abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40651871
Op 17 juli '06 heb ik een brief gekregen van Graydon i.v.m. een openstaande post bij Univé. Het betreft de eerste brief die zij mij hierover sturen.

Hoofdsom: ¤ 248.85
Rente: ¤ 4.74
Incassokosten: ¤ 148.75 !!!
Totaal: ¤ 402.53

Uiteraard ben ik het met de vordering + rente eens. Het was immers nalatigheid van mij om de rekeningen niet te voldoen. En natuurlijk horen daar ook kosten bij die ik vanzelfsprekend ook wil betalen.

Wat heb ik gedaan:

Dezelfde dag de hoofdom + rente = ¤ 253.59 overgemaakt + 15% incassokosten over dat bedrag = ¤ 38.04 overgemaakt naar hun rekening.
Dit rekensommetje heb ik ook per brief naar ze verzonden en gevraagd om een uitgebreide specificatie, indien zij het niet met mijn berekeningen eens waren.

Daarop kreeg ik op 24 juli de volgende reactie:

Op grond van de wanbetaling heeft Univé krachtens voorwaarden te vorderen gekregen de wettelijke rent gerekend vanaf 30 dagen na factuurdatum.
Alsmede vergoeding van de buitengerechtelijke inningskosten overeenkomstig de staffel bij het raport Voorwerk II van de NVR, incl. 19% BTW welke door eiseres niet verrekend kan worden.
Daarnaast brengt Univé u een bedrag van 50.00 euro aan dossierkosten in rekening.

Afgelopen maandag kwam dus de verwachte 2e reactie:

Volgens onze gegevens bent u cliënt(e) nog het hieronder gespecificeerde restantbedrag verschuldigd.
Wij sommeren u, blablabla binnen 5 dagen, etc.

Totaal: ¤ 402.53
Verrekend: ¤ 291.63
Saldo: ¤ 110.90

Nu mijn vraag:

Ik vind dat ik de vordering in alle redelijkheid heb voldaan. Die 50 euro die Univé zogenaamd in rekening heeft gebracht, kan ik ook nergens terug vinden in het overzicht (wordt met geen woord over gerept). Ik vind ¤ 148.75 incassokosten over een hoofdsom van ¤ 248.85 te belachelijk voor woorden.

Wie heeft er advies wat ik evt. verder nog moet doen? Het restant betalen, of door blijven drammen per brief voor uitgebreide specificatie?

edit: Verkeerde subforum Wil een mod deze naar WGR verplaatsen? Thnx!
pi_40652200
Die incassokosten zijn wel belachelijke hoog ja

Ik heb er voor de rest geen verstand van, maar ik mag hopen dat je dat niet allemaal nog hoeft te betalen.
World Wrestling Entertainment
pi_40652276
Als ik jou was zou ik eens op zoek gaan naar het rapport 'Voorwerk'.
Dit rapport gaat over incassokosten.
Ik geloof zo -uit mijn hoofd- dat men doorgaans niet meer dan 15% van het bedrag als incassokosten mag rekenen, dan kom je dus op minder dan 50 euro uit.
Daarnaast hadden ze -volgens mij- ook de dossierkosten direct moeten specificeren.

Dan nog, ook al klopt t niet wat ik zo zeg: volgens mij moeten ze, zeker in het geval van dossierkosten, het aantoonbaar maken dat t zoveel tijd en dus geld heeft gekost.
Het aansturen van één aanmaning, vaak geautomatiseerd, zal nooit 50 pleuro kosten.
Een rechter zal hier vaak in meegaan.

Wat ik zou doen als ik jou was:
-probeer uit te zoeken hoe het precies zit. e.e.a. staat tamelijk uitgebreid in Voorwerk II beschreven.
Dit rapport is echter voor een niet-jurist niet simpel, dit gaat je dus tijd kosten.
-schrijf een nette brief met daarin je bevindingen.
-mocht men alsnog niet toegeven, overweeg dan of de verdere ellende je die E 110,- waard is en kijk wat ze doen
'Een nederlaag is onvermijdelijk als je uitgangspunt is het spel te winnen, in plaats van te voorkomen dat je het verliest' (John von Neumann)
pi_40652313
En overigens kan men volgens mij wel degelijk de BTW terugvorderen.
Als men dit niet kan, moet men dit geloof ik aantonen (zie ook hier rapport voorwerk)...

Edit:
En over het algemeen heb ik geen goede ervaringen met Graydon.
Een zootje is het dat niet luistert naar wat de debiteur ook verteld, maar ook niet luistert naar de opdrachtgever (heb situaties meegemaakt waarin opdrachtgever toegaf fout te zijn geweest, maar Graydon vrolijk doorging met het sturen van dreigbrieven).

En de moraal: op tijd betalen = geen gezeik
'Een nederlaag is onvermijdelijk als je uitgangspunt is het spel te winnen, in plaats van te voorkomen dat je het verliest' (John von Neumann)
  woensdag 9 augustus 2006 @ 18:42:59 #5
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_40652342
ik meen mij te herinneren dat het inderdaad zo is dat de extra kosten slechts een percentage van de hoofdsom mogen zijn...en 15% zou goed kunnen...

ik zou in ieder geval nog even doordrammen de hoofdsom is voldaan, dus ze kunnen je op zich niet veel meer maken, volgens mij
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_40652396
Ik heb tijdje bij deurwaarderskantoor gewerkt. Mijn advies; gewoon betalen; ze staan volgens de wet in hun recht en zullen dus nooit akkoord gaan met t bedrag dat je nu hebt betaald. Nu sturen ze nog dreigbrieven, maar als je nog langer weigert te betalen gaan ze allemaal acties uitvoeren die kosten met zich meebrengen. En die komen uiteraard ook voor jou rekening.
I'm not arrogant. Arrogance is a flaw, and I don't have flaws.
pi_40652405
<foutje>
pi_40652458
Kijk ook even terug in WGR waar in het recente verleden diverse
topic's geweest zijn over incassokosten.
pi_40652465
Over dat Voorwerk II hebben ze het inderdaad ook in die reactie. Echter ben ik slecht in juridische zaken. Vandaar dat ik advies aan jullie vraag.
Ik heb in een ouder topic op Fok ook gelezen over die 15%. Vandaar dat ik die ook maar alvast meteen had overgemaakt, zodat ik in ieder geval die kosten alvast voldaan had.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 18:47:22 #10
144746 x302
Een happer in therapie
pi_40652484
bestaat er geen overheidsdienst waar je onwettige incasso praktijken kunt aangeven?
bij een doorlichting in belgië kwam aan het licht dat zowat alle incassobedrijven illegaal en agressief handelen.

dreig ermee weer dat je hun gegevens + dossier doorgespeeld hebt (en ook doen) aan zo'n overheidsdienst.

en eender welk bedrijf dat een incassobedrijf naar jou stuurt met kosten na een eerste vergeten betaling verdient jou niet als klant. Dus ook even melden aan bedrijf dat ze jou wegens dit als klant verliezen.

Zolang jij geen aangetekende brief hebt gekregen kunnen ze bij mijn weten zelfs geen incasso inschakelen. Het kan altijd zijn dat de betalingsbrief verloren is gegaan.
htttp://word-list.com
pi_40652503
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 18:44 schreef 2good4you het volgende:
Ik heb tijdje bij deurwaarderskantoor gewerkt. Mijn advies; gewoon betalen; ze staan volgens de wet in hun recht en zullen dus nooit akkoord gaan met t bedrag dat je nu hebt betaald. Nu sturen ze nog dreigbrieven, maar als je nog langer weigert te betalen gaan ze allemaal acties uitvoeren die kosten met zich meebrengen. En die komen uiteraard ook voor jou rekening.
Ik weiger niet te betalen toch? Sterker nog... Ik heb dezelfde dag de hoofdsom + rente + 15% incassokosten overgemaakt.
Ze kunnen wel 500 euro gaan rekenen. Staan ze dan nog steeds in hun recht???
  woensdag 9 augustus 2006 @ 18:48:24 #12
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_40652511
Ik dacht dat Univee zo'n bedrijf was zonder winst-oogmerk. Beetje vreemd dat ze dan zo'n duur incasso-bedrjif op je afsturen. Ze maken altijd reclame dat ze zo goed zijn in alles.

Belachelijk hoge kosten voor een brief
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 18:49:35 #13
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_40652544
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 18:48 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik dacht dat Univee zo'n bedrijf was zonder winst-oogmerk.

ach ja...en de grap is dat het beantwoorden van pak 'm beet twee brieven ze meer kost dan die incassokosten ze opleveren
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_40652563
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 18:48 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik dacht dat Univee zo'n bedrijf was zonder winst-oogmerk. Beetje vreemd dat ze dan zo'n duur incasso-bedrjif op je afsturen. Ze maken altijd reclame dat ze zo goed zijn in alles.

Ja, en daar pluk IK de vruchten van
  woensdag 9 augustus 2006 @ 18:54:48 #15
144746 x302
Een happer in therapie
pi_40652677
Wat je wel kunt doen best denk ik:
nu betalen

Maar ergens klacht neerleggen tegen hun beslissing (niet bij hen duh). Jij bent in orde. En als je in je recht bent, krijg je later je geld terug + schadevergoeding + zij krijgen wel een of andere boete.

dus geld overmaken + brief dat je gedetailleerde beschrijving wilt binnen de 5 dagen of je klaagt hen aan
htttp://word-list.com
pi_40652789
quote:
Wat denk je nou zelf? Wat was jouw functie bij dat deurwaarderskantoor dan? Als dat iets met rechten te maken had had je geweten dat zelfs een deurwaarderskantoor niet zomaar absurd hoge kosten in rekening kan brengen.

Ze proberen het gewoon, de meeste mensen schrikken van zo´n brief en betalen meteen.

Er zijn grenzen, ook voor deurwaarders. Volgens mij ligt de grens voor de eerste aanmaning zelfs nog lager dan 15% van het openstaande bedrag.
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_40652794
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 18:48 schreef Creative1972 het volgende:

[..]

Ik weiger niet te betalen toch? Sterker nog... Ik heb dezelfde dag de hoofdsom + rente + 15% incassokosten overgemaakt.
Jazeker, je hebt nu inmiddels al 2 termijnen niet betaald. Jij hebt enkel betaald wat jij redelijk vind, dat is sowieso al niet een erg slimme zet.

Eerst betalen, daarna zeuren.
PJ Harvey - This mess we're in (feat. Thom Yorke)
pi_40652878
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 18:48 schreef Creative1972 het volgende:

[..]

Graydon komt pas in actie nadat er uitspraak is geweest van rechtbank. Ze hebben op dat moment een vonnis die ze ten uitvoer moeten leggen. Het vonnis is aan je betekent. Een of andere 15% regeling is dan helemaal niet van toepassing.. dus je weigert wel degelijk te betalen wat je verschuldigd bent.
Dat de incassokosten absurd hoog zijn altijd ben ik met je eens, maar nogmaals die tarieven zijn wettelijk vastgesteld.

dus nogmaals betalen voor er kosten bij komen.
I'm not arrogant. Arrogance is a flaw, and I don't have flaws.
pi_40652895
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 18:58 schreef yahtzeehooligan het volgende:

[..]

Jazeker, je hebt nu inmiddels al 2 termijnen niet betaald. Jij hebt enkel betaald wat jij redelijk vind, dat is sowieso al niet een erg slimme zet.

Jij werkt zeker bij zo'n bureau
Ik heb al eerder aangegeven per direct de hoofdsom + rente te hebben betaald.
Het gaat nu alleen nog om de kosten die zij rekenen voor het versturen van zeggen en schrijve 1 brief.
Ik ben simpelweg niet bereid om zo'n astronomisch bedrag daarvoor te betalen.
Ze hebben tot nu toe 15% van de hoofdsom + rente van me gekregen.
pi_40652955
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:02 schreef 2good4you het volgende:

[..]
Dat de incassokosten absurd hoog zijn altijd ben ik met je eens, maar nogmaals die tarieven zijn wettelijk vastgesteld.

Ik zou daarom graag wel eens willen weten wat die tarieven zijn, zodat ik weet wat ik ze wettelijk verschuldigd ben, voordat ik zo'n hoog bedrag ga betalen waarvan ik bijna wel zeker weet dat ik daar geen cent meer van terug ga zien.
pi_40652966
quote:
Deurwaarders en incassobureaus zijn niet hetzelfde.
En je hebt dus ook geen gelijk. Incassobureaus hebben een hoop praats maar verdomd weinig wettelijke macht. Zeker wanneer de initiele vordering is voldaan.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  woensdag 9 augustus 2006 @ 19:06:24 #22
25044 Isegrimm
Monsieur le dude
pi_40653002
quote:

[..]
...

Dat mogen bedrijven en incasso-bureau's wel willen, maar dat is wel het laatste wat ik in het geval van een geschil zou doen.
Veel bedrijven hebben de nare eigenschap om jouw klacht stelselmatig te negeren of af te wimpelen zodra het geld binnen is. Zolang je niet betaald hebt, heb je tenminste nog een beetje hun aandacht.
pi_40653021
quote:
Slecht advies, heb ook wel redelijk wat ervaring met debiteurenadministratie, en dat was bij een organisatie die op het punt staat opsporingsbevoegdheden te krijgen, geen lulbedrijfje dus.

Als je iets betaald hebt zie je dat zeer waarschijnlijk nooit meer terug.
pi_40653053
Ik heb ook een keer een brief moeten ontvangen (vakantie, vergeten te betalen). Maar dat kostte mij helemaal niets
pi_40653083
je moet betalen dan pas zullen ze luisteren. Is overal en dan kan het zijn dat je een deel terug krijgt.

De incassokosten lijken mij echt belachelijk te hoog
pi_40653123
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:08 schreef XiChico het volgende:
Ik heb ook een keer een brief moeten ontvangen (vakantie, vergeten te betalen). Maar dat kostte mij helemaal niets
Erg leuk voor je (meen ik echt), maar dat was mijn vraag niet
pi_40653151
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:02 schreef Creative1972 het volgende:

[..]

Jij werkt zeker bij zo'n bureau
Ik heb al eerder aangegeven per direct de hoofdsom + rente te hebben betaald.
Het gaat nu alleen nog om de kosten die zij rekenen voor het versturen van zeggen en schrijve 1 brief.
Ik ben simpelweg niet bereid om zo'n astronomisch bedrag daarvoor te betalen.
Ze hebben tot nu toe 15% van de hoofdsom + rente van me gekregen.
Nee, ik werk niet bij zo'n bureau.

Ik weet ook niet welke wettelijke macht ze achter zich hebben. Maar zelf een berekening maken wat het volgens jouw zou moeten kosten en dan de rest maar weigeren te betalen lijkt me niet echt de oplossing.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 9 augustus 2006 @ 19:12:15 #28
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_40653168
quote:

[..]

Graydon komt pas in actie nadat er uitspraak is geweest van rechtbank. Ze hebben op dat moment een vonnis die ze ten uitvoer moeten leggen. Het vonnis is aan je betekent. Een of andere 15% regeling is dan helemaal niet van toepassing.. dus je weigert wel degelijk te betalen wat je verschuldigd bent.
Als er een rechterlijke uitspraak geweest zou zijn wel. Die is er echter kennelijk nog niet, aangezien er maar 1 briefje over is gekomen. Er is ook niets betekent. M.a.w. ik zou me ook wel ff bedenken voordat ik die absurd hoge kosten zou betalen.
pi_40653197
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:11 schreef yahtzeehooligan het volgende:

[..]

Ik weet ook niet welke wettelijke macht ze achter zich hebben. Maar zelf een berekening maken wat het volgens jouw zou moeten kosten en dan de rest maar weigeren te betalen lijkt me niet echt de oplossing.
Betalen wel dan? Denk je écht dat ie daar nog een cent van terug ziet zonder ze te dagen? Vergeet dat maar. Niet betalen, dan heb je nog enige macht. Zodra je betaalt kun je het ver-ge-ten.
pi_40653259
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:13 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Betalen wel dan? Denk je écht dat ie daar nog een cent van terug ziet zonder ze te dagen? Vergeet dat maar. Niet betalen, dan heb je nog enige macht. Zodra je betaalt kun je het ver-ge-ten.
Die macht wordt wel kleiner naarmate de zaak langer duurt.
pi_40653303
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:11 schreef yahtzeehooligan het volgende:

[..]

Kijk, dat is een beter antwoord
Nee, ik weet dat het niet de goede manier is om zelf een berekening te maken, maar het bedrag dat zij rekenen voor die ene brief (¤ 110.90 + de ¤ 38.04 die ik al betaald heb = ¤ 148.94) vind ik (en is volgens mij ook) veel en veel te hoog.
Vandaar dat ik ervoor heb gekozen om dan in ieder geval die 15% te betalen, simpelweg omdat ook ik vind dat er kosten moeten worden betaald.

De grote vraag blijft dus nog steeds: Wat is dan wel het wettelijk vastgestelde percentage/bedrag wat een incassobureau mag rekenen?
pi_40653328
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:15 schreef yahtzeehooligan het volgende:

[..]

Die macht wordt wel kleiner naarmate de zaak langer duurt.
Nee hoor.

Als het geld bij hen is, hebben ze wel meer te doen.
Dat hebben ze nu ook, maar ze willen graag geld zien. Maar niet ten koste van alles.

Dat is het verschil. Het doet hem meer pijn dan hen, en de gevolgen zijn daar ook naar.

Betalen is geld kwijt, of je moet een rechtszaak voeren waarvan je maar moet zien hoe die afloopt. Mogelijk nog meer kosten, dus dat doe je niet zo snel. Daar gokken zij ook op.
Niet betalen betekent dat ze zullen dreigen en doen, maar ze staan eerder open voor een regeling dan dat ze gaan procederen voor dat geld. Trust me.
pi_40653579
normaliter moet en bedrijf drie herrinerringen sturen alvorens ze mogen overgaan tot en incassobureau
en dat incasso is gebonden aan een wettelijke maximum van het totaalbedrag wat verschuldigt is
Vanaf ¤ 0,01 tot en met 250,00 37,00 -
Vanaf ¤ 250,01 tot en met 500,00 75,00 -
Vanaf ¤ 500,01 tot en met 1.250,00 150,00 -
Vanaf ¤ 1.250,01 tot en met 2.000,00 300,00 -
Vanaf ¤ 2.000,01 tot en met 2.950,00 - 15%
Plus over het meerdere tot 5.900,00 - 10%
Plus over het meerdere tot 14.750,00 - 8%
Plus over het meerdere tot 59.000,00 - 5%
Plus over het meerdere
boven
59.000,00 - 3%
1-7-2005

dit is wat mijn incassoburaeu rekent voor de kosten die zij maken, dit komt dus bovenop het bedrag.
geen ondertitel mogelijk I.V.M. technische storing.
pi_40653595
Och ja, ze zullen vast wel open staan voor een regeling. Maar IK voorlopig nog niet, omdat ik het niet met die "kosten" eens ben.
Ik wil graag weten wat ik moet betalen en niet wat zij wìllen dat ik betaal. Dáár gaat het mij om!

Tevens wil ik graag een Mod verzoeken om dit topic naar WGR te verplaatsen
  woensdag 9 augustus 2006 @ 19:29:34 #35
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_40653662
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 18:28 schreef Creative1972 het volgende:
Dezelfde dag de hoofdom + rente = ¤ 253.59 overgemaakt + 15% incassokosten over dat bedrag = ¤ 38.04 overgemaakt naar hun rekening.
Dit rekensommetje heb ik ook per brief naar ze verzonden en gevraagd om een uitgebreide specificatie, indien zij het niet met mijn berekeningen eens waren.
Overgemaakt naar dat incasssobureau? Meestal beginnen ze dan met de incassokosten te verrekenen om daarna nog een gedeelte hoofdsom te eisen. Je had beter de hoofdsom en rente naar Univé kunnen overschrijven.
quote:
Daarop kreeg ik op 24 juli de volgende reactie:

Alsmede vergoeding van de buitengerechtelijke inningskosten overeenkomstig de staffel bij het raport Voorwerk II van de NVR, incl. 19% BTW welke door eiseres niet verrekend kan worden.
Daarnaast brengt Univé u een bedrag van 50.00 euro aan dossierkosten in rekening.
Vraag ze eens om een specificatie van wat ze precies gedaan hebben voor die buitengerechtelijke kosten. Een briefje valt daar in ieder geval niet onder.
pi_40653886
Bedankt dutchtubby. Als dat de wettelijke bedragen zijn, probeert Graydon dus inderdaad een veels te hoog bedrag van me te innen.

@ Zelva: Dat bedrag heb ik inderdaad naar Graydon overgemaakt.
En die reactie van 24 juli IS de reactie op mijn verzoek voor een specificatie :|

Wat zal nu de volgende logische stap van mijn kant zijn?
Volgens de opsomming van dutchtubby ben ik ze dus ¤ 75.- verschuldigt (Hoofdsom + rente was ¤ 253.59).
Ik heb al ¤ 38.04 voldaan. ¤ 75.- minus ¤ 38.04 = ¤ 36.96

Dat bedrag nog overmaken en een briefje sturen? En zo ja, hoe maak ik die gasten duidelijk dat dat inderdaad het wettelijk vastgestelde bedrag is?
pi_40653954
met een regeling bedoel ik niet een afbetalingsregeling hoor
pi_40653977
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:38 schreef Pappie_Culo het volgende:
met een regeling bedoel ik niet een afbetalingsregeling hoor
Oh, excuses!
pi_40654034
Een incassobureau kan in beginsel rekenen wat zij wil. Echter, ze hanteren meestal een percentage tussen de 10 en 15% om eventuele rechtzaken niet te verliezen. Als je weigert te betalen, zul je dus ook gang naar rechter moeten maken.

Edit: zoek even uit of Graydon NVI gecertificeerd is (denk het wel) die kennen bepaalde gedragscodes etc. etc. informeer hen ook!

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2006 19:41:37 ]
pi_40654203
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:40 schreef Senang het volgende:
Een incassobureau kan in beginsel rekenen wat zij wil. Echter, ze hanteren meestal een percentage tussen de 10 en 15% om eventuele rechtzaken niet te verliezen. Als je weigert te betalen, zul je dus ook gang naar rechter moeten maken.

Edit: zoek even uit of Graydon NVI gecertificeerd is (denk het wel) die kennen bepaalde gedragscodes etc. etc. informeer hen ook!
Die 15% hebben ze dus reeds de volgende dag na die brief al van me gekregen (Dat is die ¤ 38.04), dus laat ze me maar voor de rechter slepen

Maar eigenlijk hoeft dat voor mij allemaal niet, al die poespas. Ik wil gewoon betalen wat ik moet betalen en verders niks. Al dat moeilijke gedoe met die bureau's

En in het vervolg gewoon de rekeningen op tijd voldoen inderdaad
pi_40654254
Hier kun je de tarieven vinden voor de incassokosten.
Bedragen hoger dan dit worden zeker niet door de kantonrechter toegewezen.
Voor de kantonrechter komen alleen huurzaken, agentuurschapzaken en zaken waarin het belang niet hoger is dan ¤ 5000,-, zoals in jouw geval.
Voor jouw vordering mag maximaal ¤ 89,25 incassokosten worden geheven.

[edit: Laat je niet opjutten over die 15%, dat slaat nl nergens op]
  woensdag 9 augustus 2006 @ 19:48:36 #42
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_40654345
Je had inderdaad beter direct (het openstaande schuldbedrag) aan Univé kunnen betalen, vaak zien bedrijven dan af van een verdere procedure.

Een incassoburo zal je atlijd proberen bang te maken en dreigen om gelijk te betalen, vaak het dreigen met naar de rechter stappen helpt. Maar denk je nu echt dat ze voor de nog 110 Euro die je moet betalen (aan incassokosten) naar de rechter stappen? Tuurlijk het kan, maar de kans hierop is erg klein omdat de baten voor Graydon niet hoog zijn!

(Het is natuurlijk een ander verhaal als je nog 10.000 euro moet betalen, dan loont het zeer zeker voor Graydon om e.e.a via de rechter te spelen indien je niet betaald).
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_40654400
quote:

[..]

Graydon is een incassobureau. Ze maken gebruik van externe deurwaarders.
De wettelijk vastgestelde tarieven zijn degene die ik net vermeld heb.
Salaris gemachtigde, explootkosten, griffierecht e.d. komen allen na uitspraak door de rechter.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 19:50:42 #44
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_40654411
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:36 schreef Creative1972 het volgende:

En die reactie van 24 juli IS de reactie op mijn verzoek voor een specificatie :|
Oh sorry, dat had ik even gemist.

Zolang je geen specificatie hebt gekregen, zou ik in ieder geval geen cent overmaken naar die lui.
pi_40654528
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:46 schreef BladE-l----- het volgende:
Hier kun je de tarieven vinden voor de incassokosten.
Bedragen hoger dan dit worden zeker niet door de kantonrechter toegewezen.
Voor de kantonrechter komen alleen huurzaken, agentuurschapzaken en zaken waarin het belang niet hoger is dan ¤ 5000,-, zoals in jouw geval.
Voor jouw vordering mag maximaal ¤ 89,25 incassokosten worden geheven.

[edit: Laat je niet opjutten over die 15%, dat slaat nl nergens op]
Ah kijk! Daar zat ik op te wachten! Luid en duidelijk + link naar de bron
Ik maak zometeen nog ¤ 89.25 min ¤ 38.04 = ¤ 51.21 over naar die boeven + een briefje en dan is het wat mij betreft afgedaan!
pi_40654549
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:54 schreef Creative1972 het volgende:

[..]

Ah kijk! Daar zat ik op te wachten! Luid en duidelijk + link naar de bron
Ik maak zometeen nog ¤ 89.25 min ¤ 38.04 = ¤ 51.21 over naar die boeven + een briefje en dan is het wat mij betreft afgedaan!
At your service.
pi_40654639
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:50 schreef Zelva het volgende:

[..]

Oh sorry, dat had ik even gemist.

Zolang je geen specificatie hebt gekregen, zou ik in ieder geval geen cent overmaken naar die lui.
Nee hoor, het is me nu duidelijk. Ik ben ze dus verplicht ¤ 89.25 schuldig en dat krijgen ze dan ook maar.
Het is in ieder geval een stuk minder dan wat ze graag van me zouden willen ontvangen
pi_40654691
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties en tips
  woensdag 9 augustus 2006 @ 20:08:12 #49
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_40655146
quote:
gelul
1. die incassokosten rijmen niet conform rapport voorwerk II
2. bij een eerste sommering mag je geen kosten in rekening brengen; het aanschrijven van debiteuren behoort immers tot het ondernemersrisico en bovendien moeten ze wel een factuur hebben gestuurd om te kunnen betalen.

persoonlijk verklaar ik TS al voor gek dat hij die 15% heeft betaald ; hij had gewoon de hoofdsom + rente moeten betalen en dan was daarmee de kous af, zeker als TS geen voorwaarden ter hand gesteld heeft gekregen, waarin staat dat hem incassokosten kan worden berekend.

een incassobureau is voor de wet gewoon een particulier net als je buurman ; ga je ook springen als je buurman wat roept over dat je geld over moet maken? ze krijgen (juridisch) geld over de te incasseren som (15% met minimum en maximum), maar alleen als ze ook daadwerkelijk moeite hebben gestoken in een zaak, waar een automatisch gegenereerde brief zeker niet onder valt, ook al heb jij geen gelijk.

verder kennen de meeste bureau's regelingen waarbij, als een debiteur alsnog binnen zoveel dagen betaalt, ze geen incassoprovisie rekenen aan de cliënt (in dit geval univé).

kortom: volgens mij werk je er nog.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_40655319
Oh, we gaan nog even door zie ik net
Het betrof inderdaad hun eerste sommering, waarbij ik direct dezelfde dag de hoofdsom + rente (en ook nog die 15% daarover inderdaad) heb overgemaakt (Postbank --> Postbank). Dus ze mogen helemaal geen kosten rekenen??

En dunno, heb je dan ook nog advies wat ik nu verder zou moeten doen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')