abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40318734
Ik heb weinig verstand van juridische zaken, maar is het niet mogelijk de bio-industrie voor de rechter te slepen? De dieren worden namelijk mishandeld, en dat is naar mijn weten verboden. Is dit al eens geprobeerd? En zo niet, waarom niet?
pi_40318755
Give it a try!
...nothing happens until you make it happen...
pi_40318888
quote:
Op zondag 30 juli 2006 12:21 schreef menininha het volgende:
Give it a try!
Gimme the money to do it
  zondag 30 juli 2006 @ 12:29:59 #4
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_40318990
quote:
Op zondag 30 juli 2006 12:21 schreef yootje het volgende:
De dieren worden namelijk mishandeld, en dat is naar mijn weten verboden.
Waaruit blijkt dat dieren worden mishandeld?
pi_40319071
Wie wou je dan precies voor de rechter slepen? Er bestaat geen 'de bio-industrie'. Overigens valt het met die mishandeling reuze mee, laat je niet teveel bedotten door de propaganda van Wakker Dier en consorten, maar kijk liever naar een meer onafhankelijke informatiebron, zoals bijvoorbeeld Keuringsdienst van Waarde (TV-programma).
pi_40319125
Het beste protest is om geen vlees meer te kopen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_40319146
quote:
Op zondag 30 juli 2006 12:26 schreef yootje het volgende:

[..]

Gimme the money to do it
that's where we have a problem
...nothing happens until you make it happen...
pi_40319306
quote:
Op zondag 30 juli 2006 12:32 schreef Isegrim het volgende:
Wie wou je dan precies voor de rechter slepen? Er bestaat geen 'de bio-industrie'. Overigens valt het met die mishandeling reuze mee, laat je niet teveel bedotten door de propaganda van Wakker Dier en consorten, maar kijk liever naar een meer onafhankelijke informatiebron, zoals bijvoorbeeld Keuringsdienst van Waarde (TV-programma).
Hoezo is Wakker Dier propaganda? Het is een feit dat de snavels van kippen worden afgeknipt in de bio-industrie, het is een feit dat ze vaak doodgaan voordat ze naar de slacht gaan, het is een feit dat ook veel andere dieren worden vetgemest.

En met de bio-industrie bedoel ik natuurlijk niet alle boerderijen tegelijk, dat is inderdaad nogal onmogelijk. Maar eerst een proefproces (of eerdere) tegen een boerderij.
pi_40319342
quote:
Op zondag 30 juli 2006 12:33 schreef longinus het volgende:
Het beste protest is om geen vlees meer te kopen.
Ik ben niet tegen het doden van dieren, zolang dit humaan gebeurd. Daarom probeer ik zoveel mogelijk biologisch vlees en eieren te kopen (althans, mijn ouders), en niet al teveel vlees te eten (vanwege het milieu).
pi_40319347
quote:
Op zondag 30 juli 2006 12:34 schreef jimjim1983 het volgende:
vlees
Bedankt voor je constructieve bijdrage.
pi_40319402
quote:
Op zondag 30 juli 2006 12:39 schreef yootje het volgende:

[..]

Hoezo is Wakker Dier propaganda? Het is een feit dat de snavels van kippen worden afgeknipt in de bio-industrie,
Het is kiezen tussen dat en elkaar doodpikken. In de biologische kippenhouderij is kannibalisme een enorm probleem omdat daar de snavels niet mogen worden gekapt.
quote:
het is een feit dat ze vaak doodgaan voordat ze naar de slacht gaan,
Ja, vast. Een dood beest brengt niks op, dus een verkoper zal heus wel zorgen dat een dier levend bij de slachter aankomt.
quote:
het is een feit dat ook veel andere dieren worden vetgemest.
Ja, what's your point? Ben je tegen de bio-industrie of tegen het vetmesten en eten van dieren? In de biologische veehouderij worden dieren evengoed vetgemest, zij het wat langzamer.
pi_40319908
Even juridisch: je kunt bij de politie aangifte doen van dierenmishandeling. Je moet dan wel de boerderijen met naam en toenaam noemen en bovendien zelf hebben waargenomen dat er dieren mishandeld worden, en hoe.

Daarna zal de politie de zaak gaan onderzoeken.

Een dier is echter geen rechtssubject en daarom kun je niet namens een dier (of namens meerdere dieren) stopzetting van de mishandeling en/of bevrijding uit de boerderij vorderen bij de burgelrijke rechter.

pi_40320070
En ja, wat is mishandeling?

Dat bij scharreleieren de snavels afgeknipt worden? Misschien wel, maar de weerlegging van die bedrijven is simpel: het zou voor nog meer mishandeling zorgen als die dieren op een kluitje met snavel elkaar kunnen doodprikken.

Via de rechter is het moeilijk, dan zal eerst de (eu) wetgeving verscherpt moeten worden (lees: verduidelijken, en minder gaten vertonen).

Via de consument/mkb is meer te halen. En sneller, kijk maar naar de legbatterijen die in geen enkele supermarkt verkocht wordt. Terwijl volgens de wetgeving dit pas in 2010 (of 12) verboden zal worden. Helaas is in veel producten nog wel legeieren verwerkt.

Maar door goede promotie om bedrijven maatschappelijk verantwoord te laten ondernemen haal je eerder resultaat. En dan niet met zulke foto's van wakker dier...
pi_40320237
quote:
Op zondag 30 juli 2006 12:43 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Het is kiezen tussen dat en elkaar doodpikken. In de biologische kippenhouderij is kannibalisme een enorm probleem omdat daar de snavels niet mogen worden gekapt.
Mag ik daarvan dan een bron hebben? Wakker Dier beweert namelijk het tegenovergestelde:Bij kippen die in een kooitje zitten blijft het niet bij veren pikken, maar is er juist veel kannibalisme.
quote:
[..]

Ja, vast. Een dood beest brengt niks op, dus een verkoper zal heus wel zorgen dat een dier levend bij de slachter aankomt.
Kosten/baten analyse: Als ik m'n kippen slecht behandel, gaan zoveel kippen dood, maar hoef ik zoveel minder te betalen, als ik mijn kippen goed behandel gaan minder kippen dood, maar moet ik meer betalen. En dat kan dan wle eens in het nadeel zijn van kippen.
quote:
[..]

Ja, what's your point? Ben je tegen de bio-industrie of tegen het vetmesten en eten van dieren? In de biologische veehouderij worden dieren evengoed vetgemest, zij het wat langzamer.
Ik denk toch niet dat een dier uit de bio-industrie evenveel als een dier uit de biologische industrie wordt vetgemest.

Ik heb zojuist de aflevering van Keuringsdienst van Waarde gezien, en ik ben echt niet ervan overtuigd dat de kooi-kippen goed worden behandeld.
pi_40320334
Nee biologisch vermoorden van dieren is wenselijk in dat geval. Ik eet vlees, maar ik ben dan ook niet hypocriet door te zeggen: 'biologisch vlees mag wel'. Net een vegetariër die wel vis eet.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_40320547
Kuhippie, ga buiten spelen!
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_40321120
quote:
Op zondag 30 juli 2006 13:12 schreef yootje het volgende:

[..]

Mag ik daarvan dan een bron hebben? Wakker Dier beweert namelijk het tegenovergestelde:Bij kippen die in een kooitje zitten blijft het niet bij veren pikken, maar is er juist veel kannibalisme.
Alleen kippen in gevangenschap doen aan 'verenpikken'. Ze pikken naar soortgenoten; trekken veren uit en raken echt op dreef wanneer ze een wondje zien. Dan kan het pikgedrag ontaarden in kannibalisme. Bij biologische boeren die de snavels van hun kippen niet kappen, legt gemiddeld één op de acht leghennen voortijdig het loodje. Vooral als gevolg van verenpikken.

De bron is http://www.animalfreedom.org/paginas/column/verenpikken.html , oftewel een dierenrechtenorganisatie!
quote:
Kosten/baten analyse: Als ik m'n kippen slecht behandel, gaan zoveel kippen dood, maar hoef ik zoveel minder te betalen, als ik mijn kippen goed behandel gaan minder kippen dood, maar moet ik meer betalen. En dat kan dan wle eens in het nadeel zijn van kippen.
Ik snap je logica niet helemaal hier hoor. Een dode kip brengt niets op. Sterker nog, je moet geld betalen aan de kadaverdienst om ze op te halen. Dus wat beweer je nou precies?
quote:
Ik denk toch niet dat een dier uit de bio-industrie evenveel als een dier uit de biologische industrie wordt vetgemest.
Daar mag je dan ook even een bron van geven. 'Ik denk' vind ik niet zo'n overtuigende stelling.
quote:
Ik heb zojuist de aflevering van Keuringsdienst van Waarde gezien, en ik ben echt niet ervan overtuigd dat de kooi-kippen goed worden behandeld.
Ik wel.

Ik ben overigens 15 jaar vegetariër geweest, misschien dat dat bijdraagt aan mijn geloofwaardigheid.
  zondag 30 juli 2006 @ 13:56:17 #19
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_40321306
ga eens in het buitenland kijken.. Alle dieren hebben het hier perfect vegeleken met 90% van de rest van de wereld. Je bent een zeikerd
  zondag 30 juli 2006 @ 13:56:56 #20
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_40321327
quote:
Op zondag 30 juli 2006 13:12 schreef yootje het volgende:

[..]

[..]
Ik heb voor een multinational een voederoptimalisatiemodule moeten maken. Per ronde van ca. 2 maanden gingen ze uit van 0,5% uitval bij batterijkippen en 7% bij scharrelkippen. Dat is nogal wat.
Vampire Romance O+
pi_40321484
quote:
Op zondag 30 juli 2006 13:56 schreef Bill_E het volgende:
ga eens in het buitenland kijken.. Alle dieren hebben het hier perfect vegeleken met 90% van de rest van de wereld.
Och, de Argentijnse runderen, de Ierse runderen en de Afrikaanse (Botswana) runderen hebben 't ook allemaal prima (die landen halen wij veel rundvlees vandaan). Die leven zo'n beetje in het halfwild.
pi_40327482
quote:
Op zondag 30 juli 2006 13:15 schreef WeirdMicky het volgende:
Nee biologisch vermoorden van dieren is wenselijk in dat geval. Ik eet vlees, maar ik ben dan ook niet hypocriet door te zeggen: 'biologisch vlees mag wel'. Net een vegetariër die wel vis eet.
Het is heel simpel: ik ben niet tegen het doden van dieren, maar ik wil wel dat die dieren nog een aardig leven hebben gehad en niet al te pijnlijk doodgaan. Dat is toch niet hypocriet?
pi_40327513
quote:
Op zondag 30 juli 2006 13:56 schreef Bill_E het volgende:
ga eens in het buitenland kijken.. Alle dieren hebben het hier perfect vegeleken met 90% van de rest van de wereld. Je bent een zeikerd
"Ja, maar zij doen het nog fouter! "

Als je boven de 6 bent hoef je niet meer zo te redeneren hoor.
pi_40327527
Een schietmasker is een pijnloze dood hoor. Kippen worden geëlectrocuteerd. En ja, er gaat wel eens iets mis, maar dat is niet te voorkomen.
pi_40327752
quote:
Op zondag 30 juli 2006 13:47 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Alleen kippen in gevangenschap doen aan 'verenpikken'. Ze pikken naar soortgenoten; trekken veren uit en raken echt op dreef wanneer ze een wondje zien. Dan kan het pikgedrag ontaarden in kannibalisme. Bij biologische boeren die de snavels van hun kippen niet kappen, legt gemiddeld één op de acht leghennen voortijdig het loodje. Vooral als gevolg van verenpikken.

De bron is http://www.animalfreedom.org/paginas/column/verenpikken.html , oftewel een dierenrechtenorganisatie!
Yep, een probleem dus. Maar de snavels afknippen is ook geen oplossing:

Dat is namelijk vaak géén pijnloze ingreep, zoals soms wordt gedacht. De kippen kunnen er hevig door lijden en kwijnen er dan door weg. Het snavelkapverbod geldt volgend jaar al voor boeren die een nieuw bedrijf beginnen of omschakelen op een ander staltype.

Ik moet wel zeggen dat die organisatie geloofwaardiger overkomt dan Wakker Dier. Ik zal eens wat meer op die site rondkijken
quote:
[..]

Ik snap je logica niet helemaal hier hoor. Een dode kip brengt niets op. Sterker nog, je moet geld betalen aan de kadaverdienst om ze op te halen. Dus wat beweer je nou precies?
Stel, ik heb een meubelfabriek. Op manier A gaat 5% van het papier verloren, omdat het geen efficient proces is: er wordt veel hout ongebruikt weggegooid. Op manier B wordt er slechts 3% hout verspild, maar dan moet ik complexere machines kopen die veel onderhoud nodig hebben. Manier A kost me geld, maar manier B ook.Uiteindleijk zul je dat tegen elkaar moeten opwegen om te beslissen welke manier je kiest. En dat kan soms manier A zijn, ook al verspil je meer hout.
quote:
[..]

Daar mag je dan ook even een bron van geven. 'Ik denk' vind ik niet zo'n overtuigende stelling.
[..]

Ik wel.

Ik ben overigens 15 jaar vegetariër geweest, misschien dat dat bijdraagt aan mijn geloofwaardigheid.
Die man van de kooikippen was heel aardig, maar het was nou niet echt "eerlijk" om die uitloopkippen te laten zien, net toen er ophokplicht was

Die beesten kunnen geen poot verzetten in die hokjes. Ze werden niet eens behandeld als beesten, maar als machines.
pi_40327804
quote:
Op zondag 30 juli 2006 17:54 schreef Isegrim het volgende:
Een schietmasker is een pijnloze dood hoor. Kippen worden geëlectrocuteerd. En ja, er gaat wel eens iets mis, maar dat is niet te voorkomen.
Daar weee ik te weinig vanaf Wat ik hoor van hoe kippen worden geslacht vind ik echter niet echt positief. Maar dat moet ik allemala nog eens opzoeken. Dat die mannelijke kuikens in een soort versnipperaar worden egdaan vind ik bijvoorbeeld ook een goede manier om te doden. Volgens mij merk je daar bijzonder weinig van als kuiken.
pi_40328369
quote:
Op zondag 30 juli 2006 17:53 schreef yootje het volgende:

[..]

Het is heel simpel: ik ben niet tegen het doden van dieren, maar ik wil wel dat die dieren nog een aardig leven hebben gehad en niet al te pijnlijk doodgaan. Dat is toch niet hypocriet?
Jawel, dat is hypocriet. Ze moeten wel doodgaan, maar niet te pijnlijk...enkel om je schuldgevoelens te verminderen. Wat maakt het uiteindelijk uit? Kunnen ze die pijn lang herinneren? Als er al een hemel is, komen kippen er toch echt niet.
pi_40328445
quote:
Op zondag 30 juli 2006 18:25 schreef WeirdMicky het volgende:
Als er al een hemel is, komen kippen er toch echt niet.
Dat is nou weer een volstrekt ongefundeerde uitspraak. Wat weet jij daarvan?
pi_40330018
quote:
Op zondag 30 juli 2006 18:28 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat is nou weer een volstrekt ongefundeerde uitspraak. Wat weet jij daarvan?
Tuurlijk is het ongefundeerd, maar het is enkel om aan te tonen dat het hypocriet is dat je wel mag moorden, maar niet te erg. Wat maakt het daadwerkelijk uit? Zullen die beesten de pijn herinneren?
  zondag 30 juli 2006 @ 19:29:47 #30
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_40330106
quote:
Op zondag 30 juli 2006 12:21 schreef yootje het volgende:
Ik heb weinig verstand van juridische zaken, maar is het niet mogelijk de bio-industrie voor de rechter te slepen? De dieren worden namelijk mishandeld, en dat is naar mijn weten verboden. Is dit al eens geprobeerd? En zo niet, waarom niet?
Ben je überháupt wel eens op een boerderij geweest!?

Die koeien hier hebben het beter dan een gemiddeld kind in de derde wereld. (okey, dat is eigenlijk wel triest dat dat zo is)
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_40330184
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:26 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Tuurlijk is het ongefundeerd, maar het is enkel om aan te tonen dat het hypocriet is dat je wel mag moorden, maar niet te erg. Wat maakt het daadwerkelijk uit? Zullen die beesten de pijn herinneren?
Dat niet, maar het is wel zo menselijk om een dier zo pijnloos mogelijk te doden. Gewoon fatsoen.
pi_40330260
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:32 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat niet, maar het is wel zo menselijk om een dier zo pijnloos mogelijk te doden. Gewoon fatsoen.
Menselijk is ook maar een vaag begrip. Het doden van dieren is in principe al onmenselijk als je kijkt naar de egoïstische daad en het gebruik van levende wezens als consumptie. Of is dat juist menselijk?
pi_40330268
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:26 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Geen goede redenatie. Als ik een emns vermoord zal die het ook niet herinneren. En zelfs als er een hemel zou zijn, dan nog: diegene heeft dan geen pijn meer. Is dat dus een vrijbrief om mensen zo pijnlijk mogelijk te vermoorden?

Het gaat er om dat het dier op dat moment lijdt, en dat hoort niet naar mijn mening.
pi_40330312
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:36 schreef yootje het volgende:

[..]

Geen goede redenatie. Als ik een emns vermoord zal die het ook niet herinneren. En zelfs als er een hemel zou zijn, dan nog: diegene heeft dan geen pijn meer. Is dat dus een vrijbrief om mensen zo pijnlijk mogelijk te vermoorden?

Het gaat er om dat het dier op dat moment lijdt, en dat hoort niet naar mijn mening.
Een mens vermoorden is sowieso al out-of-the-question dus ook al een slechte redenatie. In principe maakt het inderdaad weinig uit áls je iemand vermoord hoé je het doet. Zolang de pijn maar niet al te langdurig is. In de bio-industrie is dit ook niet het geval, want ook de boer heeft geen baat bij een langdurige pijnlijke dood.
pi_40330316
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:36 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Menselijk is ook maar een vaag begrip. Het doden van dieren is in principe al onmenselijk als je kijkt naar de egoïstische daad en het gebruik van levende wezens als consumptie. Of is dat juist menselijk?
Mensen kunnen zich inleven in andere levende wezens. Ze weten dat een ander dier ook pijn kan hebben. Vanuit dat oogpunt is het inhumaan om een dier onnodig te doen lijden. Het doden en eten van dieren lijkt mij niet onmenselijk, dat is gewoon de natuur. 'Menselijk' is ook wel een vaag begrip, want wmb bestaat er niet een echte scheidslijn tussen 'mensen' en 'dieren'.
pi_40330342
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:38 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Een mens vermoorden is sowieso al out-of-the-question
Dat zeg je nu alsof het een absolute waarheid is, maar dit is ook maar iets wat we afgesproken hebben.
pi_40330387
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:29 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Die koeien hier hebben het beter dan een gemiddeld kind in de derde wereld. (okey, dat is eigenlijk wel triest dat dat zo is)
Dat wil ik best geloven, maar ik heb niet het idee dat men mij niet zo makkelijk toelaat op een bio-industrie boerderij. Ook op een biologische boerderij trouwens, om nou elke dag een rondleiding te geven. Dus vertel

Mijn oudtante had overigens wel een boerderij waar mijn moeder vaak meehielp, maar zij is ook jarenlang vegetarier geweest.

En wat bedoel je met die vergelijking met dat kind uit de derde wereld? Een koe wordt vetgemest en kan niet vrij rondlopen en wordt al snel geslacht. Of dat heel veel beter is dan een kind uit de derde wereld is weet ik niet (natuurlijk is er een wereld van vershcil tussen een kind uit Ethiopie en Peru).
pi_40330390
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:39 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Mensen kunnen zich inleven in andere levende wezens. Ze weten dat een ander dier ook pijn kan hebben. Vanuit dat oogpunt is het inhumaan om een dier onnodig te doen lijden. Het doden en eten van dieren lijkt mij niet onmenselijk, dat is gewoon de natuur. 'Menselijk' is ook wel een vaag begrip, want wmb bestaat er niet een echte scheidslijn tussen 'mensen' en 'dieren'.
Nee, vanuit dat exacte oogpunt is het imhumaan om dieren te gebruiken voor consumptie. Zéker als je nauwelijks een scheidslijn ziet tussen mensen en dieren.

Ik eet zelf vlees, maar ik koop mijn schuldgevoelens niet af door een topic te openen over hoe zielig sommige dieren zijn die de TS zelf opeet. Ondertussen niks over de situatie van de dieren weten ook nog. Wat een held.
pi_40330417
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:39 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Exactly.
pi_40330418
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:40 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat zeg je nu alsof het een absolute waarheid is, maar dit is ook maar iets wat we afgesproken hebben.
Wij als mens ja. Ik heb dat niet besloten, maar ik doe een ander mens niet aan wat ik zelf ook niet zou willen. Doen we dit wel bij dieren? Ja. Is dat hypocriet als je nauwelijks verschil ziet tussen mensen en dieren? Ja.
pi_40330497
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:41 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Nee, vanuit dat exacte oogpunt is het imhumaan om dieren te gebruiken voor consumptie. Zéker als je nauwelijks een scheidslijn ziet tussen mensen en dieren.

Ik eet zelf vlees, maar ik koop mijn schuldgevoelens niet af door een topic te openen over hoe zielig sommige dieren zijn die de TS zelf opeet. Ondertussen niks over de situatie van de dieren weten ook nog. Wat een held.
Kannibalisme komt zeker niet bij alle diersoorten voor, lang neit zelfs. Vlees eten van andere diersoorten wel bij omnivoren (en wij zijn omnivoren). Vandaar dat ik er ook niet tegen ben.

Ik koop echt niet mijn schuldgevoelens af door dit soort topics hoor.
pi_40330543
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:41 schreef yootje het volgende:

[..]

Dat wil ik best geloven, maar ik heb niet het idee dat men mij niet zo makkelijk toelaat op een bio-industrie boerderij. Ook op een biologische boerderij trouwens, om nou elke dag een rondleiding te geven. Dus vertel

Mijn oudtante had overigens wel een boerderij waar mijn moeder vaak meehielp, maar zij is ook jarenlang vegetarier geweest.

En wat bedoel je met die vergelijking met dat kind uit de derde wereld? Een koe wordt vetgemest en kan niet vrij rondlopen en wordt al snel geslacht. Of dat heel veel beter is dan een kind uit de derde wereld is weet ik niet (natuurlijk is er een wereld van vershcil tussen een kind uit Ethiopie en Peru).
Ik ken genoeg boeren waar je een kijkje mag komen nemen hoor. Die mensen hebben weinig te verbergen, misschien in tegenstelling tot wat jij denkt.
pi_40330563
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:41 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Dieren eten elkaar ook op. Dus ik snap je punt niet helemaal.
pi_40330581
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:49 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik ken genoeg boeren waar je een kijkje mag komen nemen hoor. Die mensen hebben weinig te verbergen, misschien in tegenstelling tot wat jij denkt.
Ik zeg ook niet dat ze wat te verbergen hebben, ik zeg alleen dat ik best snap dat je niet elke dag pottenkijkers over de vloer wilt
  zondag 30 juli 2006 @ 19:50:38 #45
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_40330582
quote:

[..]

Bio-industrie is er nog maar amper. Koeien worden tegenwoordig veel vrijer gelaten dan vroeger.

Dat een koe maar vetgemest wordt is ook een beetje onzin. Wees blij dat men hier nog niet de beesten helemaal plat spuiten met groeihormonen zoals het land van de McDonalds hamburgers.

En, toelaten? Als je aanklopt bij een boer, en je vraagt: mag ik naar uw beesten kijken want dat vind ik leuk, geloof ik nooit dat ie nee zegt.

Als je echter vraagt 'ik geloof dat u uw dieren mishandelt, mag ik even kijken?' dan zal ie je echter lekker laten staan.

Boerenlogica.
pi_40330597
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:46 schreef yootje het volgende:

[..]

Kannibalisme komt zeker niet bij alle diersoorten voor, lang neit zelfs. Vlees eten van andere diersoorten wel bij omnivoren (en wij zijn omnivoren). Vandaar dat ik er ook niet tegen ben.

Ik koop echt niet mijn schuldgevoelens af door dit soort topics hoor.
Dan vraag ik me toch echt af wat je met dit topic wilt bereiken. 'De bio-industrie' aanklagen vanwege mishandeling? Of wil je even laten zien hoe betrokken je bent bij het leed van de dieren die je opeet?

We zijn dan wel omnivoren, máár er zijn genoeg alternatieven die veel 'menselijker' zijn. Toch doe je dit niet vanwege egoïsme, net als ik overigens, maar ik geef het tenminste toe.
pi_40330624
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:50 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Bio-industrie is er nog maar amper. Koeien worden tegenwoordig veel vrijer gelaten dan vroeger.
Ach, mijn moeder moest vroeger meehelpen met het weer bij elkaar zoeken van de koeien langs de IJssel. Die hadden dus aardig wat bewegingsvrijheid. Dat was wel 40 jaar geleden natuurlijk.
pi_40330675
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:50 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dieren eten elkaar ook op. Dus ik snap je punt niet helemaal.
Dus eigenlijk zouden we ipv vlees te geven aan de tijger in de dierentuin, een clubje mensen vetmesten en die voor de leeuwen gooien. Met een kleine verdoving uiteraard, anders lijden ze teveel.
pi_40330702
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:50 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Dan vraag ik me toch echt af wat je met dit topic wilt bereiken. 'De bio-industrie' aanklagen vanwege mishandeling? Of wil je even laten zien hoe betrokken je bent bij het leed van de dieren die je opeet?

We zijn dan wel omnivoren, máár er zijn genoeg alternatieven die veel 'menselijker' zijn. Toch doe je dit niet vanwege egoïsme, net als ik overigens, maar ik geef het tenminste toe.
"menselijker" vind ik een nogal lege term. Ethischer vind ik beter.

Je wint niet mijn respect door te zeggen: Ik doe iets fouts, maar ik geef tenminste doe dat ik iets fout doe. Ik moet toegeven dat ik lang heb getwijfeld of ik vegetarier zou worden of niet, maar ik ben toch niet tegen het doden van dieren, mits dit zo diervriendleijk gebeurd. En dit topic kwam naar aanleiding van een gesprek met een vegetarier, ik vroeg me egwoon af of dit als eens was gebeurd, en zo nee, waarom niet. Heeft in feite niks te maken met mijn standpunten te maken en of ik wle of geen vlees eet.
  zondag 30 juli 2006 @ 19:55:25 #50
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_40330721
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:50 schreef yootje het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat ze wat te verbergen hebben, ik zeg alleen dat ik best snap dat je niet elke dag pottenkijkers over de vloer wilt
Kéken mensen maar eens naar wat er in een boerderij allemaal gebeurt, serieus, daar zou een boer echt blij mee zijn hoor. Helemaal nu pennenlikkers achter een bureau van alles weten op te leggen vanuit hun denkbeeld.
pi_40330763
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:55 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Kéken mensen maar eens naar wat er in een boerderij allemaal gebeurt, serieus, daar zou een boer echt blij mee zijn hoor. Helemaal nu pennenlikkers achter een bureau van alles weten op te leggen vanuit hun denkbeeld.
Goed, en als ik nou eens de belofte doe een boerderij te bezoeken binnen een jaar als mij wat adressen worden gegeven? Wel een bio-industrie boerderij dan natuurlijk.

edit: Maak van die ene boerderij maar meerdere boerderijen, 1 boerderij is niet echt representatief natuurlijk.
pi_40331017
Mijn plan is trouwens om volgend jaar op een noorse boerderij 2 maanden te werken, dus dan kan ik ook nog eens vergelijken
pi_40331104
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:53 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Dus eigenlijk zouden we ipv vlees te geven aan de tijger in de dierentuin, een clubje mensen vetmesten en die voor de leeuwen gooien. Met een kleine verdoving uiteraard, anders lijden ze teveel.
Je logica ontgaat mij volkomen. Ken jij dieren die hun soortgenoten opvoeren aan andere dieren?
pi_40331180
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:56 schreef yootje het volgende:

[..]

Goed, en als ik nou eens de belofte doe een boerderij te bezoeken binnen een jaar als mij wat adressen worden gegeven? Wel een bio-industrie boerderij dan natuurlijk.

edit: Maak van die ene boerderij maar meerdere boerderijen, 1 boerderij is niet echt representatief natuurlijk.
Wat is precies een 'bio-industrie-boerderij'. Ik ken een aantal boeren, met name melkveehouders. Zij hebben geen biologisch bedrijf. Zijn dat bio-industrie-boeren? Of moeten ze aan bepaalde eisen voldoen? Op een kippenbedrijf zul je niet zo gauw binnenmogen, maar dat heeft met veiligheidsmaatregelen te maken (hygiëne e.d.).
  zondag 30 juli 2006 @ 20:15:59 #55
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_40331277
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:56 schreef yootje het volgende:

[..]

Ja, weet ík veel. Stap gewoon op de fiets, en fiets door een weiland. Bel dan maar aan.
Die boeren zijn toch altijd thuis, die hebben het te druk met werk om weg op vakantie te kunnen.
pi_40331744
quote:
Op zondag 30 juli 2006 20:15 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ja, weet ík veel. Stap gewoon op de fiets, en fiets door een weiland. Bel dan maar aan.
Die boeren zijn toch altijd thuis, die hebben het te druk met werk om weg op vakantie te kunnen.
En niet te druk om linkse hypocriete kritische hippies te ontvangen?
pi_40331809
quote:
Op zondag 30 juli 2006 20:12 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Wat is precies een 'bio-industrie-boerderij'. Ik ken een aantal boeren, met name melkveehouders. Zij hebben geen biologisch bedrijf. Zijn dat bio-industrie-boeren? Of moeten ze aan bepaalde eisen voldoen? Op een kippenbedrijf zul je niet zo gauw binnenmogen, maar dat heeft met veiligheidsmaatregelen te maken (hygiëne e.d.).
Bijvoorbeeld boerderijen waar kafljes en volwassen runderen voor de slacht worden gehouden. Volgens Wakker Dier heten dit mesterijen, ik weet niet of dit een officiele term is. Geen melkboerderijen dus.
  zondag 30 juli 2006 @ 20:35:44 #58
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_40331890
quote:
Op zondag 30 juli 2006 20:31 schreef yootje het volgende:

[..]

En niet te druk om linkse hypocriete kritische hippies te ontvangen?
Als je gewoon nieuwsgierig bent, en open staat voor informatie, dan is er echt niks aan de hand.
Ik denk dat het trouwens wel mee valt, met dat bezoekerstal. Dat gebeurt volgens mij nog niet eens 1x maand bij een boer.

Als je echter daar al gaat staan, en die koe eet wat gras, en zegt 'ja, maar die koe heeft een geel labeltje, dat doet pijn', dan tsja. Dan moet je maar de overheid aanklagen, die houdt wel van labelen.
Een koe heeft niks te verbergen, en wat weegt zo'n labeltje nou.

[ Bericht 2% gewijzigd door Yildiz op 30-07-2006 20:42:45 ]
pi_40331975
quote:
Op zondag 30 juli 2006 20:33 schreef yootje het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld boerderijen waar kafljes en volwassen runderen voor de slacht worden gehouden.
Vleesvee wordt in Nederland in het algemeen op deze manier gehouden:

Kalvermesterijen (dan gaat het geloof ik meestal om de 'nutteloze' stierkalfjes van melkrunderen) maakten vroeger gebruik van kisten, maar die zijn nu verboden. Tegenwoordig zitten ze in groepshuisvesting en wordt er aan verrijking gedaan, met speeltjes e.d.

pi_40332121
http://www.petersfarm.com/

Wordt door AH verkocht. Niet biologisch, wel diervriendelijk.
pi_40332348
De enige dieren waarbij ik sterke bedenkingen heb bij de manier van houden, dat zijn varkens. Het scheelt dat ik geen fan ben van varkensvlees. Maar varkens zijn zodanig intelligent dat ik denk dat ze behoorlijk lijden onder de manier waarop ze gehouden worden. Dat kan en moet beter.
pi_40332391
quote:
Op zondag 30 juli 2006 20:38 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Vleesvee wordt in Nederland in het algemeen op deze manier gehouden:

[afbeelding]

Kalvermesterijen (dan gaat het geloof ik meestal om de 'nutteloze' stierkalfjes van melkrunderen) maakten vroeger gebruik van kisten, maar die zijn nu verboden. Tegenwoordig zitten ze in groepshuisvesting en wordt er aan verrijking gedaan, met speeltjes e.d.

[afbeelding]
En waar komen al die verhalen van dieren in veel te kleine hokjes dan toch vandaan? Als er geen probleem is, waarom zou iemand dat probleem dan verzinnen? Bovendien, als je kijkt naar de gigantsiche veestapel in Nederland, hoe is dat dan mogelijk?

Bovendien:

In 2004 kreeg volgens het CBS 15% van de ca. 1,5 miljoen koeien in Nederland geen weidegang meer, maar bleef het hele jaar op stal. Overigens verschilt dit sterk per regio; in het westen van het land gaat het maar om 1%, maar in delen van het zuidoosten van het land komt al 28% van de koeien nooit meer buiten. Bij ongewijzigd beleid wordt volgens deskundigen in 2012 naar verwachting zo’n 30 tot 40% van de koeien het hele jaar door op stal gehouden. Als melkquota en EU-subsidies in 2012 verdwijnen wordt dit wellicht zelfs 75%.

Bron

Dat is dus van het CBS, aardig betrouwbaar denk ik.
pi_40332466
quote:
Op zondag 30 juli 2006 12:40 schreef yootje het volgende:

[..]

Ik ben niet tegen het doden van dieren, zolang dit humaan gebeurd. Daarom probeer ik zoveel mogelijk biologisch vlees en eieren te kopen (althans, mijn ouders), en niet al teveel vlees te eten (vanwege het milieu).
Wat is een humane manier dan? Vroeger werd gevolgte gewoon in een zak gestopt en na een tijdje werd de zak omgedraaid. Koeien kregen een stroomstoot evenals varkens enzo.

Tegenwoordig bestaat er een apparaat wat meerdere dieren (afhankelijk van het soort dier met welke hoeveelheid) de dieren netjes vergast.
pi_40332569
quote:
Op zondag 30 juli 2006 20:49 schreef yootje het volgende:

[..]

En waar komen al die verhalen van dieren in veel te kleine hokjes dan toch vandaan? Als er geen probleem is, waarom zou iemand dat probleem dan verzinnen? Bovendien, als je kijkt naar de gigantsiche veestapel in Nederland, hoe is dat dan mogelijk?
Het bestaat wel, maar lang niet meer zo grootschalig als vroeger. Het wordt allemaal steeds beter, dat wil de maatschappij namelijk. Als je kijkt naar de beelden die gebruikt worden door bv. Wakker Dier, dan zie je dat dat vaak sterk verouderde beelden zijn.
quote:
[i]In 2004 kreeg volgens het CBS 15% van de ca. 1,5 miljoen koeien in Nederland geen weidegang meer, maar bleef het hele jaar op stal.
Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar ik meen dat dit melkkoeien betreft. Ik zie dit niet als een probleem, omdat men tegenwoordig veelal gebruik maakt van moderne loopstallen waarin de koeien voldoende bewegingsvrijheid hebben:

Zo'n stal heeft een bevriende boer. De koeien hebben er veel ruimte. Zijn koeien lopen overigens wel buiten in het voorjaar en de zomer.

Weet je, een boer heeft er belang bij dat zijn dieren zich prettig voelen. Dan produceren ze namelijk meer.
quote:
Dat is dus van het CBS, aardig betrouwbaar denk ik.
Is ook een bekend verschijnsel, maar volgens mij hoeft het geen probleem te zijn met de lichte, ruime stallen van tegenwoordig.
pi_40332852

TweeVandaag

Als dit geen misdaad is dan weet ik het niet meer. Dit is aan de orde van de dag, en vindt alleen plaats omdat we dan gehakt een paar cent goedkoper kunnen kopen/de handelaren er een paar cent meer aan kunnen verdienen. Bah......
pi_40332908
quote:
Op zondag 30 juli 2006 21:03 schreef Arnem_ het volgende:

TweeVandaag

Als dit geen misdaad is dan weet ik het niet meer. Dit is aan de orde van de dag, en vindt alleen plaats omdat we dan gehakt een paar cent goedkoper kunnen kopen/de handelaren er een paar cent meer aan kunnen verdienen. Bah......
Dit is inderdaad nog wel een groot probleem. Onder andere door rare regeltjes van de EU. Bijvoorbeeld: parmaham mag alleen zo heten als het in Parma is gemaakt. Er is veel vraag naar parmaham en dus worden en duizenden varkens naar Parma gesleept om er daar parmaham van te maken. Tja.
  zondag 30 juli 2006 @ 22:28:34 #67
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_40335659
Schopje POL --> WGR
pi_40343305
quote:
Op zondag 30 juli 2006 21:05 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dit is inderdaad nog wel een groot probleem. Onder andere door rare regeltjes van de EU. Bijvoorbeeld: parmaham mag alleen zo heten als het in Parma is gemaakt. Er is veel vraag naar parmaham en dus worden en duizenden varkens naar Parma gesleept om er daar parmaham van te maken. Tja.
Dit ging voornamelijk over dieren die naar Zuid-Europa getransporteerd werden omdat ze daar goedkoop geslacht kunnen worden omdat slachten in Nederland behoorlijk duur is.
pi_40343323
quote:
Op maandag 31 juli 2006 08:29 schreef Arnem_ het volgende:

[..]

Dit ging voornamelijk over dieren die naar Zuid-Europa getransporteerd werden omdat ze daar goedkoop geslacht kunnen worden omdat slachten in Nederland behoorlijk duur is.
En toch, als ik vers vlees koop, dan staat er meestal op dat het zowel gefokt als geslacht is in NL (of Ierland als het Iers rundvlees betreft). Ik ben wel benieuwd welke bedrijven hun dieren dan daar laten slachten.
  maandag 31 juli 2006 @ 10:10:20 #70
46231 johnplayer
Succes is een keuze, mijn keuz
pi_40344716

Zo, dat is mijn eerste reactie. wat een dom geblaat van een ventje van 17 die nergens wat vanaf weet.
quote:
Jij geeft constant wakker dier als bron aan, nou die hebben een inkomstenbron nodig, dat is meestal een gironummer wat getoond word met die zielige beelden die jij bekijkt, meestal met een zielig muziekje erbij en de stem van lorreta schrijver.

Kom gewoon eens rustig kijken bij een gangbaar melkveebedrijf.

En in de agrarsiche sector geld 1 belangrijke regel, "als een dier het niet op zn gemak heeft, presteert hij niet"

Als een hen in een kooi echt zo "gestressed" is, legt die echt niet elke 24,5 uur een ei.
En zal die koe echt geen 10.000 liter melk geven in de 305 dagen van de lactatie.

Ohw, en even on-topic, wat jij je afvraagt is al zo, dat heet namelijk vereniging millieu offensief, van die fijne Volkerd van de Graaf, die klaagde iedere hardwerkende agrariër aan die voor zn gezin brood op de plank wou hebben, dat door zn hele leven hard te werken, en dan heb je van die uitkerings trekkers die het leuk vinden om dat tegen te werken.

Dat is namelijk wat je doet als je geen eigen leven hebt, dan ga je die van een ander maar verzieken.

:p
Poêle cancerique de putin mourante.
"Ja , dan ben je inderdaad een slet!"
  maandag 31 juli 2006 @ 10:18:45 #71
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_40344923
quote:
Op zondag 30 juli 2006 12:40 schreef yootje het volgende:

[..]

Wordt een biologische koe dan anders geslacht?.
Gebeurt volgens mij op de zelfde plek en manier als de bio-industrie koe.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  maandag 31 juli 2006 @ 10:22:48 #72
46231 johnplayer
pi_40345021
quote:
Op maandag 31 juli 2006 10:18 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Wordt een biologische koe dan anders geslacht?.
Gebeurt volgens mij op de zelfde plek en manier als de bio-industrie koe.
Dat is inderdaad correct,

Bij een rundveeslachterij kunnen de runderen nooit de al "verdoofde" soortgenoten zien, ze worden verdoofd met een schietmasker, dit is een soort pistool met een ijzeren staaf met een platte kop (geen punt) daarmee wordt het bot van de schedel versplintert en schieten de hersenen is, daardoor wordt het rund verdoofd, want immers zou het beest meteen dood zijn, klopt het hart niet meer, en kan het bloed er niet uit.

Dus een best wel nette manier al zeg ik zelf.
pi_40349691
quote:
Op maandag 31 juli 2006 10:10 schreef johnplayer het volgende:

Zo, dat is mijn eerste reactie. wat een dom geblaat van een ventje van 17 die nergens wat vanaf weet.
[..]

Jij geeft constant wakker dier als bron aan, nou die hebben een inkomstenbron nodig, dat is meestal een gironummer wat getoond word met die zielige beelden die jij bekijkt, meestal met een zielig muziekje erbij en de stem van lorreta schrijver.

En in de agrarsiche sector geld 1 belangrijke regel, "als een dier het niet op zn gemak heeft, presteert hij niet"

Als een hen in een kooi echt zo "gestressed" is, legt die echt niet elke 24,5 uur een ei.
En zal die koe echt geen 10.000 liter melk geven in de 305 dagen van de lactatie.

Ohw, en even on-topic, wat jij je afvraagt is al zo, dat heet namelijk vereniging millieu offensief, van die fijne Volkerd van de Graaf, die klaagde iedere hardwerkende agrariër aan die voor zn gezin brood op de plank wou hebben, dat door zn hele leven hard te werken, en dan heb je van die uitkerings trekkers die het leuk vinden om dat tegen te werken.

Dat is namelijk wat je doet als je geen eigen leven hebt, dan ga je die van een ander maar verzieken.

Heldere analyse van de milieumaffia, hulde.
pi_40350238
quote:
Op maandag 31 juli 2006 10:10 schreef johnplayer het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad mensen die zelfs soms met geweld mensen van hun gelijk willen overtuigen. Vaak met onjuiste feiten, of halve waarheden. Het duidelijkste voorbeeld is het kernenergiedebat, waar bij zowel voor als tegenstanders erg veel onjuistheden gespuid wordt. Als dat kernenergie levensgevaarlijk is, en slechter dan fossiel, of dat kernenergie veilig is, en de oplossing is voor het energieprobleem (ik heb het hier over kernsplijting)

Het zelfde geldt inderdaad voor bepaalde mensen in milieuoffensief, en wakkerdier (al is echt de gehele organisatie verrot!, laat dat duidelijk zijn. Volkert van der graaf is een uitzondering, geen standaard milieuactivist.

Argrariers aanpakken is niet alleen ongelovelijk stom en van mij part crimineel, ook onzinnig. Net als bepaalde foto's van Wakker Dier en Proef dier vrij.

Bij klimaatverandering is het ook gewoon gelukt met feiten en wetenschappelijk bewijs. Dat moet toch ook voor dierwelzijn kunnen?

Agrarische sector wil zo veel mogelijk geld verdienen. Net als elk mens. Melkbedrijven zijn best diervriendelijk, alleen zouden ze best diervriendelijker kunnen opereren. Alleen kost dat meer, en als de vraag naar diervriendelijkere melk er bij de consument er niet is (die daarbij bereid is een hogere prijs te betalen) zal de boer niet diervriendelijker produceren.

De consument (of mkb > supermarkten) zal overtuigd moeten worden. En naar mijn mening lukt dat echt niet met afbeeldingen. Wel met feiten.
pi_40350362
quote:
Op maandag 31 juli 2006 10:22 schreef johnplayer het volgende:

[..]

Dat is inderdaad correct,

Bij een rundveeslachterij kunnen de runderen nooit de al "verdoofde" soortgenoten zien, ze worden verdoofd met een schietmasker, dit is een soort pistool met een ijzeren staaf met een platte kop (geen punt) daarmee wordt het bot van de schedel versplintert en schieten de hersenen is, daardoor wordt het rund verdoofd,
Nou, dat heet niet 'verdoofd', dat heet gewoon 'hersendood'.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  maandag 31 juli 2006 @ 13:46:55 #76
46231 johnplayer
pi_40350983
quote:
Op maandag 31 juli 2006 13:22 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad mensen die zelfs soms met geweld mensen van hun gelijk willen overtuigen. Vaak met onjuiste feiten, of halve waarheden. Het duidelijkste voorbeeld is het kernenergiedebat, waar bij zowel voor als tegenstanders erg veel onjuistheden gespuid wordt. Als dat kernenergie levensgevaarlijk is, en slechter dan fossiel, of dat kernenergie veilig is, en de oplossing is voor het energieprobleem (ik heb het hier over kernsplijting)

Het zelfde geldt inderdaad voor bepaalde mensen in milieuoffensief, en wakkerdier (al is echt de gehele organisatie verrot!, laat dat duidelijk zijn. Volkert van der graaf is een uitzondering, geen standaard milieuactivist.

Argrariers aanpakken is niet alleen ongelovelijk stom en van mij part crimineel, ook onzinnig. Net als bepaalde foto's van Wakker Dier en Proef dier vrij.

Bij klimaatverandering is het ook gewoon gelukt met feiten en wetenschappelijk bewijs. Dat moet toch ook voor dierwelzijn kunnen?

Agrarische sector wil zo veel mogelijk geld verdienen. Net als elk mens. Melkbedrijven zijn best diervriendelijk, alleen zouden ze best diervriendelijker kunnen opereren. Alleen kost dat meer, en als de vraag naar diervriendelijkere melk er bij de consument er niet is (die daarbij bereid is een hogere prijs te betalen) zal de boer niet diervriendelijker produceren.

De consument (of mkb > supermarkten) zal overtuigd moeten worden. En naar mijn mening lukt dat echt niet met afbeeldingen. Wel met feiten.
Buiten dat, biologisch kan gerust, maar daar moeten inderdaad goede campagnes bijkomen.

Een oud klasgenoot van mij, had thuis een gangbaar melkveebedrijf. dus koeien met een productie van rond de 9.000 liter en gem 1,5 koeien per hectare, dat betekend dat je kunstmest moet strooien om goed voer voor die koeien te krijgen.
op een gegeven moment konden ze van de provincie 22 ha. land pachten, daarbij mochten ze daar geen kunstmest strooien, met hetzelfde aantal koeien kwamen ze uit onder de 0,75 koeien per ha. dus ben je een "extensief" bedrijf waarbij het makkelijker is om biologisch te gaan. dus geen kunstmest meer ed.

waarbij de koeien verder niets merken, en de bedrijfsvoering ook niet veel veranderd.

zo zie je maar weer, dat de meeste agrariërs niet anti-biologisch zijn, maar het krijgt een rare bijsmaak vanwege sommige argumenten die mensen gebruiken uit onwetendheid.
pi_40351537
Kijk eens op www.ciwf.nl, zij hebben ervoor gezorgt dat de legbatterijen per 2011 verboden zijn. Dit doen ze door middel van rechtszaken en dergelijke.

En jongens: als 'dochter' en tegenstandster van de bio-industrie kan ik jullie vertellen dat het wel ontzettend erg is wat er gebeurt.

Inderdaad, de meeste boeren zijn niet tegen 'biologisch' boeren maar de afweging of je om gaat schakelen (en dus moet investeren) of niet is vaak makkelijk gemaakt als je als boer 50 bent en geen opvolging hebt. Voor die 15 jaar ga je geen ton investeren want die krijg je er niet meer uit omdat het klimaat slecht is. Er zijn te weinig subsidies om biologisch boeren aantrekkelijker te maken voor boeren.

Nog een leuk weetje: koeien worden in de natuur ongeveer 15. Een koe die elke dag gemolken word (de melk die je bij de AH koopt dus), zal ongeveer 6 jaar worden voor de melkproductie dusdanig terugloopt dat het meer kost per jaar om te voeren dan dat het aan melk opbrengt. Dat is dus een enkeltje slachthuis (en met een beetje pech naar een slachthuis in Italie, 3 dagen transport om vervolgens het vlees weer naar Nederland te importeren).
pi_40351582
quote:
Op zondag 30 juli 2006 12:43 schreef Isegrim het volgende:

[..]

[..]

[..]

Nee hoor, het maakt in de regel niet uit of je dier levend of dood aankomt, want voor ze op transport gaan, zijn ze al ingekocht door een vleeshandelaar. Die bekostigt en regelt het transport en verkoopt het vlees door aan slagerijen en supermarkten. Het is dus de zorg van de koper en niet van de boer die zijn dier verkoopt.
pi_40351768
quote:
Op zondag 30 juli 2006 18:05 schreef yootje het volgende:

[..]

Daar weee ik te weinig vanaf Wat ik hoor van hoe kippen worden geslacht vind ik echter niet echt positief. Maar dat moet ik allemala nog eens opzoeken. Dat die mannelijke kuikens in een soort versnipperaar worden egdaan vind ik bijvoorbeeld ook een goede manier om te doden. Volgens mij merk je daar bijzonder weinig van als kuiken.
Ik persoonlijk vind het belachelijk dat die beestjes uberhaupt door de versnipperaar moeten. Verwerk ze dan tot vleeskuiken. En het zijn dus haantjes, dat zijn dus eendagskuikens. Die worden de dag na hun geboorte op een lopende band gezet, vervolgens worden de haantjes eruit geselecteert en in een shredder gedouwt.
pi_40351800
Weer zo'n jankende kutpuber.

Ga koeien lastigvallen met je gezever.
pi_40351820
quote:
Op zondag 30 juli 2006 19:29 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Da's absoluut waar. Bij koeien zijn de misstanden niet zo groot, bij kippen en varkens echt wel hoor, maar met name bij kippen.
pi_40351839
quote:
Op maandag 31 juli 2006 14:11 schreef heiden6 het volgende:

Da's pas dierenmishandeling .
pi_40351844
quote:

Ik ben ouder dan jij en ik heb jaren koeien gemolken dus ik denk dat ik wel weet waar ik het over heb.
pi_40351865

Het lijkt de Intercity Rotterdam-Amsterdam wel.
pi_40351937
quote:
Op maandag 31 juli 2006 14:13 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Ik ben ouder dan jij en ik heb jaren koeien gemolken dus ik denk dat ik wel weet waar ik het over heb.
Ik hoop dat je dat beter kunt dan aandacht vasthouden.
pi_40351999
quote:

[..]

Ik kan je wel een dagje meenemen naar een melkveehouder, varkenshouder en een kippenhouder (vleeskippen). Het is echt niet zo ontzettend erg als je denkt, ik vermoed dat je een hele nare voorstelling ervan hebt maar de meeste dingen zijn heel goed aan te zien. Alleen biggen castreren zou ik niet willen zien.
pi_40352051
quote:
Op zondag 30 juli 2006 20:12 schreef Isegrim het volgende:

[..]

In principe zijn dat wel bedrijven die bijdragen aan de bio-industrie. Als het niet biologisch is, is het bio-industrie in principe. Maar melkkoeien hebben het in mijn optiek niet zo moeilijk, dus ik zie dat niet zo sterk als de echte bio-industrie.
pi_40352074
quote:
Op maandag 31 juli 2006 14:16 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Damn, wat makkelijk is het toch om het op de man/vrouw te spelen
pi_40352096
Het is leuk om het op koeien te gooien, die niet voor niets de koninginen van het vee genoemd worden, maar daar ligt niet het grootste probleem, iig niet in nederland...alhoewel ik daar toch zo ook nog wat over wil zeggen, zo fantastisch is het nu ook weer niet, er is een keerzijde.

Voor varkens en kippen is het leven een stuk slechter in de bio-industrie....
Geblaat over hypocriet omdat je wel vlees wil eten is onzin, dit gaat niet om doodmaken, maar om levenskwaliteit.
Zowel kippen als varkens zijn sociale dieren die een bepaalde structuur nodig hebben en bepaalde gedragingen om zich "gelukkig" te voelen, dat wordt gemeten door naar stresssignalen e.d. te kijken.
Het is gewoonweg aangetoond dat dieren in de bio-industrie veel meer stresssignalen vertonen, meer stresshormonen aanmaken.
Ze kunnen hun natuurlijke gedrag niet vertonen, alhoewel sommige boeren hun best doen daar toch enige compensatie voor te geven(denk aan bijtballen voor varkens enzo), gaan soms gestoord gedrag vertonen en worden vatbaarder voor ziekten.

Er is gewoon aangetoond dat hoe meer de dieren hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen, hoe minder stresssignalen en bijbehorende problemen er zijn.
Naarmate we meer leren over dieren, over hun gedrag, over wat goed voor ze is en wat niet, hoe meer we leren dat de manier die de bio-industrie aanhangt(dier als product ipv levend wezen) schadelijk is voor de dieren.

Zeker intelligente dieren als varkens(waarvan er enkele duizenden per dag geslacht worden hier in nederland) hebben hier erg onder te lijden, maar ook andere diersoorten tonen duidelijke branche gerichte problemen.

Hier komen we weer terug op de koeien, de melkkoeien, je weet wel, die met zo'n prachtig leven.

Een goede melkkoe geeft tegen de 20 liter per melkbeurt, dan ben je als boer erg tevreden met berta.
Hier is fiks op geselecteerd om ervoor te zorgen dat onze bio-industrie koe zoveel geeft en ook nog eens van goede kwaliteit.
Zoveel melk geven kent alleen wat nadelen, om te beginnen is zo'n uier niet echt ligt te noemen, ook al is de ophanging erg goed, het blijft erg zwaar.
Ook trekt het melk maken in die hoeveelheid veel energie weg, de combinatie van deze 2 feiten levert oa de volgende problemen op, hoefproblemen, vaak ontstekingen, mankheid e.d., uierproblemen, ontstekingen en andere ellende.

Het leven van de melkkoe is minder mooi als het lijkt, ziekte's komen steeds veelvuldiger voor en vooral de problemen aan uier en poten(vooral achter) namen schrikbarend toe met het groeien van de melkproductie.

Neem daarbij kippen die echt niet veel ouder kunnen worden dan 1 jaar omdat ze dan letterlijk door hun poten zakken, varkens bij wie hetzelfde aan de orde is, schapensoorten en koeiensoorten die niet zelfstandig ter wereld kunnen komen, bij wie een keizersnede of veel hulp noodzakelijk is en zoveel meer dan vraag ik me echt af waar we als mensen mee bezig zijn en waarom er mensen zijn die zeggen dat dit echt geen enkel probleem is.

Maar dit is gewoon een probleem met instelling, teveel mensen hebben de instelling dat het ok is, want ja er gebeurt erger en ja dit doen we al zolang in deze lijn, maar maakt dat het goed, zouden we niet moeten streven naar beter?
Is biologische industrie heilig, nee, maar dat is geen reden om het dan maar weg te schuiven, het is een verbetering en zou nog beter moeten in de toekomst en daar moeten we heen.
Vind ik dan.

Ligt dat aan de boeren dan dat het fout gaat?
Nee, die hebben meestal wel het beste voor hun dieren voor, ok ze zijn soms wat ruw hier en daar, het is een andere manier van omgaan met, maar voor de meeste valt toch wel te zeggen dat ze echt wel hart voor hun dieren hebben.

Maar ze kunnen ook niet heel makkelijk anders, omgaan naar biologisch is meestal belachelijk duur, ik weet nog goed dat ik met een kippenboer sprak die graag zijn kippen een uitloop wilde geven, kon makkelijk, hij had weides tussen de gebouwen in.
Maar hij moest aan zoveel eisen en gedoe voldoen dat het gewoon financieel niet haalbaar was.

Het is vaak alles of niets, wat kleinere dingen doen om iig mee te beginnen mag dan vaak weer niet, dat maakt het allemaal erg lastig.

Is het dan de schuld van de overheid?
Ja, voor een deel wel, zij zijn het die kunnen richten, subsidie's verstrekken, bepaalde zaken kunnen gaan verbieden.

Wie is dan vooral de schuld?

Wij!
De consument, het leven is heel simpel, dit is vraag en aanbod, als wij zoveel mogelijk biologisch spul kopen, omdat het beter is voor onze gezondheid, omdat het beter is voor de dieren, dan gaat het interresanter worden om op biologisch over te gaan voor de boeren, dat gaat makkelijker worden dan.
De overheid zal er hoogstwaarschijnlijk meer aan gaan doen omdat het meer draagvlak heeft en het zal goedkoper gaan worden omdat er meer afgenomen wordt.

Alleen wij kunnen biologisch de norm maken.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_40352159
quote:
Op zondag 30 juli 2006 20:48 schreef Isegrim het volgende:
De enige dieren waarbij ik sterke bedenkingen heb bij de manier van houden, dat zijn varkens. Het scheelt dat ik geen fan ben van varkensvlees. Maar varkens zijn zodanig intelligent dat ik denk dat ze behoorlijk lijden onder de manier waarop ze gehouden worden. Dat kan en moet beter.
Varkens zijn slimmer dan honden, die worden al gek als ze constant in een kooi moeten zitten o.i.d. dus varkens hebben het inderdaad niet al te best.
pi_40352166
quote:
Op maandag 31 juli 2006 14:18 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Ik kan je wel een dagje meenemen naar een melkveehouder, varkenshouder en een kippenhouder (vleeskippen). Het is echt niet zo ontzettend erg als je denkt, ik vermoed dat je een hele nare voorstelling ervan hebt maar de meeste dingen zijn heel goed aan te zien. Alleen biggen castreren zou ik niet willen zien.
Ik heb het gedaan, moest op school.

Het is erg freaky, kan niet mijn goedkeuring dragen, maar het is minder dramatisch als het klinkt, zonder verdoving castreren.
De reden dat ze dat zo klein doen is omdat de impact dan veel minder is, big krijst als je hem vast hebt, stopt als je hem weer neerzet, gaat even als troost melk drinken en nog geen 5 minuten later begint hij alweer wat te spelen.

Maar het blijft erg bruut en dat alleen voor wat geur.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_40352489
quote:
Op maandag 31 juli 2006 14:20 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Damn, wat makkelijk is het toch om het op de man/vrouw te spelen
Dat ligt eraan hoe blond/puberaal/naïef/betweterig/simpel die precies is.
pi_40353274
quote:
Op maandag 31 juli 2006 14:33 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Hier kan toch niemand iets mee??!?! Je komt alleen om te zeiken in dit topic en dat is pas echt puberaal. Draag iets constructiefs aan of hou gewoon je bek.

Ik laat gewoon op een normale manier weten dat de levensduur van koeien nogal ingekort word door elke dag gemolken te worden, en dan begin jij ineens over gezever, ik persoonlijk vind dat nogal puberaal.
pi_40353532
quote:
Op maandag 31 juli 2006 15:01 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Hier kan toch niemand iets mee??!?! Je komt alleen om te zeiken in dit topic en dat is pas echt puberaal. Draag iets constructiefs aan of hou gewoon je bek.

Ik laat gewoon op een normale manier weten dat de levensduur van koeien nogal ingekort word door elke dag gemolken te worden, en dan begin jij ineens over gezever, ik persoonlijk vind dat nogal puberaal.
Ja, maar jij bent een puber, dus dat zegt niet zo veel.

Dat geblaat over het te lange of te korte leven van een koe, heb je niets beters te doen dan je daar mee bezig te houden?
pi_40353587
quote:
Op maandag 31 juli 2006 15:11 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat geblaat over het te lange of te korte leven van een koe, heb je niets beters te doen dan je daar mee bezig te houden?
En jij hebt niks beters te doen dan topics te verkloten?
pi_40353615
quote:
Op maandag 31 juli 2006 15:13 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

En jij hebt niks beters te doen dan topics te verkloten?
Ik geef gewoon mijn mening, wijsneus.

Als je alleen je eigen kant van het verhaal wilt horen, moet je maar een Word-document openen met de titel 'koeien zijn zielig'.
pi_40353682
Evolutionair gezien hebben gedomesticeerde dieren het over het algemeen uitstekend bekeken. Ze zijn als soort uitermate succesvol, praktisch gezien tegen uitsterven beschermd zolang de mens ze of hun produkten lekker vindt en ook nog eens uitstekend door de mens beschermd tegen hun natuurlijke vijanden.

Zet eens een koe 'in het wild' uit op de Veluwe en kijk hoe lang ze het overleeft. Ik kan je garanderen dat dat behoorlijk korter zal zijn dan een 'beschermde' koe die dagelijks gemolken wordt.
pi_40353808
Een wat constructievere mening zou prettig zijn:
quote:
Op zondag 30 juli 2006 13:23 schreef heiden6 het volgende:
Kuhippie, ga buiten spelen!
quote:
Op maandag 31 juli 2006 13:04 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Heldere analyse van de milieumaffia, hulde.
quote:

quote:
Op maandag 31 juli 2006 14:13 schreef heiden6 het volgende:
[afbeelding]

Het lijkt de Intercity Rotterdam-Amsterdam wel.
quote:
Op maandag 31 juli 2006 14:16 schreef heiden6 het volgende:

[..]

quote:
Op maandag 31 juli 2006 14:33 schreef heiden6 het volgende:

[..]

quote:
Op maandag 31 juli 2006 15:11 schreef heiden6 het volgende:

[..]

quote:
Op maandag 31 juli 2006 15:14 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ik geef gewoon mijn mening, wijsneus.

Als je alleen je eigen kant van het verhaal wilt horen, moet je maar een Word-document openen met de titel 'koeien zijn zielig'.
Rot toch op.
pi_40353813
Kalfjes zijn lekker.
pi_40353860
quote:
Op maandag 31 juli 2006 15:21 schreef the_disheaver het volgende:
Nee.

Van jou verwacht ik nu ook wel een constructieve bijdrage.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')