Mijn manier van uitrachelenquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:02 schreef remcoharmsen het volgende:
Het nieuwe plafond gaat dus aan de dakconstructie gemaakt worden. Ik heb in diverse topics hier al gezien hoe ik hier het beste aan kan werken. Een rachelwerk direct onder de balken, te stellen dmv lange schroeven. Dat moet te doen zijn, al is het waarschijnlijk wel een aardige klus. Ik heb gisteren in de bouwmarkt de Agnes-one-click platen gezien en ik denk dat ik voor dit systeem kies.
Dan nog kun je een waterpas prima gebruikenquote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:16 schreef remcoharmsen het volgende:
Het probleem van waterpas stellen is bij mij niet aan de orde, omdat ik een schuin plafond heb.
ik moet alleen de onderste rachel aan de muur en de bovenste in de nok waterpas hebben. de rest moet er gewoon strak tussen. Dus eigenlijk een extra probleem, want ik moet dus zonder waterpas maar met touwtjes 't plafond strak tussen de 2 latten krijgen...
En die platen zijn kant en klaar, daar hoeft niets meer aan te gebeuren. Je mag ze sausen, maar als je het niet doet, dan heb je gewoon de kunststof plaat die je makkelijk en snel met een sopdoek mag afnemen![]()
Zoals je zelf al aangeeft werken 230Vspots t makkelijkst, omdat je geen speciale dimmers nodig hebt. De vraag is alleen of je spotjes kunt vinden die je mooi vind EN op 230V werken. Als je naar 12V halogeen spots gaat zul je daar ook dus een speciale dimmer bij moeten kopen die vrij duur is.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:02 schreef remcoharmsen het volgende:
--knip--
Heeft er iemand tips hoe ik dit het beste kan dimmen? Ik zit te denken aan 230V spotjes, omdat die makkelijk te dimmen zijn. Transformators dimmen nogal lastig en een apart 12V circuit is denk ik niet haalbaar, maar wel een mogelijkheid. Boven de eetkamer aan de buitenmuurkant 3 spots en hoger nogmaals 3. Aan de woonkamerkant 2 rijen van 5 of 6 spots, 1 rij hoog en 1 rij laag. De maten van het eetkamergedeelte: zo’n 2,6 meter breed. De woonkamerkant is 7 meter breed en de hele kamer is 9 meter lang.
Hoe zit het met de warmte ontwikkeling van spots, in combinatie met een spaanplaat/kunststof plafond en isolatiemateriaal? Normaal worden spots redelijk warm en ik weet niet of ik zomaar spotjes vlak onder de isolatie mag plaatsen…
Nog mooier indd. En de eerste zijn het belangrijkst inderdaad.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:31 schreef remcoharmsen het volgende:
Ik heb een laserwaterpas, waarmee je ook mooi een laserstraaltje kunt richten langs de rachels. Heb je geen touwtjes nodig en het is ook zeker recht!Het zit hem vooral in de eerste paar rachels, die moeten goed zitten
![]()
quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:39 schreef remcoharmsen het volgende:
Ik lees dat je voor 230V spotjes edratheen kabel kunt gebruiken. Is dit aan te raden, omdat normale kabel warm wordt? Of hoeft dit niet perse en mag het gewoon met schakeldraad of gewoon huishouddraad? Ik wil het wel netjes aansluiten, maar zonder te overdrijven qua materialen.
Schakeldraad mag indd, zoals remco zelf al aangeeft. Moet wel in buizen dan.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:48 schreef kroegtijger het volgende:
[..]waar is vonkenboer als je em nodig hebt?? Volgens mij mag het gewoon met schakeldraad, zolang je dat maar netjes in buizen propt
quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 14:51 schreef sanger het volgende:
[..]
Schakeldraad mag indd, zoals remco zelf al aangeeft. Moet wel in buizen dan.
Vonkenboer is op vakantie, bouwvak he!
Goed bezigquote:Op maandag 7 augustus 2006 08:13 schreef remcoharmsen het volgende:
Zo, zaterdagmiddag m'n plafond besteld. Ik kwam er om 10 voor 5 achter dat bij de Gamma de Agnes-one-step platen in de aanbiedling waren! 10 euro per m2, dat is een aardig prijsje. Dus snel uitrekenen hoeveel ik nodig heb en bellen. Om iets voor 5 dus m'n eerste 750 euro aan materiaal voor m'n nieuwe woning uitgegeven en we hebben hem nog niet eens!
de koop gaat niet doorquote:Op maandag 7 augustus 2006 08:38 schreef sanger het volgende:
[..]
Goed bezig![]()
Je kunt het maar alvast hebben. Je kunt het geld iig niet meer aan andere dingen uitgeven![]()
da's geruststellendquote:Op maandag 7 augustus 2006 10:58 schreef remcoharmsen het volgende:
haha!![]()
nou, die koop gaat wel door, alles is al definitief, alleen de verzekering moeten we nog regelen.
voor de rest is alles volgens mij al in gang gezet en kunnen we ook niet meer terug
Vonkie is terug van vakantie en het is te merken dat ik ook daadwerkelijk gemist wordt !quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:39 schreef remcoharmsen het volgende:
Ik lees dat je voor 230V spotjes edratheen kabel kunt gebruiken. Is dit aan te raden, omdat normale kabel warm wordt? Of hoeft dit niet perse en mag het gewoon met schakeldraad of gewoon huishouddraad? Ik wil het wel netjes aansluiten, maar zonder te overdrijven qua materialen.
Als we een week verder zijn, ben ik ook al weer aan het werkquote:Op maandag 7 augustus 2006 20:07 schreef remcoharmsen het volgende:
Wow, dat is nog eens behulpzaam, mooi dat je weer terug bent van je vakantie!![]()
Het lichtbeeld is anders maar de beleving verschilt een beetje per persoon, je oog bepaald datquote:Ik zat zelf eigenlijk ook aan 230V te denken, maar ik zat nog even te kijken naar het verschil van vermogen t.o.v. de lichtopbrengst. Ik dacht dat bij 230V de verhouding slechter was, waardoor je of meer vermogen nodig hebt, of gewoon minder licht krijgt. Energietechnisch gezien dus minder gunstig. Daarnaast zijn de dingen die jij opnoemt zeker een voordeel voor de 230V uitvoeringen.
Ik denk dat dat erg betrouwbaar isquote:Ik heb van 't weekend spotjes gezien op 230V, met een minimale afstand van 10,5 cm. Dit stond echter wel op ieder doosje, dus ik weet niet hoe betrouwbaar dat was
Indien jou badkamer een totale hoogte heeft van minder dan 250 cm dan moet je armaturen gebruiken die spatwaterdicht zijn (IP 44) en moet je een SELV keten hebben; dat wil zeggen een transformator met een lage spanning; 12 volt is dus een veilige spanning.quote:En de badkamer, als het plafond op de normale hoogte (2,40) zit, mag ik dan gewoon 230V spotjes gebruiken? Of moet ik dan alsnog zo'n IP44 ding hebben? Liever dat ik dan in 't hele huis in 1 lijn kan uitvoeren, dat is veel eenvoudiger en overzichtelijker.
Ga naar een speciaalzaak of een installateur; ik durf zo van afstand niet te beweren dat dat voldoende of te weinig isquote:Ik denk dat het nieuwe plafond dus zo'n 10 cm onder de balken komt te hangen. Als ik er dan lampjes bij gebruik die ook de hitte naar beneden stralen, dan zou dat genoeg moeten zijn lijkt mij
Ik zit toch te denken aan meerdere spots met laag vermogen, zodat je meteen ook minder warmte ontwikkeling hebt. Liever 5x20 dan 3x50 watt.
Noem me maar gewoon Eddy of Vonkiequote:Vonkenboer, wat is dan je mening over het dimmen van halogeenlampen? 230V lampen zijn makkelijker te dimmen, maar is het verstandig gezien de aard van halogeenlampen? Als het genoeg is om af en toe de lampen vol aan te zetten, zodat het glas weer schoon gebrand wordt, dan lijkt me dat wel kunnen. Ik ben echter niet van plan iedere 3 weken een nieuw lampje te moeten plaatsen, aangezien enkele lampjes op zo'n 3 a 4 meter hoog zullen hangen
Of je gaat naar de betere installateur in de buurtquote:Een bezoekje aan de betere lampenwinkel zal ik ook zeker inplannen, ook om nog extra info in te zamelen.
Ik zou een kijken naar AudioWorld van Busch-Jaeger, hiermee kan je verschillende kamers van het huis van muziek voorzien, en de centrale kan worden aangesloten op de kabel én een extra uitgang voor CD speler of bijvoorbeeld Airport Express.quote:Op vrijdag 4 augustus 2006 13:06 schreef remcoharmsen het volgende:
- verlichting en audio
Ook moet er muziek aanwezig zijn, maar hoe ik dat het beste ga maken weet ik nog niet. Speakers zijn wel te krijgen in badkamer-wit , maar hoe ik een radio ofzo daar netjes krijg, dat is nog even de vraag. Het liefst sluit ik hem op de kabel aan, zodat je geen problemen hebt met de ontvangst, want daar heb ik een hekel aan.
Goede tip! Ik wilde zoiets al zelf in elkaar sleutelen.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 18:21 schreef naaa het volgende:
[..]
Ik zou een kijken naar AudioWorld van Busch-Jaeger, hiermee kan je verschillende kamers van het huis van muziek voorzien, en de centrale kan worden aangesloten op de kabel én een extra uitgang voor CD speler of bijvoorbeeld Airport Express.
Verder ben ik meer een fan van 12V halogeenspotjes, dit vanwege het lage stroomverbruik en het gebruik van zwakstroom (en dan bedoel ik < 220V) bekabeling.
De dimmer is inderdaad íets duurder, maar de warmte ontwikkeling van de trafo valt wel mee.
Klinkt als een kruisbandje/kniebandje. Misschien eens een doktersbezoekje? Kan namelijk wel gevolgen hebben. Ik spreek (helaas) uit ervaring.quote:Op zondag 1 oktober 2006 22:50 schreef remcoharmsen het volgende:
Helaas 1 probleempje: vandaag een stomme aktie van mijn kant. We hadden een soort weddenschap waarbij het er over ging of we onze tenen nog in onze mond konden stoppen (don't ask), net als m'n dochter van 3 maanden. Ja, dat kan ik nog... Ik kwam in eerste instantie 15 cm te kort, maar na een enorme knal uit m'n knie kon ik het welNu zit ik geloof ik met een steeds dikker wordende knie...
![]()
Das niet duur idd, ben benieuwd naar meer foto's daarvanquote:Op woensdag 22 november 2006 11:12 schreef remcoharmsen het volgende:
Ja, we moeten wel... de 16e verhuizen we..
en die led's, dat wordt echt gaaf! Het is zeker geen woonkamerverlichting, maar voor de overloop en de trap is het zeker een aanrader. Ik heb een shop gevonden die redelijk goedkoop is en waar ze erg snel leveren! 50 cent voor de felste 5mm led (26.000 mcd) + 23 cent voor een chromen houdertje + 3 cent voor 'n weerstandje ofzo. Levering binnen 3 werkdagen, werkt erg lekker!
Zo gauw er led's in het plafond zitten, komen er meer pics!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |