Bron : DFTquote:Nieuwe signalen afkoeling economie VS
WASHINGTON (ANP-AFX) - Het begint er steeds meer op te lijken dat de Amerikaanse economie behoorlijk afkoelt. Een graadmeter die de ontwikkelingen voor de komende zes maanden aangeeft, is in juli 0,1 procent gedaald. Dat heeft het onderzoeksinstituut Conference Board bekendgemaakt.
Het afgelopen halfjaar stond de index van zogenoemde leading indicators al vier keer in de min.
Analisten waren in hun voorspellingen over juli aan de voorzichtige kant met een stijging van 0,1 procent. Op een daling hadden ze echter niet gerekend. Op Wall Street leidde de publicatie van het cijfer echter niet tot koersverliezen. De beursgraadmeters stonden net iets boven de slotstanden van woensdag.
Eerder deze week bleek dat er in de Verenigde Staten in het tweede kwartaal minder huizen zijn verkocht. Ook dat wijst er op dat de groei van de Amerikaanse economie afneemt. De afgelopen jaren gaven de Amerikanen veel geld uit door leningen af te sluiten met de overwaarde van hun woning als onderpand.
Mag jij 's avonds aandelen kopen?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 16:39 schreef Otto215 het volgende:
Gisteravond ASML gekocht op 16,33, 1,53% in de plus voor mij.
Dan hoor je daarna nooit meer wat, en al helemaal niet als ze 1 dag 4% omlaag gaan.quote:Pharming
Zoals je kunt lezen in dit deel en de afgelopen delen, beleg ik zelf ook. Op dit moment ben ik echter zo goed als alles wat flinke omzet in de VS haalt uit de deur aan het doen. De belangrijksten zijn er al uit, ik heb alleen nog ING atm. En voor de rest heb ik nog wat KPN en Logica/CMG (en daarvan eerdaags wsl wat meer).quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 11:12 schreef fr0x het volgende:
Elcastel , hoelang ben je al bezig met deze fondsen ?
Heb je er al wat mee kunnen verdienen?
Of observeer je alleen
groet
Wat meer van KPN en LCMG of één van beiden. LCMG werd door de beleggers gestraft voor een bod op het Zweedse WM-ware. Na de overname van Unilog vinden ze het wel voorlopig voldoende kennelijk. Bang voor verwatering. Maar jij voorziet dat dit aandeel weer gaat stijgen?quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 17:14 schreef elcastel het volgende:
De belangrijksten zijn er al uit, ik heb alleen nog ING atm. En voor de rest heb ik nog wat KPN en Logica/CMG (en daarvan eerdaags wsl wat meer).
Ik heb in aantallen meer Logica/CMG dan KPN, maar ik heb meer KPN als je het over bedragen hebt. Die overname heb ik niet zien aankomen en ik ben er ook niet blij mee moet ik zeggen. Nietdat ik het niet zie zitten, maar ik ben aan hetafbouwen en heb geen zin om bij te kopen, daar baal ik van.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 18:36 schreef Bismarck het volgende:
Wat meer van KPN en LCMG of één van beiden. LCMG werd door de beleggers gestraft voor een bod op het Zweedse WM-ware. Na de overname van Unilog vinden ze het wel voorlopig voldoende kennelijk. Bang voor verwatering. Maar jij voorziet dat dit aandeel weer gaat stijgen?
Ik ben lang geleden ingestapt in LogicaCMG op ¤2.90 per aandeel. Daarna daalde de koers alleen maar. Door de uitgifte van nieuwe aandelen voor de overname van Unilog heb ik voordelig bij kunnen kopen. Gemiddelde prijs per aandeel heb ik door die koop kunnen drukken naar ¤2.50. Ik had ook altijd de indruk dat ze wel weer zouden stijgen naar 2,90/3.00 euro. Had ook het voornemen om ze bij 3 euro te verkopen. Dat niveau is tot dusver niet gehaald, grotendeels vanwege de kwakkelende zomer. Nu de koers weer wat lager is overweeg ik om bij te kopen. Als bestaand aandeelhouder krijg ik ook weer de mogelijkheid om bij de emissie bij te kopen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 18:47 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ik heb in aantallen meer Logica/CMG dan KPN, maar ik heb meer KPN als je het over bedragen hebt. Die overname heb ik niet zien aankomen en ik ben er ook niet blij mee moet ik zeggen. Nietdat ik het niet zie zitten, maar ik ben aan hetafbouwen en heb geen zin om bij te kopen, daar baal ik van.
