewijs...
Is hij nu al te zwaar of na inbouw van de LPG installatie?

Na inbouw wordt de wagen namelijk niet gewogen, maar er wordt (ik geloof) 0.8Kg per liter inhoud van de LPG tank bij opgeteld. Dit gewicht komt op het kenteken te staan.
Je zou dus eerst een kleine kunnen plaatsen en als je kenteken binnen is, een grotere plaatsen. Dit gebeurt ook vaak om nog net in een lagere belastingsschaal te kunnen blijven.
JoopKzondag 3 september 2006 @ 18:41
nee, nu is hij net op het randje, met meer dan 100kg gewoon te zwaar, idd zal de garage niet moeilijk doen, maar bij grootscheepse controle wellicht wel problemen. maar goed boeiuh.

@patje, een YA is 50 jaar oud, dus ik weet niet waar je het over hebt met belasting... ik kreeg van de belastingdienst zo'n mooi documentje van vrijstelling en heb oldtimerverzekering, Mijne is van 1956. Ik neem 85 liter tank, hij zit dan op zich nog wel onder de 3500.
patje74zondag 3 september 2006 @ 19:04
quote:
Op zondag 3 september 2006 18:41 schreef JoopK het volgende:
@patje, een YA is 50 jaar oud, dus ik weet niet waar je het over hebt met belasting... ik kreeg van de belastingdienst zo'n mooi documentje van vrijstelling en heb oldtimerverzekering, Mijne is van 1956. Ik neem 85 liter tank, hij zit dan op zich nog wel onder de 3500.
Welk gedeelte snap je dan niet? Ik schrijf alleen dat deze procedure ook wel wordt gebruikt om de belasting te foppen. En dat dat voor jou niet van toepassing is, dat wist ik ook wel.
Die mooie documentjes ken ik, ik heb er zelf drie van liggen.

Hoeveel kilometer denk je trouwens te kunnen rijden met +/- 68 liter LPG?
JoopKzondag 3 september 2006 @ 20:49
niet zo veel, maar ach, dan tank ik vaker 1 op 4 rijdt het ding op LPG. ik snapte je wel, maar aangezien topic over die ouwe dafjes gaat hebben we hier altijd te maken met BMP (eerste toelating vanuit dienst domeinen) en wegenbelasting vrijstelling.
M.O.Dzondag 3 september 2006 @ 20:54
Op benzine is het verbruik dacht ik 1 op 3, dus lpg 1 op 2. Dus je zal tussen de 130 en 150 km ver komen op LPG. Dat is niet heel erg ver, maar je zal zou een auto dan ook niet voor dagelijks gebruik nemen. Maar meer voor erbij en dan maakt je km range niet zo heel veel uit. Je moet alleen wel weten waar de LPG tankstations zijn, want je word niet echt vrolijk denk ik als je met dit verbruik op benzine rijdt.
M.O.Dzondag 3 september 2006 @ 20:55
Hoe ben je er eigenlijk bij gekomen om zo een "auto" te kopen?
patje74zondag 3 september 2006 @ 21:44
quote:
Op zondag 3 september 2006 20:49 schreef JoopK het volgende:
niet zo veel, maar ach, dan tank ik vaker 1 op 4 rijdt het ding op LPG. ik snapte je wel, maar aangezien topic over die ouwe dafjes gaat hebben we hier altijd te maken met BMP (eerste toelating vanuit dienst domeinen) en wegenbelasting vrijstelling.
Da's inderdaad niet echt een behoorlijke afstand. Zou je er niet een grotere pot in willen dan? Mijn HY deed zo'n 1 op 5 met wind tegen afgelopen zomer. En ik vond een actiradius van 250Km behoorlijk tegenvallen. Gelukkig kan ze ook op benzine... (ja, ik heb dus een keer zonder LPG gestaan.)

Het ging mij trouwens niet om de wegenbelasting, het ging mij er om dat dit een trukje is om je geregistreerde gewicht lager te krijgen dan het werkelijk is, om zo toch nog zo'n gevaarte te mogen besturen met klein rijbewijs.
Maar mijn welgemeende excussus voor het onvergevelijke zijpad welke ik bewandelde door de wegenbelasting er bij te halen.
JoopKdinsdag 5 september 2006 @ 08:43
quote:
Op zondag 3 september 2006 20:55 schreef M.O.D het volgende:
Hoe ben je er eigenlijk bij gekomen om zo een "auto" te kopen?
Verbruik valt nog mee hoor, de radiouitvoering is 1 op 3, de wapendrager in op 4, meestal haalt ie dat op LPG ook als je er niet heel raar mee rijdt. Het is een stoere wagen, je kunt er veel rommel en zo mee vervoeren en lage vaste kosten.
TheThirdMarkdinsdag 5 september 2006 @ 08:46
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 23:14 schreef mdeen het volgende:
Massa ledig voertuig is niet zo interessant. Je kunt best een auto leeg 2 ton hebben maar wel rijbewijs C nodig. Maximum massa is waar je naar moet kijken.

Die YA-126 heeft een maximum massa van 3500 kg, dus dat mag met rijbewijs B.

Misschien dat een YA-66 wat voor je is
Al zou je maar 3ton wegen en in totaal voor 5 ton mogen laden mag je hem alsnog met rijbewijs B hebben.
Alleen moet je hem dan laten herkeuren op klein rijbewijs, en raak je natuurlijk je laad vermogen kwijt (op schrift).
Ridocardinsdag 5 september 2006 @ 13:40
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 08:46 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Al zou je maar 3ton wegen en in totaal voor 5 ton mogen laden mag je hem alsnog met rijbewijs B hebben.
Alleen moet je hem dan laten herkeuren op klein rijbewijs, en raak je natuurlijk je laad vermogen kwijt (op schrift).
Doen ze ook vaak met die kleine bakwagens, dan mag je maar een kilo of 500 inladen ofzo.
MikeyMandinsdag 5 september 2006 @ 13:59
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 08:43 schreef JoopK het volgende:

[..]

Verbruik valt nog mee hoor, de radiouitvoering is 1 op 3, de wapendrager in op 4, meestal haalt ie dat op LPG ook als je er niet heel raar mee rijdt. Het is een stoere wagen, je kunt er veel rommel en zo mee vervoeren en lage vaste kosten.
waarom verschilt dat verbruik?
densmeedinsdag 5 september 2006 @ 19:56
het gewicht van een radiowagen is hoger door de huif
MikeyMandinsdag 5 september 2006 @ 19:59
Ah, owkee...