quote:TECHNISCHE GEGEVENS
Motor: dwars-voorin 4 benzine-lijn, 2 kl./cil., elektronische multipoint injectie, cil.inh. 1124 cc, boring x slag 72,0 x 69,0 mm, compr. verh. 9,7:1, max. vermogen 44 kW/60 pk bij 6200 tpm, max. koppel 87 bij 3800 tpm.
Onderstel: aandrijving voorwielen, 5-versnellingsbak, voorwieloph. onafhankelijk, MacPherson + stabilisator, achter onafhankelijk + stabilisator, stuurbekrachtiging, draaicirkel 10,5 m, remmen voor schijven, achter trommels.
Maten/gewichten: l/b/h 3,72/1,59/1,36 m, wielbasis 2,39 m, banden 155/70 R 13, kofferruimte 280 l, tankinh. 45 l, gewicht 780 kg, laadverm. 530 kg, aanhanger geremd 600 kg.
Prestaties: Topsnelheid 160 km/h, acceleratie 0-100 km/u 13,1 s, 80-120 km/u in 4/5 12,5/19,5 s, testverbruik 8,2 l/100 km, geluid bij 100/120 km/u 68,0/71,0 dB.
Nieuwprijs: ¤ 10.705 (1997)
vorige deeltjesquote:De innige samenwerking met Peugeot kost Citroën helaas wat van z’n unieke karakter, maar de auto’s worden er bepaald niet slechter van. De Saxo verrast met een levendige, volwassen identiteit.
Voor deze test kozen we de kleine Citroën met de bescheiden 1.1 motor in de SX-uitvoering, die nét een pietsje meer biedt dan het kale ’X’-model dat voor bijna f 22.000 in de folder staat. Voor 1600 gulden meer krijgt de SX-koper stuurbekrachtiging, een toerenteller, een digitaal klokje, lampje in de kofferruimte, drie handgrepen voor de passagiers, een kledinghaakje, stoffen portierbekleding, een ongelijk deelbare achterbankleuning, bekabeling voor 4 speakers en centrale deurvergrendeling. En aangezien een achterruitwisser, derde remlicht, getint glas en nog wat van die hebbedingen er sowieso al opzitten, heb je voor iets meer dan 23 mille een redelijk compleet uitgerust automobieltje waarmee je alle kanten op kunt.
Dat is overigens voor een belangrijk deel te danken aan het opmerkelijk felle vierpittertje, dat niet meer dan de acht klassieke klepjes nodig heeft om prima te presteren. Een acceleratie van nét 13 tellen van 0-100 is al erg mooi en een snelwegsprint van 80 tot 120 km/h in 12,5 s in de vierde versnelling is zelfs uitzonderlijk voor zo’n klein karretje.
Deels komt deze levendigheid voor rekening van de 5-bak, die weliswaar niet altijd even trefzeker schakelt, maar waarvan de overbrengingen goed zijn uitgekiend. Zo is het hoogste verzet in tegenstelling tot de voorgaande vier juist wat aan de lange kant; dat dwingt bijna tot terugschakelen bij het inhalen, maar het zorgt bij constante snelheid ook voor rust. De voor deze klasse florissante geluidsniveaus op de snelweg spreken daarbij voor zichzelf.
Zo’n hoge ’5’ is altijd gunstig voor het benzineverbruik en ongetwijfeld geldt dat ook voor de Saxo. Op basis van de opgegeven EG-waarde moet bij kalmpjes rijden een gemiddelde van 1:14 goed haalbaar zijn, maar vanwege de nogal veeleisende testpraktijk moesten we genoegen nemen met ruim 1:12. Gezien de geestdrift waarmee de kleine Saxo maar al te gretig aan de gestelde uitdagingen beantwoordde, konden we daar echter niet al te rouwig over zijn.
Het opgewekte motorkarakter brengt je vaak in de verleiding om de Saxo met flink wat gas door een lange bocht te sturen en daar werkt de kleine Citroën graag aan mee. De stabilisators op voor- en achteras houden het koetsje keurig horizontaal, het stuurkarakter blijft lang neutraal en als de voorwielen bij sterk aandringen als eerste iets van hun grip dreigen te verliezen, is een fractie minder gas genoeg om op koers te blijven. Als consequentie van dit vasthoudende gedrag voelt het onderstel van de Saxo aanzienlijk stugger aan dan we van de comfortkampioen Citroën gewend waren. Ook de stoeltjes zijn ongedacht stevig; even wennen, maar op de lange duur blijkt dat heel ontspannen te zitten.
Niet enthousiast
Het comfort en de ruimte op de achterbank zijn, zoals bij de meeste auto’s in deze grootteklasse, niet om enthousiast over naar huis te schrijven. Door een uitwendige groei van de carrosserie met ruim anderhalve decimeter is het ooit als ruimtewonder omschreven 106-concept in de loop der jaren ongemerkt omhoog geschoven en in die regionen hebben zich nieuwe concurrenten als de wezenlijk ruimere Fiat Punto aangediend. Dat is nu eenmaal de evolutie; het wachten is slechts op de ontwerper die nóg meer binnenruimte uit een compact silhouet weet te schrapen...
Een sterk punt van de Saxo SX is overigens wel de prima instap via het walk-insysteem mét geheugenstand op beide voorstoelen. Nog steeds geen vijfdeursgemak, maar het gaat er aardig op lijken. Verheugend is verder dat de kofferruimte van de Saxo ruim genoeg is om met een klein gezinnetje onbezorgd op vakantie te gaan.
Ondanks de aanvankelijke kritiek op Citroëns kleinste telg zijn we er na een weekje sturen in de Saxo van overtuigd geraakt dat Frankrijks meest vooruitstrevende merk er goed aan heeft gedaan om voor zekerheid te kiezen. Dat heeft een auto opgeleverd die de aparte, maar nogal frèle, zelfs wat blikkerige AX op vele punten met stukken slaat. De Saxo heeft ongetwijfeld een wat minder eigenzinnig karakter dan z’n voorganger, maar dat is als zo vaak de prijs die voor de groei naar volwassenheid moet worden betaald.
tssssssquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 19:49 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Hugo is dom. Hugo weet niet wat het is.
Op je smoelwerk.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 19:53 schreef Hugster het volgende:
[..]
tssssss
Een oorvijg/muilpeer/klap voor de kanis
HUGOquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 19:55 schreef Hugster het volgende:
Hahahaahah wat een leuke actie![]()
Je hebt je telefoon open gekregen, wat knap! maak het nou niet mooier dan het is![]()
Die gekke AMG dingen zie je elke zondag op scheveningen rijden met mooi weer. Al vind ik deze velgen mooier dan die 424543252342 spaak velgen die er normaal onder zitten bij zo een AMG ding.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 19:59 schreef M5 het volgende:
Gespot op vak.:
[[url=http://img24.imagevenue.com/loc422/th_59867_IMG_0093_422lo.jpg]afbeelding][/URL][[url=http://img137.imagevenue.com/loc343/th_59873_IMG_0094_343lo.JPG]afbeelding][/URL][[url=http://img139.imagevenue.com/loc374/th_59881_IMG_0095_374lo.jpg]afbeelding][/URL]
Mercedesje á ¤300.000 in NL
Owquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 20:08 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Morgen gaan we karten dat weet je toch he?
quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 20:09 schreef BoJo het volgende:
wel grappig dat John uit het Garfield stripje eindelijk en rond dezelfde tijd een vriendin heeft gevonden als Sjoewe![]()
Morgen is ze bezetquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 20:08 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Morgen gaan we karten dat weet je toch he?
ook_gek profileert zich in zijn telefoon-post in dit topic als een mongloïde josti met het syndroom van down.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 20:07 schreef ijsmeis het volgende:
Zeg het eens.
FOUT je vergeet kwijtlenquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 20:16 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
ook_gek profileert zich in zijn telefoon-post in dit topic als een mongloïde josti met het syndroom van down.
mijn oprechte excuses aan alle mensen met een chromosoompje teveel die meelezen
Ze gaat niet naar Utreg maar naar Maarssen. En dat karten is voorlopig ook nog niet dus ze kan daarvoor heus nog wel een keer komen kijken bij het karten bij jequote:Op dinsdag 8 augustus 2006 20:17 schreef BaraCuda het volgende:
Dan gai ze toch lekker naar utreg![]()
Dan kan ze die overwinning bij indoorkarten ook wel vergeten![]()
quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 20:20 schreef Hugster het volgende:
[..]
Ze gaat niet naar Utreg maar naar Maarssen. En dat karten is voorlopig ook nog niet dus ze kan daarvoor heus nog wel een keer komen kijken bij het karten bij je![]()
Heb der toen zo'n F1 arrangement met 20 man ofzo gedaanquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 20:24 schreef Hugster het volgende:nog helemaal niet aan gedacht
Misch wil ze wel een rondje daar morgen
Zin om morgen met mij een rondje over de indoorkartbaan van Emmen te doen?quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 20:21 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Maarssen heeft trouwens een ontzettend gave indoorbaan
![]()
![]()
Vetste waar ik ooit geweest ben![]()
Wat ga je in emmen doen?quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 20:31 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Zin om morgen met mij een rondje over de indoorkartbaan van Emmen te doen?
Doe dan de outdoorbaanquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 20:31 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Zin om morgen met mij een rondje over de indoorkartbaan van Emmen te doen?
quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 20:38 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik dacht dat jullie zo'n verstand van karten hadden?
De indoor kartbaan van Emmen is vrijdag ingestort
Alsof je dan al het indoorkartnieuws volgtquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 20:38 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik dacht dat jullie zo'n verstand van karten hadden?
De indoor kartbaan van Emmen is vrijdag ingestort
Neequote:Op dinsdag 8 augustus 2006 20:24 schreef Hugster het volgende:nog helemaal niet aan gedacht
Misch wil ze wel een rondje daar morgen
Neequote:Op dinsdag 8 augustus 2006 21:14 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
WIl je nou kampioen worden of niet?![]()
Oh daar werk ik nu deze vakantie. Grootste exporteur ter wereld volgens hun (quote:
Nope, zegt me niks. Maar heftrucks zijn niet mn specialiteit he?quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 21:22 schreef Hugster het volgende:
[..]
Oh daar werk ik nu deze vakantie. Grootste exporteur ter wereld volgens hun () van 2e hands heftrucks en hoogwerkers enzo.
Maandag begonnen met heftrucks poetsenMaar nu mag ik al reparaties doen
![]()
![]()
![]()
ijsselstein idd, er tegen aanquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 21:46 schreef Jofunu-kun het volgende:
Lisman.. Die kerels zitten toch in Nieuwegein?
ik heb hoogtevrees aapquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 21:45 schreef lipje het volgende:
mijn buren op het werk Echt wat voor Alex
ze neuken elkaar, maar dat mag niemand weten.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 21:48 schreef Jofunu-kun het volgende:
Ijsselstein bedoelde ik ja.. *kijkt nog eens* oooh wacht, Hugo.. ik verwarde je met Anne vanwege foto..
Ik heb volgensmij iets gemist...
quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 21:47 schreef Alexxxxx het volgende:
Ah, Hugo, ik heb even mn heftruckencyclopedie er bij gepakt, en ze zijn inderdaad de grootste. Bart Meertens word zelfs nog bedankt voor de medewerking aan het boek, en volgens mij heeft Lisman ook wat foto's voor het boek geleverd.
Dat was al enige tijd zo..quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 21:49 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
ze neuken elkaar, maar dat mag niemand weten.
quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 21:49 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Ja ook veel uit Japan enzoquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 21:49 schreef Jofunu-kun het volgende:
*vroeger heel vaak met pap bij Lisman kwam om Heftrucks af te leveren uit die apenlanden, en nieuw uit de fabieken..*
Een must have voor iedere transportofielquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 21:50 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Aanbiedingkje bij De Slegte. Beroepsliteratuur he
Neuh, niet echt. "wel leuk" is de goede klassering. Maar het is het enige heftruckbeok wat ik ken, naast de theorieboeken die nooit iemand leest, dus wel leuk vor de verzameling.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 21:53 schreef Hugster het volgende:
[..]
Een must have voor iedere transportofiel
Ik weet dat jullie bij elkaar over de vloerkwamen iig.quote:
Ik neuk al meer dan 4 maanden niet jaquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 21:49 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Nou, dan laat je je morgen ff flink palen door die knufflebeer van je, is dat probleem ook weer uit de wereld.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 22:01 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Ik neuk al meer dan 4 maanden niet ja!!
Houd je smoelquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 22:03 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Nou, dan laat je je morgen ff flink palen door die knufflebeer van je, is dat probleem ook weer uit de wereld.
quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 22:12 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
gecondoleerd dat ik een kutmod ben
Jij bedoelt met Paal iets heel andersquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 22:12 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
je gata morgen lekker gepaald worden zegt ie
ik moet 10 sollicitateis doen per twee weken, ik solliciteer op alles.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 22:15 schreef Jofunu-kun het volgende:
Alex Solliciteerd voor Papegaai?
iemand met een auto van 40kquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 22:15 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Jij bedoelt met Paal iets heel anders![]()
.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |