abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 augustus 2006 @ 15:39:57 #1
142291 Met-Yvana
Hating me wont make you pretty
pi_40646288
Hallo mensen,

Ik zit nu in atheneum 6, C&M met frans & duits 2 dit jaar. Ik ben daar zelf bestwel trots op, maar als ik het onderwep opbreng gaan mensen C&M afkraken ! Met argumenten dat het een ,,domme mensen profiel " is, en dat je er later niets mee kan enzo. Is dit waar? Wat Denken jullie?
Can YOU handle Met-Yvana?
  woensdag 9 augustus 2006 @ 15:42:11 #2
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_40646375
Ik doe het ook, en ik heb schijt aan mensen die het "pretpakket" noemen. Dan hadden ze het lekker zelf moeten doen.

Mijn interesses liggen gewoon niet bij die andere profielen en ja, N&G en N&T kán ik gewoon niet, ik heb daar het inzicht niet voor en totaal ook geen motivatie. Economie vind ik megasaai, en ik vind taal (vooral de Nederlandse) gewoon erg leuk .
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 15:43:45 #3
142291 Met-Yvana
pi_40646418
Maar WAAROM noemen mensen het toch een pretpakket? Frans en duits 2 zijn bestwel lastige vakken......
  woensdag 9 augustus 2006 @ 15:45:03 #4
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_40646465
Omdat ze zo gefrustreerd zijn dat hun eigen pakket zo saai is, misschien .

Maar boeiend wat anderen er van denken.
Hoogachtend,
Erik.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 16:28:11 #5
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_40648027
Omdat het qua zwaarte - over het algemeen - gewoon niet zoveel voorstelt, vergeleken met de andere profielen.

Maar als jij er tevree mee bent, lekker interessant wat anderen denken?
pi_40648471
Het is nu eenmaal zo dat relatief veel C&M'ers terecht komen op nutteloze vervolgstudies als vrijetijdswetenschappen of WO Toneel ofzo. C&M is daar een beetje een inleiding in zeg maar.
pi_40648514
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 16:40 schreef LB06 het volgende:
Het is nu eenmaal zo dat relatief veel C&M'ers terecht komen op nutteloze vervolgstudies als vrijetijdswetenschappen of WO Toneel ofzo. C&M is daar een beetje een inleiding in zeg maar.
nutteloos? ben ik het zeer zeker niet mee eens. Geen enkele opleiding is nutteloos.
pi_40648659
't Is meer leren dan keihard nadenken (denk ik).
pi_40648726
Als je zo iemand bent die alleen met keihard werken met de hakken over sloot eventueel VWO zou kunnen halen, kun je gewoon het beste C&M kiezen want dan heb je echt de meeste kans van slagen. Je moet er misschien best wel wat voor doen in de vorm van boeken lezen, werkstukken maken maar je hebt er nagenoeg geen inzicht voor nodig (alhoewel het wel vervelend is als je totaal geen tekstinzicht hebt want dan zul je op het centraal eindexamen zelf wel behoorlijk slecht scoren....maar tegen die tijd heb je natuurlijk al wel gezorgd dat je wat marge hebt opgebouwd in de vorm van zevens en achten voor werkstukken )

Om die reden wordt het -terecht, m.i.- gezien als het "domme mensen profiel". Daar doe je niks aan.

Ik koos zelf zes talen in m'n pakket omdat daar m'n interesse lag en niet omdat ik geen natuurkunde kon. Maar reken maar dat de mensheid denkt dat jij die talen kiest omdat je te dom was voor de rest. Je moet gewoon leren je daar niks van aan te trekken en weten dat jij het hebt gekozen omdat je het het interessantst vond en niet omdat het het enig haalbare profiel was. En als anderen dan denken van wel, tja, dat komt omdat dat voor heel veel mensen ook gewoon echt opgaat. Je kunt het mensen niet kwalijk nemen dat ze daar algemene conclusies uit gaan trekken.
pi_40649176
ik denk dat mensen het vooral een domme-mensen-profiel vinden omdat de mensen die het doen over het algemeen domme dozen zijn, waarmee je geen fatsoenlijk gesprek kunt voeren, tenzij het over het lievuh paardjuh van het C&M meisje gaat. Ongeïnteresseerde mensen, die compleet geen benul hebben van allerlei zaken. Klinkt heel lullig, en is het wellict ook, maar een domme doos redt het wel op C&M, en niet met een natuurprofiel.

En dat je er niks mee kan is natuurlijk onzin, alleen is er geen enkele opleiding waar je C&M voor nodig hebt.
Across the stream with wooden shoes
With bells to tell the king the news
A thousand misty riders climb up
Higher once upon a time Last.fm
pi_40649203
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:00 schreef Asmodean het volgende:
ik denk dat mensen het vooral een domme-mensen-profiel vinden omdat de mensen die het doen over het algemeen domme dozen zijn, waarmee je geen fatsoenlijk gesprek kunt voeren, tenzij het over het lievuh paardjuh van het C&M meisje gaat. Ongeïnteresseerde mensen, die compleet geen benul hebben van allerlei zaken. Klinkt heel lullig, en is het wellict ook, maar een domme doos redt het wel op C&M, en niet met een natuurprofiel.
discriminatie
pi_40649260
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:01 schreef P-azz het volgende:

[..]

discriminatie
lang niet iedereen natuurlijk, maar het is nou eenmaal zo dat je in de natuurprofielen geen 'domme' mensen vind, en wel in C&M. In de natuurprofielen vind je dan wel weer nerds, maar dat is een ander verhaal.
pi_40649293
Nee, Asmodean heeft wel gelijk. Het is echt zo. Ik werk zelf in het onderwijs en leerlingen waarbij het maar de vraag is of ze het VWO-niveau wel aankunnen kunnen ECHT het beste C&M kiezen.

En dat je tussen de C&M-ers ook briljante mensen hebt is een feit, maar dat doet niets af aan het algemene beeld.
pi_40649295
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:02 schreef Asmodean het volgende:

[..]

lang niet iedereen natuurlijk, maar het is nou eenmaal zo dat je in de natuurprofielen geen 'domme' mensen vind, en wel in C&M. In de natuurprofielen vind je dan wel weer nerds, maar dat is een ander verhaal.
haha, newsflash: het Ministerie van Onderwijs doet aan hokjesplaatsing!
  woensdag 9 augustus 2006 @ 17:06:50 #15
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_40649394
Ik zou echt genadeloos gezakt zijn met C&M .
Maar ik kan dan ook niet tekenen, beeldhouwen, toneelspelen en kunstgeschiedenis interesseert me erg weinig .

Kortom, tis maar net waar je goed in bent.
Overigens ben ik wel van mening dat je bij je vervolgopleiding erg goed moet kijken naar je leven na de studie. Dwz. als je een typische C&M studie gaat doen moet je je goed beseffen dat geld verdienen met een bepaald vak alleen gaat als je er erg goed in bent .
  woensdag 9 augustus 2006 @ 17:40:32 #16
142291 Met-Yvana
pi_40650403
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:06 schreef bleiblei het volgende:
Ik zou echt genadeloos gezakt zijn met C&M .
Maar ik kan dan ook niet tekenen, beeldhouwen, toneelspelen en kunstgeschiedenis interesseert me erg weinig .

Kortom, tis maar net waar je goed in bent.
Overigens ben ik wel van mening dat je bij je vervolgopleiding erg goed moet kijken naar je leven na de studie. Dwz. als je een typische C&M studie gaat doen moet je je goed beseffen dat geld verdienen met een bepaald vak alleen gaat als je er erg goed in bent .
Ooh maar dat laatste is niet zo, ik wil graag rechten gaan studeren
  woensdag 9 augustus 2006 @ 17:42:02 #17
142291 Met-Yvana
pi_40650439
En mensen schijnen te vergeten dat je voor C&M wel een berg talent nodig hebt, aangezien je tekenen( bij ons op school heet het nog zo ,op andere scholen heet het CKV met een nummertje erachter) erbij hebt, en geschiedenis profiel....
pi_40650451
Ik heb E&M gedaan en als ik mijn vakken en studielast vergelijk met die van mijn C&M-vriendinnen dan was ik toch veel meer aan het studeren dan zij. Zij mochten collages maken en muziek spelen voor hun schoolexamens terwijl ik een heel boek moest bestuderen en kennen.

Dat betekent niet dat C&M mensen dom zijn, helemaal niet. Maar het is een profiel waar je veel gebruik kan maken van een eventuele aanleg die je hebt en dat scheelt al heel veel werk.
If it was easy, it wouldn't mean nothing, no
pi_40650479
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:42 schreef Met-Yvana het volgende:
En mensen schijnen te vergeten dat je voor C&M wel een berg talent nodig hebt, aangezien je tekenen( bij ons op school heet het nog zo ,op andere scholen heet het CKV met een nummertje erachter) erbij hebt, en geschiedenis profiel....
Welnee joh Het mag op jouw school misschien anders zijn, op de meeste scholen moet je heel hard je best doen om voor CKV een onvoldoende te halen....dat is nagenoeg onmogelijk.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 17:44:38 #20
142291 Met-Yvana
pi_40650527
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:43 schreef thaleia het volgende:
Welnee joh Het mag op jouw school misschien anders zijn, op de meeste scholen moet je heel hard je best doen voor CKV een onvoldoende te halen....dat is nagenoeg onmogelijk.
Er zitten kunstgeschiedenis toetsen bij, en die zijn echt niet voor de poes hoor ! Daarvoor moet je toch een zekere ,,kijk" hebben om bijv. de stroming te vinden in een schilderij.

Edit:

En dan vergeet ik helemaal de werken die je moet inleveren, die aan bepaalde eisen moeten voldoen, ik heb het weleens met een 6je moeten bekopen, en voor schilderijen vallen er in de groep best weleens onvoldoendes
  woensdag 9 augustus 2006 @ 17:46:34 #21
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_40650576
Je kan het best een domme-mensen profiel noemen, maar ik denk dat je pas echt dom bent als je een profiel of studierichting kiest die te zwaar is of waar je interesses totaal niet liggen, alleen om "slimmer" te lijken.
Hoogachtend,
Erik.
pi_40650687
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:44 schreef Met-Yvana het volgende:
En dan vergeet ik helemaal de werken die je moet inleveren, die aan bepaalde eisen moeten voldoen, ik heb het weleens met een 6je moeten bekopen, en voor schilderijen vallen er in de groep best weleens onvoldoendes
Maar heeft er ooit weleens iemand een onvoldoende voor dat vak op zijn eindlijst? En hoe denk je dat dat, bijvoorbeeld, bij natuurkunde 2 zit?
  woensdag 9 augustus 2006 @ 17:56:04 #23
142291 Met-Yvana
pi_40650850
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:50 schreef thaleia het volgende:

[..]

Maar heeft er ooit weleens iemand een onvoldoende voor dat vak op zijn eindlijst?En hoe denk je dat dat, bijvoorbeeld, bij natuurkunde 2 zit?
Dat is nou PRECIES die instelling waar ik zo van walg, mensen denken dat exacte vakken moeilijker zijn dan kunstzinnige vakken, terwijl dat helemaal niet zo is ! Bij exacte vakken kun je braaf de wetjes nalezen, en die toepassen, terwijl het bij kunstzinnige vakken helemaal op jezelf aankomt, er is geen binas waarin je even snel kan opzoeken wat bijv. de ondertoon van een schilderij is!

Ik eis meer respect voor ons C&M-ers ! We worden gewoon belachelijk gemaakt door de N mensen , omdat ze zelf niet goed genoeg zijn voor artistieke opdrachten ! Zij houden maar wanhopig vast aan hun binas(bijbel) en proberen zich zo superieur te voelen !

Weg met de N-ers ! Leve C&M ! Viva la revolution !
pi_40650903
Wees maar niet bang. Na de middelbare school boeit niemand het profiel wat je deed.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_40650944
Ik heb zelf ook C&M gedaan en het was een pretpakket. Heb mijn VWO-diploma dan ook bij een pakje boter gekregen. Prima toch.
pi_40651006
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:39 schreef Met-Yvana het volgende:
Hallo mensen,

Ik zit nu in atheneum 6, C&M met frans & duits 2 dit jaar. Ik ben daar zelf bestwel trots op, maar als ik het onderwep opbreng gaan mensen C&M afkraken ! Met argumenten dat het een ,,domme mensen profiel " is, en dat je er later niets mee kan enzo. Is dit waar? Wat Denken jullie?
Zeker niet dom als je dat kiest. Vriend van me heeft het ook gedaan, doet nu de Theaterschrijvers opleiding en heeft zijn eigen dichtbundels uitgebracht. Mooie gedichten en vooral de creatriviteit die echt niet iedereen heeft. Net zo niet iedereen het natuurkundig inzicht heeft. Al is het op de middelbare school vrij goed te doen met gewoon stampen.
Ikzelf heb de exate kant gedaan, economie vindt ik niet interresant. Als ik dus niet de exacte kant had gedaan, dan wel C&M.
De exacte kant heeft ook veel met creativiteit te maken. Natuurkunde ofzo lijkt soms duf etc, je hebt er zeker een creatief ingesteld brein voor nodig. Soms is natuurkunde of biologie net kunst, maar met een andere benadering.
Gewoon trots zij op jezelf. Qua werk wordt het misschien lastiger dan in de exacte kant. Maar ik zou je daar opo de middelbare school niet druk over maken. je kan altijd een studie doen die wel veel werkgelegenheid heeft en anders doe je er een andere studie achteraan die dat heeft.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  woensdag 9 augustus 2006 @ 18:02:39 #27
35189 Troel
scherp en bot
pi_40651046
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:56 schreef Met-Yvana het volgende:

[..]

Dat is nou PRECIES die instelling waar ik zo van walg, mensen denken dat exacte vakken moeilijker zijn dan kunstzinnige vakken, terwijl dat helemaal niet zo is ! Bij exacte vakken kun je braaf de wetjes nalezen, en die toepassen, terwijl het bij kunstzinnige vakken helemaal op jezelf aankomt, er is geen binas waarin je even snel kan opzoeken wat bijv. de ondertoon van een schilderij is!
Ik vond natuurkunde, scheikunde en wiskunde B niet makkelijk, heb er hard mijn best voor moeten doen, maar als ik kunstvakken gehad had, dan was ik niet verder gekomen dan een 3 op mijn eindlijst. Ik ben allang blij dat er mensen zijn die dat wel kunnen zodat we elkaar aanvullen.

Tja, en je hoeft misschien wat minder uit je hoofd te leren (alhoewel dat volgens mij wel meevalt als je kunstgeschiedenis enzo hebt), maar die tijd steek je wel weer in het maken van werkstukken.

Ow, en je kan echt niet alles in je Binas opzoeken, zoveel tijd heb je niet op je examen. Daarnaast staat er simpelweg niet alles in en heb je ook nog eens inzicht nodig.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_40651091
quote:

[..]

Ik eis meer respect voor ons C&M-ers ! We worden gewoon belachelijk gemaakt door de N mensen , omdat ze zelf niet goed genoeg zijn voor artistieke opdrachten ! Zij houden maar wanhopig vast aan hun binas(bijbel) en proberen zich zo superieur te voelen !

Yeah right Bij een vak als economie kreeg je stellingen van economen over een situatie en afhankelijk van de gebruikte argumenten kon je beide stellingen onderbouwen. Nee dat gaat ergens over - net zoals bij kunstzinnige vakken waar in principe ook meerdere standpunten goed zijn mits goed onderbouwd. Bij exacte vakken is 1 antwoord goed, al het andere niet.
pi_40651107
quote:

Wat een onzin
Kijk ik heb zelf ook een ultiem alfapakket gekozen maar ik ben niet zo blind dat ik niet zie dat ik in het gezelschap van een heleboel eh, "niet al te slimme figuren" was. En die hebben het allemaal gehaald. Nou had ik ook wel een vriendin die ik niet als zo heel slim zou betitelen die beta deed en het ook gehaald heeft, maar dat ging toch wel een heel stuk lastiger.

Je moet je gewoon niet zo persoonlijk aangesproken voelen Kies gewoon waar jouw interesse ligt, weet zelf wat je waard bent, maar ga je niet in bochten wringen om de mensheid ervan te overtuigen dat C&M heus net zo moeilijk is als een NT-profiel want dat IS gewoon niet zo. Dat betekent niet dat jij per definitie dommer bent dan iemand die NT doet, maar wel dat je voor het ene profiel wat minder inzicht nodig hebt dan voor het andere.
pi_40651126
quote:

[..]

Je doet het nu zelf ook, die instelling
Bij exacte vakken is het dus niet alleen de regeltjes nalezen en dan maar toepassen. Zeker bij je vervolg opleiding niet. Dat over de Binas klopt ook echt niet.
Iedereen heeft talenten. Veel exacte mensen hebben moeite met talen. sommigen kunnen wel tekenen anderen niet. Het is maar net waar je goed in bent. Ik zal nooit zomaar kunststudie afkraken. dus als je niet wilt dat anderen je zo benaderen moet jezelf ook niet dingen gaan roepen als zomaar even wat regeltjes toepassen.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_40651259
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 18:04 schreef fallrite het volgende:

[..]

Yeah right Bij een vak als economie kreeg je stellingen van economen over een situatie en afhankelijk van de gebruikte argumenten kon je beide stellingen onderbouwen. Nee dat gaat ergens over - net zoals bij kunstzinnige vakken waar in principe ook meerdere standpunten goed zijn mits goed onderbouwd. Bij exacte vakken is 1 antwoord goed, al het andere niet.
In wetenschap gaat het om de onderbouwing. Ook bij jouw scriptie natuurkunde zal je dat moeten kunnen en is niet één antwoord juist.
pi_40651341
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 18:09 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

In wetenschap gaat het om de onderbouwing. Ook bij jouw scriptie natuurkunde zal je dat moeten kunnen en is niet één antwoord juist.
Precies.
Ik doe werktuigbouwkunde en daar gaat het ook vaak erom dat je het onderbouwd. Je kan meerdere keuze's maken of soms niet, maar leg uit waarom je de goede hebt gekozen en waarom iets anders niet. kies je het goede maar is je onderbouwing klote, krijg je geen punten.
And that is the news.''
pi_40651996
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 18:09 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Zodra twee met elkaar tegenstrijdige antwoorden allebei goed kunnen zijn ben je niet met wetenschap bezig, maar met geblaat. Een onderbouwing moet natuurlijk wel kloppen, al schijnt dat niet in elke "wetenschap" een belangrijk criterium te zijn.
pi_40652136
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 18:32 schreef thabit het volgende:

[..]

Zodra twee met elkaar tegenstrijdige antwoorden allebei goed kunnen zijn ben je niet met wetenschap bezig, maar met geblaat. Een onderbouwing moet natuurlijk wel kloppen, al schijnt dat niet in elke "wetenschap" een belangrijk criterium te zijn.
Er zijn meerdere wegen naar Rome. Vooral in de economie, wat fallright nou net als voorbeeld gaf. Maar ook in de taalkunde, geschiedenis, literatuurwetenschap, Neerlandistiek, Rechten en wat je nog al niet meer met C&M kan studeren.
pi_40652659
quote:

Even een leuke anekdote: Toen ik in 5VWO zat ging heel VWO naar Parijs. Wat dan weer opviel van die 'artistieke' C&M'ers was dat bijna iedereen de tijd volledig heeft doorgebracht in de winkelcentra, om een stel nieuwe naaldhakken te kopen, terwijl veel N-mensen bijvoorbeeld een hele dag doorbrachten in het Louvre. Na navraag - waarom jullie als c&m niet naar het louvre? - het letterlijke antwoord dat ze dat maar saai vonden, al die kunst enzo. Sowieso interesseren de C&M'ers die ik ken zich totaal niet voor zowel cultuur als maatschappij.
pi_40652786
quote:
Ik heb NT en NG gedaan en vond dat de makkelijkste profielen die er waren, als je ergens veel talent voor heb is het niet moeilijk een profiel waarin dat talent tot uitdrukking kan komen af te ronden. Je moet dus kijken naar de omgeving om te weten waarom de N-richtingen vaak moeilijk worden gevonden en de M-richtingen vaak makkelijk(er). Dan is de verklaring ook snel gevonden, er zijn veel minder mensen die talent hebben voor de N-profielen dan voor de M-profielen, als je dus een N-profiel doet doe je iets wat door veel mensen als moeilijk beschouwd wordt, en daarom vinden ze je slim.

Ten tweede doen de N-profielen ook een aardig deel van de M-profielen, Frans, CKV en Duits zijn voor iedere VWO-leerling verplicht. Terwijl er vanuit de M-profielen nauwelijks aandacht is voor de N-profielen, alleen in de vorm van ANW. Om dat gelijk te trekken zou je bijvoorbeeld ook Wiskunde B1 en Natuurkunde 1 verplicht moeten stellen voor de M-profielen, maar dat is helaas nog niet het geval. In de huidige situatie wordt er dus van iemand die een N-profiel meer verwacht qua allroundhied dan van iemand die een M-profiel doet. Daarom staat een N-profiel veel hoger aangeschreven dan een M-profiel.
quote:
Zij houden maar wanhopig vast aan hun binas(bijbel) en proberen zich zo superieur te voelen !
Je hebt een vertekend beeld van Binas. Binas is een tabellenboek, dus geen naslagwerk voor formules, waar allerlei gegevens over gedragingen van stoffen, fysieke eigenschappen van (hemel)lichamen en informatie over een hele rits biologische elementen in staat. Een soort atlas dus. Met Binas alleen kun je helemaal niks, behalve als je weet hoe je met de gegevens uit de tabellen om moet gaan, en dat leer je onder andere bij natuurkunde, biologie en scheikunde.
quote:
Dan wacht ik graag op de eerste computer waarvan de hardware ontworpen is door iemand die kunstgeschiedenis heeft gestudeerd. N-profielen hebben een veel groter maatschappelijk nut dan het CM-profiel. Bijna alles wat je om je heen ziet en in je dagelijks leven gebruikt is ontworpen en bedacht door ingenieurs, en de chirurgen die mensen een nieuwe heup geven, tumoren verwijderen en daarmee levens redden zijn NG'ers. En dan kijk ik naar mensen met een CM-profiel, die schrijven voornamelijk boeken vol.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bolkesteijn op 09-08-2006 19:08:07 ]
  woensdag 9 augustus 2006 @ 19:33:22 #37
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_40653774
Eigenlijk is het 't welbekende verhaal van de appels en de peren, niet met elkaar te vergelijken dus, de verschillende profielen.
Hoogachtend,
Erik.
pi_40653822
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 15:43 schreef Met-Yvana het volgende:
Maar WAAROM noemen mensen het toch een pretpakket? Frans en duits 2 zijn bestwel lastige vakken......
ja geschiedenis 2 ook
of kunstgeschiedenis
pi_40653848
ik snap het ook niet.

voor mij was N&T het makkelijkste, dus heb ik die ook gedaan.
Ik heb respect voor mensen die CM kunnen. Ik ben bijna 2 keer blijven zitten op frans1 en duits1
Extremistisch gematigd.
pi_40653876
Toentertijd waren er op mijn school 5 leerlingen die een N-profiel kozen, waarvan slechts één die N&T ging.
Even helemaal weg.
pi_40653916
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 18:53 schreef Asmodean het volgende:

[..]

Even een leuke anekdote: Toen ik in 5VWO zat ging heel VWO naar Parijs. Wat dan weer opviel van die 'artistieke' C&M'ers was dat bijna iedereen de tijd volledig heeft doorgebracht in de winkelcentra, om een stel nieuwe naaldhakken te kopen, terwijl veel N-mensen bijvoorbeeld een hele dag doorbrachten in het Louvre. Na navraag - waarom jullie als c&m niet naar het louvre? - het letterlijke antwoord dat ze dat maar saai vonden, al die kunst enzo. Sowieso interesseren de C&M'ers die ik ken zich totaal niet voor zowel cultuur als maatschappij.
Naja ik wil nog graag naar frankrijk naar t louvre! en versaille.
Doe ook C&M. Ik vind vooral kunst leuk worden als je er veel over gehorod hebt, maakt je er wat enthousiast voor.

Ik ging naar londen, toen gingen we ook naar t V&A museum, was best tof hoor.
Dat leek me leuker dan t science museum, waar bijvoorbeeld mn vriendin heen ging die N&G doet
pi_40653965
Weleens gehoord van mensen die geen C&M of E&M konden en daarom maar overgestapt zijn op N&T? Nee? Ik ook niet. Dat dus.

[ Bericht 5% gewijzigd door Pizza_Shooter op 09-08-2006 20:01:47 ]
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
pi_40654025
Hou nou eens op met roepen dat het allemaal heus erg moeiljk is en dat er best wat eisen aan je worden gesteld. DAAROM komen C&M-ers over als dom, omdat ze beweren iets wat geen enkel slim mens moeilijk vindt, moeilijk te vinden

Zeg dan gewoon dat het je geen bal kan schelen dat je het nogal makkelijk hebt op school, omdat je lekker allemaal vakken doet die je erg interessant vindt en nog veel vrije tijd overhoudt ook.
Als je je profiel wilt gebruiken om te 'bewijzen' dat jij intellectueel heus wel wat voorstelt had je geen C&M moeten kiezen. Als ik wil bewijzen dat ik kan fietsen pak ik daarvoor ook geen driewieler. Ik pak een driewieler omdat ik dat een tof vervoermiddel vind, en ik koos alfa omdat ik dat interessant vond. So what?
pi_40654042
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:38 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Weleens gehoord van mensen die geen C&M of E&M konden en daarom maar N&T zijn gaan doen? Nee? Ik ook niet. Daarom dus.
Jawel, ik ken zelfs iemand die in HAVO is blijven zitten met E&M en die gaat nu N&G doen, of hij nou wel overgaat blijft een tweede natuurlijk...
Even helemaal weg.
  Eindredactie Games woensdag 9 augustus 2006 @ 19:41:00 #45
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_40654047
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:42 schreef Met-Yvana het volgende:
tekenen kan elke mongool, als je maar een goed praatje hebt. geschiedenis hoef je niet eens t eleren, zolang je maar weer een goed verhaaltje hebt....
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  woensdag 9 augustus 2006 @ 19:41:18 #46
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_40654058
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:40 schreef thaleia het volgende:
Hou nou eens op met roepen dat het allemaal heus erg moeiljk is en dat er best wat eisen aan je worden gesteld. DAAROM komen C&M-ers over als dom, omdat ze beweren iets wat geen enkel slim mens moeilijk vindt, moeilijk te vinden

Zeg dan gewoon dat het je geen bal kan schelen dat je het nogal makkelijk hebt op school, omdat je lekker allemaal vakken doet die je erg interessant vindt en nog veel vrije tijd overhoudt ook.
Als je je profiel wilt gebruiken om te 'bewijzen' dat jij intellectueel heus wel wat voorstelt had je geen C&M moeten kiezen. Als ik wil bewijzen dat ik kan fietsen pak ik daarvoor ook geen driewieler. Ik pak een driewieler omdat ik dat een tof vervoermiddel vind, en ik koos alfa omdat ik dat interessant vond. So what?
Precies, en zodoende heb ik ongeveer zoiets ookal gezegd aan het begint van dit topiv .
Hoogachtend,
Erik.
  Eindredactie Games woensdag 9 augustus 2006 @ 19:41:44 #47
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_40654074
en met C&M kan je alleen pauperstudies kiezen, zoals communicatiewetenschappen
pi_40654123
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:41 schreef donald_dick het volgende:
Gefrustreerde N&T'er die is uitgeloot?
Even helemaal weg.
pi_40654141
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:38 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Weleens gehoord van mensen die geen C&M of E&M konden en daarom maar N&T zijn gaan doen? Nee? Ik ook niet. Daarom dus.
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:35 schreef P8 het volgende:
ik snap het ook niet.

voor mij was N&T het makkelijkste, dus heb ik die ook gedaan.
Ik heb respect voor mensen die CM kunnen. Ik ben bijna 2 keer blijven zitten op frans1 en duits1
  woensdag 9 augustus 2006 @ 19:44:05 #50
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_40654158
quote:
.

Heb je even? Dan kan ik in een deuk gaan liggen .
Hoogachtend,
Erik.
  Eindredactie Games woensdag 9 augustus 2006 @ 19:44:27 #51
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_40654174
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:43 schreef Pitom het volgende:

[..]

doe jij communicatiewetenschappen dan

of nog beter, vrijetijdswetenschappen
pi_40654178
quote:
of pedagogische wetenschappen en onderwijskunde (maar dat mag je met alle profielen )
pi_40654489
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:34 schreef Chrrris het volgende:

[..]

ja geschiedenis 2 ook
of kunstgeschiedenis
Geschiedenis 2 moeilijk Ik heb het gedaan, en het is werkelijk alleen een kwestie van 2 boekjes lezen. That's all, twee dunne boekjes. Met twee hoofdstukken scheikunde leren was ik langer bezig dan met het hele examen geschiedenis leren.

Maargoed, ik ben opgegroeid met precies dezelfde gedachte als de topicstartster. (het is een meisje toch?) Mijn zus deed ook C&M en is echt hartstikke slim. Ze doet nu zowel Filososfie als Europeese studies zonder ooit een tentamen niet gehaald te hebben. Zij klaagde ook altijd zo dat al die N-stromers zich zo boven de rest voelde omdat C&M een pretpakket zou zijn. Uiteraard dacht ik ook, verdorie, wat een stomme mensen die N-stromers, alsof het beter is dan het andere. Uiteindelijk zelf N&G gedaan en zelf tot de conclusie gekomen dat N-stroom niet beter is, wel moeilijker en meer. Het vergt veel meer inzicht, wat het lastiger maakt als je het even niet heb, dan M-stroom. M-stroom is veelal leren. Ik heb op ak na ook het profiel E&M gedaan, N&G met gs2, la en ec12 en had heel wat meer moeite met de N-vakken, en het kostte ook gewoon veel meer tijd, dan de maatschappij vakken.

Dus, respecteer ik je minder nu? Helemaal niet. Vind ik theaterwetenschappen minder dan technische natuurkunde? Absoluut niet. Het enige wat ik vind is dat ik meer moeite voor m'n vwo diploma heb moeten doen dan de gemiddelde m-stromer. That's all.
pi_40654969
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:40 schreef Pitom het volgende:

[..]

Jawel, ik ken zelfs iemand die in HAVO is blijven zitten met E&M en die gaat nu N&G doen, of hij nou wel overgaat blijft een tweede natuurlijk...
Er zullen vast wel uitzonderingen zijn, maar het is eigenlijk altijd zo dat mensen beginnen aan een natuurprofiel en dan toch overstappen op een cultuurprofiel omdat het te moeilijk blijkt te zijn. Andersom komt nauwelijks voor.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
pi_40655083
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:43 schreef Pitom het volgende:

[..]

sexueel gefrusteerde nerd die het nodig vond een poging te doen om grappig te zijn?

3 feiten:
1. Je hebt iets tegen N&T'ers (en dus ook N&G'ers), wat er op wijst dat je of C&M doet (of E&M)
2. Je bent een nerd
3. Normaal kiezen nerds alleen 1 van de 2 slimme-mensen-only profielen

conclusie: je bent een domme nerd die C&M doet

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2006 20:07:43 ]
  woensdag 9 augustus 2006 @ 20:10:36 #56
142291 Met-Yvana
pi_40655249
Kijk die wiskunde-nerds ( op enkele uitzonderingen na dan) hun geliefde exacte vakjes verdedigen !
C&M is echt niet zo makkelijk als het lijkt ! Proberen jullie maar eens frans&duits 2 ! Dan zullen we eens zien wat een makkelijk profiel is .
pi_40655417
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 20:10 schreef Met-Yvana het volgende:
Kijk die wiskunde-nerds ( op enkele uitzonderingen na dan) hun geliefde exacte vakjes verdedigen !
C&M is echt niet zo makkelijk als het lijkt ! Proberen jullie maar eens frans&duits 2 ! Dan zullen we eens zien wat een makkelijk profiel is .
Gelukkig hoeven ze hun scriptie niet in het Frans te schrijven
pi_40655472
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:53 schreef PrinceSL het volgende:

[..]

Geschiedenis 2 moeilijk Ik heb het gedaan, en het is werkelijk alleen een kwestie van 2 boekjes lezen. That's all, twee dunne boekjes. Met twee hoofdstukken scheikunde leren was ik langer bezig dan met het hele examen geschiedenis leren.

Maargoed, ik ben opgegroeid met precies dezelfde gedachte als de topicstartster. (het is een meisje toch?) Mijn zus deed ook C&M en is echt hartstikke slim. Ze doet nu zowel Filososfie als Europeese studies zonder ooit een tentamen niet gehaald te hebben. Zij klaagde ook altijd zo dat al die N-stromers zich zo boven de rest voelde omdat C&M een pretpakket zou zijn. Uiteraard dacht ik ook, verdorie, wat een stomme mensen die N-stromers, alsof het beter is dan het andere. Uiteindelijk zelf N&G gedaan en zelf tot de conclusie gekomen dat N-stroom niet beter is, wel moeilijker en meer. Het vergt veel meer inzicht, wat het lastiger maakt als je het even niet heb, dan M-stroom. M-stroom is veelal leren. Ik heb op ak na ook het profiel E&M gedaan, N&G met gs2, la en ec12 en had heel wat meer moeite met de N-vakken, en het kostte ook gewoon veel meer tijd, dan de maatschappij vakken.

Dus, respecteer ik je minder nu? Helemaal niet. Vind ik theaterwetenschappen minder dan technische natuurkunde? Absoluut niet. Het enige wat ik vind is dat ik meer moeite voor m'n vwo diploma heb moeten doen dan de gemiddelde m-stromer. That's all.
Over het algemeen wordt geschiedenis bij ons gezien als een lastig vak. Bronnen kan je niet veel aan leren trouwens. Maar ik heb het ook niet over t examen, dat moet ik dit komend jaar doen. Daarvoor moet je ook nog geschiedenis doorkomen, ik vind het interessant maar wel lastig.

Ik vind het leuker dan N&G, heb het even gedaan. Maar ik vond natuurkunde theorie wel interessant, maar praktijk irritant, die proeven en opdrachten. En ik vind daarbij wiskunde ook lastig, daarom heb ik ook respect voor mensen die het wel doen.

Maar dat betekent idd niet dat het C&M profiel zo makkelijk is, het is erg anders.
pi_40655551
quote:
mensen die het volgen zeggen dat het niveau daarvan echt niet hoger ligt dan bij frans1 en duits1.
pi_40655586
Wat vaak vergeten word is dat mensen die goed zijn in de Beta vakken, slecht zijn in de Alfa vakken en omgekeerd.

Tevens is het mogelijk om alle "rekenkundige" vakken te laten vallen na de 3e, terwijl je wel verplicht een 3e taal er bij moet doen. Voor mensen met dyslectie kan die veel problemen opleveren. Maar als je Dyscalculie hebt is het alleen maar prettig om te weten dat je alle "rekenkundige" vakken kan laten vallen.

Het is dus een verhaal met twee verschillende kanten die je niet zomaar kunt vergelijken.

Offtopic:
Hoi Yvana
pi_40656362
quote:

Ik heb zowel frans als duits op VWO niveau afgerond terwijl ik havo deed, en had N&G omdat N&T me te moeilijk leek en ik me niet teveel wilde inzetten voor school, en E&M en C&M kutvakken hebben

nu jij weer

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2006 20:37:21 ]
pi_40656663
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 20:37 schreef DutchTSE het volgende:

[..]

Ik heb zowel frans als duits op VWO niveau afgerond terwijl ik havo deed, en had N&G omdat N&T me te moeilijk leek en ik me niet teveel wilde inzetten voor school, en E&M en C&M kutvakken hebben

nu jij weer
Je vergeet de CKV2 &3 en KCV vakken...en volgens mij nog iets....

Waar zijn die mooie posters van vroeger..die ze hadden bij de invoering van de 2e fase..
  woensdag 9 augustus 2006 @ 20:48:41 #63
142291 Met-Yvana
pi_40656986
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 20:18 schreef optifree het volgende:
Wat vaak vergeten word is dat mensen die goed zijn in de Beta vakken, slecht zijn in de Alfa vakken en omgekeerd.

Tevens is het mogelijk om alle "rekenkundige" vakken te laten vallen na de 3e, terwijl je wel verplicht een 3e taal er bij moet doen. Voor mensen met dyslectie kan die veel problemen opleveren. Maar als je Dyscalculie hebt is het alleen maar prettig om te weten dat je alle "rekenkundige" vakken kan laten vallen.

Het is dus een verhaal met twee verschillende kanten die je niet zomaar kunt vergelijken.

Offtopic:
Hoi Yvana
Offtopic: hooooi schat
pi_40657013
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 18:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dan wacht ik graag op de eerste computer waarvan de hardware ontworpen is door iemand die kunstgeschiedenis heeft gestudeerd. N-profielen hebben een veel groter maatschappelijk nut dan het CM-profiel. Bijna alles wat je om je heen ziet en in je dagelijks leven gebruikt is ontworpen en bedacht door ingenieurs, en de chirurgen die mensen een nieuwe heup geven, tumoren verwijderen en daarmee levens redden zijn NG'ers. En dan kijk ik naar mensen met een CM-profiel, die schrijven voornamelijk boeken vol.
Zonder politicologen, filosofen, pedagogen etc. was de samenleving waarschijnlijk nooit zover gevorderd dat ze klaar was voor al die technologische vernieuwingen.
De 3 wetenschappen die ik hierboven noem bestaan al sinds de Grieken en hebben zich steeds verder opgesplitst in andere menswetenschappen, waarschijnlijk niet omdat ze zo onbelangrijk waren....

Kortom: je hebt het allebei nodig.
pi_40657014
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 20:42 schreef optifree het volgende:

[..]

Je vergeet de CKV2 &3 en KCV vakken...en volgens mij nog iets....

Waar zijn die mooie posters van vroeger..die ze hadden bij de invoering van de 2e fase..
dat waren inderdaad ook schijtvervelende kutvakken
  woensdag 9 augustus 2006 @ 20:49:54 #66
142291 Met-Yvana
pi_40657065
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 20:17 schreef Asmodean het volgende:

[..]

mensen die het volgen zeggen dat het niveau daarvan echt niet hoger ligt dan bij frans1 en duits1.
Dan zijn die mensen achterlijk . Frans &duits 1 richt zich alleen op de LEESvaardigheid, niet op schrijf, luister, en spreekvaardigheid. Ook gaan ze bij F&D 2 dieper in op grammatica.
pi_40657211
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 20:49 schreef Met-Yvana het volgende:

[..]

Dan zijn die mensen achterlijk . Frans &duits 1 richt zich alleen op de LEESvaardigheid, niet op schrijf, luister, en spreekvaardigheid. Ook gaan ze bij F&D 2 dieper in op grammatica.
vroeger ja. Frans & Duits 1 richt zich tegenwoordig op zowel de lees-, als de schrijf-, luister- en spreekvaardigheid.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 20:53:19 #68
142291 Met-Yvana
pi_40657244
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 20:52 schreef Asmodean het volgende:

[..]

vroeger ja. Frans & Duits 1 richt zich tegenwoordig op zowel de lees-, als de schrijf-, luister- en spreekvaardigheid.
NIET in mijn lessen in ieder geval !
pi_40658169
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 20:52 schreef Asmodean het volgende:

[..]

Officieel behoord die scheidingslijn er nog steeds te zijn. Voor vwo F&D1 schrijven en lezen, F&D2 spreken en luisteren. Havo precies omgekeerd dus: F&D1spreken en luisteren en F&D2 schrijven en lezen.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 21:10:36 #70
142291 Met-Yvana
pi_40658213
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 21:09 schreef optifree het volgende:

[..]

Officieel behoord die scheidingslijn er nog steeds te zijn. Voor vwo F&D1 schrijven en lezen, F&D2 spreken en luisteren. Havo precies omgekeerd dus: F&D1spreken en luisteren en F&D2 schrijven en lezen.
JE bent toch altijd zo attent
pi_40658389
quote:

[..]

Wat ook wel grappig was, toen ze ineens Frans moesten praatten. Dat konden ze dan weer niet of niet goed genoeg. Of wij NG'ers even wilden vertellen dat het brood aangebrand was en dat we een nieuwe wilden.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 21:15:17 #72
142291 Met-Yvana
pi_40658437
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 21:14 schreef Nuna het volgende:

[..]

Wat ook wel grappig was, toen ze ineens Frans moesten praatten. Dat konden ze dan weer niet of niet goed genoeg. Of 'wij (NG)' even wilden vertellen dat het brood aangebrand was en dat we een nieuwe wilden.
Dat streept het dieptrieste niveau van jouw school aan, niet die van het profiel zelf !
pi_40658694
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 21:15 schreef Met-Yvana het volgende:

[..]

Dat streept het dieptrieste niveau van jouw school aan, niet die van het profiel zelf !
Nee, dat streept het dieptrieste niveau aan van de mensen die het profiel deden. Een meisje uit mijn NG klas deed Frans erbij, en scoorde hoger dan de rest van de CM klas. Dus aan het niveau van de school zal het echt niet liggen.

Daarbij wil ik wel even zeggen dat natuurlijk niet alle CM'ers zo zijn en dat er ook nog wel een paar bij zitten die zich écht interesseren voor hun profiel. Alleen ken ik daar niet zoveel van.
pi_40658724
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 21:15 schreef Met-Yvana het volgende:

[..]

wel, niet zeuren, je doet gewoon een kutprofiel.

He Nuna, hoe is/was je vakantie?
pi_40658893
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 21:20 schreef Asmodean het volgende:

[..]

wel, niet zeuren, je doet gewoon een kutprofiel.

He Nuna, hoe is/was je vakantie?
Even heel erg ontopic:
Hi! Ja, mijn vakantie is er leuk . Heb mijn kamer enzo al ingericht en ben al helemaal klaar voor de introductie! Ook mooi gehad in Zweden?
pi_40659673
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 16:42 schreef P-azz het volgende:

[..]

nutteloos? ben ik het zeer zeker niet mee eens. Geen enkele opleiding is nutteloos.
Nee natuurlijk niet helemaal nutteloos, maar wel veel minder nuttig dan gemiddeld. Ik bedoel: hoeveel theaterwetenschappers of kunstkritici hebben we in dit land nog meer nodig? Geen enkele toch? En toch gaan er véél te veel mensen die studie doen.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat je met een WO studie niet wordt opgeleid voor een bepaald beroep, maar dat je (als het goed is) ook bepaalde academische en wetenschappelijke vaardigheden ontwikkelt die breed inzetbaar zijn. En dat is maar goed ook, anders zouden er onder alumni's vrijetijdswetenschappen en psychologie e.d. een werkeloosheid heersen van plusminus 75%.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 21:42:52 #77
142291 Met-Yvana
pi_40659836
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 21:39 schreef LB06 het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet helemaal nutteloos, maar wel veel minder nuttig dan gemiddeld. Ik bedoel: hoeveel theaterwetenschappers of kunstkritici hebben we in dit land nog meer nodig? Geen enkele toch? En toch gaan er véél te veel mensen die studie doen.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat je met een WO studie niet wordt opgeleid voor een bepaald beroep, maar dat je (als het goed is) ook bepaalde academische en wetenschappelijke vaardigheden ontwikkelt die breed inzetbaar zijn. En dat is maar goed ook, anders zouden er onder alumni's vrijetijdswetenschappen en psychologie e.d. een werkeloosheid heersen van plusminus 75%.
Pardon ! Maar Nederland heeft juist meer kunstcritici, theaterwetenschappers en andere mensen van die slag nodig ! Dit laat juist zijn hoe ver wij zijn in onze ontwikkeling, het is hier geen gambia !
pi_40659887
Het heeft niets met slimheid te maken.

Je mag er vanuit gaan dat binnen het niveau waar je over spreekt, iedereen ongeveer evenveel capaciteiten heeft en dus ongeveer even slim is. Het verschil kun je enkel uitdrukken in de richting waar de leerling het beste in is of waar hij zich het meest voor interesseert. Je kunt niet zeggen dat C&M'ers binnen hun vakgebied dommer zijn dan N&G'ers/N&T'ers binnen het vakgebied waar zij zich mee bezighouden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sodium op 09-08-2006 21:50:38 ]
pi_40660097
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 20:06 schreef DutchTSE het volgende:

[..]
conclusie: je bent een domme nerd die C&M doet
Alle drie fout, ben ik bang. Maar bij jou zit de frustratie er aardig in, zo te lezen. Is er iets wat je me wilt vertellen?
Even helemaal weg.
pi_40660640
Wanneer een C&M'er in correct Nederlands een fatsoenlijk gesprek weet te voeren neem ik mijn beledigingen terug. Dat zit er dus niet in omdat ze alleen over die nieuwu vettuh dj en hun lievuh paardjuh kunnen kletsuh tijdens de lessen, alwaar ze ongeïnteresseerd als ze zijn niet opletten. De eerste CM'er die zich daadwerkelijk interesseert voor Cultuur en Maatschappij moet ik nog tegenkomen. Tot dan neem ik het gros niet serieus.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 22:01:00 #81
142291 Met-Yvana
pi_40660790
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 21:57 schreef Asmodean het volgende:
Wanneer een C&M'er in correct Nederlands een fatsoenlijk gesprek weet te voeren neem ik mijn beledigingen terug. Dat zit er dus niet in omdat ze alleen over die nieuwu vettuh dj en hun lievuh paardjuh kunnen kletsuh tijdens de lessen, alwaar ze ongeïnteresseerd als ze zijn niet opletten. De eerste CM'er die zich daadwerkelijk interesseert voor Cultuur en Maatschappij moet ik nog tegenkomen. Tot dan neem ik het gros niet serieus.
Ik heb mijn hobbykamer verandert in een amateur-atelier, waar ik teken, af en toe schilder, en nu ben ik bezig een buste van klei te boetseren, cultureel genoeg ?
  Eindredactie Games woensdag 9 augustus 2006 @ 22:03:19 #82
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_40660897
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 21:47 schreef Pitom het volgende:

[..]

Alle drie fout, ben ik bang.
je zit in de redactie van games.
  Eindredactie Games woensdag 9 augustus 2006 @ 22:03:52 #83
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_40660925
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 22:01 schreef Met-Yvana het volgende:

[..]

Ik heb mijn hobbykamer verandert in een amateur-atelier, waar ik teken, af en toe schilder, en nu ben ik bezig een buste van klei te boetseren, cultureel genoeg ?
voel je je nu ook al 40 en een huisvrouw
  woensdag 9 augustus 2006 @ 22:04:23 #84
142291 Met-Yvana
pi_40660948
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 22:03 schreef donald_dick het volgende:

[..]

voel je je nu ook al 40 en een huisvrouw
Ik heb gewoon veel vrije tijd in de vakantie
pi_40660955
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 22:01 schreef Met-Yvana het volgende:

[..]

ja, cool zeg!
  Eindredactie Games woensdag 9 augustus 2006 @ 22:07:46 #86
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_40661114
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 22:04 schreef Met-Yvana het volgende:

[..]

Ik heb gewoon veel vrije tijd in de vakantie
krijg je als je een einzelganger bent
pi_40661370
C&M is misschien wel iets makkelijker, maar er worden ook een aantal dingen onderschat. Bij ons kreeg je bijvoorbeeld echt niet zomaar een 8 ofzo op een leuke tekening. Ik kan best goed tekenen, maar hoge cijfers kreeg ik nauwelijks. Je moet ook vaak erg creatief zijn bij dingen maken, anders wordt het echt niet zomaar goedgekeurd. Maar goed, dat valt dan nog wel mee.
Muziek heb ik zelf niet echt lang gehad, maar ik heb bij vriendinnen wel gezien hoe moeilijk dat is. Bij ons moest je ook stukjes opvoeren,voor de klas, echt zingen (zuiver! en meerstemmig) en instrumenten bespelen. Nou ga er maar eens staan. En dan nog de theorie, alle termen die je moet kennen.
Het is ook maar net wat ligt je, als iemand ons Frans mondeling hoorde oefenen, vonden ze dat heel knap. Als ik in diegene zijn natuurkundeboek keek, vond ik dat heel knap.
Ik heb C&M gekozen deels uit angst van kan ik het wel halen, dat kon echt makkelijk, maar goed. En deels omdat de andere profielen mij niet echt aanspraken. N&T & N&G sowieso al niet, en ik dacht dat E&M misschien te moeilijk zou zijn
Ik heb ook nauwelijks opgelet tijdens wiskunde in de eerste klassen, en dat vind ik nu best wel jammer, maar goed. Ik kan ook niet zeggen dat de leraar zo goed was, en aangezien ik die 3 jaar heb gehad. Uit een test bleek dat ik juist heel goed was ik ruimtelijk inzicht enzo, en dat ik makkelijk een zwaarder pakket had kunnen kiezen. Maar goed dat is achteraf
Conclusie: Ik denk dat C&M wel wat makkelijker is, maar het moet je wel enigszins liggen.
know'm sayin?
word? word.
pi_40662529
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 20:49 schreef gewooneenuser het volgende:
Zonder politicologen, filosofen, pedagogen etc. was de samenleving waarschijnlijk nooit zover gevorderd dat ze klaar was voor al die technologische vernieuwingen.
De 3 wetenschappen die ik hierboven noem bestaan al sinds de Grieken en hebben zich steeds verder opgesplitst in andere menswetenschappen, waarschijnlijk niet omdat ze zo onbelangrijk waren....
Ik lees allemaal veronderstellingen, terwijl ik in mijn stuk concreet bewijs heb aangevoerd. Ik betwijfel zeer sterk of je politicologie gestudeerd moet hebben om je aan bepaalde gedragsnormen etc te kunnen houden cq ze te kunnen concretiseren in een wetboek of ideologie.

Ik gooi er in ieder geval nog een voorbeeldje van onzinnig C&M gedoe tegenaan, de nieuwste editie van het Groene boekje. De heren taalkundigen krijgen het kennelijk om de zoveel tijd op hun heupen en voelen dan de onbedwingbare drang onze spellings en grammatica regels weer een om te gooien. Het ene de decade schrijft men pannenkoek, het andere decade weer de pannekoek. De maatschappij is prima af zonder die mensen sterker nog, ze brengen de maatschappij economische schade toe met dit soort geneuzel.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 22:45:01 #89
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_40663170
ach, is precies t zelfde gezeur als voorheen alfa/gamma versus beta pakketten...

boeiend!

edit: de meeste taalkundigen zijn niet geinteresseerd in sepllingshervormngen...

wetenschappers, zeker alfawetenschappers, moet je zien in de scheppende beroepen, vergelijkbaar met kunst...je produceert en bent creatief met ideeen...
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_40663180
Die laatste 'veronderstelling' was sarcastisch bedoeld

En natuurlijk kun je niet voorspellen hoe de samenleving was geëvolueerd zonder de menswetenschappen, maar het is toch niet moeilijk in te zien dat het zonder de menswetenschappen er anders uit zou zien dan het er nu uit ziet.
De Grieken zijn niet gaan nadenken over het (samen)leven omdat het allemaal zo goed ging en ze toch niks anders te doen hadden.

En die hardware uit je voorbeeld, voor dat gemaakt wordt, is een marktonderzoek wel zo handig en een stukje psychologie en kunst/vormgeving voor de interface en verpakking kan je ook goed gebruiken
En wie werken in het bedrijf dat de hardware maakt? Hoe worden die geselecteerd?

De menswetenschappen bestaan in elk geval al veel langer dan de natuurwetenschappen.
En kom nu niet met het argument dat het object van de natuurwetenschappen al langer bestaat dan het object van de menswetenschappen, want daar gaat het niet over...

Pff, ben te moe om een fatsoenlijke reactie te schrijven.
Maar what's the point, deze discussie is al even oud als de natuurwetenschappen
pi_40663184
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 21:20 schreef Nuna het volgende:

[..]

Nee, dat streept het dieptrieste niveau aan van de mensen die het profiel deden. Een meisje uit mijn NG klas deed Frans erbij, en scoorde hoger dan de rest van de CM klas. Dus aan het niveau van de school zal het echt niet liggen.

Daarbij wil ik wel even zeggen dat natuurlijk niet alle CM'ers zo zijn en dat er ook nog wel een paar bij zitten die zich écht interesseren voor hun profiel. Alleen ken ik daar niet zoveel van.
Kom op in elk profiel is de inzet minimaal en loopt iedereen maar wat te doen. Er zijn nu gewoon veels te veel vakken waardoor je je neit goed meer kunt richten op de vakken die je echt wilt doen. Je kunt er namelijk al niet eens goed meer op ingaan op het moment dat je Nederlands, Engels, Frans, CKV, ANW, Biologie, Natuurkunde, Wiskunde, Scheikunde, Maatschapijleer, Economie en Aardrijkskunde volgt, waarvan er enkele ook nog in een 1 of 2 deel vallen waardoor je geheel de wegkwijt raakt.

Kortom de gehele tweede fase is gewoon een te grote verscheidenheid aan vakken waardoor de kinderen niet meer gericht zijn op de vakken die ze werkelijk willen, waardoor ze zich minder zullen inzetten en blij zijn met 5,5jes.

Als je dan ook nog eens bedenkt dat het de bedoeling was van de tweede fase om de kinderen met grotere algemene kennins van school te laten komen....dan weet je dat de tweede fase gefaald heeft.

En ja..ik heb ook de tweede fase gedaan
pi_40663257
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 22:45 schreef kwakveense het volgende:
ach, is precies t zelfde gezeur als voorheen alfa/gamma versus beta pakketten...

boeiend!
Alfa en Beta zijn de werkelijke keuzes, de Gamma vakken zijn maar 3e ranks vakken
  woensdag 9 augustus 2006 @ 22:49:16 #93
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_40663377
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 22:46 schreef optifree het volgende:

[..]

Alfa en Beta zijn de werkelijke keuzes, de Gamma vakken zijn maar 3e ranks vakken
latijn, nederlands, engels, frans, wiskunde a, economie 1, economie 2

oude stijl wat ben ik blij dat ik geen tweede fase heb gehad...

overigens: het is misshcien inderdaad zo dat je als alfa minder hard zou hoeven werken om t uberhaupt te halen, maar om als alfa eruit te springen en hle hoge cijfers te halen moet je óók enorm hard werken, zeker door de manier avn toetsen (essays, open vragen) een zes heb je snel, een negen is nauwelijks te doen bij veel onderdelen want een negen voor een essay krijg je niet snel...
pi_40663606
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 22:49 schreef kwakveense het volgende:

[..]

latijn, nederlands, engels, frans, wiskunde a, economie 1, economie 2

oude stijl wat ben ik blij dat ik geen tweede fase heb gehad...

overigens: het is misshcien inderdaad zo dat je als alfa minder hard zou hoeven werken om t uberhaupt te halen, maar om als alfa eruit te springen en hle hoge cijfers te halen moet je óók enorm hard werken, zeker door de manier avn toetsen (essays, open vragen) een zes heb je snel, een negen is nauwelijks te doen bij veel onderdelen want een negen voor een essay krijg je niet snel...
Mwah ik denk zoals ik hierboven ook al eens heb geschreven dat het geheel afhankelijk is van de persoon in kwestie. Nu moet ik zelf zeggen dat ik ook liever de oude stijl zou hebben gehad, maar helaas is het niet zo.

Ik moet wel één lichtpuntje aan de tweede fase toekennen, de profielen sluiten (theoretisch;)) beter aan bij de vervolgopleidingen. Niet zoals vroeger dat je economie kon gaan doen zonder ooit wiskunde gedaan te hebben
pi_40663813
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 22:45 schreef gewooneenuser het volgende:
En die hardware uit je voorbeeld, voor dat gemaakt wordt, is een marktonderzoek wel zo handig en een stukje psychologie en kunst/vormgeving voor de interface en verpakking kan je ook goed gebruiken
Voor die vormgeving en het intuitief vormgeven van een interface gebruikt men voornamelijk Industrieel ontwerpers, dit zijn mensen die kijk op vormgevingsvraagstukken hebben maar tegelijkertijd ook met de ingenieur over technische aspecten van het ontwerp kan praten. Tekenend is het al dat je Industrieel Ontwerpen en Multimedia Vormgeving meestal alleen aan een technische universiteit of hogeschool kunt studeren.
quote:
En wie werken in het bedrijf dat de hardware maakt? Hoe worden die geselecteerd?
Ik denk dat dat voornamelijk E&M'ers zijn, ik doelde met mijn stuk specifiek op C&M'ers. C&M vind ik een stuk volwaardiger profiel dan E&M. Economie vraagt een behoorlijk abstractie vermogen en het grotere aandeel van wiskunde in dit pakket vind ik een duidelijk onderscheid maken met C&M.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 23:07:03 #96
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_40664260
C&M ga je doen als je geen economisch èn geen natuurwetenschappelijk/technisch inzicht hebt.
Ik geloof dat er veel C&M scholieren op VWO zitten die kansloos zouden zijn op N&T op havo niveau.

Mijn "pretpakket" in oude stijl zou zijn geweest:
- Wiskunde A
- Wiskunde B
- Natuurkunde
- Aardrijkskunde
- Tekenen
En de verplichte vakken.
Ideaal pakket voor als je Civiele Techniek wil gaan doen. De studie die ik nu doe. Een technische studie met Aardrijkskunde.

Ten eerste mag Wis A en B tegelijk niet, mijn oudere broer mocht dat wel, toen was er nog geen 2e fase.
Als je N&T doet kon je geen Aardrijkskunde erbij doen en als je E&M doet kon je geen Natuurkunde doen. Vaag. Slecht systeem dus.

Uiteindelijk ben ik maar N&T gaan doen met M&O.
pi_40664283
quote:
* N-er met 7,5 eindexamen duits 2 meldt
pi_40664314
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 23:07 schreef Ixnay het volgende:

Ten eerste mag Wis A en B tegelijk niet, mijn oudere broer mocht dat wel, toen was er nog geen 2e fase.
Als je N&T doet kon je geen Aardrijkskunde erbij doen en als je E&M doet kon je geen Natuurkunde doen. Vaag. Slecht systeem dus.

Da's op jouw school. Mijne niet.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 23:11:07 #99
142044 voidmage
ad maiora natus sumus
pi_40664445
quote:

[..]

ging heel het vwo maar naar parijs?? dat is kut voor je waarom gingen jullie neit naar iets leukers en verder weg(s)
Carpe Diem!
pi_40664477
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 23:08 schreef Koewam het volgende:

[..]

Ja klopt, het aanbod van vakken en de mogelijkheden tot het mixen daarvan verschilt per school. Ik heb bijvoorbeeld NT + NG + M&O en Ec1 gedaan, op heel veel scholen is dat niet mogelijk. Zelfde wat betreft NT/NG + wiskunde A, op mijn school was dat niet mogelijk, maar een vriend van mij die op een andere school zat volgde dat pakket.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 23:12:21 #101
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_40664499
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 23:08 schreef Koewam het volgende:

[..]

Een klasgenoot die op een andere middelbare school zat mocht die combinatie wel doen, N&T met AK.
Als ik dit had geweten was ik naar een andere school gegaan.
pi_40664509
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 23:07 schreef Ixnay het volgende:
C&M ga je doen als je geen economisch èn geen natuurwetenschappelijk/technisch inzicht hebt.
Ik geloof dat er veel C&M scholieren op VWO zitten die kansloos zouden zijn op N&T op havo niveau.

Mijn "pretpakket" in oude stijl zou zijn geweest:
- Wiskunde A
- Wiskunde B
- Natuurkunde
- Aardrijkskunde
- Tekenen
En de verplichte vakken.
Ideaal pakket voor als je Civiele Techniek wil gaan doen. De studie die ik nu doe. Een technische studie met Aardrijkskunde.

Wis A en B tegelijk nemen is ook nog al nutteloos, aangezien het feit dat als je B kunt A een makkie is om te doen (en je het merendeel ook al bij B hebt gehad).

En hoe weet ik dat? Nou omdat ik WiA12 en WiB12 beide heb Om nog maar niet te spreken van de eis dat als je WiB1 hebt dat je dan opleidingen mag gaan doen waar WiA12 gevraagd word.
pi_40664602
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 23:12 schreef optifree het volgende:
Wis A en B tegelijk nemen is ook nog al nutteloos, aangezien het feit dat als je B kunt A een makkie is om te doen (en je het merendeel ook al bij B hebt gehad).
Het is wel makkelijk uren vullen. En je kunt lekker voor compensatie zorgen.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 23:25:58 #104
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_40665282
mijn klasgenot die allebei deed had wiskunde A als tiende vak...gewoon extra...nooit een les gevolgd...10 voor t examen gehaald (ook voor zijn wiskunde B en zijn scheikunde overigens....beetje een genie...)
  woensdag 9 augustus 2006 @ 23:32:55 #105
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_40665657
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 23:12 schreef optifree het volgende:

[..]

Statistiek, kansrekenen, rekenen met matrices, heb ik nooit bij Wiskunde B gehad.
Ik had graag A erbij gehad. Of het een makkie is maakt me niet uit, ik had het gewoon willen weten allemaal.
pi_40666257
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 23:32 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Statistiek, kansrekenen, rekenen met matrices, heb ik nooit bij Wiskunde B gehad.
Ik had graag A erbij gehad. Of het een makkie is maakt me niet uit, ik had het gewoon willen weten allemaal.
Statistiek en kansrekenen zit bij wiskunde B, wel ietsjes minder diep, maar dat valt te verwaarlozen als je de rest van wiskunde B beheerst. Daarbij zit het rekenen met matrixen niet meer in wiskunde A, dat is er sinds 2 jaar uitgesloopt als ik mij niet vergis. Dus ach
pi_40667382
Bij mij op de middelbare school deden maar ongeveer 8 leerlingen van het hele jaar vwo het profiel C&M. Er zaten een paar personen bij die graag hoog scoorden en daarna Bedrijfskunde wouden gaan doen en dit alleen op C&M konden (die zaten er echter ook wel bij de n-profielen). Bijna de helft van mijn C&M klas, deed het profiel omdat ze het het leukste profiel vonden. Zij zijn later dan ook iets in die richting gaan doen (en dit waren zeker niet de domste leerlingen). Er zaten wel een paar mensen bij die niet al te bijster waren, maar daar waren er ook genoeg van bij de n-profielen.

Ik weet niet of C&M over het algemeen een makkelijker profiel is dan een n-profiel, aangezien ik niet beide profielen heb gedaan en ook al had ik dat gedaan, dan zou alleen mijn mening niet voldoende zijn voor een algemene constatering. Ik vind het vreemd dat zo veel mensen wel schijnen te weten wat het makkelijker profiel is. Het lijkt mij dat maar weinig mensen beide profielen zullen hebben gedaan en dan een constatering kunnen maken die niet beïnvloed is door hun eigen subjectieve ervaring. De mensen die hun mening baseren op de enkele voorbeelden die zij zelf hebben gezien, lijken mij sowieso niet thuis te horen op een havo- of vwo niveau.

Wat ik probeer te zeggen is dat het heel moeilijk, al dan niet onmogelijk is, om te zeggen wat een makkelijker profiel is, aangezien makkelijk voor iedereen anders is. Ik vind het verder een beetje vervelend dat sommige mensen het idee lijken te hebben dat de mensen die C&M doen, dit doen omdat ze niet anders kunnen. Er zijn ook mensen die het doen omdat ze het gewoon interessant vinden. Aldus een voormalig C&M'er.
  donderdag 10 augustus 2006 @ 00:10:56 #108
142291 Met-Yvana
pi_40667531
Deathstella, dankzij jou kan ik weer vredig slapen
  donderdag 10 augustus 2006 @ 00:15:08 #109
154950 Henny_Huisman
Mr. Surprise himself!
pi_40667696
wat betekent c&m ookalweer?
Ik ken wel e&m, ook een soort pretpakket.
Surprise Surprise!!! Het onverwachte is de mooiste prijs.
De verrassing brengt u zomaar van de wijs, pas op. Surprise Surprise!!!
  donderdag 10 augustus 2006 @ 00:15:26 #110
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_40667712
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 00:15 schreef Henny_Huisman het volgende:
wat betekent c&m ookalweer?
Curry&Mayonaise.
Hoogachtend,
Erik.
pi_40667740
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 00:10 schreef Met-Yvana het volgende:
Deathstella, dankzij jou kan ik weer vredig slapen
Hoezo oogkleppen.
pi_40667752
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 22:03 schreef donald_dick het volgende:

[..]

je zit in de redactie van games.
do i need to say more?
  donderdag 10 augustus 2006 @ 00:18:20 #113
154950 Henny_Huisman
Mr. Surprise himself!
pi_40667851
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 00:15 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Curry&Mayonaise.
Ga een ander topic verbaggeren.
Surprise Surprise!!! Het onverwachte is de mooiste prijs.
De verrassing brengt u zomaar van de wijs, pas op. Surprise Surprise!!!
  donderdag 10 augustus 2006 @ 00:20:59 #114
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_40667951
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 00:18 schreef Henny_Huisman het volgende:

[..]

Ga een ander topic verbaggeren.
Oh, sorry , ik liet me even gaan.

Cultuur en Maatschappij, dus.

Sorry
Hoogachtend,
Erik.
pi_40668119
Toen ik m'n profiel moest bepalen, koos ik voor C&M omdat ik het heerlijk vind om muziek te maken, en zoveel mogelijk talen te spreken en te kunnen schrijven. Ik háát wiskunde, economie en dat soort vakken, het kan me gewoon niet boeien. Vakken als alle drie de CKV's, vind ik prachtig om te doen
Brutal. Fucking. Metal.
pi_40668204
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 00:15 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hoezo oogkleppen.
Heeft dit te maken met mijn reactie?

C&M is trouwens wel veel meer dan werkstukken schrijven. Alhoewel ik moet toegeven dat het aantal werkstukken, vooral op havo lijkt mij (alhoewel ik er waarschijnlijk niet genoeg van af weet om daar echt iets over te zeggen). Ik denk dat veel schrijven, en daarin dingen beargumenteren wel een goede manier is om om gestructueerd over dingen na te denken. Dat onrbreekt volgens mij nogal bij veel reacties hier.
pi_40672647
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 20:04 schreef Pizza_Shooter het volgende:

[..]

Er zullen vast wel uitzonderingen zijn, maar het is eigenlijk altijd zo dat mensen beginnen aan een natuurprofiel en dan toch overstappen op een cultuurprofiel omdat het te moeilijk blijkt te zijn. Andersom komt nauwelijks voor.
Je hebt helemaal gelijk kerel. Mensen die hard werken en daarbij enige moeite hebben om het hoofd boven water te houden op het VWO kiezen voor een C&M profiel. Dat maakt je niet dom, dat maakt je simpelweg minder intelligent dan een gemiddeld persoon die de N-stroom volgt. Hoe je het ook wendt of keert, de stof van de N-stroom heeft meer diepgang en vereist daardoor een stuk meer inzicht.

Mensen die tijdens mijn middelbare schooljaren/de oude stijl kozen voor een pretpakket/M-stroom waren of ontzettend lui, of niet intelligent genoeg voor een redelijk beta-pakket. De mensen die met 100% zekerheid beweerden de beta vakken niet nodig te zullen hebben bij een vervolgstudie waren op 1 hand te tellen en die waren tevens net zo goed geslaagd met een beta-pakket. Dan had je nog de mensen die met hard werken zelfs met een pretpakket maar net slaagden. Die zaten simpelweg op de verkeerde plaats, wat ik ook denk van mensen die hier beweren dat de alfa vakken zoals geschiedenis etc. lastig zijn. Zo simpel is het nu eenmaal. De waarheid is soms hard.

Dat de Tweede Fase de meest doelloze verandering is geweest in het middelbare onderwijs ooit, dat is een hele andere zaak.

[ Bericht 11% gewijzigd door FreakerS op 10-08-2006 03:18:06 ]
pi_40672832
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 00:08 schreef DeathStella het volgende:
Ik vind het vreemd dat zo veel mensen wel schijnen te weten wat het makkelijker profiel is. Het lijkt mij dat maar weinig mensen beide profielen zullen hebben gedaan en dan een constatering kunnen maken die niet beïnvloed is door hun eigen subjectieve ervaring.
Ik werk in het onderwijs en kan -vind ik zelf dan- op basis van prestaties in klas 1, 2 en 3 wel redelijk inschatten hoe intelligent iemand is in vergelijking met zijn klasgenoten. Diegenen bij wie we hevige twijfels hebben of VWO er uberhaupt wel in zit, gaan vrijwel zonder uitzondering C&M doen. Dat wordt ze soms ook specifiek geadviseerd door de mentoren: "als je dan per se een VWO-diploma wilt, kies dan C&M, dat biedt je de meeste kans van slagen". En die mentoren weten echt wel waar ze over praten hoor, die zitten merendeels al jaren op die plek
pi_40672952
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 22:49 schreef kwakveense het volgende:
DAT geloof ik ook! Tienen op examens vallen altijd bij wiskunde en soortgelijke vakken, door de aard van het vak. Probeer voor een samenvatting Nederlands maar eens een tien te halen. Je haalt voor de alfa-achtige vakken wel veel makkelijker een voldoende, maar het strandt als je goed bent wel zo rond de 8,5-9. Soms een 9,5 voor de echt briljante geesten.

Bij de exactere vakken loopt dat veel verder uiteen: kun je het uitstekend dan vallen er tienen te halen, kun je er geen klap van dan heb je ook gewoon rustig een 1 of een 2. Dat moet je eens proberen voor een CKV-werkstuk: als je de grootste bagger inlevert heb je vermoedelijk nog steeds wel iets van een 4 ofzo.
pi_40673288
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 02:31 schreef thaleia het volgende:

[..]

DAT geloof ik ook! Tienen op examens vallen altijd bij wiskunde en soortgelijke vakken, door de aard van het vak. Probeer voor een samenvatting Nederlands maar eens een tien te halen. Je haalt voor de alfa-achtige vakken wel veel makkelijker een voldoende, maar het strandt als je goed bent wel zo rond de 8,5-9. Soms een 9,5 voor de echt briljante geesten.

Bij de exactere vakken loopt dat veel verder uiteen: kun je het uitstekend dan vallen er tienen te halen, kun je er geen klap van dan heb je ook gewoon rustig een 1 of een 2. Dat moet je eens proberen voor een CKV-werkstuk: als je de grootste bagger inlevert heb je vermoedelijk nog steeds wel iets van een 4 ofzo.
Dat is een waarheid als een koe.

Maar dat ligt niet alleen aan het alfa vak zelf maar ook aan de mate waarin de leraar oordeelt. Dat is in veel gevallen niets anders dan muggenziften. Laat een leerling de vragen maken en neem de leraar een test af en je zult zien dat ook die weleens de puntjes op de i vergeet te zetten bij vragen waarop een uitgebreid antwoord wordt verwacht. Daarbij heb je nog die ontzettende zakkenwassers van leraren die het erom doen, alleen maar om te laten zien dat hun vak wat voorstelt. Zo vergeet ik mijn aardrijkskunde leraar van de onderbouw nooit meer. Het overgrote deel van de klas scoorde daar met regelmaat diepe onvoldoendes. Voor een klas staan en lesgeven in een vak dat de meeste mensen niet als belangrijk zien en waarvan je weet dat zo goed als iedereen het laat vallen is inderdaad behoorlijk frustrerend. Had dan doorgeleerd of toendertijd niet voor een pretpakket gekozen waarmee je wist dat dit kon gebeuren.

[ Bericht 6% gewijzigd door FreakerS op 10-08-2006 03:04:46 ]
  donderdag 10 augustus 2006 @ 09:33:42 #121
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_40676289
quote:
...of niet intelligent genoeg voor een redelijk beta-pakket. De mensen die met 100% zekerheid beweerden de beta vakken niet nodig te zullen hebben bij een vervolgstudie waren op 1 hand te tellen en die waren tevens net zo goed geslaagd met een beta-pakket.
*meldt*
het enige beta onderdeel wat ik nog nodig had is een kelin beetje wiskunde voor statistiek, en dat heb ik bij wiskunde A gehad...

en toch merk ik dat in mijn alfa-studie (engels) de abstracte kant van de taalkunde, modellen, theorieën, me veel meer trekt dan literatuur en ander geneuzel...ofwel...misshcien voel ik me wel een beta in t lichaam van een alfa...:P...ben niet voor niks nu bezig met promoveren in de taalkunde (wel de softe sociolinguistische kant, maar goed, daar zoek ik het wederom in theorie en model...)

ik heb de beta vakken laten vallen omdat mijn vreindinnetjes alfa/gamma deden, en omdat ik de docenten voor scheikunde en natuurkunde stom vond... lekker oppervlakkig he? maar ik weet zeker dat veel meer mensen op die manier hun vakken bep(a)al(d)en
  donderdag 10 augustus 2006 @ 09:51:59 #122
107521 Furia
snoopy weer
pi_40676649
Wat ik maar weinig teruglees is dat mensen ook gewoon een keuze maken voor een C&M profiel omdat dát ze wel leuk lijkt, terwijl een N-profiel ze niet leuk lijkt. Ik hou zelf bijvoorbeeld erg van geschiedenis en talen, terwijl ik ab-so-luut niets heb met biologische of technische dingen. Tuurlijk, als het zou moeten zou ik het wel kunnen (hoewel het me natuurlijk véél meer moeite kost dan een taal), maar waarom zou ik het doen als ik daar toch niets mee wil?? C&M sloot immers het beste aan bij mijn vervolgopleiding!

En het is echt niet voor iedereen makkelijk. Het niveau van de CKV-vakken ligt meestal aan de school, het is echt niet zo dat iedereen daar alleen maar voldoendes voor haalt. Daarnaast kregen wij vooral met Tekenen (op mijn eerste school heette dat nog geen CKV2/3) behoorlijk pittige toetsen, waar je dus echt wel wat voor moest doen.

Zelfde verhaal met talen: de één is er goed in, de ander niet. Maar als je het beide nodig hebt voor je vervolgopleiding, dan heeft de ene gewoon pech en de ander geluk. Heeft niets te maken met gemakzucht. Persoonlijk ren ik overigens wel elk oud gebouw achterna, hoewel ik ook niet weg ben van musea. Ik vind het veel mooier om bijvoorbeeld het Parthenon of het Vrijheidsbeeld in het echt te gaan bekijken.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die zogenaamde superieure houding van N-profielers is ook niet bepaald gegrond. Daar zitten namelijk ook mensen die er makkelijk doorheen komen omdat hun talenten op dat vlak liggen en mensen die er met veel werken doorheen komen omdat ze het nodig hebben voor hun vervolgopleiding!

Waarom kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat Met-Yvana haar persoonlijke-aandachtstopic mist?
pi_40677554
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 09:51 schreef Furia het volgende:
Wat ik maar weinig teruglees is dat mensen ook gewoon een keuze maken voor een C&M profiel omdat dát ze wel leuk lijkt, terwijl een N-profiel ze niet leuk lijkt. Ik hou zelf bijvoorbeeld erg van geschiedenis en talen, terwijl ik ab-so-luut niets heb met biologische of technische dingen. Tuurlijk, als het zou moeten zou ik het wel kunnen (hoewel het me natuurlijk véél meer moeite kost dan een taal), maar waarom zou ik het doen als ik daar toch niets mee wil?? C&M sloot immers het beste aan bij mijn vervolgopleiding!
Sorry dat ik het zeg, maar gs2 en talen2 vakken had je er ook gerust bij een N profiel bij kunnen kiezen. Ik had het tegen over gestelde profiel aan wat ze aanbevolen voor mijn vervolgopleiding, maar ik heb geen kloot gemist. Ter info ze rade mij een E&M profiel aan ik heb N&T en N&G (Door overlapping heb ik ze beide )

Vergeet ook niet dat leerlingen vaak iets kiezen wat ze goed kunnen inplaats van het gene dat ze echt willen, maar moeilijker is.
quote:
En het is echt niet voor iedereen makkelijk. Het niveau van de CKV-vakken ligt meestal aan de school, het is echt niet zo dat iedereen daar alleen maar voldoendes voor haalt. Daarnaast kregen wij vooral met Tekenen (op mijn eerste school heette dat nog geen CKV2/3) behoorlijk pittige toetsen, waar je dus echt wel wat voor moest doen.
Het CKV1 vak staat bekend om het gemak (algemeen genomen ). De kunstgeschiedenis toetsen staan bekend als moeilijk.
Tuurlijk niet voor iedereen is elk profiel even moeilijk of gemakkelijk. Voor mij zouden de talen ook moeilijker geweest zijn dan al inzicht wat ik nu moest gebruiken.
quote:
Zelfde verhaal met talen: de één is er goed in, de ander niet. Maar als je het beide nodig hebt voor je vervolgopleiding, dan heeft de ene gewoon pech en de ander geluk. Heeft niets te maken met gemakzucht. Persoonlijk ren ik overigens wel elk oud gebouw achterna, hoewel ik ook niet weg ben van musea. Ik vind het veel mooier om bijvoorbeeld het Parthenon of het Vrijheidsbeeld in het echt te gaan bekijken.
Het heeft zeker wel te maken met gemakzucht. Ten eerste zijn de talen ten alle tijden verplicht, terwijl je de beta vakken allemaal kunt laten vallen.
Daarbij komt ook nog eens dat de meeste mensen kiezen op wat ze zelf het gemakkelijkst vinden en niet op wat ze leuk vinden (Deja vu gevoel )
quote:
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die zogenaamde superieure houding van N-profielers is ook niet bepaald gegrond. Daar zitten namelijk ook mensen die er makkelijk doorheen komen omdat hun talenten op dat vlak liggen en mensen die er met veel werken doorheen komen omdat ze het nodig hebben voor hun vervolgopleiding!
Die heb je op elk profiel zitten. Al kwam ik maar weinig mensen tegen die een N profiel deden die er moeite mee, maar er toch iets mee wilde doen. En ja ik moet toegeven dat ik er met gemak door heen hobbelde (is ook te zien aan een uitstekende cijferlijst ).

Voor verdere uitleg mag je de rest van mijn posts lezen in dit topic
pi_40678522
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 23:11 schreef voidmage het volgende:

[..]

ging heel het vwo maar naar parijs?? dat is kut voor je waarom gingen jullie neit naar iets leukers en verder weg(s)
Omdat het niet via school ging, maar mijn klas had het georganiseerd. Daarbij werd het te duur om verder weg te gaan en Parijs was gewoon het leukst .
  donderdag 10 augustus 2006 @ 11:36:55 #125
107521 Furia
snoopy weer
pi_40679459
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 10:27 schreef optifree het volgende:

[quote]

Sorry dat ik het zeg, maar gs2 en talen2 vakken had je er ook gerust bij een N profiel bij kunnen kiezen. Ik had het tegen over gestelde profiel aan wat ze aanbevolen voor mijn vervolgopleiding, maar ik heb geen kloot gemist. Ter info ze rade mij een E&M profiel aan ik heb N&T en N&G (Door overlapping heb ik ze beide )

Vergeet ook niet dat leerlingen vaak iets kiezen wat ze goed kunnen inplaats van het gene dat ze echt willen, maar moeilijker is.
Misschien lees je eroverheen dat ik aangeef dat ik NIETS heb met natuurvakken en dat ik ze dus niet zou WILLEN volgen, het gaat me er niet om of ik ze te moeilijk zou vinden, ik tel nog liever de haren op Sint zijn kont dan dat ik die vakken volg. Dat er combinaties mogelijk zijn weet ik ook wel, ik heb zelf gekozen voor C&M met Economie en M&O, waardoor ik wel de volledige verdieping in talen had, maar ook genoeg economische basiskennis meekreeg. Wat ik wél interessant vind.
quote:
Het CKV1 vak staat bekend om het gemak (algemeen genomen ). De kunstgeschiedenis toetsen staan bekend als moeilijk.
Tuurlijk niet voor iedereen is elk profiel even moeilijk of gemakkelijk. Voor mij zouden de talen ook moeilijker geweest zijn dan al inzicht wat ik nu moest gebruiken.
CKV 1 is (tenminste, bij ons) voor IEDEREEN. Daar heb je niets in te kiezen. Het is zeker geen moeilijk vak, maar bij ons zat er bijvoorbeeld wel weer heel erg veel werk in en waren er extra opdrachten als je ook nog eens CKV 2 en 3 had. Op onze school was er wat dat betreft dus duidelijk rekening gehouden met het feit dat de meeste E/N mensen waarschijnlijk niet zoveel belangstelling hadden voor die richting.
quote:
Het heeft zeker wel te maken met gemakzucht. Ten eerste zijn de talen ten alle tijden verplicht, terwijl je de beta vakken allemaal kunt laten vallen.
Daarbij komt ook nog eens dat de meeste mensen kiezen op wat ze zelf het gemakkelijkst vinden en niet op wat ze leuk vinden (Deja vu gevoel )
De makkelijkste gedeelten van de talen zijn idd verplicht: lezen en luisteren. Dat kun je er relatief gezien vrij makkelijk bij doen, oefening helpt daar al mee. Eigen inzicht komt pas kijken als je zelf moet gaan schrijven of spreken. Dáár heb je zeker wel kennis voor nodig, naast inzicht. De meeste mensen kiezen echt niet voor wat ze het makkelijkst vinden als ze daar niets mee willen. Als ik dierenarts had willen worden, dan kies ik toch ook niet voor een maatschappijprofiel? Ik ken eigenlijk niemand die puur koos wat hij makkelijk vond, in plaats van wat leuk of nuttig was.
quote:
Die heb je op elk profiel zitten. Al kwam ik maar weinig mensen tegen die een N profiel deden die er moeite mee, maar er toch iets mee wilde doen. En ja ik moet toegeven dat ik er met gemak door heen hobbelde (is ook te zien aan een uitstekende cijferlijst ).

Voor verdere uitleg mag je de rest van mijn posts lezen in dit topic
Wij hadden ze wel redelijk veel in de klas: mensen die voor hun toekomstplannen een N-profiel moesten volgen en die daar behoorlijk wat moeite mee hadden. Ze hebben het echter met doorzettingsvermogen wel gered en kunnen nu in ieder geval werken naar wat ze echt willen. Uit jouw postings krijg ik toch wel het idee dat je een beetje tussen gemakzuchtigen zit, want ik kan me niet voorstellen dat mensen met een fatsoenlijk IQ (wat je wel op het VWO mag verwachten ) puur kijken naar wat makkelijk is, in plaats van naar wat ze leuk vinden (vaak in t geval dat ze nog niet weten wat ze willen) of naar wat nodig is (als ze wel weten wat ze willen).
pi_40679746
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 11:36 schreef Furia het volgende:

Uit jouw postings krijg ik toch wel het idee dat je een beetje tussen gemakzuchtigen zit, want ik kan me niet voorstellen dat mensen met een fatsoenlijk IQ (wat je wel op het VWO mag verwachten ) puur kijken naar wat makkelijk is, in plaats van naar wat ze leuk vinden (vaak in t geval dat ze nog niet weten wat ze willen) of naar wat nodig is (als ze wel weten wat ze willen).
Bij op school was dat serieus zo! Ze keken echt naar wat moeilijk was. 'Oh, geen N-profiel dat kan ik toch niet en in EM zit economie en dat is ook te moeilijk.' Dus kozen ze voor CM. Ik ken niemand die zich werkelijk interesseerde voor de vakken.
pi_40681456
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 11:48 schreef Nuna het volgende:

[..]

Bij op school was dat serieus zo! Ze keken echt naar wat moeilijk was. 'Oh, geen N-profiel dat kan ik toch niet en in EM zit economie en dat is ook te moeilijk.' Dus kozen ze voor CM. Ik ken niemand die zich werkelijk interesseerde voor de vakken.
zo was het op mijn school ook!
pi_40681756
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 11:36 schreef Furia het volgende:

[..]

Misschien lees je eroverheen dat ik aangeef dat ik NIETS heb met natuurvakken en dat ik ze dus niet zou WILLEN volgen, het gaat me er niet om of ik ze te moeilijk zou vinden, ik tel nog liever de haren op Sint zijn kont dan dat ik die vakken volg. Dat er combinaties mogelijk zijn weet ik ook wel, ik heb zelf gekozen voor C&M met Economie en M&O, waardoor ik wel de volledige verdieping in talen had, maar ook genoeg economische basiskennis meekreeg. Wat ik wél interessant vind.
Ik lees het hardstikke goed ik wilde alleen aangeven dat de reden waarom jij zegt dat je C&M gekozen hebt eigelijk gewoon BS is. De vakken die jij opnoemt kunnen met gemak in elk profiel E&M had ook een perfecte keuze geweest .

Ik wilde je dus niet aanvallen op het feit dat je voor C&M gekozen had, maar duidelijk maken dat je elk profiel had kunnen kiezen
quote:
CKV 1 is (tenminste, bij ons) voor IEDEREEN. Daar heb je niets in te kiezen. Het is zeker geen moeilijk vak, maar bij ons zat er bijvoorbeeld wel weer heel erg veel werk in en waren er extra opdrachten als je ook nog eens CKV 2 en 3 had. Op onze school was er wat dat betreft dus duidelijk rekening gehouden met het feit dat de meeste E/N mensen waarschijnlijk niet zoveel belangstelling hadden voor die richting.
CKV1 is altijd al voor iedereen geweest. En ja dat vak is misschien veel werk, maar veel werk is niet moeilijk, het kost je gewoon veel tijd om al die verslagen te maken van dingen waar je nooit bent geweest.
CKV2 en 3 hebben op elke school een andere indeling qua stof dus die vallen bijna niet te vergelijken
quote:
De makkelijkste gedeelten van de talen zijn idd verplicht: lezen en luisteren. Dat kun je er relatief gezien vrij makkelijk bij doen, oefening helpt daar al mee. Eigen inzicht komt pas kijken als je zelf moet gaan schrijven of spreken. Dáár heb je zeker wel kennis voor nodig, naast inzicht. De meeste mensen kiezen echt niet voor wat ze het makkelijkst vinden als ze daar niets mee willen. Als ik dierenarts had willen worden, dan kies ik toch ook niet voor een maatschappijprofiel? Ik ken eigenlijk niemand die puur koos wat hij makkelijk vond, in plaats van wat leuk of nuttig was.
Uhm...niet om het één of ander....maar het is "lezen en schrijven" en "Spreken en luisteren", daarbij vergeet je nog even dat het "1" deel op de havo en vwo precies omgekeerd is. En als ik jou verhaal nu mag geloven dan heb je voor het spreken en schrijven dus dus inzicht nodig

Daarbij werd er bij ons duidelijk gekozen voor wat je het gemakkelijkst vond, tuurlijk waren er mensen die iets kozen omdat ze het wilde doen, maar dat kwam niet vaak voor. Naar mijn idee heeft de huidige helemaal geen zin om werkelijk iets te gaan doen uberhaud, maar dat komt denk ik meer door de manier zoals ze opgevoed zijn.
quote:
Wij hadden ze wel redelijk veel in de klas: mensen die voor hun toekomstplannen een N-profiel moesten volgen en die daar behoorlijk wat moeite mee hadden. Ze hebben het echter met doorzettingsvermogen wel gered en kunnen nu in ieder geval werken naar wat ze echt willen. Uit jouw postings krijg ik toch wel het idee dat je een beetje tussen gemakzuchtigen zit, want ik kan me niet voorstellen dat mensen met een fatsoenlijk IQ (wat je wel op het VWO mag verwachten ) puur kijken naar wat makkelijk is, in plaats van naar wat ze leuk vinden (vaak in t geval dat ze nog niet weten wat ze willen) of naar wat nodig is (als ze wel weten wat ze willen).
Ten eerste, ja ik ben een luie donder die het liefst alles op z'n sloffen doet, echter weet ik wel dat ik bijna alles kan als ik zou willen. Er zijn dan ook genoeg dingen waarvoor ik mij wel inzet die ook voor mij moeilijker zijn.

Tuurlijk zijn er mensen op het vwo die kiezen voor hen toekomst plannen, echter zullen de meeste mensen wel iets gaan doen waar ze goed in zijn. Je kunt mij niet vertellen dat de mensheid van de één op andere dag veranderd is. In het algemeen genomen vinden de mensen de dingen die ze goed kunnen leuk en iets wat ze niet goed kunnen niet leuk (kort door de bocht genomen uiteraard). Verder geloof ik niet in de huidige mentaliteit van de jeugd.
pi_40681888
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 12:55 schreef Asmodean het volgende:

[..]

Dat is op veel scholen zo. Het gaat om het slagings percentage. Zakkers halen het percentage naar beneden evenals zittenblijvers. Maar mensen die van 4vwo naar 5havo (en anders zouden blijven zitten), hebben geen invloed op het percentage, evenals mensen die van school worden gekickt voor het examenjaar.

En laten we eerlijk wezen, hoe hoger je slagings percentages hoe geliefder je school is
pi_40682038
Wat ik wel apart vind om te horen is dat mensen als commentaar op C&M geven dat daar van die domme dozen zitten. Die zitten er inderdaad, maar als ik op school zo om me heen kijk zitten er nog veel meer en nog dommere dozen bij N&G. Van die meiden die "mensen willen gaan helpen", geneeskunde willen gaan doen enzo. Die zijn lang niet allemaal over gegaan, maar juist degenen die het domst blaten dan weer wel.

De C&M'ers die ik ken kan je in 2 groepen verdelen. Mensen die het gekozen hebben omdat daar hun interesse liggen, terwijl ze andere profielen ook hadden aangekund. Een vriendin van mij doet bijvoorbeeld C&M en wilde eigelijk natuurkunde 1 als keuzevak omdat ze daar ook goed in was en het leuk vond, maar roostertechnisch kon dat niet. En je hebt de mensen die eigelijk op havo thuishoorden, maar op vwo mochten blijven als ze C&M gingen.
The day will come for you as well.
  donderdag 10 augustus 2006 @ 14:18:57 #131
152076 Europees
Op naar een Federale EU
pi_40684371
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 21:57 schreef Asmodean het volgende:
Hoi

Mag ik mezelf even voorstellen? Europees, aangenaam. Geintresseerde C&M-er

Graag tot een volgende keer

Tot ziens !!!
Je hebt geen recht op morgen dus geniet van elke dag
pi_40684772
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 14:18 schreef Europees het volgende:

[..]

Hoi

Mag ik mezelf even voorstellen? Europees, aangenaam. Geintresseerde C&M-er

Graag tot een volgende keer

Tot ziens !!!
Nice try
pi_40684826
Wat een onzin. C&M'ers zijn echt niet altijd mensen die VWO maar net aankunnen.
Ik kon alle pakketten kiezen. Ik heb voor C&M gekozen (ik heb er wel spijt van achteraf maar ik kan niet meer wisselen) maar ik doe dit met wiskunde A2 en economie2 en dan kan je er echt wel wat mee. (ik heb trouwens geen duits2, maar ipv daarvan filosofie, gewoon omdat me dat leuk leek)
Ik heb een hekel aan CKV 3, maar CKV 2 vind ik wel enorm interessant.

Achteraf had ik liever een ander pakket gehad omdat je er wat meer mee kan.
Als ik er nu aan denk had ik denk ik liever scheikunde en natuurkunde en aardrijkskunde gehad. Toen ik moest kiezen had ik er niet zoveel mee (ik was er wel goed in) maar nu lijkt het me juist hardstikke leuk en interessant en heb ik er spijt van dat ik niet N&T ben gaan doen, want ik had het zeker aangekund.

Het enige waar ik geen spijt van heb is economie2, frans2 en filosofie.

Maargoed, waar het om gaat:
Het zijn niet altijd mensen die maar net VWO aankunnen en waar geen normaal gesprek mee te voeren is.
pi_40688189
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 12:55 schreef Asmodean het volgende:

[..]

Goh, toevallig!
  donderdag 10 augustus 2006 @ 17:42:23 #135
152076 Europees
Op naar een Federale EU
pi_40688641
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 14:30 schreef fallrite het volgende:

[..]

Nice try
Hey, Ik was net uit bed ja !!! ofzo
Je hebt geen recht op morgen dus geniet van elke dag
pi_40688922
quote:

[..]

Ja, moet je vooral zulke achterlijke uitspraken doen, is goed voor je imago als CM' er Ik zou niet zo gauw durven stellen dat exacte vakken lastiger zijn dan alfa-vakken ( heb zelf geen problemen met beide ) , maar exacte vakken houdt veel meer in dan 'braaf wetjes toepassen'. Spijt me om te zeggen, maar dit zo'n opmerking kan alleen maar uit de mond komen van iemand met alleen wiskunde A1. Zul jij wel als een belediging opvatten, ik zie het als een domme opmerking van jouw kant. Wat vind je van deze:

"Schilderen is veel makkelijker dan wiskunde. Bij schilderen hoef je alleen je kwast maar heen en weer te strijken, en voor wiskunde heb je abstract denkvermogen nodig "

Die kan ook in het plakboek, vind je niet?
pi_40688985
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 02:31 schreef thaleia het volgende:

[..]

En dat heeft dus weinig te maken met de moeilijkheid van een vak. Wiskunde is nou eenmaal exact: het is juist of niet juist. Hooguit is je argumentatie niet helemaal volledig. Taal is veel subjectiever.

Ik heb trouwens getwijfeld tussen C&M en N&T, omdat ik talen en muziek erg leuk vond en graag schilderde en tekende. Toch N&T gedaan met Duits2, en geen moment spijt van gehad. Toen ik conservatorium wou doen was dat geen enkel probleem, en toen ik een technische studie heb uitgekozen werd ik zonder problemen toegelaten.
pi_40689108
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 18:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, moet je vooral zulke achterlijke uitspraken doen, is goed voor je imago als CM' er Ik zou niet zo gauw durven stellen dat exacte vakken lastiger zijn dan alfa-vakken ( heb zelf geen problemen met beide ) , maar exacte vakken houdt veel meer in dan 'braaf wetjes toepassen'. Spijt me om te zeggen, maar dit zo'n opmerking kan alleen maar uit de mond komen van iemand met alleen wiskunde A1. Zul jij wel als een belediging opvatten, ik zie het als een domme opmerking van jouw kant. Wat vind je van deze:

"Schilderen is veel makkelijker dan wiskunde. Bij schilderen hoef je alleen je kwast maar heen en weer te strijken, en voor wiskunde heb je abstract denkvermogen nodig "

Die kan ook in het plakboek, vind je niet?
Dat zelf gemaakte plakboek van CKV-3?

kon het even niet laten..
And that is the news.''
pi_40689526
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 18:11 schreef Haushofer het volgende:
En dat heeft dus weinig te maken met de moeilijkheid van een vak. Wiskunde is nou eenmaal exact: het is juist of niet juist. Hooguit is je argumentatie niet helemaal volledig. Taal is veel subjectiever.
Klopt. Ik hoor ook niet tot diegenen die beweren dat een alfapakket even moeilijk is als een betapakket hoor

Wat ik alleen niet begrijp is waarom het zo erg is om een 'makkelijk' pakket te doen en waarom men zich zo in bochten wringt om het eigen pakket te verdedigen. Als mijn interesse nu eenmaal bij de talen ligt (en dat was bij mij zeker zo), dan kies je dat toch, boeien dat je infantiele klasgenoten dat ook allemaal kiezen, dat zegt toch verder niks over jou?
pi_40690573
quote:

[..]

1. Exacte vakken zijn wel moeilijker dan onzinnige vakken
2. Bij wiskunde B2 kun je echt niet braaf de formule toepassen
3. Who gives a fuck about de ondertoon van een schilderij
4. Het is een feit dat C & M een schijt profiel is
5. Het is een feit dat C & M'ers moeilijk (lees: geen) baan kunnen krijgen

N & T
  donderdag 10 augustus 2006 @ 20:32:56 #141
142291 Met-Yvana
pi_40690742
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 20:21 schreef Alxander het volgende:

[..]

N & T
Je argumentatie is echt van een subliem niveau

Ik betwijfel of jij zelf wel op VWO zit, en als dit al zo is, ben jij een schande voor alle N&T-ers
  donderdag 10 augustus 2006 @ 20:38:47 #142
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_40690821
quote:

[..]

Zeker, maar wie definieert onzinnig .
quote:
Klopt, misschien. .
quote:
Datzelfde kan je zeggen over scheikunde/natuurkunde/biologie .
quote:
Dan wil ik graag een betrouwbare bron zien .
quote:
Als je een studie kiest omdat er een baan in te vinden is, maar je eigen interesses en passies links laat liggen ben je ook maar vreemd bezig .
quote:
N & T
.
Hoogachtend,
Erik.
pi_40691105
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 18:57 schreef thaleia het volgende:

[..]

Klopt. Ik hoor ook niet tot diegenen die beweren dat een alfapakket even moeilijk is als een betapakket hoor

Wat ik alleen niet begrijp is waarom het zo erg is om een 'makkelijk' pakket te doen en waarom men zich zo in bochten wringt om het eigen pakket te verdedigen. Als mijn interesse nu eenmaal bij de talen ligt (en dat was bij mij zeker zo), dan kies je dat toch, boeien dat je infantiele klasgenoten dat ook allemaal kiezen, dat zegt toch verder niks over jou?
Tsja, mensen willen zich graag afgeven, doe het zelf ook wel. 'CM'ers zijn dom, de PABO is een aanfluiting, bedrijfskunde is een cursus en toerisme heeft nog niet eens teleac-niveau.' Je kent het wel. En met sommige van die statements ben ik het ook wel enigszins eens. Sommige opleidingen zijn in mijn ogen niet bepaald van een hoog niveau. Maar je hebt gelijk: je moet doen wat je leuk vindt. Ik heb respect voor mensen die doen waar ze een passie voor hebben, en dan maakt het niveau verder weinig uit. Heb dan weer minder respect voor mensen die een makkelijke studie doen uit laksheid en niet echt een grote interesse er in hebben.

[ Bericht 3% gewijzigd door Haushofer op 10-08-2006 21:18:03 ]
pi_40691141
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 20:32 schreef Met-Yvana het volgende:

[..]

Je argumentatie is echt van een subliem niveau

Ik betwijfel of jij zelf wel op VWO zit, en als dit al zo is, ben jij een schande voor alle N&T-ers
Nou, die twijfels heb ik bij jou ook na die posts van je. En dat is niet eens beledigend bedoelt.
pi_40691344
quote:

[..]

N & T
1. ik vind exacte vakken een stuk makkelijker dan de CM vakken.
2. zo heb ik wel mijn diploma gehaald. Als je bij wiskunde snapt hoe het werkt, is het enorm simpel.
3. Ik wel
4. true
5. hmwoah, een architect bijvoorbeeld verdiend beter dan de meeste scheikundigen/natuurkundigen/biologen
Extremistisch gematigd.
pi_40692572
Kun je architect worden met C&M ? Daarbij, dat een architect meer verdient dan bv een chemisch technoloog of technisch natuurkundige, dat zou ik maar niet te snel roepen
pi_40692824
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 22:06 schreef Haushofer het volgende:
Kun je architect worden met C&M ? Daarbij, dat een architect meer verdient dan bv een chemisch technoloog of technisch natuurkundige, dat zou ik maar niet te snel roepen
je kant toch architect worden met CM?
noujah, feit blijft dat als je voor het grote geld wil gaan, dat je dan geen NT moet doen.
EM is het beste volgens mij.
Extremistisch gematigd.
pi_40693075
Mensen zijn anders. Dus mensen hebben verschillende voorkeuren. Deal with it.... Sommigen proberen anderen zoveel mogelijk af te zeiken, zodat ze zelf beter voorkomen.

Met C&M kan je overigens geen architect worden. Tenzij je WiB12 + Na1 in je vrije deel doet.

[ Bericht 12% gewijzigd door Athlon_2o0o op 10-08-2006 22:38:36 ]
pi_40694178
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 22:12 schreef P8 het volgende:

[..]

noujah, feit blijft dat als je voor het grote geld wil gaan, dat je dan geen NT moet doen.
EM is het beste volgens mij.
?

Vind ik nogal een rare uitspraak. Daarbij verdien je als tandarts en arts het zowat meest van alle universitaire studies ( en heb je als tandarts ook nog es het minst aantal werkuren in de week ) dacht ik, en zijn er zat mensen die iets anders gaan doen dan hun profielkeuze. Ik zou 'veel geld verdienen' en een profielkeuze niet zo aan elkaar koppelen. Ben verder een beetje vies van mensen die op zulke basis een studie of een profiel kiezen ( toen ik met mijn studie begon had ik nog niet eens echt een idee met welke studie je nou precies een goeie baan kon krijgen, laat staan met welk profiel )
pi_40694244
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 22:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

?

Vind ik nogal een rare uitspraak. Daarbij verdien je als tandarts en arts het zowat meest van alle universitaire studies ( en heb je als tandarts ook nog es het minst aantal werkuren in de week ) dacht ik, en zijn er zat mensen die iets anders gaan doen dan hun profielkeuze. Ik zou 'veel geld verdienen' en een profielkeuze niet zo aan elkaar koppelen. Ben verder een beetje vies van mensen die op zulke basis een studie of een profiel kiezen ( toen ik met mijn studie begon had ik nog niet eens echt een idee met welke studie je nou precies een goeie baan kon krijgen, laat staan met welk profiel )
als je kijkt naar de 500 rijkste mensen van nederland/de wereld, zie je toch echt de economen en de businessmen de lijst domineren
Extremistisch gematigd.
  donderdag 10 augustus 2006 @ 22:54:28 #151
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_40694257
Domme profielen? . Domme mensen als je alleen voor 't geld gaat, if you ask me.
Hoogachtend,
Erik.
pi_40694418
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 22:54 schreef P8 het volgende:

[..]

als je kijkt naar de 500 rijkste mensen van nederland/de wereld, zie je toch echt de economen en de businessmen de lijst domineren
Ja, en die hebben allemaal E&M gekozen Je zult daar natuurlijk geen wetenschappelijk iemand tegenkomen nee, dat lijkt me vrij triviaal; die mensen hebben nogal andere belangen. Maar als je het over gewoon goeie banen hebt met een bovengemiddeld inkomen, dan is N&T een profiel waar je heel blij mee bent. Daarbij heb je met dat profiel toegang tot de meeste studies in combinatie met wat handig gekozen keuzevakken.
pi_40694495
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 22:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, en die hebben allemaal E&M gekozen Je zult daar natuurlijk geen wetenschappelijk iemand tegenkomen nee, dat lijkt me vrij triviaal; die mensen hebben nogal andere belangen.
toch zullen de meesten iets met economie gedaan hebben toen ze jong(er) waren
quote:
Daarbij heb je met dat profiel toegang tot de meeste studies in combinatie met wat handig gekozen keuzevakken.
En dat is nog een reden waarom ik NT heb gedaan
Extremistisch gematigd.
pi_40696862
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 22:54 schreef Tha_Erik het volgende:
Domme profielen? . Domme mensen als je alleen voor 't geld gaat, if you ask me.
Je begrijpt nog steeds niet wat er wordt gezegd en jij moet nog heel veel leren merk ik.
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 00:04:46 #155
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_40696933
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 00:02 schreef FreakerS het volgende:

[..]

Jij moet nog heel veel leren merk ik.
Dat sowieso, maar ik weet wel dat ik liever iets doe wat ik leuk vind en wat wellicht daarna minder verdienen, dan iets doen wat ik niet wil doen om alleen dat hoge salaris te krijgen. .
Hoogachtend,
Erik.
pi_40697103
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 00:04 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Dat sowieso, maar ik weet wel dat ik liever iets doe wat ik leuk vind en wat wellicht daarna minder verdienen, dan iets doen wat ik niet wil doen om alleen dat hoge salaris te krijgen. .
Voor de laatste keer dan voor het slapen gaan.

Heb je het N profiel op zak, kan je ook gaan voor veel andere studies. Andersom is dit niet het geval. Dat beperkt je in je keuze.

Welterusten.
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 00:09:51 #157
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_40697137
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 00:09 schreef FreakerS het volgende:

[..]

Voor de laatste keer dan voor het slapen gaan.

Heb je het N profiel op zak, kan je ook gaan voor veel andere studies. Andersom is dit niet het geval. Dat beperkt je in je keuze.

Welterusten.
Ja, maar dan moet ik wel dat kunnen en willen kunnen, ik ga toch zeker niet iets doen wat me te moeilijk is en me niet interesseert .

Trusten dan maar .
Hoogachtend,
Erik.
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 01:42:41 #158
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_40699956
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 20:38 schreef Tha_Erik het volgende:
Als je een studie kiest omdat er een baan in te vinden is, maar je eigen interesses en passies links laat liggen ben je ook maar vreemd bezig .
Wat heb je aan studeren als je er geen baan mee kunt krijgen?

En als je het voor de status doet, doe dan N&T want iemand met ingenieur voor zijn naam krijgt stiekem veel meer aanzien dan een drs.
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 01:44:20 #159
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_40700010
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 21:22 schreef P8 het volgende:
5. hmwoah, een architect bijvoorbeeld verdiend beter dan de meeste scheikundigen/natuurkundigen/biologen
Een architect heeft Bouwkunde gestudeerd, dat is een technische studie, en die hebben vrijwel allemaal N&T gedaan.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ixnay op 11-08-2006 01:49:40 ]
pi_40700320
quote:
Interessant, Frits Fentener van Vlissingen is ingenieur, Gerard Philips was ingenieur, Jeroen van der Veer is ingenieur, Wim Dik is ingenieur, Gerard Kleisterlee is ingenieur, en zo zijn er over de hele wereld nog honderdduizenden andere ingenieurs die een fantastische carriere maken of gemaakt hebben. Bovengenoemde ingenieurs zijn misschien niet de rijksten ter wereld, afgezien van Fentener van Vlissingen dan, maar zijn wel heel erg belangrijk geweest voor de samenleving. Het is echt een illusie om te denken dat je E&M/een economische studie gedaan moet hebben om goed terecht te komen, daar is vooral inzet en kennis voor nodig en een beetje geluk.
pi_40700491
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 20:38 schreef Tha_Erik het volgende:
Datzelfde kan je zeggen over scheikunde/natuurkunde/biologie .
Met een glimlach van ongeloof misschien, maar menen kun je het niet. Het onderzoek dat in die wetenschaps richtingen is aantoonbaar zeer belangrijk geweest (en is dat nog steeds) voor de ontwikkeling van de maatschappij. De industriele revolutie is in gang gezet door technische vooruitgang, peniciline redt jaarlijks miljoenen levens, in huizen kunnen we schuilen voor de elementen en in de huidge tijd comfortabel leven, en dankzij de telefoon is die zakelijke deal in een korte tijd gemaakt en dat brengt snelheid in de economie.

Het echte nut van zaken als kunstgeschiedenis, filosofie, antropologie is mij tot op heden nog niet duidelijk geworden, zeker het is interessant om je je er in te verdiepen maar kom niet aan met twijfel aan het nut van de wetenschapsgebieden die jij opnoemt.
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 02:09:14 #162
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_40700575
C&M, sja. Duits2, Frans2 en de creatieve vakken wegen gewoon niet op tegen vakken als wiskunde b, scheikunde, natuurkunde, biologie en de econmische vakken. Kan je haast niet ontkennen lijkt me.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_40700576
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 01:44 schreef Ixnay het volgende:
Een architect heeft Bouwkunde gestudeerd, dat is een technische studie, en die hebben vrijwel allemaal N&T gedaan.
Bouwkunde vind ik op het randje van een technische studie. Ze laten niet voor niets alles door de constructeur narekenen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bolkesteijn op 11-08-2006 02:17:40 ]
pi_40702934
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 02:09 schreef TC03 het volgende:
C&M, sja. Duits2, Frans2 en de creatieve vakken wegen gewoon niet op tegen vakken als wiskunde b, scheikunde, natuurkunde, biologie en de econmische vakken. Kan je haast niet ontkennen lijkt me.
Sorry, maar de economische vakken zou ik toch graag uit dat rijtje willen schrappen en eerder plaatsen bij AK & GS: niet zo heel erg moeilijk maar je moet ook weer geen volstrekte mongool zijn

Overigens ben ik het WEL eens met de stelling dat het over het algemeen niet de slimste VWO-ers zijn die C&M kiezen, maar NIET met dat gedoe over geld en rijk worden en werk vinden enz. Dat ligt zo ontzettend aan jezelf. Ik ken een paar mensen die communicatie hebben gestudeerd en die laten zich voor schandalig veel geld inhuren door bedrijven als 'adviseur'. Dat blaat wat in de ruimte en verdient goud geld!
pi_40704013
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 02:09 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Bouwkunde vind ik op het randje van een technische studie. Ze laten niet voor niets alles door de constructeur narekenen.
Maar je moet er wel WiB1,2 en Na1 voor hebben. Dat betekent dat het enige profiel dat er standaard aan voldoet N&T is(N&G moet WiB2 er dan bij hebben).
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 09:57:45 #166
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_40704045
mijn punt was dat een stude of een profiel wel minder "moelijk" kan zijn dan een andere richting, maar dat t er uiteindelijk om gaat wat je er zelf van maakt. welke richting je ook op gaat, alleen door keihard te werken zul je echt ver komen....of je nou alfa of beta bent....
pi_40704113
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 09:57 schreef kwakveense het volgende:
mijn punt was dat een stude of een profiel wel minder "moelijk" kan zijn dan een andere richting, maar dat t er uiteindelijk om gaat wat je er zelf van maakt. welke richting je ook op gaat, alleen door keihard te werken zul je echt ver komen....of je nou alfa of beta bent....
Mijn ervaring is dat mensen die niet keihard willen werken C&M kiezen.
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 10:02:48 #168
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_40704176
Maar toch snap ik niet dat er N&T'ers en N&G'ers zijn die zo nodig af moeten geven op C&M, en dat er C&M'ers zijn die daar ook echt waarde aan hechten.

Iedereen kiest gewoon wat ie wil, ongeacht wat daar de beweegredenen voor zijn. Intresse, luiheid, domheid, who gives a fuck, dat is toch gewoon een persoonlijke keuze, lekker boeiend wat de andere daar van vindt.
Hoogachtend,
Erik.
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 10:07:35 #169
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_40704304
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 10:02 schreef Tha_Erik het volgende:
Maar toch snap ik niet dat er N&T'ers en N&G'ers zijn die zo nodig af moeten geven op C&M, en dat er C&M'ers zijn die daar ook echt waarde aan hechten.

Iedereen kiest gewoon wat ie wil, ongeacht wat daar de beweegredenen voor zijn. Intresse, luiheid, domheid, who gives a fuck, dat is toch gewoon een persoonlijke keuze, lekker boeiend wat de andere daar van vindt.
mwah, ik heb oude stijl vakken vergelijkbaar met C&M gedaan, en ik trek het me wel lichtelijk aan als iemand, zoasld e psot boven jou, zegt dat dat de mensen die zo'n pakket volgen meestal lui zijn, aangezien ik zelf absoluut niet lui ben...

maar t is idd. zo dat je bij c&m wel wegkomt met lui zijn en bij NTG profielen minder makkelijk...
  Eindredactie Games vrijdag 11 augustus 2006 @ 10:10:57 #170
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_40704390
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 22:12 schreef P8 het volgende:

[..]

euh , nee! gelukkig niet
pi_40705248
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 10:07 schreef kwakveense het volgende:

[..]

mwah, ik heb oude stijl vakken vergelijkbaar met C&M gedaan, en ik trek het me wel lichtelijk aan als iemand, zoasld e psot boven jou, zegt dat dat de mensen die zo'n pakket volgen meestal lui zijn, aangezien ik zelf absoluut niet lui ben...

maar t is idd. zo dat je bij c&m wel wegkomt met lui zijn en bij NTG profielen minder makkelijk...
Het spijt me als ik je beledigd heb, maar ik weet dat er ook genoeg uitzonderingen zijn bij C&M.

Maar wat ik vaak merk is dat mensen door een negatieve keuze ('Economie, natuurkunde en scheikunde is allemaal te moeilijk/moet ik te veel tijd in stoppen') C&M kiezen. En over dat geplaag richting C&M'ers, bijna iedereen geeft wel af op groepen die "lager" overkomen(óverkomen dus, ik spreek me niet uit over de juistheid van dit verschijnsel). Wie kijkt er nog van op als je spottend doet over putjesmannen(al bestaat het vak eigenlijk niet meer) en vuilnismannen? Ik zou zeggen dat je je er niet al te veel aan zou moeten ergeren als je weet dat bij jezelf de situatie anders is dan bij de rest van de C&M'ers, of als de C&M situatie anders bij jou is dan de hier geschetste situatie.
pi_40705532
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 23:25 schreef kwakveense het volgende:
mijn klasgenot die allebei deed had wiskunde A als tiende vak...gewoon extra...nooit een les gevolgd...10 voor t examen gehaald (ook voor zijn wiskunde B en zijn scheikunde overigens....beetje een genie...)
Voor wiskunde op middelbare-schoolniveau kun je natuurlijk ook alleen maar lager dan een 10 halen als je expres foute antwoorden opschrijft. Opvallend is dat bijna iedereen dit ook doet. Het zal wel komen door de sociale druk: men wil niet als "nerd" gezien worden.
pi_40705943
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 10:50 schreef thabit het volgende:

[..]

Voor wiskunde op middelbare-schoolniveau kun je natuurlijk ook alleen maar lager dan een 10 halen als je expres foute antwoorden opschrijft. Opvallend is dat bijna iedereen dit ook doet. Het zal wel komen door de sociale druk: men wil niet als "nerd" gezien worden.
Verkapte ik-ben-een-nerd post
pi_40706176
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 23:00 schreef P8 het volgende:

[..]

toch zullen de meesten iets met economie gedaan hebben toen ze jong(er) waren
Met N&T/N&G + Ec 1 kun je meer economische studies doen dan met E&M.
pi_40706304
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 10:10 schreef donald_dick het volgende:

[..]

euh , nee! gelukkig niet
euh dus wel! met kunstacademie en daarna academie voor bouwkunst

en dan kun je tenminste mooie huizen maken ipv smakeloze betonblokken
pi_40706509
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 11:17 schreef cikolata het volgende:

[..]

euh dus wel! met kunstacademie en daarna academie voor bouwkunst

en dan kun je tenminste mooie huizen maken ipv smakeloze betonblokken

Idd, dat kun je niet na een studie bouwkunde
C&M huilies
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:34:13 #177
107521 Furia
snoopy weer
pi_40706754
Het lijkt trouwens voor sommigen maar moeilijk te begrijpen te zijn dat mensen die C&M kiezen zich over het algemeen niet interesseren voor al die richtingen die je op kunt met een N-profiel. Waarom zo'n boutprofiel met bijvakken als Frans 2/Duits 2 gaan volgen als je ook gewoon een volledig profiel kunt kiezen dat is afgestemd op wat je later wilt én dat dus je volledige interesse heeft!

Ik heb het trouwens nog even nagekeken en bij ons bestond Frans (en Duits) 1 enkel uit Lezen. Spreken, Schrijven en Luisteren viel bij ons onder Frans (en Duits) 2/3.
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:56:12 #178
53267 TC03
pi_40707369
quote:

[..]

Jij bent echt zó dom.
pi_40708608
quote:

[..]

klopt, deed ik ook altijd. Haalde dan meestal een zesje, maarja het resultaat mocht er zijn

ik pimpte ze allemaal
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 13:06:32 #180
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_40709215
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 02:09 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

* Ixnay is constructeur.

Maar een architect moet wel ruimtelijk/bouwkundig inzicht hebben, en die krijgen ook een basis mechanica hier vallen de meesten op af.
pi_40711009
quote:

[..]

Want nerds hebben geen seks. Nou moet ik zeggen dat ik het soms ook wel moeilijk kiezen vind tussen een fijn boek differentiaalgeometrie en gepijpt worden, maar ik ga toch altijd weer voor het laatste overstag

Waar zou jij voor kiezen, Thabit? Voor je 30e nooit geneukt hebben, of voor je 30e nooit de wondere wereld van de getallentheorie gekend te hebben ? Dat bedoel ik
pi_40711621
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 14:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waar zou jij voor kiezen, Thabit? Voor je 30e nooit geneukt hebben, of voor je 30e nooit de wondere wereld van de getallentheorie gekend te hebben ? Dat bedoel ik
In dat geval zou ik natuurlijk kiezen om voor m'n 30ste geen getallentheorie te kennen. Was de keus echter tussen seks en getaltheorie geweest, dan had ik me daar even als een ezel tussen twee hooibergen gestaan.
pi_40712114
quote:

[..]

Ja, en die zijn hoe oud? 50+? Degenen die het meeste verdienen direct na je studie zijn:

1. Tandartsen
2. Apothekers (mensen die dus Farmacie hebben gedaan)
3. Artsen

En wat is dat voor profiel? Juist ja. Hoewel ik er wel even bij moet zeggen dat ik het uitermate triest vind als je een studie kiest waarmee je veel kunt verdienen. Je moet kiezen wat je leuk vind

Dat mensen dan CM kiezen moeten ze dus ook helemaal zelf weten. Ik ken dus nu een paar mensen die zich er werkelijk voor interesseren, maar het gros heeft CM gekozen omdat ze graag een VWO papiertje wilden maar de andere profielen te moeilijk vonden.
pi_40712674
Volgensmij is het nog altijd zo geweest dat er alfa (talen, gs/ak/ec, etc) en beta (n/s/bio/wi) mensen zijn...
Je bent OF overwegend goed in de eerste OF in de tweede (natuurlijk zijn er uitzonderingen ).
Dat heeft misschien niet zozeer te maken met hoe intelligent je bent, maar wel met waar je sterke punten liggen.

Iemand die een universitaire opleiding Engels heeft gedaan is toch niet per definitie dommer dan iemand die een universitaire opleiding biologie heeft gedaan?

Ik ben zelf echt een alfa persoon en heb ook C&M gedaan, je hoeft bij mij ECHT niet aan te komen met wiskunde of natuur/scheikunde (ook al vind ik dat wel interessant ), want ik zie dat gewoon niet...
Maar ik heb nu wel een HBO studie afgerond en begin volgend jaar aan de uni....

of is dit allemaal beside the point? heb nl niet het hele topic doorgelezen
pi_40713179
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 14:50 schreef Locusta het volgende:
-knip-
In de 4e zat ik in een klas die daarna vooral C&M is gaan doen. Wat ik merkte is dat ik(en een paar andere N&T'ers) zéker niet slechter waren in de talen of maatschappijleer/geschiedenis. Daarom zie ik alfa-mensen ook meer als mensen die geen beta kunnen, en daarom bij alfa uitkomen.
pi_40713240
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 14:50 schreef Locusta het volgende:
Dat heeft misschien niet zozeer te maken met hoe intelligent je bent, maar wel met waar je sterke punten liggen.

Als iemand goed is in exacte vakken is het logisch dat die persoon NG of NT kiest, terwijl iemand die goed is in talen weer sneller voor C&M zal kiezen.

Zelf heb ik aanleg voor economische vakken, vandaar dat ik E&M met M&O heb gekozen. In een vlaag van verstandsverbijstering had ik ook Frans 2 gekozen, maar aangezien dat vak zo slecht gedoceerd werd en ik er totaal niks mee had heb ik dat vak begin 6VWO laten vallen.

Ik doe nu een studie (WO Recht & Management) waar ik totaal geen voordeel heb op NG'ers met mijn profiel, en ik denk dat het bij het merendeel van de studies helemaal niks uitmaakt welk profiel je hebt gevolg. Medische en technische studies zijn daar de uitzondering op.
pi_40713356
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 15:04 schreef Aibmi het volgende:
Daarom zie ik alfa-mensen ook meer als mensen die geen beta kunnen, en daarom bij alfa uitkomen.
Dat is een beetje kort door de bocht: er zijn ook zat bèta-mensen die geen economie kunnen. Vreemd genoeg hoor je niemand daarover, omdat bèta-studies nou eenmaal beter gewaardeerd worden door veel mensen.
pi_40713790
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 15:09 schreef bladibladibla het volgende:

[..]

Dat is een beetje kort door de bocht: er zijn ook zat bèta-mensen die geen economie kunnen. Vreemd genoeg hoor je niemand daarover, omdat bèta-studies nou eenmaal beter gewaardeerd worden door veel mensen.
Leuk dat je het ook nog even over economie hebt. Ik ken enkele N&Ters die behalve Bio en Latijn ook nog Economie1,2 er bij hebben genomen. Ze vonden dit een eitje, en hebben het allemaal met gemak met een 9 afgesloten. Er zullen vast wel N&Ters zijn die geen economie kunnen, maar ik denk dat het omgekeerd toch grotere aantallen zijn. Overigens heb ik zelf economie 1 gedaan, en vond dit een lachertje. Met 2 vingers in mijn neus afgesloten met een 9.
pi_40714254
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 15:09 schreef bladibladibla het volgende:

[..]

Dat is een beetje kort door de bocht: er zijn ook zat bèta-mensen die geen economie kunnen.
Nou, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Economie bestaat namelijk enerzijds uit slap gelul en anderzijds uit berekeningen. Als je als beta niet zo van het slappe gelul bent kun je dat makkelijk compenseren door je punten op de berekeningen te scoren.
pi_40714424
Economie 1 is inderdaad een lachertje, dus daar ga ik verder niet op in

Wat je zegt over het feit dat NT'ers vaak wel Economie kunnen terwijl andere profielen slechter zijn in bèta-vakken hoeft niet waar te zijn. Op mijn laatste rapport in de 3e had ik een 7 voor Natuurkunde en Scheikunde en een 8 voor Biologie. Ik was echt niet de enige, want bijna de hele klas had gewoon een dikke voldoende voor al die vakken. Toch ging het merendeel E&M doen.

Volgens mij is het dus geen kwestie van kunnen, maar van waar je interesses liggen.

Thabit: helemaal gelijk met over dat gelul. Zonder te kunnen lullen over figuren,stellingen en berekeningen is de kans klein dat je een vak als Economie haalt.
pi_40715022
Ik weet nog bij een universiteitsvak economie (voor niet-economen) dat de docent op een gegeven moment het woord differentieren noemde, en de halve zaal verschrikt opkeek van 'dat hoeven we toch niet te weten voor het tentamen?' Ik snap wel dat er mensen tussen zitten met wiskunde A1, maar ik vind het ergens wel zonde dat je door zulke hiaten bepaalde ( in mijn ogen vrij simpele ) bewijzen voor economische stellingen achterwege moet houden.
pi_40715477
Dat slaat inderdaad nergens op. Dat geeft ook wel aan dat Wiskunde A1 echt flut is.

En daarbij: als je een vak volgt waarvoor je nog niet alle voorkennis hebt moet je wel bereidt zijn om je wat verder in de stof te verdiepen. Anders leer je nooit wat bij...
pi_40715921
Ja, maar wiskunde is nou eenmaal een vak wat niet veel mensen voor hun lol doen, en wat helaas een heel slecht imago heeft op school, en op de universiteit. Daarbij is zoiets als differentieren niet iets waar je je even in verdiept voor een economie vak.

Thabit heeft wel een klein beetje gelijk wat betreft economie, dat vak heb ik dus ook grotendeels op de berekeningen gehaald. Je kreeg al 0,3 punt van je cijfer als je iets in een formule naar de andere kant van het = teken kon krijgen. Als je dan als beta zo'n vak gaat doen, en je krijgt nog wat van die grafiekvragen ed, dan hoef je amper te leren voor het vak om een 6 te scoren. Nou hou ik zelf niet zo van die mentaliteit, maar ik vind het eigenaardig dat je dan zo makkelijk zo'n vak kunt halen
pi_40715965
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 14:18 schreef thabit het volgende:

[..]

In dat geval zou ik natuurlijk kiezen om voor m'n 30ste geen getallentheorie te kennen. Was de keus echter tussen seks en getaltheorie geweest, dan had ik me daar even als een ezel tussen twee hooibergen gestaan.
Getaltheorie, getallentheorie, gaat allemaal over getallen
pi_40716154
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 16:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Getaltheorie, getallentheorie, gaat allemaal over getallen
Misschien moeten we relativiteitstheorie dan ook maar relatieve-tijdstheorie gaan noemen.
pi_40716273
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 19:40 schreef thaleia het volgende:

Als je je profiel wilt gebruiken om te 'bewijzen' dat jij intellectueel heus wel wat voorstelt had je geen C&M moeten kiezen.
Met C&M kun je jezelf juist best wel intellectueel scholen, denk aan kunstgeschiedenis, geschiedenis, talen, filosofie en literatuur. Misschien snap je het verschil niet tussen intellectueel en intelligent.
pi_40716435
Verder wil ik aanstrepen dat talen voor veel beta-leerlingen echt niet te doen waren, die stonden daar gewoon zwaar onvoldoende voor. Sommige mensen hier hebben het erover dat het niveau van Frans1, Spaans1, Duits1 gelijk is aan dat van Frans2, resp Spaans2 en Duits2. Dat is pertinent onjuist.
Verder: je hebt nu eenmaal alfa en beta-studenten, waarom moeilijk doen over intelligent of minder intelligent. Alsof je profiel je intelligentie bepaalt. C&M was voor mij een pretpakket, terwijl het voor veel betastudenten een hel zou zijn. Vice-versa geldt natuurlijk hetzelfde. Edit: Oh ja, ik ben ontzettend lui.
pi_40716472
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 15:36 schreef thabit het volgende:

[..]

Nou, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Economie bestaat namelijk enerzijds uit slap gelul en anderzijds uit berekeningen. Als je als beta niet zo van het slappe gelul bent kun je dat makkelijk compenseren door je punten op de berekeningen te scoren.
Economie1 op de middelbare school is ook veel te simpel Iedereen die ik ken die N&T heeft gedaan, heeft volstrekt geen idee hoe economie werkt. Zo studeren veel van hen informatica, is de source erachter allemaal fantastisch, alleen is het product voor geen mogelijkheid te verkopen aan consumenten. Alleen vinden ze zelf de code wel 'cool' zal ik maar zeggen, de gebruiksvriendelijkheid is ver te zoeken.
pi_40716541
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 16:37 schreef El_Bassie het volgende:

[..]

Met C&M kun je jezelf juist best wel intellectueel scholen, denk aan kunstgeschiedenis, geschiedenis, talen, filosofie en literatuur. Misschien snap je het verschil niet tussen intellectueel en intelligent.
Er zit helemaal geen filosofie en literatuur bij. Als er filosofie bijzat was het wel beter geweest vind ik.
pi_40716593
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 16:48 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Er zit helemaal geen filosofie en literatuur bij. Als er filosofie bijzat was het wel beter geweest vind ik.
Literatuur werd op mijn school toendertijd bij de betreffende talen gegeven. Op sommige scholen is het mogelijk om filosofie te volgen in je profiel C&M geloof ik.
pi_40716763
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 16:26 schreef Haushofer het volgende:
Thabit heeft wel een klein beetje gelijk wat betreft economie, dat vak heb ik dus ook grotendeels op de berekeningen gehaald. Je kreeg al 0,3 punt van je cijfer als je iets in een formule naar de andere kant van het = teken kon krijgen. Als je dan als beta zo'n vak gaat doen, en je krijgt nog wat van die grafiekvragen ed, dan hoef je amper te leren voor het vak om een 6 te scoren. Nou hou ik zelf niet zo van die mentaliteit, maar ik vind het eigenaardig dat je dan zo makkelijk zo'n vak kunt halen
Bij mij op school was dat dus echt niet zo. Een proefwerk bij ons bestond altijd uit 6 vragen waarvan er slechts 2 berekeningen waren, omdat die zo vaak geoefend werden dat iedereen die in zijn slaap kon maken.
De overige vier vragen bestonden uit het verklaren van formules (bijvoorbeeld een elasticiteitberekening), kritiek geven op uitspraken van economen en aangeven of stellingen juist of onjuist waren. Met alleen berekeningen haalde je het vak echt niet: inzicht was echt vereist.

Op mijn school was het CSE Economie dan ook heel goed gemaak: al die berekeningen waren een eitje vergeleken met onze proefwerken
pi_40716987
Ik sprak net nog een vriend van me die volgend jaar niet de eindexamenklas Latijn heeft gekregen die hij wilde. Hij geeft al jaren les, en zijn ervaring in de bovenbouw, als de groepen gesplitst zitten op profiel, is dat N&T en N&G de getalenteerdste en meest enthousiaste leerlingen herbergen (OOK voor Latijn ja, terwijl dat toch een taal is.....maar natuurlijk wel eentje waarbij je "op gevoel" niet zover komt en op "logisch nadenken" wel). Nu zit ie komend jaar tegen zijn wensen in met een groep C&M/E&M-ers en die "willen niks", zo waren zijn woorden, "en een groot deel kan ook niks". Ik moest meteen aan dit topic denken

Ik heb het genuanceerd door te melden dat je tussen de C&M-ers ook af en toe heel geinteresseerde en getalenteerde leerlingen hebt, en dat beaamde hij ook wel.....maar grofweg is dit wel de indruk die bij hem (EN bij mij) bestaat.
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:12:25 #203
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_40717171
total agreement. Ik doe zelf N&T, N&G en Economie (half E&M). Dus alles behalve C&M. Daarop is waarschijnlijk ook deze mening gebaseerd. C&M is eigenlijk een profiel dat iedereen met een beetje basiskennis kan. Voorbeeld. Vakken C&M zijn talen. Talen = Leren. Leren = geen intelligentie vereist. Geen intelligentie = gezien als dom. Talen = domme mensen. Zo redeneert men over het algemeen. Ander probleem is het feit dat mensen die N doen 'over het algemeen' wel M kunnen... Maar vice versa niet. Dat is ook de reden dat je halverwege (mits AK gekozen) wel van N naar M kan maar niet andersom. Verder heb je gewoon weinig vervolgopleidingen mogelijk. Met mijn profiel kan ik ALLE studies volgen m.u.v. de talenstudies (hé, is me dat ff jammer). Maar met C&M heb je maar HEEEL weinig keuzes. Verder wordt bèta gewoon meer gevraagd en heb je over het algemeen betere carrièremogelijkheden.

Sorry als mensen zich beledigd voelen, maar C&M zie ik dat je kiest als je N niet kan
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_40717426
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 15:36 schreef thabit het volgende:

[..]
Als beta kun je ook beter geen economie doen, maar econometrie. De laaste is een alleen de puur wiskundige kant van economische modellen. Ben je ook van het slappe gelul af en je hebt daarna een dikbetaalde baan.
"Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern daß sie ist" Ludwig Wittgenstein.
pi_40717475
Ik voel me niet beledigd, maar door talen af te doen als puur leren doe je toch veel C&M'ers te kort. Bij het leren en beheersen van een taal komt wel degelijk veel inzicht kijken, net als bij bijvoorbeeld natuurkunde of scheikunde. Beide zijn echter met veel leren zeker makkelijk te doen op VWO-niveau, voor practisch iedereen.
pi_40717847
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 17:22 schreef El_Bassie het volgende:
Ik voel me niet beledigd, maar door talen af te doen als puur leren doe je toch veel C&M'ers te kort. Bij het leren en beheersen van een taal komt wel degelijk veel inzicht kijken, net als bij bijvoorbeeld natuurkunde of scheikunde. Beide zijn echter met veel leren zeker makkelijk te doen op VWO-niveau, voor practisch iedereen.
Mwoh, het is redelijk veel reproduceren. Zinsbouw is gewoon standaard, je moet alleen de goede woorden en naamvallen invullen.
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 17:39:13 #207
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_40717965
Talenvakken staan toch gewoon vast? Hoe vaak hoor je mensen niet roepen: Maar dat stond niet in het boek ! !!!
Bij de exacte vakken is het vaak niet zo exact overnemen van wat er in het boek staat en moet je de al dan niet geleerde zaken toepassen.

maar je hebt wel een beetje gelijk: ik heb duits met een 9 afgesloten dmv lezen en luisteren. lezen telde 60 % mee, luisteren 30 % en leren (woordjes) 10 %. Raad es waar ik mijn punten op liet liggen LUI LUI LUI
pi_40718870
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 16:48 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Literatuur zit er wel bij.
Ik krijg literatuur Nederlands, Engels (deze 2 zijn voor iedereen) en Frans (en als ik duits2 had, ik heb duits1, dan zou ik ook literatuur daarvan krijgen)
Daarbij kan je filosofie op mijn school kiezen inplaats van duits2 of frans2 en ik heb dus filosofie.
pi_40718996
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 17:39 schreef GSbrder het volgende:
Talenvakken staan toch gewoon vast? Hoe vaak hoor je mensen niet roepen: Maar dat stond niet in het boek ! !!!
Bij de exacte vakken is het vaak niet zo exact overnemen van wat er in het boek staat en moet je de al dan niet geleerde zaken toepassen.

maar je hebt wel een beetje gelijk: ik heb duits met een 9 afgesloten dmv lezen en luisteren. lezen telde 60 % mee, luisteren 30 % en leren (woordjes) 10 %. Raad es waar ik mijn punten op liet liggen LUI LUI LUI
Taal moet je kunnen toepassen en het staat niet altijd vast.
Je kan de regels helemaal uit je hoofd kennen en het nog verkeerd doen.
Het is niet iets wat je helemaal uit je hoofd kan leren. De woordjes wel, maar grammatica moet je (kunnen) toepassen.
pi_40719306
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 18:19 schreef appelsap het volgende:

[..]

Het is niet iets wat je helemaal uit je hoofd kan leren. De woordjes wel, maar grammatica moet je (kunnen) toepassen.
Zou je een voorbeeld kunnen geven?
pi_40719368
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 18:19 schreef appelsap het volgende:

[..]

Ja, en dat is ook zoo moeilijk. Oké veel NG/NT'ers hebben geen aanleg voor een taal (ik ben een uitzondering ), maar ze kunnen het nog wel met een 6 afsluiten.

Als een CM'er een beta vak gaat doen of Economie, zie ik zelden dat ze er een voldoende voor kunnen halen.
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 18:48:21 #212
53267 TC03
pi_40719814
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 18:31 schreef Nuna het volgende:

[..]

Ja, en dat is ook zoo moeilijk. Oké veel NG/NT'ers hebben geen aanleg voor een taal (ik ben een uitzondering ), maar ze kunnen het nog wel met een 6 afsluiten.

Als een CM'er een beta vak gaat doen of Economie, zie ik zelden dat ze er een voldoende voor kunnen halen.
Laat staan wiskunde b of scheikunde 2.
pi_40720010
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 18:48 schreef TC03 het volgende:

[..]

Laat staan wiskunde b of scheikunde 2.
Ik heb biologie en we begonnen met een klas(cluster) van 30 man. Ongeveer 8 C&Mers zijn afgeknapt op het scheikundige gedeelte in Biologie
pi_40722138
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 18:55 schreef Aibmi het volgende:

[..]

Ik heb biologie en we begonnen met een klas(cluster) van 30 man. Ongeveer 8 C&Mers zijn afgeknapt op het scheikundige gedeelte in Biologie
Liepen ze al gillend weg bij het horen van begrippen als kalium-natrium pomp?
"Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern daß sie ist" Ludwig Wittgenstein.
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:42:46 #215
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_40723225
hahahaa.. de uitzondering die de regel bevestigd denk ik zo?
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:44:12 #216
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_40723269
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 20:42 schreef GSbrder het volgende:
hahahaa.. de uitzondering die de regel bevestigd denk ik zo?
Maar dan bevestigt, met een t dus.
Hoogachtend,
Erik.
pi_40732390
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 18:31 schreef Nuna het volgende:
Ik zou het niet als een kwestie van aanleg willen zien. Veel NG/NT'ers zien er het nut niet van in om 4 talen te kunnen en hebben er dus ook geen plezier in ze te leren, EM/CM'ers hebben dat wel op de een of andere manier.

Nederlands en Engels zijn ruim voldoende om je op een groot deel van de wereld staande te kunnen houden, Frans en Duits zijn functioneel gezien dus overbodig. Komt nog bij dat een deel van de talen tegenwoordig uit gezwam als dichten, literatuur en literatuurgeschiedenis bestaat, allemaal zaken die volstrekt overbodig zijn om een taal goed te kunnen spreken en te lezen. Talen hebben niks met talent te maken met talent, je moet er intresse in hebben, alleen dan kun je de moeite opbrengen uren achtereen talloze uitzonderingen op 'regels' en woorden uit je hoofd te leren.
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 10:10:31 #219
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_40736370
Het overgrote deel van de wereld is nog steeds niet het Nederlands of het Engels machtig...
pi_40736405
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 10:10 schreef nickybol het volgende:
Het overgrote deel van de wereld is nog steeds niet het Nederlands of het Engels machtig...
Het overgrote deel van de wereld is ook niet wetenschappelijk.
pi_40737565
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 01:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
Veel NG/NT'ers zien er het nut niet van in om 4 talen te kunnen en hebben er dus ook geen plezier in ze te leren, EM/CM'ers hebben dat wel op de een of andere manier.
Mag ik even opkomen voor de EM'ers hier: de meeste EM'ers hebben net zo veel met talen als de gemiddelde NG'er of NT'er, weinig tot niks dus.

Bij EM is alleen Frans1 en Duits1 verplicht en er zijn maar heel weinig leerlingen die het toaalvak willen een gaan volgen. In mijn eindexamenjaar waren er bij Frans2 welgeteld 2 EM studenten in een groep van 25 man en allebei die studenten hebben het vak laten vallen zodra de school dat toestond.

Ik vind talen leren strontvervelend en rijtjes woorden leren kan ik echt niet, zeker niet bij Frans en Duits. Engels vind ik wel heel erg leuk en daar heb ik dus echt geen moeite voor hoeven doen. Ik had een 9 op mijn eindlijst, en ik heb zelfs een 10 gehaald voor mijn literatuur mondeling. Bij mij is het dus wel zo dat de mate van interesse voor een vak bepaalt hoe goed ik er in ben.
pi_40747565
E&M'ers blijven trouwens mooi buiten schot in dit topic, terwijl die nou ook niet echt een geweldig moeilijk profiel hebben.
pi_40750458
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 20:59 schreef El_Bassie het volgende:
E&M'ers blijven trouwens mooi buiten schot in dit topic, terwijl die nou ook niet echt een geweldig moeilijk profiel hebben.
Nee, N&T en N&G is fantastisch en anders ben je dom.
pi_40753678
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:42 schreef bladibladibla het volgende:
Zij mochten collages maken en muziek spelen voor hun schoolexamens terwijl ik een heel boek moest bestuderen en kennen.
Exact. Ik stel dan ook voor dat het C&M-profiel vanaf heden het K&P-profiel genoemd wordt. Knippen en plakken.
pi_40756948
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 10:10 schreef nickybol het volgende:
Klopt, daarom pleit ik al jaren voor het geven van Spaans en Chinees op de middelbare school. Duits en Frans kunnen mensen dan leren op de Universiteit als ze zich daar voor interesseren. In tijden van globalisering ben je steeds minder van je buurlanden afhankelijk.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bolkesteijn op 13-08-2006 03:08:10 ]
  zondag 13 augustus 2006 @ 11:45:31 #226
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_40760141
Spaans EN Chinees EN Duits EN Frans EN Latijn EN Grieks EN Engels EN Nederlands
pi_40760320
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 20:59 schreef El_Bassie het volgende:
Economie, aardrijkskunde, Wiskunde A1,2 of B1 en geschiedenis 2 zijn ook echt allemaal vakken die totaal geen moeite kosten

E&M is gewoon een compleet ander profiel dan de N-profielen. Uit dit topic blijkt echter maar weer dat degene die een N-profiel hebben gedaan of doen zichzelf ver boven de andere profielen verheven voelen.
pi_40760800
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 11:56 schreef bladibladibla het volgende:

E&M is gewoon een compleet ander profiel dan de N-profielen. Uit dit topic blijkt echter maar weer dat degene die een N-profiel hebben gedaan of doen zichzelf ver boven de andere profielen verheven voelen.
Nee, hoor. Ik voel me alleen verheven boven CM.

Sorry, ik kan er niets aan doen.
pi_40763004
Online woordenboek Dikke van Dale:

U hebt gezocht op pretpakket:

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

pret·pak·ket (het ~)
1 [inf., onderw.] vakkenpakket dat weinig of geen exacte vakken bevat

Dus C&M is gewoon officieel een pretpakket.
  zondag 13 augustus 2006 @ 20:42:53 #230
142291 Met-Yvana
pi_40775112
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 11:56 schreef bladibladibla het volgende:

[..]

Economie, aardrijkskunde, Wiskunde A1,2 of B1 en geschiedenis 2 zijn ook echt allemaal vakken die totaal geen moeite kosten

Ik heb als C&M-er ook Aardrijkskunde, geschiedenis2 en zelfs M&O Heur
  zondag 13 augustus 2006 @ 21:45:07 #231
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_40777518
ja, dat lijkt me wel. Op alleen Fa2 en Du2 kan je ook niet echt een profiel bouwen
  zondag 13 augustus 2006 @ 21:46:19 #232
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_40777567
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 21:45 schreef GSbrder het volgende:
ja, dat lijkt me wel. Op alleen Fa2 en Du2 kan je ook niet echt een profiel bouwen
. Ik wel . En Filosofie dan ook nog .
Hoogachtend,
Erik.
  zondag 13 augustus 2006 @ 21:56:45 #233
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_40777992
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 21:46 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

. Ik wel . En Filosofie dan ook nog .
Veel succes met zoeken naar een vervolgopleiding
  zondag 13 augustus 2006 @ 21:57:40 #234
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_40778036
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 21:56 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Veel succes met zoeken naar een vervolgopleiding
Nou, voor Nederlands heb ik geen Economie of Aardrijkskunde nodig .
Hoogachtend,
Erik.
  zondag 13 augustus 2006 @ 22:20:32 #235
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_40779040
klopt
quote:
Veel succes met zoeken naar een goeie vervolgopleiding
beter?
  zondag 13 augustus 2006 @ 22:21:10 #236
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_40779071
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 22:20 schreef GSbrder het volgende:
klopt
[..]

beter?
Ik kies liever eentje die ik leuk vind .
Hoogachtend,
Erik.
pi_40779990
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 17:05 schreef thaleia het volgende:
Ik sprak net nog een vriend van me die volgend jaar niet de eindexamenklas Latijn heeft gekregen die hij wilde. Hij geeft al jaren les, en zijn ervaring in de bovenbouw, als de groepen gesplitst zitten op profiel, is dat N&T en N&G de getalenteerdste en meest enthousiaste leerlingen herbergen (OOK voor Latijn ja, terwijl dat toch een taal is.....maar natuurlijk wel eentje waarbij je "op gevoel" niet zover komt en op "logisch nadenken" wel). Nu zit ie komend jaar tegen zijn wensen in met een groep C&M/E&M-ers en die "willen niks", zo waren zijn woorden, "en een groot deel kan ook niks". Ik moest meteen aan dit topic denken

Ik heb het genuanceerd door te melden dat je tussen de C&M-ers ook af en toe heel geinteresseerde en getalenteerde leerlingen hebt, en dat beaamde hij ook wel.....maar grofweg is dit wel de indruk die bij hem (EN bij mij) bestaat.
Tja, zo geeft mijn vriend ook klassieke talen. Afgelopen jaar had hij slechts vijf leerlingen. De twee beste daarvan waren toch C&M leerlingen. De ene is dan ook klassieke talen gaan studeren en de andere Egyptologie. Verder zaten er een E&M'er en een twee N&T'er in. Eén van die N&T'ers haalde allemaal 8'en en hoger voor de beta vakken, maar van Latijn had ze echt geen kaas gegeten. Ze zag het gewoon echt niet. Uiteindelijk heeft ze het vak nog net met een voldoende gehaald, door echt ontzettend hard te werken. Maargoed, over het algemeen zal het best kloppen dat mensen met meer logisch inzicht, beter de structuur van een taal kunnen zien. Ikzelf zou dan ook wel graag zien dat bij taalvakken meer de nadruk wordt gelegd op de structuur (zoals dat enigszins bij Latijn en Grieks gebeurd).

Wat ik trouwens nog wou zeggen: mijn vriend is ook mentor en hij vertelde me laatst, dat bij hem op school nooit iemand wordt gezegd dat diegene een bepaald profiel moet gaan doen. Wel worden leerlingen soms afgeraden om bepaalde vakken niet te gaan volgen en in bijna alle gevallen is dit wiskunde. Het zou natuurlijk kunnen zijn, dat meer mensen aanleg hebben voor talen dan voor betavakken, wat natuurlijk niet hoeft te zeggen dat deze vakken makkelijker zijn.
pi_40780985
Oh, de beste leerling op mijn school was het afgelopen jaar ook een C&M-er hoor. Je hebt er absolute genieeen tussen lopen, dat zul je mij niet horen ontkennen Het is alleen in mijn ervaring wel zo dat het gros van de C&M-ers (en pak de E&M-ers daar ook maar bij) minder gemotiveerd en minder getalenteerd is dan de NT/NGers. Dat er altijd uitzonderingen tussen zitten is een feit.
  zondag 13 augustus 2006 @ 23:07:41 #239
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_40781084
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 23:05 schreef thaleia het volgende:
Oh, de beste leerling op mijn school was het afgelopen jaar ook een C&M-er hoor. Je hebt er absolute genieeen tussen lopen, dat zul je mij niet horen ontkennen Het is alleen in mijn ervaring wel zo dat het gros van de C&M-ers (en pak de E&M-ers daar ook maar bij) minder gemotiveerd en minder getalenteerd is dan de NT/NGers. Dat er altijd uitzonderingen tussen zitten is een feit.
Getallenteerd op welk gebied? Want dat kan natuurlijk enorm verschillen.
Hoogachtend,
Erik.
pi_40781445
Algemeen
  maandag 14 augustus 2006 @ 09:37:47 #241
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_40788974
inderdaad... misschien niet op sommige alpha-gebieden, maar op zaken als inzicht, logisch nadenken en beredeneren zijn de meeste N-leerlingen beter dan M.
pi_40789049
Hoe kan je in hemelsnaam 'algemeen' getalenteerd zijn?

De Dikke van Dale omschrijft een talent als een 'natuurlijke begaafdheid, bekwaamheid tot iets, een gave'

Als je toevallig een talent hebt voor exacte vakken betekend dat niet dat je algemeen getalenteerd bent. Ik ken NT'ers die de sociale vaardigheden hadden van een baksteen. Daar zit je dan met je talent...

N'ers hoeven niet beter te zijn qua redeneren en inzicht: veel exacte vakken bestaan voor het grootste deel uit berekeningen uitvoeren. Daar is toch minder inzicht voor nodig dan voor het schrijven van een essay over bijvoorbeeld de Industriële Revolutie in Noord-Engeland.
pi_40789611
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 20:42 schreef Met-Yvana het volgende:

[..]

Ik heb als C&M-er ook Aardrijkskunde, geschiedenis2 en zelfs M&O Heur
Jaa, maar jij bent het goede voorbeeld CM'er
  maandag 14 augustus 2006 @ 10:15:50 #244
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_40789670
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 22:42 schreef DeathStella het volgende:

[..]

Tja, zo geeft mijn vriend ook klassieke talen. Afgelopen jaar had hij slechts vijf leerlingen. De twee beste daarvan waren toch C&M leerlingen. De ene is dan ook klassieke talen gaan studeren en de andere Egyptologie. Verder zaten er een E&M'er en een twee N&T'er in. Eén van die N&T'ers haalde allemaal 8'en en hoger voor de beta vakken, maar van Latijn had ze echt geen kaas gegeten. Ze zag het gewoon echt niet. Uiteindelijk heeft ze het vak nog net met een voldoende gehaald, door echt ontzettend hard te werken. Maargoed, over het algemeen zal het best kloppen dat mensen met meer logisch inzicht, beter de structuur van een taal kunnen zien. Ikzelf zou dan ook wel graag zien dat bij taalvakken meer de nadruk wordt gelegd op de structuur (zoals dat enigszins bij Latijn en Grieks gebeurd).

Wat ik trouwens nog wou zeggen: mijn vriend is ook mentor en hij vertelde me laatst, dat bij hem op school nooit iemand wordt gezegd dat diegene een bepaald profiel moet gaan doen. Wel worden leerlingen soms afgeraden om bepaalde vakken niet te gaan volgen en in bijna alle gevallen is dit wiskunde. Het zou natuurlijk kunnen zijn, dat meer mensen aanleg hebben voor talen dan voor betavakken, wat natuurlijk niet hoeft te zeggen dat deze vakken makkelijker zijn.
Het Assink?
  maandag 14 augustus 2006 @ 10:32:49 #245
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_40790083
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 09:41 schreef bladibladibla het volgende:

....

N'ers hoeven niet beter te zijn qua redeneren en inzicht: veel exacte vakken bestaan voor het grootste deel uit berekeningen uitvoeren. Daar is toch minder inzicht voor nodig dan voor het schrijven van een essay over bijvoorbeeld de Industriële Revolutie in Noord-Engeland.
als het allebei kan is het mooi hè ...
Dus EN goed zijn in exacte vakken, EN geschiedenis sum cum laude afsluiten
pi_40790183
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 10:32 schreef GSbrder het volgende:
als het allebei kan is het mooi hè ...
Dus EN goed zijn in exacte vakken, EN geschiedenis sum cum laude afsluiten
Dat is zeker mooi. Mag ik vragen of het om Geschiedenis 1 of 2 ging?
  maandag 14 augustus 2006 @ 10:56:28 #247
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_40790631
kut, daar heb je me
pi_40790709
Een (serieuze) vraag aan C&M'ers: kun je nadat je Frans 2 hebt gehad een beetje fatsoenlijk Frans verstaan?
  maandag 14 augustus 2006 @ 11:04:22 #249
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_40790838
Ja, je kunt wel Frans verstaan van bandjes, zeg maar standaard Frans. Het is een beetje wat je er zelf van maakt. Het is zeker een goede basis, en het zorgt ervoor dat je je goed kunt redden in Frankrijk. Twee Franse boertjes die met elkaar praten kan ik echter nog steeds niet verstaan, maar wel dingen als Franse televisie.
pi_40790872
quote:

Daarom vallen veel mensen bij exacte studies op de universiteit ook door de mand. Op de middelbare school zijn dit volstrekt triviale vakken en dan komen ze op de universiteit opeens tot de ontdekking dat je er ook nog bij moet nadenken.
pi_40790881
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 10:56 schreef GSbrder het volgende:
kut, daar heb je me
Thought so
  maandag 14 augustus 2006 @ 11:11:27 #252
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_40791018
grrrmmmblll
anyway... Ik ken enkele EMmers (:D) nota bene die geschiedenis 1 met een 6je halen. Dat wordt leuk dan met geschiedenis 2, alhoewel ik niet over de moeilijkheidsgraad kan oordelen.
pi_40791099
Geschiedenis 2 gaat veel dieper in op de stof dan Geschiedenis 1, maar bij beide vakken hangt je eindcijfer veel af van het onderwerp en je interesse daarvoor.
De Vietnam-oorlog kon me gestolen worden, maar de Industriële Revolutie in Lacashire en de Nederlandse gezagsdragers van de 20e eeuw vond ik dan wel weer interessant, met als resultaat een 8 op mijn eindlijst.
  maandag 14 augustus 2006 @ 11:21:28 #254
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_40791298
hmm... wij hadden 3 thema's:
Totalitaire Dictatuur of Democratie: 8.5
Oorlog & Vrede (cq. WO II): 9.6
en nog iets met politiek in Nl: 8.1
  maandag 14 augustus 2006 @ 11:22:51 #255
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_40791334
ENORM vette avater trouwens, bladiebladiebla...

Is it an African or European Swallow?
pi_40791865
quote:
Hoe kan je in hemelsnaam 'algemeen' getalenteerd zijn?
Ik had het gewoon over intelligentie. Niet over het talent voor zwemmen, vrouwen versieren of borduren oid. Ik durf er best wat om te verwedden dat NT-ers gemiddeld een stuk hoger scoren op een algemene IQ-test dan CM-ers. En ik ben dus zelf een CM-er he, dat wil ik toch nog even een keer vermelden.
  maandag 14 augustus 2006 @ 13:00:24 #257
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_40792433
Ik denk dat je in principe voor het profiel C&M de minste vaardigheden hoeft te bezitten. Het kan een pretpakket zijn, maar je kunt er ook ontzettend veel uithalen. Ik ben een alpha/gamma en totaal geen beta, dus waarom zou het me in godsnaam boeien dat ik zometeen geen Natuurkunde, Geneeskunde of Wiskunde kan studeren? Ik wist jaren terug al wat ik wilde gaan studeren en het leek me niet nodig om mijn bovenbouwcarriere te verslechteren door het volgen van vakken als Biologie, Scheikunde of Wiskunde B. Ik heb een pakket gekozen wat het beste aansloot op mijn interesses (taal en cultuur) en heb er vervolgens meer uit mijn bovenbouwjaren gehaald dan 3/4 van de rest van de scholieren op mijn school. Door de mindere uren die ik hoefde te volgen en de rekbaardere vakken die ik had, kon ik nu meer tijd besteden aan bijvoorbeeld lesgeven, mentorkinderen, ontwikkelen van lesmateriaal, organiseren van excursies en feesten, etc. Ik heb alles (ruim) voldoende afgesloten, heb mezelf op bepaalde vlakken echt enorm ontwikkeld én heb me al enigszins voorbereid op mijn komende studie en carriere. Mooi, toch?
  maandag 14 augustus 2006 @ 13:41:23 #258
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_40793570
eens...

Ik denk dat je met 4 uur leren p/dag iedereen CM kan halen en niet iedereen met 4 uur p/dag leren NT kan halen
pi_40797891
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 13:41 schreef GSbrder het volgende:
eens...

Ik denk dat je met 4 uur leren p/dag iedereen CM kan halen en niet iedereen met 4 uur p/dag leren NT kan halen
VIER uur per dag?
  maandag 14 augustus 2006 @ 17:44:47 #260
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_40800626
ja, veel hè?
dat is voor mij eerder p/week
pi_40801390
goed topic trouwens
pi_40802214
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 17:44 schreef GSbrder het volgende:
ja, veel hè?
dat is voor mij eerder p/week
Voor mij eerder per jaar... who fucking cares
pi_40802709
Ik begin na de vakantie met de 4Vwo en doe C&M. Ik snap echt niet waarom veel mensen zo negatief doen over dit profiel. Het is niet waar dat iedereen die C&M doet slecht is in exacte vakken. Ik had op de exacte vakken 8en en 9ens op mn rapport. Ik kon elk profiel eigenlijk wel doen. Maar omdat ik talen en culturen veel interessanter vind, doe ik C&M. Ik ben van plan om klassieke talen te gaan studeren, en dan is C&M veel handiger dan een ander profiel.
Ok, er zijn mensen uit mn klas die C&M doen omdat ze slecht zijn in exacte vakken of gewoon te lui zijn om er echt moeite voor te doen. Maar er zijn ook mensen die N&G doen omdat ze denken dat C&M een pretpakket is, terwijl ze soms helemaal niet zo goed zijn in exacte vakken. Het zou me eerlijk gezegd niks verbazen dat er ook een paar bij zijn die N&G doen omdat de meeste mensen uit mn klas N&G doen.
Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli.
pi_40803205
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 18:52 schreef Marijke236 het volgende:
Ik begin na de vakantie met de 4Vwo en doe C&M. Ik snap echt niet waarom veel mensen zo negatief doen over dit profiel. Het is niet waar dat iedereen die C&M doet slecht is in exacte vakken. Ik had op de exacte vakken 8en en 9ens op mn rapport. Ik kon elk profiel eigenlijk wel doen. Maar omdat ik talen en culturen veel interessanter vind, doe ik C&M. Ik ben van plan om klassieke talen te gaan studeren, en dan is C&M veel handiger dan een ander profiel.
Ok, er zijn mensen uit mn klas die C&M doen omdat ze slecht zijn in exacte vakken of gewoon te lui zijn om er echt moeite voor te doen. Maar er zijn ook mensen die N&G doen omdat ze denken dat C&M een pretpakket is, terwijl ze soms helemaal niet zo goed zijn in exacte vakken. Het zou me eerlijk gezegd niks verbazen dat er ook een paar bij zijn die N&G doen omdat de meeste mensen uit mn klas N&G doen.
Je weet toch wel dat je als een groep over het algemeen bepaald gedrag vertoont, dat niet ieder lid van die groep dat gedrag hoeft te vertonen? Dat is precies wat hier in dit topic gebeurt. En daarbij, Natuurkunde en Scheikunde in de onderbouw heb je nog lang niet zo veel inzich voor nodig. Als je mooie verslagjes maakt, wat iedereen kan met veel tijd er in stoppen haal je met gemak hoge cijfers.
pi_40803386
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 19:07 schreef Aibmi het volgende:

[..]

Je weet toch wel dat je als een groep over het algemeen bepaald gedrag vertoont, dat niet ieder lid van die groep dat gedrag hoeft te vertonen? Dat is precies wat hier in dit topic gebeurt. En daarbij, Natuurkunde en Scheikunde in de onderbouw heb je nog lang niet zo veel inzich voor nodig. Als je mooie verslagjes maakt, wat iedereen kan met veel tijd er in stoppen haal je met gemak hoge cijfers.
Heb je dan geen inzicht nodig om een Latijnse of Griekse tekst in het Nederlands te vertalen? Of een Duitse of Franse tekst te lezen? Je hebt inzicht echt niet alleen nodig voor de exacte vakken.
pi_40803762
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 19:12 schreef Marijke236 het volgende:

[..]

Heb je dan geen inzicht nodig om een Latijnse of Griekse tekst in het Nederlands te vertalen? Of een Duitse of Franse tekst te lezen? Je hebt inzicht echt niet alleen nodig voor de exacte vakken.
Ik heb N&T met Latijn gedaan, en het inzicht is bij Latijn écht stukken minder nodig dan bij Bèta vakken. Het is eigenlijk gewoon schematisch een zin af gaan(pv, onderwerp, lijdend voorwerp, mogelijke aanvullingen bij pv zoeken, en de rest is een bepaling, dus ieder stukje bepaling opzoeken.). Als je dit wilt toelichten kan ik het misschien begrijpen, maar i.t.t. Natuur en Scheikunde heb ik eigenlijk nooit álleen zitten te denken, maar was ik altijd gewoon maar weer aan het zoeken in de zin naar het volgende stukje. Bij Na/Sk zat ik regelmatig gewoon voor me uit te staren terwijl mijn hersenen overuren maakten om het probleem op te lossen. Maargoed, als je een aanvulling hebt kan ik het misschien beter begrijpen.
pi_40804713
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 19:22 schreef Aibmi het volgende:

[..]

Ik heb N&T met Latijn gedaan, en het inzicht is bij Latijn écht stukken minder nodig dan bij Bèta vakken. Het is eigenlijk gewoon schematisch een zin af gaan(pv, onderwerp, lijdend voorwerp, mogelijke aanvullingen bij pv zoeken, en de rest is een bepaling, dus ieder stukje bepaling opzoeken.). Als je dit wilt toelichten kan ik het misschien begrijpen, maar i.t.t. Natuur en Scheikunde heb ik eigenlijk nooit álleen zitten te denken, maar was ik altijd gewoon maar weer aan het zoeken in de zin naar het volgende stukje. Bij Na/Sk zat ik regelmatig gewoon voor me uit te staren terwijl mijn hersenen overuren maakten om het probleem op te lossen. Maargoed, als je een aanvulling hebt kan ik het misschien beter begrijpen.
Zeer mee eens. Latijn is ZO systematisch. Stap 1, stap 2 etc. en je hebt een gepaste vertaling. Zelfs de uitzonderingen zijn regelmatig. Natuurlijk zijn de exacte vakken nog systematischer, maar bij natuurkunde en wiskunde (scheikunde nog een beetje) kan je niet goed scoren door louter te stampen. Bij de alfa vakken wel.

CM is gewoon lol profiel. Net zo zinloos als NT. EM en NG (+WiB12) bieden de juiste basis. Je kan dan ELKE studie doen die je wil. Wat wil je nog meer?
  maandag 14 augustus 2006 @ 19:46:26 #268
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_40804777
Ik snap dat laatste argument niet echt. Waarom is het altijd zo hoogstnoodzakelijk om alle opties open te houden en alle studies te kunnen kiezen?
pi_40804857
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 19:44 schreef milkingmonkey het volgende:

[..]

Zeer mee eens. Latijn is ZO systematisch. Stap 1, stap 2 etc. en je hebt een gepaste vertaling. Zelfs de uitzonderingen zijn regelmatig. Natuurlijk zijn de exacte vakken nog systematischer, maar bij natuurkunde en wiskunde (scheikunde nog een beetje) kan je niet goed scoren door louter te stampen. Bij de alfa vakken wel.

CM is gewoon lol profiel. Net zo zinloos als NT. EM en NG (+WiB12) bieden de juiste basis. Je kan dan ELKE studie doen die je wil. Wat wil je nog meer?
Om even toe te voegen. Natuurkunde werkt ook zéker via zo'n schema. Maar het verschil is dat je het schema op het moment zelf zult moeten bedenken. Je hebt een paar gegevens, en daaruit moet een antwoord rollen. Je moet de juiste gegevens met elkaar combineren, i.t.t. tot talen waar je altijd weet waar welke gegevens staan en waar je weet wat je er mee moet doen.
pi_40804990
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 18:52 schreef Marijke236 het volgende:
Ik had op de exacte vakken 8en en 9ens op mn rapport. Ik kon elk profiel eigenlijk wel doen. Maar omdat ik talen en culturen veel interessanter vind, doe ik C&M. Ik ben van plan om klassieke talen te gaan studeren, en dan is C&M veel handiger dan een ander profiel.
Hier precies hetzelfde verhaal, maar we hebben het dan ook niet over individuele gevallen. Ik ken nl mensen die ik als niet bijster slim zou betitelen die geslaagd zijn met NT, en briljante geesten die CM deden. Maar over het algemeen is CM (en EM) m.i. wel makkelijker te doen en het trekt dus over het algemeen ook mensen aan die niet zoveel willen doen of gewoon niet zoveel kunnen.

Over het algemeen he

En BS ik ben het volledig met je eens, da's dus ook precies de reden dat ik al die talen koos. Ik wist echt al wel zeker dat ik die richting in zou gaan en dat ik ECHT niet de optie open hoefde te houden om tandheelkunde te kunnen gaan studeren oid
pi_40805388
quote:
al·ge·meen (bn.)
1 alle personen betreffend => openbaar
2 voor alle gevallen geldig => commuun, generaal, omnivalent, universeel; <=> bijzonder
3 het geheel betreffend, niet op details ingaand
Hmm. .
  maandag 14 augustus 2006 @ 20:04:00 #272
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_40805446
Niet zo mierenneuken. Iedereen snapt wat ze bedoelt.
  maandag 14 augustus 2006 @ 20:10:56 #273
53267 TC03
pi_40805713
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 20:04 schreef BlaatschaaP het volgende:
Niet zo mierenneuken. Iedereen snapt wat ze bedoelt.
Het is thabit eh.
pi_40806401
Ach, ik vind het gewoon grappig dat het woord "algemeen" ook "niet algemeen" kan betekenen. Net zoals in het Frans "personne" zowel "persoon" als "niemand" kan betekenen.
  maandag 14 augustus 2006 @ 21:00:01 #275
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_40807429
quote:

[..]

Waarom is NT zinloos?
Kies dan gewoon NT / NG / EM dan kan je ook naar TU
pi_40816959
quote:

[..]

whaha... dat verhaal klinkt me heel bekend in de oren... wij gingen ook naar parijs, en ja hoor... wij gingen alle bezienswaardigheden af... en wat deden de mensen die tekenen in hun pakket hadden zitten???

WINKELEN

echt grappig dat het dus niet alleen bij mij op school voorkwam...
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 01:06:39 #277
53267 TC03
pi_40817345
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 00:49 schreef Lisanne__tje het volgende:

[..]

whaha... dat verhaal klinkt me heel bekend in de oren... wij gingen ook naar parijs, en ja hoor... wij gingen alle bezienswaardigheden af... en wat deden de mensen die tekenen in hun pakket hadden zitten???

WINKELEN

echt grappig dat het dus niet alleen bij mij op school voorkwam...
Wat dat betreft zou ik me ook liever bij de C&M'ers scharen hoor, liever leuke dingen doen dan oude kerkjes bezichtigen.
pi_40818959
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 01:06 schreef TC03 het volgende:
Wat dat betreft zou ik me ook liever bij de C&M'ers scharen hoor, liever leuke dingen doen dan oude kerkjes bezichtigen.
Winkelen vind ik anders ook geen leuk alternatief. Of je moet naar de Mediamarkt etc. gaan.
pi_40821272
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 01:06 schreef TC03 het volgende:

[..]

Het Louvre een oude kerk?
pi_40833502
quote:

Dus alles is zinloos met uitzondering van datgene waar je alles mee kunt kiezen Wat leren ze daar op het VWO tegenwoordig?
pi_40834156
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:02 schreef Asmodean het volgende:

[..]

Geen 'domme' mensen in de natuurprofielen? Ik zit bij sommige vakken bij veel natuurmensen en die zijn over het algemeen veel kinderachtiger en in dat opzicht 'dommer' dan de cultuurmensen. En misschien ook omdat ik Nederlands en Engels met hen heb, waar de meeste van hen dan weinig mee kunnen. Is dat tegenwoordig niet meer belangrijk, of wordt alleen natuurkunde als iets 'slims' gezien?
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 17:27:53 #282
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_40834974
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 17:01 schreef Noodly het volgende:

[..]

Geen 'domme' mensen in de natuurprofielen? Ik zit bij sommige vakken bij veel natuurmensen en die zijn over het algemeen veel kinderachtiger en in dat opzicht 'dommer' dan de cultuurmensen. En misschien ook omdat ik Nederlands en Engels met hen heb, waar de meeste van hen dan weinig mee kunnen. Is dat tegenwoordig niet meer belangrijk, of wordt alleen natuurkunde als iets 'slims' gezien?
De "slimste" persoon allertijden was een Natuurkundige.

Verder zijn mensen die Natuurkunde studeren meestal behoorlijk intelligent.
  Eindredactie Games dinsdag 15 augustus 2006 @ 17:35:34 #283
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_40835207
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 17:01 schreef Noodly het volgende:

[..]

idd, C&M zijn meer volwassen. ze worden ook meestal ontmaagd op hun 15de
pi_40838952
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 17:35 schreef donald_dick het volgende:

[..]

idd, C&M zijn meer volwassen. ze worden ook meestal ontmaagd op hun 15de
Stiekem zijn het gewoon havoërs die van hun ouders koste wat het kost VWO moeten blijven doen . dit is dus een grapje

Maar hoe willen alle pro-CM'ers verklaren dat docenten/mentoren in de derde klas CM als advies geven bij de mensen die met moeite lijken over te gaan? Dit geeft toch aan dat CM, in het algemeen, blijkbaar makkelijker is dan de overige profielen?
pi_40839234
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 19:34 schreef milkingmonkey het volgende:

[..]

Stiekem zijn het gewoon havoërs die van hun ouders koste wat het kost VWO moeten blijven doen . dit is dus een grapje

Maar hoe willen alle pro-CM'ers verklaren dat docenten/mentoren in de derde klas CM als advies geven bij de mensen die met moeite lijken over te gaan? Dit geeft toch aan dat CM, in het algemeen, blijkbaar makkelijker is dan de overige profielen?
Waar heb je het over. Als iemand een 9 heeft voor Wiskunde, Natuurkunde en Scheikunde, en een 5 voor Frans en Duits zal deze docent gaat C&M aanbevelen omdat het 'makkelijker' is. Makkelijk is subjectief en verschilt per persoon.
pi_40839516
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 19:42 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Waar heb je het over. Als iemand een 9 heeft voor Wiskunde, Natuurkunde en Scheikunde, en een 5 voor Frans en Duits zal deze docent gaat C&M aanbevelen omdat het 'makkelijker' is. Makkelijk is subjectief en verschilt per persoon.
Ik heb het over waarschijnlijkere situaties.
pi_40839559
quote:
De "slimste" persoon allertijden was een Natuurkundige.
Hoe hebben ze dan vastgesteld dat die persoon de slimste persoon allertijden was?
pi_40841889
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 19:50 schreef Marijke236 het volgende:

[..]
Hoe hebben ze dan vastgesteld dat die persoon de slimste persoon allertijden was?
Dat is niet objectief vast te stellen. Zelfs de algemene intelligentie, genaamd G, ligt momenteel binnen de psychologie onder vuur. Einstein was slim, maar ik zie geen reden waarom Einstein slimmer zou zijn dan Bohr, Goethe of Bach. Einstein was een grootheid binnen de relativiteitstheorie, Bohr binnen de quantummechanica, Goethe binnen de literatuur en Bach binnen de muziek. Ze waren elk genieën binnen het vakgebied en die vakgebieden zijn moeilijk met elkaar vergelijkbaar.
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 22:00:47 #289
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_40844864
definitiekwestie.. kom je toch nooit uit
pi_40846948
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 20:40 schreef Dr_Jack het volgende:

[..]

Dat is niet objectief vast te stellen. Zelfs de algemene intelligentie, genaamd G, ligt momenteel binnen de psychologie onder vuur. Einstein was slim, maar ik zie geen reden waarom Einstein slimmer zou zijn dan Bohr, Goethe of Bach. Einstein was een grootheid binnen de relativiteitstheorie, Bohr binnen de quantummechanica, Goethe binnen de literatuur en Bach binnen de muziek. Ze waren elk genieën binnen het vakgebied en die vakgebieden zijn moeilijk met elkaar vergelijkbaar.
Alleen heeft Einstein van deze mensen het meest ( en grotendeels individueel ) gezorgd voor een paradigmaverschuiving ( ik ken niet de juiste term voor een dergelijke innovatie op andere gebieden, maar je snapt het idee ). Dat is ook de reden waarom zoveel mensen hem zo hoog hebben.

Andere mensen zijn briljant in het doen van hun dingetje, maar zullen niet met iets nieuws komen. Wie is "slimmer" ? Ik denk diegene met de innovatieve ideeen

En wie is slimmer: degene die binnen een maand zich differentiaalgeometrie kan eigen maken zonder veel voorkennis, of iemand die binnen een paar weken zich een vreemde taal eigen kan maken? Lastige kwesties, en eigenlijk kan het me vrij weinig schelen
pi_40849010
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 22:50 schreef Haushofer het volgende:
Andere mensen zijn briljant in het doen van hun dingetje, maar zullen niet met iets nieuws komen. Wie is "slimmer" ? Ik denk diegene met de innovatieve ideeen

En wie is slimmer: degene die binnen een maand zich differentiaalgeometrie kan eigen maken zonder veel voorkennis, of iemand die binnen een paar weken zich een vreemde taal eigen kan maken? Lastige kwesties, en eigenlijk kan het me vrij weinig schelen
Daar heb je wel punt, maar dan krijg je weer van die onvergelijkbare situaties. Componist Schönberg was met volstrekt atonale composities een groot innovator binnen de muziek, terwijl dat Einstein was met zijn theorie binnen de fysica. Wie is nou innovatiever?

Maar eigenlijk heb je gelijk met je laatste opmerking dat het weinig uitmaakt. Het is volgens mij weinig zinvol. Geniale mensen uit totaal verschillende gebieden vergelijken is net een discussie als "rood is mooier dan blauw."
pi_40858507
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 23:29 schreef Dr_Jack het volgende:

[..]

Daar heb je wel punt, maar dan krijg je weer van die onvergelijkbare situaties. Componist Schönberg was met volstrekt atonale composities een groot innovator binnen de muziek, terwijl dat Einstein was met zijn theorie binnen de fysica. Wie is nou innovatiever?
Einstein, zonder twijfel. Maar dat is omdat ik persoonlijk weinig met Schonberg zijn muziek heb, en ook omdat ik natuurkundige ben waarschijnlijk . Bovendien was Einstein 1 van de hoofdrolspelers in de paradigmaverschuiving in de fysica begin vorige eeuw, zowel op het gebied van relativiteit ( dat heeft hij bijna in zijn eentje voor elkaar gekregen) en de quantumfysica ( waar hij de Nobelprijs heeft gekregen voor het foto elektrisch effect ). Ik denk niet dat Schonberg het fundament heeft gelegd, of significant heeft meegeholpen daaraan, voor de moderne muziek. En dat is ook de reden waarom Einstein wordt gezien als één van de meest briljante personen die ooit geleefd heeft. Daar heeft de media natuurlijk ook erg aan meegeholpen, tot het krankzinnige af.
quote:
Maar eigenlijk heb je gelijk met je laatste opmerking dat het weinig uitmaakt. Het is volgens mij weinig zinvol. Geniale mensen uit totaal verschillende gebieden vergelijken is net een discussie als "rood is mooier dan blauw."
Ja. Je kunt natuurlijk wel de mate van invloed op het moderne denken van een persoon meten, en dat als classificatie gebruiken. Maar dan nog, dan heb je dat de één snuggerder is dan de ander. En dan?
  woensdag 16 augustus 2006 @ 10:52:49 #293
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_40860207
je zou als maatstaf kunnen nemen: wie heeft het meest voor de mensheid betekent? Am sich is dat een goed argument om intelligentie op te baseren, alleen zou dat columbus of de uitvinder van het vuur tot de meest intelligente persoon uit de geschiedenis maken. Persoonlijk vallen voor mij componisten af, maar dat is zeer persoonlijk. Van de andere kant zou de mensheid niet totaal anders zijn als we nu nog steeds niets af wisten van de relativiteitstheorie, daar 90 % nu nog niet weet wat het inhoud. Hier kom je echt niet uit
pi_40905943
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 18:58 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

En als de hardwerkende NT/NG-er thuiskomt en zich in zijn zetel plant wil hij graag een filmpje kijken teneinde zich te kunnen ontspannen na een dag hard werken. Deze film is gemaakt door C&M-ers die een nutteloze studie als Film/Toneel-whatever hebben gekozen. Het bekijken van deze film ontspant de hardwerkende NT/NG-er dermate dat hij de zojuist opgehangen strop weer van de trap afhaalt en vrolijk verder leeft.

Ik ben zelf geen C&M-er maar wat ik wil zeggen is, iedereen heeft verschillende talenten die ervoor zorgen dat de wereld goed in elkaar steekt. Zonder film/toneel/entertainment zou de wereld heel wat saaier zijn. Mensen met meer kunstzinnige talenten ontwerpen bijvoorbeeld de Windows-designs en maken kunst* door gebruik te maken van de hardware die door de meer technisch aangelegde mensen is ontwikkeld. Complementaire talenten, daar draait de wereld op.

Goed, er zijn ook mensen die nergens goed voor zijn, zoals de Tokkies wetenschappelijk hebben bewezen.

* Het woord 'kunst' vind ik zelf een vies woord omdat je dan meteen zo'n imago krijgt van 'geklooi in de ruimte' door alternatieve, wazige lui. --> Abstracte kunst is uitgevonden door iemand die het talent niet bezat om realistisch te schilderen/tekenen en daarom maar wat dingen neer heeft gekwakt en het 'kunst' noemde. Probleem is dat er mensen waren die in deze 'shit' trapten waardoor we nu opgezadeld worden met het zoveelste kladderschilderij, waarover kunstkenners zich ook nog eens buigen om de boodschap te vinden.

Maar dat terzijde.

Edit:

Nog even wat stukjes gelezen over verschillen EM en Natuur. Zelf heb ik EM met Latijn en M&O gedaan omdat ik gewoon niet geïnteresseerd ben in natuurkunde/scheikunde en/of biologie. Wat wordt gezegd over Latijn vind ik overigens maar voor een deel waar. Ik zat met zeven jongens in de Latijnlessen die allemaal de Natuurkant deden en ik begreep sneller waar de tekst in het algemeen over ging waardoor nuances makkelijker te maken zijn. De natuurkundeleerlingen gingen systematisch te werk waardoor elke zin grammaticaal wel klopte maar het overkoepelende verhaal met pijn en moeite overgebracht kon worden. Binnenkort vindt een bioloog wel genen waarmee bepaald wordt of iemand goed is in analytisch denken of iets anders.
Wat verder nog gezegd wordt: 'bij Natuurkunde zit ik soms een tijd voor me uit te staren om een bepaald vraagstuk op te lossen'. Dit heb ik ook wel bij Economie alleen kun je het daar zo moeilijk of zo makkelijk maken als je wil. Stel er wordt een vraag gesteld over een bepaalde situatie dan kun je met behulp van een model kort uitleggen hoe het zou werken. Er zijn echter ook gevallen waarin je zo'n model op een andere manier zou kunnen bekijken, of zelfs met een ander model kunt antwoorden. Dat zijn de leukere vragen omdat je daarbij gaat nadenken over hoe het nou gaat in de Economie. (De NG/NT-ers die economie1 als bijvak namen kregen niet eens het model van Keynes en daarmee al een van de belangrijkere dingen. Zij die economie12 als bijvak namen en riepen dat dit makkelijk was bleken bij navraag niet echt over de verschillende mogelijkheden na te denken maar gewoon de geleerde formules en dergelijke toe te passen. Natuurlijk haal je zo een goed cijfer maar het heeft niet zoveel meer met ergens over nadenken te maken.)
Ik denk dat mensen die de M-kant hebben gekozen vaak meer denken over verschillende mogelijkheden waarop iets geïnterpreteerd kan worden en dat de exacte vakken creatiever zijn in het toepassen van bekende zaken. Daarmee wil ik zeggen dat een N-leerling de vastgestelde regels op zo'n manier kan gebruiken dat hij een nieuw vraagstuk kan oplossen. Een M-leerling kan een oud vraagstuk op een nieuwe manier oplossen door te kijken naar de vastgestelde regels. Dit gebeurt telkens weer in de Economie/Kunst/Psychologie/Etcetera. In de Economie zijn er verschillende modellen zoals de genoemde Keynes, die telkens weer niet helemaal blijken te kloppen waarna er andere modellen komen die dan weer niet voor bepaalde dingen opgaan. Zo blijft men bezig met een oud vraagstuk, net als iets banaals als het weergeven van een koe op canvas bij Kunst. Er zijn duizenden schilderijen met koeien, elk heeft een bepaalde charme maar je kunt niet zeggen dat er 1 vastgestelde regel is qua koe. En in psychologie is het hetzelfde, verschillende manieren om iemand te behandelen of om bepaalde gedragstheoriën vast te stellen. Bij de exacte wetenschappen verandert er niet zoveel maar komt er vooral telkens weer wat bij, men doet weer een nieuwe ontdekking m.b.t. quantumfysica of wat dan ook. De regels komen er, staan vast, en kunnen gebruikt worden om nieuwe problemen op te lossen.

Niet dat iemand de tijd neemt om dit te lezen maar goed.

[ Bericht 39% gewijzigd door SuperHarregarre op 17-08-2006 16:13:10 ]
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_40908602
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 15:46 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

En als de hardwerkende NT/NG-er thuiskomt en zich in zijn zetel plant wil hij graag een filmpje kijken teneinde zich te kunnen ontspannen na een dag hard werken. Deze film is gemaakt door C&M-ers die een nutteloze studie als Film/Toneel-whatever hebben gekozen. Het bekijken van deze film ontspant de hardwerkende NT/NG-er dermate dat hij de zojuist opgehangen strop weer van de trap afhaalt en vrolijk verder leeft.

Ik ben zelf geen C&M-er maar wat ik wil zeggen is, iedereen heeft verschillende talenten die ervoor zorgen dat de wereld goed in elkaar steekt. Zonder film/toneel/entertainment zou de wereld heel wat saaier zijn. Mensen met meer kunstzinnige talenten ontwerpen bijvoorbeeld de Windows-designs en maken kunst* door gebruik te maken van de hardware die door de meer technisch aangelegde mensen is ontwikkeld. Complementaire talenten, daar draait de wereld op.
Eindelijk een fatsoenlijke, objectieve post
  donderdag 17 augustus 2006 @ 17:41:41 #296
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_40909089
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 11:45 schreef nickybol het volgende:
Spaans EN Chinees EN Duits EN Frans EN Latijn EN Grieks EN Engels EN Nederlands
Gefeliciteerd. U kunt straks dus in bijna alle talen praten over bijna niks
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  donderdag 17 augustus 2006 @ 18:19:51 #297
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_40910072
quote:

[blablabla.. hele curriculum vitae (latijn, en wssn fout geschreven )
Of de NT/NG-er komt thuis, kruipt achter de computer en gaat Fok!ken, wat mij waarschijnlijker lijkt

En wie heeft de computer bedacht? Juiisttt
Wie heeft de mogelijkheden gecreëerd voor films? Juisstt..
Wie heeft de mogelijkheden gecreëerd om de NT/NG-er thuis te laten komen? Juisstt
Wie heeft dat huis gemaakt?

pi_40914883
quote:

[..]

En als de hardwerkende NT/NG-er thuiskomt en zich in zijn zetel plant wil hij graag een filmpje kijken teneinde zich te kunnen ontspannen na een dag hard werken. Deze film is gemaakt door C&M-ers die een nutteloze studie als Film/Toneel-whatever hebben gekozen.
Steven Spielberg en Tom Cruis zijn C&M'ers
quote:
Het bekijken van deze film ontspant de hardwerkende NT/NG-er dermate dat hij de zojuist opgehangen strop weer van de trap afhaalt en vrolijk verder leeft.
quote:
Wat een onzin C&M'ers die de Technische Informatici laten zien hoe ze het Windows Design maken.
Rot toch een end op
pi_40914903
Dubbelpost
  donderdag 17 augustus 2006 @ 21:10:22 #300
135333 SpaRood
Spa Blauw met bubbeltjes!
pi_40915638
Ach, je profiel zegt zo weinig. Ik ken mensen die een N-profiel hadden en op de universiteit zijn afgehaakt, terwijl er ook C/M mensen zijn die juist op de universiteit enorm opbloeien. Vergeet niet, op de universiteit ontwikkel je je meer dan op de middelbare school....is alleen maar een voorbereiding, maar zegt verder niet veel over de uiteindelijke toekomst van iemand. Als ik zie hoe MBO'ers ook nog op de universiteit kunnen komen, soms ook nog in een technische studie, dan raad ik alle scholieren aan om C/M te doen. Haal je VWO diploma met 2 vingers in je neus. Het echte werk begint dan pas.

Verder ben ik het eens met mensen die vinden dat het appels met peren vergelijken zijn. Beta's kunnen geen normale verslagen schrijven, maar verschuilen zich achter formules. Terwijl alfa/gamma's vaak prachtige papers kunnen schrijven in woorden. Ieder zijn meug, zou ik zeggen.
Drink ik.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 21:12:56 #301
135333 SpaRood
Spa Blauw met bubbeltjes!
pi_40915723
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 20:48 schreef Alxander het volgende:

Wat een onzin C&M'ers die de Technische Informatici laten zien hoe ze het Windows Design maken.
Rot toch een end op
C&M'ers zijn vaak psychologen of (grafische) vormgevers, en die worden inderdaad ingezet om interfaces te ontwerpen. Het heeft weinig zin als software prachtig geschreven is, maar onbruikbaar is voor gewone mensen. Juist C&M'ers zijn dan bruggenbouwers.
Drink ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')