Het is minder lichtgevoelig, maar omdat de lens 100mm is kun je toch een vrij kleine scherptediepte krijgen op 2.8. Ligt er ook wel aan hoe dicht je op je onderwerp staat.quote:Op zondag 3 september 2006 12:51 schreef Ynske het volgende:
[..]
f/2.8 is toch minder lichtgevoellig dan de f/1.8/2.0?
ik meende juist dat je beter een lichtgevoelligere lens kon hebben als portretlens.
Nadeel van een macrolens is dat hij zo scherp is (hoort te zijn) dat hij de poriën ook meepakt, nietecht de meest charmante portretlens dus, al kun je er altijd een noise reducer overheen gooien in PS. Maar portretlens zou rond de 90mm zitten, neem de 1,6 cropfactor mee en je zou dus prima afkunnen met een 60mm prime, of de 50mm, die ook ragscherp is, maar niet alle detail uit je huid trekt. Voordeel van de 50mm is dat hij maar 90¤ kost voor de 1.8 en er ook nog een 1.4 en een 1.2 is (zelfs een 1.0).quote:Op zondag 3 september 2006 12:47 schreef Kremers het volgende:
Dan zou je ook de EF-100mm Macro f/2.8 kunnen overwegenDing heet dan wel macro, maar Canon heeft hem ontwikkeld voor meer dan dat, o.a. voor portretfotografie. Dit ook door een max. diafragma van f/2.8, welke meestal op portret foto's gebruikt wordt.
Ik kan je aanraden Canon's goedkoopste lens te nemen, de 50 mm 1.8. Dat is een ragscherpe lens met mooie kleuren voor rond de 100 Euro. Er zijn lichtsterkere versies (1.4 en zelfs 1.2), maar die zijn gelijk een heel stuk duurder. 50mm op een 350 komt overeen met ca 80 mm fullframe, dat is een prima portretmaat, en -voordeel boven een 85 of een 100 mm- ook nog bruikbaar voor half bodies en full bodies. Ik schiet zo'n 90% van mn modellenwerk met deze ene lens.quote:Op zondag 3 september 2006 12:21 schreef Ynske het volgende:
Na dit weekend mijn verjaardag gevierd te hebben en goed gesponserd te zijn voor de aanschaf van een nieuwe lens voor op mijn camera ben ik nu eens rond gaan kijken.
Ik wil graag een goede portretlens hebben, de twijfel, moet ik dan een 100mm hebben of toch een 50mm?
en de lichtsterkte? ik dacht in de richting van 1.8 (maar zag alleen een 2.0 100mm)
ik heb een canon 350D, waarbij ik de kitlens (18-55) en een sigma (70-300) heb.
Welke tips hebben jullie voor me? Is het beter om door te sparen voor een originele Canon, of zou een Sigma, Tamron of Tokina (geloof ik) ook al goed zijn?
Klinkt me als muziek in de oren...quote:Op zondag 3 september 2006 13:18 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ik kan je aanraden Canon's goedkoopste lens te nemen, de 50 mm 1.8. Dat is een ragscherpe lens met mooie kleuren voor rond de 100 Euro. Er zijn lichtsterkere versies (1.4 en zelfs 1.2), maar die zijn gelijk een heel stuk duurder. 50mm op een 350 komt overeen met ca 80 mm fullframe, dat is een prima portretmaat, en -voordeel boven een 85 of een 100 mm- ook nog bruikbaar voor half bodies en full bodies. Ik schiet zo'n 90% van mn modellenwerk met deze ene lens.
En erg fijn in jouw geval, hij weegt nog eens niets ook.
Je houdt bijna geen camera over met die lensquote:
quote:Op zondag 3 september 2006 15:03 schreef Elefes het volgende:
[..]
Je houdt bijna geen camera over met die lensHet voelt echt als niets in je handen (of dat fijn is is persoonlijke voorkeur natuurlijk
).
Je hebt me ansich redelijk enthousiast gemaakt over die jupiter lens, maar hoe kan je die lens in Nederland verkrijgen?quote:Op zondag 3 september 2006 13:04 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
De Juipter is een manual focus lens. Verder moet je je diafragma gewoon handmatig instellen, via de ouderwetse pre-set methode. Vooral als je met (vrijwel) open diafragma werkt is dat geen enkel punt. Lichtmeting hangt een beetje af van de camera die je hebt. Met Pentax en voor zover ik weet Canon doet ie 't gewoon met diafragmavoorkeuze. Bij Nikon doet de lichtmeter 't alleen vanaf de D200.
Kilo's weegt ie niet, maar vooral de oudere versie's zijn wat zwaarder dan de moderne plastic lenzen. Alles metaal en glas bij Jupiter.
Verder heb je een M42 verloopring nodig. Naar Pentax en Canon zijn die makkelijk te krijgen. Voor Nikon moet er een extra lensje in. Koop je de Jupiter bijv. via rugift dan kunnen zij ook makkelijk een M42 -> Nikon verloopring leveren.
De Jupiter is trouwens gebouwd naar een oud Zeiss-ontwerp van voor de oorlog.
Daar zijn 4 methoden voor:quote:Op zondag 3 september 2006 17:13 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Je hebt me ansich redelijk enthousiast gemaakt over die jupiter lens, maar hoe kan je die lens in Nederland verkrijgen?
Eigenlijk nog makkelijker. Je stelt scherp met het diafragma helemaal open. Dan sluit je langzaam het diafragma met de sluitring totdat je de gewenste combinatie van scherptediepte en sluitertijd bereikt hebt. Vervolgens druk je af. Werkt dus als M42 lenzen in de M stand, met als verschil dat je een traploos diafragma hebt.quote:En dat instellen... werkt dat gewoon hetzelfde als alle m42-objectieven?
Qua bereik heb je iig al aardig wat gedekt, dacht ik zoquote:Op maandag 4 september 2006 14:55 schreef cyberrobin het volgende:
Hmm.. ik vroeg me af of ik het zou redden met mijn huidige lenzensetje op een festival als Appelpop? (is voor zover ik weet buiten)?
Qua bereik gaat het geen probleem worden nee, ik hoef niet vanuit het publiek te fotograferen dus dat gaat zeker lukken, En qua regen ga ik gewoon heel erg hopen dat het droog blijftquote:Op maandag 4 september 2006 15:02 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Qua bereik heb je iig al aardig wat gedekt, dacht ik zo. Qua regen en zand/stof .... da's een ander verhaal
.
Overdag moet je wel genoeg licht hebben.quote:Op maandag 4 september 2006 15:06 schreef cyberrobin het volgende:
[..]
Qua bereik gaat het geen probleem worden nee, ik hoef niet vanuit het publiek te fotograferen dus dat gaat zeker lukken, En qua regen ga ik gewoon heel erg hopen dat het droog blijft![]()
Maar omdat het niet echt lichtsterke lenzen zijn vroeg ik me af of ik het wel ging redden daar? Met een hoge ISO (800/1600) misschien?
Lichtsterke lenzen zijn erg handig als je naar festivals e.d. gaat. Bij mij gaan dan ook altijd de 1.2/55 en de 2.0/85 mee als ik ernaartoe ga.quote:Op maandag 4 september 2006 15:06 schreef cyberrobin het volgende:
Maar omdat het niet echt lichtsterke lenzen zijn vroeg ik me af of ik het wel ging redden daar? Met een hoge ISO (800/1600) misschien?
Dat worden hoge ISO's dan maarquote:Op maandag 4 september 2006 18:55 schreef ebeaydojraes het volgende:
Appelpop speelt zich af in een hele grote TENT. dus je hebt altijd slecht/geen licht dan podium licht en je staat droog.
En ik zou zeggen, tot appelpop dan maar
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |