abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10433188
[echt gebeurd]

Iemand die ik via via ken had een eigen zaak (videotheek). Hij boerde goed, en opende er 2 zaken bij. In 1997 had hij drie videotheken.

Midden jaren '90 werd beleggen echt populair. Hij begon eens wat aandelen te kopen en later ook opties. Hij had een televisie met teletext in zijn zaak en zo kon hij de hele dag de koersen in de gaten houden. Af en toe belde hij ook een vriend van mij op als er grote koersbewegingen waren in bepaalde aandelen (internet op het werk was nog niet zo wijd verspreid).

Tijdens de hausse van 1997 kwam er zoveel geld binnen door het beleggen.... hij dacht: wat doe ik nog met die videotheken. Als ik ze alle 3 verkoop heb ik een flink kapitaal en verdien ik met beleggen meer dan met die videotheken en ook nog met minder moeite.
De videotheken werden dus in 1998 verkocht voor een leuk bedrag. Hij stopte met werken, ging lekker van op vakantie en stortte zich voor 100% op beleggen....

En nu.... heeft hij geen 3 videotheken meer en geen gespekte bankrekening. Sterker nog: hij zit met een schuld die hij nooit meer kan afbetalen. Alles wat hij heeft opgebouwd in een heel leven is weg. Hij werkt nu als pakjesbezorger bij een of ander transport bedrijf voor iets meer dan een minimum loon.

woensdag 14 mei 2003 @ 20:22:14 #2
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_10433216
Aaah.
  woensdag 14 mei 2003 @ 20:23:16 #3
33470 FlyingFox
Zeer schier.
pi_10433241
Sneu.
pi_10433258
Sneu.
pi_10433268
Jammer voor hem..
Maar had hij zijn hersens maar moeten gebruiken..
pi_10433271
Wat ik een heel triest verhaal over beleggen vind is dat jij een paar weken terug een flink aantal aandelen Ahold hebt gekocht.
  woensdag 14 mei 2003 @ 20:25:45 #7
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_10433277
@Aernout, damn zeg dat is echt bizar...

Ikzelf heb geen noemenswaardige aandelen, dus het boeit me allemaal geen ruk, die koersen. Maar mijn pa is ongeveer 2 jaarsalarissen (gemeten op zijn salaris welteverstaan) kwijtgeraakt toen o.a. Lernout & Hauspie failliet gingen, en zo nog een paar zaken.

[edit]Overigens geheel volgens het principe: alleen beleggen met geld wat je kwijt kan raken, dus geen consequenties verder, behalve een pesthumeur[/edit]

Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
pi_10433307
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 20:25 schreef HiZ het volgende:
Wat ik een heel triest verhaal over beleggen vind is dat jij een paar weken terug een flink aantal aandelen Ahold hebt gekocht.
Vele duizenden ( xx.xxx ) stuks @2.51
en ik heb ze nog steeds
Als Ahold nu een n-turn maakt dan heb ik ook een triest verhaal

[Dit bericht is gewijzigd door Aernout op 14-05-2003 20:31]

pi_10433335
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 20:27 schreef Aernout het volgende:

[..]

Vele duizenden stuks @2.51
en ik heb ze nog steeds

makes me wanna

Ik ben veel te voorzichtig geweest, niet verder gegaan dan verdubbelling.

woensdag 14 mei 2003 @ 20:36:15 #10
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_10433514
handelen in aandelen je voegt geen enkele waarde toe, zit een beetje op je luie reet achter je pc te speculeren om vervolgens als een aaseter snel met de prooi vandoor te gaan (cashen)

ik hoop dat nog velen de figuur uit openingspost zullen volgen en failliet gaan door deze verkapte vorm van gokken

tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
pi_10433616
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 20:36 schreef BdR het volgende:
handelen in aandelen je voegt geen enkele waarde toe, zit een beetje op je luie reet achter je pc te speculeren om vervolgens als een aaseter snel met de prooi vandoor te gaan (cashen)

ik hoop dat nog velen de figuur uit openingspost zullen volgen en failliet gaan door deze verkapte vorm van gokken

jij bent pas een sneu figuur, veel mensen beleggen voor de lol/kick en de meeste mensen doen dit vooral met geld dat ze over hebben en dan is het gewoon hardstikke leuk. helaas dat er ook veel mensen zijn die er met hun hele hebben en houden in gaan zitten en dat is erg dom, maar alle beleggers maar ff dom over 1 kam gaan scheren getuigd niet echt van een overvloed aan inteligentie
Even a broken clock is right twice a day.
pi_10434171
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 20:36 schreef BdR het volgende:

Nederland is volgens mij het enige land waar je wordt uitgekotst als je risico's durft te nemen.
Knarsentandend zien mensen het aan als iemand voor zichzelf begint, "wat een bijdehante snotneus, hij had zo'n goede baan en zijn baas was zo aardig", en ze staan in de rij om de gevallenen hard in hun gezicht uit te lachen. Want zij zijn verstandig; zij werken van 9 tot 5 voor 2000 euro per maand, volgendjaar3procenterbij.
Hoe komt dat toch eigenlijk, die eigenaardige aversie van ondernemerschap en risico?

Neemt natuurlijk niet weg dat het in alle gevallen de eigen schuld van mensen is wanneer er geld verloren wordt. Dat is het spelletje. Maar om mensen daar nou om uit te lachen...

When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_10434243
[echt gebeurd]

Het volgende verhaal is iets minder triest, eigenlijk zelfs wel lachen, maar toch. Het verhaal is enigzins technisch.

Dit verhaal speelt in dezelfde kennissen kring als de openingspost.
Een oud gepensioneerd mannetje (ik dacht 70 jaar ofzo) heeft iets leuks ontdekt met AEX opties: langlopende far in the money AEX-puts worden verhandeld beneden hun intrinsieke waarde (dit is een gevolg van het feit dat ze niet tussentijd kunnen worden uitgeoefend). Kortlopende puts met dezelfde strike noteren echter boven hun intrinsieke waarde.

Dus wat deed de beste man: hij kocht een langlopende put (onder intrinsieke waarde) en schreef een kortlopende met dezelfde strike (boven intrinsieke waarde). Hier komt dus netto geld uit terwijl de transactie volledig is gedekt. Tenminste, de bank accepteerde deze transactie zonder verdere dekking (dit was in Belgie, ik weet niet of het in NL ook kon).

Omdat er geen extra dekkingseisen waren kon je dit onbeperkt doen (mooi was die tijd... ). Money for nothing! De man in kwestie ging de genoemde constructie elke keer aan wanneer hij maar geld nodig had. De helft van de tijd vertoefde hij op Cuba, waar hij het geld uitgaf aan hoeren (dit verzin ik niet!).

Helaas begon het systeem te kraken op het moment dat de beurs serieus begon weg te zakken. Want de langlopende gekochte puts die als dekking diende voor de geschreven put namen minder snel toe in waarde dan de geschreven korte puts.
Daarnaast begon de bank in de gaten te krijgen dat er iets niet klopte: als je tegen marktprijzen liquideerde bleef er een enorme schuld achter. Daarom paste de bank de policy aan: de nieuwe eis was dat de posities volgens marktwaarde gedekt moesten zijn.

Vanaf dat moment was onze vriend in één klap failliet: hij zit nu met een schuld die hij nooit meer kan terugbetalen. Zelf zit hij er niet mee. Hij weet dat hij nooit kan afbetalen maar wat kunnen ze hem eigenlijk maken. Hij mist alleen de reisjes naar Cuba.

Ongelofelijk dat dit 3 jaar geleden allemaal gewoon kon!

woensdag 14 mei 2003 @ 22:24:09 #14
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_10436526
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 20:20 schreef Aernout het volgende:
[echt gebeurd]

Midden jaren '90 werd beleggen echt populair. Hij begon eens wat aandelen te kopen en later ook opties. Hij had een televisie met teletext in zijn zaak en zo kon hij de hele dag de koersen in de gaten houden. Af en toe belde hij ook een vriend van mij op als er grote koersbewegingen waren in bepaalde aandelen (internet op het werk was nog niet zo wijd verspreid).

Khep begrepen dat de Warren Buffett methode superieur en een stuk simpeler dan deze methode is: een bedrijf financieel helemaal doorlichten (jaarverslagen e.d) en kijken naar de positie over 4 a 10 jaar. Als het idd een gezond bedrijf is dan aandelen ervan kopen en je de komende 5 jaar verder nix meer aantrekken van alle op en neergaande golfbewegingen van de koers.

Lijkt me een stuk ontspannender en stressvrijer dan dat dagelijks getuur naar je beeldscherm om te zien of het een paar cent gestegen of gedaald is

quote:
En nu.... heeft hij geen 3 videotheken meer en geen gespekte bankrekening. Sterker nog: hij zit met een schuld die hij nooit meer kan afbetalen. Alles wat hij heeft opgebouwd in een heel leven is weg. Hij werkt nu als pakjesbezorger bij een of ander transport bedrijf voor iets meer dan een minimum loon.
Met zijn schulden kan hij weliswaar geen geld meer van de bank lenen om een bedrijf (videotheek?) op te starten maar kan hij niet een ander type onderneming opstarten waarvoor je zelf geen flinke investering hoeft te doen? Freelance bruiloftsfotograaf ofzo (ook wel handig vanwege het zwart geld waar de schuldeisers niet bij kunnen komen )

Want om de rest van je leven nu minimumloon activiteiten te doen terwijl je veel meer kan dan dat , en dat ie meer kan heeft ie bewezen door drie videotheken te openen en succesvol te runnen.

dinsdag 23 mei 2006 @ 13:56:49 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_38121350
Tijd voor een kickje

Ik hoor net dat een vriend van mij 550k euro (!) heeft verloren met geschreven opties.
Dit is dus inclusief geleend geld + overwaarde huis.
Een half jaar geleden was ie nog rijk, nu heeft ie geen cent meer (maar wel een enorme hypotheek).
Hoe krijg je het voor elkaar
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 23 mei 2006 @ 13:59:25 #16
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_38121435
Sneu.

Wel opvallend dat de mensen die het hardste de 'conservatieve spaarders' uitlachten ten tijde van de hausse nu opeens een stuk stiller zijn
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  dinsdag 23 mei 2006 @ 14:12:10 #17
148159 GaNgStErRR
HaTeN ISS VERLATEN
pi_38121868
dat ts verhaal, was die man echt rijk?
pi_38122033
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 13:56 schreef SeLang het volgende:
Tijd voor een kickje

Ik hoor net dat een vriend van mij 550k euro (!) heeft verloren met geschreven opties.
Een half jaar geleden was ie nog rijk, nu heeft ie geen cent meer (maar wel een enorme hypotheek).
Hoe is het met je aandelen Ahold afgelopen?
  dinsdag 23 mei 2006 @ 14:38:16 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_38122894
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:16 schreef Erik het volgende:

[..]

Die zijn al lang geleden verkocht voor het drievoudige
Mijn reisverslagen
pi_38124575
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:16 schreef Erik het volgende:

[..]

ze staan nu op 6.16 dus.... ik denk dat hij wel tevreden is
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  dinsdag 23 mei 2006 @ 15:26:45 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_38124826
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:12 schreef GaNgStErRR het volgende:
dat ts verhaal, was die man echt rijk?
Of ie echt rijk was dat weet ik niet, maar hij had dus wel 3 videotheken die van hemzelf waren.
Daar had ie zijn hele leven voor gewerkt en nu is het pleite
Mijn reisverslagen
  dinsdag 23 mei 2006 @ 15:43:40 #22
148736 brooklynzoo
Never fall victim to no bitch.
pi_38125440
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 13:56 schreef SeLang het volgende:
Tijd voor een kickje

wat voor baan heeft ie? gezin?
  dinsdag 23 mei 2006 @ 15:48:47 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_38125602
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 15:43 schreef brooklynzoo het volgende:

[..]

wat voor baan heeft ie? gezin?
Vrouw + 3 kinderen, gemiddelde baan (HBO niveau).
Mijn reisverslagen
pi_38125709
dus de hockey club , ski vakantie en de nieuwe fiets zal dit jaar wel gecanceld worden..

Rot voor ze. Mij lijkt het ergste wat je als kerel kan overkomen, dat je aan je vrouw moet gaan vertellen dat je aan de grond bent gelopen....

Zelf kun je terugvallen op die pot pindakaas.... maar je guppies ?
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_41332116
Ik moet opeens aan Nick Leeson denken.
(ja dit is een tvp)
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')