abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40509803
Ons dorp kent momenteel een invasie van Polen. Hiernaartoe gehaald omdat? Goedkope arbeidskrachten? Gunstig voor het bedrijfsleven en de Polen dus.
Maar wij vroegen ons af:
- zijn die Polen een blijvertje? Nu zitten ze hier wrs tijdelijk. Dit hoewel je het hele jaar door Polen ziet. ook nemen ze hun echtgenotes mee, die wrs hier ook werken.
- zal dit problemen met zich meebrengen? Nu zitten ze gehuisvest ik weet niet waar (campings, goedkope logementen?), maar als ze hier blijven dan willen ze af van de tijdelijke huisvesting en dan gaan ze wrs naar de goedkopere buurten van steden of gewoon in de dorpen wonen. Welke mentaliteit zullen zij meenemen? Oerconservatief? Zullen ze redelijk snel onze taal leren?
Tal van vragen.
Wat denken jullie?
I´m back.
pi_40509871
Polen die iemand vermoorden voor een MP3 speler, Polen die een echtpaar vermoorden om de auto te stelen, handel in gestolen auto's en andere waar, mensenhandel, anti-liberaal gedachtengoed. Ik ben d'r nog niet over uit Ryan3... De asperges zijn natuurlijk wel geplukt.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 05-08-2006 13:56:49 ]
pi_40510027
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 13:56 schreef gelly het volgende:
Polen die iemand vermoorden voor een MP3 speler, Polen die een echtpaar vermoorden om de auto te stelen, handel in gestolen auto's en andere waar, mensenhandel, anti-liberaal gedachtengoed. Ik ben d'r nog niet over uit Ryan3... De asperges zijn natuurlijk wel geplukt.
Plus die boxer aan de trekhaak van de week.
Wat mij bezighoudt omtrent onze locale Polen is vooral ook: waar wonen ze, waar werken ze? Waarom zie ik ze het hele jaar door (hoewel in de zomer in grotere getalen idd). En ja, er zitten gelukszoekers bij die op jacht zijn naar Nederlandse vrouwen, volgens mij.
I´m back.
pi_40510457
ik merk het ook bij ons in de straat 60 huizen +- zijn er al 3 poolse bedrijven bezig.

verder bij de bouwmarkt waar ik werk is er ook een invasie van polen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_40510559
Ik zie het probleem niet in de komst van Polen.

Europees, christelijk en bereid hard te werken. Aan dat laatste zouden sommigen nog een voorbeeld aan kunnen nemen .
pi_40510631
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 14:21 schreef MrX1982 het volgende:

Europees, christelijk en bereid hard te werken. Aan dat laatste zouden sommigen nog een voorbeeld aan kunnen nemen .
De Polen die niet bereid zijn hard te werken, bijvoorbeeld.
pi_40510677
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 14:24 schreef Monidique het volgende:
De Polen die niet bereid zijn hard te werken, bijvoorbeeld.
Nier direct waar ik aan dacht maar oke.
pi_40510730
quote:

Ja, dat is weer hetzelfde argument, of althans erop gelijkend. Nederlanders willen het vieze, zware werk niet meer doen, zijn liever werkloos of hebben teveel noten op hun zang, dan zich uit de naad te werken. Maar nu weet ik toevallig dat er hier in de buurt bedrijven zitten die weliswaar vacatures stellen maar nooit iemand aannemen, om zodoende bij het CWI (?) aan een vergunning te komen om Polen te ronselen.
I´m back.
pi_40510786
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 14:28 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, dat is weer hetzelfde argument, of althans erop gelijkend. Nederlanders willen het vieze, zware werk niet meer doen, zijn liever werkloos of hebben teveel noten op hun zang, dan zich uit de naad te werken. Maar nu weet ik toevallig dat er hier in de buurt bedrijven zitten die weliswaar vacatures stellen maar nooit iemand aannemen, om zodoende bij het CWI (?) aan een vergunning te komen om Polen te ronselen.
Dat Polen dat werk doen kan je ze niet kwalijk nemen. Het is natuurlijk wel kwalijk dat werkloze Nederlanders niet worden aangespoord om dat werk te gaan doen.

Dat kan je alleen maar oplossen door te dreigen uitkering te stoppen.
pi_40510856
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 14:30 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Dat Polen dat werk doen kan je ze niet kwalijk nemen. Het is natuurlijk wel kwalijk dat werkloze Nederlanders niet worden aangespoord om dat werk te gaan doen.

Dat kan je alleen maar oplossen door te dreigen uitkering te stoppen.
Het is ook niet zo dat ik de Polen per se iets verwijt. Ik zie alleen dat althans bepaalde bedrijven liever gewoon geen Nederlanders aannemen, ook al zijn die er wel en willen die wel, omdat wrs met Polen hun winstmarge groter is. Mijn volgende vraag is dan: mss zijn het dus blijvertjes die Polen, of semi-blijvertjes en in welke situatie bevinden we ons dan?

Dat over het intrekken van uitkeringen is een andere zaak.
I´m back.
pi_40511091
quote:

Europees, christelijk.
Sorry, maar Polen verschillen net zo van de Nederlander als de gemiddelde Turk of Spanjaard. Grappig genoeg gebruik je dezelfde argumenten die we destijds gebruikten om Turken, Marokkanen en andere arbeidsimmigranten binnen te halen, met het verschil dat zelfs het grootste Poolse gespuis hier gewoon de grens kan oversteken zonder toestemming.
pi_40511206
@MrX1982
Opmerkelijk overigens dat je nu eigenlijk weigert goed na te denken over wat er met de Polen gaat gebeuren of wat we er in Nederland mee moeten doen, voordat we evt. met voldongen feiten (en problemen) zitten. Dit terwijl we dat met Turken en Marokkanen volgens jouw idee toch zeker in de jaren 60 en 70 wel hadden moeten doen?
I´m back.
pi_40511226
quote:
PolenRoma die iemand vermoorden voor een MP3 speler,
pi_40511288
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 13:53 schreef Ryan3 het volgende:
Ons dorp kent momenteel een invasie van Polen. Hiernaartoe gehaald omdat? Goedkope arbeidskrachten? Gunstig voor het bedrijfsleven en de Polen dus.
Maar wij vroegen ons af:
- zijn die Polen een blijvertje? Nu zitten ze hier wrs tijdelijk. Dit hoewel je het hele jaar door Polen ziet. ook nemen ze hun echtgenotes mee, die wrs hier ook werken.
- zal dit problemen met zich meebrengen? Nu zitten ze gehuisvest ik weet niet waar (campings, goedkope logementen?), maar als ze hier blijven dan willen ze af van de tijdelijke huisvesting en dan gaan ze wrs naar de goedkopere buurten van steden of gewoon in de dorpen wonen. Welke mentaliteit zullen zij meenemen? Oerconservatief? Zullen ze redelijk snel onze taal leren?
Tal van vragen.
Wat denken jullie?
Ik ken een paar Polen slechts maar die spreken in de 3 jaar dat ze hier zitten beter NLs als vele Turken en Marokkanen die hier geboren zijn.

Verder denk ik dat met het opwaarderen van Polen zelf ze weer terug zullen gaan, net zoals de Italianen en Spanjaarden gedaan hebben.
Daarom is de vergelijking met Turken en Marokkanen scheef. Buiten dan moeten we niet vergeten dat ze niet bij hetzelfde continent en dezelfde religieuze achtergrond horen.

En.... Poolse wijfen zijn best en die lopen niet in rouwgewaden in de stad als het boven de 30 graden is EN je kan er mee aanpappen
pi_40511447
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 14:50 schreef -IksRee- het volgende:

[..]
Er is altijd wel een feit te vinden waarop je kan zeggen dat iemand tot een specifieke subgroep gerekend kan worden. Misschien moeten we kutmarokkaantjes niet als zodanig benoemen, maar zijn het vooral liefhebbers van scooters die zich misdragen. Je kunt het wel, nuanceren. Alleen een beetje selectief nog, er is echter progressie.
pi_40511458
Zolang de Poolse economie nog steeds niet aantrekt, zijn het blijvertjes denk ik.
pi_40511481
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 14:52 schreef -IksRee- het volgende:

[..]

Ik ken een paar Polen slechts maar die spreken in de 3 jaar dat ze hier zitten beter NLs als vele Turken en Marokkanen die hier geboren zijn.

Verder denk ik dat met het opwaarderen van Polen zelf ze weer terug zullen gaan, net zoals de Italianen en Spanjaarden gedaan hebben.
Daarom is de vergelijking met Turken en Marokkanen scheef. Buiten dan moeten we niet vergeten dat ze niet bij hetzelfde continent en dezelfde religieuze achtergrond horen.

En.... Poolse wijfen zijn best en die lopen niet in rouwgewaden in de stad als het boven de 30 graden is EN je kan er mee aanpappen
Ja, de Polen zijn al 15 jaar bezig zichzelf op te waarderen hè, dus ik weet niet of dit nog gaat lukken binnen zeg maar nog een generatie. Maw ik zal er niet gek van staan te kijken dat het seizoenswerk dat door velen gedaan wordt, ingewisseld gaat worden door permanent werk en verblijf. Als ze de kans krijgen.

Polen die voor deze hausse in ons land verbleven (veel vrouwen bijv.) leerden idd vrij snel Nederlands, wrs waren die afkomstig uit een ander milieu. Beter opgeleid bijv. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de Polen die in deze hausse naar Nederland vertrekken over het algemeen lager opgeleid zijn. Wellicht dat dit aanleiding geeft tot dezelfde sociale problemen dan die we bij andere minderheden zien indien zij zich permanent of semi-permanent hier vestigen. Verder mogen ze afkomstig zijn uit hetzelfde continent: ze zijn oerconservatief. Hun mentaliteit verschilt nogal met de gemiddelde Nederlandse mentaliteit.
I´m back.
pi_40511484
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 14:59 schreef Transvaal het volgende:
Zolang de Poolse economie nog steeds niet aantrekt, zijn het blijvertjes denk ik.
Maar dat doet ie juist wel.
pi_40511554
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 14:49 schreef Ryan3 het volgende:
@MrX1982
Opmerkelijk overigens dat je nu eigenlijk weigert goed na te denken over wat er met de Polen gaat gebeuren of wat we er in Nederland mee moeten doen, voordat we evt. met voldongen feiten (en problemen) zitten. Dit terwijl we dat met Turken en Marokkanen volgens jouw idee toch zeker in de jaren 60 en 70 wel hadden moeten doen?
Ik heb nog niet eens een reactie gegeven over Polen in Nederland en je verwijt me nu al dat ik er niet over nadenk.

Bij deze dan. Ik weet niet in hoeverre Polen hier komen met de instelling om hier te blijven. Mijn beeld van Polen is dat ze hier (een tijdje) komen werken en dan weer weg gaan. Dat ging in de jaren 60 en 70 natuurlijk ook met Turken, Marokkanen etc en we weten hoe dat is afgelopen. Nu is de situatie niet geheel vergelijkbaar omdat Polen bij de EU zit en Turkije noch Marokko bij de EU zitten.

Het lidmaatschap van de EU betekent natuurlijk geld voor Polen waardoor de welvaart in de loop der jaren zal stijgen en de komst van Polen naar Nederland zal afnemen doordat er in Polen genoeg werk is daarnaast is de afstand Polen Nederland niet enorm en rijd je er zo heen dus de kans dat ze hier blijven is minder groot dan destijds met Turken en Marokkanen. Ik heb dan ook niet zoveel angst voor een Poolse invasie.
pi_40511893
Anders dan de Marokkanen en negers zullen de Polen er in elk geval niet met onze meissies vandoor gaan. Daar zijn ze echt te lelijk voor.

Serieus: de Polen zijn in sommige opzichten wel vergelijkbaar met de gastarbeiders van de jaren '60 en '70. Fundamenteel verschil met die gastarbeiders is echter de relatief geringe geografische afstand tussen Polen en Nederland. De Polen reizen niet 1 keer per jaar, maar 1 keer per maand terug naar Polen en laten ook minder snel hun gezinnen over komen. Het blijft het karakter van vakantiewerk houden.

Voeg daarbij de open Europese markt van tegenwoordig en Ik denk niet dat de Poolse invasie hetzelfde karakter zal hebben als die van de Marokkanen en Turken. Die zijn hier echt gebleven en maken inmiddels in grote getale deel uit van onze samenleving. De Polen zijn imo eerder te vergelijken met de eerste generaties gastarbeiders zoals de Spanjaarden, van wie sommige zijn gebleven maar die grotendeels weer zijn vertrokken.
pi_40511957
quote:
haha en laatst hadden die hufters ook een hond aan de trekhaak lopen hangen!

Me gappies in de bouw trekken die Polen ongekend slecht! Het geld dat die Polen verdienen geven ze in eigenland uit, niet hier.

Mensen die Polen in dienst hebben zijn landverraders!! (behalve die gasten die ze als slaaf behandelen, zoals ze laatst in italie deden, dat soort acties moedig ik aan, want dat schrikt die Polen wel af)
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_40511991
Wat bedoel je met wrs, TS?
feest
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 15:22:28 #23
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40511992
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 15:00 schreef Ryan3 het volgende:
Wellicht dat dit aanleiding geeft tot dezelfde sociale problemen dan die we bij andere minderheden zien indien zij zich permanent of semi-permanent hier vestigen. Verder mogen ze afkomstig zijn uit hetzelfde continent: ze zijn oerconservatief. Hun mentaliteit verschilt nogal met de gemiddelde Nederlandse mentaliteit.
Mwoch, als ik de reacties op de FP zo zie denk ik dat 't niet veel erger kan
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 15:23:30 #24
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40512017
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 15:20 schreef JohnDope het volgende:
Me gappies in de bouw trekken die Polen ongekend slecht! Het geld dat die Polen verdienen geven ze in eigenland uit, niet hier.
Da's prima. Op die manier krijg je een loon-prijs spiraal daaro, en is polen over tien jaar net zo duur als nederland. Probleem opgelost.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_40512033
Kijk dat die Polen oerconservatief zijn, dat vind ik wel super, maar blijf gewoon bij je eigen soort.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_40512059
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 15:23 schreef gronk het volgende:

[..]

Da's prima. Op die manier krijg je een loon-prijs spiraal daaro, en is polen over tien jaar net zo duur als nederland. Probleem opgelost.
nee dat is parra ouwe, zo gaat dat niet werken!
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 15:27:14 #27
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40512101
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 15:24 schreef JohnDope het volgende:

[..]

nee dat is parra ouwe, zo gaat dat niet werken!
Leg eens uit waarom niet?

Volgens mij werkt dat wel degelijk hoor.
pi_40512199
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 15:27 schreef gronk het volgende:

[..]

Leg eens uit waarom niet?

Volgens mij werkt dat wel degelijk hoor.
geld wordt hier verdiend, ze nemen het mee terug naar huis en daar geven ze het uit.
Wij nederlanders lopen dat geld dus mis.

Dan kan je wel met mooie voorspellingen aan komen, maar de elite heeft mij iets te veel voorspeld.

Het schiet gewoon allemaal niet op dit europa. Het is 2 maten meten hier. Afschaffen.
Het enige wat ze doen is zich bezig houden met de afmeting van fietspaden, kindersloten op aanstekers en haarverf wat kankerverwekkend zou zijn (Wat totaal niet waar is).
voor de Echte problemen sluit de elite haar ogen.
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 15:38:10 #29
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40512342
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 15:32 schreef JohnDope het volgende:
Ach, rupsjenooitgenoeg trekt z'n bek weer eens open.

Kijk, als je 't zo erg vind dat polen hun zuurverdiende geld uitgeven in hun eigen land: d'r staat je niets in de weg om te proberen een nederlander in dienst te nemen voor wat kluswerk. Voor het loon van een pool.
pi_40512567
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 15:38 schreef gronk het volgende:

[..]

Ach, rupsjenooitgenoeg trekt z'n bek weer eens open.

Kijk, als je 't zo erg vind dat polen hun zuurverdiende geld uitgeven in hun eigen land: d'r staat je niets in de weg om te proberen een nederlander in dienst te nemen voor wat kluswerk. Voor het loon van een pool.
rupsjenooitgenoeg???? ik zie genoeg mensen om me heen die geld te kort komen, asociaal die je der bent!

toen wij hier hadden verbouwd konden we kiezen voor polen, maar wij zijn niet zo schraal en hebben liever nederlanders in dienst voor wat meer geld!
Support your Locals!
pi_40512717
Ik ken me niet voorstellen dat JohnDope echt is
pi_40512775
quote:
haha en laatst hadden die hufters ook een hond aan de trekhaak lopen hangen!

Mensen die Polen in dienst hebben zijn landverraders!! (behalve die gasten die ze als slaaf behandelen, zoals ze laatst in italie deden, dat soort acties moedig ik aan, want dat schrikt die Polen wel af)
En je gappies in de bouw gaan op vakantie naar Turkije, Spanje en geven hun geld daar uit. Schandalig .

Dat je gappies de Polen slecht trekken, volgens jou, is niet vreemd. Bouwvakkers moeten doen waar ze goed in zijn namelijk stenen sjouwen en denken/praten etc overlaten aan mensen met verstand. Je bent zelf ook een bouwvakker?
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 16:07:46 #33
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40512986
Johndope gaat natuurlijk ook altijd naar zeeland als-ie op vakantie gaat

En hij koopt ook philips. Doet geen boodschappen bij de aldi of de lidl. Etcetera.
pi_40513177
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 15:58 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

En je gappies in de bouw gaan op vakantie naar Turkije, Spanje en geven hun geld daar uit. Schandalig .

Dat je gappies de Polen slecht trekken, volgens jou, is niet vreemd. Bouwvakkers moeten doen waar ze goed in zijn namelijk stenen sjouwen en denken/praten etc overlaten aan mensen met verstand. Je bent zelf ook een bouwvakker?
Dat toeristen verhaal compenseert elkaar. Kan je niet vergelijken met die predators uit Polen.

Ennuh denken moet je zeker ook aan hun overlaten, volgens mij heb jij een verkeerd beeld van iemand in de bouw. Je doet wel erg uit de hoogte.
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 16:07 schreef gronk het volgende:
Johndope gaat natuurlijk ook altijd naar zeeland als-ie op vakantie gaat

En hij koopt ook philips. Doet geen boodschappen bij de aldi of de lidl. Etcetera.
in principe kom ik alleen in het buitenland als het 'moet' (laten we eerlijk zijn met dit klimaat hoef ik ook niet weg). Ik heb deze zomer sowieso al heel vaak het gevoel gehad dat ik op vakantie was, terwijl ik soms maar enkele meters van mijn huis verwijderd was.

En verder probeer ik inderdaad zoveel mogelijk nederlandse bedrijven te steunen.
Je bent een Nederlander of je bent het niet, huh.
pi_40523942
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 15:03 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ik heb nog niet eens een reactie gegeven over Polen in Nederland en je verwijt me nu al dat ik er niet over nadenk.
Je was er toch enthousiast over? Geen vuiltje aan de lucht?
quote:
Bij deze dan. Ik weet niet in hoeverre Polen hier komen met de instelling om hier te blijven. Mijn beeld van Polen is dat ze hier (een tijdje) komen werken en dan weer weg gaan. Dat ging in de jaren 60 en 70 natuurlijk ook met Turken, Marokkanen etc en we weten hoe dat is afgelopen. Nu is de situatie niet geheel vergelijkbaar omdat Polen bij de EU zit en Turkije noch Marokko bij de EU zitten.
Ja, und?
Bovendien verandert dat hun mentaliteit er niet mee mochten ze hier permanent blijven. Maar goed jij ziet wrs geen probleem in die mentaliteit.
quote:
Het lidmaatschap van de EU betekent natuurlijk geld voor Polen waardoor de welvaart in de loop der jaren zal stijgen en de komst van Polen naar Nederland zal afnemen doordat er in Polen genoeg werk is daarnaast is de afstand Polen Nederland niet enorm en rijd je er zo heen dus de kans dat ze hier blijven is minder groot dan destijds met Turken en Marokkanen. Ik heb dan ook niet zoveel angst voor een Poolse invasie.
Ja, we hopen maar dat dat hun welvaart vergroot en dat ze dus besluiten heim te blijven. We kunnen niet in de toekomst kijken en dus zal er toch een plan B moeten bestaan. EU-leden mogen zich ook in ieder ander EU-lidmaatstaat vestigen.
En dat van die afstand: minimaal 900km toch? Maal 2. Iedere maand?
I´m back.
pi_40524026
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 15:22 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Wat bedoel je met wrs, TS?
Waarschijnlijk.
I´m back.
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 22:48:21 #37
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_40524195
hier in Amsterdam valt me vooral op dat ze zich meestal als touristen gedragen, nieuwsgierig en alsof de wereld een anarchistisch bolwerk is. Wat zou daarna volgen als men gewend is geraakt?
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_40524420
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 15:17 schreef Soul79 het volgende:
Anders dan de Marokkanen en negers zullen de Polen er in elk geval niet met onze meissies vandoor gaan. Daar zijn ze echt te lelijk voor.
Ja, dat had iemand me al duidelijk gemaakt idd. .
quote:
Serieus: de Polen zijn in sommige opzichten wel vergelijkbaar met de gastarbeiders van de jaren '60 en '70. Fundamenteel verschil met die gastarbeiders is echter de relatief geringe geografische afstand tussen Polen en Nederland. De Polen reizen niet 1 keer per jaar, maar 1 keer per maand terug naar Polen en laten ook minder snel hun gezinnen over komen. Het blijft het karakter van vakantiewerk houden.
Had ik bij MrX gezet, maar bedoel ik voor jou: 2 x minimaal 900km per maand? Er zitten gelukszoekers bij ook.
quote:
Voeg daarbij de open Europese markt van tegenwoordig en Ik denk niet dat de Poolse invasie hetzelfde karakter zal hebben als die van de Marokkanen en Turken. Die zijn hier echt gebleven en maken inmiddels in grote getale deel uit van onze samenleving. De Polen zijn imo eerder te vergelijken met de eerste generaties gastarbeiders zoals de Spanjaarden, van wie sommige zijn gebleven maar die grotendeels weer zijn vertrokken.
Maar goed, het zou kunnen wat je zegt, weten doen we het niet.
I´m back.
pi_40524493
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 22:48 schreef Aoristus het volgende:
hier in Amsterdam valt me vooral op dat ze zich meestal als touristen gedragen, nieuwsgierig en alsof de wereld een anarchistisch bolwerk is. Wat zou daarna volgen als men gewend is geraakt?
Mijn schoonmoeder vertelde dat ze op de A2 constant iig vaak tussen auto's met een Pools nummerbord stond in de file, klopt dus?
I´m back.
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 23:07:25 #40
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_40524838
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 22:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mijn schoonmoeder vertelde dat ze op de A2 constant iig vaak tussen auto's met een Pools nummerbord stond in de file, klopt dus?
Geen idee, ik heb geen auto, ik weet zelfs niet eens waar de A2 ligt

Het valt me wel op dat het vaak mensen zijn van mid 20 tot zo tegen de 40, van het type dat je op het Waterlooplein tegenkomt. De krakers blijken erg lastig te zijn en hebben niet zoals de Nederlandse krakers de moraal die nodig is om die scene levend te houden. Zo zijn er gevallen bekend van kraken, waarbij monumentale houten deuren werden opgestookt

Omdat je ook niet echt meer ''hangplekken'' hebt, zijn ze als groep redelijk onzichtbaar, het zou me ook niet verbazen als ze niet eens zouden weten hoe ze een plekje in Nederland moeten veroveren.
pi_40525006
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 23:07 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Geen idee, ik heb geen auto, ik weet zelfs niet eens waar de A2 ligt

Het valt me wel op dat het vaak mensen zijn van mid 20 tot zo tegen de 40, van het type dat je op het Waterlooplein tegenkomt. De krakers blijken erg lastig te zijn en hebben niet zoals de Nederlandse krakers de moraal die nodig is om die scene levend te houden. Zo zijn er gevallen bekend van kraken, waarbij monumentale houten deuren werden opgestookt

Omdat je ook niet echt meer ''hangplekken'' hebt, zijn ze als groep redelijk onzichtbaar, het zou me ook niet verbazen als ze niet eens zouden weten hoe ze een plekje in Nederland moeten veroveren.
De Polen kraken?
Hier zitten ze in campings.

Er moet maar eens wat onderzoeksjournalisme op gezet worden, vind ik. Hoeveel Polen zijn hier eigenlijk aanwezig?
I´m back.
pi_40525044
Btw: A2 is van Utrecht naar Asd, geloof ik. Iig stapt mijn schoonmoeder daar op ok naar haar werk te gaan.
I´m back.
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 23:17:35 #43
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_40525250
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 23:10 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De Polen kraken?
Hier zitten ze in campings.

Er moet maar eens wat onderzoeksjournalisme op gezet worden, vind ik. Hoeveel Polen zijn hier eigenlijk aanwezig?
Precies, wat zegt dat over de gemakszucht van werkgevers en politici ?
pi_40525284
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 23:17 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Precies, wat zegt dat over de gemakszucht van werkgevers en politici ?
Gemakzucht van politici wrs en werkgevers worden er alleen maar beter van, me thinks.
I´m back.
  zondag 6 augustus 2006 @ 00:21:03 #45
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_40527178
quote:
Dat denk ik ook

Daarnaast willen de Polen wel werk doen waar gemiddelde Nederland zijn neus voor op haalt ook al zit ie in de bijstand of de WW
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_40527225
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 22:55 schreef Ryan3 het volgende:

Had ik bij MrX gezet, maar bedoel ik voor jou: 2 x minimaal 900km per maand? Er zitten gelukszoekers bij ook.
Ik heb me eens laten vertellen dat er tegenwoordig speciale reisburootjes zijn voor Polen, die hebben rechtstreeks vervoer daarnaar toen.
pi_40527352
quote:
Als werkkrachten zullen ze blijven, maar niet als 'nieuwe Nederlanders'. Nederland staat niet meer zo te springen om immigranten. De Polen zijn niet welkom en dat voelen ze. Aan gezinsherenigingsgrappen zullen we ons niet meer branden dus dat zal ook niet zo simpel meer gaan. Bovendien is, zoals gezegd, de afstand tussen Nederland en Polen wel overbrugbaar, zodat gezinshereniging niet meer opportuun is.
pi_40527403
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 00:25 schreef Soul79 het volgende:
dubbel
Ja, ze gaan echter met man en vrouw hier naar toe. Beiden zullen wel werken, denk ik, maar toch, andere situatie als met de klassieke gezinshereniging.
I´m back.
pi_40527465
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 00:22 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Ik heb me eens laten vertellen dat er tegenwoordig speciale reisburootjes zijn voor Polen, die hebben rechtstreeks vervoer daarnaar toen.
Blijft zoveel kms hè. In tijd, en wrs dan gedeelde kosten, maar toch...
ik vind dat er onderzoeksjournalisme op moet losgelaten moet worden. Wat willen die Polen nu zelf??? Wij kunnen wel van alles aannemen.
I´m back.
pi_40527561
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 00:30 schreef Ryan3 het volgende:
ik vind dat er onderzoeksjournalisme op moet losgelaten moet worden. Wat willen die Polen nu zelf??? Wij kunnen wel van alles aannemen.
Die Polen willen welvaart, daar heb je geen onderzoeksjournalisme voor nodig. En wie ben jij om ze die welvaart te ontzeggen?
  zondag 6 augustus 2006 @ 00:39:05 #52
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40527747
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 00:33 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Die Polen willen welvaart, daar heb je geen onderzoeksjournalisme voor nodig. En wie ben jij om ze die welvaart te ontzeggen?
Kgeloof niet dat 't Ryan3 is die de polen welvaart wil ontzeggen. JohnDope lijkt me een betere kandidaat.
pi_40528033
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 00:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ben enigszins 'ervaringsdeskundige'....

Als advocaat adviseer ik een aantal Nederlandse en Belgische bouwbedrijven die met Poolse bouwvakkers werken en daarbij ben ik ook wel eens in contact gekomen met Poolse ondernemers en advocaten. Voor zover ik kan beoordelen willen lager geschoolde Polen (bouw, tuinbouw, etc.) hier alleen geld verdienen en dan terug naar Polen. Die hebben totaal geen intentie of behoefte om zich permanent in Nederland te vestigen. Die zijn meestal ook afkomstig uit erg traditionele dorpjes op het Poolse platteland, waar de economie het zwakst is.

Er zijn ook wel wat hoger opgeleiden, zoals tolken en zelfs enkele advocaten, die zich hier wel permanent willen vestigen, maar dat zullen er niet erg veel zijn. Toeval of niet, dat zijn meestal vrouwen.
  zondag 6 augustus 2006 @ 00:59:20 #54
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_40528384
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 14:52 schreef -IksRee- het volgende:
Verder denk ik dat met het opwaarderen van Polen zelf ze weer terug zullen gaan
O.a. dat. En mocht het zover komen, dan kan de EU er wat minder subsidies aan spenderen, dus levert het (als het goed is) ook nog wat op (plus het feit dat de Polen meer kunnen afdragen aan de EU). En Polen is inderdaad lekker aan het groeien, het heeft nog wat tijd nodig, maar als Europeaan kun je beter investeren in je Oosterburen, dan in bv. Chinezen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  FOK!fotograaf zondag 6 augustus 2006 @ 01:31:58 #55
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_40529363
De meesten van hun komen hier om te werken om hun gezin in Polen te kunnen onderhouden. De mandloon ligt daar nu, geloof ik, rond de 200 euro. In polen is het normaal om je moeder of vader in huis te houden zodra ze ouder worden, en dus ook te onderhouden. Je hebt dan behalve je gezin (1 a 2 kinderen is normaal, hetzelfde als hier) ook nog een moeder/vader of schoonmoeder/vader in huis. Het eten kost daar inmiddels bijna net zoveel als hier in Nerderland. Wat eten wij per week op aan euro's? 100 euro? Voor een gezin met 2 kinderen? Daar zal het dus rond de 80-90 euro liggen. Hoe moet je daar je gezin voeden? Hier verdienen de meeste polen 4 euro per uur. Werken 10-12 uur per dag en dat dan 6 - 6,5 dagen lang. Dit doen ze een maand of 3. Gaan dan met een jaarloon terug naar Polen, en pakken daar hun leven weer op. Tot het volgende werkseizoen.
Hoelang ze dit blijven doen? Ik zou het niet weten. Ik weet wel dat veel van deze mensen het geld wat ze verdienen stoppen in de opleiding van hun kinderen, zodat die niet hetzelfde leven tegenmoet gaan als hun ouders. Ik denk dus dat dit bij de volgende generatie polen al niet meer van toepassing is.

[ Bericht 0% gewijzigd door fraubitch op 06-08-2006 12:31:31 (het was laat) ]
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
pi_40537533
Er is nu een mega-, super-, geweldige werkloosheid in Polen. Daarom zijn ze hier. Niet per se omdat het hier veel beter verdient, één maand werken hier is vier of zes maanden werken daar, maar omdat er daar dus gewoon helemaal niets is, geen werk. Leuk, al dat geld, maar de meesten blijven liever in hun eigen land, met hun eigen taal en hun eigen mensen, dus als de Poolse economie aantrekt, en ik weet niet of dat gebeurt, dan zullen velen in Polen blijven.
pi_40606136
quote:

Me gappies in de bouw trekken die Polen ongekend slecht! Het geld dat die Polen verdienen geven ze in eigenland uit, niet hier. Mensen die Polen in dienst hebben zijn landverraders!! (behalve die gasten die ze als slaaf behandelen, zoals ze laatst in italie deden, dat soort acties moedig ik aan, want dat schrikt die Polen wel af)
*brrr* Jouw 'gappies' uit de bouw 'trekken' die Polen 'ongekend slecht'... nou, nou wat een geweldig argument zeg. En dan ook nog slavernij gaan lopen bevorderen? Spoor je wel helemaal?

Persoonlijk heb ik er trouwens niet zo veel op tegen dat Polen hier werken, zo lang ze zich maar aanpassen! Iets wat we (helaas) van de moslims niet hebben verlangd en waarvan tot op de dag van vandaag hinder ondervinden. Ze hebben zich dus te houden aan de Nederlandse wet, onze vrijheden te respecteren. En ze mogen hun ultra-nationalistische en oer-conservatieve, discriminerende gedachtegoed thuis laten.
pi_40611640
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 15:00 schreef -IksRee- het volgende:

[..]

Maar dat doet ie juist wel.
Daarom halen ze in Polen Oekraïners .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_40624791
Die Polen gaan vanzelf weer terug of ze moeten een betere baan kunnen krijgen in Nederland
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_40642881
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 15:32 schreef JohnDope het volgende:

[..]

geld wordt hier verdiend, ze nemen het mee terug naar huis en daar geven ze het uit.
Inderdaad, daarom stel ik ook hierbij voor om het Nederlanders te verbieden hun verdiende geld tijdens vakanties in het buitenland uit te geven . Het gaat hierbij om miljoenen nederlanders dus al gauw miljarden euros die onze economie uitvloeien. Zeer slecht voor onze economie.
pi_40648140
Ik zie het probleem niet, ze komen uit een min of meer dezelfde cultuur als de onze.
pi_40648563
Wij hebben een vestiging in Polen, en al het goede personnel daar peert hem naar Ierland, GB of Duitsland, er is geen competente lasser meer te vinden. De lonen zijn ook de lucht in geschoten, je betaalt daar een goeie handwerker al 7 euro per uur, 5 jaar terug was dat nog 2 euro. De brain-drain en competence drain in Polen zijn enorm op het moment. Wij halen nu mensen uit de wit-rusland en de oekraine om in polen te komen werken. Totaal absurd eigenlijk.
Live like there's no tomorrow, love like you've never been hurt and dance like nobody's watching.
"We all lie in the gutter, but some of us look up at the stars." -- Oscar Wilde
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')