Los van de overname had ik het idee dat Logica/CMG in aanloop van de cijfers richting de 2,80 zou gaan en als ze de 3¤ hadden gehaald waren ze eruit gegaan. Begrijp me niet verkeerd, ik zie hetbedrijf gewoon zitten, ik heb ze niet voor niks, de overname zie ik niet direct als nadeel, het feit dat ik mijn knip mag gaan trekken des te meer. Kleine nuance : op zich wil ik best Logica/CMG bijkopen, maar door de emissie's die ik met Getronics achter de rug heb, heb ik die fratsen wel een beetje gezien. Maar ik hoef niet te piepen, ik heb een relatief klein aantal Logica/CMG en op termijn zie ik het nog helemaal zitten, het gaat gewoon even recht tegen mijn strategie in.
Oh ja en over stijging in de huidige situatie ? Nou, ik zie ze niet meer knallen nee. Op dit moment weet ik nog niet wat ik ermee ga doen. Ik sta ongeveer quite, dus ik kan er zo zonder spijt weer uit, ik moet het even over me heen laten komen.
Leuk om je stuk even te lezen, al weet ik alle info al. Het is een stuk leuker om even iemand te zien in dit topic dat ook wat meer te melden heeft dan een enkele oneliner. Qua LCMG weet ik niet of ik er snel rijk zou kunnen worden, als ze daadwerkelijk de 3¤ bereiken heb ik een leuke winst en stap ik wel uit, omdat die koers daar toch wel weer zal blijven hangen.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 11:23 schreef Bismarck het volgende:
Ik ben lang geleden ingestapt in LogicaCMG op ¤2.90 per aandeel. Daarna daalde de koers alleen maar. Door de uitgifte van nieuwe aandelen voor de overname van Unilog heb ik voordelig bij kunnen kopen. Gemiddelde prijs per aandeel heb ik door die koop kunnen drukken naar ¤2.50. Ik had ook altijd de indruk dat ze wel weer zouden stijgen naar 2,90/3.00 euro. Had ook het voornemen om ze bij 3 euro te verkopen. Dat niveau is tot dusver niet gehaald, grotendeels vanwege de kwakkelende zomer. Nu de koers weer wat lager is overweeg ik om bij te kopen. Als bestaand aandeelhouder krijg ik ook weer de mogelijkheid om bij de emissie bij te kopen.
Las gisteren in het NRC dat analisten de overname van WM-data strategisch handig vinden alleen het bod aan de hoge kant. LCMG overwaardeert het bedrijf volgens hun. LCMG kan haar marktaandeel vergroten door ook in Zweden een divisie te openen. Door zich breed in Europa te profileren kan LCMG zich ook in de kijker spelen van andere grote spelers die graag zaken doen met leveranciers die hun ook in meerdere landen kunnen bijstaan. Er is voldoende potentie. Bijkopen lijkt mij de beste keuze. Hoewel het aandeel inderdaad niet zal knallen zie ik het wel weer gestaag naar ¤2.65/2.75 kruipen.
quote:Call-optie
De koper van een call optie heeft het recht om de onderliggende waarde van de optie, gedurende de looptijd, voor een bepaald bedrag (=uitoefenprijs) te kopen. Hiervoor betaalt de koper een premie.
De verkoper van een call optie heeft de plicht om de onderliggende waarde van de optie, gedurende de looptijd, voor een bepaald bedrag (=uitoefenprijs) te verkopen. Hiervoor ontvangt de verkoper een premie. Verkopen van een optie wordt vaak schrijven van een optie genoemd.
Hieronder volgen voorbeelden van call-strategieën.
http://www.bcinvestments.net/opties.htmquote:Put-optie
De koper van een put optie heeft het recht om de onderliggende waarde van de optie, gedurende de looptijd, voor een bepaald bedrag (=uitoefenprijs) te verkopen. Hiervoor betaalt de koper een premie.
De verkoper van een put optie heeft de plicht om de onderliggende waarde van de optie, gedurende de looptijd, voor een bepaald bedrag (=uitoefenprijs) te kopen. Hiervoor ontvangt de verkoper een premie. Verkopen van een optie wordt vaak schrijven van een optie genoemd.
Hieronder volgen voorbeelden van put-strategieën.
Ik ben het helemaal met je eens, al was ik dat een tijdje al. Ik heb vandaag de laatste eruit gegooid die een flink deel uit de VS haalt (ING). Voor mij is het nu wachten op slechtere tijden zeg maar. Ik had een portefeuille die ik jaren kon (en oorspronkelijk wou) aanhouden, maar na een leuk rendement, denk ik dat ik meer verdien als ik straks lager instap.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 01:48 schreef SeLang het volgende:
Als je voor zeer lange termijn belegt zou je best nu kunnen kopen, alleen denk ik dat er de komende jaren betere kansen komen (om redenen die in dit topic al vaak aan bod zijn gekomen).
Ach, die portefeuille heb je binnen een halve minuut weer teruggekocht als je dat wilt.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 12:11 schreef elcastel het volgende:
het was voor mij al een hele stap om een zorgvuldig samengestelde portefeuille zo overboord te gooien,
Ik wacht ook op betere beurstijden (lees: een substantiele daling) en ben in de tussentijd weer wat bezig met een oude hobby: trading systemen ontwikkelen.quote:Hoe dan ook, lekker even rust en kijken wat er nu gaat gebeuren.
Met simpele vragen stellen kom je een heel eind, in die zin ben je op de goede weg. Alleen heb ik nog wat lastige vragen voor je, Frox.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 21:57 schreef fr0x het volgende:
Ik ben al een tijdje aan het rond neuzen , nu heb ik een aantal fondsen bekeken, en zie ik bij Getronics dat die op dit moment laag staan in verhouding met andere jaren? Dit is dan toch een goed moment om te gaan kopen? Of zit ik ernaast, is Getronics niet interessant ? Ben niet zo op de hoogte op dit gebied, maar wel erg geinteresseerd.
En op 11-08-06 stond Vedior ook laag, de truc is dus, om alle fondsen in de gate te houden, en kijken wanneer een fonds erg laag staat snel kopen, en dan afwachten tot ie weer stijgt.. Alleen vraag ik me af, als de prijs zo laag is op het moment gaat toch iedereen die aandelen kopen? dat beinvloed toch ook de prijs of niet?
Ik zou hier best op willen reageren, maar ik snap er geen snars van.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 14:02 schreef SeLang het volgende:
-knip-
Vergeet niet dat het een markt van vraag en aanbod is. Die prijs komt zo laag doordat de aandelen gedumpt werden. Het is dus juist een kwestie van veel aanbieders weinig vraag. Bij het omgekeerde zou de prijs juist omhoog schieten. Ik kan me herinneren dat Getronics het dieptepunt bereikte na ongeveer 3 dagen vallen (en niet dalen zoals het gewend is te doen de afgelopen maanden). Dus koop jij na die eerste dag op 6 euro en 2 dagen later zit ie iets onder de 4, dan kun je je afvragen of je strategie wel klopt. Kopen en verkopen op het JUISTE moment is gewoon weg onmogelijk, en gebeurt het toch, dan is het stom toeval.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 21:57 schreef fr0x het volgende:
Ik ben al een tijdje aan het rond neuzen , nu heb ik een aantal fondsen bekeken, en zie ik bij Getronics dat die op dit moment laag staan in verhouding met andere jaren? Dit is dan toch een goed moment om te gaan kopen? Of zit ik ernaast, is Getronics niet interessant ? Ben niet zo op de hoogte op dit gebied, maar wel erg geinteresseerd.
En op 11-08-06 stond Vedior ook laag, de truc is dus, om alle fondsen in de gate te houden, en kijken wanneer een fonds erg laag staat snel kopen, en dan afwachten tot ie weer stijgt.. Alleen vraag ik me af, als de prijs zo laag is op het moment gaat toch iedereen die aandelen kopen? dat beinvloed toch ook de prijs of niet?
Begin nu niet meteen in opties te handelen en beperk je eerst tot aandelen. Opties zijn instrumenten die sterk reageren op de koersschommelingen van de onderliggende aandelen. Je KAN er dus aardig wat procentjes mee pakken, maar ook mee kwijt raken. Daarbij komt nog dat opties een beperkte looptijd kennen. Je kan dus niet een beter jaar afwachten, je zit vast aan de expiratiedatum van de optie. Enkel op dat moment kan de optie uitgeoefend worden, en na deze datum is ie dus simpelweg waardeloos (ofwel, out of the money). Voor de expiratiedatum kan je natuurlijk wel handelen in de optie zelf.quote:Oke, aandelen kun je kopen, en verkopen wanneer je wilt?
Je kan ook "Opties" kopen, leg dit is precies uit dan! (als iemand er zin in heeft natuurlijk;))
Haha, ik heb precies hezelfde. Vind het super interessant maar dat soort systemen die Selang bouwt gaan m'n petje nog even te boven.quote:Op maandag 28 augustus 2006 17:40 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ik zou hier best op willen reageren, maar ik snap er geen snars van.
Ik neem aan dat je testdata hebt - uit het echt - en dat je dan een paar constantes invoert die je de beste score geven?quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 14:02 schreef SeLang het volgende:
Hieronder zie je de equity curve van een volledig mechanisch tradingsysteem dat ik gisteravond heb gemaakt. Het handelt in currency (EUR/US$). Het is maar een beginnetje en kan (hopelijk) nog wat worden verbeterd. De equity curve is netto, dus de transactiekosten zijn er al af. Winsten worden niet herbelegd, dus de equity curve is min of meer een rechte lijn (het systeem levert een redelijk constante stroom van inkomsten). Bij her-beleggen krijg je natuurlijk een exponentieel stijgende curve.
Ik ben aanhanger van een redelijk effieciente markt hypothese. Maar voor de beginnende belegger is deze EMH een goed startpunt voor verder nadenken..quote:Op maandag 28 augustus 2006 18:48 schreef joriszss het volgende:
[..]
ps. Macondo, is u toevallig aanhanger van de Efficiënte Markt Hypothese....
Het is toch niet zo'n ingewikkeld verhaal ?quote:Op maandag 28 augustus 2006 17:40 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ik zou hier best op willen reageren, maar ik snap er geen snars van.
Ik begin met een entry conditie te zoeken waarvan ik kan aantonen dat die de laatste jaren een voorspellende waarde heeft gehad voor het verdere koersverloop. Deze conditie moet logisch zijn en consistent, anders heb ik waarschijnlijk te maken met een statistische abberatie. Je moet voldoende testdata hebben om die 'edge' met een redelijke zekerheid vast te stellen. Daarna test ik het resultaat van verschillende exit strategieen en voeg evt een stoploss toe.quote:
Beter weten dan iemand hoeft niet persee, ieder heeft z'n eigen kijk op de situatie lijkt mij.quote:Op maandag 28 augustus 2006 09:54 schreef macondo het volgende:
[..]
Met simpele vragen stellen kom je een heel eind, in die zin ben je op de goede weg. Alleen heb ik nog wat lastige vragen voor je, Frox.
1. Gesteld dat er miljoenen beleggers zijn, waarom zou jij het beter weten dan zij?
2. Waarom zou iemand aandelen tegen een lage prijs verkopen aan jou?
In theorie is de markt perfect, en kan jij als belegger niet meer rendement halen dan de totale markt. (een procentje of 8 a 9 per jaar). Dat is een kwestie van "a rising tide lifting all boats". Aandelen kopen die in jouw ogen erg gedaald zijn, is een soort gokken. Maar met gokken is niets mis...
Post hier trieste verhalen over beleggenquote:Op woensdag 30 augustus 2006 15:38 schreef fr0x het volgende:
Ik hoor zo nu en dan ook dat mensen er aan onderdoor zijn gegaan, veel verlies enzo.
Dank voor je uitlegquote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik begin met een entry conditie te zoeken waarvan ik kan aantonen dat die de laatste jaren een voorspellende waarde heeft gehad voor het verdere koersverloop. Deze conditie moet logisch zijn en consistent, anders heb ik waarschijnlijk te maken met een statistische abberatie. Je moet voldoende testdata hebben om die 'edge' met een redelijke zekerheid vast te stellen. Daarna test ik het resultaat van verschillende exit strategieen en voeg evt een stoploss toe.
Bij elke stap doe ik een analyse hoe gevoelig het systeem is voor verandering van parameters die ik in het systeem gebruik. Normaal gesproken vind je een optimimum voor elke parameter. Dat optimum moet zo vlak mogelijk zijn. Als een kleine verandering grote gevolgen heeft voor de winst dan heb je vrijwel zeker te maken met een 'curve fit'. Het systeem kan dan in een backtest met historische data dan wel schitterend zijn, maar zal in de toekomst nooit goed kunnen werken. Dit is een van de meest gemaakte fouten in systeem ontwikkeling.
Ook is het belangrijk om te kijken waar je winst vandaan komt. Als die winst komt uit een paar gelukstreffers dan flatteert dat natuurlijk de resultaten van het systeem. Je kunt er niet op rekenen dat die gelukstreffers zich gaan herhalen. Consistentie is een van de belangrijkste zaken. Ook moet je oppassen dat het systeem realistische trades genereert. Dat er op een bepaalde koers is gehandeld wil nog niet zeggen dat jij op die koers had kunnen handelen. Misschien is er op een koers extreem maar één contractje verhandeld. Dingen als stoploss orders zijn ook linke soep. Een computerprogramma kan net doen alsof je daadwerkelijk op de stoploss verkocht, maar als de koers door het ijs zakt kun je met een stoploss enorm slechte fills krijgen.
De equity curve zelf bevat nog de meeste informatie. Zolang de equitycurve er niet acceptabel uitziet (consistent steigend over een lange periode met weinig drawdown) dan hoef ik nieteens verder te kijken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |