quote:En de Centrale Raad voor de Joden in Duitsland vreest dat een SS-verleden geen beletsel meer is voor verkoopsuccessen.
Complete artikel volkskrant :quote:Het Huis van Karikaturen is gevestigd naast de ambassade van de Palestijnse Autoriteit. Voor de revolutie van 1979 was de Israëlische ambassade er gevestigd.
quote:Expositie Holocaust-cartoons in Iran
AMSTERDAM - In Teheran is maandag een tentoonstelling geopend van ruim tweehonderd spotprenten over de Holocaust. De expositie, het resultaat van een wedstrijd uitgeschreven door een Iraanse krant, is een reactie op twaalf cartoons over de profeet Mohammed in de Deense krant Jyllands-Posten, in september vorig jaar. Die publicatie leidde vooral in de moslimwereld tot veel protesten.
De cartoonwedstrijd is in februari uitgeschreven door de grootste krant in Iran, Hamshahri. Ruim 1100 spotprenten zijn ingezonden, daarvan zijn er nu 204 te zien in het Huis van Karikaturen in Teheran. De winnaar krijgt twaalfduizend dollar, een kleine tienduizend euro.
De cartoons zijn behalve uit Iran afkomstig uit onder meer de Verenigde Staten, Indonesië, Brazilië en Turkije. Hamshahri wil met de actie testen hoe tolerant het Westen is als de spot wordt gedreven met de joodse slachtoffers van de Holocaust.
Argument voor de Deense actie was de vrijheid van meningsuiting. Maar veel moslims vonden de tekeningen over Mohammed godslasterlijk. Het meest omstreden was die van de profeet afgebeeld met een bom in zijn tulband. Er werd een boycot afgekondigd tegen Deense (zuivel)producten. Bij demonstraties die uit de hand liepen vielen in enkele Arabische landen doden.
Een van de cartoons die nu in Teheran is te zien, is van de Indonesische tekenaar Tony Thomdean. Hij beeldt het Vrijheidsbeeld in New York af met in de linkerhand een boek over de Holocaust, terwijl de rechterarm de nazi-groet brengt.
De tekeningen worden ook via het internet verspreid. Maar de Engelstalige site van Irancartoon (www.irancartoon.com), dat zich het eerste informatiecentrum van Iraanse cartoonisten op het web noemt, was dinsdag de hele dag niet bereikbaar. Het waarschuwde wel dat de VS de site vermoedelijk snel zullen sluiten. Vanuit Israël wordt geprobeerd te voorkomen dat websites met de Holocaust-spotprenten bovenaan de resultaten op zoekmachines als Google komen.
De Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad baart regelmatig opzien met uitspraken over de Holocaust. Eind 2005 zei hij bijvoorbeeld in een toespraak dat een Joodse staat op Duits of Oostenrijks grondgebied zou moeten worden gesticht, omdat Europa Israël vooral zou steunen uit schuldgevoel over de Holocaust, en de Palestijnen niets met het leed van de Joden in de Tweede Wereldoorlog te maken hebben. Volgens Ahmadinejad is de Holocaust bovendien ‘een mythe’. Hij betitelt Israël als ‘een tumor’ en vindt dat het land ‘van de kaart moet worden geveegd’.
De tentoonstelling is te zien tot 13 september. Het Huis van Karikaturen is gevestigd naast de ambassade van de Palestijnse Autoriteit. Voor de revolutie van 1979 was de Israëlische ambassade er gevestigd.
quote:Op maandag 14 augustus 2006 20:50 schreef Lucille het volgende:
Akkersloot is een maand weg. Laat blijken niet op een normale manier in discussie te kunnen gaan.
quote:Op woensdag 16 augustus 2006 12:11 schreef Reya het volgende:
Sigme![]()
Als je een politieke partij opricht ga ik er op stemmen.
quote:In 1965 had een
formateur voor het eerst met de fractieleiders overleg gevoerd over de
personen die hij een ministerspost wilde aanbieden. Daardoor werd
ongewild het speelveld voor de volgende formateur verkleind. Twee
jaar later namelijk vroeg formateur B.W. Biesheuvel de fractievoorzitters
om de vrije hand bij het aanzoeken van de kandidaat-ministers uit
hun partij. Dat hij meende dat te moeten vragen is al veelzeggend, maar
het antwoord zei nog veel meer: de fractieleiders weigerden het in ronde
bewoordingen. Daarmee kwam vast te liggen dat een kandidaatbewindsman
het fiat van zijn partijleider behoeft. Een kandidaat die niet
de steun van zijn partij heeft, kan geen kabinetspost gaan bekleden, óók
niet als de formateur hem of haar graag zou willen hebben. Toen formateur
J.A.W. Burger dat principe bij de formatie van het kabinet-Den
Uyl aan zijn laars poogde te lappen, heette dat een ‘inbraak’ en was de
verontwaardiging groot. Het eindresultaat was dat de voor het blok
gezette partijen het nieuwe kabinet slechts wilden gedogen, al kwam dat
niet alleen door de poging tot inbraak. In diezelfde formatie van 1972-
1973 kreeg Burger van KVP-fractievoorzitter F.H.J.J. Andriessen twee
lijstjes met personen waaruit hij mocht kiezen: een lijstje voor de
ministersposten, en een ander voor de staatssecretarissen. De laatste stap
in deze ontwikkeling is dat de partijleiders zelf met kandidaten komen
en dat de formateur als beoogd premier hooguit hindermacht heeft: hij
kan proberen een onwelgevallige kandidaat te weren.
Ja, sinds maandagmiddag, Sigme.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:01 schreef sigme het volgende:
Terug in de lage landen bij de zee, Apropos?
Nu, ik was daar met mijn geliefde, irenisch wezen. En ik heb een suede jasje gekocht. Kek.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:14 schreef sigme het volgende:
Vertel, Apropos, als je wil, over je wederwaardigheden in Italië.
Italië en liefde, dat gaat goed samenquote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:17 schreef Apropos het volgende:
[..]
Nu, ik was daar met mijn geliefde, irenisch wezen. En ik heb een suede jasje gekocht. Kek.
Wat zou je specifiek willen weten?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:17 schreef sigme het volgende:
Apropos Apropos, ik zou je visie op deze vraag Werkten de Arabieren met de Nazi's samen? graag lezen.
Ik heb net even gekeken, maar het is inderdaad van Chinese makelij. Italiaans maatwerk kon ik mij niet (meer) veroorloven.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:23 schreef sigme het volgende:
Jouw jasje, ouderwetse kleermakerij? Of made in China?
Snijdt het enig hout? Is er nazisme in de Arabische beweging of is (was) het een vijanden van onze vijanden zijn onze vrienden, zolang het opportuun was?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:23 schreef Apropos het volgende:
[..]
Wat zou je specifiek willen weten?
Vroeger wel?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:25 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ik heb net even gekeken, maar het is inderdaad van Chinese makelij. Italiaans maatwerk kon ik mij niet (meer) veroorloven.
Die Husseini is wel een spilfiguur geweest, maar ik zou niet de gehele Arabische beweging (wat is dat?) Nazistisch noemen. Behalve actief anti-semitisme hadden de Arabieren van Nazi-Duitsland als staat niet veel meer te verwachten dan van Groot-Brittanie.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Snijdt het enig hout? Is er nazisme in de Arabische beweging of is (was) het een vijanden van onze vijanden zijn onze vrienden, zolang het opportuun was?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |