http://www.sportweek.nl/hoofdredactieweblog.aspWaarom haten mensen Mart Smeets?
Mart Smeets en ik hebben al zo’n twintig jaar een relatie. Toen ik lid was van de hoofdredactie van Nieuwe Revu schreef hij daar verhalen, vanaf de start van Sportweek doet hij daar wekelijks zijn ding. De laatste jaren vullen we samen de laatste redactionele pagina van het blad. Ik stel hem begin van de week schriftelijk een vraag, zijn antwoord tref ik meestal aan in mijn mailbox als ik zondag ter redactie verschijn.
Mensen zien ons als vrienden (ik ook trouwens, want behalve over sport kunnen we ook altijd met veel plezier roddelen en kletsen over muziek). Omdat ik beter bereikbaar ben dan hij vinden ze mij ook de aangewezen persoon om hun kritiek op Smeets te spuien. Nadat hij in de zomer met Youri Mulder een WK-programma maakte is de beer helemaal los. Kijk, je houdt van Smeets of je hebt een hekel aan hem. Maar zelfs als je een hekel aan hem hebt, dan nog is het onmogelijk te beweren dat er iemand in Nederland bestaat die beter een sportprogramma kan presenteren dan hij. Smeets doet als geen ander zijn huiswerk, informeert zich tot op het bot, leest alles wat los en vast zit, belt met zijn bronnen. Kortom, al die dingen die je behoort te doen, maar die de post-Smeets generatie niet doet omdat die het zo geweldig belangrijk vindt dat ze met het hoofd op de tv te bewonderen is, maar verder weigert daar enige inspanning voor te verrichten (behalve natuurlijk naar de kapper gaan en kleren uitzoeken).
Maar goed, het voetbalavontuur van Smeets schoot menigeen in het verkeerde keelgat en binnen de kortste keren was Smeets de meest gehate man van Nederland.
Mijn brievenbus (f.lomans@sportweek.nl) wordt waarlijk overspoeld met Smeets-mail. Blijf met je poten van het voetbal af, beperk je tot wielrennen, basketbal en dat soort zaken. Ik gebruik nu nette woorden, wat veel brievenschrijvers niet doen. De meest grove brieven plaats ik niet in Sportweeks brievenrubriek, de min of meer onderbouwde aanvallen wel.
Wat ik er zelf van vind?
Ach, doet het ertoe? Ik stel mijn wekelijkse vraag en ben van plan een brievenactie te starten zodat Smeets volgend jaar als commentator terugkeert in de Tour de France. Eenzame klasse is hij op dat gebied. En wat voetbalprogramma’s betreft, tja, Jack van Gelder vind ik wat beter op dat terrein. Maar verder was ik, ben ik en blijf ik een fan. Tot de dood erop volgt of tot er iemand opstaat die qua kennis en werklust in zijn schaduw kan staan.
Verder adviseer ik iedereen de brievenrubriek in Sportweek te blijven volgen. Amusement van de bovenste plank.
Frans Lomans