Fantastisch. Ik had niets anders verwacht van de Post.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 13:43 schreef Glasnosteraar het volgende:
'Disproportionate' in What Moral Universe?
By Charles Krauthammer
Friday, July 28, 2006; Page A25
What other country, when attacked in an unprovoked aggression across a recognized international frontier, is then put on a countdown clock by the world, given a limited time window in which to fight back, regardless of whether it has restored its own security?
What other country sustains 1,500 indiscriminate rocket attacks into its cities -- every one designed to kill, maim and terrorize civilians -- and is then vilified by the world when it tries to destroy the enemy's infrastructure and strongholds with precision-guided munitions that sometimes have the unintended but unavoidable consequence of collateral civilian death and suffering?
To hear the world pass judgment on the Israel-Hezbollah war as it unfolds is to live in an Orwellian moral universe. With a few significant exceptions (the leadership of the United States, Britain, Australia, Canada and a very few others), the world -- governments, the media, U.N. bureaucrats -- has completely lost its moral bearings.
The word that obviates all thinking and magically inverts victim into aggressor is "disproportionate," as in the universally decried "disproportionate Israeli response."
When the United States was attacked at Pearl Harbor, it did not respond with a parallel "proportionate" attack on a Japanese naval base. It launched a four-year campaign that killed millions of Japanese, reduced Tokyo, Hiroshima and Nagasaki to cinders, and turned the Japanese home islands into rubble and ruin.
Disproportionate? No. When one is wantonly attacked by an aggressor, one has every right -- legal and moral -- to carry the fight until the aggressor is disarmed and so disabled that it cannot threaten one's security again. That's what it took with Japan.
Britain was never invaded by Germany in World War II. Did it respond to the Blitz and V-1 and V-2 rockets with "proportionate" aerial bombardment of Germany? Of course not. Churchill orchestrated the greatest air campaign and land invasion in history, which flattened and utterly destroyed Germany, killing untold innocent German women and children in the process.
The perversity of today's international outcry lies in the fact that there is indeed a disproportion in this war, a radical moral asymmetry between Hezbollah and Israel: Hezbollah is deliberately trying to create civilian casualties on both sides while Israel is deliberately trying to minimize civilian casualties, also on both sides.
In perhaps the most blatant terror campaign from the air since the London Blitz, Hezbollah is raining rockets on Israeli cities and villages. These rockets are packed with ball bearings that can penetrate automobiles and shred human flesh. They are meant to kill and maim. And they do.
But it is a dual campaign. Israeli innocents must die in order for Israel to be terrorized. But Lebanese innocents must also die in order for Israel to be demonized, which is why Hezbollah hides its fighters, its rockets, its launchers, its entire infrastructure among civilians. Creating human shields is a war crime. It is also a Hezbollah specialty.
On Wednesday CNN cameras showed destruction in Tyre. What does Israel have against Tyre and its inhabitants? Nothing. But the long-range Hezbollah rockets that have been raining terror on Haifa are based in Tyre. What is Israel to do? Leave untouched the launch sites that are deliberately placed in built-up areas?
Had Israel wanted to destroy Lebanese civilian infrastructure, it would have turned out the lights in Beirut in the first hour of the war, destroying the billion-dollar power grid and setting back Lebanon 20 years. It did not do that. Instead it attacked dual-use infrastructure -- bridges, roads, airport runways -- and blockaded Lebanon's ports to prevent the reinforcement and resupply of Hezbollah. Ten thousand Katyusha rockets are enough. Israel was not going to allow Hezbollah 10,000 more.
Israel's response to Hezbollah has been to use the most precise weaponry and targeting it can. It has no interest, no desire to kill Lebanese civilians. Does anyone imagine that it could not have leveled south Lebanon, to say nothing of Beirut? Instead, in the bitter fight against Hezbollah in southern Lebanon, it has repeatedly dropped leaflets, issued warnings, sent messages by radio and even phone text to Lebanese villagers to evacuate so that they would not be harmed.
Israel knows that these leaflets and warnings give the Hezbollah fighters time to escape and regroup. The advance notification as to where the next attack is coming has allowed Hezbollah to set up elaborate ambushes. The result? Unexpectedly high Israeli infantry casualties. Moral scrupulousness paid in blood. Israeli soldiers die so that Lebanese civilians will not, and who does the international community condemn for disregarding civilian life?
http://www.washingtonpost(...)AR2006072701725.html
Dus omdat 'we' het niet anders weten, gooien we maar even half Libanon plat, omdat je 'iets' moet doen. Veel verschilt dat niet met het gooien van napalm op huizen in Vietnam, omdat daar toendertijd vast ook wel Vietcong zat. Erg veel strategie hebben we dan niet geleerd, en baseren we ons nog steeds op hoop. Ik vind dat een kwalijke gang van stilstand, en daarmee achteruitgang.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 01:36 schreef alex4allofyou het volgende:
[..]
De Hezbollah kan niet uitgeroeid worden omdat het niet een vijand is maar een denkwijze. Al schiet je 100 Hezbollahstrijders dood, dan komen er doodleuk 200 anderen aanhuppelen. Dat weet Israel ook wel, maar dat neemt niet weg dat Libanon ze geen strobreed in de weg heeft gestaan. Dus vanuit Israels optiek is er dan maar 1 manier en dat is binnenvallen om iig de grensgebieden in handen te krijgen en zelf het heft in handen te krijgen zodat er niet meer aangevallen kan worden vanaf dat punt. Misschien wel te rigoreus, maar ik zou niet weten hoe ze t anders zouden kunnen doen. De term 'met fluwelen handschoenen' gaat in het Midden Oosten niet op en zeker niet als je Joods bent en al gehaat wordt door alle omliggende landen ongeacht WAT je ook doet. Dan is er maar 1 criteria en dat is het beschermen van je eigen volk.
[..]
Onderhandelen? Ik vind dat erg tegenvallen hoor. Ze spreken hooguit, maar dan in de vorm van rechtpraten wat ze krom doen. Infrastructuur bombarderen om de hezbollah te bestrijden.quote:Iig is er met Israel nog te onderhandelen, als Hezbollah of Hamas dezelfde macht had als de Joden dan waren er geen Joden meer in Israel, ongeacht wat voor geweldige voorstellen je ook hebt.
Maar dat Israel murw geslagen is door 50 jaar vijandigheden is niet zo verwonderlijk, no more nice guy zoals ze dat in Amerika zeggen.
Nu doe je weer alsof alleen mensen die zich opblazen willens en wetens kinderen om het leven brengen, en de Isreali's dat niet doen. Gezien men amper weet waar de raketten terecht komen, van beiden zijden blijkt maar weer, is er niet zo heel erg veel verschil tussen beiden kampen.quote:[..]
Kun je dat trieste argument achterwege laten? Oorlog is oorlog en elke dode is er 1 teveel. Noem me 1 land die tijdens een oorlog niet ongewild slachtoffers maakt (zelfs aan eigen kant) waar ook kinderen bijgerekend dienen te worden ja. Triest gegeven natuurlijk maar zo zit t nou eenmaal in elkaar. Met dien verstande dat iemand die zich opblaast zich verdomde goed bewust is van zijn omgeving en weldegelijk een overweging kan maken om onschuldigen te sparen, wat helaas weinig voorkomt.
Dan helpt dat pers centrum ook weinig want ik hoor niks anders dan zielige hezbollah dit zielige hezbollah dat.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 13:36 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Mwah, je zou toch denken dat Israël een betere propaganda machine heeft.
Israël heeft bijvoorbeeld een luxueus perscentrum, waar journalisten copyright vrij materiaal kunnen krijgen, beeld en geluid, plus lijsten van contactpersonen die graag getuigeverklaringen af willen leggen.
Palestina heeft voornamelijk smeulende kraters en vernielde gebouwen, waar je je informatie vandaan moet halen, en wat wegkwijnende mensen, wiens dood niet opvalt omdat het armoede, ondervoeding, ziekte, etc. betreft.
Vind je mij nu links, zoals ik dit zeg?
Israël trekt zich terug en tegelijkertijd erkennen alle partijen de Joodse staat en zweren ze het geweld af. Dat zouden pas volwassen acties zijn.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 13:41 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Stel je toch eens voor, Israël trekt zich terug, verandert finaal van koers, het zou me een volwassen actie zijn.
Ik denk eerder dat het aldus is:quote:Op zaterdag 29 juli 2006 13:51 schreef Yildiz het volgende:
Allereerst, een prachtige reactie. Alsof ik Elsevier lees, dat wel, maar een goede reactie.
[..]
Israel doet dit niet voor de lol. Hezbollah wel. Dat is het grote verschil.quote:To hear the world pass judgment on the Israel-Hezbollah war as it unfolds is to live in an Orwellian moral universe. With a few significant exceptions (the leadership of the United States, Britain, Australia, Canada and a very few others), the world -- governments, the media, U.N. bureaucrats -- has completely lost its moral bearings.
Niets anders verwacht van de neoconservatieve Krauthammer, bedoel je.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 13:50 schreef klez het volgende:
[..]
Fantastisch. Ik had niets anders verwacht van de Post.
Jon Stewart legde het maanden geleden al fenomenaal uit. Daar is het woord namelijk 'recognize', ook als in; 'herkennen'. Hij pakte een kaart, en zei: Okey Israël, dit is Palestina, en Palestina, dit is Israël, kunnen jullie nu elkaar erkennen?quote:Op zaterdag 29 juli 2006 13:53 schreef schatje het volgende:
[..]
Israël trekt zich terug en tegelijkertijd erkennen alle partijen de Joodse staat en zweren ze het geweld af. Dat zouden pas volwassen acties zijn.
Hier hebben we het weer in a nutshell "wie niet voor ons is is anti-semiet".quote:Op zaterdag 29 juli 2006 13:44 schreef klez het volgende:
Prima toch? Dat is wel nodig tegen de kracht van de grote aantallen anti-semieten die de aardbol al eeuwen teisteren.
Nee hoor. In Nederlandse kranten zul je een dergelijk gestructureerd tegengeluid nauwelijks horen. Chapeau voor Krauthammer en de Post.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 13:53 schreef Monidique het volgende:
[..]
Niets anders verwacht van de neoconservatieve Krauthammer, bedoel je.
Niet? Ik las van de week nog iets dergelijks, als ik het mij goed herinner.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 13:55 schreef klez het volgende:
[..]
Nee hoor. In Nederlandse kranten zul je een dergelijk gestructureerd tegengeluid nauwelijks horen. Chapeau voor Krauthammer en de Post.
bronquote:Eerst een telefoontje dan bombardement
Leger Israël waarschuwt Palestijnen
Het voortdurende Israëlische offensief in Gaza, dat op 25 juni begon na de ontvoering van een Israëlische soldaat, heeft gisteren weer zeven Palestijnse levens geëist, waaronder dat van een 75-jarige vrouw. Volgens Palestijnse zegslieden zouden de overige zes doden verbonden zijn aan militante facties. Een dag eerder vielen er 24 doden, onder wie 16 militanten en een moeder met twee jonge dochters. Het totale dodental is opgelopen tot 148. Israël waarschuwt Palestijnen voor bombardementen door in te breken in tv- en radio-uitzendingen, via strooibiljetten en persoonlijke telefoontjes.
Het telefoontje dat Ibrahim Mahmoed kreeg zal hij nooit vergeten. De vrouw aan de andere kant van de lijn, die Arabisch sprak met een Hebreeuws accent, beschuldigde hem een Hamas-militant te zijn en waarschuwde dat zijn huis zou worden gebombardeerd. Uren later, nadat hij twintig familieleden uit het vier verdiepingen hoge gebouw had ’verhuisd’, belde ze terug om hem te vertellen dat er een fout was gemaakt.
„Het ga je goed”, zei ze en hing op.
Deze week hebben zo’n 1000 bewoners van Khan Joenis, in het zuiden van de Gazastrook, hun telefoon opgenomen en een waarschuwing gekregen die op een bandje was ingesproken. Ook gingen er telefoontjes naar ziekenhuizen en overheidsambtenaren.
De Hamas-regering wijst de Israëlische claim af dat de waarschuwingen zijn bedoeld om het aantal dodelijke burgerslachtoffers te minimaliseren.
De regering vindt het psychologische oorlogsvoering, die tot doel heeft de mensen uit hun huizen te verdrijven, de regering te verlammen en de bevolking te demoraliseren. Een Israëlische legerwoordvoerder zegt echter dat de waarschuwingen nodig zijn omdat Palestijnse terroristen opereren vanaf plekken waar burgers zijn.
Zeker zes Palestijnse huizen zijn gebombardeerd enkele uren nadat het Israëlische leger telefonisch had gewaarschuwd. Toen Omar al-Mamloek twee dagen geleden een telefoontje kreeg, dacht hij eerst dat het een wrede grap was van een bekende. „Wat? Neem je me in de maling?” vroeg Al-Mamloek, maar de stem antwoordde beslist: „De Israëlische strijdkrachten nemen iedereen serieus.”
Al-Mamloek waarschuwde snel zijn familie en zodra ze weg waren, werd de woning gebombardeerd. (AP)
Klez leest geen kranten meer, allemaal links addergebroed!quote:Op zaterdag 29 juli 2006 13:56 schreef Monidique het volgende:
Niet? Ik las van de week nog iets dergelijks, als ik het mij goed herinner.
Nee hoor. Dit zegt iets over jouw "oplossend vermogen", niet het mijne.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 13:55 schreef Tup het volgende:
[..]
Hier hebben we het weer in a nutshell "wie niet voor ons is is anti-semiet".Laat het hele M-O inclusief Israel maar in rook opgaan.
En andersom natuurlijk: dus de bezetting van Gaza, de Westelijke Jordaanoever en de Golanhoogte beëindigen.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 13:58 schreef klez het volgende:
Laat de Arabieren Israel onderhand maar eens met rust laten, dan komt de rest ook wel goed.
Op de dag dat Hamas daar enorme vooruitgang mee boekte, viel de eerste bom. Had Israel zich 48 uur langer ingehouden was het zover geweest.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 13:53 schreef schatje het volgende:
[..]
Israël trekt zich terug en tegelijkertijd erkennen alle partijen de Joodse staat en zweren ze het geweld af. Dat zouden pas volwassen acties zijn.
Eerst Hezbollah, Hamas, etc. de zee inquote:Op zaterdag 29 juli 2006 13:53 schreef schatje het volgende:
[..]
Gedlt voor alle partijen. Dus ook de al-Aqsa Martelaren Brigades.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 14:00 schreef Mikado het volgende:
[..]
Op de dag dat Hamas daar enorme vooruitgang mee boekte, viel de eerste bom. Had Israel zich 48 uur langer ingehouden was het zover geweest.
Toeval?
Ja ja mooie endlosung heb jij verzonnen.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 13:58 schreef klez het volgende:
Nee hoor. Dit zegt iets over jouw "oplossend vermogen", niet het mijne.![]()
Laat de Arabieren Israel onderhand maar eens met rust laten, dan komt de rest ook wel goed.
Erg hè? Ik kon er wel om lachenquote:Op zaterdag 29 juli 2006 14:01 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
En wat wil je in hemelsnaam met zo'n anecdote laten zien?
Zeker. De eerste stap moet zijn dat de daar levende Palestijnen garanderen dat ze alles zullen doen om te voorkomen dat Israel wordt aangevallen vanuit die gebieden.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 14:00 schreef Monidique het volgende:
[..]
En andersom natuurlijk: dus de bezetting van Gaza, de Westelijke Jordaanoever en de Golanhoogte beëindigen.
En de Palestijnen zeggen weer: de eerste stap moet zijn... O, trouwens, een beetje hulp van Israël zou ook wel helpen, natuurlijk, maar ik vraag mij af of Israël wel geïnteresseerd is in een functionerende Palestijnse en Libanese staat.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 14:04 schreef klez het volgende:
[..]
Zeker. De eerste stap moet zijn dat de daar levende Palestijnen garanderen dat ze alles zullen doen om te voorkomen dat Israel wordt aangevallen vanuit die gebieden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |