Wanneer het wonderbaarlijk is. Gebedsgenezing heeft bijvoorbeeld nooit bij iemand die een been verloren is voor een nieuw been gezorgd. De enige wonderen die plaatsvinden zijn gevallen waar spontane genezing mogelijk is.quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:19 schreef Zombine het volgende:
[..]
Het gebeurt nog wel, je wilt het alleen niet zien. En wanneer is voor jouw een wonder bewezen?
Als je Leviticus letterlijk neemt bestaat het gevaar dat je je kinderen gaat stenigen bijvoorbeeld.quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:20 schreef Zombine het volgende:
[..]
Wat voor gevaar ben ik voor de medemens? Vertel mij dat eens?
How typical.quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:19 schreef Zombine het volgende:
[..]
Het gebeurt nog wel, je wilt het alleen niet zien.
Als er een statistisch significant aantal mensen is dat bewezen is genezen door middel van een bezoek aan een gebedsgenezer o.i.d. En idd, zoals Alicey zegt, niet alleen bij ziektes waarbij spontane genezing wel vaker optreedt. Aangroeiende benen zou een mooi begin zijn. Eén aangegroeid been en ik ben om!quote:En wanneer is voor jouw een wonder bewezen?
Waarom stappen zulke mensen nooit naar de medische wetenschap dan ? Ze zouden er wellicht duizenden of miljoenen andere mensen mee kunnen helpen. Laatst hier ook zo'n topic over iemand die "genezen" was van taaislijmziekte. Niks meer van gehoord.quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:19 schreef Zombine het volgende:
[..]
Het gebeurt nog wel, je wilt het alleen niet zien. En wanneer is voor jouw een wonder bewezen?
Ik zal het oordeel nooit zelf in handen nemen, en dus ook mijn kinderen nooit stenigen.quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:21 schreef Alicey het volgende:
[..]
Als je Leviticus letterlijk neemt bestaat het gevaar dat je je kinderen gaat stenigen bijvoorbeeld.
ach, je zal dan vast wel weer een andere reden verzinnen hoe dat mogelijk zou kunnen zijn.quote:Als er een statistisch significant aantal mensen is dat bewezen is genezen door middel van een bezoek aan een gebedsgenezer o.i.d. En idd, zoals Alicey zegt, niet alleen bij ziektes waarbij spontane genezing wel vaker optreedt. Aangroeiende benen zou een mooi begin zijn. Eén aangegroeid been en ik ben om!
Omdat mensen God willen ontkennen ( jah sorry, vooroordeel, als dit niet zo is heb ik niets gezegdquote:Op maandag 14 augustus 2006 19:23 schreef Isegrim het volgende:
[quote]How typical.Waarom zou ik het niet willen zien? Wat voor belang heb ik daarbij? Het zou fantastisch zijn als gebedsgenezing echt kon, een zegen voor de mensheid. Jammergenoeg is het een sprookje waarvoor nog nooit ook maar een splintertje bewijs is geleverd.
Ik heb genoeg gezien en gehoord dat deze wonderen gewoon werkelijkheid is. Heb daar geen dokterspapiertjes voor nodig. Heb trouwens ook wel verhalen gehoord waar de dokters ook niet konden verklaren dat iemand weer genezen was.quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom stappen zulke mensen nooit naar de medische wetenschap dan ? Ze zouden er wellicht duizenden of miljoenen andere mensen mee kunnen helpen. Laatst hier ook zo'n topic over iemand die "genezen" was van taaislijmziekte. Niks meer van gehoord.
Ik las laatst een artikel over een Indiaase man die zijn leven wijdde aan het door India trekken en mensen weerhouden om geld te geven aan kwakzalvers. Kennelijk zijn hier ook nog genoeg mensen voor de gek te houden. Dat gevoel krijg ik een beetje bij zulke verhalen. Ik zou het geweldig vinden als het echt zou bestaan, maar ik hoor/lees/zie nooit een overtuigend verhaal, dat ook echt door medici is onderzocht. Natuurlijk wel eens 'wonderlijke' genezingen, maar imo zegt dat meer over wat we nog allemaal kunnen weten over de medische wereld.
Neem je het toch niet zo letterlijk.quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:40 schreef Zombine het volgende:
Ik zal het oordeel nooit zelf in handen nemen, en dus ook mijn kinderen nooit stenigen.
Ik heb nog nooit gehoord dat een lichaam zichzelf geneest van een ontbrekend been. Valt verder weinig aan te verzinnen.quote:ach, je zal dan vast wel weer een andere reden verzinnen hoe dat mogelijk zou kunnen zijn.
Wat zou mijn belang zijn bij God ontkennen?quote:Omdat mensen God willen ontkennen ( jah sorry, vooroordeel, als dit niet zo is heb ik niets gezegd)
Maar van blindheid en kanker kan je lichaam ook zelf genezen. Dat gebeurt zonder gebedsgenezing net zo vaak als met gebedsgenezing.quote:Blinde mensen die weer kunnen zien, kanker, het gebeurt allemaal. Ik moet wel toegeven dat ik nog nooit aangegroeide armen of benen heb gezien.
Kun je me uitleggen waarom dat soort dingen net zo goed gebeuren zonder dat er sprake is geweest van gebedsgenezing?quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:46 schreef Zombine het volgende:
[..]
Ik heb genoeg gezien en gehoord dat deze wonderen gewoon werkelijkheid is. Heb daar geen dokterspapiertjes voor nodig. Heb trouwens ook wel verhalen gehoord waar de dokters ook niet konden verklaren dat iemand weer genezen was.
quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Neem je het toch niet zo letterlijk.
Ik wil leven zoals Jezus geleefd heeft, en Jezus gaat geen mensen stenigen.
[..]
Ik heb nog nooit gehoord dat een lichaam zichzelf geneest van een ontbrekend been. Valt verder weinig aan te verzinnen.
En dus zijn de andere genezingen maar toevalsgenezingen?
[..]
Wat zou mijn belang zijn bij God ontkennen?
Het niet willen toegeven aan iets/iemand die hoger dan jouw staat
[..]
Maar van blindheid en kanker kan je lichaam ook zelf genezen. Dat gebeurt zonder gebedsgenezing net zo vaak als met gebedsgenezing.
Heb je cijfers daarvan?
Bewijs is bewijs. Ik ben wel van mening dat je bij een ongewone gebeurtenis eerst moet kijken naar de meest voor de hand liggende verklaring, maar als die er niet is, dan is het gerechtvaardigd om verder te zoeken. En als ik iemands been zie aangroeien tijdens een gebedsdienst, dan kun je er van uit gaan dat ik onmiddellijk overtuigd ben.quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:40 schreef Zombine het volgende:
ach, je zal dan vast wel weer een andere reden verzinnen hoe dat mogelijk zou kunnen zijn.
Ik zou niet weten waarom. Ik heb echter geen rationele redenen om aan te nemen dat god bestaat. Zodra iemand met overtuigende argumenten komt, ben ik de eerste die van gedachten verandert. Tot nog toe heb ik echter vooral drogredenen gezien die mij zouden moeten overtuigen dat er een god is.quote:Omdat mensen God willen ontkennen ( jah sorry, vooroordeel, als dit niet zo is heb ik niets gezegd)
Ben je erbij geweest of heb je dat allemaal van horen zeggen?quote:Blinde mensen die weer kunnen zien, kanker, het gebeurt allemaal. Ik moet wel toegeven dat ik nog nooit aangegroeide armen of benen heb gezien.
Nope kan ik niet! Kan je me vertellen hoe vaak dit voorkomt? linkje ergens?quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:49 schreef Alicey het volgende:
[..]
Kun je me uitleggen waarom dat soort dingen net zo goed gebeuren zonder dat er sprake is geweest van gebedsgenezing?
Alicey.quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:48 schreef Alicey het volgende:
Wat zou mijn belang zijn bij God ontkennen?
Ok, dan neem je dus niet alles wat in de bijbel staat zomaar aan, zoals je suggereerde.quote:Ik wil leven zoals Jezus geleefd heeft, en Jezus gaat geen mensen stenigen.
Toeval denk ik niet, maar genezingen waar het lichaam zelf voor genezing heeft zorg gedragen.quote:En dus zijn de andere genezingen maar toevalsgenezingen?
Alsof God de enige is die boven me zou staan.quote:Het niet willen toegeven aan iets/iemand die hoger dan jouw staat
Zo niet voor handen. Je zou dan denk ik specifiek op een bepaalde aandoening moeten zoeken.quote:Heb je cijfers daarvan?
Ik wil niet vervelend zijn, maar de bewijslast in deze ligt bij jou, aangezien jij beweert dat wonderen gebeuren. Kom maar eens met onafhankelijke cijfers en verslagen.quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:58 schreef Zombine het volgende:
[..]
Nope kan ik niet! Kan je me vertellen hoe vaak dit voorkomt? linkje ergens?
Klopt, die verhalen ken ik ook, oa van mensen die geneeskunde studeren. Maar als iemand bv genezen is van taaislijmziekte moet ie als de wiedeweerga naar het ziekenhuis. Een goed Christen zou toch graag de rest van de wereld willen helpenquote:Op maandag 14 augustus 2006 19:46 schreef Zombine het volgende:
[..]
Ik heb genoeg gezien en gehoord dat deze wonderen gewoon werkelijkheid is. Heb daar geen dokterspapiertjes voor nodig. Heb trouwens ook wel verhalen gehoord waar de dokters ook niet konden verklaren dat iemand weer genezen was.
quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:58 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Bewijs is bewijs. Ik ben wel van mening dat je bij een ongewone gebeurtenis eerst moet kijken naar de meest voor de hand liggende verklaring, maar als die er niet is, dan is het gerechtvaardigd om verder te zoeken. En als ik iemands been zie aangroeien tijdens een gebedsdienst, dan kun je er van uit gaan dat ik onmiddellijk overtuigd ben.
[..]
Ik heb er mijn twijfels bij, geloven moet je met je hart. Maar ik zou het niet uitsluiten dat je door middel van het zien van wonderen veranderen kan van gedachten. Bij veel mensen die het geloof eerst ontkenden was het het geval dat ze zo pats boem wisten dat het christendom waar was. Niet omdat ze een been zagen aangroeien, maar door een gevoel die hun zo binnen kregen. Zo opeens.
Ik zou niet weten waarom. Ik heb echter geen rationele redenen om aan te nemen dat god bestaat. Zodra iemand met overtuigende argumenten komt, ben ik de eerste die van gedachten verandert. Tot nog toe heb ik echter vooral drogredenen gezien die mij zouden moeten overtuigen dat er een god is.
[..]
Zie boven.
Ben je erbij geweest of heb je dat allemaal van horen zeggen?
Ik heb welliswaar geen vrienden die kanker gehad hebben, maar wel kleinere ziektes waarvan ze genezen waren. Of andere dingen die hun overkomen is. Mocht dit niet waar zijn dan zouden al mijn vrienden keihard tegen me liegen.
De verhalen van kanker en blinden heb ik gehoord van mensen die ik vertrouw al kon ik ze niet persoonlijk.
Fuck dat zondige leven. In Dante's Inferno Test kwam ik toen ik nog christen was op niveau 8 van de hel terecht, en nu als niet-christen in Limbo.quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:59 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Alicey.Dat je dat nou nog niet weet! Jouw belang is dat je dan lekker kunt doorgaan met je zondige leven.
Sorry, die heb ik niet! Je gelooft me of je gelooft me nietquote:Op maandag 14 augustus 2006 20:00 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik wil niet vervelend zijn, maar de bewijslast in deze ligt bij jouw, aangezien jij beweert dat wonderen gebeuren. Kom maar eens met onafhankelijke cijfers en verslagen.
Dan kies ik nog even voor niet, totdat het tegendeel is bewezen.quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:13 schreef Zombine het volgende:
[..]
Sorry, die heb ik niet! Je gelooft me of je gelooft me niet
Als de dokters niet kunnen verklaren hoe iemand genezen is, hoe moet het dan de mensheid helpen? Je kan als genezend persoon de mensheid vertellen wat je gebeurt is. Alleen niemand wil het geloven.quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Klopt, die verhalen ken ik ook, oa van mensen die geneeskunde studeren. Maar als iemand bv genezen is van taaislijmziekte moet ie als de wiedeweerga naar het ziekenhuis. Een goed Christen zou toch graag de rest van de wereld willen helpen
En er is een verschil tussen "medische wonderen" en "God geneest ongeneeslijk zieken". Zoals ik aanstipte, de medische wetenschap heeft nog genoeg vragen waar ze antwoord op wil.
Okquote:Op maandag 14 augustus 2006 20:14 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dan kies ik nog even voor niet, totdat het tegendeel is bewezen.
De tent (meestal letterlijk een tent) zit anders doorgaans bomvol met mensen als er weer eens ergens zo'n kwakzalver optreedt.quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:18 schreef Zombine het volgende:
[..]
Als de dokters niet kunnen verklaren hoe iemand genezen is, hoe moet het dan de mensheid helpen? Je kan als genezend persoon de mensheid vertellen wat je gebeurt is. Alleen niemand wil het geloven.
Jah en? als daar mensen genezen worden! als jij dood verklaard bent door de dokter! Waarom niet proberen dan? Kwakzalver vind ik trouwens niet het goede woord, omdat het in mijn ogen niet een oplichter is.quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:24 schreef Isegrim het volgende:
[..]
De tent (meestal letterlijk een tent) zit anders doorgaans bomvol met mensen als er weer eens ergens zo'n kwakzalver optreedt.
Ik denk niet dat ik het dan nog red naar die tent toe.quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:35 schreef Zombine het volgende:
[..]
Jah en? als daar mensen genezen worden! als jij dood verklaard bent door de dokter!
In mijn ogen wel en daarom gebruik ik dat woord. Zie ook http://www.geocities.com/paulntobin/faithheal.html#harmquote:Waarom niet proberen dan? Kwakzalver vind ik trouwens niet het goede woord, omdat het in mijn ogen niet een oplichter is.
ja :S Maar ja, das met alles zo.. Gezegdes bevatten vaak een metafoor en als je die letterlijk gaat nemen, tjsa.. dan snap je er ook niks van. Evenzo met sprookjes.. Misschien zijn dogmatische mensen (atheïsten én theïsten) wel metaforisch weinig tot niet onderlegd in vergelijking met minder dogmatische mensen...quote:Op maandag 14 augustus 2006 19:19 schreef Isegrim het volgende:
[..]
De theïsten zijn even selectief als de atheïsten hoor. Van sommige bijbelteksten word je als gelovige nu eenmaal een tikje ongemakkelijk.
Ik heb een stevige weerzin tegen dogmatisch geloof, maar ik vind de bijbel een prachtig boek. Staan mooie verhalen in. Het wordt echter een zeer naar en gevaarlijk boek wanneer je die verhalen voor de absolute en letterlijke waarheid gaat houden.
Daar waar de bijbel metaforen gebruikt, begrijp ik ze ook als metaforen. Zo lastig zijn de bijbelse metaforen niet. Maar leg jij me maar eens uit wat er metaforisch is aan bijvoorbeeld de hel of het stenigen van homoseksuelen en overspelige vrouwen. Dat soort dingen zijn maar al te letterlijk bedoeld...quote:Op maandag 14 augustus 2006 21:27 schreef tudoros het volgende:
[..]
ja :S Maar ja, das met alles zo.. Gezegdes bevatten vaak een metafoor en als je die letterlijk gaat nemen, tjsa.. dan snap je er ook niks van. Evenzo met sprookjes.. Misschien zijn dogmatische mensen (atheïsten én theïsten) wel metaforisch weinig tot niet onderlegd in vergelijking met minder dogmatische mensen...
ja.quote:Op maandag 14 augustus 2006 21:36 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Daar waar de bijbel metaforen gebruikt, begrijp ik ze ook als metaforen. Zo lastig zijn de bijbelse metaforen niet. Maar leg jij me maar eens uit wat er metaforisch is aan bijvoorbeeld de hel of het stenigen van homoseksuelen en overspelige vrouwen. Dat soort dingen zijn maar al te letterlijk bedoeld...
Da's logisch natuurlijk.quote:Wanneer iemand uit uw volk, een Hebreeuwse man of vrouw, zich als slaaf of slavin aan u verkoopt, moet deze u zes jaar lang dienen; in het zevende jaar moet u hem of haar de vrijheid teruggeven. 13 Wanneer u dan de betreffende persoon in vrijheid laat vertrekken, mag u hem niet met lege handen laten gaan. 14 U moet hem met gulle hand een deel geven van uw kudde, van uw graan en uw wijn, of van wat de HEER u ook maar heeft toebedeeld. 15 Bedenk dat u zelf slaaf bent geweest in Egypte totdat de HEER, uw God, u bevrijdde. Daarom geef ik u vandaag dit gebod. 16 Maar indien hij niet bij u weg wil, omdat hij het goed bij u heeft en aan u en uw familie gehecht is geraakt, 17 moet u een priem door zijn oor in uw deur steken. Daarmee wordt hij voorgoed uw slaaf. En met een slavin moet u hetzelfde doen.
Die priemen door oren slaan van slaven is een teken van naastenliefde, begrijp je dat dan niet? Ik bedoel, ze hadden ook priemen dor andere lichaamsdelen kunnen slaan, maar dat deed het uitverkoren volkvan God (=liefde en de vader van Jezus) toch maar mooi niet.quote:Op maandag 14 augustus 2006 22:53 schreef BabyNuke het volgende:
Uit Deuteronomium 15:
[..]
Da's logisch natuurlijk.
Toevallig dat ik de cynische toon ontdek...quote:Op maandag 14 augustus 2006 22:53 schreef BabyNuke het volgende:
Uit Deuteronomium 15:
[..]
Da's logisch natuurlijk.
Je vergeet de vervelende details te vermelden. Wel in de juiste context plaatsen.quote:Op maandag 14 augustus 2006 23:52 schreef tudoros het volgende:
[..]
Toevallig dat ik de cynische toon ontdek...
Laat ik even uitleggen dat het misschien toch interessanter is dan je dacht...
geen straf
Het doorboren van het oor was geen straf. En het werd niet uitgevoerd tegen de wil van de betrokkene in. Integendeel, hij of zij vroeg er zelf naar! Waarom zou iemand zoiets doen? Wie zou met een zichtbaar groot gat in zijn oorlel willen rondlopen?
Joodse slaven
Mensen die in Israël met doorboorde oren rondliepen, waren slaven. (Slaven kwamen in die tijd in elke beschaving voor, dus toen was het een normaal iets)
Door als slaaf te gaan werken voor een meester, had een man geen uitgaven meer, en kregen hij en de zijnen kost en inwoon, en een dak boven hun hoofd. (In Israel, dat wel) Een man die diep in de schulden zat of andersoortig problemen had, kon door slaaf te worden hiervan afkomen.
invrijheidsstelling
Er was een maximumtijd van 6 jaar aan gebonden. Het 7e jaar moest zijn meester hem laten gaan met een hoge vergoeding (dubbel dagloon over 6 jaar van dat van een dagloner). Er was echter één uitzondering op de invrijheidsstelling, één geval waarbij een slaaf niet vrijgelaten werd, één omstandigheid waardoor hij heel zijn leven slaaf bleef, nl. wanneer hij niet vrij wou gaan.
Een teken van vrijwillige overgave
In dat laatste geval staat er: "dan zult gij een priem nemen, en die door zijn oor in de deur steken, opdat hij voor altijd uw dienstknecht zij." Een doorboord oor was dus een openbaar teken van vrijwillige overgave en onderwerping. Iedereen kon zien dat die mensen vrijwillig en onherroepelijk voor levenslange slavernij gekozen hadden.
Er bestaat voor mij geen moraal, behalve die ik zelf heb. Die is namelijk belangrijk en wel alleen voor mezelf. Ik vind het belangrijk dat iedereen zijn eigen moraal heeft.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 00:21 schreef onemangang het volgende:
[..]
Je vergeet de vervelende details te vermelden. Wel in de juiste context plaatsen.![]()
Exodus 21:2 Wanneer je een Hebreeuwse slaaf koopt, moet hij je zes jaar lang dienen; in het zevende jaar mag hij als vrij man vertrekken, zonder iets te hoeven betalen. 3 Als hij alleen is gekomen, moet hij ook alleen weggaan; was hij getrouwd, dan mag zijn vrouw met hem meegaan. 4 Als zijn meester hem een vrouw heeft gegeven en zij heeft hem zonen of dochters gebaard, blijven de vrouw en haar kinderen eigendom van de meester en moet de slaaf alleen weggaan. 5 Mocht hij echter te kennen geven dat hij zo aan zijn meester en aan zijn vrouw en kinderen gehecht is dat hij niet als vrij man wil vertrekken, 6 dan moet zijn meester hem naar het heiligdom brengen, hem tegen de deur of de deurpost zetten, en zijn oor met een priem doorboren. Hij blijft dan voorgoed zijn slaaf.
Met andere woorden:
- Ten eerste ben je hier slavernij aan het goedkeuren alsof het iets heel normaal was "slavernij was toen een normaal iets" Allemaal leuk en wel maar God is tijdloos en ook deze wetten dienen nageleefd te worden, volgens Jezus. Als Christenen gaan roepen dat hun geloof tot een hogere moraal zou leiden, dan hebben ze nog steeds niet helemaal door dat hun bijbel een lagere moraal propageert dan nu gangbaar is.
Verder mag zijn getrouwde vrouw wel mee (Vers 3), maar een heidense of uitlandse slavin, of dienstmaagd, die door zijn meester gegeven is (want dat bedoelen ze met die vrouw in vers 4) en de kinderen die hij bij hen verwekt heeft, mochten in slavernij gelaten worden.quote:- Ten tweede is er wel degelijk een zeer ernstige vorm van dwang die je bent 'vergeten' te melden: de mannelijke slaaf werd feitelijk afgeperst doordat zijn vrouw en kinderen gegijzeld werden. Is dat wat je noemt een christelijke familiemoraal?
Ook jij hebt dit topic geopend. Dat wil zeggen dat je achter je computer zit. Je hebt aangemeld op dit forum en tijd hebt gevonden om te kijken naar leuke topics. Dit vond je kennelijk interessant en dan post je ditquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 00:26 schreef Killer_Mom het volgende:
en dit leeft onder jongere mensen . behoorlijk ziek. leef je leven in de echte wereld.
Niet zo belerend toontje aanslaan a.u.b., alsof jij de bijbel veel beter hebt gelezen en begrepen en ik (of eenieder die niet-gelovig is) niet. Vooruit, hier dan de mening van een man die meer tijd in de bijbel heeft gestoken dan jij en ik samenquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 00:49 schreef tudoros het volgende:
Kortom lees de bijbel niet letterlijk, alsof het een objectief nieuwsbericht in de krant betreft of een historisch verslag in een geschiedenisnaslagwerk. Lees het serieus en plaats het verhaal op het decor van zijn context. Kijk naar wat de schrijvers willen vertellen en zoek naar dat wat jou aanspreekt. En kijk dan naar wat het jou zegt.
Want als je dat niet doet, verdoe je eigenlijk je tijd met het lezen van de bijbel. Dan zul je er nooit iets uit halen dat voor jou van waarde kan zijn...
Ik heb ook een boek van Maarten 't Hart gelezen, zitten wel een aantal ijzersterke verhalen in waar je je echt gaat afvragen of je uberhaupt wel in God wil gaan geloven. Sommige verhalen daarentegen zijn wel weer vergezocht en lijkt het alsof ie probeert God compleet de grond in te boren.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 01:06 schreef onemangang het volgende:
[..]
Niet zo belerend toontje aanslaan a.u.b., alsof jij de bijbel veel beter hebt gelezen en begrepen en ik (of eenieder die niet-gelovig is) niet. Vooruit, hier dan de mening van een man die meer tijd in de bijbel heeft gestoken dan jij en ik samen
‘Ervaar hoe het is om eindelijk, bevrijd van getob en twijfel, met hersenen waaruit al het spinrag van deze ziekelijke overtuigingen weggeblazen is, opgelucht als nooit tevoren, rustig en weloverwogen te kunnen uitroepen: ‘God bestaat niet!’
Maarten ’t Hart.
Sorry voor dat belerende toontje dan, maar soms wordt je echt gek van al die mensen die menen dat de bijbel is geschreven om mensen te onderdrukken oid. Dat is slechts alleen gebeurd met mensen die de bijbel gebruiken.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 01:06 schreef onemangang het volgende:
[..]
Niet zo belerend toontje aanslaan a.u.b., alsof jij de bijbel veel beter hebt gelezen en begrepen en ik (of eenieder die niet-gelovig is) niet.
En daar ben ik het helemaal mee eens, eigenlijk. God kan alleen bestaan in je hoofd.quote:Vooruit, hier dan de mening van een man die meer tijd in de bijbel heeft gestoken dan jij en ik samen
‘Ervaar hoe het is om eindelijk, bevrijd van getob en twijfel, met hersenen waaruit al het spinrag van deze ziekelijke overtuigingen weggeblazen is, opgelucht als nooit tevoren, rustig en weloverwogen te kunnen uitroepen: ‘God bestaat niet!’
Maarten ’t Hart.
Typische PMB-reactie. Zulke reacties komen behoorlijk onzeker over hoorquote:
Zal mij benieuwen of dit verhaal na onderzoek stand blijft houden. Het gebeurt maar al te vaak dat dit soort 'horen-van' verhalen dik overdreven of niet waar blijken te zijn. Het is nog steeds wachten op een echt wonder in de orde van een nieuw been bij een gelovige geamputeerde met een ingebouwd visitekaartje waarop staat 'vriendelijke groetjes van Jezus'.quote:Op maandag 14 augustus 2006 23:50 schreef masterdave het volgende:
Zombine, wil je even de naam en adres geven van die persoon waar de endeldarm is aangegroeid?
Ja, maar daar zit nou net de kern van het probleem van de Bijbel. Er staan heel erg veel teksten in die werden aangewend om macht te verbreiden (en nog steeds: denk aan 'het beloofde land'). Als die teksten er niet in zouden staan en het alleen maar hoesee en wees lief voor elkaar was, dan hoorde je mij niet klagen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 09:47 schreef tudoros het volgende:
[..]
Sorry voor dat belerende toontje dan, maar soms wordt je echt gek van al die mensen die menen dat de bijbel is geschreven om mensen te onderdrukken oid. Dat is slechts alleen gebeurd met mensen die de bijbel gebruiken.
wijze woorden. zeker als je kijkt naar de draai die eerst Luther en daarna Calvijn eraan hebben gegeven. zij hebben de bijbel niet veranderd, maar zij hebben het geinterpreteerd (waar je niet onderuit komt) op een zo goed mogelijke manier. Vervolgens is er in de loop van de tijd een soort vast perspectief op de bijbel ontstaan, oa verwoord in de Heidelberg cathechismus of de Dordtse leerstellingen. Dit heeft toch wel een groot verschil maakt tov de katholieken die dezelfde bijbel gebruiken.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 11:30 schreef Reya het volgende:
Ik betwijfel in hoeverre je een dergelijke letterlijke lezing van de Bijbel met doortrekken naar het Christendom als religie. Als de Bijbel op die manier de leidraad van Christenen zou zijn, dan zou er vermoedelijk een stuk minder verdeeldheid binnen de Christelijke wereld zijn. De levensbeschouwing en levenswijze van Christenen wordt n.m.i. veel meer bepaald door tradities die door de eeuwen gerijpt zijn, aangevuld met geschriften van vooraanstaande figuren binnen de verschillende Christelijke stromingen. De Bijbel blijft altijd op de achtergrond meespelen, maar je kunt zeker niet aan de Bijbel aflezen welke moraal Cjhristenen erop nahouden, noch hoe ze leven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |