abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 augustus 2006 @ 11:29:15 #1
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_40637433
quote:
AD

ROTTERDAM - Pijnlijk. De kogelgaten in de muur van het stadhuis herinneren nog aan het bombardement op Rotterdam.

Skyline Rotterdam

Intussen vragen jonge Duitse toeristen, honderd meter verderop, ‘wo die Altstadt ist?’ .
Wat gold als geijkte grap onder ras-Rotterdammers is in 2006 werkelijkheid. Steeds vaker vragen jonge Duitse toeristen waar zij de oude Rotterdamse binnenstad kunnen vinden. In onwetendheid over het Duitse bombardement dat in mei 1940 het hart van de stad compleet verwoestte.
Toeristen uit alle windstreken stellen gemiddeld tweehonderd vragen per dag aan medewerkers van de Rotterdamse VVV-vestiging. Zo’n twintig procent hiervan behelst de vooral door Duitsers vaak gestelde vraag waar de oude stad is te bezichtigen. „Het zijn vooral mensen die niet goed voorbereid zijn op hun reis. Zij weten niet dat Rotterdam na het bombardement is uitgegroeid tot een moderne stad,’’ vertelt een woordvoerster van het toeristenbureau.
Ook het toeristisch informatiepunt Use-it in het centrum van Rotterdam, krijgt de vraag naar ‘het oude Rotterdam’ regelmatig te horen. ,,Van jonge en oudere Duitsers,’’ is de ervaring van woordvoerster Maartje Heerkens.
,,Jongeren reizen veel per trein met een interrailkaart en stappen dan onvoorbereid uit bij Rotterdam. ’’
Zullen ze zeggen bij het VVV kantoor: die heeft je opa plat gebombardeerd?

Enfin. ik vind tegenwoordig Duitsers, met name de jongeren, prima mensen: sympathiek, aardig en zeker niet meer zo afstandelijk. Pijnlijk is natuurlijk wel hun schrikbarend tekort aan historisch besef.
pi_40637726
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 11:29 schreef Ippon het volgende:

[..]
Enfin. ik vind tegenwoordig Duitsers, met name de jongeren, prima mensen: sympathiek, aardig en zeker niet meer zo afstandelijk. Pijnlijk is natuurlijk wel hun schrikbarend tekort aan historisch besef.
mee eens !

Dat historisch besef... tja dat hebben een boel Nederlanders ook niet
  woensdag 9 augustus 2006 @ 11:38:47 #3
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_40637743
je moet toch wel weten wat je eigen volk heeft vernietigd? krijgen wij immers ook nog vaak genoeg te horen over de zuinigheid (being dutch bla bla) van ons en de slavernij en wat we suriname hebbe geflikt etc.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  woensdag 9 augustus 2006 @ 11:40:01 #4
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_40637786
Ik moest heel hard lachen toen ik het las. En dat doe ik nog steeds
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  woensdag 9 augustus 2006 @ 11:57:15 #5
107125 dancemacabre
is niet zo heel erg
pi_40638385
Wo ist die Altstadt, bitte?
Zonder bitte lijkt het wel een bevel,
antwoord je dan in het Duits of in het Nederlands,
Goring - Stuka - Altstadt verschwunden?
  woensdag 9 augustus 2006 @ 11:59:27 #6
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_40638472
In Engeland adverteert Transavia met goedkope uitstapjes naar Rotterdam. Daarbij gebruiken ze een foto van waarschijnlijk de enige gracht die Rotterdam nog heeft. Ben benieuwd hoe de gemiddelde toerist zich bekocht voelt als hij er eenmaal is.

Rotterdam is best een boeiende stad om te bezoeken maar niet als je met valse voorstellingen wordt gelokt.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
  woensdag 9 augustus 2006 @ 12:00:17 #7
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_40638498
quote:

En hebben ALLEEN jonge Duitsers last van een gebrek aan historisch besef, denk je?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  woensdag 9 augustus 2006 @ 12:00:53 #8
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_40638522
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 11:59 schreef Dante_A het volgende:
In Engeland adverteert Transavia met goedkope uitstapjes naar Rotterdam. Daarbij gebruiken ze een foto van waarschijnlijk de enige gracht die Rotterdam nog heeft. Ben benieuwd hoe de gemiddelde toerist zich bekocht voelt als hij er eenmaal is.

Rotterdam is best een boeiende stad om te bezoeken maar niet als je met valse voorstellingen wordt gelokt.
Dat is inderdaad niet echt tof
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  woensdag 9 augustus 2006 @ 12:14:13 #9
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_40638948
quote:

[..]

....

Enfin. ik vind tegenwoordig Duitsers, met name de jongeren, prima mensen: sympathiek, aardig en zeker niet meer zo afstandelijk.
Duitsers zijn wel relaxed volk. Ook als je bijvoorbeeld ze in Duitsland de weg vraagt nemen ze vaak gewoon de tijd voor je. Wel anders hier in Nederland waar al die lompe boeren ze heel stoer de verkeerde kant opsturen omdat ze een hekel aan iedere Duitser hebben met de redenen oorlog ooit en voetbal
quote:
Pijnlijk is natuurlijk wel hun schrikbarend tekort aan historisch besef.
Tja om nou precies elke stad te weten die je land meer als 60 jaar geleden heeft aangevallen is ook een beetje overdreven. Duitsers negeren het verleden opzich niet, maar om nu alle details te weten... Jij weet toch ook niet alle operaties van het verzet of alle belangrijke punten van de bevrijding uit je hoofd??
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  woensdag 9 augustus 2006 @ 12:21:37 #10
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_40639191
Is dit erger dan Amerikanen die vragen naar het oude centrum van Dresden?
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  woensdag 9 augustus 2006 @ 12:23:17 #11
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_40639252
En over 20 jaar gaan er nederlandse jongeren naar Srebenica op vakantie en vragen ze zich af waarom er zo weinig bejaarde mannen rondlopen
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_40639285
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 12:21 schreef mvdlubbe het volgende:
Of een Duitser die in een fietstaxi stapt?
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 12:26:15 #13
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_40639353
Historie: check
Oorlogsverleden: check.

Mee naar HOC
(Un)masking for the greater good.
pi_40640164
Ach Duitsers zijn net Nederlands, maar dan met iets meer manieren
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_40640400
Deze vraag lijkt me persoonlijk vooral pijnlijk voor het VVV. Het doet denken aan een mooi Rotterdam van vroeger. Tegenwoordig is het niet veel soeps.

Wo ist die Altstadt?
Dann müssen Sie den Zug nach Amsterdam nehmen .
  woensdag 9 augustus 2006 @ 12:55:29 #16
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_40640424
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 12:54 schreef MrX1982 het volgende:
Deze vraag lijkt me persoonlijk vooral pijnlijk voor het VVV. Het doet denken aan een mooi Rotterdam van vroeger. Tegenwoordig is het niet veel soeps.

Wo ist die Altstadt?
Dann müssen Sie den Zug nach Amsterdam nehmen .
Delft is dichterbij.
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
pi_40642343
Rotterdam na het bombardement :

En dit is niet eens het centrum,kun je nagaan.
pi_40643641
Hoe kan je zo naief zijn
pi_40643752
Toen het oostblok pas open was hadden we gasten die niet snapten dat we op 5 mei de bevrijding vierden, in hun ogen waren we helemaal nooit bezet geweest.
Als je dat ook nooit verteld is ...
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_40643820
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 13:46 schreef Transvaal het volgende:

[afbeelding]

komt toch die grundlichkeit weer naar voren.
pi_40643912
quote:

[afbeelding]

Die Kerk staat er tegenwoordig nog .
  woensdag 9 augustus 2006 @ 14:36:20 #22
120925 SilverBullet
Remember, remember...
pi_40643977
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 11:38 schreef Erosjuhhh het volgende:
je moet toch wel weten wat je eigen volk heeft vernietigd? krijgen wij immers ook nog vaak genoeg te horen over de zuinigheid (being dutch bla bla) van ons en de slavernij en wat we suriname hebbe geflikt etc.
Over dat soort dingen heb ik iig weinig van mee gekregen hoor op mijn middelbare school.
...the Fifth of November, The Gunpowder Treason and Plot...
I know of no reason, why the Gunpowder Treason should ever be forgot...
  woensdag 9 augustus 2006 @ 15:14:03 #23
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_40645361
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 14:32 schreef MaxPower het volgende:

[..]

komt toch die grundlichkeit weer naar voren.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  woensdag 9 augustus 2006 @ 15:32:23 #24
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_40646029
Die reacties op de FP over dit bericht
LastFM
pi_40648463
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 14:34 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Die Kerk staat er tegenwoordig nog .
Is dat niet daar bij de Correct of station Noord in de buurt?
pi_40649393
hhm beetje stom.

vooral omdat rotterdam eigenlijk nooit gebombardeerd had moeten worden
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 9 augustus 2006 @ 17:26:36 #27
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_40649978
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 14:36 schreef SilverBullet het volgende:

[..]

Over dat soort dingen heb ik iig weinig van mee gekregen hoor op mijn middelbare school.
had je maybe op moeten letten tijdens gesch. ?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  woensdag 9 augustus 2006 @ 17:42:09 #28
120925 SilverBullet
Remember, remember...
pi_40650440
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:26 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

had je maybe op moeten letten tijdens gesch. ?
Eehh

Maar nee, we kregen dan wel weer de chineze geschiedenis en de franse revolutie, beide wereld oorlogen enzo, maar ik vond niet dat ze veel aandacht hadden besteed aan de geschiedenis van Nederland zelf.
...the Fifth of November, The Gunpowder Treason and Plot...
I know of no reason, why the Gunpowder Treason should ever be forgot...
  woensdag 9 augustus 2006 @ 17:52:34 #29
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_40650763
hehe bij mij ging t dus over suriname / voc blabla
pi_40698630
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 16:40 schreef Casparovvv het volgende:
Is dat niet daar bij de Correct of station Noord in de buurt?
Nee, dit is volgens mij de Sint Laurenskerk. Ligt naast de Hoogstraat (waar op de foto de mensen lopen), vlakbij de bieb en station Blaak. De foto is niet van vlak na het bombardement, er lag toen veel meer puin en er stonden zelfs nog wat huizen overeind. De foto die ik daarvan heb is nog troostelozer.

Gründlich waren ze trouwens zeker. Van het Coolsingelziekenhuis is nu alleen nog maar een poortje over. En dat terwijl het dak heel duidelijk gemarkeerd was met een rood kruis. Er tegenover kwamen het stadhuis en het postkantoor er redelijk ongeschonden vanaf. Voor degenen die het interesseert: Bij de Slegte lag jarenlang voor een paar gulden het boek "Rotterdam, geblaakte stad" van Ben Laurens te koop. Wellicht dat ze nog een paar exemplaren hebben.

Toen ik nog studeerde, lang geleden, heb ik trouwens iets soortgelijks meegemaakt. Ik zat in de trein, die toen nog bij blaak ver boven de grond was (op het 'luchtspoor', die brug achter de kerk op de foto) toen op de banken achter mee één helft van een ouder duits echtpaar tegen de ander verzuchtte: "Ach nee, die haben hier ja gar keine Altstadt..." Ze waren oud genoeg om volwassen geweest te zijn ten tijde van het bombardement. Ik heb maar niets gezegd...

[ Bericht 1% gewijzigd door Alecks op 11-08-2006 01:03:34 ]
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 09:36:54 #31
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_40703518
quote:

[afbeelding]

Dat is wel degelijk het centrum, hoor. Je ziet de St. Laurens en het luchtspoor lopen. De St. Laurens staat naast de Hoogstraat, aan de Binnenrotte.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 02:04:21 #32
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_40733163
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 17:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
hhm beetje stom.

vooral omdat rotterdam eigenlijk nooit gebombardeerd had moeten worden
Als Nederland zich bij het eerste schot had overgegeven net als Denemarken stond de oude binnenstad van Rotterdam er nog gewoon.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_40747292
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 00:54 schreef Alecks het volgende:

Gründlich waren ze trouwens zeker. Van het Coolsingelziekenhuis is nu alleen nog maar een poortje over. En dat terwijl het dak heel duidelijk gemarkeerd was met een rood kruis. Er tegenover kwamen het stadhuis en het postkantoor er redelijk ongeschonden vanaf.
Alsof ze in die tijd hoge precisiebombardementen konden uitvoeren. Die Stuka's en andere bommenwerpers zou het een worst wezen wat ze raakten of niet.
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 20:55:02 #34
66444 Lord_Vetinari
pi_40747386
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 20:52 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Alsof ze in die tijd hoge precisiebombardementen konden uitvoeren. Die Stuka's en andere bommenwerpers zou het een worst wezen wat ze raakten of niet.
Bovendien is de grootste schade ontstaan door de branden, niet door de bommen zelf. Het had nog veel erger kunnen zijn. Er waren 3 golven op weg naar Rotterdam. Twee ervan begrepen de lichtkogels vanaf de grond wel en keerden om, de derde niet of zag ze niet.
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 20:55:53 #35
66444 Lord_Vetinari
pi_40747426
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 02:04 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Als Nederland zich bij het eerste schot had overgegeven net als Denemarken stond de oude binnenstad van Rotterdam er nog gewoon.
Maar of dat nou een zegen zou zijn geweest? De Zandstraat buurt was nou niet echt het toppunt van woongenot. Oud Rotterdam was aan de kant van het stadhuis niet echt pittoresk
pi_40747629
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 20:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Bovendien is de grootste schade ontstaan door de branden, niet door de bommen zelf. Het had nog veel erger kunnen zijn. Er waren 3 golven op weg naar Rotterdam. Twee ervan begrepen de lichtkogels vanaf de grond wel en keerden om, de derde niet of zag ze niet.
Waarschijnlijk is er door de bevolking en brandweer meer moeite gedaan het stadhuis te redden van de vlammen dan een verpauperde wijk. Vandaar dat dit er nog staat wellicht? Ik heb me wel eens af gevraagd of de bezetters de bevolkingsregisters in handen hebben gekregen, en of dit gevolgen gehad heeft.
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 21:29:47 #37
66444 Lord_Vetinari
pi_40748678
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 21:00 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is er door de bevolking en brandweer meer moeite gedaan het stadhuis te redden van de vlammen dan een verpauperde wijk.
Oh nee hoor, zeker niet. Vergeet niet dat brandweermensen ook in de stad woonden. Men kon gewoon niet overal tegelijk zijn. Bovendien was de fabriek van Van den berg & Jurgens ook geraakt en stroomde de brandende boter ook door de straten. Dat helpt niet echt mee.
quote:
Vandaar dat dit er nog staat wellicht? Ik heb me wel eens af gevraagd of de bezetters de bevolkingsregisters in handen hebben gekregen, en of dit gevolgen gehad heeft.
Geen idee, eigenlijk. Rotterdam had geen grote Joodse gemeenschap, voor zover ik weet.
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 21:37:51 #38
56749 BlaZ
pi_40748915
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 20:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Maar of dat nou een zegen zou zijn geweest? De Zandstraat buurt was nou niet echt het toppunt van woongenot. Oud Rotterdam was aan de kant van het stadhuis niet echt pittoresk
Met dat argument had je hitler ook wel een telegram kunnen sturen of hij Amsterdam, Utrecht, Leiden, Delft en Den Haag centrum ook gelijk ff plat kon gooien.
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 21:39:45 #39
66444 Lord_Vetinari
pi_40748959
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 21:37 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Met dat argument had je hitler ook wel een telegram kunnen sturen of hij Amsterdam, Utrecht, Leiden, Delft en Den Haag centrum ook gelijk ff plat kon gooien.
Niet echt. Rotterdam had als binnenstad een echte sloppenbuurt. Aan die kant, dan he? Aan de kant van de Hoogstraat en (nu) het Binnenwegplein had het wel mogen blijven staan. Maar achter het Stadhuis? Nah. En er zijn idd buurten in die andere steden die ook plat hadden gemogen. En Amsterdam had in zijn geheel van de aardbodem mogen verdwijnen
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 23:38:44 #40
56749 BlaZ
pi_40752193
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 21:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Niet echt. Rotterdam had als binnenstad een echte sloppenbuurt. Aan die kant, dan he? Aan de kant van de Hoogstraat en (nu) het Binnenwegplein had het wel mogen blijven staan. Maar achter het Stadhuis? Nah. En er zijn idd buurten in die andere steden die ook plat hadden gemogen. En Amsterdam had in zijn geheel van de aardbodem mogen verdwijnen
Mja elke stad heeft wel slechte buurten. Over dat Amsterdam zijn we het in ieder geval grondig eens
Jammer dat er geen heuvels om Amsterdam heenliggen anders hadden we van een afstandje nog kunnen genieten van de vernietiging
pi_40752443
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 21:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Bovendien was de fabriek van Van den berg & Jurgens ook geraakt en stroomde de brandende boter ook door de straten. Dat helpt niet echt mee.
Hoe kom je aan die kennis? Ik dacht dat ik wel een beetje op de hoogte was.
quote:
[..]

Geen idee, eigenlijk. Rotterdam had geen grote Joodse gemeenschap, voor zover ik weet.
Misschien lag het percentage lager dan elders, maar het moeten er alsnog duizenden geweest zijn, gezien de Joodse populatie toentertijd wel wat groter was dan tegenwoordig. Dan reken ik ook gehandicapten, allochtonen en ouderen mee.
pi_40752604
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 12:21 schreef mvdlubbe het volgende:
Amerikanen zijn helemaal dom. Ook altijd lachen in Rome... 'where are the other fifteen chapels?'
  zondag 13 augustus 2006 @ 01:47:13 #43
56749 BlaZ
pi_40755431
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 23:52 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Amerikanen zijn helemaal dom. Ook altijd lachen in Rome... 'where are the other fifteen chapels?'
Moet je eens een oude uitzending van de vakantieman terugkijken waarin Nederlanders hun vakantiebestemming aan moeten wijzen op een kaart van Europa.

Mensen die zeggen naar Oostenrijk te zijn geweest en Spanje aanwijzen. Dan begin je toch ook over de gemiddelde Nederlandse intelligentie te twijfelen.
  zondag 13 augustus 2006 @ 08:56:41 #44
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_40758584
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 01:47 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Moet je eens een oude uitzending van de vakantieman terugkijken waarin Nederlanders hun vakantiebestemming aan moeten wijzen op een kaart van Europa.

Mensen die zeggen naar Oostenrijk te zijn geweest en Spanje aanwijzen. Dan begin je toch ook over de gemiddelde Nederlandse intelligentie te twijfelen.
Niet overdrijven, ik heb die uitzending destijds ook gezien. Die mensen gingen naar Gambia en dachten dat ze in Spanje zaten. Allebei warme landen hè?
  zondag 13 augustus 2006 @ 10:19:40 #45
66444 Lord_Vetinari
pi_40759032
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 23:46 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Hoe kom je aan die kennis? Ik dacht dat ik wel een beetje op de hoogte was.
Ik kwam het tegen in The Devil's Disciples - The Lives and Times of Hitler's Inner Circle. Er wordt daarin gezegd, dat de Duitsers na het bombardement de brandweer de schuld gaven van het feit dat zo'n groot deel van Rotterdam was afgefikt. De schrijver geeft daarop aan, dat dit onrechtvaardig is, dat de brandweer zijn best deed, maar werd gehinderd door het feit, dat 'een margarinefabriek' was getroffen en de vloeibare vetten door de straten stroomden. Volgens mij was er toen alleen Van den berg & Jurgens als margarinefabriek in de stad.
quote:
[..]

Misschien lag het percentage lager dan elders, maar het moeten er alsnog duizenden geweest zijn, gezien de Joodse populatie toentertijd wel wat groter was dan tegenwoordig. Dan reken ik ook gehandicapten, allochtonen en ouderen mee.
quote:
Aantal joden in Rotterdam en omgeving:

1674 ca. 50
1795 ca. 2.000
1796 ca. 2.500
1809 2.113
1840 2.823
1869 5.297
1899 9.019
1930 10.515
1951 780
1971 771
1998 246

Bij het Duitse bombardement op Rotterdam werden de in het stadscentrum gelegen synagogen aan de Boompjes en de Botersloot zwaar getroffen en verwoest. Tijdens de bezetting werden de joden net als elders het slachtoffer van talloze beperkende en vernederende maatregelen. In september 1941 werden de joodse kinderen uit het openbaar onderwijs buiten gesloten. Als gevolg daarvan werd er op alle niveaus joodse onderwijs ingesteld. Daarnaast ontstond er een uitgebreid netwerk van sociale voorzieningen. Ook het godsdienstige leven vond zover mogelijk doorgang. De deportaties van de Rotterdamse joden begonnen eind juli 1942 en waren eind juni 1943 voltooid. Vrijwel alle gedeporteerden vertrokken vanuit de verzamelplaats in de haven: loods 24. Het overgrote deel van hen heeft de verschrikkingen van de kampen niet overleefd. Ongeveer 13% van de joodse bevolking van Rotterdam en omgeving keerde terug uit de kampen of uit de onderduik.
http://www.jhm.nl/nederland.aspx?ID=138

[ Bericht 0% gewijzigd door Lord_Vetinari op 13-08-2006 11:50:38 ]
  zondag 13 augustus 2006 @ 11:40:14 #46
66444 Lord_Vetinari
pi_40760071
Aanvullinkje over de brand en de margarinefabriek:
quote:
The terrible destruction was not caused by high explosives but by fire. One of the buildings hit was a margarine factory, from whose ruptured storagetanks poured a blazing river of oils and fats that became a sea of fire engulfing surrounding buildings and quickly spreading throughout the city.
Anthony Read, The Devil's Disciples (London 2003), p. 629. Als bron geeft Read:
Proceedings of the I(nternational) M(ilitary) T(ribunal), vol. 9, p. 337-339.
pi_40760146
Waarom hebben ze na het bombardement van Rotterdam eigenlijk besloten om er een totaal nieuwe stad van te maken en niet de boel te herbouwen in oude staat?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het oude Rotterdam lelijker was dan het huidige Rotterdam.
  zondag 13 augustus 2006 @ 12:22:13 #48
66444 Lord_Vetinari
pi_40760889
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 11:45 schreef MrX1982 het volgende:
Waarom hebben ze na het bombardement van Rotterdam eigenlijk besloten om er een totaal nieuwe stad van te maken en niet de boel te herbouwen in oude staat?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het oude Rotterdam lelijker was dan het huidige Rotterdam.
Heus wel. En waarom? Tja, na de oorlog wilde men radicaal breken met het oude. Bovendien waren er sowieso al plannen om de binnenstad grondig aan te pakken. Men besloot het accent te verleggen van wonen naar werken. Naar het voorbeeld van bijvoorbeeld New York.
pi_40782683
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 11:45 schreef MrX1982 het volgende:

Een aantal maanden terug was er een uitzending van Andere Tijden over dit onderwerp. Hierin werd gemeld dat de meeste oude gebouwden best gerestaureerd konden worden maar dat het stadsbestuur toch besloot om het hele centrum (op een paar gebouwen na) schoon te vegen en opnieuw in te richten.
quote:
De verwoesting van Rotterdams binnenstad ontstond door Duitse bommen, natuurlijk, maar ook door de enorme brand daarna en door het besluit alles wat beschadigd was radicaal te slopen. Herstel was in 1940 geen optie.
Uitzending vind je op: http://geschiedenis.vpro.(...)leveringen/27974176/

[ Bericht 13% gewijzigd door CoolKappie op 13-08-2006 23:58:53 ]
Eehm...
pi_40782892
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 01:47 schreef BlaZ het volgende:

[..]

dat deed ik al
pi_40783633
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 23:52 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Kan me herinneren dat ik in een boek over de oorlog in Italië een quote van een amerikaanse soldaat zag, die bij het binnentrekken in Rome en het zien van Colosseum zei "onze luchtmacht heeft hier wel heel erg huis gehouden."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')